Raptec - Projekteja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja votsi »

Petehri kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Noniin hyvä homma!!
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.
Ketjua / kiristintä tarkastelinkin jo hieman. Miten sen vaihdon tarve ilmenee? Onko vaihdolle joku kilometri suositus?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5#p1049315" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa topikki missä keskusteltu asiasta.

Noilla tulevilla muutoksilla varmasti tulee olemaan mukava käyttöpeli 8)
S212 350CDI 4-MATIC -10
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viikonloppu vierähti Viton pakosarjojen kimpussa. Tässä muutama kuva valmiista sarjoista:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä sarjat paikoillaan moottorissa:

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Erittäin asiallisen näköset sarjat! Tuntuu istuvanki mukavasti.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ohhoh
Ainakin hienon näköiset näkyy tulleen.

Kenen softa nyt sitten tuleekin, niin voisit pyytää myös maffien poistamista.
Sitten voisit rakentaa ahtimelle paremman ilman oton vaikka neljän tuuman putkesta.
Suoraan keulilta, hyvästä kohden.
Tulis hengitys niiltä osin nyt sitten luksus kuntoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

tuikku kirjoitti:Sitten voisit rakentaa ahtimelle paremman ilman oton vaikka neljän tuuman putkesta.
Suoraan keulilta, hyvästä kohden.
Tulis hengitys niiltä osin nyt sitten luksus kuntoon.
Viton alkuperäinen imuputki näyttää mielestäni yllättävänkin virtaavalta joten en ainakaan nyt tee siihen muutoksia. Tarkoitus myös käyttää alkuperäistä ilmanpuhdistinkoteloa. Imuputken sisämitta ahtimen päästä 52mm ja leviää koko matkan tasaisesti ilmanpuhdistimelle 82mm kokoon. Imupuoli on helppo päivittää myöhemmin jos tai kun tarvetta ilmenee. :wink:

Uusi DownPipe valmistui 3" Rst tavarasta. Alkuperäinen katti muokattiin sopivaksi suuremmalle putkikoolle. Lisäsin samalla yhden "ylimääräisen" v-panta liitoksen mikä mahdollistaa putken irroituksen autosta ilman moottorin irroitusta. Puuttuvan pätkän katista taaksepäin teen vasta kun kone on paikoillaan autossa.

Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä sulla on aikas hyvä tuo työn jälki.
Tuosta kuvasta näkee hyvin tuon daunpaipin hankaluus, tilaa on itseasiassa todella vähän kuumalle putkelle.
Rintapellin puolelle kun olisi hyvä nyt edes jonkin verran saada tiloja.
Sellaisenkin sovelluksen olen nähnyt, että tuossa kannen kohdalla olevassa lyhyessä suorassa kohdassa on jousto, se antaa hiukan anteeksi pakoputken suuntaan verrattuna ihan "jäykkään" putkeen.
Ja katkaisee mahdolliset resonanssit ja (vääntö)rasitukset ahtimen suuntaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hyvän näköistä tekemistä on kyllä ja taitaa se tuo cdi moottorikin tykätä kollektoreilla varustetuista pakosarjoista 8)
IG: @pyrytakkunen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja tuikku »

PTracing kirjoitti:Hyvän näköistä tekemistä on kyllä ja taitaa se tuo cdi moottorikin tykätä kollektoreilla varustetuista pakosarjoista 8)
Olen eri mieltä, heräävyyden suhteen, mutta nyt poikkeuksellisesti toivon että olen väärässä, koska työn jälki on niin hyvä, että kokeilla nyt ainakin pitää.
Itse pidän mahdollisimman pieni tilavuuksisista sarjoista.
Heräämiseen voi kuitenkin monella tapaa vaikuttaa, kuten Petehri itsekkin mainitsi, imuputki on helppo tehdä jälkeenpäin ja ahtimen imusiiven voi vaihtaa agressiivisemmaksi, myös toimiva ratkaisu, minulla on omassani nyt sellainen.
Vnt-ahtimen siipien asennon kanssa voi myös kikkailla.
Voi myös olla hyväkin, ettei herääminen tule kovin rajuna, se voi olla juuri se, joka pitää sitten sen laatikon hengissä.
Lätty lattiassa tilanne voi kaikin tavoin kääntyä sitten "isomman" pakosarjan eduksikin, kannattaa kokeilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja esko »

