Petehrin W202 C280T // Wald

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Saumat hitsattuna:
Kuva

Takalattioista löytyi lisää korjattavaa:
Kuva

No onneksi ei mitään mahdotonta:
Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Takalattia korjattuna:
Kuva

Paikat sisäpuolelta:
Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Projekti edistynyt taas jonkin verran. Takalattian ruostepaikat tuli korjattua, pohjamaalattua ja saumakitattua:
Kuva
Vasemman puolen takalattiastakin löytyi korjattavaa mm. polttoainelinjojen kannakkeet yms. Niiden korjauksista ei tullut napattua kuvia. Pohjakitin päälle tuli vielä tietysti kunnollinen raskaan kaluston epoksimaali.

Korjauspalan hitsaukset valmiit ja saumat hiottuna:
Kuva

Alatukivarren takimmainen kiinnike oli painunut useamman sentin sisään. Tässä kiinnike kohdat korjattuna:
Kuva

Etukulman korjaukset pohjamaalattuna ja saumakitattuna:
Kuva

Kuva

Lattia sisäpuolelta hitsattuna:
Kuva

Pohjamaali ja saumakittiä päälle:
Kuva

Lattia sisäpuolelta valmiina:
Kuva

Myös konehuoneen puolelta korjaukset tehtiin samalla tyylillä. Tässä sulakerasian pohja valmiina:
Kuva

Oikean puolen etupyörän ripustukset purettuna ja vikapaikat korjattuna:
Kuva

Takapyörän koteloistakin löytyi lisää alkavaa ruostevikaa. Tässä paikat käsiteltynä:
Kuva

Kuva

Kuva

Takapään vikakohdat maalattuna ja uudet jarruosat paikoillaan:
Kuva

Etupään vauriokohdat maalattuna:
Kuva

Kuva

Myös eteen uusittiin samalla jarrulevyt, palat yms. kulutus osaa. Iskareiksi tuli Bilstein Sprint:it.
Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvän näköistä jälkeä. Eikö etupyöränkoteloiden etuosat olleet ruosteessa, vai onko se huomattu jo tehtaalla ja parannettu suojausta faceliftiin :roll:
S124 300TE
S211 E500
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Karkasi sitten tämänkin projekti lopullisesti näpeistä kun kotimaasta löytyi käyttämätön Wald:in korisarja ja "pakkohan" se oli ostaa. 8)

Puskurit ja helmat olisi nyt asemoituna paikoilleen. Samalla myös etu- ja taka pyöränkaariin tuli mankeloitua noin 10-15mm lisätilaa:
Kuva

Kuva

Auton alkuperäinen Parktronic halutiin säilyttää joten ensin pientä mitoitusta ja sitten poralla reikiä puskureihin:
Kuva

Kuva

Huomenna homma jatkuu W210:stä peräisin olevien parkkitutkien sovittelun merkeissä:
Kuva
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Eikö se ny ollu ihan odotettavissa et se mopo karkaa..taas :lol:
Taas tulossa jotain aika tyylikästä!

Ps. Oompa unohtanu sen etupuskurin ihan kokonaan, voisin vaikka maanantaina tulla hakee jos oot kerenny listat ja törmäys suojan purkaa? :)
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

poju89 kirjoitti:Eikö se ny ollu ihan odotettavissa et se mopo karkaa..taas :lol:
Taas tulossa jotain aika tyylikästä!

Ps. Oompa unohtanu sen etupuskurin ihan kokonaan, voisin vaikka maanantaina tulla hakee jos oot kerenny listat ja törmäys suojan purkaa? :)
No kyllä siihen alkaa tottumaan ettei nää projektit koskaan valmistu alkuperäisen suunnitelman mukaan. :crazy:
Puskuri on valmiina ja sen voit tulla hakemaan koska vaan.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänään ei hommat paljon edistyneet, mutta etupuskurin kiinnikkeet ja parkkitutkien sovitukset saatiin sentään valmiiksi:
Kuva

Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Takapuskurin parkkitutkat ja kiinnikkeet paikoillaan:
Kuva

Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taas vierähti kuukausi, mutta jotain sentään saatiin aikaiseksi! Pari viikkoa sitten siirsin tämän projektin koti tallista työmaalle. Tarkoituksena oli suorittaa kunnollinen alustan pesu ja tehdä loput osien sovitukset valmiiksi ennen maalausta.

Ei muuta kun koppa pyöräkuormaajan piikkeihin ja reilusti vettä perään. Tällainen pesu olisi toki kuulunut tehdä jo heti ensimmäisenä kun projekti aloitettiin, mutta talvella tällaisesta hommasta ei oikein tule mitään.
Kuva

Etulokasuojien ruostekohdat putsattiin huolella ja kantit mankeloitiin littiin.
Kuva

Mankeloidut etulokarit putsattiin kunnolla myös sisäpuolelta ja kanttiin tuli kunnollinen ruostesuoja maalaus.
Kuva

Seuraavaksi sisäpuolelle reilusti saumakittiä / liimamassaa mikä estää kosteuden pääsyn kanttiin.
Kuva

Liimamassan päälle tuli vielä kunnollinen raskaan kaluston uretaanimaali.
Kuva

Pesun jälkeen annoin alustan kuivua kunnolla jonka jälkeen maalasin sen samalla tumman harmaalla maalilla:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uusien helmojen takia jouduin sorvaamaan pohjaan uudet korkeammat 35mm nostotassut. Ala rivissä pari alkuperäistä 20mm korkeaa.
Kuva

Uudet keulan osat olisi nyt sovitettu paikoilleen.
Kuva

Kuva

Xenon valojen kanssa vaaditaan aina ajovalojen pesimet. Poistin alkuperäiset pyyhkimellä varustetut pesimet ja korvasin ne tällaisilla konepeltiin tarkoitetuilla suuttimilla.
Kuva

Kattokaiteet tuli myös poistettua ja alumiinisissa kattolistoissa olevat reijät hitsasin tigilla umpeen. Samalla myös katossa ollut järkyttävän ruma "navi" anteeni sai luvan lähteä.
Kuva

Takakannen rekisterikilven kiinnitys kohdat hitsasin umpeen ja tilalle painoin pari niittimutteria uuden kilven kiinnitystä varten.
Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänää hommat jatkui osien sovittelun merkeissä ja nyt kaikkia aikaa vievät viimeistelyt olisi valmiina. Auto saatiin jopa ajamalla kärrylle ja vietiin maalaamolle... :D

Kuva

Maalari ei ollut pohjatöiden määrästä kovin iloinen, mutta itseppä on ammattinsa valinnut! :lol: Tässä ainakaan ole enään niin paljoa mätäpaikkoja korjattavana, kun ylensä näissä vanhoissa pahoissa mersuissa on... joten mielestäni täysin turhaa kiukuttelua! :lol: :thumbup:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Pysyykö väri alkuperäisenä?
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

94zip kirjoitti:Pysyykö väri alkuperäisenä?
Juu... pitkän harkinnan jälkeen alkuperäinen 744 tulee pintaan. Päätöstä helpotti "uudet" vanteet jotka oli jo valmiiksi entisöity samalla värillä. 8)
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Juu on tuo väri s202een parhaasta päästä.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nojaa, 202-203-211 korisista taitaa jokatoinen olla tuon värinen. Mullakin viidestä mersusta vain neljä oli tuon värisiä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Tarkoitin nimenoman farkku s202sta
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Petehri kirjoitti:Maalari ei ollut pohjatöiden määrästä kovin iloinen, mutta itseppä on ammattinsa valinnut! :lol: Tässä ainakaan ole enään niin paljoa mätäpaikkoja korjattavana, kun ylensä näissä vanhoissa pahoissa mersuissa on... joten mielestäni täysin turhaa kiukuttelua! :lol: :thumbup:
Äkkiä sieppaa jos vaikka normi arkena tekkee vakkuutusyhtiöille autoja, johon uus puskuri konepelti ja maali vaa pääle ja hirveen tilin saa virma nopiasta ja siististä työstä. :D
S124 & W124
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kyllä 744 on komias väri :thumbup:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viikko sitten tuli käytyä maalaamolla vilkaisemassa tämän projektin edistymistä. Kori ja kaikki osat on pohjavärissä ja ne saavat nyt rauhassa "painua" kuukauden ajan ennen pintavärin ruiskutusta. 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitäh ? Lähtikö maalari muka terassille kuukaudeksi :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:Mitäh ? Lähtikö maalari muka terassille kuukaudeksi :D
Kuulemani huhujen mukaan kyseinen pensselöijä on vetänyt vakuutusyhtiöiltä sellaisen tilin noista helpoista hommista, että mahtaako tulla ennen lumia töihin alkuunkaan. Suht varmana tietona vetää nytkin soppaa ja selaa nettiä, vaikka voisi ihan hyvin hieroa vanhaan taksiin pintoja. :shock:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaiken sen laskujen lähettämisen ja muun mielipahan aiheuttamisen lisäksi vakuutusyhtiät aiheuttavat siis vielä moista kataluutta. :mrgreen:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Poistitko alustamassan ennen maalausta vai voiko maalata päälle, kunhan hiekat ym. harjaa pois?
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No niin.. nyt on koppa kotiutunut maalaamolta.
Kuva

