Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ostin om603a moottorin purettuna ja tarkoitus olisi saada se kasaan vähän piristettynä. Pumppu on jo lähetetty Herleville 7mm elementtien asennusta varten, mutta turboa ei ole vielä päätetty. Moottori tulee g-mersuun eli turboksi pitäisi löytää sellainen jolla saisi mahdollisimman tasaisen vääntökäyrän. Vinkkejä saa antaa!

Ei ole ennen tullut moottoria kasattua, eli pitää tässä ketjussa kysellä kokeneemmilta apuja. Tänään pesin ja lajittelin tuota romuläjää että saisi edes jonkinlaisen kuvan mitä tässä pitää ruveta tekemään. Alla muutama kuva sekä pari kysymystä.

Moottori kiinan pukissa:
IMG_1517_p.JPG
Kansi:
IMG_1522_p.JPG
Lajiteltuja osia:
IMG_1510_p.JPG
Mistä nämä pultit ovat?
IMG_1515_p.JPG
IMG_1516_p.JPG
Uskaltaako tuon moottorin pyöräyttää yläkuolo kohtaan kun nyt missä sattuu?
IMG_1518_p.JPG
Ketjun kiristinkin oli purettu osiin, onko tässä kaikki osat vai kannattaako ostaa uusi?
IMG_1514_p.JPG

Kannen päästä puuttui alfamerin kirjassa mainittu nokka akselin pidikelevy, saako tätä kl-varaosilta ja millähän nimellä löytyy?

Moottori kasataan om606 peltitiivisteellä josta sainkin jo vinkkejä veskolalta täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 61#p774361" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JSJ, To 29.11.2018 09:08. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

noi missä on 4kanttiset mutterot niin ne pitää pumpun kiinni koneessa :wink:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Okei kiitos, vielä kun löytyisi paikka tuolle mini torxi pultille..
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mistä nämä pultit ovat?

Tuo ylin taitaapi olle moniurahihnan kiristimen jousen ja iskarin yläpäässä olevan muovilimpun läpipultti mikä menee kannen kolosta läpitte.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Manuaali vai automaatti? Turboksi joku 3L Audin tai BMW:n VNT turbo paineohjauksella? Ei varmaankaan ole järkevää lähteä tavoittelemaan mitä ST tehoja ja vääntöjä, isoilla karkeilla renkailla alkaa purkautumaan voimansiirto vaan pikemminkin todella alhaalta heräävä ja hyvin kaasun painallukseen reagoiva moottori...noillahan ei yleensä montaa sekuntia pidetä kaasua pohjassa joten lievä "tukkoon meno/kovat pakopaineet/lämmöt" maksimikierroksilla ei ole ihan katastrofi?
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Manuaali on ja vnt ahdin tosiaan on ollut mielessä, minkälaisiin tehoihin noilla audin tai bmw:n ahtimilla pääsee? Onko jotain hakusanaa / mallinumeroa heittää jolla noita voisi saksan ebaystä katsella?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mitäs luulette pitääkö tuo ykkösen mäntä vaihtaa kun näkyy puttuvan reunasta pikku palanen:
WP_000054_p.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuota.. jos yhtään piisaa intoa, niin suosittelen, että purat ne männät pois ja kattot missä kunnossa ne on oikeesti. tosta männän laestahan ei oikein saa mitään kuvaa männän todellisesta kunnosta. huonolla tuurilla saattaa olla männänrenkaiden välyksetkin sitä luokkaa, että kohta menee poikki. varsinkin, kun kone on tulossa rankempaan käyttöön, kun vakiona.

mulla oli yhdestä moottorista 2. pytyn mäntä sökönä. molemmat männänrenkaat poikki ja muutenkin männänrenkaiden välykset ylös-alas suunnassa +1mm. päälleppäin ei näkyny mitään vikaa, mutta sitten, kun purki männän pois, niin johan alko näkyyn. oli männästäkin lähteny jo paloja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Öljypohja poistettu, mutta mäntää ei saanut vielä irroitettu kun ei ollut sopivaa hylsää kiertokangen pultteihin. Muistaako kukaan minkä kokoisella hylsällä nuo kiertokangen pultit avautuu? Tuommoista löytyi öljypohjasta:
WP_000056_p.jpg
Ilmeisesti jakoketjun liitospala ja ketjunohjarin palanen. Ketjun pyörittelin läpi ja siitä ei puuttunut mitään ja ohjarikin oli ehyt eli varmaan jostain edellisestä remontista jääneet...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Onko nuo kampiakselin "lämpöjäljet" normaalia esim. valmistusvaiheen karkaisusta tulleita vai onko tuo käynyt joskus tosi kuumana?
WP_000058_p.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ihan normaalit lämpöjälet tehtaalta lähtie
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Vähintäkin mielenkiintoisen näköinen tuo yksi mäntä, muut ok.
IMG_1525_p.JPG
Sylinterissä myös aika syvät pitkittäis naarmut meneeköhän tuo hoonaamalla vai pitääkö ruveta hommaan toinen lohko...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

