300E -87 turbotus projekti
Re: 300E -87 turbotus projekti
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Jos noi kuvat ei aukea, niin tässä linkki kuvasivulle: http://www.moottorit.net/galleria/kuva18732/" onclick="window.open(this.href);return false;
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
ei ne näy koska et ole sallinut kuvien käyttöä
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 300E -87 turbotus projekti
Todella mielenkiintoinen rohekti!! Koita saada kärry ahdettuna liikkeelle mahdollisimman nopeasti! Onko sulla minkäänlaista cad-kuvaa tuosta pakosarjan laipasta? Ite ajattelin alotella coupe-koppaan samalla tekniikalla samanlaista rojektia tulevaisuudessa! Moottorinohjaukseksi tosin ajattelin Megasquirttia.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: 300E -87 turbotus projekti
ihan suorasta latasta tehtiin laippa. 38mm reikiä 97mm välein. Toinen vaihtoehto ois käyttää tiivistettä mallina ja tehä sen mukaan, kuhan muistaa vaa että se tiivisteen reikä on hieman ylisuuri. 38mm on pakokanavan halkasija. Samalla sisähalkasijalla löytyy kätevästi 90¤ mutkia joka putkiliikkeestä.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tuossa on akun takana 7-asentoinen kytkin säädetäänkö sillä nyt sytytysennakkoa?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Oli ainakin 190E:ssä ruiskun ajoituksen säätöä varten, ja sytytyksen ennakko löytyy eestä päin katottuna oikealta puolelta mahdollisen ABS-boksin takaa. Ihan rungossa kiinni semmonen musta lättänä loota jossa on säätöruuvi ja siinä asteet muistaakseni 1-8. Säädetään nostamalla kytkin, sitten kääntämällä ja säädön jälkeen painetaan takaisin paikalleen. Kauhea läjä piuhaa menee ja tulee, siitä tunnistaa =)
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D
ex: 1990 190E 1.8 tenava
1995 E200D
ex: 1990 190E 1.8 tenava
Re: 300E -87 turbotus projekti
Osu tällainen artikkeli kohdalle niin linkataanpa tähän. http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... k_1987.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
ex w201 190 -89
Re: 300E -87 turbotus projekti
Mielenkiintonen linkki. Näitä on jo 80-90-lukujen taitteessa turbotettu ihan hyvin tuloksin. Noi suoritusarvot on tänä päivänäkin hyvää tasoa
Mutta asiaan, osaakos kukaan kertoa meneekö nuo 24v mallin 4-mäntä jarrut kuinka helposti tähän? Mitä kaikkea purkuautosta siis tarvitaan?
Ja toinen mieltä askarruttanut kysymys: käviskö 280/320 24v m104 kansi efi-ruiskuineen tähän m103 koneeseen?
Mutta asiaan, osaakos kukaan kertoa meneekö nuo 24v mallin 4-mäntä jarrut kuinka helposti tähän? Mitä kaikkea purkuautosta siis tarvitaan?
Ja toinen mieltä askarruttanut kysymys: käviskö 280/320 24v m104 kansi efi-ruiskuineen tähän m103 koneeseen?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Lohkon päästä puuttuu ketjuohjarin tappi (en tiedä minkälainen homma) jutzkin projektissa tällainen homma varmaankin menossa. Kampuran eturissa vaihdettava kolmelle ketjulle (helppo homma). Venttiilien vaatima tila tarkistettava männistä.300te24 kirjoitti:
Ja toinen mieltä askarruttanut kysymys: käviskö 280/320 24v m104 kansi efi-ruiskuineen tähän m103 koneeseen?
Muuta ei tule nyt mieleen.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Re: 300E -87 turbotus projekti
eikös 2.8 ja 3.2 ole eri porauksella kuin m103 3.0 ja m104 3.0. Vaikuttaako mitenkään asiaan? palotila tms...
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: 300E -87 turbotus projekti
m103 on noin millin pienenpi poraus, mahtuuko venttiilit aukeamaan?Mr300 kirjoitti:eikös 2.8 ja 3.2 ole eri porauksella kuin m103 3.0 ja m104 3.0. Vaikuttaako mitenkään asiaan? palotila tms...
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Re: 300E -87 turbotus projekti
Onko lohko 2962 cm3 M103.98X (88,5 x 80,25) ja tuleeko kone myyntiosastolle? Onko tuo 2.8/3,2-kansi yhtä hyvä (venttiilit, kestävyys...) kuin 300E-24 -kansi (M104.98X)?kynsi kirjoitti:Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
Voisi tuommoinen kone hyvinkin kiinnostaakkin, jos olisi hirveesti ylimäärästä rahaa.. Mitä kaikkia muutoksia koneeseen on tehty, että sait 24v kannen sopimaan?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Laitas kynsi hintaa mootorista!
Ja aiheeseen. M103 lohkoon pitää olla sit se m104 lohkon jakopääkoppa, yks ohjuri vaihtaa paikasta toiseen ja m104 ketjunkiristin sekä laahaimet.
Ja aiheeseen. M103 lohkoon pitää olla sit se m104 lohkon jakopääkoppa, yks ohjuri vaihtaa paikasta toiseen ja m104 ketjunkiristin sekä laahaimet.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Re: 300E -87 turbotus projekti
Kiitos Jutzkille tiedosta. Mutta mites männät? Uskoisin että m104 männissä olisi kolot 4 venttiilille?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Ja lisätääs tähän kuva kohta alle vaihtuvista vanteista:
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Miksei tämä näytä kuvaa? Tuossa linkki kuviin: http://www.moottorit.net/galleria/kuva20456/" onclick="window.open(this.href);return false;
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Klikkaa kuvaa hiiren kakkosnapilla, kopioi kuvan osoite. Klikkaa Img-tagin painiketta ja liitä kuvan osoite Img-tagien väliin näin
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 300E -87 turbotus projekti
On myyntiosastolla...tomant kirjoitti:Onko lohko 2962 cm3 M103.98X (88,5 x 80,25) ja tuleeko kone myyntiosastolle? Onko tuo 2.8/3,2-kansi yhtä hyvä (venttiilit, kestävyys...) kuin 300E-24 -kansi (M104.98X)?kynsi kirjoitti:Mulla on tallissa olevassa moottoripukissa yksi just kasattu käytntikuntoinen kone, jossa 88.5 poraus ja 2.8 (90mm) kansi. Koneessa on M103 männät ja 2.8 kansi kahdella pakonokalla ajoitettuna soikeilla nokkapyörän rei`illä tarkasti niin, että venttiilien ja mäntien väliin jää rakoa. (Ostaisiko joku multa tuon koneen?)
tomant
Kai ne molemmat kestää. Minun autossa on ollut pari vuotta +500hp tuolla uudemmalla kannella. Alkuperäiset tosi löysät jouset joutui korvaamaan jäykemmillä eri mallisilla jousilla. Imunokan tilalle vaihdoin toisen pakonokan. Uuden kannen venttiilinvarret on hoikemmat. Virtaukset hieman paremmat imupuolella (olin kyllä pikkaisen siistinyt kanavaa uudemmasta).
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Re: 300E -87 turbotus projekti
Tuossa shifterin vieressä on se S/E kytkin ja sen asennolla ei ole mitään vaikutusta vaihteiston toimintaan, eli se on rikki tai sitten jotain muuta on rikki, niin mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään? (en ole mikään automaattiexpertti)
Jos se on jumiutunut E-asentoon, niin eikös silloin auto lähde aina 2-vaihteella liikkeelle?
Jos se on jumiutunut E-asentoon, niin eikös silloin auto lähde aina 2-vaihteella liikkeelle?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Lähtee mielestäni myös sportilla, ellei lappu oo latiassa.
Re: 300E -87 turbotus projekti
Se ohjaa se s/e kytkin magneettiventtiiliä joka taas ohjaa laatikkoon imusarjan alipaineen. Magneettiventtiili löytyy kuskinpuolen iskaritornin vierestä. S asennossa laatikkoon ei mee alipaine ja päinvastoin. Tämä vaikuttaa laatikon paineisiin ja vaihtokierroksiin. Toki kickdown nappi pohjassa kiidytettäessä vetää aina paitsi 1-2 vaihdevälin punarajalle. Ykkösellä se lähtee vasta silloin yleensä kun on kuormaa paljon tai pakko 2 kytkettynä.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Re: 300E -87 turbotus projekti
Niinpä taitaa lähteä. Itelläni M103+automaatti rauhallisella tasakaasulla kiihdytellessä E päällä vaihtaa jossain 1500rpm kohdilla, sportti päällä samanlaisella "kiihdytyksellä" vaihtaa n. 2000rpm. Tai sitten muistan väärin kun auto on ollut talven pois ajosta
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: 300E -87 turbotus projekti
Kiitoksia tiedosta kohta pääsee ottamaan mersun taas ajoon kun kevät näyttää tulevan. Niin samalla pääsee sitten perehtymään laatikon toimintaan.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
Onko ajatus säilyttää KE-jetronic moottorinohjauksessa?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: 300E -87 turbotus projekti
KE-jetillä aloitetaan, pitää vaan löytää 30% isommat suuttimet esim. Jostain turbo saabista tai volvosta, tai ehkä 230e mersun koneesta? Mutta jossain vaiheessa tulee kyllä ohjelmoitava ruisku.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: 300E -87 turbotus projekti
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78