Tenava endurance auto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jaahas nyt olisi mietitty talven puuhailu listaa kuntoon.

Tärkeimmät:

- takakanttien rullailu mankelilla.
- Jarrujen saanti tasapainoon jollain konstilla.
- Isompi jarrupääsylinteri jostain isommasta/uudemmasta mersusta. Tarkoitus hankkia se 25,4 männällä oleva.
- Mietitään nyt vielä tehostajan pois jättämistä.
- Auton sisäosien maalaus valkoiseksi.
- Bensasysteemien muutostyöt (taas), niin että toimisi kunnolla.
- Uudet renkaat.
- Eteen täytyy rakentaa itse tolpat ja ostaa säädettävät iskarit. Huomattavasti lyhyemmät kuin mersun vakiot. Taakse olisi suotavaa saada myös normaali 57mm kynäjousi, jotta saa vaihdeltua jäykkyyksiä helposti.
- Taitaa mennä penkki ja vyöt vanhaksi nyt eli uusia pitäisi.
- Db-mittari lainaan ja tarkastaa tarvitaanko yksi vaimmennin lisää. Korvakuulolta oli hieman äänekkäämpi kuin muut autot.
- Kun saadaan eteen säädettävät tolpat niin kulmavaa'at täytyy vuokrata ja säätää esijännityksellä kulmapainoja edes hieman säädylliseksi.

Sunnuntaina täytyy aloittaa tuo jarruongelman selvittäminen poistamalla linjasta säädin. Vähän tuntuisi, että se siellä nyt ei jotenkin toimi ja takajarrut ei pelaa. Listaa kun katsoo niin taitaa taas kiiruinen talvi tulla.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti: - Jarrujen saanti tasapainoon jollain konstilla.
- Isompi jarrupääsylinteri jostain isommasta/uudemmasta mersusta. Tarkoitus hankkia se 25,4 männällä oleva.
- Mietitään nyt vielä tehostajan pois jättämistä.
Nopee feedback... Mitä vaikutusta haet suuremmalla pääsylinterillä vs. muut muutokset? Missä mallissa on tuo 25,4?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Ihan parempaa tuntumaa sillä haetaan. Nyt on hiukan liian isot männät tuolle sylinterille. Polkimen liike on hiukan turhan pitkä ja pehmeä. Tuntumaa saa myös tehostajan poistolla, mutta endussa ajoajat on niin pitkiä, että voi käydä raskaaksi. Jarrujen tasapainoon saanti tapahtuu toivottavasti tuolla säätimen korjaamisella. Jos ei niin sitten täytyy ruveta vaihtamaan sopivalla mäntä koolla olevia takajarruja.

Nämä on ilmeisesti ainakin alkuperäisnumeroita noille sylintereille
44305501 - 44307501 - 44303801 - 0044307501 - 0044305501 - 0044303801

Löytyy ainakin w140 ja olikohan w203 jne jne isoilla koneilla olevista.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti:Ihan parempaa tuntumaa sillä haetaan. Nyt on hiukan liian isot männät tuolle sylinterille. Polkimen liike on hiukan turhan pitkä ja pehmeä. Tuntumaa saa myös tehostajan poistolla, mutta endussa ajoajat on niin pitkiä, että voi käydä raskaaksi. Jarrujen tasapainoon saanti tapahtuu toivottavasti tuolla säätimen korjaamisella. Jos ei niin sitten täytyy ruveta vaihtamaan sopivalla mäntä koolla olevia takajarruja.

Nämä on ilmeisesti ainakin alkuperäisnumeroita noille sylintereille
44305501 - 44307501 - 44303801 - 0044307501 - 0044305501 - 0044303801

Löytyy ainakin w140 ja olikohan w203 jne jne isoilla koneilla olevista.
Kiitos vastauksesta. Mulla on sama haitta omassani, liian pitkä ja pehmeä liike. Pitää tutkia tuota suurempaa sylinteriä ja sen sopivuutta.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

jezze rs kirjoitti:Jaahas nyt olisi mietitty talven puuhailu listaa
- Auton sisäosien maalaus valkoiseksi.
- Db-mittari lainaan ja tarkastaa tarvitaanko yksi vaimmennin lisää. Korvakuulolta oli hieman äänekkäämpi kuin muut autot.
Valkeat sisäosat on kohtalaisen arat olleet lian näkymiselle ainakin noissa rallihommissa. Näyttää koko ajan likaiselle. Muuten tietysti mukava väri. Hopea esimerkiksi ei näytä niin nuhjuiselta vaikka pölyä kabiinissa olisikin. Makuasioita nämäkin ja kannattaa tehdä ihan oman mielen mukaan :wink:

Kannattaa tosiaan mitata mölyt mittarilla. Välillä korvakuulolla hiljaisemmassa autossa on kovemmat äänet kuin esimerkiksi metallisemmalta/kovemmalta kuulostavassa laitteessa.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Toivotaan etteä oli sylinteri vinkeistä apua.

Auto on vain muuten valkoinen konehuoneesta ulkoa ja kontista. Sen takia varmaan sisältäkin tulee valkoiseksi. Se on ihan totta ettei se helpoin väri ole, mutta radalla ei ainakaan toivottavasti hiekka pöllyä yhtä usein kuin pikataipaleella.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt on vietetty pari päivää tallilla. Tehtyä on saatu lähinnä siivousteknisiä asioita eli taas mahtuu työskentelemään ja pitäisi kamojenkin löytyä paremmin. Töissä teetin etupoikkitukeen keskelle tangon, jossa on jengat eri päin. Keskeltä saa siis kiristettyä ja löysättyä tuen. Sateella tuo löysääminen on tarpeen kun pitää kori saada veltoksi. Alustoja on taas kerran tutkittu tunteja. Saa nyt nähdä meneekö itse tekemiseksi vai löytyykö joku miehiä ja lompakkoa miellyttävä ratkaisu. Huomenna täytyy vaihtaa etustefa koneesta ja purkaa sisustaa. Saattaa mennä taas hieman aikaa siivoamiseen tai ainakin sisustan romujen pois viemiseen. Jää paremmin tilaa harrastaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Jarrujen tasapainoa voisit säätää poraamalla jarrupaloihin reijän/reikiä tarpeen mukaan.

Itsellä on käyttöautossa (w201) edessä ate:n 4-nelimäntä jarrut (294mm.) Takana on w210 farmarin 290mm jäähdyttämättömät jarrut. männän halkaisia satulassa 40mm. kun perus tenavassa 38. Tarvike levyt/palat. Itse en ainakaan huomaa vaikka kaarteessa jarruttaisikin lujemmin että perä tulisi jarrujen takia ainakaan edelle. :roll:

Ilmottele jos saat/miten saat sen 25,4 pääsylinterin paikoilleen jos sattuu löytymään. Mielestä vanhemmista iso koneisista mersuista pitäisi tuommonen pääsylinteri löytyä. sopivuudesta ei mitään tietoa.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Ei tähän autoon kyllä ruveta mitään tuollaisia poppakonosteja harrastamaan. Eli paloja porailemalla ei sovi kuvaan. Ongelma on kuitenkin jossain ihan muualla kuin siinä. Ei kai sen pitäisikään tulla edelle kun noissa nelimäntäisissä on varmaan isompi tilavuuden muutos ylöspäin kuin noissa takasissa?

Kyllä sen sylinterin paikalleen saa. Siinä ei ole mitään epäselvää. Katsotaan mitä se sitten vaatiikaan.

Auto on edistynyt sen verran, että on sisusta tyhjätty ja alettu valmistella maalauskuntoon. Tallia on järjestelty hieman lisää ja kummasti sitä tilaa tulee kun heittää mm. 7 öljykannua pois mihin kaikkiin jäänyt se n. 1dl öljyä. Visioitakin on viritelty talven suunnitelmista.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Japatti »

jezze rs kirjoitti:Ei tähän autoon kyllä ruveta mitään tuollaisia poppakonosteja harrastamaan. Eli paloja porailemalla ei sovi kuvaan. Ongelma on kuitenkin jossain ihan muualla kuin siinä. Ei kai sen pitäisikään tulla edelle kun noissa nelimäntäisissä on varmaan isompi tilavuuden muutos ylöspäin kuin noissa takasissa?
Ymmärsin edellisistä viesteistäsi missä puhuttiin jarrujen epätasapainosta ja säätimestä että ongelma olisi etu ja taka-akselin jarrutus tehossa. Mutta jollen väärin nytten ymmärrä niin se auto puoltaa jarruttaessa?

Tilavuuden muutoksista en tiedä. Mutta kyllä itsellä ennen jarrujen kasausta kävi mielessä tuleeko taakse 'liikaa' jarrutustehoa, kun 258mm levyn tilalle tulee 290mm levy ja uusissa satuloissa 2mm isommat männät. Mutta kutein sanoin, tilavuuksista en mitään tiedä.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Ymmärsit ekalla kerralla ihan oikein eli taka/etu tasapaino pielessä.

Jos suurennat takana mäntiä niin takaata nimenomaan katoaa tehoa suhteessa etujarruihin. Tilavuus kun kasvaa niin pääsylinterin liikuttama nestemäärä ei siirrä jarrumäntää yhtä paljoa kuin ennen. Silloin etupää, joka ei ole muuttunut, saa kovemman paineen. Levyn suurennus ei oikeastaan suurenna jarrujen tehoa, jos kitkapintojen koko ei kasva. Paitsi tietysti jos kuumeneminen on ollut ongelma.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Etustefa on vaihdettu, jarrupääsylinteri purettu pois, takapiirin paineensäädin purettu ja tarkistettu toiminta. Käynnissä käytettiin ihan hetki, että nähtiin hiukan pitääkö stefa mitään. Sisusta on purettu pois maalauksen edestä. Konepeltiä hieman putsailtu sisäpuolelta, koska se on vielä maalaamatta.

Näillä edettiin tällä kertaa. Pääsylinteriä on katseltu ja ulkomailta saisi uusia melko halvallakin. Jarruissa voi olla, että täytyy vaihtaa takaata satulat isompi mäntäisiin. Täytyy yrittää etsiä käytettynä wilwoodin kisasatulat. Jenkkeihin on käyty keskustelua alustasta ja sieltä kannattaisi samantien tilata myös nuo satulat.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti:Täytyy yrittää etsiä käytettynä wilwoodin kisasatulat. Jenkkeihin on käyty keskustelua alustasta ja sieltä kannattaisi samantien tilata myös nuo satulat.
Moi, mites nämä http://www.hispecbrake.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Wilwoodin hintaluokassa ja keskusteluiden mukaan pätevät jarrrut.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Ihan pätevän oloisia laitteita! Itsellä on kuitenkin kokemusta ja tietoa wilwoodeista, joten se tuntuu helpommalta ratkaisulta. Lisäksi onhan nuo dynalitet hispecin vastaavia muutaman kympin halvemmat per satula. Enkä jaksa nyt alkaa selvittää mikä noihin on aftermarket jarrupalojen saanti esim. ferodolta. Lisäksi noihin ei taatusti ole Suomessa kenelläkään paloja hyllyssä toisin kuin wilwoodiin. Eteen olisin voinutkin harkita aikoinaan kun noi powerlitet ei ole saanut pelkästään positiivist palautetta. Taakse noi dynalitet on kuitenkin enemmän kuin hyvät.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Myydyistä romuista on saatu" iso" kasa rahaa ja pistetty vielä hieman siihen päälle. No nyt on sitten nekin oikeastaan käytetty. Toivotaan, että tulee ensi viikon loppu puolella joulu :D Kävin tänään hakemassa isomman pääsylkän raptecilta. Tämä on nyt E420 mallista. Ei ihan parhain kun puuttuu tuo toinen etupään lähtö. Täytyy joko haaroittaa toinen puoli tai sitten porata toiselle puolelle tuo reikä, koska se kohta kyllä löytyy sylkästä. Toivotaan että näillä muutoksilla alkaisi takajarrut löytymään. Taakse tulee pari milliä pienempi levy, mutta jäähdytetty ja 25mm paksu. PITÄISI ruveta mersun pysähtymään. Alustan hankinta jää myöhäisemmälle ajankohdalle näiden hankintojen takia, mutta parempi ostaa nämä nyt niin pääsee rakentelemaan. Alustan nyt pulttaa parissa tunnissa alle kun sen saa tontille.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tänään edistytty seuraavasti:
- Konepelti on hiottu rälläkällä maalaus valmiiksi.
- Sisäosien hiontaa aloitettu
- Myydyt osat takaiskarit ja etuyläpäät irroitettu.
- Raptecilta haettu jarrupääsylinteri purettu/putsattu ja pohdittu siihen yhden lisälähdön poraamista.
- Jarrutehostajan irroitin ja maalasin kiiltävällä mustalla. Ihan siisti oli ennestään, mutta jos nyt sopisi paremmin konehuoneen ilmeeseen.
- Poikkituki sovitettu paikalleen ja todettu tarpeeksi hyväksi.

Taakse olen miettinyt levyä. Ajattelin aluksi 288mm x 25mm levyä uudemmasta mersusta. Hiukan kuitenkin epäilyttää onko se turhaa. Toinen ääripää olisi sitten tenavan oma etulevy eli 262mm x 22mm. Lähinnä ihan painonsäästö syistä. Ja onhan nuo levyt jousittamatontakin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Pitkän etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen tainnut päätyä Vianon/Viton levyyn. Se on taakse melko passelin kokoinen 276mm ja paksuudeltaan 22mm. Taakse turha ottaa paksumpaa kun varmasti riittää kunhan on jäähdytetty. Lisäksi tuossa on ET hyvin kohdallaan vaikka onkin pakuissa etulevynä. Ja onhan niissä hintakin kohdallaan, vaikka ostaisi laatumerkkejä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mikä on sun kokemus jarrukilpien merkityksestä (etu)jarrujen jäähtymiselle? Maalaisjärjellä ajatellen kilven poiston pitäisi edesauttaa jäähtymistä. Ja jos autolla ei ajeta talvikelissä, niin mitään haittaakaan en sen poistossa näkisi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kyllähän se vaikuttaa. Paremmin siellä ilma kiertää. Eihän niitä tarvita kuin lumen, kivien ja katsastusmiehen takia. Tarkempaa kokemusta ei ole kun yleensä noi heti kuitenkin revitään pois.

Enemmän löytyy kokemusta/kuulopuheita muista jarrujen jäähdytyksistä. Kyllä kisakäytössä etujarrujen jäähdytysputkilla on kauhean suuri merkitys. Samat jarrut ilman jäähdytystä saattaa kestää kierroksen. Putkilla 10 kierrosta ja putkilla + jarrukilven paikalle tulevalla ohjurilla vaikka 6 tuntia. Sellaisella levyllä, joka ohjaa ilman tarkasti levyn sisään niin että ilma tulee ulos jäähdytetyn levyn keskeltä, on todella suuri vaikutus lämpöihin. Liian kuumana käyvä levy aiheuttaa palojen murenemista ja endussa katoaa jarrut tankkauksen aikana kun lämpö pääsee leviämään niistä satulaan.

Sellainen suppilon mallinen osa on muuten todella huono siinä auton puskurissa. Huomattavasti parempi on esim. Reikä joka on hieman itse jäähdytysputkea pienempi.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja make280s »

jezze rs kirjoitti:Kyllähän se vaikuttaa. Paremmin siellä ilma kiertää. Eihän niitä tarvita kuin lumen, kivien ja katsastusmiehen takia. Tarkempaa kokemusta ei ole kun yleensä noi heti kuitenkin revitään pois.

Enemmän löytyy kokemusta/kuulopuheita muista jarrujen jäähdytyksistä. Kyllä kisakäytössä etujarrujen jäähdytysputkilla on kauhean suuri merkitys. Samat jarrut ilman jäähdytystä saattaa kestää kierroksen. Putkilla 10 kierrosta ja putkilla + jarrukilven paikalle tulevalla ohjurilla vaikka 6 tuntia. Sellaisella levyllä, joka ohjaa ilman tarkasti levyn sisään niin että ilma tulee ulos jäähdytetyn levyn keskeltä, on todella suuri vaikutus lämpöihin. Liian kuumana käyvä levy aiheuttaa palojen murenemista ja endussa katoaa jarrut tankkauksen aikana kun lämpö pääsee leviämään niistä satulaan.

Sellainen suppilon mallinen osa on muuten todella huono siinä auton puskurissa. Huomattavasti parempi on esim. Reikä joka on hieman itse jäähdytysputkea pienempi.



Eikö se ilma kuitenkin tule ulos jäähdytetyn levyn ulkoreunalta ja imu/sisäänmeno keskeltä (keskipakopumppu) !!!
MB W-210 200cdi vm 99
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Sitäpä tarkoitin, mutta ilmaisin huonosti. Ei keskeltä vaan välistä, juuri niinkuin korjasit. Jälkeenpäin kun luki niin muutenkin epäselvä teksti, joten hyvä kun muut hereillä.

keskipakopumppu on jäänyt sanana vahvasti käyttöön, vaikka ei moista keskipakoisvoimaa ole edes olemassa. Vähän sama kuin 95 prosentilla auto harrastajista on öljynlauhdutin. Syytäkin olla cooleri jos öljyt höyryksi asti muuttuu. Ihan näin super offtopic :D
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja make280s »

jezze rs kirjoitti:Sitäpä tarkoitin, mutta ilmaisin huonosti. Ei keskeltä vaan välistä, juuri niinkuin korjasit. Jälkeenpäin kun luki niin muutenkin epäselvä teksti, joten hyvä kun muut hereillä.

keskipakopumppu on jäänyt sanana vahvasti käyttöön, vaikka ei moista keskipakoisvoimaa ole edes olemassa. Vähän sama kuin 95 prosentilla auto harrastajista on öljynlauhdutin. Syytäkin olla cooleri jos öljyt höyryksi asti muuttuu. Ihan näin super offtopic :D

No jos keskipakopumppu ei kelpaa niin sanotaan sitten vaikka linko/lietso,imee keskeltä ja poistuu välistä ulkoreunalta ! :D
MB W-210 200cdi vm 99
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Taidetaan sittenkin pysyä siinä keskipakopumpussa :D

tänään tulikin käytyä kaupoilla ja lunastettua noi viton levyt. Lisäksi tilasin kamaa lautamäeltä.
Tulossa olisi:
Omp rs p.t.2 penkki
uudet leimalliset vyöt.
wilwood forged dynalite satulat
edellisille ferodon palat ds2500 h
teräspunosletkut wilwoodeille.

Otettiin pääsuojilla oleva penkki niin ei tarvi laittaa putkeen sitä kallista ja paksua fia suojaa,
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Oujee!! Paketti saapui tänään ja onhan se kiva saada uusia kiiltäviä osia haltuun. Huomenna talllipäivä, joten voisi laitella kuvia jahka sieltä pois pääsee.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tänään oli tallipäivä. Pistin tuon "uuden" pääsylinterin kasaan. Tein siihen yhden uuden lähdön ettei tarvi haaroittaa tökerösti etujarruille. Kiinnitin sen maalattuun tehostajaan. Aijempaa siistimmän säiliön otin mukaan Raptecilta kun hain sylinterin. Sovittelin uusia jarru osia ja saattaa olla, että täytyy vielä muuttaa levyä. Oli Viton 276mm levyt muuten todella hyvät, mutta hiukan liian pienet halkaisijaltaan (oma mittavirhe). Jää uusi satula kantamaan hieman kannakekorvista. Penkkiä koesovitettiin ja mallailtiin. Sisäosat on hiottu kuten konepellin toinen puoli. Vedettiin jo eka kerros maalia joihinkin paikkoihin. Kirjava on, mutta eiköhän se siitä vielä parane.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kuva

Kuva

Kuva
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kävin vaihtamassa takalevyt. Nyt on 22mm x 300mm. W204 350 4-maticin takalevyt. Nyt on tilaa ja vanteeseenkin jää vielä ylimääräistä. Tarpeetonta painoa vaan tulee, mutta minkäs teet. Nyt täytyy ryhtyä adapterien suunnitteluhommiin.

Kuva
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti:Kävin vaihtamassa takalevyt. Nyt on 22mm x 300mm. W204 350 4-maticin takalevyt. Nyt on tilaa ja vanteeseenkin jää vielä ylimääräistä. Tarpeetonta painoa vaan tulee, mutta minkäs teet. Nyt täytyy ryhtyä adapterien suunnitteluhommiin.

[ [url=http://i738.photobucket.com/albums/xx26/jezze_rs/Mese/Jarrut/Kuva0116_zpsfab1866f.jpg] ][/url]
Näyttää hyvältä! Minkä kokoinen vanne?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Vanteen koko on 15". Säännöt tuon aikanaan tuohon rajoitti. Nykyään e36 bemareiden aikana on jo sallittu 16" vanne. Kovaa sotaahan tuosta käytiin onko 16" vanne nopeampi niin että niihin olisi pakko siirtyä, jos meinaa pärjätä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jaa häh? Ei ole kuulunut mitään? No ei ole tullut kirjoiteltua, mutta onhan täällä tallilla oltu. Maalattuna valmiina on kontinluukku, konepelti, sisusta ja ihan viimeistä sipaisua vaille on myös turvakaaret. Takajarruista on levyt pienennetty, satulakorvat tehty, jarruletkut koottu ja koesovitus suoritettu. Kovat pultit täytyy hakea niin voi lyödä kasaan. Laitoin myös jarrutehostajan sylintereineen takaisin paikalleen. Bensavehkeet on TAAS levällään ja niihin on tehty muutamat muutokset. Josko jo toimisivat toivotusti. Sunnuntaina saa ruveta kasaamaan takaisin penkkiä ja vöitä. Alusta tilattu tällä viikolla. Katsotaan josko tulisi ensi kuun puolella tontille. Nyt ei olekaan pitkästä aikaa hankintalistalla kuin renkaat.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin