Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Ajatko ihan liian kovalla taajuudella ? Mitähän se VAG noissa oikein käyttää, hitto kun ei ole semmosta autoa pihassa...vai onkos sittenkin :shock: Onko A6 -97 2,5tdi:ssä N75 ? Ei ole tuon auton tekniikka voinut vähempää kiinnostaa :lol:
Näin se voi olla, tuolla linkissä jonka laitoit oli käytetty 1Hz taajutta. Jostain löysin joskus jotain mittauksia ja niissä ohjaus oli 300Hz ja nyt olen kokeillut 30Hz sekä 488Hz taajuudella ajella. Pitää testata vielä tuota 1Hz jos se olisi avain onneen.

Saattais tuossa audissa ollakkin, tyrkkääppäs oskiloskooppi kiinni niin saadaan faktaa tuosta ohjauksesta :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hahaa, olikin vikaa tuossa arduinon pwm:n taajuus säädössä piti vähän muuttaa että toimii oikein tuon megan kanssa. Nyt 30hz ja pörisee mukavasti ainakin kompuran paineella, pitää testailla alipaineella kunhan kerkeää.

Tuosta tulikin mieleen että millähän taajuudella tuon automaatin pwm solenoideja pitää kutitella... Kellään tietoa taikka valistunutta arvausta?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ja itse itselle vastaten y1 ja y2 sol 1000Hz ja y6 sol 100Hz, jos tähän on luottaminen: http://www.msgpio.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=207" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita vain kokeiluista tietoa liittyen mikä on optimaalinen N75 taajuus jos sellaisia testejä vielä teet, niin ei tarvii minun pyörää keksiä uudelleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Laita vain kokeiluista tietoa liittyen mikä on optimaalinen N75 taajuus jos sellaisia testejä vielä teet, niin ei tarvii minun pyörää keksiä uudelleen.
Minusta tuo N75 on ihan persiistä ku luulin että se ois proportionaali venttiili, mutta paljastuikin että se onkin normi on off venttiili. 30Hz taajuudella ajan nyt ja hyvin tuntuu pelaavan.

Tilasin tommosen kiinan skoopinkin http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0907823068" onclick="window.open(this.href);return false; niin saa tutkittua tuota laatikon ohjausta tuossa emännän mersussa ;)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Oiskohan kellään hyvää tps/rpm/ahtopaine karttaa pohjaksi mistä voisi aikanaan tuon säätämisen aloittaa..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ei tulut ehdotuksia niin mites ois tommonen:
kartta.png
Onko tuossa mitään periaatteellisia ajatusvirheitä?

0 = 0bar ja 200 = 2bar
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja veskola »

No oikeastaan en minä ymmärrä miksi 2000 rpm kohdalla pyydetään vain 1 Bar mutta sitten 3500-6000 rpm kohdalla pyydetään 2 Bar ?

Mieluummin laittaisi ahdon laskemaan suuria kierroksia kohti kun ei se ahdin kuitenkaan siihen kykene hyvällä suhteella. Tuo ahtopyynnön nousu pitäisi olla hyvin jyrkkä kun polkimeen on koskettu. Varsinainen ahto kun tulee sitten perässä, jos on edes tullakseen. Sehän se koko muuttuvageometrisen ahtimen idea on.

Pistä sinne TPS14 riville puolet paineesta millä ajattelit ajaa, TPS29 riville täydet paineet ja sitten kierrosten noustessa lasket sitä painetta sen mukaan mitä pakopainemittari kertoo.

eli 3D kuvassa oikealle mentäessä jyrkkä ylämäki, joka sitten alkaa pikkuhiljaa laskea kun mennään oikeaan laitaan. Takalaitaan mennessä kanssa aluksi jyrkkä nousu joka sitten taittuu oikeastaan tasaiseksi.

Ei varmaan tarvita läheskään noin paljon karttapisteitä kunhan interpoloi oikein sieltä väliltä arvot.

Vaikea noista on muuten oikein kenenkään mitään sanoa kun se riippuu niin siitä mitä pumppu sattuu antamaan milläkin kaasun asennolla, mutta jos painetta ei pyydä tarpeeksi ei pumppukaan ala syöttöä antamaan kun paine ei nouse. Pyyntö saa olla rajukin, kunhan se tosiaan maantieajossa on se 0,1 Bar tjms. mutta heti kun tulee ylämäki vastusta niin pyyntö saa nousta, nousee kärry sitten ketterästi mäkeä.

