Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Oli eräs tammikuinen ilta, kun satuin erään foorumin kautta tutun miehen kanssa juttelemaan autoista. Tuli puheeksi vanha ässä, josta olin nähnyt hänen kuvia laittaneen foorumille aikaisemmin. Kysyin että mihin on mersu hävinnyt, kun Volvolla nykyään tunnusti ajavansa. "Pihassahan se seisoo, kun ei ole kiinnostusta korjata. Tuu hakemaan pois, niin ei tartte paaliin viedä."
No siitähän se kiinnostus lähti. Varusteitakin oli oikein mukavasti. Mersu oli jättänyt edellisen omistajan 2012 lopputalvesta työpaikan pihaan. Töistä lähdettyään noin kilometrin ajon jälkeen oli moottori kuulostanut käyvän neljällä, jolloin edellinen omistaja oli nähnyt parhaaksi ajaa takaisin työpaikalle. Sieltä ei auto sitten lähtenytkään enää käyntiin uusintayrityksen jälkeen. Mersu oli työnnetty trailerille ja jätetty pihalle yhtymään happeen. Nyt oli jotain uusia vikojakin ilmestynyt seisonnan jälkeen, laatikko jumissa ja joku käynyt naarmuttamassa tuulilasia ja konepeltiä sekä potkaissut etuvalon lasin halki.

Tuossapa noita edellisen omistajan talvella ottamia kuvia, kun innostuin autosta. Lopussa myös pari kuvaa hakupäivältä: http://aijaa.com/a77503

No, kolmisen kuukautta "ensisilmäystä" myöhemmin alkoi tapahtua. Saatiin traileri ja vetoauto vihdoin vuokrattua ja tarkoitus oli lähteä Muhokselta kohti Vantaata. Matkalle lähtö tosin meinasi tyssätä alkuunsa: vetoauto oli vuokrattu ja traileri oli tarkoitus hakea lähtöä edeltävänä iltana paikalliselta vuokraajalta. Noh, kello on puoli kahdeksan illalla ja vuokraaja ei vastaa puhelimeen eikä kotiosoitteesakaan ole ketään. Tämähän menee jännäksi. Soitellaan jo kaikki muut mahdollisesti trailerin omistavat tahot läpi, keltään ei tunnu löytyvän. Ajetaan yhdeksän jälkeen kotiin, kunnes vuokraaja soittelee ja kertoo akun loppuneen. :thumbup: Takaisin Muhokselle ja työkalut kasaan vetoautoon ja nukkumaan pariksi tunniksi.

Matkaan lähdetään 4:55. Vetoautona uudenkarhea Toyota Landcruiser -11 ja 50 tuhatta ajettu. Automaattivaihteistolla kun on niin ylämäissä hinkuttaa jotenkin oudosti nelosen ja vitosen välillä, vaihtaa koko ajan pienemmälle ja taas isommalle. :? Taattua Toyota-laatua. Ei anneta sen matkantekoa haitata, ja yhden pysähdyksen jälkeen ollaankin jo saavuttu Vantaalle.

Pikaisen esittäytymisen jälkeen Audista keikattu akku Mersun konttiin tyhjän akun tilalle ja vähän kokeilemaan mitä tapahtuu. Kone pyörii ja yrittää, mutta ei starttaa. Keppi liikkuu, mutta jumissa tuntuu renkaat olevan. Auto pukeille ja ilmaan ahtaalla parkkipaikalla keskellä betonihelvettiä. Tarkoituksena irrottaa kardaani ja sitten kipata kotilo trailerille. No eihän sekään mennyt ihan niinkuin strömsössä, kardaania ei saada tietenkään pyörimään kun renkaat jumissa - puolet pulteista mahdottomassa paikassa avata. No, eikun (kallis) soitto hinurille. Sieltähän se nuori poika pikku odottelun jälkeen saapuukin ja vinssin avulla saadaan väkisin mersu revittyä ruudusta irti. Käsijarru pohjassa, ettei laatikko mene rikki, jos se nyt jumissa on. Eturenkaatkin olivat jumissa, jarrut syöpyneet kiinni. Vinssillä väkisin vedettäessä antautuivat. Moneen otteeseen vinssillä tuuskaamisen jälkeen saadaan Mersu kipattua trailerille, ja kaupat tehdään. Nimellisen korvauksen jälkeen matka takaisin kohti pohjoista alkaa. Yhdessä vaiheessa satoi räntää niin kovasti ettei eteensä nähnyt.

Oli jo lähtiessä semmoinen kutina persiissä, että tuo tojotan laatikko tulee porsimaan jossain vaiheessa. No niinhän siinä sitten kävi. Nytkytystä oli ensin vain ylämäissä, ja 100 kilsaa ennen maalia syttyi sitten tauluun varmaan kaikki mahdolliset moottorin vikavalot. No eikun keskiyöllä soittoa Europcarin asiakaspalveluun että mites toimitaan. Vartin odottelun jälkeen asiakaspalvelija saa asian hierottua kohilleen, ja lupa annetaan matkan jatkamiseen. Enää ei vaihteisto vaihda vitoselle ollenkaan, no samapa tuo. Vähän ajan päästä häviää myös kolmonen, ja risteyksestä kääntymisen jälkeen ajetaan noin kilometri kaasu pohjassa ensin neljääkymppiä, ennenkuin vaihteisto menee kunnolla kolmoselle ja päästään päätä huimaavaan 70 km/h vauhtiin.

Pitkän kotimatkan jälkeen saavutaan vihdoin kotipihaan, noin kahden aikoihin. Seuraavana pulmana onkin sitten rengasjumisen potilaan siirto kuivalle maalle traileria naarmuttamatta. Pari lankkua ja pientä säätöä. Toisen takarenkaan jumikin helpottaa, kun renkaan pultteja pyöriteltiin. Eipähän ainakaan laatikko ole jumissa. Lopulta vetoauto ajetaan trailereineen vain mersun alta pois, ja mersu laskeutuu nätisti maan kamaralle. :clap:

Laitan tähän väliin nyt tämän kuvakansion, josta tulee löytymään kaikki aiheeseen liittyvät kuvat. https://www.dropbox.com/sh/qu2magyp6whi9x1/kFLlLfo5Nd Kansioissa hakupäivä ja lähtöasetelmat on kuvia noista hetkistä. Valitettavasti lähtöasetelmat-kansion kuvat on otettu järkkärillä suoraan jpg-muodossa, niin on väärät valkotasapainot jne. :evil:

Nyt onkin sitten mersulle tehty jo vaikka ja mitä. Ekana ruvettiin tutkimaan koneen käyntihäiriötä. Mukana tullut tyhjä akkukin saatiin herätettyä henkiin kunnollisella latauksella. Vika ei lähtenyt ebaystä tilatulla käytetyllä kampiakselin sensorilla. Sitä ränkkimällä eri asentoihin saatiin kone käymään neljällä pytyllä. No, toinen puola oli ihan entinen. Ensiöpuolen resistanssi oli jotain luokkaa 0,1 ohmia ja sisuskalut olivat pursuneet ulos. Ihmekös, kun makasi maatuineiden lehtien ja muun muran seassa. Puolan vaihdon jälkeen tusahti käyntiin kaikilla pytyillä, tosin aavistuksen hatarasti käy vieläkin. Varmaan kaipaisi toinenkin puola vaihtoa. Tuulilasin naarmut lähti kevyesti kiillottamalla. Yleistä paikkojen puhdistelua ja kesärenkaiden alle vaihto. Löytyipä akkukotelosta veden ja siihen sekoittuneen paskan lisäksi mm. tii. Millä lie golffarilla ollut ennen.

Pesin nahkapenkit kissasaippualla (Le Chat) sisutan imuroinnin jälkeen. Prestan nahanhoitoaine pintaan ja hyvä tuli :thumbup: Ratistakin irtosi melkoinen määrä paskaa, puhumattakaan kangasmatoista jotka varmaan keränneet 20 vuoden kurat sisäänsä. Sisustan nykyisestä kunnosta ei ole vielä kuvia kansiossa. Ainoastaan sisäkatto on enää pesemättä.

Oikean takarenkaan jumikin selvisi. Käsijarrukenkäsydeemi oli päättänyt laueta (jouset poikki) ja kengät oli syöpyneet levyyn kiinni ja jumittivat melko vaikeasti. Takajarrulevyistä käytiin siibaleet ottamassa sorvissa pois, no meni ohuiksi juu mutta ainakin pinta on tasainen. Käsijarrukenkäsetti löytyikin tältä foorumilta yhdeltä käyttäjältä, kiitos sinne! Ja eikun testaamaan, kuinka se möhkö liikkuu. No hyvinhän se liikkuu, tosin pakin päälle meneminen vie jonkin aikaa. Läyhy peli ja pehmeästi liikkuu. :)

Nyt kelien lämmettyä sitten pakki jäi pelistä pois kokonaan. Koneen (ja vaihteiston) lämmettyä pakki ei enää mene päälle, käyttäytyy niinkuin olisi vapaalla. Luin jo netistä, että tyyppivika sekin, peruutusvaihteen kytkinpakka kulunut ja luultavasti pari tiivistettä rikki. Tietääkö kukaan, mistä näitä osia saisi (mahdollisimman halvalla toki)?

Tänään (eilen) irrottelin takavalot. Toisessa takavalossa reikä, pitäs uus käytetty vasen lamppu saada. Pääideana oli kuitenkin paskasta puhdistaminen alalistasta ja muualtakin. Listan takaa löytyikin sitten pari uutta ruostekohtaa... :evil:

Takapuskurissa on jälkiasennettu parkkitutka, joka lähtee kävelemään kunhan sen aika tulee. Edellisen omistajan vaimo töötännyt pimeänä olevan sensorin kohdalta tietenkin tolppaan , siksi tuommoinen ruma jälki. Ruosteet ja muut ulkonäköseikat korjaillaan sitten kunhan saadaan tuo aski (ja moottori) toimimaan. Takasivulasien tummennuksetkin on joku "osaaja" laittanut. Tarkoitus entisöidä ja ehostaa autoa, tavoitteena sellainen kunto mitä se oli tehtaalta lähtiessään. Eli mitään amistuninkeja ei ole tulossa, korkeintaan 600-mallin "tiheä" maski ja kirkkaat vilkut sekä äänentoistoon päivitystä. Ehkä joskus mahdollisesti tulevaisuudessa 18" amg-monoblockit alle.

Kommentit, mielipiteet ja neuvot tervetulleita. Toivottavasti saitte tuosta sepustuksesta jotain selvää ja jaksoitte lukea loppuun asti, väsyneenä ei välttämättä tullut mitään maailman selkeintä tekstiä.
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Hage »

Neuvoja ei pahemmin tähän hätään ole antaa kun en mistään mitään tiedä mutta innolla seurataan projektia :thumbup: Harvoin näkee möhköjä entisöitävänä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja be39 »

Upeaa projekti, paljon kuvia. Hyvältä vaikuttaa.
Mikä kamera käytössä kun noin hyviä kuvia ottaa?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hyvä tarina. Tässä muhoksellako olet? Minäkin tällä hetkellä vaikutan Muhoksella, että jos kiinnostaa mersumiesten kahvihetki nesteel tms. niin HEP! :) btw vuokrasitko kärryn vempeleestä :)

nii ja Tervetuloa foorumille.
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 22.05.2013 07:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

hieno "projekti". lisää kuvia tulemaan työvaiheista. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

be39 kirjoitti:Upeaa projekti, paljon kuvia. Hyvältä vaikuttaa.
Mikä kamera käytössä kun noin hyviä kuvia ottaa?
Nikon D40, hakureissun kuvat otettu puhelimella. 4.5. otetut kuvat kaverin Canon 450D:llä.
Sergey kirjoitti:Hyvä tarina. Tässä muhoksellako olet? Minäkin tällä hetkellä vaikutan Muhoksella, että jos kiinnostaa mersumiesten kahvihetki nesteel tms. niin HEP! :) btw vuokrasitko kärryn vempeleestä :)

nii ja Tervetuloa foorumille.
Muhokselta juu, Päivärinteeltä jos tarkkoja ollaan. Traileri oli tosiaan vempeleestä vuokralla.
AP-race/lake kirjoitti:hieno "projekti". lisää kuvia tulemaan työvaiheista. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Olisikin paljon enemmän kuvia mm. vanteiden pesusta mutta ei löydy niitä kuvia enää mistään :twisted: mihin lie hävinneet. Jatkossa tulee lisää kuitenkin.
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja RAM »

:thumbup:

Mustakin tuntuu välillä, että olen pelastuspartio pellekaija pum:n jäsen

Näin se menee... Toisen romu on toisen aarre :lol:
Tommoset kaverit on parhaita.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

Sergey kirjoitti:Hyvä tarina. Tässä muhoksellako olet? Minäkin tällä hetkellä vaikutan Muhoksella, että jos kiinnostaa mersumiesten kahvihetki nesteel tms. niin HEP! :) btw vuokrasitko kärryn vempeleestä :)

nii ja Tervetuloa foorumille.

Itekki n 15 km päässä Muhokselta asutaan, pihassa oma w126:n 300SE rönttä ja vaimolla w140 S320 -95. Että jos hyvä säkä ja aikataulu sattuu passaamaan, niin mukavahan tuota olis jutella ja katella muittenkin Märssuja. Ja hyvä threadi tämä :thumbup:
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Metka tarina ja viimeiseen virkkeeseen pakko todeta, että kyllä: tästähän sai nimenomaan selvää. Kunnollista suomea ja kappalejaot sun muut kohdallaan. Hienoa!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja be39 »

Mikäs laatikko tää on, tuskin on tehtaalta tullut mukana?
https://www.dropbox.com/sh/qu2magyp6whi ... 154839.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

be39 kirjoitti:Mikäs laatikko tää on, tuskin on tehtaalta tullut mukana?
https://www.dropbox.com/sh/qu2magyp6whi ... 154839.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä varmaksi että onko tehtaalta mukana tullut, saattas vaikka ollakin?
Tuossa kuva vielä kansi kiinni: https://www.dropbox.com/s/o9u3hi63k9y3o ... 175223.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl tuo loota orginaali avaimientoimituslaatikko pitäs olla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hyvä hyvä! Kannattaa pelastaa Möhkö kun ne vielä pelastettavassa kunnossa on. :) 10 vuoden päästä asia on eri.

terv. nimim. yhden Möhkön pelastanut
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Ompas tämäkin ketju hukkunut pääsykokeiden ja töiden takia. No nyt tarkoitus olisi kuitenkin pakki korjata. Tietääkö joku että mistä saisi noita vaihteiston osia (muualta kuin veholta), esim. tuo peruutusvaihteen kytkinpakka (olikohan nimellä B2 tai B3 jossain oppaassa)? Samaten vasemmanpuoleiselle takavalolle olisi tarve, kun vanhassa tosiaan reikä. Halpaa oikean etuvalon lasiakin saa tarjota, koko umpiokin käy :)
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä tarina, kiitosta!

Vaihteiston osia täältä: http://www.jntrading.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Valoja ja muuta tuollaista kannattaa huutaa saksan ebaysta. Tai oiskohan ruotsin purkaamoilla esim http://www.bildelsbasen.se" onclick="window.open(this.href);return false; ...

Minulle on tulossa tuohon sopiva CD-Beckeri, se on nyt vielä Telemessä huollossa. 1993 ja eteenpäin sopivaa Alpinen Mercedes Audio 10 CD soitinta löytyy hyllystä myös :lol: .

Itsellä on jemmassa tuollaiseen moottoriin jakajan kannet ja yksi pyörijä sekä pari puolaa - käytetyt mutta toimivat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä juttu ja tervetuloa foorumille. Mukava lukea projektitopicia W140:sta. Isken myös karran apajille, minulta löytyy ikäluokan Becker Grand Prix CD Avantgarde eli samanlaisella puukuvioinnilla kuin auton jalopuut. Yhteyttä jos kiinnostaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Hyvä juttu ja tervetuloa foorumille. Mukava lukea projektitopicia W140:sta. Isken myös karran apajille, minulta löytyy ikäluokan Becker Grand Prix CD Avantgarde eli samanlaisella puukuvioinnilla kuin auton jalopuut. Yhteyttä jos kiinnostaa.
Ei mitään, pääasia että tavara liikkuu :D .
karra kirjoitti:Minulle on tulossa tuohon sopiva CD-Beckeri, se on nyt vielä Telemessä huollossa. 1993 ja eteenpäin sopivaa Alpinen Mercedes Audio 10 CD soitinta löytyy hyllystä
Taisin kirjoittaa puutaheinää illalla, eli tarjolla olisi 1993 tullutta CD-beckeriä ja 1998 tullutta Audio 10 CD-mallia. 1991 noissa pitäs olla hopearaita(mexico) vielä mielestäni, vai menikö väärin? Tai sitten joku CD-vaihtaja kenties, W140 optiot ei ole tuttuja minulle...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Kiitoksia neuvoista ja tarjouksista, montakos RCA-lähtöparia noista vakiosoittimista löytyy?
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Squbbe kirjoitti:Kiitoksia neuvoista ja tarjouksista, montakos RCA-lähtöparia noista vakiosoittimista löytyy?
Taitaa olla valitettavasti nolla. Noihin ISO-liittimisiin saa muunnossarjaa, omassa E420 on sellainen (tosin oma soittimeni on blaukkarin MP3 mallinen :oops: ja vielä :oops: ). Ja en ole satavarma että voiko tuollaisella vanhemmalla (Becker MF 2197/2297) ohjata vahvistinta mutta uudemmalla eli Audio 10 ilmeisimmin voi... tarttis kokeilla kun saan beckerin huollosta pois, siis omassa autossa, oppis vähän itsekkin :)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Eipä tänne ole taas mitään tullut päiviteltyä, kun töissä menee kaikki aika...

No nyt kuitenkin laatikkoremppa on tehty. Pakin kytkinlevyissä oli 1mmpintaa jokaisessa, kun uusissa on 2mm. Tiivisteet olivat myös enemmän tai vähemmän vaihtokunnossa. Laatikkoon vaihdettiin siis kaikki kytkimet, myös ajovaihteen, kaikki tiivisteet ja öljynsuodatin sekä luonnollisesti vaihteistoöljyt.
Myös moottoriin tuli öljyt vaihdettua. Vasen takavalo tuli uusittua myös. Ilmastoinnin puhallin tuppasi takkuilemaan, välillä toimi ja nyt ei moneen viikkoon lähtenyt ollenkan pyörimään. Hiilien vaihto ei auttanut, moottori oli muutenkin vaihtokunnossa jo. W140 numerolla oleva puhaltimen moottori (bosch) olisi maksanut 170e ja oli vielä tilaustuote. Hyllystä löytyi suoraan w126:n moottori, joka oli ulkomitoiltaan identtinen, erona liittimet ja hinta 80 euroa, boschin sekin. Johan rupesi pöhisemään :). Tuulilasin pyyhkijät tuli myös vaihdettua, halvempia sulkia aikani metsästettyä siinä kuitenkaan onnistumatta (varaosaliikkeissä pelkät boschin sulkaosat 40 euroa ja tilaamalla) ja biltemat läpi kahlattuani kyykistyin ja ostin boschin sulat, 90 euroa. Kävin muuten marmoriltakin kysymässä sulkia, oikea sulka 140 euroa vasen 120. Ei paha :D
Srs-valon mysteeri on sitten seuraavaksi selvitettävä. Jos jollakin on antaa lainaan tai tietää halvan paikan hankkia jonkin sortin testeriä/vikakoodinlukijaa niin neuvot ovat tervetulleita. Ilmeisesti valo ei nollaannu itsestään vaikka vika katoaisi, vaan vaatii kuittauksen? Penkin sähkösäädöt pätkivät välillä, penkin alla olevat liittimet oli kuitenkin ok. Voiko näillä olöa jotain yhteyttä? Ratin sisuksissakaan ei mitään muuta epäilyttävää ollut kuin jotain pieniä mustia muovinpalasia 3kpl, jotka pitivät ääntä rattia kääntäessä. Kuvaa niistä ei ole (vielä)
Vinkit tuohon SRS-ongelmaan ja miksei muuhunkin ovat enemmän kuin tervetulleita. Oikean etuvalon lasi pitäisi myös löytää, saa tarjota ehjää :) Kuvia löytyy tuolta: http://db.tt/dAu6UUmd" onclick="window.open(this.href);return false;
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Terve!

Mukava juttu, että auto on päässyt ns. tekijämiehen omistukseen. Tsemppiä vaan projektiin!
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Taas hitaasti edistystä...
SRS vika korjaantui SRS-ohjausboxin uusinnalla. 18€ ebaysta. 1200€ veholla.
Auto käytetty leimalla reilu viikko sitten. Päästöt korkealla, vas. etujousi alareunasta vajaa puoli kierrosta poikki ja takaa vasemmalta camber-tangon puslat väljät..
Uudet puslat hommattu ja tanko irrallaan. On muuten mahollisimman vaikeassa paikassa irrottaa. Sitten jouset. Puristimet pitäs saada kunnolliset eli mersun jousille käypäset. Onko kellään lainata? Päästöistä sen verran että HC ja CO korkealla, tyhjäkäynnillä 0,89 % CO ja 208 ppm HC, kierroksilla 0,88% CO ja 117 HC ppm (parhaillaan kävi kyllä jo alle sadan, lappuun merkkas kuitenkin tuon). Kateiksihan oli vaihdettu jotkut bilteman tarvikkeet pari vuotta takaperin. Mistähän nuo luvut kielivät? Voiko laihalla käynti näkyä noin arvoissa vai veikkaisitteko paskoja katteja? Imuvuoto (mitä tarkistaa? alipaineletkut?)? Lambda-mittausten (konepellin alta plugista) perusteella käy laihalla ja sensori pelaa (boschin anturi, uusittu noin 2 vuotta sitten). Puhdistetaan kuitenkin. Uudet tulpat laitetaan kans ja MAF puhistukseen.

Ja bensa haisee sisällä voimakkaasti, sekä ajossa että paikallaan. Närhenmunat kaipaa puhistelua kans. Takaikkunan nostin korjattu, lasi oli irti pidikkeistään ja toinen vaijeri irrallaan (muovinen kiinnike lohjennut). Myös etuoven sisäkahva sai pultin yläpäähän (joku asentaja jättänyt pultin laittamatta, joten kahva oli yläpäästä irti).
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Jouset, termostaatti ja puslat camber-tankoon vaihdettu. Maf puhdistettu ja tulpat uusittu. Lambda putsailtu ja uudet katit hitsattu tilalle. Katsastettu perjantaina, päästöt ei kummentuneet yhtään:
joutokäynti / korotettu
CO% 0,88/0,92
HC ppm 203/127
CO2% 12,0/13,6
O2% 3,52/1,29
Lamda - / 1,029

Onko kenelläkään starin testeriä tai vastaavaa että sais kaikki ongelmat ulos mitä autolla on kerrottavana? Tässä siis se 38-pinninen pyöreä liitin. Paljonko jäänestolla keplottelu pudottaa noita päästöjä? Helpompi kuitenkin, jos sais nyt leimaan niin pystyis hallissa päiväseltään aina korjailemaan (semmosta paikkaa ei ole, minne auton voisi pitemmäksi aikaa säilöön jättää). ABS+ASR valotkin syttyä läsähtivät tauluun kun lähti katsastusta kohti. ABS-anturit oli paikoillaan. Mikä lie niilläkin hätänä. Voiko huono akku jossa jännite tippuu aiheuttaa tällaisia oireita?
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja aziz »

En tiedä johtuiko mulla tarvikekatista vai mistä, mutta jouduin antamaan koneelle runtua oikein urakalla, jotta läpäisi päästöarvot. Lopulta menikin reippaasti alle arvojen.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja johani »

aziz kirjoitti:En tiedä johtuiko mulla tarvikekatista vai mistä, mutta jouduin antamaan koneelle runtua oikein urakalla, jotta läpäisi päästöarvot. Lopulta menikin reippaasti alle arvojen.
ekana tutkistin mistä se vuotaa sitä bensaa, koska se ei vuotamatta haise ?

jonka jälkeen lähtisin ekana siitä liikkeelle että koneelle reilusti runtua, katti pitää lähes hohkata punasena kuumana ku ajetaan päästömittauksiin :wink: isä katasti vanhan 300D ja oli siinä rajalla että meni läpi, jotain 2,4 k-arvo ja 2.5 raja, minä katastin seuraavana vuonna samalla kokoonpanolla ja annoin ainoastaan reilusti lenkkaria (kokeilin huiput), ja k-arvo 0.59 käsi meinas palaa ku kokeili putken päästä ulosvirtaavaa pakokaasua :lol:

piti ettiä pitkä suora tuohon huippunopeusajoo, nimittäin en hirviästi sillä alustalla olis halunnu parin markan vauhdista enää kääntyillä :)
Squbbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:56

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Squbbe »

Tänäänhän se leima sitten tuli. Ja oikeassa olit, en uskonut että tuo kengitys vaikuttaa noin paljon. Kahdella edellisellä kerralla lämmöt olleet noin 90 astetta, nyt eri inssi polki sataseen lämmöt niin johan tippu arvot. Hiphei! :)
W140 400SE -91
Audi urS4 -93
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Squbbe kirjoitti:Tänäänhän se leima sitten tuli. Ja oikeassa olit, en uskonut että tuo kengitys vaikuttaa noin paljon. Kahdella edellisellä kerralla lämmöt olleet noin 90 astetta, nyt eri inssi polki sataseen lämmöt niin johan tippu arvot. Hiphei! :)
:thumbup:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Squbbe kirjoitti:Tänäänhän se leima sitten tuli. Ja oikeassa olit, en uskonut että tuo kengitys vaikuttaa noin paljon. Kahdella edellisellä kerralla lämmöt olleet noin 90 astetta, nyt eri inssi polki sataseen lämmöt niin johan tippu arvot. Hiphei! :)
Joo E420 M119 moottorilla sama homma kuuden vuoden ajan. Ei mitään asiaa mittaukseen normaalin ajon yhteydessä. Ohitustiellä kakkosella tai kolmosella muutama km edestakas melkoisen reippaalla kaasulla, sitten sai päästöt alas. Pakoputkisto piti olla kihisevän kuuma :mrgreen: .

Mitenköhän normaaliajossa puhdistuu nuo kaasut muuten, ei taida viherkuherarvot toteutua :roll: :lol: .
Viimeksi muokannut karra, To 10.10.2013 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja Nozki »

johani kirjoitti:
aziz kirjoitti:En tiedä johtuiko mulla tarvikekatista vai mistä, mutta jouduin antamaan koneelle runtua oikein urakalla, jotta läpäisi päästöarvot. Lopulta menikin reippaasti alle arvojen.
ekana tutkistin mistä se vuotaa sitä bensaa, koska se ei vuotamatta haise ?

jonka jälkeen lähtisin ekana siitä liikkeelle että koneelle reilusti runtua, katti pitää lähes hohkata punasena kuumana ku ajetaan päästömittauksiin :wink: isä katasti vanhan 300D ja oli siinä rajalla että meni läpi, jotain 2,4 k-arvo ja 2.5 raja, minä katastin seuraavana vuonna samalla kokoonpanolla ja annoin ainoastaan reilusti lenkkaria (kokeilin huiput), ja k-arvo 0.59 käsi meinas palaa ku kokeili putken päästä ulosvirtaavaa pakokaasua :lol:

piti ettiä pitkä suora tuohon huippunopeusajoo, nimittäin en hirviästi sillä alustalla olis halunnu parin markan vauhdista enää kääntyillä :)
Joo, paitsi että diesel ei kaipaa katalysaattoria ensinkään mennäkseen katsastuksen päästömittauksista läpi, ettei sillä katin lämpötilalla sinänsä ole merkitystä. Siitä on kiistaton hyöty, että koneelle annetaan kunnolla hönkää (vaikka esim testaamalla huiput tai ajamalla vaikka kolmosella kaasu pohjassa moottoritietä jonkun aikaa). Sillä saa pahimmat karstat kanavista ja putkesta pois, jolloin kaasut ensinnäkin virtaavat paremmin, eikä sieltä kanavien seinämiltä enää irtoa nokea pakokaasun joukkoon. Ja tämä kun nyt koski vain dieseliä, niin meni pahasti offtopicin puolelle, sori... Nykyautoissahan (ainakin bensa)moottoreiden katalysaattorit tavataan laittaa heti pakosarjan jälkeen tai sen yhteyteen juuri siksi, että se olisi mahdollisimman kuuma, kun ei se muuten toimi kunnolla.

Noin muuten tämäkin on mielenkiintoinen korjaustopicci, jota on mukava seurata. :thumbup: Noista ABS- ja ASR- valoista, niin kyllä ainakin järjestelmän alhainen jännite voi laittaa ne päälle. Eli uskoisin, että jos akku on niin huono / tyhjä, ettei laturi saa riittävän nopeasti systeemin jännitteitä ylös, niin ABS:t hyppäävät pois päältä, eivätkä käsittääkseni yleensä mene pois vikatilasta itsekseen heti jännitteen noustessa, vaan vasta moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä tosin on muistikuva saman aikakauden toisesta mallista (W124).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Möhkön pelastusoperaatio - W140 400SE 1991

Viesti Kirjoittaja johani »

karra kirjoitti:
Squbbe kirjoitti:Tänäänhän se leima sitten tuli. Ja oikeassa olit, en uskonut että tuo kengitys vaikuttaa noin paljon. Kahdella edellisellä kerralla lämmöt olleet noin 90 astetta, nyt eri inssi polki sataseen lämmöt niin johan tippu arvot. Hiphei! :)
Joo E420 M119 moottorilla sama homma kuuden vuoden ajan. Ei mitään asiaa mittaukseen normaalin ajon yhteydessä. Ohitustiellä kakkosella tai kolmosella muutama km edestakas melkoisen reippaalla kaasulla, sitten sai päästöt alas. Pakoputkisto piti olla kihisevän kuuma :mrgreen: .

Mitenköhän normaaliajossa puhdistuu nuo kaasut muuten, ei taida viherkuherarvot toteutua :roll: :lol: .
luulisin että tämä johtuu siitä että katalysaattori sijoitettu auton alle jolloinka sen lämpenemiseen kuumaksi (jolloin se rupeaa toimimaan) asti kestää todella kauvan, optimaalinenhan ois päästöjä ajatellen heti pakosarjan jälkeen, toki tilanahtaus useimmissa ongelma.
Vastaa Viestiin