PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

PTracing kirjoitti:Mun silmään eurovalot on vaan paljon hienommat joten näillä mennään! 8)
:thumbup: Näillä mennään :thumbup:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Taas antiikkimersu vähän edistynyt! Hiekkapuhalsin korista pintaruosteet ja maalasin pohjavärit pellin suojaksi. Siitäpä sitten aikanaan aletaan hieromaan pohjia. Tekniikkakin löysi tiensä oikealle paikalle. Laatikko muutettiin mersun kopalle sopivaksi. Se tehtiin nyt niin että minä purin laatikon osiin ja paikallinen koneistaja teki ohjelman jyrsinkoneeseen. Kopat kohdistettiin ja hitsattiin ohjelman mukaan ajettujen kohdistusmerkkien avulla yhteen ja laatikon/lohkon liitospinta pyyhkäistiin vielä suoraksi hitsauksen jälkeen. Sittempä alkoi mulla se haastava vaihe kun loota piti saada takas kasaan :lol:

Bmw zf gs6-dz kytkinakseli vs mersun perus manuaaliaskin vastaava

Kuva

Laatikko osina

Kuva

Ja valmiina pakettina ja jopa toimivana sellaisena :mrgreen: Kytkinakselikin oli viimesenpäälle keskellä kampuraa ja tasopinta suorassa!

Kuva

Jäähdyttimetkin tuli muokattua ja asennettua! Keula on kuin tehty niitä varten jo 60 luvulla 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Coolerin kennon tuli 400x450 kiinacoolerista kun en raaskinut ostaa hyvää irtokennoa :oops: Päädyt tein itse. Syyläriksi tuli perus griffini. Alavesiletku täytyy vielä kikkailla jotenkin kun noissa bensakoneissa olikin molemmat letkulähdöt samalla puolella...

Moottorin öljypohjaa muutin hieman että sain konetta taaemmas ja lisäsin etupäähän öljytilavuutta kompensoimaan takapään lyhentymistä.
Kuva

Vaihdelaatikon keppiä ja kepin kiinnityksen runkoa täytyy lyhentää ja kardaanitunnelia muokata mutta laatikko on nyt perän laippaan nähden oikeassa linjassa. Kardaani tulee yks osaisena kahdella ristikolla niin kestääpähän ainakin käyttöä

Kuva

Seuraavaksi jätetään tämä taas tauolle vähäksi aikaa ja tehdään muillekkin välissä :wink:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sopiko kytkinakseli suoraan Mersun silmälaakeriin vai pitikö vauhtipyörään tehdä muutoksia?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

tomant kirjoitti:Sopiko kytkinakseli suoraan Mersun silmälaakeriin vai pitikö vauhtipyörään tehdä muutoksia?

tomant
Sopii suoraan kun laatikko lyheni koppamuutoksessa. Kytkinkopan mitassa on tietysti vähän tekovaiheessa pelivaraa, niin pystyy mittaa vähän muuttamaan kytkimen ja vauhtipyörän mukaan
IG: @pyrytakkunen
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Meinaatko käyttää tota orkkis keppiä ja kiinnityskehtoa? :roll: Itelle tuli se koriin kiinnitettävä versio jenkeistä, aika napakalta tuntuu ja pykälät löytyy upeesti (ainakin kun kopissa pärisin itsekseni) :lol: Kunhan nyt vielä ennen talvea pääsen ponnistaan miltä tuntuu :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sultzi kirjoitti:Meinaatko käyttää tota orkkis keppiä ja kiinnityskehtoa? :roll: Itelle tuli se koriin kiinnitettävä versio jenkeistä, aika napakalta tuntuu ja pykälät löytyy upeesti (ainakin kun kopissa pärisin itsekseni) :lol: Kunhan nyt vielä ennen talvea pääsen ponnistaan miltä tuntuu :)
Niin ainakin tällähetkellä kuvittelen tekeväni :D Kerroppas lisää tuosta koriin tulevasta versiosta!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä ne bensakoneen perässä kestäis varmasti. Mutta taitaa tuo bemarin loota olla ulkomuodoltaan 320cdin:kin manuaalilaatikkoa isompi. Hyvähän se on tehdä varman päälle. Kiinnostais kyllä itseänikin noi cdi:n laatikot, mitä ne kestää :crazy:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja tomant »

hismajestics kirjoitti:...Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp...
Tuo vanhempi viisivaihteinen 190E 2,6-bensakoneen 717.435 ainakin tuntuu kestävän tuon suuruusluokan tehot ja väännöt 225 ET Street Radialeilla ja täyskaasuvaihdoilla. Luulisi tuollaisen uudemman diesel-laatikon olevan vähintään yhtä vahvan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja johani »

PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 928&page=2" onclick="window.open(this.href);return false; siinä projektitopikki
https://www.youtube.com/watch?v=6zQyTW-OmTQ" onclick="window.open(this.href);return false; siinä joku vanhempi ? dynovideo jossa jo 734nm vääntöä 2-2.5 ahdoilla
https://www.youtube.com/watch?v=QwIm93b ... Dd&index=2" onclick="window.open(this.href);return false; ahtoja nostellaan, tuntus olevan jo lähempänä tuhatta nyyttonia 3Baarilla
Laatikko siis Mersun 6-vaihteinen CDI 716.654
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja Havis »

johani kirjoitti: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 928&page=2" onclick="window.open(this.href);return false; siinä projektitopikki
https://www.youtube.com/watch?v=6zQyTW-OmTQ" onclick="window.open(this.href);return false; siinä joku vanhempi ? dynovideo jossa jo 734nm vääntöä 2-2.5 ahdoilla
https://www.youtube.com/watch?v=QwIm93b ... Dd&index=2" onclick="window.open(this.href);return false; ahtoja nostellaan, tuntus olevan jo lähempänä tuhatta nyyttonia 3Baarilla
Laatikko siis Mersun 6-vaihteinen CDI 716.654
Niin mitä noilla videoilla oikein oli tarkoitus todistaa? Dynoajot ei taida todistaa laatikon kestävyydestä paljon mitään...
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

PTracing kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Meinaatko käyttää tota orkkis keppiä ja kiinnityskehtoa? :roll: Itelle tuli se koriin kiinnitettävä versio jenkeistä, aika napakalta tuntuu ja pykälät löytyy upeesti (ainakin kun kopissa pärisin itsekseni) :lol: Kunhan nyt vielä ennen talvea pääsen ponnistaan miltä tuntuu :)
Niin ainakin tällähetkellä kuvittelen tekeväni :D Kerroppas lisää tuosta koriin tulevasta versiosta!
Saahan siihen kehtoon delrini puslia yms, mutta taitaa silti jäädä "löysäks" ja vaihdetuntuma oudoks. Äkkiäkös vaikka valmistat sellaisen kepin, toi minkä ostin ei ole ihan halpa :lol: Mutta koneen ja lootan täytyy olla tukevasti kiinni ettei liiku.

Itellä on AKG motorsportin stage2 shifter mutta myös bimmerworld tekee samanlaista, yksinkertainen tommonen on itsekin tehdä kyllä. Vielä kun sen etunivelen vaihtaa uuteen niin on jo suhteellisen välyksetön.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

johani kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 928&page=2" onclick="window.open(this.href);return false; siinä projektitopikki
https://www.youtube.com/watch?v=6zQyTW-OmTQ" onclick="window.open(this.href);return false; siinä joku vanhempi ? dynovideo jossa jo 734nm vääntöä 2-2.5 ahdoilla
https://www.youtube.com/watch?v=QwIm93b ... Dd&index=2" onclick="window.open(this.href);return false; ahtoja nostellaan, tuntus olevan jo lähempänä tuhatta nyyttonia 3Baarilla
Laatikko siis Mersun 6-vaihteinen CDI 716.654
:thumbup: :thumbup:
PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.
Onko sulla tietoa tämän zf gs6-dz välityksistä? Näissä CDI-laatikoissa on aika traktorimainen toi ykkönen:

