Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siitä se lähtee:
rps20150210_105534.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Turbiini muokattu muutamia kuvia löytyypi tuolta:

http://1drv.ms/1DAcdzS" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Choke »

:thumbup: testejä odotellessa!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai se käy tasapainotuksessa vai luotatko ettei muuttunut liikaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Kai se käy tasapainotuksessa vai luotatko ettei muuttunut liikaa ?
Ei käy tasapainotuksessa. Luotetaan siihen ettei ole liikaa muuttunut.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Laatikko ja tarpelliset kamat paikoileen öljyt sisään ja perä ilmassa käyntiin. Muutaman kerran keppiä asennosta toiseen ja sitten manuaalilla vaihteita läpi. Kaikki näyttäsi pelaavan hienosti sitten jarrua että saa parkin päälle niin sehän sammutti koko myllyn :D Pitänee pudottaa linjapainetta, kun nyt on vielä vanhan laatikon asetukset käytössä ja tämä vissiin aika paljon timmimpi loova/turbiini. Hyvältä siis näyttää huonompi juttu on että pitää pari tuntia olla lasten kanssa ennenkuin pääsee takasin talliin tarkastamaan öljymäärän ja ehkäpä vielä koeajollekkin..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Koeajo suoritettu ja kaikki vaihteet mukaan lukien ongelmallinen 3-4 vaihtuu makeasti :thumbup:
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Hieno homma! Vaikka "pitää olla" lasten kanssa niin kovaa tahtia tässä vaan hommat etenee :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Hieno homma! Vaikka "pitää olla" lasten kanssa niin kovaa tahtia tässä vaan hommat etenee :D
Juu onhan tuota tullut tuolla tallissa melkein asuttua niin ihan hyvä välillä lasten kanssa leekata etteivät kohta kysele että mikäs ukko se tuo on :)
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Hieno homma että läks pelaamaan. Ilmeisesti lootan mukana tuli turbiini mikä ei sopinut suoraan kiinni? Onko tämä nyt viisi vaihteinen loota?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pansu kirjoitti:Hieno homma että läks pelaamaan. Ilmeisesti lootan mukana tuli turbiini mikä ei sopinut suoraan kiinni? Onko tämä nyt viisi vaihteinen loota?
Juu viisivaihteinen ja tuli tosiaan turbiini jossa oli eri pulttijako. Halusin kuitenkin tuon turbiinin koska se on 65 AMG:stä peräisin ja turbiinilukossa ilmeisesti muutama levy enemmän. AMG:n speedshift TCU käyttää tuota lukkoa ensimmäisestä vaihteesta lähtien.

Vaihteiden kytkeytymisen lisäksi laatikko tuntui välittävän voimaa paremmin. Ihan kuin koko kori olisi kallistunut kun veto oli kunnolla päällä.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Joo kohtuu harvinainen taitaa tuo loota olla kun katselin ebayn tarjontaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pansu kirjoitti:Joo kohtuu harvinainen taitaa tuo loota olla kun katselin ebayn tarjontaa.
Onhan se juu..
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mite toi iso turbiini mahtu pikkupäätyyn ees sisälle pyörimään? :shock:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kummeli kirjoitti:Mite toi iso turbiini mahtu pikkupäätyyn ees sisälle pyörimään? :shock:
Ei tuo kyllä hirven paljon isompi ollut ja hyvin tuntuu mahtuvan. Jospa tuo on joku keskikokonen turbiini :)
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

hmm... ja on siis v12 biturbon perästä? :think:

ihme homma, kyllä tuo mun turbiini ainaki on huomattavasti 380:n turbiinia isompi, en kyllä oo koittanu vielä että meneekö pikkupäätyyn
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kummeli kirjoitti:hmm... ja on siis v12 biturbon perästä? :think:

ihme homma, kyllä tuo mun turbiini ainaki on huomattavasti 380:n turbiinia isompi, en kyllä oo koittanu vielä että meneekö pikkupäätyyn
Juu v12 biturbo pitäis olla tuossa osanumero: A2402500002 mulla oli verrokkina vain tuo 580 turbiini mutta siihen verrattuna ei kyllä hirveästi eroa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mulla ei ainakaan mahtunu 320cdi:n turbiini om60x turbiinikoppaan.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jukkis. kirjoitti:Mulla ei ainakaan mahtunu 320cdi:n turbiini om60x turbiinikoppaan.
Mulla oli edellinen turbiini 270cdi:stä ja samasta laatikosta nyt myös tuo turbiinikoppa liekkö se sitten erilainen kuin om60x turbiini koppa? Käväisempä tallissa katsoon oisko siinä osanumeroa..

Edit: Kopan numero on 2032710001 ja empä ole aikaisemmin huomannutkaan että vaikka pulttijako on sama ei koppa ole ihan täydellisesti saman mallinen kuin lohko:
rps20150213_092909.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Varovaista testiä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1tigMEhWd_Q[/youtube]

Samasta vedosta käppyrät (alareunasta voi naksutella ylimääräisiä käyriä pois):
http://www.kilut.fi/boost/tmp/13_02_2015_16_06_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

aika hyvältä vaikuttaa.

paljonko tossa videossa oli kierroksia, mistä lähdit kiihdyttään? jotain 2500? jos tota käppyrää oikein tulkitsin. hyvin näyttäis puhisevan. :thumbup:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

pera8x kirjoitti:aika hyvältä vaikuttaa.

paljonko tossa videossa oli kierroksia, mistä lähdit kiihdyttään? jotain 2500? jos tota käppyrää oikein tulkitsin. hyvin näyttäis puhisevan. :thumbup:
Juu pikkasen vajaa 2500.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

JSJ kirjoitti:Mulla oli edellinen turbiini 270cdi:stä ja samasta laatikosta nyt myös tuo turbiinikoppa liekkö se sitten erilainen kuin om60x turbiini koppa? Käväisempä tallissa katsoon oisko siinä osanumeroa..

Edit: Kopan numero on 2032710001 ja empä ole aikaisemmin huomannutkaan että vaikka pulttijako on sama ei koppa ole ihan täydellisesti saman mallinen kuin lohko:
270cdi:n kuuslovinen manuaalikin on samanlainen, tulee jonkun verran yli koneen pinnasta mutta passaa om60x paikalleen.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hyvin pysyy pakopaineet hanskassa isommillakin paineilla:

http://www.kilut.fi/boost/tmp/19_02_2015_10_03_34.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
uusisarja4.png
Vieläkun posti kuskaisi polttoainepaine anturin niin voisi alkaa suunnittelemaan penkitystä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Nyt näyttää hyvältä ja on makia penkkilappu tulossa.

Onko tuo veto millä vaihteella ja millaisella syötöllä, vrt siinä aiemmassa penkkivideossa tuli hiilenkappaleita putkesta :) Huononeeko herääminen miten radikaalisti jos savusta näkee läpi?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Nyt näyttää hyvältä ja on makia penkkilappu tulossa.

Onko tuo veto millä vaihteella ja millaisella syötöllä, vrt siinä aiemmassa penkkivideossa tuli hiilenkappaleita putkesta :) Huononeeko herääminen miten radikaalisti jos savusta näkee läpi?
Tuo on viitosvaihteella ja turbiini lukko päällä niin saa kunnolla kuormaaa ja ei koskettu syöttöihin. Pitää noita syöttöjä säädellä sitten penkissä kun näkee että miten savuttaa. Tuolla tienpäällä kun kiihdyttää niin ei paljoa savua näy :)
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Miten käyttäytyy isommilla kierroksilla ja oliko ahtolämmöistä mittaus? Nyt kun vilkasin pikkuturbon kompurakarttaa niin näyttäs että 3000 jälkeen pudotaan kartalta noin pienellä PR:llä (mikäli katsoin oikeaa karttaa). Isommalla PR:llä pärjäis vähän pidemmälle, muttei mihinkään kuuteen tonniin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Miten käyttäytyy isommilla kierroksilla ja oliko ahtolämmöistä mittaus? Nyt kun vilkasin pikkuturbon kompurakarttaa niin näyttäs että 3000 jälkeen pudotaan kartalta noin pienellä PR:llä (mikäli katsoin oikeaa karttaa). Isommalla PR:llä pärjäis vähän pidemmälle, muttei mihinkään kuuteen tonniin.
Samaan tyyliin menee tuonne 4500 asti siitä yli pitää säätää penkissä ei oikeen tiellä onnistu.

Edit: ei ole ahtolämpömittaria.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Miten käyttäytyy isommilla kierroksilla ja oliko ahtolämmöistä mittaus? Nyt kun vilkasin pikkuturbon kompurakarttaa niin näyttäs että 3000 jälkeen pudotaan kartalta noin pienellä PR:llä (mikäli katsoin oikeaa karttaa). Isommalla PR:llä pärjäis vähän pidemmälle, muttei mihinkään kuuteen tonniin.
Kokeilin ajaa vähän kovemmin tuota pikkuturboa ja tuossapa tulokset:

http://www.kilut.fi/boost/tmp/23_02_2015_16_06_32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo on nelosella ajettu eli vähän korkeammilla kierroksilla kuin tuo edelinen, mutta näyttäisi että heti karkaa tuo pakopaine.

Polttoaineen paineanturikin saapui ja paine vaihtelee 0.6-1.5bar liekkö tuo ok?
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Jeps, ei näytä muutokselta parempaan tuolla +3000rpm. Vaikka pikkukompura olisikin paremmin alueella niin sen pakopuoli näyttäs menevän heti 3000 jälkeen ihan tukkoon.

Polttoainen paine on minusta ok kun on isot linjat. Mittapaikka oletettavasti suodattimen ja pumpun välistä?
Vastaa Viestiin