W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:
pekkovee kirjoitti::thumbup: hyvä saavutus aina tuo koeajo :wave:

Kävin tänään koeajamassa tätä yksilöä ja tekniikka tuntuu toimivan hyvin. Minusta voimaa riittävästi tämän ikäiseen autoon.
Mestari itse äänessä :thumbup: 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Hieman sähkötoteutuksia ennen koeajovaihetta. Akku takakonttiin 150 ampeerin sulakkeella. Päävirtakytkin, joka katkaisee kaikki virrat ja suojaa ECU:a laturin mahdolliselta jännitepiikiltä. ECU ja cruisen/idlen boksi piiloon apukuskin kojelaudan alle. Sähkövetojen asiantuntijana Timppa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

POKS! :shock:

Ilmattiin tuossa tallipäällikön kanssa ohjaustehostinta... Painepuolen letku halki ja atfää joka paikassa. Siinä hetken h-moilasena, että miten ihmeessä voi hydrauliikkaliikkeessä tehty putki haljeta. Hiflexissa tiesivät kertoa, että joku kesähessu jossain oli laittanut 30 barin letkua linjaan, jossa on yleisesti koko ajan n. 50 baria ja ohjauksen päissä jopa 120 baria.

Tapana on ollut epävarmoissa tilanteissa konsultoida unskia :wink: . Sieltä tuli tarkempaa tietoa: M104 ohjaustehostimen paineraja on 110 baria. Hiflexissa laitettiin varmuudeksi 225 baria kestävä.

Toinenkin öljyvuoto paikallistettu. Harmittaa, oli kyllä tarkoitus vaihtaa nokkaketjun kannen alapään tiiviste, mutta jäi (kuva Mr300). Tai tiivistää tuo nuolen osoittama kulma. Mustalla Locktitella sitä yritin tiivistää ulkopuolelta mutta eihän se. Pitää irroittaa kansi jossain vaiheessa ja tehdä kunnolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ilmanputsari on väliaikaisesti mallia biltema-tuning ja laitoin sen eteen, etulampun ja jäähdyttimen väliin. Mielellään tekisi kotelon mutta M104 oma ei modaamatta mahdu.

Pikkasen ollut epävarma käynti kylmänä, heti tyhjäkäynnin jälkeisillä kierroksilla. Vaikuttaa, ettei saa tarpeeksi polttoainetta. Tai sitten liikaa ilmaa. Luulin ensin, että avoin ilmanputsari jotenkin sekoittaa HFM-ruiskun mutta ulkomaanviisaat kertoivat, että näin ei ole. Pikkasen lämmetessä toimii hyvin.

Vaihdoin uudet tulpat kuitenkin varmuudeksi kun hyllyssä olivat. Onhan kone ollut käymättä parisen vuotta, joten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos käynti kylmänä ei parane, niin imuilman anturi ja jäähdytysnesteen lämpötilan anturi meneen tutkintaan.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tossa vielä pari kuvaa ennen johtojen siistimistä, pissapojan asennusta jne...

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja RH »

Vaikka vähän pussihousu välillä olenkin, niin sehän istuu sinne jopa nätimmin kuin tuommoisen alkuperäistekniikka tykötarpeineen :thumbup: .
Paljonkohan mahdetaan tähän ketjuun vielä saada lisää sivuja nyt kun työvoitto jo häämöttää... Ollaan jo sivulla 27 ja kiva tätä projektia kyllä on ollut sivusta seurata 8) .
Hattua ylös ihan viihdearvonkin vuoksi :wave: .
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Mainio projekti. Mielenkiintoista ja siistiä duunii. :thumbup: :thumbup: :thumbup: T.AP
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Just hieno projekti! Mulle ainakin kolahtaa nämä missä wanha auto modernisoidaan tekniikan puolesta. Mitä enemmän saat mahdutettua modernia hipo osaa vanhoihin kuoriin, niin parempi. Tätä lukiessa tulee ihan omat muistot mieleen kun tungin '78 Capriin '92 Cossu Scorpin monimenttiili-V6:sen joskus 2000-luvun alkuvuosina.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

RH kirjoitti:Vaikka vähän pussihousu välillä olenkin, niin sehän istuu sinne jopa nätimmin kuin tuommoisen alkuperäistekniikka tykötarpeineen :thumbup: .
Paljonkohan mahdetaan tähän ketjuun vielä saada lisää sivuja nyt kun työvoitto jo häämöttää... Ollaan jo sivulla 27 ja kiva tätä projektia kyllä on ollut sivusta seurata 8) .
Hattua ylös ihan viihdearvonkin vuoksi :wave: .
AP-race/lake kirjoitti:Mainio projekti. Mielenkiintoista ja siistiä duunii. :thumbup: :thumbup: :thumbup: T.AP
MouTine kirjoitti:Just hieno projekti! Mulle ainakin kolahtaa nämä missä wanha auto modernisoidaan tekniikan puolesta. Mitä enemmän saat mahdutettua modernia hipo osaa vanhoihin kuoriin, niin parempi. Tätä lukiessa tulee ihan omat muistot mieleen kun tungin '78 Capriin '92 Cossu Scorpin monimenttiili-V6:sen joskus 2000-luvun alkuvuosina.
Kiitos kaikille kannustuksesta... :D

MouTine: Sun Capri projekti on tosi mielenkiintoinen, etenkin tuolla koneella. Tästä voisi jossain vaiheessa vaihtaa vähän enemmänkin tarinaa :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
bensapumppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja bensapumppu »

En nyt ole varsinaisesti seurannut mutta uusit ilmeisesti ite noi moottorin johdot ynm sähköhärpäkkeet? Vai olenko väärässä ja oliko suuri työ?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

"e="bensapumppu"]En nyt ole varsinaisesti seurannut mutta uusit ilmeisesti ite noi moottorin johdot ynm sähköhärpäkkeet? Vai olenko väärässä ja oliko suuri työ?[/quote]


Moottorin johtosarja meni uusiksi ja en muista montako tuntia siinä meni, mutta on tehtävissä kun varaa aikaa ja tarvikkeita.
"
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hismajestics kirjoitti: Akku takakonttiin 150 ampeerin sulakkeella.
Kannattaa ehkä vaihtaa tuo sulake suuremmaksi. Taitaa pelkkä startti napata kylmänä aamuna reippaan 200A kun moottori on jäykkä pyörimään.
Eipähän tarvi sitten sen takia "jäädä välille"
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:Moottorin johtosarja meni uusiksi ja en muista montako tuntia siinä meni, mutta on tehtävissä kun varaa aikaa ja tarvikkeita.
"
Nimenomaan! "When the going gets tough, the tough gets going"... kaikki sähköhommat ja muut taitoa vaativat duunit ovat Timpan käsialaa 8) .
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mika.T kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Akku takakonttiin 150 ampeerin sulakkeella.
Kannattaa ehkä vaihtaa tuo sulake suuremmaksi. Taitaa pelkkä startti napata kylmänä aamuna reippaan 200A kun moottori on jäykkä pyörimään.
Eipähän tarvi sitten sen takia "jäädä välille"
Edelliseen kommenttiini viitaten en osaa ottaa tuohon kantaa. Autoa käytetään vain kesäisin (tai noh, lämpimänä vuodenaikana).
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tarttis tämmösen, löytyyköhän keltään?

Päävirtakatkaisin tulisi juuri tuohon kohtaan missä Webaston kello oli aiemmin. Jos löytyisi ehjä käytetty, niin ei tarvitsisi lähteä ehjäyshommiin.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

"e="hismajestics"]Tarttis tämmösen, löytyyköhän keltään?

Päävirtakatkaisin tulisi juuri tuohon kohtaan missä Webaston kello oli aiemmin. Jos löytyisi ehjä käytetty, niin ei tarvitsisi lähteä ehjäyshommiin.

Kuva[/quote]

"
Tallilta löytyy.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:"e="hismajestics"]Tarttis tämmösen, löytyyköhän keltään?

Päävirtakatkaisin tulisi juuri tuohon kohtaan missä Webaston kello oli aiemmin. Jos löytyisi ehjä käytetty, niin ei tarvitsisi lähteä ehjäyshommiin.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Coupe%20upgrade/Konsoli_zps803ae659.jpg] ][/url]
"
Tallilta löytyy.
Hehe... mainiota :thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
bensapumppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja bensapumppu »

Mitenkäs ne liittimet? Ostitteko uuet ja veditte niihin johdot vai puritteko vanhoista johdot ja uudet tilalle? Oon lueskellu tosta johtosarjasta ja varmaa multaki onnistuu mutta mietin just että saako jostain tilattua noita liittimiä vai voiko vanhoihin juottaa uudet johdot.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

bensapumppu kirjoitti:Mitenkäs ne liittimet? Ostitteko uuet ja veditte niihin johdot vai puritteko vanhoista johdot ja uudet tilalle? Oon lueskellu tosta johtosarjasta ja varmaa multaki onnistuu mutta mietin just että saako jostain tilattua noita liittimiä vai voiko vanhoihin juottaa uudet johdot.
Hankin pohjaksi uudemman M104 moottorin johtosarjan (vm -96), jonka johtojen muovikuori ei hajoa esim. lämmön vaikutuksesta. Tästä otettiin ainakin puolille, ja ruiskuun menevä osa. Näistä kävivät liittimet omaan -93 malliin. Kaikki liittimet eivät sopineet koska oli mm. automaatti.

Muut, omat alkuperäiset liittimet halkaistiin tarvittaessa varovasti Dremelillä ja niiden nastoihin juotettiin uudet johdot. Muutamia johdon pään nastoja hain Veholta.

Kts. aikaisempia päivityksiä tässä ketjussa, niin pääset kärryille. Voit myös tilata uuden johdosarjan esim. Saksasta lähettämällä sinne oman liittimineen päivineen.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Mika.T kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Akku takakonttiin 150 ampeerin sulakkeella.
Kannattaa ehkä vaihtaa tuo sulake suuremmaksi. Taitaa pelkkä startti napata kylmänä aamuna reippaan 200A kun moottori on jäykkä pyörimään.
Eipähän tarvi sitten sen takia "jäädä välille"
Huomasin sellaisen ihmeellisyyden Mersun vakio toteutuksesta päävirtasulakkeisiin liittyen. Purin tuosta W220 S500:sta tuon kevyen 70mm2 kaapelin, mikä menee kontista keulalle (akku siis kontissa). Tässä ei ole sulaketta ollenkaan, vaan sitä kaapelia on joku 4 metriä ja vasta edessä pelkääjän jalkatilassa on sulakeboxi, jossa on 150A, 200A ja 60A sulakkeet. Olen tätä "kaapeli/sulakeboxi" pakettia siirtämässä SECciin, johon tulee siis akku konttiin.

Itselle on kyllä opetettu, että päävirtasulake pitäisi olla mahdollisimman lähellä akkua, joten aika mielenkiintoinen tuo Mersun ratkaisu. Uskaltaakohan sitä tuon siirtää tuollaisena, vai olisiko syytä kuitenkin laittaa sulake sinne konttiin?

Tätä projektia olen kyllä mielenkiinnolla seurannut, hyvältä näyttää ja erittäin hienoa työtä :thumbup:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja noroljan »

hismajestics kirjoitti:POKS! :shock:

Ilmattiin tuossa tallipäällikön kanssa ohjaustehostinta... Painepuolen letku halki ja atfää joka paikassa. Siinä hetken h-moilasena, että miten ihmeessä voi hydrauliikkaliikkeessä tehty putki haljeta. Hiflexissa tiesivät kertoa, että joku kesähessu jossain oli laittanut 30 barin letkua linjaan, jossa on yleisesti koko ajan n. 50 baria ja ohjauksen päissä jopa 120 baria.

Tapana on ollut epävarmoissa tilanteissa konsultoida unskia :wink: . Sieltä tuli tarkempaa tietoa: M104 ohjaustehostimen paineraja on 110 baria. Hiflexissa laitettiin varmuudeksi 225 baria kestävä.
Kysellään nyt vielä, olikos tosta ohjaustehostimesta täällä juttua (rupeaa olemaan sivuja melkoläjä, vaikea löytää enään mitään :)), eli onko sulla tuossa autossa alkuperäinen simpukka käytössä ja minkähänlainen on ollut sen ohjaustehostin alkujaan paineiltaan? Itsellä ongelma SECin kanssa, kun alkuperäinen tehostin on ollut 82 bar ja nyt siihen olisi menossa tuon M113 koneen tehostin 120 bar, niin mikähän sieltä pettää tai miten itse ratkaisit asian tässä prjoketissa (jos siis paineissa on eroja edes ollut)?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

noroljan kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Akku takakonttiin 150 ampeerin sulakkeella.


Itselle on kyllä opetettu, että päävirtasulake pitäisi olla mahdollisimman lähellä akkua, joten aika mielenkiintoinen tuo Mersun ratkaisu. Uskaltaakohan sitä tuon siirtää tuollaisena, vai olisiko syytä kuitenkin laittaa sulake sinne konttiin?

Tätä projektia olen kyllä mielenkiinnolla seurannut, hyvältä näyttää ja erittäin hienoa työtä :thumbup:
Moi,

laittaisin akun lähelle sulakkeen varmaankin 200 Amppeerisen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja MouTine »

hismajestics kirjoitti:MouTine: Sun Capri projekti on tosi mielenkiintoinen, etenkin tuolla koneella. Tästä voisi jossain vaiheessa vaihtaa vähän enemmänkin tarinaa :wink:
Ruotsista tuotu tipunkeltainen 2.0 S Capri. Sitten ostin Alavieskasta sellaisen ympäriajetun kameleontti Cossu Scorpin josta otin moottorin ja sähköt. Edellisestä Caprista oli oli jäänyt tehostettu hammastanko ja ajotietokone ja täydellinen 2.8i Special alusta. Oli keskuslukot ja hälyt ja kojelautaan integroitu piippari ja jne jne... Autosta tuli aika siisti vaikka itse sanonkin. Vaihtestoja se söi kun leipää. Vanhoja 5v V6 ja dieselaskeja meni, mutta sitten löyty sellanen modernimpi alukuorinen V6 MT75:nen viimisimmistä Sierroista ja se kesti ja toimi hienosti kunnes myin auton Kempeleeseen jossa vekotin kaiketi vieläkin on samalla omistajalla.
noroljan kirjoitti:Kysellään nyt vielä, olikos tosta ohjaustehostimesta täällä juttua (rupeaa olemaan sivuja melkoläjä, vaikea löytää enään mitään :)), eli onko sulla tuossa autossa alkuperäinen simpukka käytössä ja minkähänlainen on ollut sen ohjaustehostin alkujaan paineiltaan? Itsellä ongelma SECin kanssa, kun alkuperäinen tehostin on ollut 82 bar ja nyt siihen olisi menossa tuon M113 koneen tehostin 120 bar, niin mikähän sieltä pettää tai miten itse ratkaisit asian tässä prjoketissa (jos siis paineissa on eroja edes ollut)?
Eikö uudemmassa M113 Mersussa ole nopeuden mukaan säätyvää tehostusta? Sähköisellä pulssituksella oleva venttiili painelinjassa.
slsl77 kirjoitti:laittaisin akun lähelle sulakkeen varmaankin 200 Amppeerisen.
Mikä tuon sulakkeen tarkoitus on? 200A on sellanen virta että mikään toimilaite vikaantuessa sitä ei polta vaan ratkeaminen tapahtuu jostain muusta välistä. No joo, starttimoottori oikosulkuun mennessä tuon voisi polttaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Päävirtasulakkeen tarpeellisuus on vähän kakspiippuinen juttu.
Varmaan 98% Autoista sitä ei ole lainkaan vaan akun päävirta menee suoraan startile ja jatkaa siitä sulakkeiden kautta muille sähkölaitteille

Hyvähän se on olla olemassa mutta sen virrankesto pitää tosiaan olla satoja ampeereja niin sen johtoja/laitteita suojaava vaikutus on aika olematon.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja noroljan »

MouTine kirjoitti:
noroljan kirjoitti:Kysellään nyt vielä, olikos tosta ohjaustehostimesta täällä juttua (rupeaa olemaan sivuja melkoläjä, vaikea löytää enään mitään :)), eli onko sulla tuossa autossa alkuperäinen simpukka käytössä ja minkähänlainen on ollut sen ohjaustehostin alkujaan paineiltaan? Itsellä ongelma SECin kanssa, kun alkuperäinen tehostin on ollut 82 bar ja nyt siihen olisi menossa tuon M113 koneen tehostin 120 bar, niin mikähän sieltä pettää tai miten itse ratkaisit asian tässä prjoketissa (jos siis paineissa on eroja edes ollut)?
Eikö uudemmassa M113 Mersussa ole nopeuden mukaan säätyvää tehostusta? Sähköisellä pulssituksella oleva venttiili painelinjassa.
Minä en kyllä tiedä yhtään miten toi parametriohjaus toimii, W220:ssa on hammastanko ohjaus ja SECissä sitä tehostimenpumppua pitäisi käyttää simpukan kanssa. Onkohan siinä itse pumpussa mitään eroa, muutakuin paineet?
MouTine kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:laittaisin akun lähelle sulakkeen varmaankin 200 Amppeerisen.
Mikä tuon sulakkeen tarkoitus on? 200A on sellanen virta että mikään toimilaite vikaantuessa sitä ei polta vaan ratkeaminen tapahtuu jostain muusta välistä. No joo, starttimoottori oikosulkuun mennessä tuon voisi polttaa.
Ei kait sillä muuta virkaa ole, kun suojella autoa. Eli tälläisissä asennuksissa missä akku on kontissa, tulee pitkä matka suojaamatonta kaapelia kohti keulaa. Startti on ainoa mikä tuohon on suoraan kytketty, auton laitteet sitten pienemmän sulakkeen kautta toisessa päässä.

Esim. kolaritilanteessa jos päävirtajohto vaurioituu niin, että ottaa runkoon, palaa se sulake akun läheltä ja estää autoa palamasta.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

noroljan kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:POKS! :shock:

Ilmattiin tuossa tallipäällikön kanssa ohjaustehostinta... Painepuolen letku halki ja atfää joka paikassa. Siinä hetken h-moilasena, että miten ihmeessä voi hydrauliikkaliikkeessä tehty putki haljeta. Hiflexissa tiesivät kertoa, että joku kesähessu jossain oli laittanut 30 barin letkua linjaan, jossa on yleisesti koko ajan n. 50 baria ja ohjauksen päissä jopa 120 baria.

Tapana on ollut epävarmoissa tilanteissa konsultoida unskia :wink: . Sieltä tuli tarkempaa tietoa: M104 ohjaustehostimen paineraja on 110 baria. Hiflexissa laitettiin varmuudeksi 225 baria kestävä.
Kysellään nyt vielä, olikos tosta ohjaustehostimesta täällä juttua (rupeaa olemaan sivuja melkoläjä, vaikea löytää enään mitään :)), eli onko sulla tuossa autossa alkuperäinen simpukka käytössä ja minkähänlainen on ollut sen ohjaustehostin alkujaan paineiltaan? Itsellä ongelma SECin kanssa, kun alkuperäinen tehostin on ollut 82 bar ja nyt siihen olisi menossa tuon M113 koneen tehostin 120 bar, niin mikähän sieltä pettää tai miten itse ratkaisit asian tässä prjoketissa (jos siis paineissa on eroja edes ollut)?
Alkuperäinen simpukka on käytössä. Alkuperäisen tehostimen paine on 82 baria. Simpukoissa ei niin hirveästi ole eroa, joten nyt mennään M104 110 barin tehostimella. Vanhan simpukan tiiviste voi jossain vaiheessa ruveta tihkuamaan. Sitä pitää seurata.

82 barin tehostin on ollut kutakuinkin kaikissa vanhemmissa. Tuossa pitkä lista missä:
http://www.german-spob.de/start.php?art ... l_id=13998" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

:shock:
MouTine kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:MouTine: Sun Capri projekti on tosi mielenkiintoinen, etenkin tuolla koneella. Tästä voisi jossain vaiheessa vaihtaa vähän enemmänkin tarinaa :wink:
Ruotsista tuotu tipunkeltainen 2.0 S Capri. Sitten ostin Alavieskasta sellaisen ympäriajetun kameleontti Cossu Scorpin josta otin moottorin ja sähköt. Edellisestä Caprista oli oli jäänyt tehostettu hammastanko ja ajotietokone ja täydellinen 2.8i Special alusta. Oli keskuslukot ja hälyt ja kojelautaan integroitu piippari ja jne jne... Autosta tuli aika siisti vaikka itse sanonkin. Vaihtestoja se söi kun leipää. Vanhoja 5v V6 ja dieselaskeja meni, mutta sitten löyty sellanen modernimpi alukuorinen V6 MT75:nen viimisimmistä Sierroista ja se kesti ja toimi hienosti kunnes myin auton Kempeleeseen jossa vekotin kaiketi vieläkin on samalla omistajalla.
Varmasti oli erittäin nasta peli :thumbup: (ei satu kuvia olemaan?)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ilmasimme tallipäällikön kanssa jarrut. Sen jälkeen kun olin niitä ensin itse ilmannut ja onnistunut saamaan niihin oikein kunnolla ilmaa. Nyt tuli hyvät.

Kytkin vaan ei toimi siten kun haluaisin. Se kyllä irrottaa, mutta abt "viimeisellä sentillä" ennen lattiaa. W114 pääsylinterin mäntä on selkeästi liian pieni W124 työsylinterille. Pitää polkea pitkää liikettä ennenkuin tulee tarpeeksi painetta. Osaako joku laakista sanoa käykö W124 pääsylinteri pystärin poljinasetelmaan? Tai, onko jossain muussa vanhemmassa sopiva suuremmalla männällä? Esim. W107, W116, W126...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jäin pohtimaan tätä ohjaustehostinhommaa... Autohan on erittäin kevyt (n. 1300 kg), joten ei varmasti tarvitse 110 barin pumppua. Jos huonosti käy niin simpukan vanhat tiivisteet rupeaa vuotamaan.

Eikö W201 pumppu sovi tuohon M104 kylkeen? Näitähän on Vickersin ja ZF:n valmistamia, 65-85 barin. Esim. ZF:n 65 bar voisi olla toimiva(?), pysyy paikat ehjänä.

Sattuuko kellään lojumaan ylimääräisenä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...osu tänään silmään että joku myy juuri "jonkun asteista" tämän suuntaista :silent: autoa juuri
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/115/6661430" onclick="window.open(this.href);return false;
...vaan vähän eri tasoista :!:
Vastaa Viestiin