w124 300 TDT -92

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Eli tuli hommattua tuollainen -92 300 turbodiisseli mersu " käyttisprojektiksi". Alusta asti kriteerit oli selvät: 300 alkup. turbo eikä vähäpäästöinen. Koska rahaa ei ole rajattomasti ja korihommia ennenkin tullut tehtyä niin pääpaino oli siinä että tekniikka pelaa, pikku ruosteet ei korissa haittaisi.
¨
Kriteerit täyttävä mersu löytyi ja kaupat tuli. Nyt suunnitteilla ainakin seuraavaa:
- ruosteet korjataan eli vaihtoon menee ainakin etulokarit ja takaluukusta sekä kuskin ovesta hiekkapuhallan ruosteet pois, pahimmat lommot oikaistaan ja uusi maali päälle.
- Sisustaa aikomus fiksialla, mittariston vaihto ja täydellinen pesu ainakin.
- Pellin alle tulee päivitystä: cooleri+ ahtoputket, pakoputkisto 3 tuumaista varmaankin yhellä vaimentimella, kkk27 ahdin ( hommattuna jo ) sekä mahdollisesti pumppu isommilla elementeillä

- ja käynti konttorilla varmisti sen että kyseessä ei ole vähäpäästöinen auto vaikka vuosimallia -92 :thumbup:

Autoa laitellaan pikkuhiljaa aikataulun salliessa, tavoitteena että loppukesästä olisi alla nätti farmarimersu jolla ehkä vähän vakiota ripeämmin ehtii kauppaan tarvittaessa :D '

kokemuksia kkk27 ahtimesta 603 koneen kaverina, kuinka toimi vakiopumpulla, entä esim 7mm tapeilla ?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pistähän kuvia jahka alat touhuaan. rojektit on aina kivoja seurata! :thumbup:

vakio pumpulla ihan sama, mikä ahdin. isommalla ahtimella luultavasti ominaisuudet vaan heikkenee, eikä tehoa tule yhtään sen enempää. soppa ei vaan riitä. pumppu on ensimmäisenä ostoslistalla, kun aletaan viritteleen. muistelen, että jonnekkin 200 hepan korville pääsee tolla vakiopumpulla, kun sen säätää hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Choke »

Seuraillaan tästä vierestä mitä tälle lankulle tapahtuu :wink:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

malzi kirjoitti: - ja käynti konttorilla varmisti sen että kyseessä ei ole vähäpäästöinen auto vaikka vuosimallia -92 :thumbup:

O_o tää on uutta että 92 on viellä vähäpäästöisiä. pitäisiköhän itsekkin tarkistaa omasta. Jos vaikka pääsis jumppaus puuhiin :geek:
Viimeksi muokannut Mr300, Ke 12.02.2014 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Choke »

Eipä bensat ainakaan ole. Dieselitkin erittäin harvassa
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eikös se vähäpäästöisyys riipu jostain varustemerkinnästä ( olisko ollut joku 91 vuoden malli tai jotain) , konttorilla vasta selviää varmasti.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Homma edistyy, nyt kun alkaa olla osat aika hyvin hallussa niin on aika ruveta kokoamaan 8) cooleri löysi tiensä kaulalle tänään, ahtoputket vaiheessa vielä kun tuntuu olevan ahdasta tuolla keulalla :evil: ahtoputket on 2.5 tuumaisesta rautaputkesta hitsattu ja silikonimutkia tarvittiin muutama.. Näillä näkymin huomenna vakiopumppu vaihtuu mynän 7 mm elementeillä varustettuun :D kuviakin tulee..
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tänään tuli sitte hommattu mynän 7mm pumppu :thumbup: tuossa vielä kuva coolerista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

projekti edistyy taas. Kansi otettiin pois ja tarkoituksensa käyttää plaanissa ja kasata massapahvilla liimojen kanssa. Noh, sieltähän paljastui kiva ylläri, kansi oli halki jokaisesta venttiilin välistä sekä 4 kohtaa venttiilin ja esikammion välistä :evil: . Tilalla tulee ehjä vaparin kansi.
Ahtimeksi tulee garretin ahdin t3 laipalla jostain työkoneesta ( malli ei tiedossa ), samaa kokoluokkaa kuin tuo kkk27 mikä piti alunperin tulla.

Kuvia tulee....
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Lohko vaikutti hyvältä, vaikka ajettu yli 500 tkm.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

kannen halkeamasta kuva, lähes kaikki muutkin palotilat lähes samassa kunnossa... :thumbdown:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tuossa vielä kuva ahtimesta vakioahtimen vieressä :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Missäs päin suomea tämä mersu rakentuu?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Jolle kirjoitti:Missäs päin suomea tämä mersu rakentuu?


Somerolla tällä hetkellä, mutta siirtyy Turkuun kesän aikana 8)
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Pääsisäisen pyhinä mersu saatiin nippuun ja käyntiinkin, vaikeuksien kautta voittoon taas jälleen kerran :thumbup: Lohkoon tehtiin kutosen taakse veriura ja kannentiivisteeseen VHT gopper gasket liima, jotta kestää tulevaisuudessa isommatkin ahdot :wink: Päänvaivaa tuotti ahtimen öljylinja, kun kannen päässä olevasta öljylinjasta oli kierre rikki ja se piti saada tukittua. Öljylinja kannnen päästä saatiin tukkoon ja ahtimelle otettiin öljynpaine alkeperäiseltä paikalta lohkon kyljestä.

Ekalla koeajolla paukkui ahtoputket irti 0.5 bar jälkeen. Noh,ei muutakun hitsi laulamaan ja jokaiseen putkeen hitsasin pienet olakkeet jotka lukitsee silikoniletkun paikoilleen. Kyseisen operaation jälkeen ahtoputket pysyi hyvin paikallaan vielä 2.0 bar paineillakin :D Vaihdelaatikosta nostettiin paineita 3,5 kierrosta ja alipaineohjauksen otin irti myös, vaikea sanoa vielä pitääkö koska koeajot tehtiin hiekkatiellä..

Ahdin roikkuu nyt vakiopakosarjan jatkeena, mutta pakosarja tulee kesän aikana vaihtumaan parempaan, ja todennäköisesti ahdinkin vaihtuu isompaan ja portillisellä pesällä olevaan. Tällä hetkellä siis syöttöä aika maltillisesti koska ahtopaine ei saisi karata yli 2 barin, eikä hukkaporttia ole laisinkaan joten ahdot täytyy rajata syöttöruuvin asennolla, joka taas tekee sen että tuo ahdin herää vasta noin 4000rpm kohdalla :x cooleri on vaihtumassa isompaan lähiaikoina..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

ahtoputket, cooleri ja ahdin paikallaan, kaikki aikalailla valmista..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tästä piti tulla sleeperi :D uutta puskuria olis muuten vaille..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Choke »

8)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

uudet tallitilat, kuvassa myös Choken ja Kimun mersut :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Choke »

Ei voi taas laittaa muuta ku 8) jonki verran kaljaa menee
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

uuteen taliin kotiuduttu, tuli putkisto värkkäiltyä tänää. Putki on 3 tuumaista koko matkan ilman vaimentimia :D
20140429_172558 (500x375).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut malzi, Ti 13.05.2014 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

tuli tilattua vaihteistoöljylle 9- rivinen jäähdytin, mutta race.fi:ltä soittivat että ne on loppu, joten laittoivat 13-rivisen tulemaan. Nyt tuumailen, onko tuo 13- rivinen liian iso vaihteistoöljylle ? kuitenkin teholukemat tulevat kuitenkin olemaan 3 sadan paremmalla puolen, joten jäähdytin on hyvä olla.. Neuvoja, mielipiteitä ??
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja pera8x »

käsittääkseni siellä ei ole mitään termostaattia ohjailemassa vaihteistoöljyn jäähdytystä, vaan se kiertää aina samalla tavalla jäähdyttimen läpi lämpötilasta huolimatta. talvella voi olla vähän nihkeetä vaihteistoöljyjen lämpeneminen, kesällä varmaan ihan ok. tiedä sitten haittaako se jotain.
W201 250DT 20V
w201 190E
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Talvella tällä autolla ei enää ajeta, olisi kiva tietää minkälaisia jäähdyttimiä lootalle porukka käyttää st käytössä ? Noh, jossei muuten nii teen tuosta moottoriöljylle jäähdyttimen :wtf:
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Kyllä se hyvä on, laitat moposportista termarin vaan letkujen väliin...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Nyt kun auto on taas tallissa ja työn alla nii päivitin coolerin isompaan, kennomitat 300x600x76.
20140502_110736 (500x281).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut malzi, Ti 13.05.2014 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

Pikkuhiljaa alkaa setup nro 2 olemaan valmis. Uudet ahtoputket valmiina ( kiitokset Chokelle )
IMG-20140513-WA0002.jpg
vaihteistoöljyn jäähdytin löysi paikkansa keulalta.
20140512_181158.jpg
Ahtimen öljylinja meinaa tuottaa harmaita hiuksia, kun kannen päästä meni jenkat paskaksi ja alkuperäiseen lohkon kylkeen tulevaan nippaan ei meinaa saada liitettyä sopivaa letkua.. Nyt suunnitteilla tukkia tuo alkuperäinen öljylinja lohkon kyljestä ja ottaa öljy suodattimen jalasta.

Mitenkäs on porukka ottanu öljyn ahtimelle alkuperäisessä turbokoneessa ? jos jollain lojuu ylimääräisenä alkuperäistä ahtimen öljyputkea sisältäen sen nipan lohkoon nii saa tarjota, voin jopa jotain maksaakkin :D

Ahdinkuumetta meinaa olla jonkun verran, suunnitteilla garret gt40.. 8) Tuo nykyinen ahdin on kokoluokkaa gt37, on vanhasta catepillar työkoneesta joten tarkkaa mallia ei tiedossa, mutta pieneksihän tuo meinaa käydä :)

Korihommiakin tullu vähä tehtyä, etuloksuista korjailin pahimmat ruosteet pois ja paukkumaalilla korjaten, ensi talvena sitte vaihdan ruosteiset osat uusiin ja koko auto maalataan 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

No niin. Hieman stooria viime päivien tapahtumista, mersu lyötiin tulille sunnuntai iltana ja kaikki sujui hyvin kunnes flektin siipi teki syylariin reiän :evil: no, ei muuta kuin otettiin Choken mersusta syylari lainaan ja taas toimii. Maantai iltana alkoi sitten vuotamaan reilusti öljyä kannen päästä. Kuminen o-rengas petti ja eikun uutta tilalle ( seuraavan kansirempan yhteydessä tuo öljykanava hitsataan umpeen ) ja taas mennään ! nyt ajeltu jokunen sata kilometriä ja hyvin tuntuu pelittävän. Lootasta nostettu paineita 5 kierrosta ja alipaineohjaus otettu pois, hyvin toimii täyskaasulla.

Isoilla kierroksilla ahdin alkaa mennä tukkoon, tuohon varmaan tulossa muutosta kesän aikana.. Vielä on hommaa jonkun verran mutta tuolta se nyt näyttää :D
20140521_213657muokattu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja Choke »

Hyvä olla hieman jännitystä elämässä kun odotellaan, että millon "billetti kartio o-rengas" pettää kannen päästä :think: ja tuosta kannen öljykanavasta ihmettelijöille tiedoksi niin sieltä on siis vanhat kierteet korkannu niin tässä on ollut pientä soveltamista asian kanssa... :roll:

Jenkkiparkkeja huutaa :wink:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 300 TDT -92

Viesti Kirjoittaja malzi »

nyt jonkin aikaa ajeltu tällä setupilla ja hyvinhän se tuntuu pelittävän, eilen illalla choken kanssa tallilla nostettiin tuosta mynäpumpusta vetävien kierrosten ruuvia kolmisen kierrosta ja ero oli huomattava, ennen alkoi meno hyytymään jo ennen 5000 rpm mutta nyt vetää kivasti sinne 5500 rpm asti :D tuli tänään käytyä penkillä ja tuloksena konetehoa 254kw ja vääntöä 600 newtonia, pyöräteho 228kw.
huippuvääntö 3900 rpm kohdalla ja huipputeho 4200 rpm kohdalla. Dynolla mersu keräsi ahtoja noin 1.4 bar kun tienpäällä painetta on 1.8 bar
Vastaa Viestiin