Raptec - Projekteja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Onpha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Pe 21.03.2008 13:12
Paikkakunta: vihti

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Onpha »

norsu kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
Ne alkaa nuo värähtelyt olemaan amplitudiltaan senttimetriluokkaa, kun tehot on nelinkertaistettu vakiosta. Seuraavaan settiin olikin jo puhetta laittaa vaimennuskumit mäntien alle.
Vaihettiin mittanauhatkin tuumayksikköisiksi kun mittailtiin viime kesän värinöitä, loppukesästä käytettiin laakeriliuskojen välissä samaa värinän esto levyä kun teollisuuden kiertovesipumppujen alla. Suosittelen!
AIG Motorsport Drift Team
///////////////////////////////
w903 313CDI -03
w115 200 -76
w201 2.3-16 -85
-projekti : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false;
-kuvia : https://picasaweb.google.com/103554453611151097124" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
w210 300DT -97
w124 230 -89
w201 200D -89
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

moro,,,

ootkos ollut tyytyväinen uuden halliosan lattiaan? :?: :?:

olin tekemäs sitä sulle peltosen kanssa silloin... :D :D :D

terveisiä vaan kauhajoelta!!
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja johani »

norsu kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
Ne alkaa nuo värähtelyt olemaan amplitudiltaan senttimetriluokkaa, kun tehot on nelinkertaistettu vakiosta. Seuraavaan settiin olikin jo puhetta laittaa vaimennuskumit mäntien alle.
:lol: :lol: :thumbup: Nättiä työnjälkiä, ja hyvin suunniteltua ennenkaikkea. virtaavuuden lisäksi ku pitäs jonki asteinen kasattavuus/huollettavuuskin ja siisteys säilyttää, tässä kyllä kaikki kasattu nätisti yhteen pakettiin. henkilöautoon tietty aina haastavampaa tilaa kun ei todellakaan aina ole. Tonnekku pääsis töihi nii sitähä saattas vaikka viihtyä... Vaikken tigata ossaa mutta ainahan se uuen oppimine on mukavaa ja jossainvaiheessa se o kuitenki eessä.

Pari minuuttia piti nuita putkia kattella ja miettiä että miten tuo kokonaisuutena toimii, tuolla on tuon pienen ahtimen oman hukkaportin lisäksi jossain pakosarjan alla ? isompi hukkaportti josta sitte virtaa pääosa pakokaasuista kun isompi hyrrä rupiaa viheltämään.

onko tuo Mutteri tuossa turbojen välissä pakopainemittarille ? ja tulpattuna nyt vaan. onko päästy mittailemaan minkälaista imu/pakopaine suhdetta teettää..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja tomant »

Petehri kirjoitti:...Ensimmäiset testivedot päästiin ajamaan viimevuoden lopulla märällä sänkipellolla. Moottorin kaasuun vastaavuudesta ja vetoalueen laajuudesta tuli vielä parempi kuin mitä osasimme kuvitella. Nyt kone vastaa kaasuun heti ilman minkäänlaista viivettä.

Lopullisten säätöjen haku jäi viimevuonna vielä hieman kesken liian märästä ajokelistä johtuen. Nyt kun maa jäätyi on pakkanen pysytellyt taas liian kovana säätöhommien suhteen. Kelin lauhtuessa otamme vielä yhden säätö session jonka jälkeen luvassa jonkinlaista videomateriaalia ja ehkä myös dyno lappu. :roll:
Tarvitseeko tuo compund-systeemi oikean välijäähyn ahtimien väliin vai pysyvätkö ahtoilman lämpötilat sopivina tehontuottoa ja kestävyyttä ajatellen?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja norsu »

@Johani
Ensisäätöjen aikaan ei pakopainemittauksiin voinut luottaa. Mittari näytti mielestäni puuta-heinää. Perjantai-illan viime hetkinä setti saatiin vihdoin rokkaamaan ja lauantaiaamuna oli auto menossa kisoihin... Tuossa meinas jo hätä tulla käteen hukkaporttien epämääräisen toiminnan (=käyttäjävirhe) ja mittarien logituksen puutteen/ajon aikaisen lukemisen mahdottumuuden vuoksi. Parannus yhden ahtimen settiin oli kuitenkin VALTAVA, paljon suurempi mitä osasimme kuvitella, vaikka ahdinpari ei ole laskelmien mukaan parhaalla toimialueellaan. Itse odotan mielenkiinnolla noita pakopainemittauksia, koska sieltä saadaan paljon lisätietoa setin toiminnasta ja laskelmien erosta todellisuuteen. Jo nyt vetoja on aivan älyttömästi paremmin kuin yhdellä ahtimella ja savu poistui lähes täysin. Pääasia että kilpatiimi sai sen mitä tästä muutoksesta halusivatkin. Tähän on vielä lisättävä, että tämä setti ei ole missään nimessä optimoitu max tehoille. Tuossa pulkassa on huipputehoa käyttötarkoitukseensa aivan riittävästi jo ennestään.

@tomant
Tähän tämä välijäähysysteemi (aftercooler ehkä osuvampi nimi) tuntuisi olevan ok. Tarkoitus on kuitenkin pitää tällainen kilpakampe mahdollisemman yksinkertaisena korjattavana teittömillä taipaleilla. Välijäähdytyksen lisääminen muuttaisi taas ahtimetkin erilaisiksi.

Sanoisin setin onnistuneisuuden olevan paljolti Peten käsityötaidon ja viitseliäisyyden ansiota. Tuo ahtimien välinen pakoputki kelpaisi taidenäyttelyyn ja rakennelman joka kohdassa virtaavuuksiin on kiinnitetty normaali tallaajaa enempi huomiota. Nyt varrotaan vain lisälunta ja pakkasten pienenemistä, niin päästään säätämään tuo loppuun.


EDIT. Ja heti tämän kirjoittamisen jälkeen Pete jo soittikin, että ovat pähkänneet tuon välijäähyn asentamista ja ideointi alkaa olemaan valmiina. Laskujeni mukaan tämä ei tee hyvää ahtimien mitoitukselle toisiinsa nähden, mutta laskukone/teoria on aina vain apuväline ja käytäntö on osoittanut minulle ennenkin kaapin paikan. Säätösessiokin olisi lähiaikoina, mutta valitettavasti ei sovi mitenkään omiin aikatauluihin. :cry: Puhelin on onneksi jo keksitty ja tiimiläiset tuntuvat olevan ahkeria videoimaan. 8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja johani »

Oisko paha homma siinä samassa päivittää tuon toisenki välijäähyn päädyt virtaavampaan sorttiin ? :silent: :roll: Heräävyyskin (oudon kuulonen sana :) ) paranisi vielä inan ku ois pienemmällä tilavuuella :thumbup:
esm tällaset ?
Kuva
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja norsu »

Ainakin silmällä nuo virtaviivaisen näköisiksi tehdyt kiinapäädyt näyttävät hyvältä. En ole koskaan nähnyt kenenkään mittaustuloksia noista, mutta tuskinpa ovat perinteisiä päätyjä huonompia. Tilavuus pienenisi kuitenkin niin mitättömästi, että sen takia tuota ei kyllä kannata edes ajatella (virtaushäviön pienentäminen ei taas ole koskaan pahasta). Kaverilla oli kuitenkin T3 portterissaan motti takana ja vähintään yhtä iso cooleri edessä kuin offissakin, eikä sen kaasuunvastaavuus ollut mitenkään huono tai erikoisen hidas. Toki tuosta moottorista (2.4D 6cyl) oli poistettu pyörivää massaa 42kg, joten pedaalituntuma oli oikeastaan aika hätäinen. Sama mies kalvaa myös nakumekkerin kansia suht hyvillä referensseillä. :wink:

Offin ahtimen heräävyys muuttui tupla-ahtimilla silmämääräisesti noin 100-150 metrin kiihdytyksestä (täyskiihdytys isolla puolella, kunnes renkaat alkaa sutimaan ja äänestä kuulee woiman) tuollaiseen 2-3 metriin ilman lämmittämistä viivalla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

huikeata työnjälkeä. :thumbup:
Onko ahtimien kriittiset mitat salaista tietoa?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja johani »

Kuva

Tarkotikko tällasta ? Tämä kuva herätti minut, virtaa kyllä hyvin läpi alaosastaan mutta ylä osa coolerista jää käyttämättä aika tehokkaasti, käytin yhen illan pelkästään googlettelemalla välijäähyn päätyjä :D

Kuva

Kuva
Formuloissa nähtävästi käyttävät tällasia "Plenum" päätyjä, tuskimpa kovin huonoja (edelleen ihmettelen nuita vaakasuuntasia ripoja :roll: )
Kuva
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jotkut ovat noita kiinacoolereita hitsailleet uusiksi niin , että nuo lähdöt on ristissä eli toinen alhaalla ja toinen ylhäällä. Silloin kenno menee paremmin hyötykäyttöön. Miinus puoli on sitten se, että jos päädyt huonot kasvaa virtaus vastus kun virtaus ei pääse jouhevasti liikkumaan ylä/ala suunnassa. Ja kyllä tuolla on merkitystä aivan älyttömästi onko suoraputki levyyn vai "kollektorilla". En tiedä miten paljon vaikuttaa coolereissa, mutta monessa muussa ympäristössä aivan selvästi. Esimerkiksi monen auton katalysaattorista saa aivan kilpa-katalysaattoria vastaavan vain ja ainoastaan pidentämällä "kollektoria" molemmista päistä. Eli uskoisin tuon olevan yksi asia josta ei kannata tinkiä, jos tinkimättömästi tekee :D
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja johani »

Jepp, kattelin kans että tuhon mahtuu hyvin parikymmentäki senttiä pitkä kollektori joka jakaa jo tosi hyvin ilman läpi coolerin ylä ja alareunaan, menopuolella kuitenki merkkaa enempi se kollektori, vaikka tietysti molempi parempi. Ja tietysti sen lisäksi että coolerin koko hyöty saadaan käyttöön niin virtausvastus vähenee kun ilman virtausnopeus on sama kaikissa kanavissa eikä yritä siitä viidestä kanavasta täydellä puhinalla... :)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jomppe87 kirjoitti:pian joku kuitenki kysyy että myytkö tuota venakopan muovia! :D on kyllä komia pöydän jalaka :thumbup:
Niinpä! :D Tosin saattaa tuo portattu kansikin herättää joissakin omistushaluja. :wink:
pera8x kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
jos noin ajatellaan, niin eipä ole siellä mersun tehtaallakaan mennyt kaikki ihan nappiin. hajoilee ne vakio autotkin. tämä moottorihan sai aika hyvin kenkää ja pidemmän aikaa.
Niinpä niin... se on ihan miten aihetta haluaa ajatella. Pakko näitä on välillä rikkoakkin, että tietää mitä pitää parantaa. Omista tuon teholuokan koneista toi oli ylivoimaisesti pitkäikäisin. Se kesti kasassa kuitenkin kokonaisen vuoden ilman suurempia murheita. Kilometrimääriä en osaa sanoa, mutta muistaakseni takarenkaita meni 8 paria. :wtf:
hamppi1 kirjoitti:moro,,,
ootkos ollut tyytyväinen uuden halliosan lattiaan? :?: :?:
olin tekemäs sitä sulle peltosen kanssa silloin... :D :D :D
terveisiä vaan kauhajoelta!!
Moro! Kyllä lattia onnnistui niin kuin pitikin! Ainoastaan yksi lattialämmitys putken nippuside oli jäänyt meiltä katkaisematta ja se oli tullut pintaan. Ei muuta huomautettavaa. Kiitokset vielä kerran koko porukalle hyvästä työstä! :thumbup:
aniemiko kirjoitti:huikeata työnjälkeä. :thumbup:
Onko ahtimien kriittiset mitat salaista tietoa?
Kiitoksia. Jos ne olisi salaisia, niin en olisi laittanut noin tarkkoja kuvia julkisesti esille. Kaiken tarvittavan tiedon settiin käytetyistä osista saa selville edellisen sivun kuvista, kun käyttää muutaman minuutin aikaa kuvien katseluun.
johani kirjoitti:Jepp, kattelin kans että tuhon mahtuu hyvin parikymmentäki senttiä pitkä kollektori joka jakaa jo tosi hyvin ilman läpi coolerin ylä ja alareunaan, menopuolella kuitenki merkkaa enempi se kollektori, vaikka tietysti molempi parempi. Ja tietysti sen lisäksi että coolerin koko hyöty saadaan käyttöön niin virtausvastus vähenee kun ilman virtausnopeus on sama kaikissa kanavissa eikä yritä siitä viidestä kanavasta täydellä puhinalla... :)
Kiitokset mielenkiintoisista virtauskuvista. Myöskin kaikki tuollaiset kehitys ideat on tervetulleita vaikkei niitä tähän projektiin tullakaan toteuttamaan. Tässä kuitenkaan ei lähdetty tavoittelemaan ihan sitä viimeisintä huipputehoa vaan enemmänkin laajaa vetoaluetta joten tuollaiset päätyjen muokkaamiset on "turhaa" hipoilua. Työn määrä tuollaisissa päädyissä on kuitenkin järkyttävä saatavaan hyötyyn nähden. Tuollaiset asiat alkaa tulemaan ajankohtaisiksi vasta, kun lähdetään rakentamaan sitä 1000hp OM606 moottoria. :wink:

Eilen asennettiin parin tunnin iltapuhteina pieni 280x300x76 cooleri ahtimien väliin.
Kuva

Konehuoneessa ei oikein ollut tilaa joten cooleri tuli vaakatasoon koneen päälle.
Kuva

