W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Toi ohjaustehosin asia on itselle kuulunut siihen "selvitettävänä" listalle, kun ei varsinaisesti ole ajankohtainen. Eli samanmoinen vanha simpukka on sitten molemmilla (ainakin paineiden puolesta.) Muistaakseni sille alkuperäiselle pumpulle oli annettu 82bar +- 5%, siitä ajattelin, että pitäisi varmaan olla aika lähellä tota. Ja 110 tai 120 baria sinne kuulostaa vähän kovalta, en kanssa viitsisi sitä simpukkaa rikkoa tietentahtoen.

En kyllä tiedä miten se toimii sitten reilusti matalimmilla paineillakaan, esim tuo 65 bar. Enkä kyllä muutenkaan noista tiedä mitään, tuleeko sieltä edes aina samaa painetta, vai onko se kierroksista kiinni. :roll:

Itellä olisi kyllä toi alkuperäinen 560 SECin pumppukin (82 bar), mutta sen virittäminen tonne on taas oma hommansa. Sitten mulla on vielä siinä se tasonsäätö sähläämässä, niin joku tandem-pumppu olisi paras ratkaisu itselle, mutta kattelin noita vanhempiakin tandem-pumppuja W124 korisesta ja niissäkin on ohjaustehostimelle sitten sama, kun sulla eli 110 bar. Tasonsäädölle niissä olisi samat paineet, kun alkuperäsellä SECin pumpulla, joka on ollut nokka-akselinpäässä. Sekin löytyisi, mutta mitenhän sen nyt saisi toimimaan. No se omista ongelmistani.

Seurataan mitä keksit tuohon ohjaustehostin hommaan :)
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

noroljan kirjoitti:Toi ohjaustehosin asia on itselle kuulunut siihen "selvitettävänä" listalle, kun ei varsinaisesti ole ajankohtainen. Eli samanmoinen vanha simpukka on sitten molemmilla (ainakin paineiden puolesta.) Muistaakseni sille alkuperäiselle pumpulle oli annettu 82bar +- 5%, siitä ajattelin, että pitäisi varmaan olla aika lähellä tota. Ja 110 tai 120 baria sinne kuulostaa vähän kovalta, en kanssa viitsisi sitä simpukkaa rikkoa tietentahtoen.

En kyllä tiedä miten se toimii sitten reilusti matalimmilla paineillakaan, esim tuo 65 bar. Enkä kyllä muutenkaan noista tiedä mitään, tuleeko sieltä edes aina samaa painetta, vai onko se kierroksista kiinni. :roll:

Itellä olisi kyllä toi alkuperäinen 560 SECin pumppukin (82 bar), mutta sen virittäminen tonne on taas oma hommansa. Sitten mulla on vielä siinä se tasonsäätö sähläämässä, niin joku tandem-pumppu olisi paras ratkaisu itselle, mutta kattelin noita vanhempiakin tandem-pumppuja W124 korisesta ja niissäkin on ohjaustehostimelle sitten sama, kun sulla eli 110 bar. Tasonsäädölle niissä olisi samat paineet, kun alkuperäsellä SECin pumpulla, joka on ollut nokka-akselinpäässä. Sekin löytyisi, mutta mitenhän sen nyt saisi toimimaan. No se omista ongelmistani.

Seurataan mitä keksit tuohon ohjaustehostin hommaan :)
Vielä ei ole löytynyt vastausta sille, riittääkö 65 barin pumppu 82 barin simpukalle mutta jotain on kumminkin löytynyt;

"We wanted to lighten the steering on our 2.3-16 and assuming that a PS pump pressure increase would lighten it up we replaced the factory 95bar pump with a new 110bar PS pump. Result: zero. No effect.

We have researched the data/literature we can find and can not locate anything on what controls (for lack of a better word) steering "boost."

Based on our experience with the 110bar pump we assume that:
1) there is a pressure limiting valve somewhere in the system that controls boost;
2) the PS pump rating is the maximum pressure the pump will deliver to the system;
3)if the system only requires say, 80bar to develop its valved boost then any increase in PS pump pressure is bypassed back to the reservior.

If these assumptions are correct the boost/pressure control valving must be in the steering box."


Eritoten kohta 3 on kiinnostava ja jos oletus pitää paikkansa, niin 110 barin pumpun ei pitäisi rikkoa 82 barin simpukkaa. Liika paine palautuu säiliöön.