Kasaaminen aloitettiin tietysti tärkeimmällä eli keulatähden asennuksella. :wink:
Kuva

Sisältä irroitettiin lähes kaikki. Penkeille ja lattia verhoiluille suoritettiin kunnollinen pesu. Tässä koelauta putsattuna:
Kuva

Myös takapäähän tuli Bilstein Sprint iskarit:
Kuva

Irto osia odottamassa asennusta:
Kuva

Listat ja kahvat paikoillaan ovissa:
Kuva
Avatar
tenava92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: To 29.05.2014 20:48
Paikkakunta: Joensuu

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja tenava92 »

Siistiä jälkeä! Mielenkiintoista lukea tälläistä kunnolla tehtyä autoa, varmasti hieno läjässä! :thumbup:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tämä päivä vierähti osien sovittelun merkeissä. Puskureita lukuunottamatta kaikki alkaisi ulkopuolelta olemaan paikoillaan. Mitään näkyvää ei siis saatu aikaiseksi joten ei uusia kuvia. :wink:

Tehtaan tekemä äänieristys oli yllättävän heikko joten lattiaan laitettiin STP bitumi:
Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viime viikonloppu meni mukavasti pakoputken valmistuksen merkeissä. Etupäähän oli tehtävä muutama kannakkeiden korjaus ja liitokset vaihdettiin v-panta mallisiin.

Kuva

Keski vaimentimeksi tuli C36AMG alkuperäinen vaimennin.
Kuva

Loppu putkisto koottiin kaikista vanhoista ylijäämä osista mitä varaston perältä sattui löytymään.
Kuva

Ulkoapäin auto alkaa olemaan pikku viimeistelyjä vaille valmis.
Kuva

Eilinen ilta meni camber säätötankojen asennuksen ja alustan korkeuden passaamisen kimpussa. Tänään autolla ajettiinkin jo ensimmäiset kilometrit pyörien suutaukseen ja takaisin. Loppuviikosta pitäisi päästä katsastukseen. :roll:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vaikuttaa asialliselta. Odotellaan kokonaisuudesta kuvia! :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kaikki jotka juuri saivat ahaa-elämyksen Waldin korisarjasta voivat samantein unohtaa idean: Puolitoista viikkoa meni aikaa saada ne siisteiksi, eivätkä ne vieläkään ole mitään näyttelytasoa. Ehkäpä uudempiin korimalleihin tarkoitetut sarjat ovat parempia, mutta mitä itse noita on hieronut näihin vanhempiin ritsoihin, niin aika kuraa ovat olleet paketista nostettuna. Se täytyy kyllä myöntää, että 8kpl repaleisesti leikattua parkkitutkan reikää ei auttanut asiaa yhtään. Lasikuituosat on /ceestä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin C280T - Kolaroidusta käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Parkkitutkan reikiä oli 10! :D Niistä tuli kyllä yllättävän siistit vaikka aluksi näyttikin pahalta! :thumbup:

Pelkästään Wald:in sarjan kiinnikkeiden tekemisessäkin oli niin paljon hommaa ettei tuollaista voi todellakaan suositella. Helmojen kiinnityskin oli suunniteltu melko erikoisesti. Tai siis niissä ei ollut minkäänlaisia kiinnikkeitä ollenkaan.

Kynnyksen päälle helmalevikkeen alle oli laitettava pre facelift mallin kynnyslista/tiiviste jonka päälle helma liimalla kiinni. Päihin taas sai soviteltua facelift mallin tiivisteet. Kunnollisen kiinnityksen tein painamalla niittimutterit helmassa oleviin alkuperäisiin kiinnike reikiin. Myös helman päihin tuli vastaava kiinnitys parilla pienellä kuusiokolo pultilla.

Kuva
Vastaa Viestiin