Kuva

Mitä perää olet ajatellut käyttää, 3,07...? Mulla on tällä hetkellä 3,69 ja kierrokset matka-ajossa sen mukaiset, 717.450 on suora vitonen. Tässä yksi syy miksi olen pohtunut 6-vaihteista. Toinen on vaihteensiirron toiminta aktiiviajossa. Uskoisin, että Mersun ja Bemarin 6-vaihteisten vaihteensiirtomekanismi toimii yhtä napakasti, kai...? :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Esim toi 330d (e93) perästä oleva laatikko joka itsellä on, välitykset on (dieseleissä kai samat kaikissa)
1 - 5.08
2 - 2.80
3 - 1.78
4 - 1.26
5 - 1
6 - 0.84

Toi erittäin lyhyt ykkönen on hyvä ainakin itselle, kun ajetaan 765 asetelmalla sintterin kanssa ja auto on kesäisin kuitenkin käyttis niin helpottaa lipumista kaupungilla yms.

Sitten esim bensa versiossa (gs6-53bz)
1 - 4.05
2 - 2.40
3 - 1.58
4 - 1.19
5 - 1
6 - 0.87


Toi dieselin loota itellä olevan 3.54 kanssa
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... DZ+245.png
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sultzi kirjoitti: Saahan siihen kehtoon delrini puslia yms, mutta taitaa silti jäädä "löysäks" ja vaihdetuntuma oudoks. Äkkiäkös vaikka valmistat sellaisen kepin, toi minkä ostin ei ole ihan halpa :lol: Mutta koneen ja lootan täytyy olla tukevasti kiinni ettei liiku.

Itellä on AKG motorsportin stage2 shifter mutta myös bimmerworld tekee samanlaista, yksinkertainen tommonen on itsekin tehdä kyllä. Vielä kun sen etunivelen vaihtaa uuteen niin on jo suhteellisen välyksetön.
Minusta se tuntu tuo vakio jo aika hyvältä ja vaihteet loksahtaa makeasti päälle :D Googlella löysinkin tuon bimmerworldin kepin, ei tosiaan ois ihmeellinen tehdä itsekkään! Täytyypä vielä tuumata toiseen kertaan miten teen
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

hismajestics kirjoitti:
Mitä perää olet ajatellut käyttää, 3,07...? Mulla on tällä hetkellä 3,69 ja kierrokset matka-ajossa sen mukaiset, 717.450 on suora vitonen. Tässä yksi syy miksi olen pohtunut 6-vaihteista. Toinen on vaihteensiirron toiminta aktiiviajossa. Uskoisin, että Mersun ja Bemarin 6-vaihteisten vaihteensiirtomekanismi toimii yhtä napakasti, kai...? :think:
Mulla on tuossa perässä 3.31 välitys. Onhan nuo bmw:n laatikotkin lyhyillä välityksillä mutta itse oon kans laittamassa hätäsen kytkimen ja tuumailin samaa kun sultzi että liikkeellelähtö olis helpompaa lyhyellä ykkösvaihteella. Ajo on kuitenkin pääsääntöisesti enemmän katu kun kilpa-ajoa :)

Kaverilta kysyin niin jotain ongelmaa oli cdi:n laatikossa kun nopeasti vaihtaa vaihdetta. (kuminpoltossa 2-3:lle :lol: )
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kuvia taas pitkästä aikaa myös pakosarjoista! Lyhyenmallista PTracing sarjaa om642 cdi:hin

Kuva

Kuva

Ja onhan noita muitakin tullut tehtyä mm. om606 sekä M104 bensakoneeseen sarjoja

Kuva
IG: @pyrytakkunen
-hh-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 22.08.2012 20:13
Paikkakunta: Nivala

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja -hh- »

PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.


Mersun 6v. 716.633 laatikko kesti toista kesää rääkkiä kadulla sekä ~20 varttivetoa slikseillä, joista osa liimaradalla. Käytössä kokoajan +700nm ja viimeiset varttivedot +800nm. Sitten antautui kolmonen... Eikai ny ihan pahanen oo... :shock:
Nyt tilalle menossa zf gs6-53dz, jonka lupailevat kestävän 1000nm.

:wink: http://youtu.be/QafXBY0isqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

PTracing kirjoitti:Kuvia taas pitkästä aikaa myös pakosarjoista! Lyhyenmallista PTracing sarjaa om642 cdi:hin

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/IMG_4130.jpg] ][/url]

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/IMG_4135.jpg] ][/url]

Ja onhan noita muitakin tullut tehtyä mm. om606 sekä M104 bensakoneeseen sarjoja

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/om606%20x2%20m104.jpg] ][/url]
Sun kannattais ruveta kauppaamaan taitojasi myös Suomen ulkopuolelle 8) . On meinaan sen tason kamaa, etten ole nähnyt sitten tämän ruotsalaishemmon (nimeä en just nyt muista), joka ikävä kyllä kuoli ajaessaan prätkällään kaiteeseen muutama vuosi sitten. Jenkeistä asti kyseltiin...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

-hh- kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kyselenpä taas, aikaisemminkin jossain yhteydessä ihmetellyt...

Nämä Mersun 6-speed manuaalilaatikot CDI-koneista, esim. 716.64 (370Nm, kai?), eivätkö ne ole mistään kotoisin?

Ymmärrän, että ne eivät Pyryn eikä varmaankaan Sultzin vehkeisiin riitä, mutta näihin hieman vakiompiin, alle 300hp. Sopisi kiinnitykseltään suoraan M104 ja keppimekanismi 2004 ja uudemmissa vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin BMW. Eivät kuitenkaan vaikuta olevan suosiossa täälläpäin. Ulkomailla kylläkin. Mikä niissä mättää?

Sori pieni OT :eh:
Taitaa tosiaan johtua se käyttämättömyys siitä ettei niistä suomessa juurikaan oo kirjoteltu kokemuksia, zf laatikoista tarinaa sitten löytyykin ihan erimalliin :) Kaverilla on om605 st koneen perässä cdi mersun manuaali ja on saanut kenkää kyllä reilusti ja kyllä se on tuntunut kestävän käyttöä.


Mersun 6v. 716.633 laatikko kesti toista kesää rääkkiä kadulla sekä ~20 varttivetoa slikseillä, joista osa liimaradalla. Käytössä kokoajan +700nm ja viimeiset varttivedot +800nm. Sitten antautui kolmonen... Eikai ny ihan pahanen oo... :shock:
Nyt tilalle menossa zf gs6-53dz, jonka lupailevat kestävän 1000nm.

:wink: http://youtu.be/QafXBY0isqE" onclick="window.open(this.href);return false;
No nyt :!: On teillä Pohjois-Pohjanmaalla vaan vehkeet, hehe
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: PTracingin w108 (M104 ahdettuna)

Viesti Kirjoittaja Havis »

hismajestics kirjoitti:
PTracing kirjoitti:Kuvia taas pitkästä aikaa myös pakosarjoista! Lyhyenmallista PTracing sarjaa om642 cdi:hin

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/IMG_4130.jpg] ][/url]

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/IMG_4135.jpg] ][/url]

Ja onhan noita muitakin tullut tehtyä mm. om606 sekä M104 bensakoneeseen sarjoja

[ [url=http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/PTracing%20exhaust%20manifolds/om606%20x2%20m104.jpg] ][/url]
Sun kannattais ruveta kauppaamaan taitojasi myös Suomen ulkopuolelle 8) . On meinaan sen tason kamaa, etten ole nähnyt sitten tämän ruotsalaishemmon (nimeä en just nyt muista), joka ikävä kyllä kuoli ajaessaan prätkällään kaiteeseen muutama vuosi sitten. Jenkeistä asti kyseltiin...
Ehdottomasti samaa mieltä. Mikäli aika vaan antaa periks kysynnälle, kannattaa nuo koittaa tuotteistaa, laittaa jonkinlainen verkkosivusto pystyyn ja odotella innokkaita ostajia :)

