Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

1177.91mV 0.01bar
4652.98mV 2.72bar

Eli näyttis että on 2.75bar max.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.

Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.

Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ? :shock:
Ei ainakaan paikallisista liikeistä täälläpäin löytynyt. Itse tinasin johdon pätkät ja silikonilla liitin tukkoon, toiseen päähän sittten oikea liitin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä :think:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

veskola kirjoitti:Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä :think:
No onhan näillä varakkailla mersuharrastajilla ylimääräistä yksi 5 tonnia maksaa?
Holset siellä lukee..
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

veskola kirjoitti:Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.

Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ? :shock:
Löytyiskö samasta paikasta kun itte antsakin? :wink:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja tomant »

JSJ kirjoitti:1177.91mV 0.01bar
4652.98mV 2.72bar

Eli näyttis että on 2.75bar max.
Tuo anturi tunnistaa korkeintaan 1,75 barin ahtopaineen. Rittääkö tuo näihin nokivasaroihin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

veskola kirjoitti:Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä :think:

saa sieltä vehosta niitä pelkkiä liittimiäkin.. :mrgreen:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

tomant kirjoitti:Tuo anturi tunnistaa korkeintaan 1,75 barin ahtopaineen. Rittääkö tuo näihin nokivasaroihin?
Tähän saakka on puhuttu että tämä on 4Bar absoluuttista painetta anturi, eli tuo 2,75 on suhteellista painetta. Se kyllä riittää.

Tuolla on lisää tietoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 40#p842040" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja joskami »

ok..............
Viimeksi muokannut joskami, Su 14.10.2012 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kyllä se näyttää ihan oikeaa painetta tuon 2.75bar eli siitä anturin lukemasta vähennetty 1bar.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja tomant »

JSJ kirjoitti:Kyllä se näyttää ihan oikeaa painetta tuon 2.75bar eli siitä anturin lukemasta vähennetty 1bar.
Perille meni, anturi siis ymmärtää 2,75 bar ylipainetta (3,75 bar absoluuttista). Jos se on lineaarinen , niin 0 V vastaa noin 0,93 bar alipainetta (0,07 absoluuttista), mikä voisi kiinnostaa bensaturboilijoita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

JSJ kirjoitti:Tuolta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=124400" onclick="window.open(this.href);return false; ketjusta saadun informaation mukaan tilattu kl-varaosilta numerolla 59663 "A007 153 0028" 4bar map. Just testasin arduinolla ja hyvin pelaa, huomenna paikalleen niin näkee pajoonko ahdot nyt nousee. Tuossa vielä kuva josta selviää pinnit yms.

Tyyppi on Bosch 0 261 230 195 ja hintaa 34e
820924.jpg
EDIT: Tuossa kuvassa pinnit oikein mutta mittaus alue väärin.
Liittimen kuoren nummero: A0065404281
Sähköjohdon nummero: A0005402405 Sisältää pätkän johtoa, liittimen ja silikoni tiivisteen.
Viimeksi muokannut JarsaR, Ke 17.10.2012 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tuola on kans aika hyvin noita liittimiä ja pinnejä http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/173/
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos tarkoitatte sitä minun postaamaani 4bar anturia.
Niin se lineaarikartta on alla.
4,5V antaa sen 3bar ahtopainetta.
5V,llä se näkee kyllä yli 3,4bar paineen, ristiin kertomalla saa tarkankin luvun.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitatte sitä minun postaamaani 4bar anturia.
Niin se lineaarikartta on alla.
4,5V antaa sen 3bar ahtopainetta.
5V,llä se näkee kyllä yli 3,4bar paineen, ristiin kertomalla saa tarkankin luvun.

[ http://i49.tinypic.com/2vdmjnr.jpg ]
Kiitoksia! Nyt tuli faktaa ja noilla tiedoilla ja tarkemman mittarin kanssa sain 3.2bar ulos anturista.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä mittaria käytät paineelle referenssinä ?

