Azizin S124, W219 ja W123.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Olen tullut siihen tulokseen, että ostan aina alkuperäisen peltiosan jos sellainen on saatavissa. Tarvikeosat ovat pääosin rahan tuhlausta, toki niistä osaava rakentaa alkuperäistä vastaavan tai paremmankin.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

kekka kirjoitti:Olen ajatellut tarvikapeltiosien tehtävän monesti alkuperäisillä tehtaan muoteilla jotka on tehtaalla hylätty liian kuluneina eli niillä ei enää voi priimaa tulla...voi olla että pienet kätöset tekee muotteja itsekin saaden ne vastaamaan 85% alkuperäisestä. Yleensä paras ratkaisu on ottaa korjauspala uudesta lokasuojasta ja korjata vanha alkuperäinen lokari.
Onko toi mutuilua vai ihan faktaa, että tarvikkeet tehtäisiin vanhoista muoteista? Jos mutua, niin en oikein jaksa uskoa, että tehdas luopuisi vanhoista muoteistaan, jotta joku toinen pääsisi hyötymään siitä. Sitäpaitsi painotekniikka näyttäisi olevan melkolailla erilainen, koska tuon tarvikepellin sisäreunat oli paikoittain rypytetty kuin karjalan piirakka.
Ehkä tässä mun tapauksessa olisi voinut tuon nurkkapalan ottaa vanhasta, mutta eipä käynyt edes mielessä. Oli ehkä ainut kohta alkuperäisessä lokarissa, missä ei ollut ruostetta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

CDI320CLS kirjoitti:Olen tullut siihen tulokseen, että ostan aina alkuperäisen peltiosan jos sellainen on saatavissa. Tarvikeosat ovat pääosin rahan tuhlausta, toki niistä osaava rakentaa alkuperäistä vastaavan tai paremmankin.
Toisinaan pitää myös ajatella auton arvoa suhteessa varaosan hintaan.
Ja kun alkuperäinen osa on täydellinen, niin hankala siitä on kenenkään enää parantaa. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Vuoden alussa pääsi lankkukin aivan uusille metrilukemille. Olihan tuo järisyttävä kokemus ja otin kuvan muistoksi.

Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Näillä eväillä pitäis joskus tulevaisuudessa värkätä peltisatsit Valkiaan.

Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Eikö valmiita saa mailmalta?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Jos jostain saa alle 500 euron, niin ostan heti.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Se on kyllä totta. Ja unohdin vallan että sulta tuo metallin taivuttaminen sujuu kun katsoo noita lankun korjauskuvia. Koitahan saada valmista niin voidaan ihailla putkia. Korvaatko näillä esikatit?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Niin...tämähän on harrastustoimintaa. Joo, ne esikatit jää pois, kun ei niitä päästöjen puolesta tarvii. Loppuputkiston teen sitten, kunhan oon ensin saanut pakosarjat valmiiks.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tuli tuossa keväällä pikku vekki tuulilasiin, halkeama alkoi vanhasta kiveniskusta.
Kuva

Koska on lasivakuutus, niin soitin vakuutusyhtiöön ja sovin yhtiön kanssa, että vaihdan lasin itse. Oli tarkoitus samalla korjata tuulilasin yläreunan tiivisteen ja katon reunan välinen sauma, koska maaliraja jäi aikanaan hieman liian teräväksi ja lievää hilseilyä oli havaittavissa. Leikattiin lasi pois ja poistaessani vanhoja liimoja huomasin yläkulmissa orastavat kukkaset. Ruosteen alut olivat molemmin puolin samoissa pistehitsikuopissa. Vesi on ilmeisesti jäänyt seisomaan noihin kuoppiin, koska ylänurkissa puristunut liimamassa oli estänyt veden valumisen pois.

Hinkkasin pellin reippaasti auki, happopohjamaalasin ja kiiltävä teknodurin polyuretaanimaali päälle.
Kuva
Kuva

Tesan Easy Cover on muuten kätevä paketti tällaiseen harrastetoimintaan. Suojakalvon yläreunassa on teippi valmiina ja tuo suoja leviää noin 1,5 metriin kun se vedetään pois rullasta.
Kuva

Uusi BillClinttonin lasi liimattuna.
Kuva

Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes painoin katolta tuulilasin päälle ulottuvat listat paikoilleen. A-pilarin yläosaan jäi molemmin puolin parhaimmillaan noin 3mm rakoa. Tätä sitten kirosin ja mietin, että mikä meni vikaan. Lasin alaosan ja pellin väliin tulivat alkuperäiset kumityynyt ja yläosa painettiin sen verran alas, että kumitiiviste jäi juuri katon reunapyöristyksen alapuolelle. Yhtään ylemmäksi sitä ei voinut jättää, muutoin tiiviste olisi jäänyt repsottamaan.
Kuva
Kuva

Koska omasta mielestä asennuksessa ei ollut puutteita, aloin etsimään syytä uudesta lasista. Muokkasin vanerista alkuperäisen lasin muotoisen sapluunan tuosta a-pilarin tienoilta ja vertasin sitä uuteen lasiin. Painoin sapluunan lasia vasten ja kuinka ollakkaan uuden lasin ja sapluunan väliin jäi reilu aukko. Tuo aukkohan ei kosmeettisesti ollut kovinkaan merkittävä, mutta tuommoisestakin reiästä kulkee ajan myötä paskaa rakenteisiiin ja tiedossahan on näin ennenaikainen ruostuminen.
Minä sitten kertomaan viallisesta lasista paikalliseen lasin myyneeseen liikkeeseen. Myyjä sanoi että lasi on virheellisesti asennettu, eli painettu liian alas ja eikä tuommoiset reiät kuulemma haitanneet mitään. Hänen mielestään vesi menee jokatapauksessa rakenteisiin, oli tiivis tai ei. Koska äijä vaikutti vajaaälyiseltä, lähdin pois paikalta sen enempää kinaamatta.
Tästä kimpaantuneena päätin ottaa yhteyttä suoraan Pilkingtoniin. Yhden puhelun ja muutaman sähköpostiviestin jälkeen suostuivat purkamaan kaupan. Heidän laseissaan saa kuulemma olla 3,5mm:n toleranssi, mikä kuulostaa todella paljolta. En tiedä millä matkalla tuo 3,5mm:n heitto saa olla, mutta tässä minun tapauksessa lasissa oli 30cm:n matkalla poikkeamaa 3mm. Antoivat aikaa lasin palauttamiseen 1kk:n ja soitinkin samantien veholle tilatakseni uuden, mutta alkuperäiset lasit olivat olleet loppu jo helmikuusta lähtien. Reilu pari viikkoa sitten sain viimein uuden lasin ja eilen leikkasin "väärän" lasin irti. Tänään meinasin palauttaa lasin myyjälle ja saas nähdä kuinka tämä "kaikki tietävä" suhtautuu asiaan.

Tässä kuvassa alkuperäinen lasi päällä, alemmasta tarvikelasista puuttuu selkeästi tuo kyhmy, mikä on myös A-pilarin muodoissa.
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Erikoinen juttu tuo lasihomma. Kaverini joutui vaihdattamaan CLK:honsa pienen huippunopeuskisailumme jälkeen uuden tuulilasin ja tämä uusi oli kanssa Pilkinton. Halkesi parin viikon päästä asennuksesta ihan tuosta vaan. Meni ihan nupinoitta takuuseen, mutta laatu ei vissiinkään häävi ole. Jotenkin noin ymmärsin eräälrä tutulta joka on ollut JT:llä töissä.

Mites CLS:n pakosarjat?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

MouTine kirjoitti:Erikoinen juttu tuo lasihomma. Kaverini joutui vaihdattamaan CLK:honsa pienen huippunopeuskisailumme jälkeen uuden tuulilasin ja tämä uusi oli kanssa Pilkinton. Halkesi parin viikon päästä asennuksesta ihan tuosta vaan. Meni ihan nupinoitta takuuseen, mutta laatu ei vissiinkään häävi ole. Jotenkin noin ymmärsin eräälrä tutulta joka on ollut JT:llä töissä.

Mites CLS:n pakosarjat?
En tiedä tuostakaan, kuinka kauan olisi kestäny, koska liimaus oli tosi ohut juurikin siitä kohtaa missä lasissa piti olla se kyhmy. Ja hajosipa vielä toisesta reunasta säröille, kun aloin leikkaamaan sitä irti. Alkuperäinen lasi vain 50€ kalliimpi kuin tuon pilkington. No...ens kerralla sitten tietää mistä ostaa.
Pakosarjat siirtyy ensi vuoteen. Nyt on käynnissä talon täystuhoremontti, joten ei ole aikaa isommille autoprojekteille. Välijäähykin vielä asentamatta.. :)
Kävin muuten CLS:llä rykäsemässä seisovan mailin. Kaksi vetoa ja molemmilla 255km/h täysin vakiokuntoisena. Ulkoilman lämpötila noin 15 astetta ja imuilman lämpötila vetojen lopussa 50 astetta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Lankkuun tuli tehtyä pientä päivitystä. Eibachin madallusjouset, naama porkkanalle ja viime talvena ostetut AMG-vanteet sovitin alle. Ei nyt ehkä sovi maailman parhaiten lankun alle, mutta menettelee. Ykkösen kumit tulee vielä keulille ennen pyörien suuntaamista.
Tässä lopputulos:

Kuva

Sisälle tein myös pieniä muutoksia. Aikojen alusta on härinnyt sähköantennin turha ramppaaminen ees taas, mikäli virtoja kääntelee päälle. Ebaysta jenkeistä löytyikin sähköantennille oma katkaisija, tällaista en tienyt edes olevan olemassa. Onkohan näitä euroopan malleissa lainkaan, ei ainakaan myytävänä ollut. No joka tapauksessa viritin sen antennille menevän johdon väliin ja saan nyt piiskan pystyyn silloin kun radioo tarvitsee kuunnella.
Ebaysta löyty myös edukkaasti uusi puupaneeli kahdella ylimääräisellä katkaisimen reiällä. Toiseen reikään piti saada jotain täytettä, joten tein siihen mankan usb-piuhalle paikan. Usbitikun ei nyt välttämättä tarvitsisi olla esillä, mutta kun löytyi mersun avaimen mallinen tikku, niin ehkä sen kelpaa tuossa töröttää.

Kuva

Pari vuotta sitten hommatun amg-puskurin otin viimein työn alle. Tuohan on lasikuitukopio, mutta ehkä jopa niin parempi, koska muokkaaminen on helppoa. Puskurihan on vanhempaa mallia, eikä ehkä jonkun mielestä kuulu laittaa facelifti malliin, mutta itse tykkään tämän muotoilusta enemmän. Tosin teen siihen pienen muutoksen.
Tuosta "alalipasta" olisi tarkoitus tehdä yhtenäinen koko matkalle, eli keskelle siis täytettä.

Karhensin ensin pintaa ja urtsua kehiin.
Kuva

Muotoilu ja teipin kanssa mallailu.
Kuva

Veistelin vielä siivun urtsua pois lasikuidun tieltä ja dremelöin tartuntapintaa ympärille.
Kuva

Alumiiniteipin laitoin suojaamaan uretaania, jotta hartsi ei sulattaisi muotoja pois.
Kuva

Lopuksi kuidut päälle.
Kuva

Tuon tolkuttoman kokoisen hinausköyden luukun kuidutan myös umpeen ja tilalle on takoitus tehdä nykyaikainen pieni pyöreä reikä ja peitelätkä. Auton runkoon hitsaan kierrettävän hinauslenkin vastakappaleen kiinni. CLS-projektista jäi aikanaan ylimääräinen aisanpää, mistä saan tuon kierreosan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mielenkiintoinen topic! Euromalleihin ei tosiaan tarjottu tuota antennikatkaisijaa sähköantennin yhteydessä.

Oranssit vilkut E-keulassa näyttää... sille että niitä ei siihen ole tarkoitettu. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Timo L. kirjoitti:Mielenkiintoinen topic! Euromalleihin ei tosiaan tarjottu tuota antennikatkaisijaa sähköantennin yhteydessä.

Oranssit vilkut E-keulassa näyttää... sille että niitä ei siihen ole tarkoitettu. :-)
Joo, oranssit vilkut varmasti jakaa mielipiteitä, mutta tämä on minun näkemys asiasta tällä hetkellä. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Ootko tuohon tasonsäätöiskareiden säätötankoon perehtyny? Tuli omaakin farkkua madallettua pari viikkoo sit, keula nyt arviolta samalla korkeudella kun sulla mut perä on jonkin verran korkeemmalla eli saisko sitä laskettua siit säätötangosta vai mikä sen tarkotus on? :D
Tonnin parin romuja
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

CrbN kirjoitti:Ootko tuohon tasonsäätöiskareiden säätötankoon perehtyny? Tuli omaakin farkkua madallettua pari viikkoo sit, keula nyt arviolta samalla korkeudella kun sulla mut perä on jonkin verran korkeemmalla eli saisko sitä laskettua siit säätötangosta vai mikä sen tarkotus on? :D
Mää säädin siitä ruuvista perän niin alas kuin se laski, eli jousien varaan. Tämän jälkeen kiersin muutaman kierroksen takasin päin, kuitenkin niin ettei perä vielä lähtenyt nousemaan. Sitä tankoahan saa kiertää vaik kuin ja paljon, ennen kuin mitään tapahtuu, ainakin mulla. Täytyy nyt tarkastella, että mihin tuo lopulta asettuu.
En tiedä onko tuo mun tapa oikea, mutta tämän on mun oletus.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tänään pääsin vetämään sitten ensimmäiset kitit ja valoille taittelin telineet alumiinista. Täytyy vielä tehdä pienet vahvistukset puskurin sisäpuolelle valojen molemmin puolin, koska lievää joustamista havaittavissa valojen painosta. Eivätpä sitten ainakaan vapise.
Valoiksi löysin pienen haeskelun jälkeen vanhan liiton Talmun huomiovalot. Kaverilla on rahtifirma ja siltä löyty täysin uusi sarja myyntipakkauksessa. Nuo ovat vielä vanhempaa mallia, kantikkaammat kuin uudemmat ja sopivat noihin aukkoihin täydellisesti.
Tietääkö kukaan, kuinka uudessa autossa noita keltasia huomiovaloja saa laillisesti käyttää? Mulla oli joskus kauan sitten -98 vuosimallin volvossa huomiovalot kokeilumielessä ja poliisihan tuli heti vittuilemaan, että sumarit pois päältä. Sanoin että ovat huomiovalot, niin se keksikin jonkun pykälän, että uudemmissa autoissa ei edes saa olla keltaisia huomiovaloja.

Kuva
Kuva
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

fiksutapa kiinnittää nuo valot. viellä kun laittaa sen vahvikkeen. Mullla on tuo lorinserin etupuskuri. sen sumarin on tuommoisissa alumiini paloissa kiinni mitkä kiinnitettiin etupuskurin ja tuon puskuriraudan väliin kiristämällä. (elikkä siihen kohtaan mistä ruuvataan etupuskuri kiinni.

Oman vaikeuden antaa kuskinpuolella oleva öljynjäähdytin.. Tulee vähän sumarin tielle
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja CrbN »

aziz kirjoitti:
CrbN kirjoitti:Ootko tuohon tasonsäätöiskareiden säätötankoon perehtyny? Tuli omaakin farkkua madallettua pari viikkoo sit, keula nyt arviolta samalla korkeudella kun sulla mut perä on jonkin verran korkeemmalla eli saisko sitä laskettua siit säätötangosta vai mikä sen tarkotus on? :D
Mää säädin siitä ruuvista perän niin alas kuin se laski, eli jousien varaan. Tämän jälkeen kiersin muutaman kierroksen takasin päin, kuitenkin niin ettei perä vielä lähtenyt nousemaan. Sitä tankoahan saa kiertää vaik kuin ja paljon, ennen kuin mitään tapahtuu, ainakin mulla. Täytyy nyt tarkastella, että mihin tuo lopulta asettuu.
En tiedä onko tuo mun tapa oikea, mutta tämän on mun oletus.
Ok kiitti tiedosta pitääpä ottaa joku päivä ja ruuvailla.
Tonnin parin romuja
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mr300 kirjoitti:fiksutapa kiinnittää nuo valot. viellä kun laittaa sen vahvikkeen. Mullla on tuo lorinserin etupuskuri. sen sumarin on tuommoisissa alumiini paloissa kiinni mitkä kiinnitettiin etupuskurin ja tuon puskuriraudan väliin kiristämällä. (elikkä siihen kohtaan mistä ruuvataan etupuskuri kiinni.

Oman vaikeuden antaa kuskinpuolella oleva öljynjäähdytin.. Tulee vähän sumarin tielle
Mulla ei ole tuota lauhdutinta, joten näiden viritysten pitäisi mahtua ongelmitta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tänään tuli illalla hieman kittailtua ja hinkkailtua. Ensi kertaa kokeilin myös paikalleen ja yllättävän hyvin istuu. Sivukiinnikkeitä joutuu aavistuksen muokkaamaan, ei osunu toisen puolen pultti reikään.
Saa nähdä joudunko lopulta luopumaan porkkanoista, koska noi keltaset Talmut eksy tuonne koloihin. Saattaa keulasta tulla turhankin kirjava.

Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Kiviranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 290
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:55
Paikkakunta: Ylämylly
Viesti:

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja Kiviranta »

Mielenkiintoisia muutoksia mielekkäisiin kohteisiin niin tätähän pitää ruveta seuraileen! :)
Nykyset:
MB C124 230. 88
MB X164 320cdi. 07
MB W169 A150. 05
MB C215 CL500. 00


EX:
MB W202 C220 Sport. 93, MB W203 220cdi. 01, MB S203 C30 AMG. 03, MB S203 220 CDI. 03, MB W210 E420 Avantgarde. 97, MB W210 200 CDI Classic. 01, MB W168 A190L Avantgarde. 02,
MB S211 320CDI Avantgarde. W221 S320CDI Designo, S203 C200CDI, S203 C200CDI.

Http://www.garaget.org/Kiviranta
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tuli tuossa hommattua CLK430:n 2-mäntäset etujarrusatulat testiin. Koska porukka on laitellu c-sarjan mersun etujarruja W124:iin, niin ajattelin että miksi ei CLK:n jarrut kävisi yhtälailla. Niissähän on samoja palikoita alustassa. Kriteerinä oli, että niin iso levy kuin suinkin mahdollista täyttämään tyhjiötä, koska kesävannekokokin kasvaa ensi kesänä 18-tuumaseksi. Tuon satulan kanssa yhteensopiva levy on 330x32mm. Havittelin alkuun 4-mäntäsiä, mutta kohtuuhintasia ei ollut oikein tarjolla.
Tänään sovitin paikalleen ja näyttäis olevan mallia bolt on. Kunhan saan levyt tilattua ja passailtua, niin sitten näkee tarviiko olkavarren satulan adapterin väliin laittaa aluslevyt. Luulen että satulaa joutuu tuomaan pari milliä ulospäin, jotta levy osuu keskelle.
Satulat lähtee puhallukseen, tämän jälkeen maalit pintaan ja samalla uusin kaikki kulutusosat.
Kaveri epäili, että poljintuntuma saattaisi muuttua, jos pääsylinteri pysyy entisellään. Onko tästä kenelläkään kokemusta?

Kuva tapahtuneesta:
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Pannaas vähän päivittäen.
Puskuri edennyt pienin harppauksin eteen päin. Oikeestaan enään viimeistelykittausta vaille maalaukseen.
Hinauslenkkien väliin hitsasin CLS:stä jääneen ylimääräisen hinauslenkin kierreosan. Alkuun suunnittelin tuota aisan päähän, mutta tämä oli paljon helpompi ja nopeampi ratkaisu.
Kuva

Tältä näyttää hinauslenkki paikallaan. Tuon reiän peitelätkälle tein jo upotuskauluksen, jotta lätkä istuu nätisti paikalleen ja tulee samaan tasoon puskuripinnan kanssa.
Kuva

Sitten vähän jarruasiaa. CLK-mallin satulat puhallutin kaverin avustuksella, olivat aika kurjassa kunnossa ostettaessa.
Kuva
Kuva

Hiekkapuhalluksen jälkeen.
Kuva

Sitten vielä kolminkertainen Annitrol käsittely, jotta viimesimmätkin ruostejäämät sai varmasti irti.
Kuva

Valmiina maalaukseen.
Kuva

Pohjamaaliksi laitoin Tikkurilan Rostexia ja pinnaksi tuli Tikkurilan hopeinen Metallack penslattuna. Alkuun meinasin jotain 2K-maalia, mutta nämä kuulemma kestää ihan hyvin tässäkin kohteessa.
Kuvassa palikat maalattuna ja sovituksessa. Jarrulevyt on Zimmermanin, kokoa 330X32mm ja tarkoitettu W211:een. En tiedä oisko jossain sporttipaketissa vakiona nämä levyt vai onko isomilla koneilla varustetuissa tällaiset... Joka tapauksessa ovat passelit tähän pakettiin, kokonaiskorkeus levyllä on 47,5mm.
Kuva

Satulan adapterin ja olkavarren välissä on n. 2,5mm prikat, näiden avulla satula asettui keskelle levyyn nähden. Jarruletkun lähtöön, satulan päähän joutuun luultavasti laittaa banjon, koska lähtö sojottaa alaviistoon. Pelkkä letku tekisi näin melkoisen koukkauksen ennen kuin nousisi ylöspäin.

Tavoitteena olis laittaa ensi kesäksi Brockin B1:t alle, mutta tiukkaa tekee. Ei jää turhia tiloja tasapainoille ja ilman pientä välilättyä tuo ei tule onnistumaan, satula on muuten puolissa kiinni. Noi Brockit tulee jo muutenkin raakasti ulos kaarista, joten saas nähdä pitääkö alkaa suunnittelemaan jonkinasteista lokarin levitystä.
Kuva
Kuva

Maailmalta löytyi myös kohtuuhintaiset Brembon 4-mäntäiset W220:n etusatulat ja sattumoisin näissä käytetään saman kokoista jarrulevyä, eli 32 X 330mm. Päätin ostaa nuo samaan testiin ihan kokeilumielessä, koska epäilys oli vahva, että nämäkin voisi sopia. Ja hyvinhän nuokin mahtuvat paikoilleen, tosin ei Brockien kanssa ilman 30mm lättyä, ovat ulkopuolelta niin paljon paksummat.
Kuva

Olkavarren ja satulan väliin joutui laittamaan kaikkiaan 9,5mm edestä aluslevyjä, jotta osui keskelle levyyn nähden. Jos nämä satula tulee paikalleen, niin aluslevyjen tilalle pitäis sorvauttaa holkit. Heräsi ajatus, että heikentääkö tämä jotenkin tuota jarrupakettia, koska on satula on ikäänkuin pienen varren päässä. Tuleeko noihin pultteihin vääntöä tuon 9,5mm takia. Pisemmät pultit pitäis sitten ainakin laittaa, mikäli nämä tulisi laitettua.
Kuva

Nykyisen talvipyörän kanssa jäi aika niukasti tilaa. :)
Kuva

Mutta 18-tuumasen AMG:n ja 10mm lätyn kanssa jää jo rutkasti tilaa.
Kuva

Kuva vielä Brockien kanssa. Renkaat menee vaihtoon ja tilalle on tulossa pykälää korkeempaa settiä, jotta saa kaariin vähän enempi täytettä.
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja CrbN »

On se nätti. Oiskohan omakin farkku noin hyvässä maalissa jo keväällä vaikka ei se nytkään huono oo mutta kun joutuu takaluukun maalaan kokonaan ni vedetään sit yli asti :D
Tonnin parin romuja
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Tuo tuulilasin muodon olen huomannut olevan ongelma..

parissa w124, w210 ja w211 vähän tuulilasin merkistä riippumattakin

hiukan ahdistavaa asentaa valmiiksi paskaa osaa paikoilleen. .
vähän kuin tarvike lokasuoja, sama homma tuulilaseissa..

Uljaan näköinen tuo w124! Eikä w219 mitään vikaa ole :D
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124 ja W219.

Viesti Kirjoittaja aziz »

ClubKRP kirjoitti:Tuo tuulilasin muodon olen huomannut olevan ongelma..

parissa w124, w210 ja w211 vähän tuulilasin merkistä riippumattakin

hiukan ahdistavaa asentaa valmiiksi paskaa osaa paikoilleen. .
vähän kuin tarvike lokasuoja, sama homma tuulilaseissa..

Uljaan näköinen tuo w124! Eikä w219 mitään vikaa ole :D
Joo, kiitosta vaan. Hankalaa tuohon tuulilasin epäsopivuuteen oli varautua, koska ei ollut sen kummemmin kokemuksia auton laseista, eikä kukaan varoitellut moisesta. Mutta oppia kaikki, tiedänpä tulevaisuudessa, mistä lähden lasia ostamaan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Forum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 23.08.2009 14:25

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja Forum »

Oisko joulun aikana intoa kirjoittaa tästä w219 operaatiosta? Puuhailetko työnpuolesta autojen parissa, siihen malliin näkyy käyvän laatuun?
aziz kirjoitti:Samat kuvat on tuolla toisaalla, mut laitetaan ne nyt sitten tännekin. Autohan on alun perin viininpunainen, mutta kolarikorjauksen yhteydessä väri vaihtui valkoiseksi ja katto maalattiin mustaksi. Tarvii laittaa joskus kuvia ja juttua tuosta operaatiosta.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Azizin S124:n ja W219:n päivittelyä.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Forum kirjoitti:Oisko joulun aikana intoa kirjoittaa tästä w219 operaatiosta? Puuhailetko työnpuolesta autojen parissa, siihen malliin näkyy käyvän laatuun?
Ei, kyllä autot on vain harrastustoimintaa. Ammattina olisi ehkä mieluisaakin hommaa, mutta tuskin olisi kannattavaa. Ainakin omat projektit etenee välillä kuin hidastetussa filmissä ja ehkä mun sukunimi sittenkin kertoo jotain tekijästä. :) CLS:ssäkin meni vuoden päivät ennen kuin se oli ajossa, joku touhupetteri olisi laittanu sen varmasti 2-3 kuukaudessa. Toki siinä oli monta mutkaa matkassa ja inspiraation puutekin hidasti valmistumista useilla kuukausilla.
Täytyy alkaa keräillä kuvia kasaan, jospa siitä saisi jonkun tarinan kasaan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Vastaa Viestiin