R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Terve!
SL:ni rättikaton muovi-ikkunat ovat halkeilleet sen verran, että päätin tehdä asialle jotain ennen kuin ne alkavat vuotaa. Teippi on toistaiseksi riittänyt, mutta ei välttämättä riitä kauaa ja näyttää tökeröltä.
Kyselin muutamasta autoverhoomosta hintoja ikkunoiden vaihdolle. Kaikki tuntuivat lähtevän siitä, että katto pitää ottaa irti työn ajaksi, ja hinta kipusi mielestäni turhan korkealle, hommaan kun liittyy liiman kanssa tuhraamista, ja vanha katto pitäisi saada ehjänä irtikin. Samalla olisi varmaan järkevämpää vaihtaa koko katto, mutta koska kankaalla on vielä elinikää, päätin tutkia vaihtoetoja.
Bongasin sitten r129motoring.comin myymän vaihtoikkunasetin, jota firma väittää mahdolliseksi asentaa ilman katon irrottamista. En meinannut uskoa, mutta eri foorumeilta löytyi sitten muutamia kokemuksia ja hyödyllisiä vinkkejä aiheesta. Vakuutuin ajatuksesta sen verran, että päätin kokeilla, vaikken ole erityisen kokenut ompelija ja vaikka edessä olisikin monta tuntia hikoilua, kiroilua ja todennäköisesti verta neulanpistojen muodossa. Harrasteauton kanssa näille ei voi laskea hintaa, eihän?
En tilannut mainittua settiä vaan hommasin tarvikkeet erikseen: Kirkasta 1mm paksua PVC-kalvoa teollisuus-Etolasta, ompelunaskali (Speedy Stitcher), karhulankaa, sakset, kalvotussi, ompelukoneneuloja (tilasin naskalin mukana 10kpl neuloja, jenkkikooltaan #18)
Päätin aloittaa vaihtamalla kokeeksi vain toisen sivuikkunan, jotta varmistun ratkaisun toimivuudesta eli lähinnä vedenpitävyydestä ennen kuin jatkan.
Lopputuloksena työn jälki on yllättävän siistiä, mutta aikaa siihen kyllä tuhraantui. Koko hommaan, siis yhteen sivuikkunaan, meni nelisen tuntia. Alkusäätö, vanhan ikkunan irti ratkominen, uuden leikkaaminen muotoon ja vanhojen langanpätkien irti nyppiminen vei vajaan tunnin, ja loppu aika sitten itse ompeluun (ja tietysti kämmäilyyn varsinkin alussa...). Työ toki nopeutui loppua kohti, kun rutiini kehittyi ja keksin vähän parempia työasentoja, mutta tuskaisen hidasta se on silti. Unohdin vieläpä ottaa keittiöjakkaran matkaan lähtiessäni tallille, ja työasento ei ollut kovin miellyttävä selälle (pituutta sellaiset 198cm, joten kumartelemaanhan siinä joutui). Välissä pidin lisäksi parin tunnin ruokatauon, koska puuha käy nälkäisenä kahta kauheammin hermoille, ja virheitä tulee tehtyä herkemmin.
Mutama kuva: http://juusmo.kapsi.fi/r129/windows/. Kännykästä loppui akku, joten en saanut lopputuloksesta kuvaa, mutta ompeluvaiheen kuvasta saanee jonkinlaisen käsityksen. Lanka on nyt eriväristä kuin alkuperäinen, mutta eipä se ainakaan itseäni haittaa.
Muutama havainto:
- Ikkunan ja kankaan välissä ei ollut mitään tiivistettä, joten en sinne mitään laittanutkaan
- Oikeaan kokoon leikatun sivuikkunan saa helposti aseteltua paikalleen niin, että se pysyy siinä ompelun ajan. Keski-ikkunan kanssa lienee vaikeampaa, joten pitää ehkä virittää se kiinni neuloilla tms
- Lienee sanomattakin selvää, että kannattaa olla hyvä valaistus
- Neulan kärjellä löytää yleensä helposti vanhan reiän, joten tikkien väliä ei tarvitse hirveämmin mittailla
- Etolan muovi vääristää ehkä vähän enemmän kuin alkuperäinen, ja on hieman ohuempaa
Nyt sitten odottelen sateita tai niiden viipyessä hankkiudun jonnekin vesiletkun ulottuville, jotta näen virityksen toimivuuden. Pyörittelen ajatusta keski-ikkunan vaihdosta puoliksi kauhulla, koska siinä niitä hankalia työasentoja vasta pääseekin harjoittelemaan.
Kommentteja tai vinkkejä jatkoon? Ai niin -- en vielä onnistunut tökkimään itseäni verille neulalla
SL:ni rättikaton muovi-ikkunat ovat halkeilleet sen verran, että päätin tehdä asialle jotain ennen kuin ne alkavat vuotaa. Teippi on toistaiseksi riittänyt, mutta ei välttämättä riitä kauaa ja näyttää tökeröltä.
Kyselin muutamasta autoverhoomosta hintoja ikkunoiden vaihdolle. Kaikki tuntuivat lähtevän siitä, että katto pitää ottaa irti työn ajaksi, ja hinta kipusi mielestäni turhan korkealle, hommaan kun liittyy liiman kanssa tuhraamista, ja vanha katto pitäisi saada ehjänä irtikin. Samalla olisi varmaan järkevämpää vaihtaa koko katto, mutta koska kankaalla on vielä elinikää, päätin tutkia vaihtoetoja.
Bongasin sitten r129motoring.comin myymän vaihtoikkunasetin, jota firma väittää mahdolliseksi asentaa ilman katon irrottamista. En meinannut uskoa, mutta eri foorumeilta löytyi sitten muutamia kokemuksia ja hyödyllisiä vinkkejä aiheesta. Vakuutuin ajatuksesta sen verran, että päätin kokeilla, vaikken ole erityisen kokenut ompelija ja vaikka edessä olisikin monta tuntia hikoilua, kiroilua ja todennäköisesti verta neulanpistojen muodossa. Harrasteauton kanssa näille ei voi laskea hintaa, eihän?
En tilannut mainittua settiä vaan hommasin tarvikkeet erikseen: Kirkasta 1mm paksua PVC-kalvoa teollisuus-Etolasta, ompelunaskali (Speedy Stitcher), karhulankaa, sakset, kalvotussi, ompelukoneneuloja (tilasin naskalin mukana 10kpl neuloja, jenkkikooltaan #18)
Päätin aloittaa vaihtamalla kokeeksi vain toisen sivuikkunan, jotta varmistun ratkaisun toimivuudesta eli lähinnä vedenpitävyydestä ennen kuin jatkan.
Lopputuloksena työn jälki on yllättävän siistiä, mutta aikaa siihen kyllä tuhraantui. Koko hommaan, siis yhteen sivuikkunaan, meni nelisen tuntia. Alkusäätö, vanhan ikkunan irti ratkominen, uuden leikkaaminen muotoon ja vanhojen langanpätkien irti nyppiminen vei vajaan tunnin, ja loppu aika sitten itse ompeluun (ja tietysti kämmäilyyn varsinkin alussa...). Työ toki nopeutui loppua kohti, kun rutiini kehittyi ja keksin vähän parempia työasentoja, mutta tuskaisen hidasta se on silti. Unohdin vieläpä ottaa keittiöjakkaran matkaan lähtiessäni tallille, ja työasento ei ollut kovin miellyttävä selälle (pituutta sellaiset 198cm, joten kumartelemaanhan siinä joutui). Välissä pidin lisäksi parin tunnin ruokatauon, koska puuha käy nälkäisenä kahta kauheammin hermoille, ja virheitä tulee tehtyä herkemmin.
Mutama kuva: http://juusmo.kapsi.fi/r129/windows/. Kännykästä loppui akku, joten en saanut lopputuloksesta kuvaa, mutta ompeluvaiheen kuvasta saanee jonkinlaisen käsityksen. Lanka on nyt eriväristä kuin alkuperäinen, mutta eipä se ainakaan itseäni haittaa.
Muutama havainto:
- Ikkunan ja kankaan välissä ei ollut mitään tiivistettä, joten en sinne mitään laittanutkaan
- Oikeaan kokoon leikatun sivuikkunan saa helposti aseteltua paikalleen niin, että se pysyy siinä ompelun ajan. Keski-ikkunan kanssa lienee vaikeampaa, joten pitää ehkä virittää se kiinni neuloilla tms
- Lienee sanomattakin selvää, että kannattaa olla hyvä valaistus
- Neulan kärjellä löytää yleensä helposti vanhan reiän, joten tikkien väliä ei tarvitse hirveämmin mittailla
- Etolan muovi vääristää ehkä vähän enemmän kuin alkuperäinen, ja on hieman ohuempaa
Nyt sitten odottelen sateita tai niiden viipyessä hankkiudun jonnekin vesiletkun ulottuville, jotta näen virityksen toimivuuden. Pyörittelen ajatusta keski-ikkunan vaihdosta puoliksi kauhulla, koska siinä niitä hankalia työasentoja vasta pääseekin harjoittelemaan.
Kommentteja tai vinkkejä jatkoon? Ai niin -- en vielä onnistunut tökkimään itseäni verille neulalla
Viimeksi muokannut juusmo, Ma 27.01.2014 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mulla olis sama operaatio edessa, Toinen sivuikkuna täysin halki. Ebaysta ostin juuri tuon R129motoringin sarjan ja vaikuttaa ihan asialliselta. Mukana tuli lappu minkä avulla löysi netistä opastusvideot joka työvaiheesta. Viä pitäisi keksiä jostain aikaa että vaihtelis ne ikkunat.
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mitäs kaikkea roinaa siinä paketissa muuten tuli? Tärkeimpiä syitä jättää se ostamatta oli lopulta se, että firma ei suostu kertomaan tuotteestaan paljon muuta kuin mainoshöpöhöpöä, edes sähköpostitse. En viitsinyt ostaa sikaa säkissä. Ymmärrän toisaalta, että heillä koko bisnes perustuu siihen, että ohjeet eivät ole julkisia, mutta voisivat nyt vähän edes avata.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Vähän lisää väliraporttia siltä varalta, että jotakuta projektia pohtivaa kiinnostaisi. Jatkoin hommaa tänään. Tajusin vähän myöhässä, että kannattaisi hoitaa takaikkuna sivuikkunoiden ollessa irti, koska silloin varsinkin sen sivut on helpompi ommella. Otin siis tänään molemmat jäljellä olleet vanhat ikkunat irti. Irrottamiseen, langanpätkien siistimiseen, uusien ikkunoiden leikkaamiseen ja mallailuun meni tällä kertaa pari tuntia. Takaikkunan kanssa saa tietysti säätää sen suuren koon takia vähän enemmän, jotta sen saisi kireäksi. Lisäksi ylä- ja alareunassa menee metallinen lista, joka on paikallaan samoilla ompeleilla kuin ikkuna, ja varsinkin yläpuolella lista tahtoo karkailla pois paikaltaan. Apumies ei olisi ollut pahitteeksi ison ikkunan paikalleen virittelyssä, mutta kävi se yksinkin, kun vain rauhassa laittoi muutamalla neulalla ikkunan sopivasti.
Sain takaikkunan sivut suunnilleen ommeltua. Tähän meni kolmisen tuntia, joiden aikana piti vielä vähän korjailla ikkunan asentoa ja tietysti tyriä mm. katkomalla lanka pariin kertaan. Lanka katkeaa helposti, kun sen syöttö jumiutuu tavalla tai toisella, tai silloin kun huomaan, että paria tikkiä aiemmin lanka jäi löysälle ja yritän väkisin saada sitä kiristettyä. Maltti olisi valttia, mutta hankalien työasentojen takia sitä ei oikein riitä.
Arvioisin, että urakkaa on jäljellä vielä n. 7-8h. Tähän mennessä aikaa on siis mennyt jotakuinkin 9 tuntia tai vähän vajaat.
Koska homma jäi niin pahasti kesken, ajoin kaikki ikkunat paikallaan tallille parin kilometrin päähän. Tuntuvat istuvan ihan napakasti tilapäisvirityksillänikin, joten eiköhän tästä ihan hyvä tule. Ainoana moitteena on Etolamuovin optinen laatu, mutta eipä takaikkunoista maisemia ihailla. Avoautokokemukseni on tosin aika vähäistä, joten en tiedä mikä on standardi.
Sain takaikkunan sivut suunnilleen ommeltua. Tähän meni kolmisen tuntia, joiden aikana piti vielä vähän korjailla ikkunan asentoa ja tietysti tyriä mm. katkomalla lanka pariin kertaan. Lanka katkeaa helposti, kun sen syöttö jumiutuu tavalla tai toisella, tai silloin kun huomaan, että paria tikkiä aiemmin lanka jäi löysälle ja yritän väkisin saada sitä kiristettyä. Maltti olisi valttia, mutta hankalien työasentojen takia sitä ei oikein riitä.
Arvioisin, että urakkaa on jäljellä vielä n. 7-8h. Tähän mennessä aikaa on siis mennyt jotakuinkin 9 tuntia tai vähän vajaat.
Koska homma jäi niin pahasti kesken, ajoin kaikki ikkunat paikallaan tallille parin kilometrin päähän. Tuntuvat istuvan ihan napakasti tilapäisvirityksillänikin, joten eiköhän tästä ihan hyvä tule. Ainoana moitteena on Etolamuovin optinen laatu, mutta eipä takaikkunoista maisemia ihailla. Avoautokokemukseni on tosin aika vähäistä, joten en tiedä mikä on standardi.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mulla on sama projekti edessä ensi keväänä. Ajattelin tämän topicin vinkkien perusteella ostaa ikkunat tuolta r129motoring.com:ista. Hinta on aika sopivan tuntuinen, kun pelkäsin pahimmillaan koko takapalan (missä ikkunat ovat kiinni) menevän vaihtoon. Hyvä tietään, että pelkkiä ikkunoita saa tilaamalla. Vaihdon ajattelin suorittaa jossain pääkaupungin asiaan vihkiytyneessä mestassa.
Laita kuvia kun koko projekti on valmis!
Laita kuvia kun koko projekti on valmis!
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Valmista tuli. Eilen illalla tuli tehtyä vielä kuuden tunnin rykäisy, joten kokonaisajaksi tuli noin 15 tuntia. Huhhuh. Lisäsin kuvat myös lopputuloksesta tänne: http://juusmo.kapsi.fi/r129/windows/. Ei siitä täydellinen tullut, mutta parempi silti kuin uskalsin toivoa, joten olen tyytyväinen. Nähtäväksi tietysti jää, miten ompeleet ja itse ikkunat kestävät aikaa, kulutusta ja vettä.
Jos aloittaisin alusta, tekisin tosiaan niin, että ottaisin kaikki ikkunat irti kerralla ja aloittaisin ompelun isosta keski-ikkunasta. Varsinkin sen yläosa on huomattavasti helpompi ommella, kun käden saa sivuikkunasta läpi. Vähän myös harmittaa se, että tikkien kanssa ei mitenkään pystynyt olemaan niin huolellinen etteikö sinne tänne kankaan sisäpuolelle olisi jäänyt vähän löysää lankaa. Saa nähdä tuleeko tästä vielä vaivaa jatkossa.
E38: Jos meinaat teettää jossain, ei varmaan edes kannata tilata r129motoring.comista mitään. En usko, että verhoilufirmat suostuvat tekemään hommaa käsipelillä katon ollessa paikallaan, joten katto otettaneen joka tapauksessa irti ja homma tehdään ihan muilla työkaluilla kuin sarjan mukana tulevilla, ja ikkunakalvoa saa muualtakin (todennäköisesti verhoilufirmoilla on myös parempia tavaratoimittajia kuin Etra, josta omani hankin...).
Jos aloittaisin alusta, tekisin tosiaan niin, että ottaisin kaikki ikkunat irti kerralla ja aloittaisin ompelun isosta keski-ikkunasta. Varsinkin sen yläosa on huomattavasti helpompi ommella, kun käden saa sivuikkunasta läpi. Vähän myös harmittaa se, että tikkien kanssa ei mitenkään pystynyt olemaan niin huolellinen etteikö sinne tänne kankaan sisäpuolelle olisi jäänyt vähän löysää lankaa. Saa nähdä tuleeko tästä vielä vaivaa jatkossa.
E38: Jos meinaat teettää jossain, ei varmaan edes kannata tilata r129motoring.comista mitään. En usko, että verhoilufirmat suostuvat tekemään hommaa käsipelillä katon ollessa paikallaan, joten katto otettaneen joka tapauksessa irti ja homma tehdään ihan muilla työkaluilla kuin sarjan mukana tulevilla, ja ikkunakalvoa saa muualtakin (todennäköisesti verhoilufirmoilla on myös parempia tavaratoimittajia kuin Etra, josta omani hankin...).
Viimeksi muokannut juusmo, Ma 27.01.2014 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Hienosti toteutettu
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Ai niin. Jos joku tarvitsee, mulla on tätä samaa muovia vielä jäljellä, ja siitä saa helposti vielä toisen setin ikkunoita. Maksoi alveineen jotain 80e/m 140cm leveältä rullalta. Sain koko loppurullan, koska siihen olisi muuten jäänyt niin vähän ettei kauppa olisi tehnyt sillä mitään.
Rullan pahvihylsyssä oli vielä se lisähyöty, että se on juuri riittävän leveä, että sillä saa tuettua R129:n katon takaosan molemmista reunoista pystympään asentoon helpottamaan työskentelyä
Rullan pahvihylsyssä oli vielä se lisähyöty, että se on juuri riittävän leveä, että sillä saa tuettua R129:n katon takaosan molemmista reunoista pystympään asentoon helpottamaan työskentelyä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mitä tarkoitit "karhulangalla"? Toivottavasti et puuvillalankaa, sillä se ei kestä pitkään ulkokäytössä.juusmo kirjoitti: Nähtäväksi tietysti jää, miten ompeleet ja itse ikkunat kestävät aikaa, kulutusta ja vettä..
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Hyvännäkönen lopputulos! Toivottavasti muovi ei hankaudu helposti sumeaksi. Ainakin kuvien perusteella näkyvyys ulos on ok.
Pitää tiedustella keväällä, miten vaihtovirmat suosittelevat homman tehtävän.
Pitää tiedustella keväällä, miten vaihtovirmat suosittelevat homman tehtävän.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Tätä polyesterilankaa: http://www.ullaka.fi/tuotteet.html?id=25/206" onclick="window.open(this.href);return false;Matti Äyräväinen kirjoitti:Mitä tarkoitit "karhulangalla"? Toivottavasti et puuvillalankaa, sillä se ei kestä pitkään ulkokäytössä.juusmo kirjoitti: Nähtäväksi tietysti jää, miten ompeleet ja itse ikkunat kestävät aikaa, kulutusta ja vettä..
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Ikkunoiden vaihto lähestyy. Soittelin pääkaupunkiseudun paikkoihin: Tapiolan Autoverhoomoa suositeltiin ja sieltä sain järkevimmän tarjouksen. Koko katon vaihto 1800€ töineen, pelkän takapalan vaihto 1100-1200€ töineen. Pelkkiä ikkunoita ei kuulemma kannata vaihtaa, koska työnosuuden hinta kipuaa melkeen samaan mitä uuden takapalan vaihdosta tulee. Rättikattoani tutkittua tarkemmin, on keski-ikkunan reunat niin kuppasessa kunnossa, että siihen uuden ikkunan ompeleminen voi olla lähes mahdotonta. Siinä katto on ns. game over vaiheessa.
Soitin myös piruuttani Turkuun ja kyselin hintoja sieltä = pelkkää takapalaa ei suostuttu vaihtamaan ja koko katon vaihto n 3000€ töineen.
Soitin myös piruuttani Turkuun ja kyselin hintoja sieltä = pelkkää takapalaa ei suostuttu vaihtamaan ja koko katon vaihto n 3000€ töineen.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Oma rättikatto on kanssa hieman elämää nähneen näköinen, ikkunat tosin ehjät mutta jo haalistuneet. Vähän kiinnostas http://www.ebay.com/itm/Mercedes-R129-S ... 6e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; tuommonen ratkasu, kaikki kunnia tuolle ompeluhommalle, siinä on kyllä askartelua. Seuraavaks pitäs hyökätä kovakaton kimppuun kun siinä verhoilu roikkuu..
500SL -90
500whp.net
500whp.net
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Eihän sitä ikkunoiden vaihtamista tosiaan kannata paljon harkita, jos katto ympäriltä murenee pois Tapauskohtaistahan se on. Itse toivottavasti sain ostettua tällä tempulla useamman vuoden lisäaikaa rätille, joka on melko hyvässä kunnossa.
Työn osuus katon vaihdossa on sen verran suuri, että jos on aikaa ja mahdollisuuksia, kannattaa kysellä myös Virosta.
Työn osuus katon vaihdossa on sen verran suuri, että jos on aikaa ja mahdollisuuksia, kannattaa kysellä myös Virosta.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Tämä topic sattui sopivasti silmään! Itselläni on 107:n katon sivupalat kovettuneet ja haljenneet, auto on viettänyt 40 vuotta paahtavassa Atlantan auringossa. Itse kuomu on todella hyvässä kunnossa, joten en millään viitsisi alkaa vaihtamaan koko kattoa ihan turhaan jos nuo ikkunat saisi ommeltua uusiksi.
Millaista tuo Etolan kalvo on pehmeydeltään?
Millaista tuo Etolan kalvo on pehmeydeltään?
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mitähän tarkalleen ottaen yrität kysyä? En osaa tuohon vastata muuta kuin että hyvin tuntui toimivan ainakin sen hetken mitä syksyllä ehti vielä vaihdon jälkeen rättikattoa käyttelemään.Wikke kirjoitti:Tämä topic sattui sopivasti silmään! Itselläni on 107:n katon sivupalat kovettuneet ja haljenneet, auto on viettänyt 40 vuotta paahtavassa Atlantan auringossa. Itse kuomu on todella hyvässä kunnossa, joten en millään viitsisi alkaa vaihtamaan koko kattoa ihan turhaan jos nuo ikkunat saisi ommeltua uusiksi.
Millaista tuo Etolan kalvo on pehmeydeltään?
Mulla on edelleen rullalla tallessa se yli jäänyt osa, josta saa vielä tehtyä ainakin toisen satsin R129-ikkunoita. Saa tulla hakemaan pois jos liikkuu Helsingin suunnalla...
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Anteeksi epätäsmällisyyteni, lähinnä juuri sitä miten ikkuna "laskostuu" katon mukana. En tiedä millaista kangaskaton ikkunamateriaalin tulee olla uudenveroisessa kunnossaan.juusmo kirjoitti:Mitähän tarkalleen ottaen yrität kysyä? En osaa tuohon vastata muuta kuin että hyvin tuntui toimivan ainakin sen hetken mitä syksyllä ehti vielä vaihdon jälkeen rättikattoa käyttelemään.
Mulla on edelleen rullalla tallessa se yli jäänyt osa, josta saa vielä tehtyä ainakin toisen satsin R129-ikkunoita. Saa tulla hakemaan pois jos liikkuu Helsingin suunnalla...
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Tällä sama homma R129 ikkunat pitäisi vaihtaa. Rätti muuten hyvässä kunnossa, mutta pikkuikkunat halkeileet.
Tilasin ebay:stä jo tämän sarjan: http://www.ebay.com/itm/130744138397?ss ... 1497.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan hyvältä nuo korjauspalat vaikuttaa ja pitäisi olla ihan alkuperäislaatua. Pitäisi vain löytää Oulun seudulta näille asentaja ja parilla tuttavalla myös sama homma jos sais vaikka sovittua kimppa-asennus
Tilasin ebay:stä jo tämän sarjan: http://www.ebay.com/itm/130744138397?ss ... 1497.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan hyvältä nuo korjauspalat vaikuttaa ja pitäisi olla ihan alkuperäislaatua. Pitäisi vain löytää Oulun seudulta näille asentaja ja parilla tuttavalla myös sama homma jos sais vaikka sovittua kimppa-asennus
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Ihan nätisti se tosiaan tuntuu menevän. Taitoskohta jää ainakin vielä tässä vaiheessa mukavan pyöreäksi katon ollessa alhaalla.Wikke kirjoitti: Anteeksi epätäsmällisyyteni, lähinnä juuri sitä miten ikkuna "laskostuu" katon mukana. En tiedä millaista kangaskaton ikkunamateriaalin tulee olla uudenveroisessa kunnossaan.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
No niin nyt on ikkunat vaihdatettu tällä ja hyvä tuli nyt näkee ikkunasta läpikin Tosiaan useammasta verhoomosta kysyin niin ainoa vaihtoehto oli, että rättin takaosa käytetään pois ja ommellaan konella.
Työn teki Eska Huolto ja korjaus verhoomo Oulussa. Asiantunteva kaveri ja rättejä vaihdellut ennenkin. Lisäksi sääti kattoa ja lukituksia niin toimii muutenkin nyt moiteettomasti.
Eskalle jäi vanhat ikkunat sapluuna-malliksi joten sieltä voi kysellä ikkunan vaihtoa tai uusia ikkunoita.
Kuva ennen:
ja jälkeen:
Työn teki Eska Huolto ja korjaus verhoomo Oulussa. Asiantunteva kaveri ja rättejä vaihdellut ennenkin. Lisäksi sääti kattoa ja lukituksia niin toimii muutenkin nyt moiteettomasti.
Eskalle jäi vanhat ikkunat sapluuna-malliksi joten sieltä voi kysellä ikkunan vaihtoa tai uusia ikkunoita.
Kuva ennen:
ja jälkeen:
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mulla on kanssa tuo edessä. Mitä Oululainen firma otti tuosta työstä?
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
n. 500€ tuli koko lysti maksaan ikunoineen. Eskalta saa ostaa myös uusia ikkunoita. Tuttavakin aikoi viedä oman SL:n ikkunoiden vaihtoon.jens kirjoitti:Mulla on kanssa tuo edessä. Mitä Oululainen firma otti tuosta työstä?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Hienoa jälkeä ja hyvä, että härmästä löytyy paikkoja jotka suostuu pelkät ikkunat vaihtamaan. Oulu on kuitenkin liian 'toisellä puolella maailmaa' mun aikatauluille.Arto S kirjoitti:n. 500€ tuli koko lysti maksaan ikunoineen. Eskalta saa ostaa myös uusia ikkunoita. Tuttavakin aikoi viedä oman SL:n ikkunoiden vaihtoon.jens kirjoitti:Mulla on kanssa tuo edessä. Mitä Oululainen firma otti tuosta työstä?
Sulla varmaan oli rätin reunat aika hyvässä kondiksessa vielä ikkunoiden ompeleiden kohdalta? Eli käyttivät vanhaa takapalaa?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Joo rätti oli muuten hyväkuntoinen ja olisi ollut turhaa vaihtaa uuteen. Jospa tällä nyt muutaman vuoden pärjää.E38 kirjoitti:Hienoa jälkeä ja hyvä, että härmästä löytyy paikkoja jotka suostuu pelkät ikkunat vaihtamaan. Oulu on kuitenkin liian 'toisellä puolella maailmaa' mun aikatauluille.Arto S kirjoitti:n. 500€ tuli koko lysti maksaan ikunoineen. Eskalta saa ostaa myös uusia ikkunoita. Tuttavakin aikoi viedä oman SL:n ikkunoiden vaihtoon.jens kirjoitti:Mulla on kanssa tuo edessä. Mitä Oululainen firma otti tuosta työstä?
Sulla varmaan oli rätin reunat aika hyvässä kondiksessa vielä ikkunoiden ompeleiden kohdalta? Eli käyttivät vanhaa takapalaa?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Etolan muovi alkaa hitusen epäilyttää. Tänään auto seisoi auringossa isolla parkkipaikalla (= melko kuuma paikka) ehkä tunnin katto ylhäällä. Tämän jälkeen laskin katon ja olin liikenteessä toisen tunnin. Katon nostettuani huomasin, että sivuikkunoihin on ilmestynyt melko rumannäköinen taitos, joka ei enää taida oieta. Voi olla, ettei muovi oikein kestä taittelua kuumana.
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Katto vaihdettu eilen ja nyt on hieno! Kiitokset vaan Tapiolan Autoverhoilulle joka teki tälläkin kertaa virheetöntä jälkeä.
Sain mahdollisuuden tutkia vanhaa kattoa ja onneksi kuuntelin ammattilaista, enkä lähtenyt sitä enään tekohengittämään. Vanha rätti oli reunoista aivan kuin haperoa pahvia ja viittä vaille rikki vähän sieltä sun täältä. 18v vanha on vanha, ei siitä pääse mihinkään. Toivottavasti uudella katolla selvitään seuraavat 10-15v.
Sain mahdollisuuden tutkia vanhaa kattoa ja onneksi kuuntelin ammattilaista, enkä lähtenyt sitä enään tekohengittämään. Vanha rätti oli reunoista aivan kuin haperoa pahvia ja viittä vaille rikki vähän sieltä sun täältä. 18v vanha on vanha, ei siitä pääse mihinkään. Toivottavasti uudella katolla selvitään seuraavat 10-15v.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
- Keulatähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 117
- Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Nostetaan vanhaa!
Tuli hommattua 500SL ruotsista ja paloja oikein irronnut takaikkunoista. Tämä R129 motoringin setti ihmetyttää, paikaillinen verhoilija ei mielellään suostu ompelemaan katon ollessa paikoillaan. Ebaysta saa samaa settiä mitä ylhäällä mainittu ja lisäksi saa niitä valmiiksi muotoon leikattuja paloja. Ite en kyllä pysty vanhoja käyttää sabluunaksi, halkeilee ku näkkileipä.
Onko tämän setin asentaneita ja mitä se tarkalleen sisältää?
Uudellamaalla verhoilijoita jolla kokemusta tämmösestä, loput katosta on kyllä tarkoitus pitää joten asennus paikallaan olisi ehdoton onnistua.
Foorumilaisia joka suostuisi moiseen ?
Tuli hommattua 500SL ruotsista ja paloja oikein irronnut takaikkunoista. Tämä R129 motoringin setti ihmetyttää, paikaillinen verhoilija ei mielellään suostu ompelemaan katon ollessa paikoillaan. Ebaysta saa samaa settiä mitä ylhäällä mainittu ja lisäksi saa niitä valmiiksi muotoon leikattuja paloja. Ite en kyllä pysty vanhoja käyttää sabluunaksi, halkeilee ku näkkileipä.
Onko tämän setin asentaneita ja mitä se tarkalleen sisältää?
Uudellamaalla verhoilijoita jolla kokemusta tämmösestä, loput katosta on kyllä tarkoitus pitää joten asennus paikallaan olisi ehdoton onnistua.
Foorumilaisia joka suostuisi moiseen ?
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Omat Ebaystä ostamat palat oli valmiiksi oikean muotoiset ja tosiaan verhoilijat eivät suostuneet paikallaan ompeleen tai olisi kyllä ommelut, mutta jälki vähän mitä sattuu ja työn arvio oli n. 2 päivää. vajaan päivän työ oli irroittaa rättin takaosa ja ommella konella ikkunat paikaleen.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
- Keulatähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 117
- Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Mitä salaisuuksia se hyvin mainostettu setti nyt sitten sisälsi? Ebayn linkeissä lukee että tämä valmiiksi leikattu vaatisi hiukan enemmän taitoa asentaa kun se mitä leikataan itse. Eikös se toistepäin pitäisi olla, vai jätetäänkö siinä standard kitissä jotain vanhasta ikkunasta kiinni?
Iltapäivällä pistän tänne kuvaa miltä omaat näkkileivät näyttää niin saa jokainen sanoa kokemulsella mitä kuuluis tehä.
Iltapäivällä pistän tänne kuvaa miltä omaat näkkileivät näyttää niin saa jokainen sanoa kokemulsella mitä kuuluis tehä.
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Re: R129 rättikaton ikkunoiden vaihto
Minulla oli pelkät pleksi-ikkunat ei muuta kuulunut pakettiin. Hinta muistaakseni 100€
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+