tuikku kirjoitti:
PTracing kirjoitti:Hyvän näköistä tekemistä on kyllä ja taitaa se tuo cdi moottorikin tykätä kollektoreilla varustetuista pakosarjoista 8)
Olen eri mieltä, heräävyyden suhteen, mutta nyt poikkeuksellisesti toivon että olen väärässä, koska työn jälki on niin hyvä, että kokeilla nyt ainakin pitää.
Itse pidän mahdollisimman pieni tilavuuksisista sarjoista.
kohtuu siistiä, metalliteknisiä perusteita,,, :) mahdollisimman pieni pako srj tilavuus on + :wink: , mitenkähän noista haitari osasta :think: toivottavasti ei sisäpinnasta pala irti metallia turpon siipiin.... :problem: ..... olkoon ahtopaine/voima riittävä :mrgreen:
superturboa alkaen 2003
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

tuikku kirjoitti:Sellaisenkin sovelluksen olen nähnyt, että tuossa kannen kohdalla olevassa lyhyessä suorassa kohdassa on jousto, se antaa hiukan anteeksi pakoputken suuntaan verrattuna ihan "jäykkään" putkeen.
Ja katkaisee mahdolliset resonanssit ja (vääntö)rasitukset ahtimen suuntaan.
Alkuperäisessä putkessa näytti myös olevan jousto siinä kohdassa. Pitää melkein tuohon uuteenkin laittaa vielä pieni jousto ennen koneen paikoilleen asennusta.
PTracing kirjoitti:Hyvän näköistä tekemistä on kyllä ja taitaa se tuo cdi moottorikin tykätä kollektoreilla varustetuista pakosarjoista 8)
Kiitoksia! Kyllä tuo ainakin huomattavasti virtaavampi on perus tukki sarjaan verrattuna. Mielenkiintoista nähdä miten vaikuttaa.
tuikku kirjoitti:Itse pidän mahdollisimman pieni tilavuuksisista sarjoista.
Voi myös olla hyväkin, ettei herääminen tule kovin rajuna, se voi olla juuri se, joka pitää sitten sen laatikon hengissä.
Lätty lattiassa tilanne voi kaikin tavoin kääntyä sitten "isomman" pakosarjan eduksikin, kannattaa kokeilla.
Selvä hommahan se, että pienellä pakosarjan tilavuudella saadaan parannettua ahtimen heräävyyttä. Orkkis sarjojen suunnittelussa homma ei kuitenkaan ole ihan onnistunut. Tässä pari kuvaa katkaistusta sarjasta:

Kuva

Kuva

Valmistusteknisesti rakenne on hyvin erikoinen. Päällekkäin 3kpl 1mm vahvuista kerrosta joilla ilmeisesti on haettu lämmönhallintaa ja matalempaa äänitasoa. Ahtaimmasta kohdasta kaikki kolmen sylinterin pakokaasu painetaan läpi todella pienestä noin 27mm x 25mm kokoisesta reijäistä. Pakokanavan koko kannessa kuitenkin noin 40mm x 25mm. Ahtimelle menevän putken sisämitta orig sarjoissa vain 30mm ja nyt uusissa 37mm
esko kirjoitti:mahdollisimman pieni pako srj tilavuus on + :wink: , mitenkähän noista haitari osasta :think: toivottavasti ei sisäpinnasta pala irti metallia turpon siipiin....
Koitin tehdä sarjan tilavuudesta niin pienen kuin tuollaisella kollektori ratkaisulla on mahdollista. Toki putkikokoa olisi voinut pykälän pienentää, mutta pienemmän laadukkaan jouston löytäminen muodostui haastavaksi niin haastavaksi, että päädyin käyttämään 42mm putkea. Tuon täys rosterisen jouston pitäisi kyllä kestää pakosarjassakin. :roll:
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja make280s »