Ehkä kannattaa ensin tehdä mahdollisimman simppeli, tehdä testiajot ja sitten alkaa fundeeraamaan sitä pyyntikarttaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Juu kiitos vinkeistä, tuo kartta on jostain holysmoken vanhasta topicista napattu kun ei muutakaan pohjaksi löytynyt :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pikku edistystä tänään, kone ja laatikko paikoillaan välikardaani lyhetty ja laitettu paikoilleen samoin loovan ja kepin välinen siirtotanko. Vielä kun saisi keulaan mahtumaan syylärin, kaksi öljynjäähdytintä sekä välijäähdyttimen niin ei olisi muutakuin putkitukset ja turbo + hilppeet niin pääsisi testaamaan. Pakoputken kerkeää rakentamaan sitten myöhemmin :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Näyttäisikö tämä kartta paremmalta:
veskolamap.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Huh huh, ekat testi ajot otettu ja voi sanoa että jumaleisson että on voimaa. Eka kiihdytys kakkosvaihteella ja siitä kun vihellys alkoi tuntui että nyt lähtee.. sitten rupes rähiseen kunnolla ja joutui löysään ku meinas lähteä lentoon koko hökötys :D
Toisella vedolla kokeilin kiihdyttää ykkösellä ja heittää siitä kakkosta pesään, niin paukahdus kuului ja liikut loppui siihen, pitää toivoa ettei loova mennyt mäsäksi... Neljän jälkeen tulee kaveri hinaan auton takas tallille niin tutkitaan vahingot... Varmaan pitää nyt tuohon laatikon ohjaukseen perehtyä vähän enemmän ennen seuraavaa testiä.

Alla vähän käyrää eka vedosta:
rpm = rpm/10
map_s = map * 100
pidohj = vgt ohjaus
tps = tps

Tuosta näkee että pitää lyhentää ahtopaineen säätö tankoa kun ei ole pid-ohjaus voinut mitään tuolle ahtojen nousulle.
veto1.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Niin ja ahtopaine anturissa loppuu mittauskyky tuohon kahteen baariin en tiedä missä asti sitten kävi..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Sekö ei liiku enää ollenkaan?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ei sinne jäi seisoon jouduttiin lähteen heti pois kun veljen piti keretä töihin, parin tunnin päästä ollaan viisaampia.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jospa se olis vaan vetari.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Oikeastaan ihan sama mikä muu kunhan ei laatikko ole...
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JSJ kirjoitti:Oikeastaan ihan sama mikä muu kunhan ei laatikko ole...
Ei se peräkään välttämättä laatikkoa halvempi ole. Mutta vähän mukavampi vaihtaa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tulkitsenko oikein että ahdot nouse kahteen baariin vasta 5500 rpm kohdalla vai miten noi asteikot menee ?

Saisi ne ahdot nousta aikaisemmin niin saat sen paukautuksen heti.

Oikealta videoltahan sen näkisi kunnolla kun kuvaisi vaikka ahto- ja rpmmittaria.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Tulkitsenko oikein että ahdot nouse kahteen baariin vasta 5500 rpm kohdalla vai miten noi asteikot menee ?

Saisi ne ahdot nousta aikaisemmin niin saat sen paukautuksen heti.

Oikealta videoltahan sen näkisi kunnolla kun kuvaisi vaikka ahto- ja rpmmittaria.
Juu tuossa oli jäänyt pid säätimeen vähän vääriä arvoja niin ei painanut siipiä kiinni kuin 45% asti, sitten kerkesi kierrokset jo nousta niin että kartta alkaa rajoittaa ahtoja. Juu videota sisää ja ulkoa on luvassa kunhan saadaan taas vehkeet kuntoon.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Halvalla meni, eli vahteiston ja jakolaatikon välinen kardaani poikki :) huomenna sorvarille vahvistukseen..
WP_000188.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvä homma (siis kaiketi)...laitappas nyt ensin sellainen maltillinen ahtopyyntö sinne, 1 Bar varsinkin jos sulla loppuu MAP anturi kahteen. Siitä on sitten helpompi nähdä miten säätöalgoritmi toimii kun se meinaa mennä yli eli paljonko tulee ylitystä. Muutenkin matala paine on hyvä kun sillä ahtimella pitäisi olla kiire säätää geometriaa isommalle sitten kun syöttömumpulla alkaa tapahtua pahoja.

Mielestäni tarvitset vielä lisäksi nopeamman näytteistyksen tuohon logitukseen, mikäs siinä nyt on rajoitteena tai miten se edes toimii. Lähettääkö AVR jatkuvasti reaalidataa sarjaporttiin vai kerääkö se muistiin sampleja ?

Miltei tarttis olla 2 eri prosua siellä, toinen tekee vain säätötyötä ja toinen logittaisi miten homma toimii, mutta hankalaahan semmonenkin järjestely on. Yksi hyvä olisi mahdollisimman nopea eeprom muisti, jonne voisi tallentaa vedon ja sitten ladata koneelle. I2C väylä toimii rautapohjalla, joten merkin lähetys ei kuluta oikein mitään, kunhan niitä merkkejä ei nyt tarvii sinne puskuriin ladata tolkutonta vauhtia (eli väylä ehtii purkaa puskuria muistiin nopeammin kuin uutta dataa kertyy).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Hyvä homma (siis kaiketi)...laitappas nyt ensin sellainen maltillinen ahtopyyntö sinne, 1 Bar varsinkin jos sulla loppuu MAP anturi kahteen. Siitä on sitten helpompi nähdä miten säätöalgoritmi toimii kun se meinaa mennä yli eli paljonko tulee ylitystä. Muutenkin matala paine on hyvä kun sillä ahtimella pitäisi olla kiire säätää geometriaa isommalle sitten kun syöttömumpulla alkaa tapahtua pahoja.
Joo kyllä tuo vähän säikäytti että tuliko tuohon loovan ohjaukseen joku bugi ja se olisi hajoittanut laatikon eli säikähdyksellä selvittiin.
Juu 1bar oli max pyyntö, mutta jostain syystä pääsi meneen reilusti yli vaikka siivet olisi pitänyt olla ihan auki. Pitää vähän säätää tuota tankoa lyhemmäksi niin jospa se sitten pelaisi paremmin.
veskola kirjoitti:Mielestäni tarvitset vielä lisäksi nopeamman näytteistyksen tuohon logitukseen, mikäs siinä nyt on rajoitteena tai miten se edes toimii. Lähettääkö AVR jatkuvasti reaalidataa sarjaporttiin vai kerääkö se muistiin sampleja ?

Miltei tarttis olla 2 eri prosua siellä, toinen tekee vain säätötyötä ja toinen logittaisi miten homma toimii, mutta hankalaahan semmonenkin järjestely on. Yksi hyvä olisi mahdollisimman nopea eeprom muisti, jonne voisi tallentaa vedon ja sitten ladata koneelle. I2C väylä toimii rautapohjalla, joten merkin lähetys ei kuluta oikein mitään, kunhan niitä merkkejä ei nyt tarvii sinne puskuriin ladata tolkutonta vauhtia (eli väylä ehtii purkaa puskuria muistiin nopeammin kuin uutta dataa kertyy).
Sarjaporttiin tulee nyt 50ms välein dataa, mutta tuon saa kyllä säädettyä nopeammaksikin.


Edit: Jaa nyt kun katsoin niin eipä tuolta ihan tuota tahtia olekkaan tullut dataa, pitänee katsoa saako tuota vähän optimoitua. Jos ei muu auta niin laitetaan toinen arduino logitushommiin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tuossa kuva tuosta ohjain boksista jos jotakuta kiinnostaa:
WP_000187.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja veskola »

JSJ kirjoitti:Sarjaporttiin tulee nyt 50ms välein dataa, mutta tuon saa kyllä säädettyä nopeammaksikin.
Laskitko ehtiikö se portti tuuppaamaan sen datan ulos edes teoriassa tuolla tahdilla, prosulle pitää jättää aikaa tehdä myös laskutoimituksia liittyen PID:iin, ei toimi jos kaikki aika menee sarjaportin keskeytyksissä. Tämmöisessähän sarjaportin keskeytys ei saisi keskeyttää lainkaan pid laskentaa, jos tai kun on kiirus...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

JSJ kirjoitti:kaasunasentoanturi
WP_000170.jpg
]
En haluais olla ilon pilaaja mutta vinkkinä voin kertoa että tuo TPS ei tuossa oo kovin pitkä ikänen :(
Kokemusta on 3:sta anturista, kokeiltu sekä kiinan kopiota että aitoa bosch:ia, kumpikaan ei kestä pumpun kyljessä, ajattelin kertoa että ei tuu sitte järkyttävänä yllärinä "että missä nyt on vika kun TPS arvo seilaa miten sdattuu, onkohan jossain maa vika tjm" on nimittäin parikin iltaa mietitty ennen ku valkeni mitä oli tapahtunu, mutta syy ei vielä selvillä että mikä sen särkee..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Allu D. kirjoitti:
JSJ kirjoitti:kaasunasentoanturi
WP_000170.jpg
]
En haluais olla ilon pilaaja mutta vinkkinä voin kertoa että tuo TPS ei tuossa oo kovin pitkä ikänen :(
Kokemusta on 3:sta anturista, kokeiltu sekä kiinan kopiota että aitoa bosch:ia, kumpikaan ei kestä pumpun kyljessä, ajattelin kertoa että ei tuu sitte järkyttävänä yllärinä "että missä nyt on vika kun TPS arvo seilaa miten sdattuu, onkohan jossain maa vika tjm" on nimittäin parikin iltaa mietitty ennen ku valkeni mitä oli tapahtunu, mutta syy ei vielä selvillä että mikä sen särkee..
No voe perskule tuossa ois niin nätti paikka :) mikähän ihme sen hajoittaa..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pääsikö Allu sulla se akseli vääntämään sitä yli alueen tai täristämään/paukauttamaan siellä reunalla kun poljin vapautetaan tai lyödään metalli metalliin, siitä se ainakin voisi hajota. Mulla on reilut tyhjät käyttämättömät alueet molemmissa reunoissa. Katsotaan nyt sitten miten pitkään toimii, mulla motonetin harakiri anturi mutta yhtään vikavaloa ei ole tullut, no oliskohan vasta 3000 km ajettu. Mulla tulee tietokoneen vikavalo heti kojelautaan jos se alkaa oireilemaan. Mekaniikka kannattaa tehdä siten, että potikka antaa 1...4V jännitettä kun syöttö on se normi 5V.

Pumpun kyljen lämpö noussee jonnekkin 60-80 asteen paikkeille ? tuskin se mitään vaikuttaa ja veden kanssa nuo on suunniteltukin toimimaan, kunhan se akselin juuressa oleva O-rengas on tiiviisti, onko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Pääsikö Allu sulla se akseli vääntämään sitä yli alueen tai täristämään/paukauttamaan siellä reunalla kun poljin vapautetaan tai lyödään metalli metalliin, siitä se ainakin voisi hajota. Mulla on reilut tyhjät käyttämättömät alueet molemmissa reunoissa. Katsotaan nyt sitten miten pitkään toimii, mulla motonetin harakiri anturi mutta yhtään vikavaloa ei ole tullut, no oliskohan vasta 3000 km ajettu. Mulla tulee tietokoneen vikavalo heti kojelautaan jos se alkaa oireilemaan. Mekaniikka kannattaa tehdä siten, että potikka antaa 1...4V jännitettä kun syöttö on se normi 5V.

Pumpun kyljen lämpö noussee jonnekkin 60-80 asteen paikkeille ? tuskin se mitään vaikuttaa ja veden kanssa nuo on suunniteltukin toimimaan, kunhan se akselin juuressa oleva O-rengas on tiiviisti, onko ?
Juu tolleen on mullakin että molemmissa reunossa on vapaa aluetta ja o-rengas on tiivisti. Pitää seurailla tilannetta ja raportoida jos alkaa oireilemaan. Tänään saan taas ajokuntoon tuon niin pitää pistää videota / dataa jos ja kun sitä saa.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om603a moottorin piristys, EKA TESTIT AJETTU!

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Hapettuvat sisältä paskaks, ja alkaa antamaan "mitä sattuu tietoa", vaikka siinä onkin se O-rengas niin eipä tiivistäkkään sitä täysin :cry:
kun taas pensa vehkeessä on tiiviinä pakettina kaasu läpän kyljessä, ei oo keksitty mitään muuta syytä ku jokainen menny samalla tavalla, ei mekaanisesta rasituksesta.
Nyt etsinnässä malli jonka voi tarvittaessa upottaa vaikka vesi sankoon.. :thumbup:
Tai onhan noita, mutta kun maksavat per******. :evil:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Vastaa Viestiin