Miltei tarkin olisi esimerkiksi se freescalen anturi, kunhan tekee sen elektroniikkaosuuden oikein tarkasti. Noissa mekaanisissa mittareissa mitä minulla on on hurjat erot. En sitten tiedä mitä valmistajat niille on luvanneet uutena. Toisaalta eipä näiden nyt niin tarkkoja tarvitse olla, luotettavia pikemminkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Mitä mittaria käytät paineelle referenssinä ?

Miltei tarkin olisi esimerkiksi se freescalen anturi, kunhan tekee sen elektroniikkaosuuden oikein tarkasti. Noissa mekaanisissa mittareissa mitä minulla on on hurjat erot. En sitten tiedä mitä valmistajat niille on luvanneet uutena. Toisaalta eipä näiden nyt niin tarkkoja tarvitse olla, luotettavia pikemminkin.
Mekaanisella katsoin, itselle tuo tarkkuus kyllä piisaa. On kyllä ihmeen halpa 4bar mapiksi, joskus aiemmin etsin noita niin 150e pintaan oli ne mitä löysin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hall anturi tilattu laatikon ulotulo akselin nopeustietoa varten. Tuossa linkki, jos jollakulla muullakin tarvetta:

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... =73-490-38" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kuva

tuosa on sama anturi samasa käytösä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jukkis. kirjoitti:[ http://mbturbod.kuvat.fi/kuvat/silver+bullet/DSCN0008.JPG/_smaller.jpg ]

tuosa on sama anturi samasa käytösä.
Just näin! Itsellä pitää vielä miettiä mistä pulssit kun tuossa gee:ssä on pyöreät nuo kardaanin laipat.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös siellä laatikossa muka ole valmiina sisällä lähtevän akselin anturia :wtf: Minulla ainakin on, mutta se ei olekkaan noin hieno laatikko vaan zf.

Tuo 3 pulssia per kierros taitaa kyllä olla ihan liian karkea tieto ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Eikös siellä laatikossa muka ole valmiina sisällä lähtevän akselin anturia :wtf: Minulla ainakin on, mutta se ei olekkaan noin hieno laatikko vaan zf.

Tuo 3 pulssia per kierros taitaa kyllä olla ihan liian karkea tieto ?
Ei ole, vasta 722.9 löytyy kyseinen anturi. Jos olen oikein ymmärtänyt niin alkuperäinen ohjaus saa nopeustiedon eculta. Tuosta pulssien määrästä en kyllä osaa sanoa, tietty tihemmällä hammastuksella päästään parempaan tarkkuuteen pienillä pyörintänopeuksilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rupesin itsekkin tutkimaan asiaa ja toden totta:

http://www.sk-autofit.de/wp-content/uploads/7226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Persiistä löytyy tuo ihana hammastus "6", niin sehän onkin vain parkkilukon lukitushampaat. Tosiaan 722.9 lootassa on siellä perimmäisenä rpm anturin hammastus:

http://www.europeantransmissions.com/eu ... 22.9p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

722.6 ainoat rpm anturit sijaitsevatkin tuolla keskellä:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rawing.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaan tieto löytyy kyllä mahdollisesti perän anturista tai viimekädessä renkaiden ABS:lta, käyttäisikö se sitten perän anturia ECU:n tjms. välityksellä.

Toisaalta ei sillä lähtevän akselin anturilla oikeastaan muuta merkitystä ole kuin tunnistaa seisooko auto paikalla ja luistaako kitkapakat tolkuttomasti, jolloin pitää nostaa suojaukset ylös.

Teillekö tulee ei mersun perät näihin eli anturittomat perät ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Rupesin itsekkin tutkimaan asiaa ja toden totta:

http://www.sk-autofit.de/wp-content/uploads/7226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Persiistä löytyy tuo ihana hammastus "6", niin sehän onkin vain parkkilukon lukitushampaat. Tosiaan 722.9 lootassa on siellä perimmäisenä rpm anturin hammastus:

http://www.europeantransmissions.com/eu ... 22.9p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

722.6 ainoat rpm anturit sijaitsevatkin tuolla keskellä:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rawing.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaan tieto löytyy kyllä mahdollisesti perän anturista tai viimekädessä renkaiden ABS:lta, käyttäisikö se sitten perän anturia ECU:n tjms. välityksellä.

Toisaalta ei sillä lähtevän akselin anturilla oikeastaan muuta merkitystä ole kuin tunnistaa seisooko auto paikalla ja luistaako kitkapakat tolkuttomasti, jolloin pitää nostaa suojaukset ylös.

Teillekö tulee ei mersun perät näihin eli anturittomat perät ?
Itsellä tuo anturi tulee ensisiaisesti vaihteen kytkeytymisen tarkkailua varten. Lisäksi sen avulla voidaan laskea nopeus jota tarvitaan kun rupean koodailemaan automaatti toimintoa tuohon ohjaimeen. Tietty tuo luiston tunnistus joka on yksi tärkeä lisä ominaisuus.

Oma projekti on 1982 g mersu niin siinä ei ole perissä mitään antureita eikä abseista tietoakaan :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

eli esimerkiksi tämmönen use case, kakkonen silmässä:

- in rpm :4000
- out rpm: 2000 // 4/2 on on välityssuhde kakkosvaihteelle (ei luista)
- kolmonen silmään
- kone tutkii: in/out eli milloin 3000/2000 toteutuu. 3/2 olisi välityssuhde kolmosvaihteelle tai milloin ollaan edes 10% päässä siitä.

Rupesin miettimään mihin tuota oikein tarvitaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:eli esimerkiksi tämmönen use case, kakkonen silmässä:

- in rpm :4000
- out rpm: 2000 // 4/2 on on välityssuhde kakkosvaihteelle (ei luista)
- kolmonen silmään
- kone tutkii: in/out eli milloin 3000/2000 toteutuu. 3/2 olisi välityssuhde kolmosvaihteelle tai milloin ollaan edes 10% päässä siitä.

Rupesin miettimään mihin tuota oikein tarvitaan.
Jep, just näin muutaman kerran on käynyt esim. niin että kylmillä öljyillä ollut liian nopea vaihtoaika 3->4 ja nelonen ei olekkaan kytkeytynyt. Ja koska outputista ei ole mitään tietoa ohjain olettaa että on nelonen sisässä vaikka oikeasti onkin kolmonen jos tuota ei huomaa niin seuraava vaihteen vaihto ei sitten onnistukkaan kun käskytetään väärää solenoidia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa, sillä siis tarkistetaan menikö vaihto perille. Mitenkäs se vaihto muutoin tapahtuu sähköjen kannalta ("käskyttäminen") ? Olen vähäsen :thumbup: ummikko näissä asioissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Ahaa, sillä siis tarkistetaan menikö vaihto perille. Mitenkäs se vaihto muutoin tapahtuu sähköjen kannalta ("käskyttäminen") ? Olen vähäsen :thumbup: ummikko näissä asioissa.
Yksinkertaistettuna nostetaan vaihtopaine pwm solenoidilla ja sen jälkeen avataan haluttu vaihto solenoidi x ajaksi sitten vaihtosolenoidi off ja lasketaan vaihtopaine alas. Vaihdon pehmeyteen jne. Vaikuttaa myös modulating (mikä lie suomenkielinen termi, modulointi?) paineen ja vaihtopaineen suhde, laatikon lämpö, kuun asento ja pari muuta pikkujuttua ;)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mihinkä se modulointipaine vaikuttaa ?

Eli jos oli vaihtopaine A ja vaihtoventtiili Y, joka päästää paineen A jonnekkin hetkeksi, niin mihin tuo modulointipaine B vaikuttaa ?

...eli periaatteessa tietokoneen pitäisi tarkkailla pyörimisnopeuksia ja pitää painetta A kytkettynä kunnes nopeus muuttuu riittävän lähelle targettia ?

Hmmm tässähän oppii vaarallisia asioita koko ajan, kiitos siitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin