PTracing w108 320cdi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 31.10.2013 22:23
Tämä topic oli alkujaan oldtimer puolella, mutta pyysin siirtämään sen tänne että voin kirjoitella muistakin, kun vanhus projektista! Eli tänne kirjoittelen w108:n edistymisestä, mutta sekaan tulee nyt myös muutakin! :)

Ekat 5 sivua w108:a jotka on ollut jo luettavissa oldtimer puolella jonkin aikaa ja 6 sivulla jo jotain muutakin projektin tynkää:
Auton ostin unskilta ja sitähän on käsitelty ennemmin täällä viewtopic.php?f=33&t=121215&start=30
Nyt kun on käyttöauto saatu valmiiksi niin on intoa ja aikaa keskittyä tähän, minusta ehkä hienoimpaan mersun korimalliin, jos w109 ei lasketa
Eli auto käytiin hakemassa mun talliin tuossa kesällä.

Kuva

Ja ei muuta kun heti purkuhommia

Kuva

Kuva

Korihommia oli tiedossa, joten ajattelin että tehdään heti kunnolla ja kaverilla kun oli korigrillin päädyt joutilaana, niin hain ne ja iskin w108 vartaaseen

Kuva

Kuva

Takapää vaatii aika paljonkin hitsaus toimenpidettä, mutta eiköhän niistä tekemällä selvitä! Tänään pitkästä aikaa pääsin työstämään tätä helmeä :D Otin etulokasuojat työn alle varastosta. Tuosta läjästä pitäis 2kpl lokareita saada tehtyä!

Kuva

Ensimmäiseksi rappaan massat pois korjattavista lokareista ja kyllä sieltä ihan tervettäkin peltiä löytyy :)

Kuva

Tavoite on pyrkiä tekemään peltityöt ajan kans ja mahdollisimman hyvin, kun ei ole kiire saada ajoon. Kaikki vinkit, kommentit ja neuvot on tervetulleita ja koitetaan ottaa oppia niistä! Yhden auton oon hitsannut ja maalannut joten kokemus on aika vähäistä vielä

Tavoite on auton kans seuraava. Kori kuntoon ja ulkokuori originaalin näköiseksi vanteita lukuunottamatta. Alusta kuntoon ja taka-akseli semmoiseksi että kestää. Sisusta puuttuu joten sen kans ns. kaikki auki ja tekniikka vielä mietinnässä, mutta bensalla sekä nykyaikaisella moottorinohjauksella sen pitää käydä kun on noiden diisselikoneiden kans tullu värkättyä liiankin kanssa ja mielenkiinto vetää bensamoottorin sielunelämän opetteluun, sekä jonkinlaista ylipainetta moottorissa en pistä pahakseni :mrgreen: Täytyy päivitellä topiccia aina kun jotain "merkittävää" saan aikaiseksi.

PS. w108 osia saa tarjota :wink:
Viimeksi muokannut PTracing päivämäärä Pe 14.09.2018 23:13, muokattu yhteensä 14 kertaa

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 961
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Pe 01.11.2013 01:08
Tästä kyllä tulee hieno 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5565
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Pe 01.11.2013 06:33
hommaa tällänen pilteemasta, tuolla on hyvä irrotella massat ja ruosteet kokemusta löytyy tuollasesta laitteesta :wink:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Paineilmatyokalut-muut/Neulahakkuri-17399/
ittellä kans tuollanen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55
ViestiLähetetty: Pe 01.11.2013 20:55
Lähtisköhän tuolla W123 pohjasta se muovi/kummi sonta massa/eriste :?: :P
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 02.11.2013 09:06
touhottaja kirjoitti:hommaa tällänen pilteemasta, tuolla on hyvä irrotella massat ja ruosteet kokemusta löytyy tuollasesta laitteesta :wink:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Paineilmatyokalut-muut/Neulahakkuri-17399/
ittellä kans tuollanen :wink:


Kokkolan biltemasta kävin etsimässä mutta en löytäny ko värkkiä. Olis kyllä pätevä jos tepsii siihen mersun taikinaan ja ei vahingoita peltiä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1725
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 02.11.2013 21:48
PTracing kirjoitti: ja taka-akseli semmoiseksi että kestää.

Mitäs suunnitelmia tämän osalta olisi? 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 03.11.2013 11:30
hismajestics kirjoitti:
PTracing kirjoitti: ja taka-akseli semmoiseksi että kestää.

Mitäs suunnitelmia tämän osalta olisi? 8)


Oon kuulut huhua että jaguarin taka-akselisto kävis hyvin pienellä sovittelulla paikoilleen, mutta tätä akseli asiaa on aikaa miettiä kun korin hitsailee eka kuntoon :)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 368
Liittynyt: La 09.04.2005 19:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
ViestiLähetetty: Su 03.11.2013 12:20
mulla ois jouten XJ6 lukoton taka-akseli jos satut tarviimaan.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1725
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 03.11.2013 12:55
PTracing kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
PTracing kirjoitti: ja taka-akseli semmoiseksi että kestää.

Mitäs suunnitelmia tämän osalta olisi? 8)


Oon kuulut huhua että jaguarin taka-akselisto kävis hyvin pienellä sovittelulla paikoilleen, mutta tätä akseli asiaa on aikaa miettiä kun korin hitsailee eka kuntoon :)


Ranex kirjoitti:mulla ois jouten XJ6 lukoton taka-akseli jos satut tarviimaan.

Toisessa topicissa tällä osastolla oli maininta yhdestä W111 sedanista, jossa taka-akseli nelilinkeillä. Mikä tämä jaggen akselisto sitten olisi? Tai siis, miksi juuri Jaguarista?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2013 06:13
hismajestics kirjoitti:
Toisessa topicissa tällä osastolla oli maininta yhdestä W111 sedanista, jossa taka-akseli nelilinkeillä. Mikä tämä jaggen akselisto sitten olisi? Tai siis, miksi juuri Jaguarista?


Erillis jousitettu, murikka on jenkki valmistetta joten sisuskaluja pitäis löytyä helposti ja kiinnitypistees hyvin lähellä w108 omia. Tämä siis netistä ongittua tietoa. Totuus selviää sitten tietysti vasta sovittelemalla
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2013 11:26
Jaguareissa on reilusti ylimitoitettu pomminkestävä Salisbry-perä, (melkein) samat sisuskalut löytyy myös Danan murikoista. Merkistä huolimatta väittäisin perän olevan ehtaa brittituotantoa.

Kiinnitys on kyllä täysin erilainen kuin w108 omassa akselissa, mutta voihan se silti olla helppo modata alle jos vaan pystysuunnassa löytyy tarpeeksi tilaa Jagen kookaalle apurunkokehikolle. Kuvat Jagen IRS-remontista selventänevät aihetta: http://www.classicdigest.com/community/ ... eas/44/421

Tsemiä Projektiin!
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2013 12:42
Sanoisin, että Jaguarin apurunkohässäkkäperä on helpompi ruuvata W108:n alle, kun jousille ja iskareille ei tarvitse keksiä uusia kiinnikeitä. Raivaa vain tilaa apurungolle aisojen väliin. W108:ssahan on tossakohden jo hyvin tilaa. Aisoihin on helppo tehdä kiinnikkeet vaikka sitten jämäkästä neliöprofiilista. Lisäksi lupien saantia varten on varmaan helpotus, kun apurunko sisältää kaikki osat (mm. jouset ja iskarit) , jolloin niiden kestävyyttä ei tarvitse todistella...ja onhan se itsellekin kivempi, kun tietää, että jousitusgeometria on kunnossa. Ajo-ominaisuudetkin ovat varmasti kaarteissa paremmat.

Sovitusta tosiaan helpottaa reilusti, kun Jaguaarissa ei ole erillisiä ylätukivarsia viemässä tilaa, ja jarrusatulat on murikassa kiinni. Pakopuket tietysti joutuu ujuttamaan koko rakenteen alta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2013 17:32
Andreas kirjoitti:Jaguareissa on reilusti ylimitoitettu pomminkestävä Salisbry-perä, (melkein) samat sisuskalut löytyy myös Danan murikoista. Merkistä huolimatta väittäisin perän olevan ehtaa brittituotantoa.

Kiinnitys on kyllä täysin erilainen kuin w108 omassa akselissa, mutta voihan se silti olla helppo modata alle jos vaan pystysuunnassa löytyy tarpeeksi tilaa Jagen kookaalle apurunkokehikolle. Kuvat Jagen IRS-remontista selventänevät aihetta: http://www.classicdigest.com/community/ ... eas/44/421

Tsemiä Projektiin!


Siis brittituotantoahan se varmaastikkin on, mutta juurikin saman tyylinen kun jenkkimurikka. Tilaa tehdään tarpeen mukaan, koska kyseessä ei ole entisöinti. :) Ajettavuus ja kesto on etusijalla sekä tietenkin auto pitää saada myös katsastettua tieliikenteeseen
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 09.11.2013 21:16
Vähän touhuiltu eteenpäin. Pohjan sain rapattua massasta viimein kokonaan puhtaaksi. Joku voisi kuvailla sanoilla toivoton, mutta minusta se on hyvä aihio harjoitella tekemään peltitöitä kunnolla :)
Paikkaa paikan päällä ja näppärästi laitettu myös rosteri peltiä jotta ei paikat enään ruostu, harmi vaan kun lahoaa sitten ympäriltä kahta kauheammin

Kuva

Joku aloittanut korjauksen, joka ei ole oikeen onnistunut. Vaatii "paikan" poisto operaation ja uutta peltiä, toinen nurkka on myös korjattu jopa paremmin mutta taidan tehdä senkin uusiksi ilman monta kerrosta päällekkäin olevaa ruostunutta peltiä

Kuva

Jos huonoa peltiä riittää niin on siinä jotain hyvääkin joissain kohdin.

Kuva

Korin vien pohjan hiekkapuhallukseen tässä lähi aikoina niin pääsee aloittelemaan korjauksia!
Viimeksi muokannut PTracing päivämäärä La 08.02.2014 15:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: La 09.11.2013 21:58
rosteri peltiä jotta ei paikat enään ruostu, harmi vaan kun lahoaa sitten ympäriltä kahta kauheammin


No se kahta kauheammin on vuosia, jopa vuosikymmeniä ja vaatii jatkuvaa kosteutta... Siinä on kuitenkin paksu hitsisauma joka ensimmäisenä luovuttaa elektroneja...myöskin rosteri pelkistyy siinä hitsatessa mustalla langalla, veikkaisin, että ruostuminen alkaa sieltä rosteripaikan puolelta. Tiedän, että nuo kynnyskotelojen rosteripaikat on olleet tuolla reilusti yli 10 vuotta sateessa ja tuiskussa ...katsos paljonko peltiä on vierestä hävinnyt :)

Ei sen puoleen, huomattavasti paljon paremman näköinen saa, kun tekee samasta materiaalista ja puhtaalle pellille. Hienoa jälkeä tulee, kun jaksaa tehdä noin perusteellisesti. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 907
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
ViestiLähetetty: Su 10.11.2013 08:51
Onnea projektiin ja onnittelut kori valinnasta :thumbup: Yksi hienoimmista kuten itsekkin sanoit jos 109:ä lasketa :D
W211 220cdi - S203 C200 kompressori - R129 SL300(->500)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ti 12.11.2013 06:20
sepulaakeri kirjoitti:Onnea projektiin ja onnittelut kori valinnasta :thumbup: Yksi hienoimmista kuten itsekkin sanoit jos 109:ä lasketa :D


Niin ja onhan se toki 111 coupekin samaa hienoimpien mersujen sarjaa :)


Minkäslaisia kikkoja porukka suosittelee korin maalipinnan poistoon. Soodapuhallus olis varmastikkin hyvä mutta koitan pitää pudjetin kurissa joten sen saa nyt unohtaa... Onko jotain maalinpoistoainetta joka olis hyvä vai onko ainoa ratkaisu ottaa epäkesko käteen ja alkaa hiomaan? Maalia ja pakkelia on osittain monia kerroksia ja paksusti
Avatar
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 12.11.2013 07:11
Autoväri kaupasta maalinpoistoainetta , kuorii hyvin tuommoisen maalin.
Ja työn iloa! Hieno peli.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ti 12.11.2013 22:31
Mikko K kirjoitti:Autoväri kaupasta maalinpoistoainetta , kuorii hyvin tuommoisen maalin.
Ja työn iloa! Hieno peli.


Ok, täytyy käydä kyselemässä väriliikkeestä! Pikkusen on tullut jo aloteltua lokarin korjausta kuskin puolelle. Ensin porasin pistehitsit auki lampun kuupasta ja otin sen irti. Muutama ruostereikä siinä oli ylä ja alareunassa, mutta ei muuta kun uutta peltiä tilalle

Kuva

Kuva

Lokarin alareunaan kopion mallia toisen puolen lokarista jonka joku oli jo tehnyt. Ymmärtääksen aiemmin tehty korjaus on ihan oikean mallinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei voi muuta kun arvostaa oikeita peltiseppiä, jotka homman osaa. Itseltä meni muutaman vaivaisen palan naputteluun pari iltaa, noo eiköhän tuo ala onnistuun kun työ etenee!

Seuraavaksi varovaista hitsausta lokarin alareunaan
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 12.11.2013 22:41
Hyvännäköistä työtä. Alareunan pokkauksen tehtävänä on pitää reuna jäykkänä ja "piilottaa" ruuvinkannat koristelistan alle. Korissa on vastaava ura pokkaukselle.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ti 12.11.2013 22:47
unski kirjoitti:Alareunan pokkauksen tehtävänä on pitää reuna jäykkänä ja "piilottaa" ruuvinkannat koristelistan alle.

Timppa


Näin ajattelinkin kun listan kiinnitysreijät oli helmassa juuri samalla kohdalla
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 14.11.2013 21:11
Vähän hitsailtu ja naputettu peltiä lisää. Aika hyvin pysyy veteleminen kurissa kun maltilla hitsaa pisteitä ja jäähdyttelee. Saumat sitten varovasti hion niin matalaksi kun uskallan, siten ettei itse pellistä lähde materiaalia. Koritinaustakin saa alkaa harjottelemaan kun löydän jostain kohtuu hintaisen koriviilan..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 22:07
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: To 14.11.2013 22:00
Hienosti on lähtenyt projekti liikkeelle - siistin näköistä jälkeä! :thumbup:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 16.11.2013 12:50
Kuskin puolen lokari alkas olla ruostereikien osalta valmis, pitää vielä hiekkapuhaltaa varovasti pintaruosteet puhtaaksi ja korjata jos tulee vielä reikää johonkin.

Kuva

Vänkärin puolen lokari seuraavaksi työn alle. Saapa nähdä miten saan oiottua kun on vedellyt aikaisempien korjaus hitsausten takia aika paljon. Ihan ensiksi lampun kuuppa irti jotta saa ruosteet 2 pellin välistä pois

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 21.11.2013 21:24
Kävin paikallisesta maalikaupasta kyselemässä maalinpoistoainetta. Ei ollut muuta kun solmasteria. Ostin kokeeksi pöntön kun kehuttiin että tehoaa myös automaaliin. Lähti silla kerros maalia kun tarpeeksi siveli ainetta ja odotti. Mutta kun niitä poistettavia kerroksia oli ainakin 6kpl. Kävin sitten ostamassa perus "tummaihoisen tukka" laikkoja rälläkkään ja johan alko maali pöliseen lokareista irti!

Kuva

Kuva

Sain myös oiottua vänkärin puolen lokaria ettei tinaa ja pakkelia mene enään ihan kohtuuttomasti ja listoille porailin reijät kohdalleen jotta pystyi mallaamaan niitä paikoilleen. Koriviilankin löysin joten kohta aletaan harjoittelemaan tinaamista :)

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5565
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: To 21.11.2013 22:06
oliko se viila tällänen :roll:

Kuva
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 21.11.2013 22:27
touhottaja kirjoitti:oliko se viila tällänen :roll:


Samanlainen on juu
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 24.11.2013 12:21
Kävimpä siinä pikku lauantai päivän ajelulla eilen ja tallissa olis nyt tällainen :shock:

Kuva

XJ12 lukkoperällä varutettu akselisto. Välitys on 3.31 Pitää laittaa ylivaihteellinen manuaalilaatikko kaveriksi, niin kulkee varmasti ihan tarpeeksi lujaa! :D
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 24.11.2013 14:08
mittasitko jo miten mahtuu runkoaisojen väliin?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 24.11.2013 16:35
unski kirjoitti:mittasitko jo miten mahtuu runkoaisojen väliin?

Timppa


Pikaisella mittauksella on jonkin verran leveämpi kun w108 runkoaisojen väli. Akselin raideleveys laipasta laippaan on taas hyvin lähelle w108 omaa, joka on hyvä asia. Täytyy huolella miettiä miten tuon nyt toteuttaa, voi olla että en käytä tuota kehikkoa ollenkaan, mutta aika näyttää. Ei se ihan bolt on osa ole :D
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: MJPfin ja 1 vierailijaa







kl-varaosat.fi