Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kuinkahan se riittää maastossa, 240d koneella mikä mulla on, ei tosiaankaan ole voimalla pilattu ja 1. vaihteen välityssuhteen ollessa 4,628 sieltä tulee 634Nm :roll:
Sepä jää nähtäväksi tietty polttomoottorin vääntö on vain huippuvääntö jollain tietyillä kierroksilla. Sähkömoottori vääntää tuom 280Nm heti 0rpm alkaen.
Eikös tuossakin ole niin että tietyillä kierroksilla 0 alkaa ja sitten ennen 3000 laskee
(selvästi rajoitetulta näytää käyrän alkupää)
Juu jossain 3000 paikkeilla alkaa vakio kontrolleri rajoittamaan tehoa, mutta silloin mennään jo satasen pinnassa mikä on riittävä nopeus. Ja nythän puhutaan tietty vakiosta pitäähän sitä tietty piristellä sitten kun aika koittaa :lol:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Piti tehdä kansi tuohon invertterin reikään niin ei kukaan mene työntämään sormiaan sinne :)
IMG_20190128_155058.jpg
IMG_20190128_155633.jpg
IMG_20190129_094058.jpg
Ja yleiskuva konehuoneesta, aika tyhjää vielä on:
IMG_20190129_094123.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on kyllä ihan huippu, ajattelin et pienihän se siellä on mut et se on noin syvällä tunnelissa.
No tuonne mahtuu jokunen kenno pinoon sitten.
Hyvältä näyttää kyllä, testiajoja odotellessa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Invertterin paljaille virtakiskoille koteloja:
IMG_20190129_163949.jpg
IMG_20190129_161647.jpg
IMG_20190129_164944.jpg
Oranssia kaapelia löysin kohtuu halvalla:
https://www.ebay.co.uk/itm/Schwei" onclick="window.open(this.href);return false;ßkabel-ICEM-DOUFLEX-orange-16mm-25mm-50mm-70mm-Meterware/153201377958

Hyvälaatuista tavaraa ja viikossa tuli kotiin 10m pätkä tuota 70mm2 kaapelia painaa yli 10kg :shock:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tommosia palikoita pukkasi printteri tänään ulos, niin saa kaapelit nättiin järjestykseen:
IMG_20190130_130307.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Johdotuksia invertterin ja moottorin välille. Hydraulinen puristustyökalu löytyi myös halvalla ebaystä olisiko ollut 70e paikeilla kotiin toimitettuna.
IMG_20190201_174425.jpg
IMG_20190201_175454.jpg
Invertteri löysi paikkansa:
IMG_20190203_133715.jpg
IMG_20190203_133841.jpg
Ja samoin myös kaasupoljin:
IMG_20190202_181622.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai että, kohta saadaan koeajo video, kun kerran kaasupoljinkin on paikoillaan. Lyöt vaan jotain akkuja pinoon takapaksiin ja menoksi.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Ai että, kohta saadaan koeajo video, kun kerran kaasupoljinkin on paikoillaan. Lyöt vaan jotain akkuja pinoon takapaksiin ja menoksi.
Siitä :D

https://youtu.be/5AZk4sRUdOA
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Asiallista menoa :thumbup: Joko löytyi Leafin patteri vai onko joku väliaikainen viritys?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

racer123 kirjoitti:Asiallista menoa :thumbup: Joko löytyi Leafin patteri vai onko joku väliaikainen viritys?
Ei ole akkua vielä pistorasia sähköllä mentiin tuo kokeilu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvältä vaikuttaa, pidempää roikkaa odotellessa :D
On kyllä sukkelaan edennyt tämäkin projekti.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ekaa kertaa ulkona:

https://youtu.be/D1pWl4q6ldg
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:Ekaa kertaa ulkona:

https://youtu.be/D1pWl4q6ldg
Liike
jotenkin kevyen näköistä poppotellu paljonko on painoeroa alukperäiseen teknikkaan, onko tarkotus tehdä joustukselle/vaimenukselle jotain
Mökkillä
'
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jonkunnäkönen jatkoroikkakela keulaan vois olla hyvä :mrgreen:
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Ekaa kertaa ulkona:

https://youtu.be/D1pWl4q6ldg
Liike
jotenkin kevyen näköistä poppotellu paljonko on painoeroa alukperäiseen teknikkaan, onko tarkotus tehdä joustukselle/vaimenukselle jotain
Kyllä se siitä tasoittuu, kun akut tulee kyytiin +200-300kg
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on niin hienoa ja eleetöntä, vieno suhina vaan kuuluu ja pirssi liikkuu.
On kyllä yksi niitä tulevaisuuden projekteja mitä itsellä kummittelee takaraivossa.
Koskas on akkuja odotettavissa?
Minkälaisilla jännitteillä ja virroilla olet nyt testaillut?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Toi on niin hienoa ja eleetöntä, vieno suhina vaan kuuluu ja pirssi liikkuu.
On kyllä yksi niitä tulevaisuuden projekteja mitä itsellä kummittelee takaraivossa.
Koskas on akkuja odotettavissa?
Minkälaisilla jännitteillä ja virroilla olet nyt testaillut?
On kyllä outo tunnelma ohjaamossakin, kun ihan hiljaista ja auto vain likkuu :D

Akuissa voi olla että menee kevään loppupuolelle, jos ne tulee haettua itse. Siinä olisi etuna että saisi mitattua kunnon ennen ku lyö rahat käteen.
240vac eli tasasuunnattuna noin 300vdc ja 16A sulakkeen takaa, eli varovaisesti pitää ottaa ettei sulake napsahda.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Norjasta löytyi akku ja sellainen myyjä joka oli valmis myös lähettämään :thumbup: Tänään pitäisi lähteä kotimaata kohden ja tälläinen akku kyseessä (2012 mallli ja 69000km ajettu):
better-place-renault-fluence-battery_medium.jpg
Speksit on samat kuin leafin akussa muoto vain vähän eri, lisätietoja löytyy:
http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=betterplace" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän epäilyttää tuo ikä, mutta kun halvalla sain niin mennään nyt alkuun tällä :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja taky »

JSJ kirjoitti:Norjasta löytyi akku
kiloWatt Capacity: nominally 24kWh

Jaksaako MB tuolla kovin pitkälle edetä <100km..?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

taky kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Norjasta löytyi akku
kiloWatt Capacity: nominally 24kWh

Jaksaako MB tuolla kovin pitkälle edetä <100km..?

Tavoite olis 40km nopeudella 80kmh. Myöhemmin sitten, kun tulee järkevään hintaan 64 tai suurempia paketteja niin lisätään tai vaihdetaan parempaan. Tässä piisaa nyt jos pääsee katsatuskonttorille ja takaisin :D
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Hieno projekti!
Leaf painaa reilu 1,5 tonnia ja sen toimintasäde jää talven paakkasilla 100km kieppeille normaaleilla ajonopeuksilla.
Mersussa lämmityslaite kannattaa rakentaa webaston varaan, koska lämmityslaite on melkoinen enenegiasyöppö pakkasilla.
Omassa Leafissani on kehittyneempi ilmalämpöpumppu joka otta 15 asteen pakkasilla reilu 2Kw, edelltävän allin sähkölämmitys haukkaa 5Kw.
Veikkaan että G-mallin tiiliskivellä ilmanvastuskerroin kuluttaa akustoa melkoista haipakkaa yli 60kmh nopeuksissa, renkaiden vierintävastuksella ja käyteyllä rengaspaineella on myös suuri merkitys.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

taky kirjoitti:
JSJ kirjoitti: Ei ole vielä akkua 20000-40000NOK on leafin akun hinta (+toimitus noin 5000NOK), mutta en ole vielä ihan varma tuleeko tuohon alv päälle ...

EFTA maa Norja niin ei mitään erityistä olle.
No nyt on tietoa tähänkin eli tullia meni 2.7% ja alv. 24%
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Muutamia kuvia lisätty galleriaan:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;


Akun hallinta järjestelmä ei toiminut samoilla can bus sanomilla kuin leaf, mutta sain kuitenkin jo jotain dataa tuolta ronkittua ulos. Sitten kun saan tuon kommunikaation pelaamaan pitää alkaa purkamaan modulit irti kehikosta.

Mittasin puolimodulit yleismittarila ja kaikki oli samassa 63.9v (384v yht.) eli hyvin on balanssissa ja varaustakin melkein täydet.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Etenee kyllä vauhdilla tämä, akku jo tontilla ja sait täydet kennot energiaa kaupan päälle.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Zemppiä hurjaan projektiin !

Saako tosta akustosta 230VAC ulospäin, meinaan että voisko sitä käyttää kodin aurinkopaneeleiden energian varastointiin ?

Tesla S:n akut muuten on tehty 18650 pikkuakuista, samoja mitä käytetään läppäreissä, akkutyökoneissa, sähköfillareissa jne. :shock:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mika_Veee kirjoitti:Zemppiä hurjaan projektiin !

Saako tosta akustosta 230VAC ulospäin, meinaan että voisko sitä käyttää kodin aurinkopaneeleiden energian varastointiin ?

Tesla S:n akut muuten on tehty 18650 pikkuakuista, samoja mitä käytetään läppäreissä, akkutyökoneissa, sähköfillareissa jne. :shock:
Kyllä siitä tieten invertterillä saisi vaihtosähköäkin tehtyä. Minusta youtubessa on näkynyt videoita joissa jenkit on tehnyt esim. juurikin näistä samoista kennoista kodin taikka asuntoauton sähkövarastoja.

Projektikin on edennyt akuston hallintajärjestelmän puukotuksella ja nyt saan sen heräämään käskystä ja pysymään hereillä. Tarpeelliset arvokin tulee ulos:

Koodi: Valitse kaikki

Pack volts: 385.76V high cell: 4.03V low cell: 4.01V bat temp: 4.00C SOC: 77.89%
Internalresistance: 68.82% ahdegradation: 74.93% Ah: 49.15 health: 83.50%
Cells: 01 4.02V 02 4.02V 03 4.02V 04 4.02V 05 4.02V 06 4.03V 07 4.02V 08 4.03V 09 4.02V 10 4.03V 11 4.02V 12 4.03V 13 4.02V 14 4.03V 15 4.02V 16 4.03V
Cells: 17 4.03V 18 4.02V 19 4.02V 20 4.03V 21 4.02V 22 4.02V 23 4.03V 24 4.02V 25 4.02V 26 4.02V 27 4.02V 28 4.02V 29 4.02V 30 4.02V 31 4.02V 32 4.02V
Cells: 33 4.02V 34 4.02V 35 4.01V 36 4.02V 37 4.02V 38 4.02V 39 4.02V 40 4.02V 41 4.02V 42 4.02V 43 4.02V 44 4.02V 45 4.03V 46 4.03V 47 4.02V 48 4.03V
Cells: 49 4.02V 50 4.03V 51 4.02V 52 4.03V 53 4.02V 54 4.02V 55 4.02V 56 4.03V 57 4.02V 58 4.02V 59 4.02V 60 4.02V 61 4.02V 62 4.02V 63 4.02V 64 4.02V
Cells: 65 4.02V 66 4.01V 67 4.02V 68 4.02V 69 4.02V 70 4.02V 71 4.02V 72 4.03V 73 4.03V 74 4.02V 75 4.02V 76 4.03V 77 4.02V 78 4.03V 79 4.03V 80 4.02V
Cells: 81 4.02V 82 4.02V 83 4.02V 84 4.02V 85 4.03V 86 4.02V 87 4.02V 88 4.02V 89 4.02V 90 4.03V 91 4.02V 92 4.03V 93 4.02V 94 4.03V 95 4.03V 96 4.03V
Nyt kun saanut nuo pelittämään niin voikin alkaa purkaan pakettia ja suunnittelemaan akkujen sijoitusta autoon. Vähän on jo akuston kunto uudesta tippunut kun vuoden 2011 mallia on, eli tuo ahdegradation 74.93% meinaa että kapasiteettia on jäljellä noin 18kW onneksi ei kuitekaan tuon enempää ole hävinnyt.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkäs paljon akut painaa ja pitkälekö pääsee
Mökkillä
'
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkäs paljon akut painaa ja pitkälekö pääsee
Noin 75-85kg kipale kantaman näkee kuhan saa kaiken valmiiksi ja kokeilee.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkäs paljon akut painaa ja pitkälekö pääsee
Noin 75-85kg kipale kantaman näkee kuhan saa kaiken valmiiksi ja kokeilee.
Ei siis ihan hirveän painoisia verratunan tavaliseen 60a akkun ~17kg

onkos tuohon kantamaan liityen joku vara"kannu" systeemi, irralien lisä akku, agrigatti taka kontissa tms

Missä tarkoitus ajella, millaisen käyttön tulossa metsä monkimiseen kadulle vai pelkästään uuden rakentamisen ilosta
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin