Azizin S124, W219 ja W123.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Azizin S124, W219 ja W123.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Elikkäs tuli ostettua talvi/kakkosautoksi tuollainen W124 kombi 280 vm.-94. Ensimmäinen käyttöönotto 18.8.1994, että onko tuo nyt sitten 94 vai 95 vuoden mallia. Autolla ajettu vaivaiset 193000km ja kilometritkin tuntuis pitävän paikkansa, vaikka tuontiauto onkin. Pitkäänhän tuota joutui etsimään ennen kuin tämä sattui kohdalle. Alkuun olin ostamassa semmoista hälläväliä autoa, millä selviäisi tulevan talven yli, mutta yhden lievästi ruosteen raiskaaman 300 td:n koeajon jälkeen tulin toisiin aatoksiin. Tämän yksilön ainoa näkyvä ruostepaikka on jälkikäteen korjattu repsikan etulokari, joka on puhjennut puskurin saumasta kukkaan. Kaikki kaaret priima kunnossa, myös takaluukku. Pieniä jälkiä ja lommoja siellä täällä ja keulakin on joskus kolaroitu, mutta käytännössä voi puhua ruosteettomasta autosta, niin koriltaan kuin alustaltaan. Sisusta on myös todella siistissä kunnossa. Olkoon tämä ostos myöskin kunnianosoitus W124 koria kohtaan, koska samaisen kopan voisi sanoa aikanaan pelastaneen minun vanhempien hengen. Moni muu auto olisi varmasti antautunut pahemmin tukkirekan keulaan törmätessään.
600km takana ja auto kulkee kuin juna. Enpä muistanu, miten hyvä lankku onkaan ajella, ei häpeä uusille autoille millään tavalla. Ei kolise eikä natise hiekkatielläkään. Ajoasennossa nyt vähän voisi olla toivomisen varaa, mutta kaikkeen tottuu. Kone käy kuin kello ja sen huomaa olevan käynnissä ainoastaan kiekkamittarista. Laatikko vaihtaa myös todella nätisti. Mutta niin kuin aina, niin varmasti tulen pilaamaan tämänkin ajettavuuden alustasarjalla ja matalemmilla renkailla. :) Mutta onhan noista ajo-ominaisuuksista varaa tulla vähän alas päin.
Koska niin paljon on hyvää, niin jotain huonoakin. Eli perä huutaa kylmänä pienillä nopeuksilla. 50-60km/h:n jälkeen ulina loppuu ja loppuu kokonaan alle 5min ajon jälkeen. Mikähän sieltä on menossa rikki ja miten vakavalla asteella ollaan tällä hetkellä? Onko rattaat vain yksinkertaisesti kuluneet vai laakeritko noista menee? Ostohetkellä kyllä huomasin ulinan, mutta en sitä silloin ehtinyt paikantamaan sen äänen jo hävittyä. Ja lopulta kun se hävisi, niin unohdin koko asian siinä huumassa. Ostopäätökseen tuo ääni ei vaikuttanut millään tavalla. Toinen vika on ilmeisesti oikutteleva ilmamassamittari. Lämpimänä kone alkaa käymään vajaalla tai pätkii muuten vaan auton ollessa paikallaan jarrua vasten. Korkeemmilla kierroksilla ongelma jälleen häviää, joten tämä vaivaa siis ainoastaan matalilla kierroksilla. Siinäpä ne suurimmat murheet sitten olikin.

Autoon tilasin jo uutta osaa: uusi soitin (Kenwood KDC-BT92SD), harmaat ULON takavalot, avantgarde maski ja AMG-puskuri.

Ostoslistalla: sisälokarit + mahdollisesti eturoiskarit, kyynärtuki (alkuperäinen myyty?), alustasarja, kesävanteet/renkaat, uudet kynnyslistat, mahdollisesti nahkajakkarat, repsikan etulokari

Vika/korjauslista: perä, ilmamassamittari, umpioiden puhdistus, ulkolämpömittarin pikselit kadoksissa, silloin tällöin oikutteleva bensamittari(näyttää yhtäkkiä täyttä tankkia), repsikan lokari, sähköantenni
Vinkkejä otan mieluusti vastaan tulevista korjauksista ja mitä tässä autossa eri huoltojen yhteydessä kannattaa huomioida. Tällä hetkellä kiinnostais erityisesti tuo perän kohtalo ja miten tuon tasonsäädön kanssa toimitaan madalluksen yhteydessä. Kuvat laitan heti kohta myöhemmin, kun saan kameran piuhan takaisin.
Viimeksi muokannut aziz, To 18.02.2016 01:27. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Ma 20.01.2014 16:09. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Azizin S124:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Hienon näkönen, kyllä silmä lepää. Unelmissa olis saada tommonen kans talveks tallii mut huonolt näyttää :(

Mielenkiinnosta aito AMG:n puskuri vai tarvike?
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

M4ketech kirjoitti:Hienon näkönen, kyllä silmä lepää. Unelmissa olis saada tommonen kans talveks tallii mut huonolt näyttää :(

Mielenkiinnosta aito AMG:n puskuri vai tarvike?
Lasikuitukopio tulossa. Ja varauduttu on, että joutuu muokkaamaan. Alkuperäisiä aika vähän tarjolla ja hinnatkin on pilvissä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

001A NO CODE DESIGNATION AVAILABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 -20101110 - COLLISION MINIMIZATION BRAKE INTERV./WARNING (CMS)
300 -19880501 - STORAGE BOX IN FRONT TRAY
366 NO CODE DESIGNATION AVAILABLE
412 -19951002 - ELECTRIC SLIDING ROOF
412 -19980716 - ELECTRIN SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
440 TEMPOMAT
515 MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF.MESS.,RDS
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG AND PASSANG. GUARD
570 FOLDING ARMREST, FRONT
585 NO CODE DESIGNATION AVAILABLE
593 ALL-AROUND WD-GREEN GLASS, HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 EXIT LIGHT FOR DRIVER DOORS
620 AIR POLLUTION CONTROL
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
866 MODEL 202/129 TECHNICAL MODIFICATION MY 95
885 HIGHTEN THEFT PROTECTION


Tuosta puuttuu etusähkölasit, vai onko joku noista tuntemattomista. Matkustajan airbaggia ei ole ollenkaan, oiskohan tussahtanu kolarissa ja jätetty tämän jälkeen pois.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.(Termostaatin asennu

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tulipa tuossa asennettua CLS:ään vihdoin tuo termari lootan öljynkierron väliin. Lauhduttimen asensin jo viime syksynä. Öljyt jäähtyivät kuitenkin liikaa syksyn viileydessä ja jouduin käyttämään suojalevyä lauhduttimen edessä. Enää ei ole siis tätä ongelmaa ja lämmöt pysyvät tosi tasaisesti 74-78 asteen välissä, ainakin näillä keleillä.

Sijoitin termarin moottorin ja jäähdyttimien välimaastoon, oli lopulta ainut järkevä paikka. Alunperin tuo oli tarkoitus laittaa turbiinikotelon alapuolelle, mutta tilaa oli liian vähän. Nuo AN-liittimet veivät enemmän tilaa kuin olin kuvitellut.
Kuva
Lauhduttimena on Mocalin 19-rivinen, pienempikin olisi riittänyt. Toi ruostuva tukirauta täytyy vielä tehdä uusiksi vähemmän ruostuvasta matskusta.
Kuva
Brabus-puskuri jätti hyvin tilaa asentaa tuon kokoinen lauhdutin, ilman että muita palikoita olisi tarvinnut alkaa muokkaamaan.
Kuva
Muokasin U-profiilista sopivan palikan ja hitsasin sen etukelkkaan kiinni. Tähän tuli kiinni L-muotoon taivutettu lattarauta pulttiliitoksella ja tämän päällä makaa itse termostaatti. Siksi pulttiliitos, jos joku remontin korjuu tällä alueella vaatii enempi tilaa. Saa tarvittaessa nämä kilkkeet pois edestä. Termari on Mocal ja AN-8 liitoksilla. Lämpömittarin anturin laitoin ennen termaria menolinjaan. Termostaatin tukirautaan hitsasin myös mutterit helpomman asennuksen toivossa.
Kuva
Lämpömittarin laitoin, koska termostaatitkaan eivät ole ikuisia. Ja koska termostaatin sijoituspaikka ei tuntunut ideaalilta, niin lämpöjen käyttäytyminen kiinnostaa ainakin minua. Oli siis tarkoitus alunperin laittaa mahdollisimman lähelle lootaa. Itse epäilin, että lämpöero(lämpöhukka) laatikon ja termostaatin välillä olisi ollut maksimissaan 5 celssiusta, mutta yllättäen lämpötilat ovat käytännössä identtiset. Suuntaan tai toiseen heittää asteen verran, tämän siis tarkastin starilla.
Mittarin tilasin jenkeistä. Merkki on Intellitronix ja takuu on ikuinen. Ohut (25mm paksu) mittari oli suht helppo asentaa keskikonsoliin ja digitaalit näyttää yksinkertaisen tyylikkäältä. Aluksi suunnittelin kotelointia, mutta toi "free air" asennus oli lopulta järkevämpi ratkaisu.
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 02:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.(Termarin asennuskuv

Viesti Kirjoittaja aziz »

Päivitetääs vähän lankunkin tilannetta, kun tämän osion tänne olen perustanut. Eli rempattua/tuunattua seuraavaa:
-ulkolämpömittari
-syttypuolen vehkeet (puolat, johtosarja, tulpan johdot, tulpat), pätkiminen johtui lopulta viallisesta puolasta
-ilmamassamittari uusittu
-kardaanin kannatinlaakeri
-umpioiden putsaus/lasien uudelleen liimaus (pysyivät lopulta pyyhkijöiden ansiosta paikallaan)
-sähköantennin piiska
-mankka uusittu
-avari maski
-tummat ULOn takavalot
-17" vanteet
-alkuperäis värityksinen kyynärtuki löydetty

Vielä olisi kaikkea pientä, eikä tämäkään lopulta ihan ruosteeton yksilö ollut, kuten seuraavista kuvista voi havaita. Löytyi viime syksynä hieman motorsporttia etusisäloksuista. :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Repsikan puolelle olisi tehtävä sama operaatio kesän aikana, vauriot taisivat tosin olla lievempiä. Takapyörän koteloista istuinten alta löytyi myös ruostepaikat molemmin puolin. Nämä ovat hieman ikävämmässä paikassa. Pitää riisua koko perä irti kelkkoineen, jotta pääsee niihin hyvin käsiksi. Ne olisi myöskin tarkoitus parsia kuntoon kesän aikana.
Viimeksi muokannut aziz, Ma 20.01.2014 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Menihän siinä melkein vuosi, ennen kuin sain aikaiseksi repsikan puolen sisäloksun korjuun. Aikalailla samanlainen operaatio molemmilla puolilla. En tiedä onko noista puolikkaista sisämuoveista enemmän haittaa vai hyötyä. Tälläkin puolella ruoste oli alkanut selkeästi noista kiinnityspisteistä, kun paska ja vesi jäänyt muhimaan sinne väliin. Nyt nuo kiinnitysruuvit on rosterista, joten ne eivät tule ainakaan ruostumaan.
Kuva
Ruosteet poissa:
Kuva
Uutta peltiä:
Kuva
Kuva
Pohjamaalattuna:
Kuva
Kuva

Kuuluuko tän helmakotelon reiän olla avoin? Kuskin puolella oli sama homma, reiän ympärillä ainoastaan kumirengas, mille en keksi järkevää selitystä.
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 31.01.2014 09:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Yksi kuva jäätieltä viime talvelta
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 02:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Syksyllä tuli uusittua tuo kattikin, koska alkuperäinen lahosi käsiin aikaisemman remontin yhteydessä. Ebaysta löyty Bosalin tarvikemalli, hinta rahteineen vajaan satkun. Sopivuus 220 hevosvoimaan asti ja niinhän tuolla päästörajat alittuivatkin lopulta selkeesti. Hieman oli haastetta tehdä nuo Y-haarat, mitkä samalla kaartavat ylöspäin, jotta sain katin lähemmäksi auton pohjaa. Suorilla Y-haaroilla olisi jääny roikoksiin auton alle.

Kuva

Vielä olis hakusessaan W210:n hyväkuntoiset nahkajakkarat manuaalisäädöillä ja toimiva sähköantenni. Saapi tarjota, jos joltain löytyy.
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 01:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Todella asiallisen näköistä ruosteen korjausta. :thumbup:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Toi CLS:n vaihteistoöljynjäähdytin kiehtoo... Onko se täysin erotettu syylärin vesitilasta? Onko se sielä edes koskaan ollutkaan alunperin, sitä en tiedä. Mittailitko mimmoisia lämpöjä oli alkuperäisellä setupilla? Oon vähän harkinnut tuohon CLK:hon erillistä jäähdytintä, kun kerta on pelkkään kesäajoon tulossa. Edellisessa 850i Bemarissa mulla oli iso Haydenin kenno keulalla ilman termostaattia ja ihan itsenäisellä kierrolla. Toimi hyvin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

MouTine kirjoitti:Toi CLS:n vaihteistoöljynjäähdytin kiehtoo... Onko se täysin erotettu syylärin vesitilasta? Onko se sielä edes koskaan ollutkaan alunperin, sitä en tiedä. Mittailitko mimmoisia lämpöjä oli alkuperäisellä setupilla? Oon vähän harkinnut tuohon CLK:hon erillistä jäähdytintä, kun kerta on pelkkään kesäajoon tulossa. Edellisessa 850i Bemarissa mulla oli iso Haydenin kenno keulalla ilman termostaattia ja ihan itsenäisellä kierrolla. Toimi hyvin.
Joo, tuolle lootalle on kokonaan oma kierto. Alunperin siis syylärin yhteydessä, niin kuin yleinen menetelmä tuntuu olevan. Mutta termostaattihan olisi hyvä olla välissä, koska viileämmillä keleillä lämmöt ei ainakaan mulla noussu enää 50 asteen yli ilman suojalevyä. Ajelet kuitenkin varmaan kevään ja syksyn viileissä keleissä ja 80 astetta olisi se ihanne lämpö.
En mittaillu lämpöjä ennen tuota erillisen lauhduttimen asennusta. Käytin laatikkoa Siekkisellä huollossa/vahvistuksessa ja vanha mies siellä suositteli erillistä lauhdutinta. Ei pelkästään glykolivaaran takia, vaan myös ylikuumenemisen varalta. Hän esitteli mulle muutamia purettuja laatikoita, missä oli rattaat muuttanu väriä ylikuumien öljyjen takia.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

aziz kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Toi CLS:n vaihteistoöljynjäähdytin kiehtoo... Onko se täysin erotettu syylärin vesitilasta? Onko se sielä edes koskaan ollutkaan alunperin, sitä en tiedä. Mittailitko mimmoisia lämpöjä oli alkuperäisellä setupilla? Oon vähän harkinnut tuohon CLK:hon erillistä jäähdytintä, kun kerta on pelkkään kesäajoon tulossa. Edellisessa 850i Bemarissa mulla oli iso Haydenin kenno keulalla ilman termostaattia ja ihan itsenäisellä kierrolla. Toimi hyvin.
Joo, tuolle lootalle on kokonaan oma kierto. Alunperin siis syylärin yhteydessä, niin kuin yleinen menetelmä tuntuu olevan. Mutta termostaattihan olisi hyvä olla välissä, koska viileämmillä keleillä lämmöt ei ainakaan mulla noussu enää 50 asteen yli ilman suojalevyä. Ajelet kuitenkin varmaan kevään ja syksyn viileissä keleissä ja 80 astetta olisi se ihanne lämpö.
En mittaillu lämpöjä ennen tuota erillisen lauhduttimen asennusta. Käytin laatikkoa Siekkisellä huollossa/vahvistuksessa ja vanha mies siellä suositteli erillistä lauhdutinta. Ei pelkästään glykolivaaran takia, vaan myös ylikuumenemisen varalta. Hän esitteli mulle muutamia purettuja laatikoita, missä oli rattaat muuttanu väriä ylikuumien öljyjen takia.
Ok kiitos replystä. Vähän tuota jäähdyttimen paikkaa tsuumailinkin kun otin puskurin irti sen etuvaloprokkiksen takia, niin totesin ettei kovin isoa kennoa kyllä saa laitettua. Vähän hankala toteuttaa kun ei ole isoa avonaista tilaa keulalla. Kaikki on niin heti puskurin takana.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

MouTine kirjoitti:Ok kiitos replystä. Vähän tuota jäähdyttimen paikkaa tsuumailinkin kun otin puskurin irti sen etuvaloprokkiksen takia, niin totesin ettei kovin isoa kennoa kyllä saa laitettua. Vähän hankala toteuttaa kun ei ole isoa avonaista tilaa keulalla. Kaikki on niin heti puskurin takana.
E-sarjan mersuissa ovat laittaneet lauhdutinta siihen maskin taakse keskelle, muitten kennojen eteen. Oisko CLK:ssa siinä paikkaa?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

aziz kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ok kiitos replystä. Vähän tuota jäähdyttimen paikkaa tsuumailinkin kun otin puskurin irti sen etuvaloprokkiksen takia, niin totesin ettei kovin isoa kennoa kyllä saa laitettua. Vähän hankala toteuttaa kun ei ole isoa avonaista tilaa keulalla. Kaikki on niin heti puskurin takana.
E-sarjan mersuissa ovat laittaneet lauhdutinta siihen maskin taakse keskelle, muitten kennojen eteen. Oisko CLK:ssa siinä paikkaa?
Täytyypä tutkia tuokin vaihtoehto. Onkohan pikkukoneisissa manuaalivaihteisissa syyläri saman kokoinen mutta ilman lahdutintamurkulaa vesitilassa? Nissensin kirjan kun saisi käsille niin näkisi tuonkin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ootko mitannut minkä kokoinen tilavuudeltaan tuo Mocalin 19-rivinen on? Tutkin vähän tuota omaa CLK:ta ja ainut paikka mihin saa jäähdyttimen mahtumaan on etupalkin alapuolelle sinne puskusrin alareijän taakse ja sinnekin vain matala leveän muotoinen. Setrabin Slim Line mallistosta löytyisi juuri täydellinen, joko 420mm-14row tai 592mm-14row malli.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

MouTine kirjoitti:Ootko mitannut minkä kokoinen tilavuudeltaan tuo Mocalin 19-rivinen on? Tutkin vähän tuota omaa CLK:ta ja ainut paikka mihin saa jäähdyttimen mahtumaan on etupalkin alapuolelle sinne puskusrin alareijän taakse ja sinnekin vain matala leveän muotoinen. Setrabin Slim Line mallistosta löytyisi juuri täydellinen, joko 420mm-14row tai 592mm-14row malli.
En ole mittaillu, mutta kennon koko noi 150x200x50mm. Ei muuta kuin slimmiä keulalle, jos kerta mahtuu. Varmasti riittää jäähdytysteho.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Lankkuun hommasin uuden tarvikelokarin alkuperäisen mädäntyneen tilalle. Odotettavissa oli, että joutuu hieman muokkaamaan, mutta hieromista onkin hieman enemmän. Kuvassa punaisella nuolella merkattu väli on alkuperäiseen verrattuna reippaat 5mm liian lyhyt, joten ei ole mitään toivoa saada oven ja konepellin rakoja alkuperäisiksi. Kaiken muun hyvän lisäksi tuo kulma oli saanut mojovan iskun jossain elämän vaiheessa ja painunut sisään, joten oikomista riittää. Rälläkällä joutui myös hinkkaamaan sisätaitoksista aika reippaasti peltiä pois, jotta sopii paikalleen. Onko nää tarvikemallit aina yhtä kuraa? Ehkä tämä on sitten sen 50 euron arvoinen...

Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

CLS:ään tuli hommattua uudet takanakit ensi kesää varten. Katsastuksesta sain viime keväänä hylkytuomion, koska takana oli liian kapea (295/25) rengas 11,5-tuumaselle. Ensi kesäksi hommasin sitten pykälien mukaan minimin, eli 305/25-renkaat. Aikojen alussa kokeilen Dunlopin 305:sta, mutta tapasi kaareen kiinni. Koska jo Continentalin 295 näytti tosi pyöreältä kulmista tuon vanteen päällä, uskaltauduin sitten tilaamaan myös nuo contin 305:t, toivoen etteivät raavi ulkokaariin kiinni.
Kuvassa on vierekkäin Dunlop (vas.) ja Conti (oik.). Vaikka Dunloppikaan ei ole mikään kulmikas rengas, niin ero tuohon Contin vastaavaan on melkoinen. Näitä Contin kumeja onkin näkynyt aika paljon ulkomaan autoissa, missä vanteet on tuotu kaarelle.

Kuva

Dunlopin kumit on kaupan, jos jota kuta kiinnostaa. Halvalla lähtee, 2kpl yhden hinnalla.
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 01:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja airaksela »

aziz kirjoitti:Lankkuun hommasin uuden tarvikelokarin alkuperäisen mädäntyneen tilalle. Odotettavissa oli, että joutuu hieman muokkaamaan, mutta hieromista onkin hieman enemmän. Kuvassa punaisella nuolella merkattu väli on alkuperäiseen verrattuna reippaat 5mm liian lyhyt, joten ei ole mitään toivoa saada oven ja konepellin rakoja alkuperäisiksi. Kaiken muun hyvän lisäksi tuo kulma oli saanut mojovan iskun jossain elämän vaiheessa ja painunut sisään, joten oikomista riittää. Rälläkällä joutui myös hinkkaamaan sisätaitoksista aika reippaasti peltiä pois, jotta sopii paikalleen. Onko nää tarvikemallit aina yhtä kuraa? Ehkä tämä on sitten sen 50 euron arvoinen...
Yleensä on, tuossa oli töissä oli yks micra missa tarvikelokari oli n.sentin lyhyempi kuin alkuperäinen. :D
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

airaksela kirjoitti: Yleensä on, tuossa oli töissä oli yks micra missa tarvikelokari oli n.sentin lyhyempi kuin alkuperäinen. :D
Millähän sapluunalla ne noita oikein vääntää? Äkkiä luulis, että jos alkuperäisestä tehdään sapluuna, niin se kopiokin olisi saman kokoinen.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Noissa tarvike korinosissa on tosi paljon heittoja, jotkut sopii suoraan, jotkut ei sinnepäinkään ja siltä väliltä. Valmistajasta riippumatta.

Tosi asiallisen näköisiä paikkoja sisälokarissa, hienoa jälkeä! :thumbup:

Ootko tsekannut takasivulasien karmit sisäpuolelta? Oma farkku oli melko terve jokapuolelta mutta takasivulasien alareunat aivan haperoa sisäpuolelta..

Ps. Mitkä nuo cls:n vanteet on?
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

poju89 kirjoitti:Noissa tarvike korinosissa on tosi paljon heittoja, jotkut sopii suoraan, jotkut ei sinnepäinkään ja siltä väliltä. Valmistajasta riippumatta.

Tosi asiallisen näköisiä paikkoja sisälokarissa, hienoa jälkeä! :thumbup:

Ootko tsekannut takasivulasien karmit sisäpuolelta? Oma farkku oli melko terve jokapuolelta mutta takasivulasien alareunat aivan haperoa sisäpuolelta..

Ps. Mitkä nuo cls:n vanteet on?
Joo, takalasit hieman valskaa ja niiden taka-ja etunurkissa on alkavaa ruostetta juurikin sisäpuolella. Ilmeisesti jonkinasteinen tyyppivika kumitiivisteessä, nämä tarvii korjata sitten tuonnempana. Samoten takakelkan etukiinnikkeiden tietämillä massojen alla on ruostepaikat mitkä vaatii hoitoa.
CLS:n vanteet on merkkiä "Aziz", eli mittatilauskamaa Kiinasta. Mallin sai valkata itte minkälaisen tahansa ja helpoin tapa tietenki oli valita suurempien valmistajien joku malli, kuin alkaa itse piirtämään. Mä löysin sopivan ADV.1:n mallistosta. Olin alkuun melko skeptinen noita kiinalaisia kohtaan, mutta kaveri kuka nuo mulle järkkäsi sai puhuttua ympäri. Rohkaisevaa oli tietenkin sekin, että on sorvattu takoalumiinista.
Laatu on todella ensiluokkaista ja valmistajalla itselläänkin on tiukat laatukriteerit. Ja tietenkin hinta paljon halvempi esim. jenkkilään verrattuna.
Etuvanteet on 20x9,5 (ET:tä en muista) ja takana 20x11,5 ET17. Keskiön väri on GunMetal ja lipat on kiillotettua alumiinia.

Tässä muutama kuva. Jälkimmäisessä kuvassa näkyvässä Bemmissä on myös saman pajan tuotokset. Jos jotakin kiinnostaa uniikkivanteet, niin tässä on firman osoite, minkä kautta noita on mahdollista tilata. http://www.mstuonti.fi/

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Ma 20.01.2014 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Komeet kiekot ja auto, laitappa cls:n kuvia näytille!!
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Samat kuvat on tuolla toisaalla, mut laitetaan ne nyt sitten tännekin. Autohan on alun perin viininpunainen, mutta kolarikorjauksen yhteydessä väri vaihtui valkoiseksi ja katto maalattiin mustaksi. Tarvii laittaa joskus kuvia ja juttua tuosta operaatiosta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Helvetin hyvänäkönen auto!
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Kaunista on! Laitappa Dunloppien hinta yv.llä jos vielä myynnissä ovat, ässä tarviis ens kesäks uudet takakumit.
W201 250D
W202 250D
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Hieman joutu kittailemaan tuota kulmaa ja pari lommoo löyty myös etupäästä. Jos olisi täydellistä tavoitellu, niin olisi pitänyt kitata koko lokari, sen verran loimuaa kauttaaltaan tuo pelti.

Kuva

Tässä on sitten lopputulos. Ei enää ruostetta, korjaus siis onnistunut! Johan tuo olikin melkein 3 viikkoo varikolla, joten hiljaa hyvää tulee.
Lamppujen pyyhkijät lähti epäkuntoisena nevadaan ja nuo valojen alapaneelit hitsasin umpeen. Roiskeläpät tuli myös laitettua loksuihin. Istuu muuten hemmetin hyvin paikalleen ja on muutenkin ihan nätit. Tuskin edes erottuu tuosta kuvasta... Samalla kertaa oikasin lukkopellin ja kuskin puolen lampun kehyspeltejä vedin hieman ulospäin oikeaan asentoon. Oli jäänyt jollakin kolarikorjaajalla joskus vähän puolitiehen nuo hommat. Nyt on sitten kuskin puolen lyhtykin oikeassa asennossa. Konepelti piti myös linjata uudelleen.

Kuva
Viimeksi muokannut aziz, Pe 17.01.2014 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja kekka »

Olen ajatellut tarvikapeltiosien tehtävän monesti alkuperäisillä tehtaan muoteilla jotka on tehtaalla hylätty liian kuluneina eli niillä ei enää voi priimaa tulla...voi olla että pienet kätöset tekee muotteja itsekin saaden ne vastaamaan 85% alkuperäisestä. Yleensä paras ratkaisu on ottaa korjauspala uudesta lokasuojasta ja korjata vanha alkuperäinen lokari.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Vastaa Viestiin