PTracing w108 320cdi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 714
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: To 24.01.2019 10:03
Kyllä nyt vaan taas yritetään saada sanattomaksi, on kyllä niin hyvän näköistä suunnitelmaa että!

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 03.02.2019 22:12
Pikkuisen taas saatu projektia edistymään. Ahtimet sopii olemaan niinkun halusin, eli isompi alle "piiloon" rungon väliin ja pienempi päälle. Ei ois enään paljon että pääsee rullia pyörittään 8) Tietokonettakin käytin vanhuksessa kiinni ja kyllä sinne yhteyden sai niinkun asiaan kuuluu :D

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 07.02.2019 10:27
Hienosti mahtuu kaikki tarpeellinen 8)

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: To 07.02.2019 12:19
Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:

Hyvän näkönen paketti!
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 07.02.2019 22:58
joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:


Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 809
Liittynyt: La 15.06.2013 10:08
Paikkakunta: Sirius
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 07:34
Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?

Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.

Sori OT mutta kysympä vaan...
Nykyiset...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6

Ollut joskus...
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4285
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 08:25
PTracing kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:


Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:


Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 714
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 21:05
Ai että näyttää hyvältä, alkaa rakentelu kuume nousemaan itsellä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 09.02.2019 13:51
MouTine kirjoitti:Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?

Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.

Sori OT mutta kysympä vaan...


Nuo joustot on olleet kyllä hyviä ja kestäviä. Niissä on valmiina sisäputki ettei suoraan kaasut osu jousto osaan.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 09.02.2019 14:11
tuikku kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:


Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:


Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.


Vahvistellaan ja parennellaan sieltä sitten mistä hajoaa. Luulen kyllä että "liika voima" poistuu savuna ilmaan takarenkaista. Oon pyrkinyt rakentamaan ja sijoittamaan kaiken mahdollisimman taakse moottorista lähtien että painojakauma olis paras mahdollinen takarenkaiden pidon kannalta. Maksimi kierrokset ja moottorin muutokset pidetään (ainakin alkuun) maltillisena mutta saattaa olla että joutuu jatkojalostamaan kun vähänaikaa on kulkupuoleen tottunut :D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 21.02.2019 19:01
Noniin, alkaa olla tekniikka rakennettuna. Konehuoneen hifistely jatkuu sitten tuonnempana kunhan on ensin todettu toimivaksi 8)

Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: To 02.05.2013 23:39
ViestiLähetetty: Pe 22.02.2019 10:40
Mahtavaa duunia Pyry!

Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 23.02.2019 13:34
Hurja kirjoitti:Mahtavaa duunia Pyry!

Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin :)


Kiitos! 8)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: La 23.02.2019 13:38
Vähän ruuvasin korin osia kiinni ja käytin pihalla jalottelemassa. Kyllä siitä hieno tulee valmiina vaikka itse sanonkin 8)

Kuva

Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 714
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: La 23.02.2019 13:49
Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: La 23.02.2019 15:08
Hieno on :thumbup:

Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?

Joko se penkkiin on menossa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 24.02.2019 08:17
MJPfin kirjoitti:Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!


Kiitos! Ei ainakaan muilla oo samanlaista tekniikan puolesta :mrgreen:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 24.02.2019 08:24
joop79 kirjoitti:Hieno on :thumbup:

Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?

Joko se penkkiin on menossa?


Korkeus varmasti hyvin lähellä tuota valmiinakin. Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ja niihin meinasin sovittaa mersun orkkis kapselit, mutta alkanut kiinnostaa todella semmoset mb alkuperäisiin tehdyt moniosaiset vanteet kun kuvia niistä oon nähnyt. Saas nähdä :D 17" pienemmät ei tuu kysymykseen kun jarrut on sen verran isot että pienemmät ei sovi paikoilleen

Auto siirtyy penkitys paikalle ja aletaan ajamaan kun ehditään 8)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1725
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.02.2019 10:34
Korkean ammattitaidon tuotantoa! 8)

Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?

PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...

Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ma 25.02.2019 06:23
hismajestics kirjoitti:Korkean ammattitaidon tuotantoa! 8)

Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?

PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...

Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?


Vaihteisto on 722.6 automaatti ja 2.65 välitteinen perä jotka siis ovat osien luovuttaja 320cdi väyrysestä. Itse akselisto on 55amg clk:sta

Vannepajalla kävivät peltivanteet joo

Mersumies
Mersumies
Viestit: 714
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 26.02.2019 21:50
Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ke 27.02.2019 05:53
MJPfin kirjoitti:Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.


Kuva

Odotellaan riittävää pakkaskeliä että voi siirtää auton kärryllä dynopaikalle ilman suola ja kurakylpyä, mutta kyllä se on sinne jo kovasti menossa :mrgreen:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 10:07
Vanhus siirretty penkityspaikalle ja testikuljettaja jo vähän tutustu autoon :mrgreen:

https://www.facebook.com/diesellandia/v ... =2&theater

Mersumies
Mersumies
Viestit: 714
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 19:13
Toivottavasti ei tule oikearia, saatoin kuolata näppikselle :P
Kivan hätäisesti lähtee puhisemaan, supattaa ihan mukavasti vaikka kuormaa ei ole mitään vielä. Kyllä mahtaa työntää kun saa vähän kuormaa taakse ja ahtoja ylös.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 19:38
Jäätävää suhinaa :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4285
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 07:59
.
Pohjanmaalla käydessä olen puolenkymmentä kertaa ajellut pajan ohitse, mutta merssua ei vaan näy.
Minkähänlainen mahtaa olla tilanne tässä, Olisi mukava nähdä liikenteessä.
Voisinko auttaa jotenkin ?
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 457
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 07:18
Näin on, toivottavasti projekti etenee ja voi hyvin... :thumbup:

Tulet tarvitsemaan myös W108:n "orggis" osaa aika paljon - jollei noita ole jo hankittuna - joten kyllä täältä voi noihinkin vinkkiä kysyä, vaikka tämä ei "osta&myy"-palsta olekaan :) Ettei osapuutteiden vuoksi homma hyydy kalkkiviivoille(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 01.07.2019 18:03
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 11:51
on kyllä ihan sairaan komea :clap:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 04.07.2019 11:38
Täällähän oli kyselty w108:sin kuulumisia :D Auton penkitys jäi keväällä hieman vaiheeseen kun turbiinin lukko anto periksi eikä halunnut enään lukittua ollenkaan. Ajateltiin että kestää penkittää vakiona mutta dynon jarrulla sai niin kovin ahtaalle että ei kestäny. Ihan lupaavalta vaikutti jo. Nyt vaan tractor pulling kausi ja työt vaikuttanut niin kovin ajankäyttöön että satakasi on odotellu vuoroaan kärsivällisesti.

Olen tässä nyt itsekseni päättänyt tehdä sen oikeasti valmiiksi ensi pääsiäiseksi joten heti kun pulling kauden viimeinen kisa on ajettu aletaan työlle tämän kanssa joka saadaanki alottaa sillä voimansiirron vahvistuksella ja penkityksen jatkamisella.

Osia on vuosien varrella hommattu jo aika kattavasti mutta nyt täytyy loput alkaa hommaamaan. Tiivisteistä täytyy laittaa kyselyä yms. Ajattelin panostaa ja ostaa alkuperäisiä tiivisteitä kun tarvikkeet ilmeisesti aika heikosti sopivat ja tiivistävät huonosti. Vinkkiä saa laittaa jos on hyvä paikka tiedossa mistä löytyy...

Ei siinä mahdottomasti enään ole jäljellä ja tämä projekti kyllä viedään maaliin asti :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 20:38
https://www.mbclassics.de/door-seal-set-W108-SE-OEM

Tuolta ainakin saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Timo L. ja 3 vierailijaa







kl-varaosat.fi