300E -87 turbotus projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kuva
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kuva
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Jos noi kuvat ei aukea, niin tässä linkki kuvasivulle: http://www.moottorit.net/galleria/kuva18732/" onclick="window.open(this.href);return false;
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei ne näy koska et ole sallinut kuvien käyttöä ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Todella mielenkiintoinen rohekti!! Koita saada kärry ahdettuna liikkeelle mahdollisimman nopeasti! Onko sulla minkäänlaista cad-kuvaa tuosta pakosarjan laipasta? Ite ajattelin alotella coupe-koppaan samalla tekniikalla samanlaista rojektia tulevaisuudessa! :) Moottorinohjaukseksi tosin ajattelin Megasquirttia.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

ihan suorasta latasta tehtiin laippa. 38mm reikiä 97mm välein. Toinen vaihtoehto ois käyttää tiivistettä mallina ja tehä sen mukaan, kuhan muistaa vaa että se tiivisteen reikä on hieman ylisuuri. 38mm on pakokanavan halkasija. Samalla sisähalkasijalla löytyy kätevästi 90¤ mutkia joka putkiliikkeestä.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Tuossa on akun takana 7-asentoinen kytkin säädetäänkö sillä nyt sytytysennakkoa?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Oli ainakin 190E:ssä ruiskun ajoituksen säätöä varten, ja sytytyksen ennakko löytyy eestä päin katottuna oikealta puolelta mahdollisen ABS-boksin takaa. Ihan rungossa kiinni semmonen musta lättänä loota jossa on säätöruuvi ja siinä asteet muistaakseni 1-8. Säädetään nostamalla kytkin, sitten kääntämällä ja säädön jälkeen painetaan takaisin paikalleen. Kauhea läjä piuhaa menee ja tulee, siitä tunnistaa =)
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Osu tällainen artikkeli kohdalle niin linkataanpa tähän. http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... k_1987.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Mielenkiintonen linkki. Näitä on jo 80-90-lukujen taitteessa turbotettu ihan hyvin tuloksin. Noi suoritusarvot on tänä päivänäkin hyvää tasoa :D

Mutta asiaan, osaakos kukaan kertoa meneekö nuo 24v mallin 4-mäntä jarrut kuinka helposti tähän? Mitä kaikkea purkuautosta siis tarvitaan?

Ja toinen mieltä askarruttanut kysymys: käviskö 280/320 24v m104 kansi efi-ruiskuineen tähän m103 koneeseen?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja kynsi »

300te24 kirjoitti:
Ja toinen mieltä askarruttanut kysymys: käviskö 280/320 24v m104 kansi efi-ruiskuineen tähän m103 koneeseen?
Lohkon päästä puuttuu ketjuohjarin tappi (en tiedä minkälainen homma) jutzkin projektissa tällainen homma varmaankin menossa. Kampuran eturissa vaihdettava kolmelle ketjulle (helppo homma). Venttiilien vaatima tila tarkistettava männistä.

Muuta ei tule nyt mieleen.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

eikös 2.8 ja 3.2 ole eri porauksella kuin m103 3.0 ja m104 3.0. Vaikuttaako mitenkään asiaan? palotila tms...
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Mr300 kirjoitti:eikös 2.8 ja 3.2 ole eri porauksella kuin m103 3.0 ja m104 3.0. Vaikuttaako mitenkään asiaan? palotila tms...
m103 on noin millin pienenpi poraus, mahtuuko venttiilit aukeamaan?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

kynsi kirjoitti:Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
Onko lohko 2962 cm3 M103.98X (88,5 x 80,25) ja tuleeko kone myyntiosastolle? Onko tuo 2.8/3,2-kansi yhtä hyvä (venttiilit, kestävyys...) kuin 300E-24 -kansi (M104.98X)?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Voisi tuommoinen kone hyvinkin kiinnostaakkin, jos olisi hirveesti ylimäärästä rahaa.. Mitä kaikkia muutoksia koneeseen on tehty, että sait 24v kannen sopimaan?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Laitas kynsi hintaa mootorista!

Ja aiheeseen. M103 lohkoon pitää olla sit se m104 lohkon jakopääkoppa, yks ohjuri vaihtaa paikasta toiseen ja m104 ketjunkiristin sekä laahaimet.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kiitos Jutzkille tiedosta. Mutta mites männät? Uskoisin että m104 männissä olisi kolot 4 venttiilille?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Ja lisätääs tähän kuva kohta alle vaihtuvista vanteista: Kuva
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Miksei tämä näytä kuvaa? Tuossa linkki kuviin: http://www.moottorit.net/galleria/kuva20456/" onclick="window.open(this.href);return false;
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Klikkaa kuvaa hiiren kakkosnapilla, kopioi kuvan osoite. Klikkaa Img-tagin painiketta ja liitä kuvan osoite Img-tagien väliin näin Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja kynsi »

tomant kirjoitti:
kynsi kirjoitti:Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
Onko lohko 2962 cm3 M103.98X (88,5 x 80,25) ja tuleeko kone myyntiosastolle? Onko tuo 2.8/3,2-kansi yhtä hyvä (venttiilit, kestävyys...) kuin 300E-24 -kansi (M104.98X)?

tomant
On myyntiosastolla...

Kai ne molemmat kestää. Minun autossa on ollut pari vuotta +500hp tuolla uudemmalla kannella. Alkuperäiset tosi löysät jouset joutui korvaamaan jäykemmillä eri mallisilla jousilla. Imunokan tilalle vaihdoin toisen pakonokan. Uuden kannen venttiilinvarret on hoikemmat. Virtaukset hieman paremmat imupuolella (olin kyllä pikkaisen siistinyt kanavaa uudemmasta).
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Tuossa shifterin vieressä on se S/E kytkin ja sen asennolla ei ole mitään vaikutusta vaihteiston toimintaan, eli se on rikki tai sitten jotain muuta on rikki, niin mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? (en ole mikään automaattiexpertti)

Jos se on jumiutunut E-asentoon, niin eikös silloin auto lähde aina 2-vaihteella liikkeelle?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
pavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 20.08.2011 22:47

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja pavee »

Lähtee mielestäni myös sportilla, ellei lappu oo latiassa.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Se ohjaa se s/e kytkin magneettiventtiiliä joka taas ohjaa laatikkoon imusarjan alipaineen. Magneettiventtiili löytyy kuskinpuolen iskaritornin vierestä. S asennossa laatikkoon ei mee alipaine ja päinvastoin. Tämä vaikuttaa laatikon paineisiin ja vaihtokierroksiin. Toki kickdown nappi pohjassa kiidytettäessä vetää aina paitsi 1-2 vaihdevälin punarajalle. Ykkösellä se lähtee vasta silloin yleensä kun on kuormaa paljon tai pakko 2 kytkettynä.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Niinpä taitaa lähteä. Itelläni M103+automaatti rauhallisella tasakaasulla kiihdytellessä E päällä vaihtaa jossain 1500rpm kohdilla, sportti päällä samanlaisella "kiihdytyksellä" vaihtaa n. 2000rpm. Tai sitten muistan väärin kun auto on ollut talven pois ajosta :lol:
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kiitoksia tiedosta kohta pääsee ottamaan mersun taas ajoon kun kevät näyttää tulevan. Niin samalla pääsee sitten perehtymään laatikon toimintaan.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko ajatus säilyttää KE-jetronic moottorinohjauksessa?
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

KE-jetillä aloitetaan, pitää vaan löytää 30% isommat suuttimet esim. Jostain turbo saabista tai volvosta, tai ehkä 230e mersun koneesta? Mutta jossain vaiheessa tulee kyllä ohjelmoitava ruisku.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: 300E -87 turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kuva
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Vastaa Viestiin