esko kirjoitti: , :think: toivottavasti ei sisäpinnasta pala irti metallia turpon siipiin....
Juurikin noita alkuperäisiä monikerrossarjoja on hajonnut sisältä ja metallinpalasia on mennyt turboon ja saanut tuhoa aikaan,
varsinkin lastutetuissa koneissa suuremman lämpökuorman johdosta.
MB W-210 200cdi vm 99
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakio pakosarja on sellainen sekoitus virtausta ja pakopainetta.
Jotain on täytynyt tehdä, jotta pakopainetta saataisiin heti kilo ahtojen päälle.
Mutta ihmeen hyvin nuokin toimii, ~400 irtoaa noillakin mehupilleillä.
Ei ole epäilystäkään, etteikö sinun tekemäsi olisi parempi.
Näiden hybridien yksi "huonous" on, että ne herää hiukan vakiota hitaammin, virtauksia suhteessa koteloihin ei ole millään tavoin optimoitu, on vaan pyritty "omalla suunnittelulla" max tehon kestoon.
Siis, ilman tuotto on hyvä, samoin tehon kesto, mutta heräämisen kanssa joutuu pikkuisen vääntämään, vakiosarjoillakin.
Mersun systeemi on paineohjattu - ahto pitäisi saada heti nousemaan, pienestäkin kaasupolkimen painalluksesta, jotta vaste olisi hyvä.
Näistä lähtökohdista, sellaisen "kuminauhamaisuuden" poissaaminen voi olla haastavaa.
Helppo ja maksimaalinen ilman virtaus myös imupuolella auttaisi asiaa, samaan olen pyrkinyt hiukan erilaisella kompurasiivellä, joka on minulla nyt koekäytössä, en ole vielä penkkiin päässyt sen kanssa, mutta toimivuus ja erityisesti vaste hyvä, puimurissa tosin lambda-ohjattu järjestelmä, joka heti ottaa huomioon paremman virtauksen.
Kestosta en osaa vielä sanoa mitään.
Mutta kieron kautta ajateltuna, parempi viraus herättää ahtimen paremmin, joka antaa herkemmin painetta, jonka taas ohjelma heti tunnistaa ja antaa lisäsyöttöä ja rinki alkaa uudestaan ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Muutama 120Cdi Vitoon sopiva 3" RST DP löytyisi nyt valmiina varastosta. :wink:

Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Vito projekti on edistynyt hitaasti, mutta jotain on sentään saatu aikaiseksi. Koneeseen vaihdettu uusi jakoketju + kiristin, öljynjäähdyttimen tiivisteet yms.

Imusarjoista poistin egr läpät ja hitsasin niiden reijät umpeen.
Kuva

Imusarjalle tulevassa ahtoputkessa on melko erikoinen ratkaisu.
Kuva

EGR tuloputken kurvi vie melkein puolet ahtoputken sisätilavuudesta, mutta ei vie enään. :wink:
Kuva

Tässä ahtoputki hitsattuna takaisin yhteen.
Kuva
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Johan on kuristin, bongasit sen. Siinähän on ajateltu että laitetaan kunnon mutka menosuuntaan, niin ei öljy täytä cuuleria :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos sitä EGR:ää ei tarvita, niin voisiko koko tulon poistaa ja hitsata reiän umpeen?

Se alkupräinen käyrä on voinut olla virtausten sekoittumista tms. varten, kai Günther on sen vakavissaan sinne suunnitellut.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sehän on itseasiassa pakoputki.
Siellä on käytännössä koko ajan kilo enemmän painetta, kun imusarjassa/imuputkistossa.
Jos ei ohjata "oikeaan" suuntaan, niin tuolla saadaan varmaankin lähes kokonaan estettyä puhtaan ilman pääsy moottoriin.
Noin muotoiltuna se itse omalla voimallaan pyrkii takaisin moottoriin ja ahtopainemittarin arvo kertoo tai arvioi vaan moottoriin menevän puhtaan ilman määrää, niin kuin kuuluukin.
Ahtopaineanturin "mittauspiste" näissä kierrätysautoissa aina ennen egr,n tuloputkea.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Putken tarkoitus onkin hyvin selkeä nyt kun Tuikku aihetta hieman valaisi. :thumbup:

Mitäs meinaat voinko ajella toistaiseksi vanhalla ohjelmalla? Saako paine anturi niin väärää tietoa, että auto menee vikatilaan? Tarkoitus oli että ohjelman päivitys ja egr poisto tehdään vasta kun tiet on sulanut ja olisi hyvä jos auto toimisi siihen asti normaalisti.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eipä ole kokemusta ko. tilanteesta.
Luulisin että egr venttiilin säätö korjaa tilannetta toteutuneen/pyydetyn ilman määrän mukaan oikeaksi, niin sen pitäisi tehdä.
Eli vikatilaa ei tule.
Kokeileminen varmistaa asian.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viikonloppuna valmistui tällaiset lyhyet tukkimallin pakosarja OM642 moottoriin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä päivitys esim. murentuneiden alkuperäisten tilalle. Toki virtaavuudeltaankin nämä huomattavasti alkuperäisiä paremmat. Jouston sisällä sisäputki joka pidentää huomattavasti sen käyttöikää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Petehri kirjoitti:...Jouston sisällä sisäputki joka pidentää huomattavasti sen käyttöikää.
Sisäputki on välttämätön tuossa jousto-osassa. Omassa bensaturbossani meni 2,5 tuuman jousto, jossa ei ollut sisähaitaria, niin tukkoon, että keskelle jäi vain parin sentin reikä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Yksinkertaisena ihmisenä tykkään kyllä tuollaisesta yksinkertaisesta mallista ...
Luulen että ihan tuollakin tyylillä päästään siihen tilanteeseen helposti, jossa rajoittimena on yhä edelleen se ahdin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viton alkuperäisen katalysaattorin lähdöt suurensin sopiviksi 3" putkelle.
Kuva

Katti, uusi jousto ja pieni pätkä uutta putkea paikoillaan autossa.
Kuva

Loppu putkiston olin jo vuosia sitten tehnyt 3" rst tavarasta. Tässä vielä muutama vanha kuva putkesta.
Kuva

Kuva

Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sen verran haluaisin vielä tähän lisätä, että ensinnäkin, "loppuputken" avartaminen kolme tuumaiseksi on hyödytöntä niin kuin tehon kannalta, jos sitä downpipeä, alkuputkea ei ole avarrettu vähintään saman kokoiseksi ja kaikki vähänkään jarruttavat elementit poistettu, luetaan ; katti ja hitupönttö tyhjätty.

Henkilöautossa hyvä kohta "päättää" se daunpaippi on hiukkaspöttö.
Samalla kun sen tyhjää, niin teetättää siihen siististi tehdyn kolmen tuuman tulon.
Tyhjästä pöntöstä taaksepäin voi olla vaikka vakio, jos niin haluaa, ei vaikuta tehoon.
Mutta se alkupää pitää ehdottomasti avartaa, kun mahdollisesta ahdin muutoksesta ei saa "täyttä" etua ilman sitä.
Tässä on nyt tilanne, jossa yksi muutos johtaa toiseen, jos max hyöty halutaan.
Mutta tietty, jokainen tekee aivan omat päätelmänsä ja toimensa.

Uskoisin että Petrillä on nyt jo selvyys ja tieto rakennella tuo alkupää, vaikkei autoa olekkaan pajalla.
Se näyttäisi oikeastaan kaikissa käyvän hyvin lähelle sama malli, mahdollisimman lähellä moottoria, melkein "nuolemalla pakoilleen laitettuna".
Tilaa ei ole paljoa.
Pikkuisen ennen kun lähtee kääntymään taaksepäin, niin siihen liitos, uskoisin että me joilla peukalo kyllä näyttää olevan oikeassa kohdin, pärjättäisiin siitä sitten eteenpäin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hiukan meinasi vastustaa tämäkin projekti, mutta nyt Viton tekniikka vihdoinkin kunnossa ja auto ollut ajossa muutaman päivän. Ohjelma muutoksesta jo alustavasti sovittiinkin "Tuikun" kanssa ja pääsiäiseen mennessä tarkoitus laittaa uusi ohjelma purkkiin.



Viime viikonloppuna syntyi tällainen lyhyt pakosarja OM606 moottoriin:

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja johani »

Tuollasen sarjanhan vois sitte tilata ku omaan saa vaihettua sen om606, 603 tilalle 8) mietinnän alla vaan laittasko sitä sitte Juuttuvasiipisen vaiko kaks, ison ja pienen ahtimen.

tätä ootellessa http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868" onclick="window.open(this.href);return false;

Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena.

Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista.


Mutta se tärkein meinas unohtua. aivan mahtavaa työnjälkeä 8) :thumbup: :thumbup:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja - Vito 120Cdi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viime viikolla valmistui asiakkaan 124 300TDT 4-matic johon vaihdoimme OM606 moottorin vaurioituneen OM603 tekniikan tilalle. Samalla uuteen tekniikkaan tehtiin toki pieniä päivityksiä.

4-matic öljypohja / etuperä, vaihteisto ja 7mm mynä + muut polttoaine laitteet sovitettuna uuteen moottoriin.
Kuva

Tässä edellisissä kuvissa näkyvä pakosarja paikoillaan moottorissa. Ahtimeksi päätettiin kokeilla Garrett:in kuulalaakeroitua GT2860RS ahdinta hyvän heräävyyden toivossa. Tehotavoite tässä kuitenkin maltillinen 270-280hp.
Kuva

Tekniikan ollessa irrallaan moottoriin, etuperään ja vaihteistoon vaihdettiin uudet tiivisteet. Hyväkuntoiseksi todettua perus moottoria ei kuitenkaan sen suuremmin avattu. Tietenkin samalla uusittiin myös hehkut, suutinkärjet, jakoketju ja lähes kaikki muutkin vaihdon tarpeessa olleet kulutus osat.
Kuva

Pakoputken alkupätkä valmistui 3" RST putkesta.
Kuva

Tässä tekniikka ja putki paikoillaan autossa.
Kuva

Autossa oli alkuperäinen ilmastointi ja se aiheutti muutamia haasteita välijäähdyttimen asennuksen suhteen. Jäähdytinkennot päätettiin pitää alkuperäisillä paikoilla. Myöskään puskuria ei muokattu ja hinaus silmukka haluttiin säilyttää. Puskurin takana olevaa palkkia oli siis hieman muokattava.
Kuva

Tässä palkki hitsattuna takaisin paikoilleen. Palkin muokkaamisella saatiin huomattavasti lisää tilaa välijäähdyttimelle.
Kuva

Muotoilulla pyrittiin myös saamaan mahdollisimman tasainen ilman virtaus puskurista coolerille.
Kuva

Välijäähdytin valmiina.
Kuva

Kennot paikoillaan autossa.
Kuva

Kuva

Imusarjan puoleinen ahtoputki paikoillaan.
Kuva

Myös pakoputken kanssa meinasi olla hieman ahdasta.
Kuva

Tässä vielä pari kuvaa valmiista konehuoneesta.
Kuva

Kuva
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Konehuone näyttää siltä että olis voinu lähteä tuollaisena jo 90 luvun taitteessa tehtaalta jos olis 24v turbokone ollut sillon tuotannossa, eli siisti ja hyvän näköisnen asennus 8)

Jäikö kotelon sisään alkuperäinen ilmanputsari, vai modasitko sinne sisään jonkun vapaammin virtaavan? Joku joskus puheli että vakioputsari hukkas useita kymmeniä hevosia moottorista
IG: @pyrytakkunen
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

PTracing kirjoitti: Jäikö kotelon sisään alkuperäinen ilmanputsari, vai modasitko sinne sisään jonkun vapaammin virtaavan? Joku joskus puheli että vakioputsari hukkas useita kymmeniä hevosia moottorista
Nuinko oikesti vaikuttaisi merkittävän paljon tässä teholuokassa kyselee ihan vihreä näissä asioissa?

Pitäisköhän ihan kehoittaa koittamaan veto ilman putsaria ja jopa ilman putkia paljonko ero oikesti oli :wink: Jotenkin en usko että yli 5hp lisää tulee vaikka het ahtimen imuaukosta putket poistettaisiin näissä teholuokissa?

Oliko mittaustuloksia jossain vai ihan essonbaari -juttuja?
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja johani »

jos sen heti ahtimen juuresta irrottaa niin vaikka virtaavuus paranee huomattavasti niin hyötyä ei tule koska imuilman lämpötila nousee syylärin ja pakosarjan lämmittämän ilman takia. hyvä suodatin ja cold air intake vastaantulevalla ilmalla ahdettuna (patopaine) se paras. itsellä tällanen suppilo om603 keulalla ja talvella otin pois nopeamman lämpimisen toivossa ja kesäksi ku laitoin takas nii en ollu uskoa kui vaikutti :shock: vaikka eihän se vapari mihinkää kule mutta se että se että ero tuntu nii on jo paljo :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI" onclick="window.open(this.href);return false;
6:33

3KW lisä tuossa koneessa kun sai kylmää ilmaa kone.
Vastaa Viestiin