Siis ainakin jos noissa ei ole ilmennyt kestävyysongelmia tms.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kyllä noita jo sen verran on tullut tehtyä ja testattua että luotto riittää lähettään vaikka ulkomaille josta jo vähän on kyseltykkin :wink: Toki kokoajan pitää pyrkiä kehittymään ja tekemään hienompaa ja parempaa :!: Vakituinen päivätyö haittaa vielä näitä "harrastehommia", mutta pikkuhiljaa edetään ja katsotaan mitä saadaan aikaseksi! Seuraavaksi oliski taas tulossa vähän isompaa peltihommaa työn alle
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Laitetaas kuvia mitä oon saanu syksyn pimeinä iltoina aikaseksi! :)

W123 mersuun tein vähän peltiremonttia. Kuskinpuolelle suojankaaret, peräpeltiä palanen, peräkontin sivukotelon pohja ja takalasin alunen sekä vähän muutakin tuli korjattua.

Lähtötilanne

w123 omistajan kannattaa tarkistaa tämä paikka jos peräkontti ei pysy kuivana

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten uutta peltiä. Peräpellin alle jäävä kotelo korjattuna ennen peräpellin asennusta

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Alakantti piti uusia lasin alle ja siihen päälle uus korjauspelti. Alempi pelti jätettiin tarkoituksella pitkäksi niin pääsee valuttaa ruostesuoja öljyt peltien väliin maalauksen jälkeen

Kuva

Kuva

Pellit vaihdettuna

Kuva

Imusarjaa om605 moottoriin. Aihiona om606 vaparin sarja

Kuva

Kuva

Pakosarjojakin oon tehnyt monenlaista, pitkää ja lyhyttä.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

M103 bensamottiin

Kuva

Kuva
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Niin ja tuossa alkusyksystä tuli tilanne että pystyin omaakin w108 tekemään hieman eteenpäin!

Kardaanitunneliin tein muutoksen että mahtuu laatikko ja kardaani olemaan. Keppi tuli kardaanitunneliin kiinteästi kiinni. Hommaan siihen vielä short sifterin. Vakiokepilläkin on kyllä mun mielestä todella hyvän tuntoinen ja vaihteet loksahtaa mukavasti päälle. Etupenkit tuli tilattua englannista kun ei lähempää tuntunut saavan niitä mitä havittelin. Cobra RSR malliset classikko mallit ostin. Kiskot on w124 mersusta ja uudet penkit oli paljon kapeammat niin täytyy vielä tehdä verhoiltavat peitepalat ettei kiskot jää näkösälle. Penkit toki verhoillaan aikanaan uudelleen eri värillä. Sisustan väri on todennäköisesti päätetty mutta korin väri tuntuu olevan allekirjoittaneelle vaikea päättää :wtf:

Turvakaariin hommasin ihan viralliset saumattomat putket, mutta sitten TAAS kerran tulin miettineeksi onko ne nyt sitten katuautossa todellakin tarpeen. Käytännössä takapenkkiä ei voi enään käyttää ja ilman sitä autosta tulee mun mielestä liian karu sisältä. Toiseksi voi olla vaarallisetkin ilman kypärää ja kunnon vöitä. Mukava sitten lähteä kesällä "cruisaileen" kypärä päässä ja vöihin köytettynä. Saas nähdä kuin tulee tehtyä....

Lähtötilannehan oli tämä

Kuva

Valmiina ja uudet penkit paikoillaan

Kuva

Kuva

Kuva
IG: @pyrytakkunen
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Itse en kyllä moiseen "käyttöautoon" täyskaaria rakentaisi. Karsii aika paljon käyttömukavuutta.. Mutta olikos tässä pohjaa vahvikehitsailtu? Että onko kori taas liian löysä ilman kaarien tuentaa.. a, b & c pilarit kuitenkin sen verran ohuen näköiset, että edes puoliturvakaaret laittaisin harkintaan, ettei se katto kokonaan niskaan tulisi jos pääsee kaatumaan :?

Noi pakosarjat ja kaikki muu tekeminen aivan uakomattoman näköistä!
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja Havis »

PTracing kirjoitti:...Sisustan väri on todennäköisesti päätetty mutta korin väri tuntuu olevan allekirjoittaneelle vaikea päättää...
Ulkovärin sopivuus tietty riippuu verhoilun väristä, mutta jos saa ehdottaa:

Tee semmonen "Driver" replica. Siis samantapainen kun siinä leffassa jossa Ryan O'Neal "koeajaa" meseä parkihallissa. Oliko joku metallipronssi, oranssi tms.

https://www.youtube.com/watch?v=L78AwbNthF8" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S.
Yhdellekkään klassikolle ei soisi tuollaista käsittelyä, ei edes elokuvissa.

Toinen mikä sopis isoon autoon on joku John Player Special teeman tapainen musta/kulta, Tai McLaren West tapainen musta/hopea yhdistelmä.
Viimeksi muokannut Havis, Su 13.12.2015 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Dieselrifteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 10.10.2015 16:32

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja Dieselrifteri »

HUHHUH! Satuin tässä törmäämään topicciisi ja oon sanaton. :shock: Tajuttoman hienoja pakosarjoja oot tehny!! Ja törkeän hienoa pellintyöstöä myös, kumpa muutkin jaksaisi tehdä yhtä hyvin ruostekorjauksen. 8) Tämä menee aivan varmasti seurantaan, MAHTAVA BLOGI!!!! :) -Dieselrifteri
HUOM! Tämän allekirjoituksen yläpuolella saattaa olla kukkahattutädeille sopimatonta materiaalia.

-W124 250D projekti jonka projektointi odottaa tallin valmistumista

Ex:
-Murheenkryyni W201 2.0 (gazolinum)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja PTracing »

saquzi kirjoitti:Itse en kyllä moiseen "käyttöautoon" täyskaaria rakentaisi. Karsii aika paljon käyttömukavuutta.. Mutta olikos tässä pohjaa vahvikehitsailtu? Että onko kori taas liian löysä ilman kaarien tuentaa.. a, b & c pilarit kuitenkin sen verran ohuen näköiset, että edes puoliturvakaaret laittaisin harkintaan, ettei se katto kokonaan niskaan tulisi jos pääsee kaatumaan :?

Noi pakosarjat ja kaikki muu tekeminen aivan uakomattoman näköistä!
Korin saumat meinasin vahvike hitsailla läpi kun korin nostan grilliin vielä kerran että saa pohjan pintakäsiteltyä asiallisesti. Puolikaaretkin olis ihan hyvät, mutta niin kun yhdestä penkkikuvasta näkee, w108:ssa tulee etupenkit jonkin verran takaoven aukon puolelle ja siihen kun tekee pääkaaren penkin taakse ettei päätä voi siihen lyödä ollaan jo melkeen puolessa välissä oviaukkoa, eli esteetön kulku takapenkille ei onnistu noin vain. Nuo ohuet pilarit siinä hirvittääkin vaikkakin tätähän ei oo tarkotus katolleen ajaa :!: kop kop....
Viimeksi muokannut PTracing, Su 13.12.2015 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracingin w108 (telakalle) muuta työn alle

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Havis kirjoitti:
PTracing kirjoitti:...Sisustan väri on todennäköisesti päätetty mutta korin väri tuntuu olevan allekirjoittaneelle vaikea päättää...
Ulkovärin sopivuus tietty riippuu verhoilun väristä, mutta jos saa ehdottaa:

Tee semmonen "Driver" replica. Siis samantapainen kun siinä leffassa jossa Ryan O'Neal "koeajaa" meseä parkihallissa. Oliko joku metallipronssi, oranssi tms.

https://www.youtube.com/watch?v=L78AwbNthF8" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S.
Yhdellekkään klassikolle ei soisi tuollaista käsittelyä, ei edes elokuvissa.

Toinen mikä sopis isoon autoon on joku John Player Special teeman tapainen musta/kulta, Tai McLaren West tapainen musta/hopea yhdistelmä.
Oi voi mersun kohtaloa videolla, siinä meni ruosteetonta osaa kerralla selväksi ja paljon! :sick:

Toki saa ja melkeinpä pitääkin ehdotella värejä jotka sopii w108 koppaan. Niitä itsekkin tulee useasti katseltua mutta onneks on vielä aikaa miettiä ennen päätöstä
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin