Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset pro55 Kuvia!!!!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset pro55 Kuvia!!!!

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Elikkäs olis aikomus laittaa projekti tänneppäin, tosin omaa tietokonetta ei vielä ole mutta pyrin kuitenkin kerran viikossa kirjoittelemaan.

Kesällä tuli laitettua "käyttöautoksi" 300CE -90 automaatilla ja nahoilla. Yllättävänkin ruosteeton yksilö, ei muussa kuin apparin ovessa kylkimuovinkohtaa pisko ja peräluukun listan kohtaa pisko. Alustaan tuli konin iskarit ja bilsteinin jouset sekä perusteellinen pyöränkoteloiden massaus. Kuvia olisi 3miljoonaa kipalesta jos vain osaisi lisäillä :oops: .

Sitten elokuussa rupesi turbobuumi iskemään, ja tuli tehtyä puolivalmiiksi turbotus, kunnes katsoin viisaammaksi ja talodellisemmaksi ( :roll: ) laittaa sinne edellisprojektista ylijäänyt om605 turbo moottori ppd:n 7,5mm pumpulla ja 40 superilla. Reilun viikonpäästä oli diekeli paiskattu oman 722.3 lootan perään. Kului tasan kaksi päivää projektin valmistumisesta kun kortti sitten lähti. Tästä viisastuneena möin tekniikan pois, turbo vain jäi käteen ja rikkinäinen 722.3.

Sittenhän oli vasta aikaa rakentaa, ja alkuperäinen suunnitelma oli n.300heppainen "käyttis" ja oma m103 kenties megaruutalla, alakertaan omat sorvatut männät ja kiilloitetut kanget. Mutta nyt on hankittuna:
-24v kansi
-koneistettu kampi
-öljysumut
-Eaglen veivit
-takomännät
-kansipahvi irto rst liekkirenkailla.

Korsetin ajattelin koneistaa jos pytyt vaikka pysyisivät pyöreinä. Ruiskuksi todennäköisesti Megaruutta ms2 v3 TAI jos lakkaa köyhtymästä niin Haltech e8. Imusarjaan amw tulpa-plenumi.

Turboa olen miettinyt, Laittaisko sen tuolla hx40 superilla #22 pesällä vai myirä pois ja ostaa uusi holsetin Pro 52?
Viimeksi muokannut Jutzk, To 19.02.2015 23:36. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kuulostaa aika rajulta moottorilta :mrgreen:
millä pesällä se yli jäänyt holsetti on jos olisit kiinnostunut myymään sen?
w201 om605
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Kuulostaa hyvältä! Kuvia tulemaan! :thumbup:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Kuva

Kesälook

Kuva

Alakerran palikkaa

Kuva

Turbo

Kuva

Kevennetty ja tasapainoitettu kampi

Onnistuihan se kuvan lisäyskin.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Hyvän näkönen cuupa, kyllähän tota vihtii viritellä :D
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sekö sopii 24v kansi tuosta vaan ?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
NiPa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 24.02.2011 12:51
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja NiPa »

Mistä hommasit männät??? Itte pitäis tuohon moni venaan saaha 90,15 -> 90,45mm männät..
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Jakopäänkoppaan pitää soveltaa ketjun ohjurit ja kansipahviin parit lisäreiät. Nyt ei muista minkä vehkeen männät oli, mutta jos ei turbovehje ole kyseessä nii osta aircooled.fi sivuilta mahlet tai ne toiset AA männät, ei ole kalliita.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 300 CE Turbo

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Lohkoa odotellessa möin käytetyt öljysumut menemään, mistähän niitä uusia saisi, niitä 606 turbon sumuja jotka tulevat vain lyömällä kiinni?

Olis tarvetta myös jos jollakin olisi ylimääräisenä 24v kannen pakonokalle, oikeestaan 2kpl pakonokkia tarvis.

Voitelua olen miettinyt, että pitäisikö laittaa oikein kuivasumpulla vai joku 606 turbon öölipumppu? 300 euroa kustantaas uus öljypumppu.

Puristukset laskeskelin että jäis noin 8,2:1, onko vähän turhan matalat?

Sitä vois tilata itselle joululahjaksi Griffinin syylärin ja innovaten laajakaistan.

Vielä kun tietäis että laittasko sen tuolla automaatilla vai bmw:n getragilla..



Käyttöautoon eli tuohon 200D:hen tuli hommattua om602 ja 5v loota, kun hehkut särkyivät ja 4v loota poiki 2. vaihteen kohdalta ( kun on niin kauhia raketti tuo 2 litrainen imudiisseli!). Nyt tekniikka irti ja uutta mosaa paikoolleensa pikkuhiliaa.. Otsikkokin pitäis muuttaa Jutzkin räpellykset :D
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE Turbo ja 200D

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla vois olla ehejä om606 turbon öljypumppu.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE Turbo ja 200D

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

606 öljysuihkut marmoritiskiltä 8 euroo kipale. tuli ostettua tohon omaan pyttyä vajaaseen uudet konerempan yhteydessä. positiivinen yllätys tuo hinta
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE Turbo ja 200D

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Hyviä jouluja vain!

Pukinkontista löytyi kannettava tietokones joten nyt tulee kirjoiteltua tänne enemmän.

Tuli laitettua kiireellisenä projektina miljoonatiisseliin om602 ja 5v loota hehkurikkoisen om601 ja 4v lootan tilalle sekä sisustanvaihto sinisestä mustaan. Kuvia ei kerenny ottamaan mutta taiytaapa tuollaiset pikkupuuhastelut olla aivan arkipäivää täällä. Kuvia kyllä tulossa.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE Turbo ja 200D

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Noniin, pitkästä aikaa ehtii tänne kirjoitella, 200d miljoonatiiseli meni vaihdossa ja tilalle tuli -94 250td paku. Jos tuo ny sitte olis se käyttöauto :roll: .

Eli Cupeen 24v kansi käsittelyssä ja oli aika pahoin kiero, kakskymppiä etupäästä. Kansitasosta otin millin lastun pois näin aluksi, koska tulevissa männissä melkein 45cc monttu ja lähes 3mm kansipahvi, rutut jäisi naurettavan pieniksi. Imuventtiilit koneistin ja läppäsin kanteen kun oli seetit vielä hyvät. Mutta sitten törmäsin ongelmaan: 30,5mm- 31mm pakoventtiilejä 8mm varrella ei löydy mistään, taas 6mm ja 7mm reikiin sopivia kyllä löytyisi. Eli oliskohan mahdollista tehdä (tai löytää) mersun kanteen pienempää ohjuria? Imuventtiilit nimittäin ovat m104 kannessa 7mm varrella. Jos ei mikään kovin riskaabeli kokeilu ole, niin ajattelin laittaa sinne Supertecin Inconel- metallista valmistetut pakoventtiilit.

Marteliukselta pitäisi tilata palotilaan ja mäntiin pinnoitteet, kai ne pelittää näissä virivehkeissä irtoilematta?

Lohko odottelisi koneistamolla VIHDOINKIN valmiina, poraus kesti yllättävän kauan. Ei pahalta kuulostanu 276euroa ja kuus reikää.

Tosiaan jos jollain m104 pakonokkaa olis myynnissä niin tänne kelpaa. Mitähän maksaa uutena noi hydraulisäätökupit?

Eipä muuta tälläerää.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Kuvia olis taas jos joku eksyy tänne, taitaa bensan virittäjät olla vähemmistöä. Jatketaan yksinpuhelua.

Kanteen läpätty vakiot imuventtiilit ja pako-ohjurit paukuttelin pois. Huomenna hakemaan imuventtiilinohjurit pakopuolelle, koska pakoventtiilit ovat 8mm varrella ja imuset ovat 7mm varrellisille venttiileille. Tällä 7mm ohjurivalinnalla kasvoi venttiilivalikoima runsaasti, eli seuraavaksi pitäisi tilata supertechiltä mustanitratut rosteriset- tai inconel venttiilit.
Kuva

Pitääpä laittaa pari turboa myyntiin niin sais taas vähä rakentelurahaa. Olis garretin t15, t20 ja joku välimalli kans. 200D Turbosarjaa kkd satsilla ym..

Sotketaan lopuksi vielä topikki juuri hankkimallani käyttiksen kuvalla.

Kuva
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kyllä tätä seurataan, bensakoneiden viritykset ovat aina mielenkiintoisia, näitä ei liian paljon foorumilla löydy. Samoin neliventtiilitekniikka kiinnostaa, pienempää M111-konettani ei ole vielä tarvinnut avata.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Hieno projekti, vähempi tosiaan näitä bensan viritystarinoita täällä näkyy. Täältä löytyis yks m104 pakonokka mut joutuu ostamaan koko koneen ku ei viitti pelkkää nokkaa purkaa :D mutta eikai tuosta koko motista paljoa tarvitse maksaa kun enimmäkseen on vain edessä.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Pitääpä tännekki kertoa tallin taioista. Suunnitelmat vähän muuttuivat ja tuleva kokoonapno kuulostaa tältä: kansitasoa ei lasketakkaan, koska hommasin om606 turbon kampiakselin, tarkoittaa että moottori on nyt 3,2 litrainen. Kampi kävi koneistamossa ja limpuista otettiin 18 milliä (kyllä, lähes pari senttiä) ja kaulat hiottiin noille vaggilaisten veiveille sopiviksi 48mm -> 47,77. Uusien runkolaakerien kanssa koko kampi tuli maksamaan 1010 euroa.. Männät tulevat nyt millin yli kansitasosta, ja puristussuhteeksi muodostuu tasan 9. Turbo kasvoi eräs ilta pari numeroa, hx55 22#pakopesällä.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Paljealue?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Paljealueeksi tulee tuolla 2mm rst irtoliekkirenkaallisella pahvilla n.1mm. En tiedä sitten onko liian vähän se milli kun kanki kuitenkin venyy.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Nyt sai taas kuvia eteenpäin, niin saa jotain särmää tekstiin.

Alakerran palikkaa vanhalla 81.25mm iskulla.
Kuva

Sairaalan hygieniatasoa vastaavissa tiloissa sitten putsasin lohkosta kanavat ja paineilmapuhalluksen jälkeen lätkäisin liuskat runkopukkeihin. Kuvassa näkyy vielä suuntaamattomat om606 öljysuihkut.
Kuva

Laitoin sitten sen 606 akselin, kanget ja männät siihen saakka kunnes yksi männänrengas otti kipeää, kun eivät koneistamolla tehneet viistettä porauksen yhteydessä.
Kuva

Kuva

Hyvin ne kaikki sopii pyörimään. Onko toi öljysuihku kuinka nuuka suunnasta, riittääkö että osuu mäntään koko ajan vai pitääkö lakeen tähdätä?
Kuva

Jakopää selvitystä: Tän verra eroa kannen etupään alumiiniosalla. M103:seen pitää ottaa m104:sesta lohkon etupään "rivat", eli ne tapit joihin tulee laahaimet kiinni, ovat lyhyemmät m103:sessä.
Kuva

Imusarjallekki kävi hassusti :?
Kuva
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Täällähän syntyy jotain todella mielenkiintoista! :thumbup:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Kiitosta! Pitää messujen jälkeen perehtyä tuohon kanteen ja ostaa öljypumppu, rupiaas olemaan alakerta kasas. Jos ny tälle kesää sais käyntiin, taitaa tuo raha olla suurin hidaste koko touhus :D
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kyllä tätä seuraillaan, hieno projekti, vaikka itse en paljon näistä giisseleistä ymmärräkään :lol: Kuvat aina parasta antia :thumbup:
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja JTee »

Joko farkusta kuuluu pientä vislausta?
Avatar
Dislike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 03.09.2012 15:35
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Dislike »

Luultavasti tänään kuuluu, kun öljynpaluu letkua kyselee kahdeksan mais :D
Kantapään kautta opittu, pysyy mielessä pitempää.

Nykyiset:

Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Projektit taas menee vähä katkolle kun käyttis piti turbottaa ja vaihdoin samalla 6mm elementit pumppuun. Oli senverran vetoja että antautui perä. Laitoin uuden perän ja oli mukava ylläri kun lähdin ajamaan niin automaatti ei vaihda ykköstä isompaa pykälää.. Nyt pitäis jostaki ettiä loota, sielä on nyt 722.4..
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Jos en aivan vääräs oo niin ostit tuon coupeen Kauhavalta/Nurmosta Villikseltä? Vai onkohan sama auto. Jos on, niin ainakin tuota on aikoinaan pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Ja varmasti on hyvä aihionakin. Kesäauto tuo oli ja talvet seisoi lämpimässä tallissa. Alleviivaan että jos tuo on sama auto ja myyjä.
Liikunta haisee hieltä ja urheilu bensalta
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Ei ole sama auto, tämä tuotu eteläpohojammaalle Hämeenlinnasta viimekesänä. Tätäkin aikahyvin pidetty, sisusta on täysin virheetön. Vähä turhanki hyvä kun ei viittiisi kaaria rakennella yms. Kuitenkin tuo driftinki kiinnostaas. Sais olla vähä romuisampi yksilö niin voisi säälimättä tehdä oikein kunnolla kilpa-automaiseksi, kuten kuppipenkit ja kaaret ja täysin riisuttu sisusta ja rajut alustamuutokset eli vaihtaasin kynätolpat ja kunnon kardaanitunnelit että sais painoa takapyörillekkin. Tarkotus kuitenki ajaa siviilissä ja pitää sisusta tuollaisena hienona kun se tällähetkellä on. 8)


Bensapuolen päätin tuossa eileen, että pumpuksi Aeromotive a1000, 10mm löösterilinjat, Fuelabin pensansuoratin, 30L turvatankki, 1500cc suutimet ja joku kertovaa mallia oleva bensapaineensäädin. Miltä vaikuttaa?

Kattotaan ny saako tälle kesää ajoon, on tuo raha vaan hidaste. Hyite, ainkin yhen tollasen cupee mersun verran menee vielä helposti.. Ken leikkiin ryhtyy.. Ei edes tohori laskia paljonko on jo mennyt rahaa.. Mutta harrastus ei oo harrastus jos siihen ei mee kaikki omat rahat ja sukulaasten rahoja! :D :twisted:

Sitä vois huomenna räpsiä kuvia jakopään murheista.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Laita suoraa ev14 2000cc
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jutzkin räpellykset: 300 CE 24v + Holset hx55

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Saakohan noilla mörkösuuttimilla sitten kuinka päästöistä läpi? Ja tyhjiäkin pitäis käydä siististi. Vai onko tuo tekniikka niin kehittynyt että pelaa noinkin isotuottoiset alhaalla? Kuulostaa vaan vähä rajuilta, piisaas kyll yli 1200heppaan asti pitkällekkin.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Vastaa Viestiin