Tuossa lisää:
http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... lve-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nyt on n. 400km testiajoa takana ja tekniikka pelaa oikein mainiosti. Nopea pirssi :D

Pientä säätöä kuitenkin tarvitaan. Kylmä kone ei oikein kestä kaasua ensimmäisen 1-2 minuutin aikana. Käynti parani hieman kun vaihdoin ensin imuilman lämpötila-anturin ja sen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin. Ei kuitenkaan täydellisesti sillä tuntuu kuin auto lämmettyään kävisi rikkaalla. Pari paukahdustakin kuulunut putkesta. Kierrokset myös tipahtaa kunnolla alle tyhjäkäynnin kun tasaisesta vedosta hidastaa ja laittaa kytkimen pohjaan. Esim. liikennevaloihin tultaessa. Ei kuitenkaan enää sammu.

Hommasin tällaisen OBD1 koodilukijan, niin pääsee pikkasen kärryille mitä oikein tapahtuu.
https://www.youtube.com/watch?v=4vDwMf259Y8" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko siellä kaasuvivustossa sitä polkimen "tyhjäkäynti asennon" tunnistavaa mikrokytkintä?

Sehän on alunperin kaasupolkimen varressa noissa vehkeissä.

Onko tämä LH-jetronikillä?
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Auto on tänään muutoskatsastettu :thumbup: . Vaihdettujen osien määrä 22%. Tällä setupilla mentiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Edellinen ilosanoma ei mitenkään olisi ollut mahdollinen ilman kahta, projektin kannalta erittäin keskeistä henkilöä; sähkö-, yms. "vaikeiden paikkojen velho" Timppa (slsl77) ja tallipäällikkö "impossible is nothing" Juha. Olen syvästi kiitollinen heidän sitoutumiseensa tähän projektiin :clap:

Päätän tämän topicin näihin kuviin ja näihin tunnelmiin. Uusi topic aukeaa työnimellä tyyliin "miten tehdä nopeasta vielä nopeampi" :wink:

Kiitos kaikille.

terv.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

:clap: tälle projektille. aivan mahtava

Viellä jäin kaipaamaan videota autosta :thumbup:
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Muutoskatsastuksen onnistuminen on aina iso asia. Onneksi olkoon työvoitosta.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Hienoa, seuraavaksi vuorossa ahdin?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

:clap: :thumbup:
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Hieno mersu :clap:

Kyllä pieni kepitysvideo olisi poikaa! :D
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Hieno tuli ja onnittelut katsastuksesta :clap:

Toi ohjaustehostin homma olisi hyvä, jos menee tuon kirjoituksen mukaan, mutta ilmoittelethan, jos Simpukka ei tykkää korkeimmista paineista. Tai tulee muita ongelmia sen kanssa :wink:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja petri »

Onnittelut täältäkin :thumbup: .

Mihinkäs sä oot sen puuruorin hukannut?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

:clap: täältäkin takarivin lukijalta! Mahtava triidi, hienoahan tätä on ollut seurata. Ja komiaa että nyt sait leimattua pirssin! Tuhti pellinalunen kyllä tässä pystärissä :thumbup:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Komeehan tuo on kaikinpuolin :clap:
Vaikka en ihan pystärin ystävä ole.

Mut hattua nosta kyllä. :thumbup:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hienosti tehyt auto!

Tosta tehostin paineista niin sehän ei käytä sitä siellä 110barissa kuin silloin kun ajat sen ohjauksen laitaan.
Normi käytössä jos saat sinne mittarin väliin on käyttöpaine tarpeen mukaan noin 30-40baria ja jos se tarttee vaikka paikallaan asfaltilla kääntää pyörää se nousee paine sen verran että pyörät liikkuu.
Siis senhän kuulee milloin se ohjaus ottaa täydet paineet rajoitinta vasten eli vain kun ohjaus on laidasa ja väännät lisää...koneen kierrokset niiaa.
Toisaalta et tartte kuin ylipaine venttiilin siihen pumppuun pienemmän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Kuinka on paikat toiminu tolla tehostin pumpulla? itsellä olisi tarkoitus laittaa w124 tandempumppu w115:een jotta saa pelaamaan tasonsäädön ja tehostajan
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mika.T kirjoitti:Onko siellä kaasuvivustossa sitä polkimen "tyhjäkäynti asennon" tunnistavaa mikrokytkintä?

Sehän on alunperin kaasupolkimen varressa noissa vehkeissä.

Onko tämä LH-jetronikillä?
Moi, ei ole. Ilmeisesti ASR- ja/tai CIS-versiossa on? Tämä on HFM-ruisku.
300te24 kirjoitti:Hienoa, seuraavaksi vuorossa ahdin?
Lysholm twinscrew -kompressori :wink: :problem:
atlas kirjoitti:Hienosti tehyt auto!

Tosta tehostin paineista niin sehän ei käytä sitä siellä 110barissa kuin silloin kun ajat sen ohjauksen laitaan.
Normi käytössä jos saat sinne mittarin väliin on käyttöpaine tarpeen mukaan noin 30-40baria ja jos se tarttee vaikka paikallaan asfaltilla kääntää pyörää se nousee paine sen verran että pyörät liikkuu.
Siis senhän kuulee milloin se ohjaus ottaa täydet paineet rajoitinta vasten eli vain kun ohjaus on laidasa ja väännät lisää...koneen kierrokset niiaa.
Toisaalta et tartte kuin ylipaine venttiilin siihen pumppuun pienemmän.
atlas, kiitos ja kiitos tästä tiedosta :)
dslpwr kirjoitti:Kuinka on paikat toiminu tolla tehostin pumpulla? itsellä olisi tarkoitus laittaa w124 tandempumppu w115:een jotta saa pelaamaan tasonsäädön ja tehostajan
Ei ongelmia tähän mennessä. Mulla on toinen pumppu kuitenkin hankittuna ja palaan tähän asiaan tarkemmin toisessa ketjussa.

Kiitos kaikille muillekin. Tämä ketju on jo melko pitkä ja tullut lukijoille vaikeaksi löytää/hahmottaa mitä on tehty ja mitä ei. Näin ollen jatkan auton rakentelua toisessa ketjussa.

terv.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Oli kyllä todella hieno/mielenkiintoinen projekti, hienosti kuvattu ja kerrottu yksityiskohdat.

Tässähän heräsi itsellekin ajatus coupe projektista, joko 114 tai 123 ja modernilla tekniikalla 8)

Ymmärsinkö muuten oikein, että tuon laittamasi moottorin tilalle kävisi suunnilleen suoraan AMG 36:n moottori??
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

OpaR6 kirjoitti:Oli kyllä todella hieno/mielenkiintoinen projekti, hienosti kuvattu ja kerrottu yksityiskohdat.

Tässähän heräsi itsellekin ajatus coupe projektista, joko 114 tai 123 ja modernilla tekniikalla 8)

Ymmärsinkö muuten oikein, että tuon laittamasi moottorin tilalle kävisi suunnilleen suoraan AMG 36:n moottori??
Kiitos! :)

AMG 36 käy yhtä hyvin. Se on viritystä lukuunottamatta käytännössä sama moottori.

Mulla oli alkuperäinen suunnitelma juuri AMG 36 moottori ja olinkin jo siirtämässä rahaa myyjän tilille kun myyjä yht'äkkia katosi :roll: Ja onneksi katosi. Swappi olisi ollut sen hetkisellä osaamisella ja resurseilla mahdoton. Halusin manuaalilaatikon ja esim. C36 ei koskaan tehty manuaalilla. Olisi pitänyt rakentaa koko moottorin ohjaus uusiksi eikä siltikään olisi ollut varmuutta saako ajoneston (DAS) purettua. Mielestäni automaatilla moottorin täyttä potentiaalia ei saa käyttöön.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
valitettavasti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.10.2011 22:32
Paikkakunta: Kitee

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja valitettavasti »

onko tässä sähköflekti anturilla ohjattu? mihin laitoit anturin? ois tarkotus laittaa omaan m104 sähköflekti viskon tilalle niin anturin paikkaa vähän tuumaillu tässä
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

On sekä anturilla, että manuaalisesti. Anturi on siinä termostaatin/vesipumpun kannessa/yhteydessä. Mulla ei nyt ole tarkempaa kuvaa laittaa, mutta siinä on kaksi anturia. Toinen on engine coolant sensor (tieto eculle) ja toinen on sähköflektille.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin