W124 230e -90 ->606 +722.6

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Vajaa vuosi sitten tuli ostettua otsikon mersu käyttöautoksi. Mersu on vuosimallia 1990, 2.3 litrasella bensakoneella jonka jatkeena automaattilaatikko. Lisävarusteitakin löytyi kohtuullisesti: kahdet aluvanteet, sähköinen kattoluukku, sähkölasit, sähköllä säätyvä kuskinpenkki, keskuslukitus, lukkoperä.. Ruostettakin kopassa vaikuttaa olevan odotettua vähemmän. Toiselta puolelta irroiteltu muovilistat kyljistä, joiden alta takaa ei paljastunut yhtään ruostetta, edestä sen sijaan löytyi 3 kohtaa jotka vaativat paikan. Helmoista pitää paikata tunkinpaikat ja vähän etureunasta. Takaluukun kannesta, rekisterikilven takaa tulikin paikat jo hitsattua, pitää vielä vetää saumakohdat teräsharjalaikalla ja sen jälkeen tinata saumat, pakkelia en luultavasti käytä, ainakin pyrin tinaamaan kaiken mahdollisen mieluummin kuin pakkeloimaan. Jos jollain on kokemuksia fosforihaposta ruosteen poistosta niin otan todella mielelläni ohjeita vastaan. Kannattaakos paikattuihin kohtiin vetää ruosteenesto pohjamaali vai jokin happomaali, vai mikä olisi kaiken paras ettei tarvitsisi heti uudestaan alkaa paikkailemaan.
Mersu on ilmeisesti vähäpäästöinen koska papereissa mainitaan kolmitoimikatalysaattori, pitänee asia vielä varmistaa katsastuskonttorilta. Vähäpäästöisyyden vuoksi ei konepuolelle ole mitään erikoista tulossa, ehkä ruttuja voisi vähän lisätä ja putkistoa vaihtaa paremmin virtaavaan sekä silotella kanavat kannesta.
Koneelle bensaa syöttää ainakin toistaiseksi K-jet eli mekaaninen ruisku, jota on suunniteltu vaihdettavaksi megasquirtiin, estääkö vähäpäästöisyys ruiskun vaihtamisen? Muutamasta projektista olen lukenut ja niissä on saatu hyviä tuloksia, koneen luonne paranee; alakierroksille lisää voimaa ja bensankulutus pienenee. Jos jollain tästä megasquirtin vaihtamisesta on hyviä vinkkejä niin otan mielelläni vastaan. Tuolta pihamaalta lojumasta löytyy 1.8zetecci niin siitä saisi varmaan ainakin osan tarvittavista antureista.
Alustaa on kesän aikana madallettu muutama sentti sekä jarrupalat ja etujarrulevyt uusittu. Vanteiksi hankittu 16x9 borbetit, joille pyöräytetty 205/55 kummit. Takapäähän on tekeillä säädettävät cambertangot, jotka odottelevat päihin enää palloniveliä että saisi laittaa kiinni. Etuiskareiden yläpäähän ajattelin myös hankkia korokerenkaat, jotta iskari pysyy paremmin toiminta-alueella madalluksen jälkeen.
Äänentoistopuoleen on myös satsattu jonkin verran: kontissa 140 litran matala ylöspäin ampuva refleksikotelo jossa 2kpl 12" nuclear subeja. Eteen vakio paikoille laitettu 5,25" peerles resolution erillissarja ja soittimena joku halpa pioneeri. Talven aikana olisi suunnitelmissa keskittyä vaimennuspuoleen, oviin jotain bitumi mattoa tai muuta vastaavaa, samoin peräkonttiin ja lattiaan. Keskuslukitusta pitäisi myös tutkiskella talven aikana, koska jos laittaa sulakkeen paikalleen, alkaa syödä jonkin verrankin virtaa eikä keskulukitus pelaa. Vika ilmeisesti sähköisellä puolella eikä alipaineletkuissa.
Laitetaan loppuun vielä muutama kuva, pitää koittaa etsiä pari kuvaa myös kesältä. Kaikenlainen rakentava palaute, neuvot ja ohjeet ovat tervetulleita, koska alottelija ollaan vielä näissä hommissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Näksä, Su 22.06.2014 00:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 (ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Noniin, nyt on tallissa jotain saatu aikaankin. Hitsikone piti käydä hakemassa, että saa mersun paikkailtua ja eiköhän sille muutakin käyttöä löydy. Weldmac 180 voimavirta Mig-hitsi tuli ostettua ja kaveriksi 6kg hiilidioksidi pullo. Hintaa näille tuli vähän vajaa 600€, kallista opiskelijalle, mutta harrastukset maksaa ja täytyyhän sitä jollain saada aikansa kulumaan.
Ruostepaikoista on vedetty reilulla kädellä pala pois ja tervettä pelliä tilalle. Oma hommansa oli kun väänteli paikoista edes vähän oikean näköisiä. Työkaluina käytettiin viilapenkkiä, vasaraa ja erimoisia pihtejä, eli ei mitään hienoja pellisepän vehkeitä, mutta joka koloon saatiin kuitenkin paikka tehtyä, aikaa tosin meni parikin täyttä työpäivää. Paikkoja tuli tehtyä parisenkymmentä, pienimmät peukalon pään kokoisia ja suuremmat kämmenen kokoisia, mitään suurempaa mätinyttä aluetta ei siis löytynyt. Korin ja keulaosan sauma tuli myös puhdistettua ruosteesta, maalattua happopohjalla ja massa polttoöljy seos päälle. Etulokareista tuli vähän muotoiltua pokkausta ettei raavi pyörät niin helposti kiinni, samalla vedettiin sinnekin happo pohjaa ja massaa ruostumisen ehkäisemiseksi. Lokarin takaosan ajattelin massata. Sisälokasuojat jäävät pois, ne ovat muutenkin vähän saaneet siipeensä kun rengas silloin tällöin raapaissut. Tällä tuskin ajetaan talvisin ja pyörän lähettyville laitetaan reilusti massaa ettei kivet kolise. Takakelkka tuli myös käytettyä pois ja putsailtua suuremmista ruosteista. Tämä piti aluksi puhaltaa ja maalata kokonaan, mutta paikkaan, jossa piti käyttää puhallettavana ei saatu hiekkaa, joten tyydyin putsailemaan rälläkällä isoimmat ja laittamaan massaa päälle. Samalla putsailtiin ja suojailtiin takakelkan kiinnityksien vierestä paikat, josta nämä yleensä ovat ruosteessa, sieltä löytyi pelkkää pintaruostetta.
Taakse laitettiin kaverin tekemät camber-tangot, 30mm putki, johon tehty päihin kierteet 12mm pallonivelelle, ennen camber-kulma takana oli 3-4 astetta ja sen huomasi myös renkaan kulumisesta, nyt pyörät ovat paljon paremmassa asennossa. Takavanteille tuli laitettua vanhat kitkakumit kun sopivan edukkaasti sai. Vanteet myös maalataan tummaksi metallihohto hopeaksi ja huuli kiillotetaan.
Takakonttia eristetty massaamalla sivuilta ja pohjasta, pohjaan laitettu bitumia massan lisäksi ja sivuille ilmastointiputkien äänieristettä. Kontin luukkuun laitettiin nurkissa pyörineitä äänieristematon paloja. Uudet savu/punaiset takavalon lasit tuli haettua motonetistä, sanoin kirkkaat etu- ja sivuvilkut sekä etuvalon alalistat ilman lampunpesimen reikiä. Rekisterikilpien alle tehty levyt parin millin alumiinista ja konttorilta haettu uudet, siistit kilvet vanhojen kärsineiden tilalle. Jarrusatulat sutattu punaiseksi miranoolilla. Tuulilasi pitäisi luultavasti vaihtaa ennen leimalla käyttämistä, koska halki hantin puolelta.
Paikkojen hitsaus onnistui hyvin lukuunottamatta hantin puoleista ovea. Listan yläkiinnikkeen kohdalle, keskelle ovea piti hitsata 2 paikkaa. Varovasti yritin hitsata ja annoin jäähtyä välillä, mutta siitä huolimatta vetelivät aika pahasti. Sitten ei auttanut muuta kuin Parilla vasaralla alkaa venyttää pelliä sauman kohdasta. Aluksi yritin lämmöllä saada lommot oikaistua, mutta jäähdyttyään ne palasivat aina takaisin samaan muotoon. Muutaman tunnin vasaralla naputtelun jälkeen saatiin toinen, suurempi ja loivempi lommo lähes kokonaan suoraksi ja toista lommoakin saatiin huomattavasti pienemmäksi. Tämän jälkeen jääneet lommot tinattiin, jonka päälle vedettiin pakkelia. Oveen sai vajaa 10 kerrosta pakkelia laittaa ja hioa, ennen kuin tuli omasta mielestä tarpeeksi suora. Sen jälkeen päälle vedettiin vielä spraykitti, saman asian tosin olisi ajanut ohentamaton pohjamaali, mutta kuivumisaika olisi ollut murto-osan spraykitin kuivumisajasta. Nyt ovi on pohjamaalissa ja odottaa pintaväriä. Pienemmän korjausmaalaukset teen kynäruiskulla, jollaista en muuten ennen ole käyttänyt, isommat osat menee tavallisella motonetin halvalla yläsäiliöllisellä.
Kylkiantennin reikä hitsattiin myös umpeen ja tällä kertaa huolellisesti vasaroitiin aina parin pisteen jälkeen ettei vaan pääse vetelemään, samoin tehtiin takavalon alla olevalle paikalle. Saumat ja isommat kolot tinattiin ja taas päälle pakkelit ja sparykitit.
Oven alareunat vaihdettiin myös lähes kokonaan etuovista, se osa johon oven tiiviste tulee. Tänään aloittelin pintavärin vetoa: antennin paikka, peräluukun kannesta pari kohtaa, etulokarien kaaresta pari pientä paikkaa, takavalon alusta sekä kattoantennin ympärys tuli maalattua kynäruiskulla ja oikein hämmästyin kuinka vähän maalia kului, tuntui ettei sitä mennyt juuri yhtään vaikka huolella valon kanssa maalasin ettei vaan jää punainen pohja paistamaan mistään. Parinviikon päästä olisi edessä lakan rajojen myllytys mahdollisimman huomaamattomaksi. Helpointahan se olisi vetää isompi alue kerralla uuteen väriin ja rajata maalaus aina johonin listaan kohtaan tms. Paikkamaalaus jää melkein poikkeuksetta aina näkyviin, varsinkin metallihohto väreissä. Huomenna pitäsi maalata puskurien mustat muovilistat puskurin väriin ruiskulla, mahdollisesti vanteen keskiöt samalla, sekä hantin oven vedellyt alue ja pari muuta pikkupaikkaa.
Äänentoistopuolelle tulossa myös pikkuparannuksia, vaimennuksen lisäksi. Autostudio t280 vahvistin tuli haettua pari päivää sitten postista. Se laitetaan soittamaan etupään erillissarjaa, vahvistin sijoitetaan hantin jalkatilaan. Virrat saa helposti lyhyillä vedoilla etuakulta 16mm2 kaapelilla, johon tietysti laitettu sulake väliin. Soittimeksi ostettu Pioneerin mvh150ui, soittimessa ei ole cd paikkaa, mutta pääasiassa tulee tikulta musiikkia kuunneltuakin, joten se ei itseä haittaa. Plussaa sen sijaan on 2 rca-lähtöä takana, jolloin saa subille ja etupäälle oman vahvistimen. Erkat myös kiinnitetty vähän paremmin kuin ennen ja kojelaudan sisään laitettu vanua. Subi puolelle ei toistaiseksi ole tullut suurempia muutoksia, jossain vaiheessa kesällä rakennetaan kuitenkin uusi kotelo. Subien virransaantia parannettu hieman lisäämällä laturilta akulle paksumpi johto sekä tekemällä taka-akulle alumiinista akunkengät joissa paikka 5 johdolle. Hyttiin asennettu viisarimallin volttimittari näyttämään taka-akun jännitettä, voltimittari kytketään niin että menee päälle silloin, kun soitinkin käynnistetään.
Eiköhän tässä ollut tähän aikaan illasta tarpeeksi tekstiä, loppuun vielä pari kuvaa ja huomenna hommat jatkuu.

Autostudio T280: 2x80w 4ohm.
Kuva

JBL 14001 1x1630w 2ohm.
Kuva

Akunkenkä vaiheessa, työstöjälki toistaiseksi vähän raaka, kun rälläkällä ja porakoneella tähän saakka valmistettu.
Kuva

Tommoset palat lähti helmasta kummankin puolen pois.
Kuva

Camber suorassa, antennin paikka pohjamaalattu, muttei vielä tasotettu maalin rajoja.
Kuva

Hantin ovi suoristeltuna, täytyy vielä tarkistaa tumman maalin avulla ettei jäänyt mitään isompia kuoppia.
Kuva

Takavalon alle tehty n. 5x10cm paikka, tinailtuna, pakkeloituna ja pohjamaalissa.
Kuva

Savu/punaiset takavalon lasit motonetistä.
Kuva

Volttimittari löytänyt paikkansa. Toinen vaihtoehto oli tuhkakuppi, mutta tohon toteutus kävi paljon helpommin.
Kuva
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Mersun kanssa oli melko tiivis viikonloppu. Perjantaina hitsailtiin kaverin kanssa loput paikat, kun oli hyvä ilma ulkona tehdä. Hitsauksen jälkeen vedettiin helmakoteloon kotelosuojaa. Saumoihin laitettiin happopohjaa alle ja kotelosuojaa päälle, kun sattu jäämään niin sitäkin vähän sutattiin, tuskin se siellä mitään haittaakaan ja massaa vielä päälle. Tampereen autolasista tuli myös tarjous tuulilasin vaihdosta; sävylasi tummalla yläreunalla vaihdettuna 215€, tämä alkaa kuulostaa jo vähän kohtuullisemmalta. Kontti ja etuovet alkaa olla eristelty pikkuhiljaa. Lauantaina tuli sitten tehtyä kumpaankin oveen ja peräluukun kanteen paikkamaalaus, eihän siitä mikään hyvä tullu. Oli viimeks jääny ruisku putsaamatta lakan jälkeen ja kesken maalauksen räkäs kauheet lakkaklimpit keskelle pintaa pariinkin kertaan, ensin luulin että tulee vettä letkusta mutta sitten aloin katella tarkemmin niin huomasin putsata ruiskun ja alkoi sujua vähän paremmin. Vähän paksummankin kerroksen olisi saanut laittaa, mutta tuli otettua maalia vähän niukka määrä. Jäi pieni sävyero, uusi pinta jonkun verran vaaleampi kuin vanha, vaikka kuvisa näyttääkin päinvastoin. Täytyy vielä muutaman päivän päästä myllyttää rajat ja antennin paikka pitää maalata jossain vaiheessa uudestaan, näkyy auringossa laiskat pohjatyöt läpi jonkun verran. Olisi väliin pitänyt joku hiomaväri vetää, niin olisi nähny ennen varsinaista väriä kunnolla pohjat. Lauantaina tuli myös massattua sisälokasuojat ja helmat ja laitettua puskurit kiinni. Tänään alettu laittaa ovia ja lokareita kiinni. Eiköhän se siitä tällä viikolla saada ajoon, pitää vielä ohjaustehostinta kurkata kun alkanu kuseskeleen öljyä talven aikana vaikka ei ole ajettukaan. Tuli myös sellainen idea, jos vetäisikin vanteen keskiöt metallihohto violetiksi, löyty sellanen purkin jämä tuolta varastoja siivotessa muutama päivä sitten. No saas nähdä raaskiiko sitä taas käydä maalia ostamassa vai vetääkö vaan tolla tumman harmaalla minkä sekottelin. Loppuun pari kuvaa paikka maaleista.
Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onpa muuten hyvin varusteltu 230 E, automaatti-ilmastoinnista lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Mersu otettu ajoon eilen ja sama vika ilmenee edelleen kuin viime syksynäkin. Eli takapää on melko levoton kiihdytyksessä ja erityisesti oikealle käännettäessä. Täytynee vähän pyöränkulmia tänään säädelllä ja koittaa saako yhtään paremmaks. Viime syksynä vetelyn huomasin heti kun laitoin talvikumit alle, kesärenkailla ei tätä tehnyt. Puslatkaan ei tunnu väljät olevan takana, käytin takakelkan irti talven aikana ja kattelin, mutta mikään ei näyttäny siltä että tarvis vaihtaa. Pitää koittaa keäspyörillä kanssa jatkuuko takapään levottomuus ja alkaa sitten kattoa niitä puslia, niitä oli siellä kuitenkin muistaakseni reilu parikymmentä ja luultavasti maksaa melkosen summan jos ostaa, pitäs varmaan sitten sorvauttaa jollain tutulla.
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

joku vuosi takaperin hommasin käyttö peliin purkamosta koko takakelkan, taitaa olla jo viiskin vuotta, hinta oli 500e. oli aivan käyttämättömän näkönen ja vieläkin kulkee suoraa.. Tosin voi olla mahdoton jo löytää sellasia käytettyjä. kesä kärryyn laitoin kaikki uudet heebelit mitä sinne sai, paitsi alatukivarren sisemmät puslat. hintaa jäi suunnilleen sama, tosin eivät uudestakaa ole olleet alkuperäisten tasoiset. ovat jotenkin "veltommat", mutta hyvin ajanut asiansa kun ei kyseessä mikää kilpa-auto..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Uusia vähän huonohkoja kuvia:
http://i5.aijaa.com/b/00786/12247863.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i6.aijaa.com/b/00546/12247862.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuulilasi vaihdettiin tampereen autolasissa, hintaa kertyi 215€ sävylasille. Leimalla käytin eilen ja käskettiin vaihtaa kuukauden sisällä takajarruletku uuteen, koska joku holkki sieltä hapettunut ja iskareissa pienet jäljet kun vanne ottaa kiinni peruuttaessa välillä, niin pitää käydä näyttää toisilla etuvanteilla.
Gottlieb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: La 03.11.2012 16:55

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Gottlieb »

Näksä kirjoitti:Mersu otettu ajoon eilen ja sama vika ilmenee edelleen kuin viime syksynäkin. Eli takapää on melko levoton kiihdytyksessä ja erityisesti oikealle käännettäessä. Täytynee vähän pyöränkulmia tänään säädelllä ja koittaa saako yhtään paremmaks. Viime syksynä vetelyn huomasin heti kun laitoin talvikumit alle, kesärenkailla ei tätä tehnyt. Puslatkaan ei tunnu väljät olevan takana, käytin takakelkan irti talven aikana ja kattelin, mutta mikään ei näyttäny siltä että tarvis vaihtaa. Pitää koittaa keäspyörillä kanssa jatkuuko takapään levottomuus ja alkaa sitten kattoa niitä puslia, niitä oli siellä kuitenkin muistaakseni reilu parikymmentä ja luultavasti maksaa melkosen summan jos ostaa, pitäs varmaan sitten sorvauttaa jollain tutulla.
Ei ne välttämättä konkurssia tuo :thumbup: http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-SATZ- ... 460f84c550" onclick="window.open(this.href);return false;
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Tossa setissä on vasta pieni osa, puuttuu kokonaan tukivarsien puslat ja kaikki takakelkan ja korin väliin tulevat. Veulaaminenkin on rauhottunut huomattavasti kun laitto kesäpyörät alle, joku niissä talvikumeissa vaan kusee. Takapyörän kulmat laitoin samalla vähän sinne päin, ehkä sekin toi osansa asiaan.
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Bensakone tullut heitettyä kuusen alle ja nokalla on nyt 606. Aluksi tulee 7ppd ja 40 superi, pakosarjan teen cummins tyylisen.imusarjaa vähän muokataan. 600x300 cooleri pitäs mahduttaa ilmastoinnin kennon kanssa keulalle ja mahdollisesti vesiruisku. Laatikoksi suunnittelin 722.6 eikös 270 cdi ja sitä suuremmissa ole laatikko sitä mallia jonka väännönkesto 580Nm. Mistä noita pcs ohjauksia saa? Mitä ne suunnilleen maksaa, kun en mistään löytänyt hintoja, tonnin luokkaa?Mitäs porukka on kardaanille tehny, kestääkö omat rätit. Perä tulee 2.65 asd, etujarrut 24v 300 bensasta aluksi, 500 jarruja voisi harkita hankkivansa, kun löytyy sopivat. Vakaajat vaihtuu paksumpiin ja alustaksi tulee joko h&r setti tai bilstein iskarit jollain sopivilla jousilla. Takaa voisi kaaria vähän levittää ja eteen hankkia 500 lokarit niin mahtuis pyörät alle paremmin,
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Pakosarja hitsailtu nippuun, siistimistä vaille, pitää varmaan lämpökäärettä laittaa päälle kun ei tullut ihan sellanen mitä kelpaa esitellä, roiskeitakin riittää kun kaasuna migissä pelkkä co2 eikä aluksi meinnannut sulattaa ainetta kunnolla vaan teki palkoa aineen päälle. Sähköjohtoja ihmetelty ja jotain alotettu kyniä poiskin jo, aika paljon bensakoneeseen liittyvää johtoa lähtee pois. Te jotka olette bensan dieselöinyt, mitä olette tehnyt bensakoneen johdoille? Lähteekö ne jotenkin helposti pois vai pitääkö ne tosiaan kaikki yksitellen pujotella johtosarjan kutistesukkien läpi ja nyppiä liittimistä irti? Tig- kone tuli hommattua, kaasupulloa odotellessa, saa sillä imusarjaan sulatella sitten joskus jos oppii alua mitenkään edes hitsaamaan. Puhallushiekkaakin pitäisi hakea että saisi alkaa jarruja laitteleen alle, levytkin pitäisi ensin tilata, jotain black diamondin laikkoja kattelin.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Näksä, La 30.11.2019 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eerikki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 02.05.2012 19:58

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja eerikki »

Tarvikemotista saa pcs.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

taitaa olla tuo 2.65 perävälitys liian harva 722.6:n kanssa, itellä on 3.27 ja se on mun mielestä aika hyvä tämmöseen st käyttöön.

pcs:n maahantuoja on https://www.facebook.com/pages/BBT-Moto ... 01?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Pitänee laskeskella uusia välityksiä vanhaan verrattuna ja kattoo jos ihan hulluksi menee nii hankkia tiuhempi perä
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Ja jos tuon perän oot jo kerenny hommaamaan niin sille löytyy säilytyspaikka tästä läheltä :angel:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Miten koneenvaihto dieseliin onnistuu jos auto on vähäpäästöinen?
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Samanikäisen tai uudemman koneen saa vaihtaa vähäpäästöiseen koppaan. Ja kaikki om606 on vähäpäästöisiä joten ainoa vaiva on todistaa koneen olevan vähäpäästöinen. Tämä käy esim. Esittämällä rek.otteen siitä autosta josta 606 on peräisin .
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nii ja siihen vähäpäästöiseen moottoriin ei saa tehä minkäänlaisia muutoksi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mutta eikö turbon tai välijäähdyttimen vaihto ole muutoksia? Eli leima on haettava alkuperäisillä 606 kilkkeillä?
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Kyllä justiinkin noin tai vtt testin kautta mikä maksaa hunajaa ja vaikeahko läpästä
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 + 722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Jotain pientä saanu tehtyä mutta kuvia otettu vaan puhelimella ja niistä nyt ei saa mitään selvää. Moottorinkannakkeet tehty uudet kun vanhoilla kone oli liian ylhäällä ja takana. Pakosarjaa siistitty tigillä mutta sehän veteli kieroks kun mikä ja nyt on harkinnassa koitanko siitä räveltää vai suosiolla tehdä uusi ja vähän erilainen vanhasta kun ei tullu ihan sellanen ku piti. Downpipea alettu ihmetteleen ja sähkölaatikoita haettu parikin kappaletta toinen 320cdi ja toinen 300dt perästä, niistä täytyis yks sopiva tehdä. Cooleri kans hankittu samiten öljyletkut ja muuta pikku sälää. Mikäs vaihdekeppi tohon 722.6 käy, pitäs löytää can-väylätön, jossa + ja - sähköllä muut asennot mekaanisesti?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Itellä on kanssa 2.65 perä (jos se on kunnossa) tulossa 722.6 laatikon jatkoksi, vakio on ollut 2.82, joten luulisi sen toimivan, tai sitten ei, tosin kyseessä Bensakone.

Tuolta jukkiksen linkittämästä BBT-Motosportilta ostin sen PCS ohjaimen, ovat sen saaneet nyt nettisivuilleenkiin: http://bbtmotorsport.fi/kauppa/pcs/pcs-tcm-2000/" onclick="window.open(this.href);return false; Sieltä tuli myös johtosarja ja kepiksi Bemari E38 keppi, se toimii tuossa, mutta se toimii "väärinpäin", eli laatikon päässä se pitää kytkeä sen vivun alapuolelle. Kardaanin nopeustiedonhan tuo ohjain tarvitsee, joten sille on HALL-anturi, lukemassa siitä laipalta nopeutta. Jokunen rele siihen tarvitsee kytkeä, ettei käynnisty, kun P tai N asennoissa ja pakkivalolle kanssa.

Tekivät johtosarjan, niin siinä on mahdollisuus kytkeä myös rattivaihteet. kannattaa kysyä sieltä, niin saa koko paketin helposti ja halvalla. Lisäksi tälläinen asioista mitään tietämätönkin on saanut tarkat ohjeet asiaan, kun asiaan. Todella hyvää palvelua tarjoavat!
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kepiksi käy kaikki bemarit missä steptronic puoli, eli ainakin 2000-> olevat mallit.. Vanhemmissa taitaa olla eteen isompaa ja uudemmissa toisinpäin. Itellä tais olla -08 vuoden 300sarjalaisesta jossa taakse isompaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Eipäs oo tullu tänne kirjoteltua ihan justiin. Jotain pientä kumminki tapahtunu, vielä ku muistais joskus kameran ottaa tallille mukaan että sais tekeleistä kuvia. Pcs purkki ja bemarin vaihdekepukka tuli bbt motorsportin kautta. Dewils own vesiruisku hankittu alkuun pistetään ruiskiin 12# suuttimella 1.5 bar eteenpäin ja kattotaan lämmöistä mihin suuntaan aletaan säätää. Coolerille tehty teline ja syyläri ja holleyn siirtopumppu tilattu, pa - linjan tarpeet hankittu paitsi suodattimet puuttuu vielä. Imusarja on edelleen tekeillä ja pakosarja tulee tehtyä uusi että mahtuu downpipe menemään paremmin ja muutenkin vähän siistimpi yrittää tehdä. Epoksimaalia haettu että saa alkaa maalailemaan kaikenlaista, koneen ajattelin myös huitasta mustaksi kokonaan. Syyläri ja coolerikin pitäs mustaks saada mutta uskaltako niitä maalata vai toimiiko maali liian hyvänä eristeenä että jäähdytysteho heikkenee? Väyrysen laatikosta napattu turbiini ja turbiinikotelo irti ja muutenki hiukan availtu ja ihmetelty jos ei kävisi ton cdi:n laatikon kanssa mitään kämmejä sitten, kun alkaa sitä remontoimaan. Mitäs kaikkee sinne kannattais uusia kun joutuu jonkuverran auki käyttää kuitenkin? Ja entäs mistä saa asd murikkaan kitkalevyjä halvalla? Pari kuvaa mitä on puhelimella ottanu:

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Jaaha parin viikon joululomat oli ja meni sai siinä laatikkoon vaihdettua laipan ja heitettyä paikallee. Pakosarjan tehtyä loppuun. Syylärille suunniteltu kannakkeita ja öljyjäähyt löytäny paikkansa keulilta. Vaihdekeppi pistetty hollillee ja todettu että vaijeri liian lyhyt ei yletä etukautta kiertään vivulle, pitää pidempi hankkia jostain. Rättinivelten tilalle ajattelin hommata laipan johon puslat pulttien ympärille. Aika ahdas sovitus tolla 722.6 kardaanitunnelii, ei paljo liikaa tilaa jää.

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ihan niinkuin muistaisin tämän nähneeni tyrvään katukuvassa aikaisemmin, kun itellä oli siellä lankku ajossa...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Kyllähän tää tyrväällä on useemman vuoden jo pyöriny. Imusarjaan harjoteltu vähän alumiinin hitsausta tuli siitä kohtuullinen, mutta sattui pieni suunnitteluvirhe niin joutu ohjaustehostinta vähän muokkaan kun ahtoputken lähtö justiin kohdalla. Downpipe ja pakoputki tehty puoleenväliin saakka, alku 3.5 tuumaa ja loppu 3 tuumasta. Siirtopumppu tuli pistettyä vähän sinne päin, sopi justiii orkkis muovin alle jemmaan kun kopautta takapenkin pohjapelliä vähän lommolle. Ahtoputkiin pitää tommoset olakkeet tehdä päihin että pysyy klemmarit kiinni. Syylärille pitäs seuraavaks tehä kiinnikkeet ja mittailla minkä kokonen ilmastoinnin kenno mahtuu väliin, jos mahtuu ollenkaan. Pikkuhiljaa etenee josko kesäks savut ja liikkuun johonki suuntaan, tahtoo vaan intti haitata harrastusta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Jotain saatu turattua mersuun. Pariin kuukauteen ei tullu tehtyä juur mitään mutta nyt tapahtunu pientä edistystä, pikkuhiljaaa hyvä tulee.. Vaihdekepin vaijerista tehty pari versiota ja nyt tuntus olevan sellanen mikä pelaa, käsijarruvaijerista väkästetty. Syylärin lähtöihin harjoiteltu hitsaamista samoten imusarjan päätyyn. Kaasuvivusto tehty latikasta ja 230 bensan vivuston paloista. Muuten tuli hyvä mutta tanko ottaa lohkoo kiinni jos pumpun kääntää paljon lohkon puoleen. Kaasuasentoanturi löytänyt tiensä pumpun kylkeen ja o renkailla yritetty tiivistää ettei kosteus tee heti tuhoja. Takakelkka puhallettu ja maalattu ja kaikki takapään puslat vaihdetaan kunhan saa aikaseks haettua loputkin. Holsettiin hitsattu lähtö 3" putkelle v-bandit on yliarvostettuja :D Ahtoputki tehty toiselle puolen. Kaikki kennot sovitettu keulalle ja jäi vielä sentti joutilasta tilaakin viskon siipeen, toivottavasti riittää ettei sylkäse vesiä pihalle. Ohjaustehostimen pumpun pyörä on kans aika hilkulla vesiletkun kans. Ilmastoinnin kennosta joutuu ylempää lähtöä käänteleen ja väänteleen että saa letkun vedettyä. Pitäs käydä kardaanin pätkiäkin metsästämässä purkaamolla ja alkaa arpoa joutuuko lyhentään vai meneekö sellasenaan, kun kone hiukan taaempana vissiin mitä orkkis. Alkaa rahapula vaan haitata kun käyttis räjähtää kirjaimellisesti käsiin, mutta ehkä sitte ens kesäks ajoon. Kellään mitään tietoa siitä trafin esityksestä mikä helpottas vähäpäästösten ahtamista, onko unohdettu juttu vai mahdollisesti joskus toteutumassa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Näksä, La 30.11.2019 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Mersu taas pyörillään. Tuupattu tallista pihalle valohoitoon, kun piti käyttiksestä öljypohja hitsata ja pakoputkee vähän paikkailla. Käyttis vaihtunu w124 250dt -93. Siitäkin vois jotain juttua ja kuvia laittaa. Ruostehommia riittäis ja 6mm tapit ja ahdin pitäis vaihtaa jos sais kulutusta vähän pienemmäks ja kulkua vähän lisää. St saatu tosiaan pyörilleen takapäähän kaikki puslat uusittu ja kelkka puhallettu ja kaikki tangot maalattu 2k epoksilla. Polttoaineputki vedetty 8mm tavarasta ja suodatin pistetty lohkon kylkeen kiinni. Ohjaustehostimen pumppu pitäs hankkia uusi nykynen väärän kokosilla lähdöillä, tandem pumppua saa tarjoilla niin sais lukonki toimiin niiku kuuluu. Ahtoputki ja sähköhommia niin saa savut ottaa, sen jälkeen alkaa laatikon ohjelmointitalkoot. Laatikkoon suunnitteilla lisätä kitkalevyjä ja vaihtaa solenoidit amg bluetoppeihin, turbiinikin pitää jossain muokkauttaa korkeemmalle stallille. Kardaani hankittu 300dt, taitaa just ja just riittää liu'ussa vara ettei joudu lyhentää.

Kuva

Kuva

Kuva
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: W124 230e -90 ->606 +722.6

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Kirjotellaas käyttiksestäkin vähän juttua. Leimalla käyty kuukausi sitten, viikon hitsaustalkoitten jälkeen. Hantin lattian joutui tekemään melkein kokonaan uusiksi ja pienempiä paikkoja sinne tänne. Ennestäänkin oli jo paikkailtu, liimalla ja pellillä, entiset paikat oli päässy vähän leviämään. Jäi sinne vielä hitsattavaa vaikka kuinka, mutta isoimmat tehty. Keulasta kolaroitu joskus ja korjattu vähän sinne päin niin keulasta on hantin puoli melkosen pehmee. Jarruputki repes konttorilla niin uusin taakse kaikki, letkuineen päivineen. Nii ja sai se inssi rautakangen polttoaineputkestakin läpi niin piti sinnekin letkua pistää väliin. Etunapa tuli kans vaihdettua, kun laakeri joskus leikannu ja akseli ei kovin pyöree enää ollut. Pitäs pyöränkulmatkin katella. Talliinkin tuli viritettyä kanavapuhallin ja 5" putki kattoon niin mukavempi hitsata kun näkee eteensä.

Helmaan sai puolen metrin pätkän tehdä.
Kuva

Lattian reikä kasvoi kuvassa olevasta vielä reippaasti, bitumin tilalle pistin äänieristeeksi reippaasti massaa. Saumoihin pistin jotain bitumitöhnää päälle jos sattu jäämään pieniä reikiä.
Kuva

Keula on melko haperaa, lokarissa oleva reikä korjattiin alumiinipellillä kun ei oikein ollu mitään mihin olis hitsannu. Pitää korjauspala keulaan käydä leikkomassa jostain purkuautosta.
Kuva

Yleiskuvaa missä näkyy asentajan apulainenkin. Pitäs tolle konepellin eristeellekkin jotain tehdä, melko villin näkönen patentti.
Kuva

Hehku tuli vaihdettua viikonloppuna, kun lähti kylmänä 4 käymään, säästösyistä vaihdoin vaan yhden, seuraavan saa vaihtaa varmaan ensviikolla :D Ahdin hankittu jotain 50/60 siivillä ja turhan suurella pakopesällä, katotaan miten lähtee toimimaan. Cooleri ja hukkis samoten haettu. Tavotteet ei hirveen korkeella oo, koska hyvin pienellä budjetilla piristetään, mutta eiköhän se järkevällä käytöllä nipussa pysy. Alle 200hv jää jokatapauksessa 6mm tapeilla, mutta taitaa vakioahdin jo niillekin tehoille alkaa ahdistaa. Laatikosta pitänee paineita nostaa ja alkaa varalaatikkoa tonkimaan kasasta, 722.3 tilalle sitten kun halpa osuu kohdalle. Takajarrut tuli laitettua projektista käyttikseen kun käyttiksen mäntä oli jumissa ja levyt jo parhaat päivänsä nähneet.
Suutinremppaa tuli myös tehtyä ja siitä on pari kuvaakin. Osa vanhoista kärjistä oli vaihdettu johonkin motonettiläiseen ja osa oli bossilaista, liekö alkuperäset ihan. Motonetin kärjet tuli pistettyä kun koko kierroksen sai yhden bossilaisen hinnalla. Avautumispaineet jäi 140 bar, pitäs ennakkokin katella joku päivä kun taitaa muuttua avautumispaineen muuttuessa. Suutinrungot pistin 70nm ja kanteen kiinni vähän pienemmällä, ohivuotoletkuja en uusinu, kun näky olevan vähä aika sitten vaihdettu, näyttäs pitävän vanhoillakin. Osa suuttimista oli aikamoisesti ruosteessa ja mopolla sai rytyyttää urakalla että sai rungot purettua. Parin suuttimen kärkee vasten tuleva hyrrä oli myös nähny korroosioo niin sai vähän aikaa tasotella hiomatahnalla, että sai pitämään. Yks tippasee vähän ajossa vaikka testipumpussa tuntui pitävän. Aika tarkkaa puuhaa oli puhtauden kans, että sai pitään, aina tahto olla koirankarva tai pölypallo välissä ja sieltä kusi ohi.

Suutinten irrotus kävi jatketulla 27mm hylsyllä, jota piti sisältäkin vähän kairata että mahtu. Kuvassa näkyy myös peili, jonka päällä hioin shimmejä ohuemmaksi ja tiivistepintoja suoraksi.
Kuva

Suutin purettuna.
Kuva

Testipumppu. Mittari oli 600bar, olis riittäny pienemmälläkin asteikolla niin olis saanu paineet tarkemmin.
Kuva

Ja valmiita suuttimia, ensin pistin kaikki nippuun ja sitte lähdin painetta viilaan pienimmän arvon mukaan, kun erikokosia shimmejä ei tähän hätään ollu
Kuva

Projektista selvitetty sähköjä, muutama johto ja liitin on vielä vailla paikkaa, mutta muuten alkais olla valmiit. Antureita ja mittareita pitäis alkaa katteleen. Ylimääräset mittarit tulee keskimmäisen tuuletusräppänän tilalle. Teollisuusmittareita ajattelin paineille laittaa, kun on vähän halvempia. Pitää varmaan olla vaimennettuja että saa lukemasta jotain selvää? Öljynlämpö, ahtopaine ja pakopaine mittarit tulee ainakin nyt alkuun. Suunnitteilla myös pakolämpö, imulämpö ja mahdollisesti laatikon lämmötkin. Termostaattia ei laatikolle tuu, kun pääasiassa lämpimillä keleillä tullaan käyttämään, niin menee ilmankin. Ajattelin myös laittaa PCS:ltä vaihtosignaalin ohjaamaan dumppia jos sais vähän kevennettyä vaihtoja täyskaasuvedossa, onko tämmösessä mitään järkeä? Syötön katkominen ei oo ihan niin helppo juttu niin siks päädyin ideaan dumpista. Nopeusmittarille saa ilmeisesti myös tiedon PCS:ltä niin saa tarjoilla w126 tai w124 sähköstä nopeusmittaria. Tandempumppu löytyi myös ja letkut on vähän vaiheessa vielä, samoten asd ohjausventtiiliä en oo kattonu edes vielä, mutta luulen ohjaavani sitä sähkösesti kytkimellä.

Vastapaineohjauksen kytkin ja 5/2 venttiili ja vesiruiskun kytkin. Pitää vesiruiskun ohjaus pistää vielä nestemäärän anturin kauttakin ettei pumppu hörppää tyhjää.
Kuva

Mitäs nämä 4 anturia on kuvassa, 230e w124 koneessa?
Kuva

Pakopaineen mittauksen nippa, mittaa vaan toisesta nielusta, mutta ei siellä isoa heittoa pitäisi olla jos imusarja toimii niinku pitää.
Kuva

Jäähyn letkuilla on aika tiukat paikat, pitää lukkopelti tehdä uusiks niin saa jäädyn letkut vedettyä vähän fiksummin.
Kuva

Kuva

Koneenkiinnikettä vähän muokattu.
Kuva
Vastaa Viestiin