300E -87 turbotus projekti
300E -87 turbotus projekti
Ostin tämmösen vähän ajetun 207tkm 1987 vuoden 300E Mersun päätarkoituksena turbottaa se.
Koska auto hankittiin turbo-aihioksi, niin kriteereinä olivat:
-ASD lukkoperä
-722.3 automaatti (Mahdollista vahvistaa ja mersulta ei valitettavasti löydy edullista kestävää manuaalia)
-vm-87 Ei vähäpäästöinen (vanhemmatkin ois käyny, mutta tämä oli pohjaltaan paras yksilö)
-M103 moottori (M104 olisi käyny myös muuten, muttakun ne taitaa melkeen kaikki olla vähäpäästösiä)
-Pienet kilometrit (osat ovat vähemmän kuluneita, kuin 400tkm ajetuissa)(Mittarilukemaan ei kuitenkaan kannata sokeasti uskoa)
-Ei kattoluukkua (se veisi vain pääntilaa, vuotaa ja jumittaa ja on muutenkin turhaa painoa aivan väärässä paikassa)
Tarkoituksena on hankkia toinen m103 kone, jonka ympärille rakennetaan pakosarja, ahdin, dp, ahtimen öljynkierto, välijäähytin putkineen ja sitten kun kaikki nämä on valmiina ja koesovitettu tähän irtomoottoriin, niin sitten ne vaan siirretään autossa kiinni olevaan moottoriin. Näin auton tarvitsee seisoa hallissa mahdollisimman vähän aikaa.
Pakosarjan laippa tehdään kaverin duunissa 10mm paksusta latasta ja siihen hitsailen sitten 42x3mm putkikäyristä primääriputket, jotka yhdistyvät jaettuun pakopesän laippaan. Ahtimeksi tulee HX35, HX40, tai T04 kuitenkin jaetulla pakopesällä, etteivät pakopulssit pääse häiritsemään väärien sylintereiden hengitystä.
Jarruiksi tulee 300E-24 jarrut jolloin tehoa saa olla 220hv+20%=264hv teho saavutettaneen alle 0,5 ylipaineella
Myös jouset tulee 300E-24 mallista, mutta ei vakiot vaan lievä madallus
Kallistuksen vakaajat tulee myös 300TE-24 Sportline mallista (lienee vakiota jäykemmät, pääsen vertaamaan vanhoihin, kun osat saapuu)
Sitten mieltä askarruttaviin kysymyksiin:
- Sopiiko nuo 300E-24 jarrut vakio akseleihin/pyörännapoihin, vai tarvitseeko sinnekkin vaihtaa jotain?
- Tässä autossa on vakiona KE-jetronik ruiskujärjestelmä, jota on käytetty mm. audi 200 turbo quatrossa, mutta audissa ilmamäärämittari eli määränsäädin on ahtimen imupuolella. Mersussa se jää ahtimen painepuolelle, osaako tuo k-jet mitata ylipaineistettua, eli tiheämpää ilmaa oikein? Vai meneekö seos laihalle ahdoilla
-Miten näissä Mosselman, turbotechnics yms jälkiasennusahdinsarjoissa on toteutettu lisärikastus, jos niissä semmoinen edes on?
-Onko lohkossa valmista paikkaa, mihin voisi vetää ahtimen öljynpaluuletkun? Lohkon oikeassa kyljessä, pakosarjan alla on joku kierteitetty tulppa, mutta meneekö se öljy-vai vesikanavaan? (tämäkin selviää kyllä, kun saan jostain sen toisen m103 aihion tutkittavaksi)
-Autossa on ilmastointi, joten coolerin asentaminen keulalle näyttää aika mahdottomalta, ellei ilmastointia poista. Ajattelinkin asentaa cossusierran coolerin koneen päälle ja tehdä konepeltiin scuupin. En tietenkään pilaa alkuperäistä (helvetin hyväkuntoista) konepeltiä, vaan haen jostain purkuautosta huonomman pellin "pilattavaksi".
Tässä nyt jotain mietteitä projektista, paljon varmaan unohtuikin, mutta lisäilen tänne sitä mukaa kun mieleen tulee.
Mielellään kuuntelen rakentavia neuvoja ja ehdotuksia, kun varmaan tästäkin aiheesta paljon on porukalla tietoa.
Koska auto hankittiin turbo-aihioksi, niin kriteereinä olivat:
-ASD lukkoperä
-722.3 automaatti (Mahdollista vahvistaa ja mersulta ei valitettavasti löydy edullista kestävää manuaalia)
-vm-87 Ei vähäpäästöinen (vanhemmatkin ois käyny, mutta tämä oli pohjaltaan paras yksilö)
-M103 moottori (M104 olisi käyny myös muuten, muttakun ne taitaa melkeen kaikki olla vähäpäästösiä)
-Pienet kilometrit (osat ovat vähemmän kuluneita, kuin 400tkm ajetuissa)(Mittarilukemaan ei kuitenkaan kannata sokeasti uskoa)
-Ei kattoluukkua (se veisi vain pääntilaa, vuotaa ja jumittaa ja on muutenkin turhaa painoa aivan väärässä paikassa)
Tarkoituksena on hankkia toinen m103 kone, jonka ympärille rakennetaan pakosarja, ahdin, dp, ahtimen öljynkierto, välijäähytin putkineen ja sitten kun kaikki nämä on valmiina ja koesovitettu tähän irtomoottoriin, niin sitten ne vaan siirretään autossa kiinni olevaan moottoriin. Näin auton tarvitsee seisoa hallissa mahdollisimman vähän aikaa.
Pakosarjan laippa tehdään kaverin duunissa 10mm paksusta latasta ja siihen hitsailen sitten 42x3mm putkikäyristä primääriputket, jotka yhdistyvät jaettuun pakopesän laippaan. Ahtimeksi tulee HX35, HX40, tai T04 kuitenkin jaetulla pakopesällä, etteivät pakopulssit pääse häiritsemään väärien sylintereiden hengitystä.
Jarruiksi tulee 300E-24 jarrut jolloin tehoa saa olla 220hv+20%=264hv teho saavutettaneen alle 0,5 ylipaineella
Myös jouset tulee 300E-24 mallista, mutta ei vakiot vaan lievä madallus
Kallistuksen vakaajat tulee myös 300TE-24 Sportline mallista (lienee vakiota jäykemmät, pääsen vertaamaan vanhoihin, kun osat saapuu)
Sitten mieltä askarruttaviin kysymyksiin:
- Sopiiko nuo 300E-24 jarrut vakio akseleihin/pyörännapoihin, vai tarvitseeko sinnekkin vaihtaa jotain?
- Tässä autossa on vakiona KE-jetronik ruiskujärjestelmä, jota on käytetty mm. audi 200 turbo quatrossa, mutta audissa ilmamäärämittari eli määränsäädin on ahtimen imupuolella. Mersussa se jää ahtimen painepuolelle, osaako tuo k-jet mitata ylipaineistettua, eli tiheämpää ilmaa oikein? Vai meneekö seos laihalle ahdoilla
-Miten näissä Mosselman, turbotechnics yms jälkiasennusahdinsarjoissa on toteutettu lisärikastus, jos niissä semmoinen edes on?
-Onko lohkossa valmista paikkaa, mihin voisi vetää ahtimen öljynpaluuletkun? Lohkon oikeassa kyljessä, pakosarjan alla on joku kierteitetty tulppa, mutta meneekö se öljy-vai vesikanavaan? (tämäkin selviää kyllä, kun saan jostain sen toisen m103 aihion tutkittavaksi)
-Autossa on ilmastointi, joten coolerin asentaminen keulalle näyttää aika mahdottomalta, ellei ilmastointia poista. Ajattelinkin asentaa cossusierran coolerin koneen päälle ja tehdä konepeltiin scuupin. En tietenkään pilaa alkuperäistä (helvetin hyväkuntoista) konepeltiä, vaan haen jostain purkuautosta huonomman pellin "pilattavaksi".
Tässä nyt jotain mietteitä projektista, paljon varmaan unohtuikin, mutta lisäilen tänne sitä mukaa kun mieleen tulee.
Mielellään kuuntelen rakentavia neuvoja ja ehdotuksia, kun varmaan tästäkin aiheesta paljon on porukalla tietoa.
Viimeksi muokannut 300te24, Pe 08.11.2013 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Polttoaineeksi tullee E85 korkeaseos etanoli, jonka oktaaniluku 106, mutta lämpöarvo huonompi, niin tarvitsisin noin 30% isommat suuttimet jotta seossuhde pysyy oikeana edes ilmakehän paineessa.
Onko esim 300e-24v mallin suuttimet tuotoltaan isommat? Tai sitten jostain turbo 99/900 saabista suuttimet (tarvitaan puolentoista turbosaabin suuttimet )
Ja seos mittari autoon tulee tietysti, en vaan ole vielä päättänyt kapea- vai laajakaistainen
Onko esim 300e-24v mallin suuttimet tuotoltaan isommat? Tai sitten jostain turbo 99/900 saabista suuttimet (tarvitaan puolentoista turbosaabin suuttimet )
Ja seos mittari autoon tulee tietysti, en vaan ole vielä päättänyt kapea- vai laajakaistainen
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Onko autossa K-Jet vai uudempi KE-Jet? KE-Jetissä ainakin on reserviä ahtamista silmälläpitäen, tyypillisesti 60-70% tehonlisäys on mahdollista. Seokset saa kohtuullisesti säädettyä EHAn avulla. Boschin ruiskujärjestelmistä löytyy kohtuu hyvin englannin kielistä kirjallisuutta esim. Alfamerilla.300te24 kirjoitti:- Tässä autossa on vakiona KE-jetronik ruiskujärjestelmä, jota on käytetty mm. audi 200 turbo quatrossa, mutta audissa ilmamäärämittari eli määränsäädin on ahtimen imupuolella. Mersussa se jää ahtimen painepuolelle, osaako tuo k-jet mitata ylipaineistettua, eli tiheämpää ilmaa oikein? Vai meneekö seos laihalle ahdoilla
Ongelmat keskittyvät sytytyspuolelle, ennakkoa pitää saada pudotettua jopa yli 10 astetta alkuperäisestä maksimiväännön kohdalla, muuten kone nakuttaa pahasti. Itse käytin M102-koneessa ensin MSD:n Boost Timing Masteria, mutta päädyin lopulta ohjelmoitavaan ruiskuun ja sytkyyn.
Seosmittarina laajakaistainen on lyömätön, peruskapeakaistaisella ei tee säätöhommissa mitään.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
Mielenkiintoinen rojekti. Koneen päällehän vois vesicooleri sopia? Miulta saat hyvän konepellin (ei e pelti) ilmaiseksi jos noudat sen
Re: 300E -87 turbotus projekti
Käsittääkseni ke-jet. Kerro toki lisää tuosta EHAsta?
Konepelti kiinnostaa kyllä. Sijainti?
Konepelti kiinnostaa kyllä. Sijainti?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Polttoaineeksi tulee tosiaan yli 100 oktaaninen etanoli/bensa seos, joten nakutusherkkyys lienee pieni. Muutenkin kone on 9,2 puristeinen ja ahdot pysyy alle 0,5 (aluksi)
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Mielenkiintoinen rojekti, täältä oisit saanu allekirjoituksen 300E-24:n hyvällä pohjalla ja isopäästöisellä koneella
Menisikö tuohon muuten 500E/E500 jarrut? Silloin saisi olla 320-326hv+ 20% vai oliko se niin että viissatku on niin erillainen ettei käyny vertailukohteeksi?
Menisikö tuohon muuten 500E/E500 jarrut? Silloin saisi olla 320-326hv+ 20% vai oliko se niin että viissatku on niin erillainen ettei käyny vertailukohteeksi?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 300E -87 turbotus projekti
Kyllähän täällä oli joku c124 projekti alkamassa mihin oli menossa M113 remmillä ja vertailukohteeksi oli saatu erikoisluvalla käyttää E500 w124... tosin siitäkään ei ole mitään kuulunnut.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: 300E -87 turbotus projekti
Haulla löytyy EHAsta lisätietoa ja kuvia. Tuossa omassa jutussani turbo-osastolla on myös sivuttu asiaa.300te24 kirjoitti:Käsittääkseni ke-jet. Kerro toki lisää tuosta EHAsta?Sijainti?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
Ainakin paikallisen katsastusaseman tietokannan mukaan 320e on tehokkain vertailumalli, joten sen 220hv+20% säännön mukaan mennään.
Näin pääsee vähimmällä paperisodalla.
Ja kiitoksia sinulle joka tarjosit 24v mallia, mutta tämä nykynen saa kelvata.
Näin pääsee vähimmällä paperisodalla.
Ja kiitoksia sinulle joka tarjosit 24v mallia, mutta tämä nykynen saa kelvata.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Juu pitää googletella tuosta EHA;sta lisätietoja.
Eilen ja tänään purettu tallilla yhtä m103 romukonetta irti eräästä farmarista, tuo kone tulee aihioksi pakosarjan tekoa varten.
Osaisiko joku kertoa saako niitä koneen ja laatikon välisiä ylimpiä pultteja millään irti, laskematta laatikkoa alas?
Eilen ja tänään purettu tallilla yhtä m103 romukonetta irti eräästä farmarista, tuo kone tulee aihioksi pakosarjan tekoa varten.
Osaisiko joku kertoa saako niitä koneen ja laatikon välisiä ylimpiä pultteja millään irti, laskematta laatikkoa alas?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Saa. 4 pitkää jatkovartta ja linkku tarvitaan. Toki paljon nopeampaa on nostaa kone laatikon kanssa pois300te24 kirjoitti:Juu pitää googletella tuosta EHA;sta lisätietoja.
Eilen ja tänään purettu tallilla yhtä m103 romukonetta irti eräästä farmarista, tuo kone tulee aihioksi pakosarjan tekoa varten.
Osaisiko joku kertoa saako niitä koneen ja laatikon välisiä ylimpiä pultteja millään irti, laskematta laatikkoa alas?
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tämän foorumin haustakin löytyy, oikean yläreunan alemmasta kentästä.300te24 kirjoitti:Juu pitää googletella tuosta EHA;sta lisätietoja...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tuo moottorinosturi ei kestäne koneen ja laatikon yhteispainoa, siksi pitäisi saada erilleen ne toisistaan.JTee kirjoitti:Saa. 4 pitkää jatkovartta ja linkku tarvitaan. Toki paljon nopeampaa on nostaa kone laatikon kanssa pois300te24 kirjoitti:Juu pitää googletella tuosta EHA;sta lisätietoja.
Eilen ja tänään purettu tallilla yhtä m103 romukonetta irti eräästä farmarista, tuo kone tulee aihioksi pakosarjan tekoa varten.
Osaisiko joku kertoa saako niitä koneen ja laatikon välisiä ylimpiä pultteja millään irti, laskematta laatikkoa alas?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Kyllä sinne keulalle sen välijäähyn saa ilmastoituunkin hieman keulaa silpomalla! Älä mitään subarua ryhdy tästä tekee! Mielenkiintoinen proju, seuraillaan!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: 300E -87 turbotus projekti
en ajatellut silpoa tota keulaa, koska tarkoitus on pystyä muuttamaan allkuperäiseksi tarvittaessa.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Onkos missään w124 mallissa ollut tehtaan jäljiltä cooleria? Kiinnostaisi tietää miten tehdas on asennuksen ratkaissut.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
eipä taida olla. pelkkiä diiseleitä ollu ahdettuna 124 kopassa ja nekin kaikki noita 2 venttiiliä/sylinteri koneita. toki moniventtiili diiseleitäkin on ollu, mutta ne on ollu vapareita 124:ssä. toisin, kun taas väykässä käsittääkseni on ahdettuna monivena diiseliä (coolerin kanssa?).300te24 kirjoitti:Onkos missään w124 mallissa ollut tehtaan jäljiltä cooleria? Kiinnostaisi tietää miten tehdas on asennuksen ratkaissut.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300E -87 turbotus projekti
Savonlinnasta löytyy. Kyllä sinne kapee cooleri mahtuu kennon kanssa. Itellä oli pitkä ja kapee cooleri keulilla ilmastoinnin kanssa.300te24 kirjoitti:Käsittääkseni ke-jet. Kerro toki lisää tuosta EHAsta?
Konepelti kiinnostaa kyllä. Sijainti?
Re: 300E -87 turbotus projekti
okei, savonlinna on hieman pitkällä lähtee konepeltiä hakemaan
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tossa muuten tuttavani M103 turbo joka on tänäkesänä saatu valmiiksi. nyt reilu 400hp mutta enskesäksi 550hp olis tarkoitus
http://www.garaget.org/?car=306360" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=306360" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 300E -87 turbotus projekti
hieno auto, mutta sisustasta en pitänytSergey kirjoitti:Tossa muuten tuttavani M103 turbo joka on tänäkesänä saatu valmiiksi. nyt reilu 400hp mutta enskesäksi 550hp olis tarkoitus
http://www.garaget.org/?car=306360" onclick="window.open(this.href);return false;
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Onko muut tuskaillu niitten koneen ja laatikon välisten pulttien irrotuksen kanssa? Varsinkin ne kaksi ylintä pulttia tuotti pitkään vaikeuksia, kunnes keksin irrottaa laatikon takakannakkeen, joilloin kone/laatikko pakettia sai vedettyä 5-10cm eteenpäin ja näin tuli tilaa avata ylimmätkin pultit koneen ja laatikon väliltä.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Ja tietääkö joku onko esim. 300-24 mallissa isommat suuttimet kuin tässä 12v mallissa? Etanolikäyttöä silmälläpitäen noin 30% isommat suuttimet hakusessa.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
KE-Jetronicissa ovat suuttimet koko ajan auki ja polttoainemäärää säädetään paineella (paine-erolla). Luultavsti KE-Jeteissä on keskenään samanlaiset suutimet. En osaa sanoa, miten se toimii etanolilla, kun tyhjäkäyntiä ja tehoaluetta säädetään eri kohdista. Ehkä EHA taipuu noin reiluun polttoainemäärän lisäykseen? Sähköruiskulla ja laajakaistaisella lambda-anturilla voi säätää seoksia oman maun mukaan, siinä tarvitaan reilunkokoisia suuttimia ja pumppua.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
hx35 12pakopesä
t3 jaettu laippa
56imu 60 pako
Tommonen ahdin ois nyt tarjolla, onko mistään kotosin kolmen litran bensakoneeseen?
t3 jaettu laippa
56imu 60 pako
Tommonen ahdin ois nyt tarjolla, onko mistään kotosin kolmen litran bensakoneeseen?
Viimeksi muokannut 300te24, Su 10.11.2013 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
24V mallissa o samat tai vähintäänkin liki samankaltaiset suuttimet, noissa ei ole juuri mitää eroja. M104 vakio-osien virityspotentiaali on suhteessa pienempi kuin mitä M103 ts. Esim. Mosselman sarjoissa M103 tais olla 290hv ja M104 310hv. Tuo pieni ero selittynee jo pelkästään ventiilien määrällä. Niitä muuten myydään vieläkin, muistaakseni hankalin palikka on ECU mikä mosselman sarjoissa on muokattu turbokäyttöön sopivammaksi, ja ne käyttää kahta KKK24 ahdinta, speksejä en tiedä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tuo 290 hv 12-venttilisestä vastaa hyvin kirjallisuudessa esiintyviä arvioita KE-Jetronicin tehoreserveistä, jotka ovat tyypillisesti 60-70%. Samaan suuruusluokkaan pääsin omissa kokeiluissani M102:sella. Tehoreservi on periaatteessa helposti ahtimella saavutettavissa, kunhan sytytystä saadaan myöhästettyä. Lisähyöty 24 venttiilistä olisi aika pieni ja siellä reserviä olisi reilusti vähemmän KE-Jetillä. Onko tuo Mosselmanin 310 hv myös 3,0-litraiselle koneelle?Sergey kirjoitti:24V mallissa o samat tai vähintäänkin liki samankaltaiset suuttimet, noissa ei ole juuri mitää eroja. M104 vakio-osien virityspotentiaali on suhteessa pienempi kuin mitä M103 ts. Esim. Mosselman sarjoissa M103 tais olla 290hv ja M104 310hv. Tuo pieni ero selittynee jo pelkästään ventiilien määrällä. Niitä muuten myydään vieläkin, muistaakseni hankalin palikka on ECU mikä mosselman sarjoissa on muokattu turbokäyttöön sopivammaksi, ja ne käyttää kahta KKK24 ahdinta, speksejä en tiedä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
nimenomaan siis 300-24 eli 3.0l KE-jet M104 koneelle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 300E -87 turbotus projekti
Joulu tuli tänä vuonna vähän etuajassa
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78