jos mäntä on tossa kunnossa ni voisin kyllä sanoo et ei riitä pelkkä hoonaus...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eilen jo vähän hoonasin tuota sylinteriä ja kohta on kaikki jäljet poissa. Viikonloppuna saan lainaan sisämikrometrin jolla voi mitata pysyykö vielä sylinterin mitat toleranssissa. Osaako joku sanoa löytyykö tuo kuvassa näkyvä osa jollain nimellä veholta / kl-varaosilta:
lukkorengas.jpg
Mäntä veiveineen olisi myö hakusalla eli voi tarjota jos sattuu hyllyssä olemaan. Ylemmissä kuvissa näkyykin palotilan muoto eli vissiin 89 -> oleva mäntä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JSJ, To 08.03.2012 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pumppu noudettu matkahuollosta:
IMG_1531_p.JPG
IMG_1529_p.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos ei se sylinteri nyt ihan sökönä ole, niin pikkasen hoonia vaan perään. ja jos on isosti pykälää, niin jollain vingulla tms ajaa sen pykälän pois. muuten voi käydä niin, että kun täräytät sinne uuden männän renkaineen, missä männärenkaat ei ole kuluneet, niin oletan, että voi uudet renkaat ottaa siihen pykälään kiinni. en tiedä voiko niin todellisuudessa käydä. jokatapauksessa sen voi ajaa siitä pois, jos se häiritsee mielenrauhaa.

niin ja eikös toi kuvan osa ole nokkakepin päittäislaakeri? KL:stä varmaan saa, taikka vehosta ainakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja antti_k »

löytys 6kpl satsi turbo koneen veivejä ja mäntiä ja kaikenlisäksi viel raahesta :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisko se kuitenkin paras viedä koneistamoon ja käskeä mittaamaan ja tarvittaessa putkittamaan se ongelmallinen sylinteri, hommata nippu uusia mäntiä ja koneistaa muut toleransseihin. Tämä kone sulle tietysti myytiin ihan priimana ja oli vain into loppunut tekijämieheltä ?

Se on oikeasti enää pieni hinta tuossa kohtaa tehdä se kone varmasti hyväksi, mikään ei ole niin vittumaista kuin huonolla puristuksella oleva dieseli, jota ei saa pakkasella käyntiin tai semmonen, joka savuttaa pihassa ekat 10 minuuttia.

Pikkunen torx näyttää mun silmään aika turhalta pultilta, mutta eiköhän sekin paikkansa aikanaan löydä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja antti_k »

jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja Terho P »

antti_k kirjoitti:jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen
:shock: 80e oli putken hinta ja olisko ollu toinen mokoma 80e se töiden osuus täälläpäin. ainakin parivuotta sitten. 2 lohkoa olen jo joutunut putkittaan superikäyttöön,hyvin on kestäneet vaikka epäilijöitä olikin. siis yksi sylinteri vain putkitettiin
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja veskola »

...ja lohkosta kannattaa pestä kaikki kanavat oikein tosissaan, ettei minnekkään jää mitään metallipurua, öljyruiskut auki, ettei sielläkään ole mitään lastuja/hippuja tiellä, jossakinhan sitä metallia on kun sitä puuttuu männästä. Öljypumppu uusiksi ja osta nyt varoiksi toi ketjunkiristinkin uusi. Sitä ei olisi tarvinnut alkuperäisen mestarin alkaa edes purkamaan kun se ei siitä kummemmaksi muutu :roll:

Tuo 600€ lienee kaikki yhteensä...eikös nämä kuitenkin saa koneistettua jos 5 putkea on palttiarallaa ehjät. ST koneessa kuitenkin voisi olla hyvä, jos kaikki sylinterit antaisi kohtuu samaa vääntöä kampiakselille. Tokihan toi menee sillainkin että vain sen yhden käsittelee...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Niimmä muistelin et ois se 600e ollu hinta könttänä kaik 6kpl. Toki saatto se olla isompiki summa ku järkeilin et tulee halavemmaksi ostaa 606 ku tehä täys remppa tollaseen 603 mottiin. Ja tuota järkeilyä ei oo tarvinnut katua :lol:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Juu ehyenä myytiin, mutta tämmöstä tämä näiden vanhojen vehkeiden kanssa on. Tuleepahan nyt tarkastettua samalla kaikki paikat ja tietääpähän sitten että kaikki pitäisi olla kunnossa.

Näyttäisi siltä että kyllä tuosta vielä peli tulee, tänään tuota mikrometrillä mitattiin ja 87.06-87.05mm oli tuo sylinteri. Pikkasen vielä ja alkaa olemaan hyvä. Ehyet sylinterit joissa näkyi alkuperäiset hooni jäljet olivat 87.03-87.04.
Huomenna pitäisi tulla ihan oikea sylinterimittari jolla katsotaan vielä tarkemmin koneistustarvetta. Löysin jostain opuksesta että 0.2mm on max kuluneisuus raja tuolla mersun sylinterillä, eli pysyy vielä hyvin toleranssissa.

Antille pistin yv:tä männistä.
tatsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:50

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja tatsku »

JSJ kirjoitti:Pumppu noudettu matkahuollosta:
IMG_1531_p.JPG
IMG_1529_p.JPG


tosta sen verran kysysin. tuo pultti kun on tuon stop vivun alapuolella onko sitten 17 vai 19 kannalla, mutta onko sillä joku muu merkitys siinä kun pitää öljyt sisällä. omasta lensi helvettii, käykö tilalle ihan normi pultti vai tarviiko olla jotenkin erikoinen?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tatsku kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Pumppu noudettu matkahuollosta:
IMG_1531_p.JPG
IMG_1529_p.JPG


tosta sen verran kysysin. tuo pultti kun on tuon stop vivun alapuolella onko sitten 17 vai 19 kannalla, mutta onko sillä joku muu merkitys siinä kun pitää öljyt sisällä. omasta lensi helvettii, käykö tilalle ihan normi pultti vai tarviiko olla jotenkin erikoinen?
Ei oo muuta kun pitää öljyt sisällä ja roskat ulkona. 17mm kannalla se on ja välissä on alumiinirikka. En muista oliko siinä joku erikoiskierre mutta luulenpa että ei. Jos normipultin laittaa niin se ei saa olla pitempi kuin tuo alkuperänen ettei vaan osu keskipakosäätimeen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eilen tuli purettua loputkin osat lohkosta irti, jos tuon kuitenkin käyttäisi koneistajalla ihmeteltävänä. Eli tehdään sit kerralla hyvä kun on aloitettu..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ehdottoman järkevää, sitten samalla reissulla plaanautat sen lohkon pinnan ja saman kannesta niin saat 100% varman tiivistyksen om606:n metallitiivisteelle. Nätti väri lohkon pintaan niin kelpaa katsella kun ei ole mikään öljyhoro enää.

Kyllä se varmaan melkoinen pölläys on ollut kun toi mäntä on leikannut, että kaippa se myyjä on tiennyt mistä on kyse ja sen takiahan se konekkin on purettu kun ei se ole enää toiminut, on se ainakin kuvassa sen verran rajun näköinen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Terho P kirjoitti:
antti_k kirjoitti:jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen
:shock: 80e oli putken hinta ja olisko ollu toinen mokoma 80e se töiden osuus täälläpäin. ainakin parivuotta sitten. 2 lohkoa olen jo joutunut putkittaan superikäyttöön,hyvin on kestäneet vaikka epäilijöitä olikin. siis yksi sylinteri vain putkitettiin
Eiköhän ne kestä, putkitettuja ne on tehtaan jäljiltäkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Koneistamossa käytetty lohkoa näytillä ja arvio oli 250e+putki. Kl-varaosilta jos olisi kaikki osat ottanut niin 1500e ei ihan piisais sis. laakerit, m-renkaat, vesi ja öljypumppu tulin siihen tulokseen että tämä kone lähtee osina myyntiin ja pistetään etsintään 606 turbo mylly.

YV:llä tavoittaa jos tarvetta turbokoneen osille kaikki muu löytyy paitsi pumppu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin kasaus + piristys

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ja projekti jatkuu... Om606 turbo tuli hankittua, mutta se on kiinni tuossa vaimon autossa ja ei kuulemma saa laittaa tuohon vanhaan rönttään.
WP_000104.jpg
WP_000102.jpg
Foorumin kautta löysin sopuhintaan 2000km sitten rengastetun sekä laakeroiduin kansivikaisen 603 turbon. Sehän tuli haettua ja kun kansi oli irti paljastui ikävä yllätys:
WP_000100.jpg
Eli yhdessä sylinterissä ollut vesi niin kauan että oli tommonen rohtuma tullut... Liekkö tuolle mitään tehtävissä vai pitääkö hommata vieä kolmas lohko :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin