W124 om606 holset hx35/hx55 katsastettu.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini & Sporttinen. (taas) syksyisiä kuvia.

Viesti Kirjoittaja johani »

300te24 kirjoitti:Hieno auto, keulaa parisenttiä alemmas ja turbotekniikka konehuoneeseen. Harmi jos on vähäpäästönen, niin joutuu tyytymään vakio om603turboon.
Saahan tuohon OM606 turbon, mikäli sen siirtää kaikkine päästölaitteineen (sähköpumppu, katalysaattori...), ja päivittää alustan jarrut, yms niille tehoille. (imusarja piilottaa sitte pumpunvaihdot... :twisted: )

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;

7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

tuo tarkottaa käytännössä että moottori tulee siirtää samanikäisestä/uudemmasta korista vanhempaa, ja väyrynenhän on uudempi.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini & Sporttinen. (taas) syksyisiä kuvia.

Viesti Kirjoittaja johani »

Tässä ku työttömänä iltasin miettii kaikkea ennen nukahtamista niin välillä tulee kokeilemisen arvoisia ideoita (kuten nuo sisätilan ledit, himmennin ja tunnelmavalaistus myös tarkotus laittaa :)

Kuva

Kuva
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia AC Sähköihin APUA!!

Viesti Kirjoittaja johani »

Löytyskö keneltäkäön diavia jälkiasennus ilmastointiin auttavia kuvia/ sähkökaaviota "kun halvalla sain" eikä purkaja asennus ystävällisimmin oo purkanut ( sivuleikkurit) Mielestäni kuitenki kaikki tarvittava löytyy ja sähköasentajana en ihan pihalla oo :roll: :oops: .

Ite ymmärtäny näin että kun järjestelmässä (Vähintään) 3bar painetta, kylmäainetta, sisäilmapuhallin päällä ja ulkolämpötila sallii ja lumihiutaletta painetaan niin flekti lähtee keulalla pyöriin ja kompura kytkin kytkee.

kuvasta puuttuu kytkimet jotka tulee sisälle ja joissa lumihiutale, jotka liittyy yhdellä kaapelilla tuohon mustaan boksii, se kuitenki selvä sähköjen osalta.

Tuolta pitäs näkyä kuva :thumbup:
https://www.dropbox.com/sc/b4ds5p3dj2kc ... XSCTW2HyZa" onclick="window.open(this.href);return false;

vaja parikymmentä johdon päätä vailla päämäärää :D olettaisin tuon eculta tulevan teipatun mustan johtokimpun tuleman sisätilan puhaltimen johtoihin joka tunnistaa onko puhallin päällä (jokaiselle asennolle 1,2,3,4 oma johto ja johonki nuista tulee syöttö +12v ja mittarilta kierrostieto?), mutta nuista letkulinjan paine anturin johoista ei oo tietoa minne menevät, kaks liitintä, toisessa musta ja valkoinen ja toisessa vihreä ja sininen. kenties kompuran kytkimelle menevä sähkö menee niiden läpi, joten jos kylmäainetta ei ole niin kompura ei käynnisty ? :problem:

tuon valkosen olettasin olevan ulkoilman lämötilatieto ? voikohan se liittää tuohon mittariston anturiin ? tuo toinen valkonen joka menee mustaan laatikkoon on lämpötilatieto AC kennon ja lämmityskennon välistä.

Niin ja voinko vaihtaa kompuran uudemman malliseen ja täten kylmäaineen R12 pois ? kun sattuu olemaan kaks kompuraa, toki sopivat letkulähöt tuossa R12.

tällasia yksinkertasia kaavioita löysin joista pääsin vähä hajulle miten se ehkä vois toimia ?

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut johani, Ke 13.05.2015 03:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W124 300D Kliini. Diavia AC Sähköihin APUA!!

Viesti Kirjoittaja etrade »

:shock: Ensin kylmäpiiri kuntoon jos tuos on ehjä kompura. Kylmäainekierto ja logPh R134a
Aluksi tarvii vain akulta virran kompuralle jos kylmäkierron saa kuntoon kun testaa sitä auto käynnis.

Vanhoissa viestiketjuis oli kylmäasentaja jolla sähkökuvia noihin, mutta kirjoittanu viimmeksi 2013.
Sähköjen tekohan tuohon on helppo homma kuten tiedät.
Periaatteena on että kompuran kytkimelle menevää virtaa katkotaan jos liian matala ulkolämpötila, liian korkea laudutinlämpötila, alhainen kylmäainemäärä eli matalapaineanturi, kuivain tukos tai muutavikaa kylmäkierros eli korkeapaineanturi, höyrystin jäätyy, kylmää ei tarvita sisällä, jne...

R12 letkut, paisuntaventtiili ja muut ei ole yhteensopivia R134a kylmäaineen kanssa ja niille on omat öljyt kylmäainekiertoon.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C Sähköihin Kaaviota?!

Viesti Kirjoittaja johani »

putsasin ja maalailin letkut ja kennon, sekä vaihoin O-renkaat liitoksiin. pitää huomenna käyvä testauttamassa onko tiivis jos saa ittensä ylös riittävän ajoissa :oops: :) Jos laittas kompuran imupuolelle letkun, mittarin ja saa liitokset passaamaan nii saiskohan tuon ite testattua :problem: :think:

myyäänköhän tuohon sellasta "spray täytä itse" http://www.ebay.com/itm/12-Cans-Enviro- ... ca&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; käyköhän tää ?

tuohon puhaltimeen kannattanee vaihtaa hiilet kun on irtaallaan ? tuosta puuttuu se koppa joka tulee tuohon puhaltimen päälle, eli on vaihdettavissa konehuoneen puolelta ja sisäkierto ei toimi.. noh poistuupahan yks huono ominaisuus tästä diavia ilmastoinnista, eli huono puhallusteho kun saa vapaasti hörppiä ulkoilmaa puhaltimet.

"Nui vaa tarvii tehä" :D :thumbup:
Kuva

Kuva
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C Sähköihin Kaaviota?!

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kuivain uusi, tyhjiöinti alipainepumpulla mihin liitetty mielellään digitaali mittari mutta mekaaninenkin käy niin näet pysyykö edes hetken tyhjiö.
Typellä paineistus näyttää myös onko tiivis ja sillä putsataan kylmäkierto.
R12 korvaavia kylmäaineita on RS-24 ja Isceon 49 ja nuo on yhdisteitä eli pullo oltava täytettäes väärinpäin. Italiasta saataa noita saada kotiovelle mutta eikö olisi helpompi ja halvempi kun kävisit jonku kylmämiehen luona jolla on pelit ja vehkeet... ja oikea kompura öljy...

Oliko tuo purettu ehjänä?
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C Sähköihin Kaaviota?!

Viesti Kirjoittaja johani »

Täytyy sanoa että en muista :D mutta se hämärä muistikuva mikä on niin on että Purettu ehjänä, ja se mitä putsatessa syynäsin nuita osia nii ei sattunu mitään vuotokohtaa silmään.

vaihoin pölykupin bassoon ja sanosin edelliselle soinnista arvosanan 2,5/5 ja nyt pölykuppi vaihettuna 4/5 :D tekis mieli sanoa pari valittua sanaa tuon muovisen koko elementin peittävän löysän pölykupin suunnittelijalle :evil: vanhassa ääni siis tuli käytännössä pölykupista ja isolle ku väänsi niin tuo muovi rupes lärisemään eikä ylempien taajuuksien +70hz terävästä iskuäänitoistosta mitään tietoa, nyt ääni tulee bassokartiosta, painetta ehkä 1,5x määrä, ja iskee tosi napakasti :thumbup: toistaiseksi kokonaisuutena puhtaiten (Hifistein) soiva auto mitä kuunellu. setti täys-aktiivinen, eli jokaiselle kaiutinkanavalle oma vahvistin ja aika-viive, soittimessa aktiiviset jakosuodattimet, stereokuva piirtyy kojelaudan keskelle kaiuttimien väliin, ja viis erillaista erillissarjaa edessä testanneena en voi ku kehua focalin EISA voittaneita keskiääniä (tai niiden pikkuveliä, mutta sama materiaali) Aivan mahtava yksityiskohtainen soundi :thumbup: :thumbup: basso ja diskantti tulee vielä varmasti jossain vaiheessa vaihtumaan vaikka soundi on erittäin hyvällä tasolla jo nyt, bassosta vaan loppuu potku isolle väännettäessä (onnettoman kokonen tuo puhekela) ja diskantissa toisinaan ärsyttävä korostuma 5000hz kohalla joka ilmenee sillointällöin ässs kirjaimentullen laulaessa, nyt keskiäänet ja diskantti soi hieman "päällekkäin" eli jakotaajuus ei ole sama ja sillä sai tätä korostumaa vaimennettua. diskantille pitää tehdä teline tuohon keskiäänen keskelle, muuten ei mahu vakio suojaritilä kiinni. haluaisin pitää kohtuu orkkiksena ilmeen vaikka kaiutinta vaihettukki, basson päällekkin tulee se ensiapulaukun kansi jossa keskellä reikä kankaan alla, pääsee hengittämään läpi, ei lärise.

Kuva

Kuva
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C Sähköihin Kaaviota?!

Viesti Kirjoittaja johani »

Nyt löyty aarre 8) :thumbup: :thumbup: :thumbup: http://www.uloz.to/xqE6edk/diavia-w124-rar" onclick="window.open(this.href);return false; (siellä siis kuvalliset asennus ohjeet tuohon, ja sähkökaavio)

tarkotus tehä noista sähköistä mahollisimman yksinkertanen paketti.

Kävin testauttamassa alipaineella järjestelmän ja tiivis on.

saakohan tällasia mistään.

Kuva
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C Sähkökaavio löyty!

Viesti Kirjoittaja johani »

Ei se menny niinku elokuvissa, ohjausboksia (digitaalinen termostaatti, niinku sähkökaavio sanoo) ollu näemmä kahenlaista ja tuon kaavion boksi 6 johdolla ja itsellä 9 johtoa lähtee, Samankaltaisuutta kuitenki hirveesti ja teen ainaki valmiiksi kaikki mitä nyt tiiän, sitte muutama johonpää mitä jää nii ihmetellään ku vaihtoehot käy vähiin.

tuo Violetti harmailla raidoilla ja musta (maa) ihmetyttää ehkä enite, boksi sijotetaan vänkärinpuolen potkupahvin päälle ja siitä sillä on matkaa johdolla noin 60cm ja sen siis pitäs sijottua jonnekki kojelaudan alle mutta mihin :wtf: (sisäilman kierrätys solenoidi?)

tärkein selvitetty eli vihreä mustilla raidoilla menee kompuralle releen kautta ja relettä ohjaa paine anturi kuivaimen päässä.

Kuva
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini. Diavia A/C (väärä)Sähkökaavio löyty!

Viesti Kirjoittaja johani »

Sain Vanteet alle ja etujousien katkettua omaa tahtoaa, lyhensin muut samoihin mittoihin, kunhan nuo etukaaret levittää kiinnityspisteistä niin luulen että menee pitkälti täysin raapimatta. sisäkaaria oon aina renkaan merkkaaman jäljen tullen hakannut sisää ja ei yleensä toista jälkiä oo tullu jo hakattuun kohtaan että on auttanut eikä raavi sisäkaareen enää.

Vanteet siis 18x 8" ET43 C63 AMG replicat.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 300D Kliini 18" saatu alle.

Viesti Kirjoittaja johani »

Aikaa viimepäivityksestä, jotain tehty...

https://youtu.be/oI7-Pixkg2o" onclick="window.open(this.href);return false;

Tekniikkana tosiaan 320tkm ajettu alkuperänen om606 turbo ja kansi höylätty ja kupariiivisteliimalla kasattu
-om603 8mm herlevi
-Vesivälijäähytin speksattu 1300hp, 3.5" ahtoputket
-3,5" downpipe ja auton alle haarautuu 2 x 2.5" rosteriputki yhellä simons vaimentimella, cut off venttiili tulossa ihan turbon jälkeen.
-2x 44mm hukkaportit ohittamassa pienempi ahin, isompi "all in" ja isompi ahdin varattu jos pakoset nousee yli ahtojen.
-w203sesta c55AMG vastaavat jarrut edessä 345mm, takana 300mm molemmat jäähdytetyt
Pienemmän ahtimen imusiipi 53mm ja isomman 68mm, varalle 75mm.

Voimansiirto toistaiseksi vakiohko eli 220cdi 5 vaihteinen 240mm massakytkimellä kestää sen 500nm eli luistaa lähes heti kun pääsee vejättämään, isoperä eli 188mm lautaspyörällä ASD rasvanipalla.

Voimansiirto vaihetaan kerralla kun saatu kaikki nippuun.
-Duramaxista tms 240mm kaksoislevy kytkin 1100jalkapaunan väännönkestolla; vauhtipyörä muokattuna (ostamatta)
Gs6-53dz laatikko 1000hp/nm kestolla (hommattu)
V8/v12 käytetty 4 lapasella rättinivelellä oleva kardaani (hommattu)
-210mm lautaspyörällä oleva ASD kunkkuperä (hommattu, pitää vaihtaa vielä rättinivelen laippa 3 lapasesta 4 lapaseen...)
-Powerflex puslat jokapaikkaan + takakelkan etummainen korikiinnitys uusiksi ruosteen takia vahvemmasta mitä tehtaalta.
-BC racing jäykkyys ja pituussäädettävät e36 iskarit & slam specialtes ss5 pussit jossaivaiheessa?

JA KYSYMYS! Tarviiko esikammion ja kannen väliin niitä korokerenkaita mistälähtien ku nyt 0.20mm otettu kannesta...
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 om606 holset hx35/hx55 katsastettu.

Viesti Kirjoittaja johani »

Pitäs kuvata lisää materiaalia mutta katsastuspenkityksen sentää muistin kuvata.

https://youtu.be/ruIBAjqUgcY" onclick="window.open(this.href);return false;

Videon penkityksessä.
2500rpm/ 100hv
3500rpm/ 180hv
5100rpm/ 222hp max

Verrattiin E280 jossa 197hp joten kolmannella vedolla 196hp laput..
Alatukivarret vaihtamalla ois voinu verrata E320 jossa 220hp ja mallisarjan tehokkain joten +20%

Otan enemmälti sitte materiaalia ku saan kytkimen haalittua ja voimansiirron kokonaisuuessan vaihettua, potenttiaalia tässä on, se on ainaki tullu huomattua :D tällähetkellä saa ihan max tiehen sellaset ~350hp kierroksilla ja /500nm
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 om606 holset hx35/hx55 katsastettu.

Viesti Kirjoittaja johani »

Hetken ihmettelly ku kovissa jarrutuksissa kierrokset leijjuu ja oikeen kovassa jarrutuksessa nousee :o jopa 3000rpm että tosiaan pumpun sisällä elementtien säätötanko on menosuunnan mukanen ja kovassa jarrutuksessa herkän 8mm pumpun säätötanko ei tosiaan tarvi paljo liikkkua että kierrokset nousee... Pitää rakentaa siihen sellanen "öljyiskari" eli reikä sivukanteen ja haarottaa öljypaineantueilta öljy ja öljysuihku työntämään säätötankoa tyhjäkäynnille. Tän pitäs myös rauhottaa bonanzaa mitä on tässä laitteessa ollu loppuunsa hyvin vähän 8mm herkäksi tappiin säädetyksi pumpuksi ja manuaalivaihteiseksi, mutta sitä kuitenki on...
Vastaa Viestiin