Kuva

Coolerin päälle tulee vielä sähköpuhallin jolla painetaan jäähdytysilmaa alaspäin.
Kuva
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja norsu »

Hienoja kuvia johani! Ihan noin neliskanttisia päätyjä ei enää paljoa käytetä, kuin tuossa "worst scenario"-esimerkissä, mutta idea tulee varmasti kaikille selväksi. Tämä offi ei tosiaankaan ole mikään tinkimätön projekti. Käytetyt ahtimet ovat sellaisia, jotka jo löytyi nurkista. Idea oli saada tuohon heräävyys kohdilleen, kun tuolla ajetaan melko pahoissa paikoissa. On itselle myönnettävä, että tuo "halpis"setti tuntuisi toimivan ainakin ennen pakopaineiden mittausta paremmin kuin odotin. Hienoa jos tuo saadaan joskus penkkiin, sitä en osannut edes odottaa tuollaiselta möhköltä. Katusettiin sitten kuitenkin jotain ihan erilaista...

Yksi sarja-ahdettu bensatötterökin valmistuu hiljaksiin. Ihmettelen jos tuon saa pysymään nipussa... :twisted:

Hienosti onnistui tuo välijäähyn lisääminen näemmä ja putkitukset pysyi lyhyinä. Konepeittoon ei nyt maailman hienoin läpi tullut, mutta käyttötarkoitus voittaa tässä kauneuden. Eiköhän tuohonkin tiimissä jotain ole jo suunniteltu, kun selvästi jaksavat väkästää näiden laitteidensa kanssa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Minulla ei nyt muuta ole tähän topikkiin kommentoitavaa kuin se, että kyllä se tuo ahtimen sakkauksesta (vai miksikä sitä tuota metson siiveniskuja muistuttavaa ääntä nyt kutsutaankaan...? :roll: ) johtuva ääni on KAUNIS! Vaikka se (sakkaus siis...) paha asia (ymmärtääkseni) onkin.

Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja norsu »

"Off-throttle" sakkaaminen on tyypillinen isoille kompurasiiville suuria ahtopaineita käytettäessä, vaikkei dieselissä kaasuläppää olekkaan. Tuo ei mielestäni kauhian vaarallista ole, muttei varmaankaan pidennä ahtimen elinikää.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eikös se sakkaaminen ole vasta sitten vaarallista kun sitä esiintyy kaasupohjassa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Välillä on hyvä palata voiman alkulähteelle ja tehdä jotain mikä on jäänyt aikanaan tekemättä.

Moottori aihioksi valikoitui tietysti se aito ja oikea Kuningasmoottori!

Kuva

W202 keulalta puretun OM601 koneen kylkeen pulttasin kaikki nurkista löytyneet "romut". Syöttöpumppu max. säädetty Viton 6mm, pakosarja 110D Vitosta ja turbo 312 Sprinteristä. Näillä eväillä tehotavoite huikeat 100hp! :wink:

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Pe 04.07.2014 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mihinkäs laitteeseen nuon hurjilla teholukemilla oleva motti on tuloillaan?
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

eseestie kirjoitti:Mihinkäs laitteeseen nuon hurjilla teholukemilla oleva motti on tuloillaan?
En taida kertoa vielä. :roll:

Kuningasmoottori ei sopinutkaan suoraan konehuoneeseen. Rakentelin uuden "taka" öljypohjan 110D viton öljypohjasta.

Kuva

Kuva

Sopiva pitkällä imukaulalla oleva öljypumppu löytyi 4maticin OM603 turbokoneesta.
Kuva
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ihan varpisti tulee johonkin pakuun/laviskaan. :think:

Hienoa työtä, on nähty vaivaa jopa kuusnollaykköseen!
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Vois hyvinkin sopia jonkun pienen/keskikokoisen maasturin voimanlähteeksi?...tuolla öljypohjamuutoksella saa lisää tilaa etuakselin murikalle...ei osu öljypohjaan sisäänjoustossa?
...lähtee ku purkka tukasta...
Pistonhead
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 04.01.2015 12:29

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Pistonhead »

Koska tulee lisää juttua? Innolla odotettu lisää :D
Katsotaan sanoi insinööri ja turbotti mersunsa
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Eikös tuosta "KILISTÄ" saatu penkkituloksiakin jo :roll: ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun telkkariin tupsahti tämmönen ihan yllättäen. Ihmeellisiä nuo nykyajan telkkarit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jbxvtNF2XN4[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Pistonhead kirjoitti:Koska tulee lisää juttua? Innolla odotettu lisää :D
Mukavaa että mielenkiintoa riittää! :thumbup: Jotenkin ollut olevinaan kiirettä enkä joutanut kirjoittelemaan uutta tarinaa. Raptec:in Facebook sivut sain vihdoin avattua ja sieltä löytyy jotain tarinaa viimeisimmistä touhuista. https://www.facebook.com/raptecoy" onclick="window.open(this.href);return false; Sinne kaikki vaan tykkäämään ja seuraamaan sivusta! Koitan päivittää sitä ja tätä topicia parhaani mukaan. :wink:
jarnoh98 kirjoitti:Eikös tuosta "KILISTÄ" saatu penkkituloksiakin jo :roll: ?
Saatiinhan siitä niinkuin "Veskola" jo linkin laittoikin. Kili:n säätöjä ollaan pikkuhiljaa hierottu kohdilleen. Alavoima tuntuisi olevan kohdillaan ja kone vastaa nyt herkästi kaasuun. Yläkierroksilla vetoa ei vaan ole riittävästi. Tavoitteeksi asetettiin toimiva 600hp, mutta penkkireissu osoittautui lieväksi pettymykseksi.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1iv5rF88A-g[/youtube]

Parhaimmaksi vedoksi kirjattiin 518hp todella maltillisilla 3bar ahtopaineilla. Paras teho tuli alle 5000rpm jonka jälkeen voimakäyrä lähtee laskemaan rajuista pakopaineista johtuen. Tähän ongelmaan on olemassa jo muutama parannus ja niitä mennään testaamaan dynoon uudestaan tämän kevään aikana.
Viimeksi muokannut Petehri, Ke 21.01.2015 02:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Omassa käytössä ollut -07 120Cdi Vito on palvellut lähes 50tkm kilometriä ilman murheita. Vuoden vaihteessa yksi hehkutulppa meni pimeäksi ja sen vaihto otettiin heti työn alle, samalla oli tarkoitus tarkistaa suuttimien tiivistys. Myös pakopuolella oleva vuoto oli tarkoitus selvittää ja käyttää ahdin tarvittaessa huollossa. Vuoto löytyikin lopuksi kuskinpuoleisesta pakosarjasta jonka sisäputki oli murtunut irti. Mittarissa nyt 235Tkm.

Kuva

Aikansi irtonaisena värissyt sisäputki oli puhkaissut pakosarjan päälliputken jonka vuoksi konehuone oli pahasti nokeentunut.

Kuva

Vakio pakosajat todettiin korjaus kelvottomiksi ja niiden tilalle päätettiin tehdä itse huomattavasti alkuperäisiä kestävämmät ja samalla virtaavammat versiot. Joten ei muuta kun kone irti keulalta.

Kuva

Kuva

Nyt kun moottori on irrallaan, on pakosarjojen lisäksi mukava tehdä myös uusi virtaavampi DownPipe 3" RST putkesta.

Kuva
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Nämä veekutvosen pakosarjat on olleet oikeen murheenkryynejä.. Oisko näihinkin tehas päivitellyt jo seittemättä versiota.
Teeppäs useemmat sarjat hyllyyn, varmasti tekee kauppansa, samoten dp:t henkilömalleihin.
Y-haaran kairaus sekä ahtimen isonnus toki?
Imusarjat kannattes käyttää pöydällä ja heivata läpät veks ja se egr:n putken natsa pois kaasuläpän vierestä.
Sais kivan 400hv käyttöpelin :)
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Juuri tuollaiset muutokset on nyt työn alla mitä "Kumipää" luetteli.

Muotoilinkin jo ahtimen ja pakosarjojen väliin tulevaan y-haaran kanavat virtaavammiksi.

Kuva

Vanhat pakosarjan laipat kohdistettuna ja reikä koko kasvatettu 37mm. Putken alkuperäinen sisämitta alle 30mm ja molemmissa kanavissa 3mm pykälät vastakarvaan. :thumbdown:

Kuva

Ahtimelle menevän kanavan muoto öli yllättävän hyvä. Siihen riitti pieni viimeistely.

Kuva

Turbo kävi Hevosvoima.comin Turbotohtorilla huollossa. Ahtimeen päivitettiin isompi AMG turbiini, 11+0 MFS kompurasiipi ja virtaavammat johdesiivet.

Kuva

Kuva
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Noniin hyvä homma!!
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.
Sen jälkeen voitaskin alkaa kirjoittaa papereita autosta :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol2

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kumipää kirjoitti:Noniin hyvä homma!!
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.
Ketjua / kiristintä tarkastelinkin jo hieman. Miten sen vaihdon tarve ilmenee? Onko vaihdolle joku kilometri suositus?
Vastaa Viestiin