OM606+722.626+w124 300TDT -88
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Kasasitko, orkkis, tarvike vai Raptec puslilla ?
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tukivarret on Lemförderiä, poislukien nuo cambertangot joita en sen tarkemmin tutkinut millaiset puslat niissä oli.AimoHarppaus kirjoitti:Kasasitko, orkkis, tarvike vai Raptec puslilla ?
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tämänkin laitteen suhteen on tapahtunut taas jotain, lätkin kylkien muovilistat kii uusilla kiinnikkeillä. Alkaa vaan noissa listoissa ikä ja irroituskerrat tuntumaan, osa palikoista on jo melko kieroja ja huonosti istuvia kun on aikoinaan kiinnitelty sikaflexillä kii eikä täten irroituskaan ollut mitään kovin hellävaraista hommaa. Mut menköön vielä noin.
Takajarrujen hahmottelua, farkun orkkisosat vs. 300 tdt väyrysen 290mm takajarrut:
Eli päätin laittaa nuo Väykyn takajarrut kun ne ovat hiukan järeämmät mitä vakiot. Toivon mukaan olisi sitten tasapainoisempi kokonaisuus kun etujarruja on suurennettu rankalla kädellä. Jarrukilpiä joutui takapäässä hiukan leikkelemään ja vääntämään että levy sopii paikoilleen. Satuloiden pultinreiät täytyi holkittaa pienemmäksi kun kiinnityspultit ovat erikokoiset, vanhasta tukivarresta sattui löytymään sopivaa holkkia.
Tuossa Väykyn satulassa on hyvin vähän pelivaraa sivusuunnassa, joten satuloita joutui hiukan shimmailemaan laittamalla prikkoja kiinnityksen ja satulan väliin jotta satulan sai oikealle kohdalle eikä satulan runko kahnaa levyyn kii. Mut tuollahan nuo nyt möllöttää, aika näyttää miten toimivat:
Etujarrutkin löin kii, letkut tein Tarvikemotin osista kun satulan puoleinen pää täytyy olla banjolla, suora liitin ei mahdu. Etujarrulevyt vaihtuu vielä uusiin kunhan löydän semmoset jostain, just tuo 330mm levy tuntuu olevan melko haastava löytää. Täytyy kysellä kl:stä, niiden kautta on ainakin mulla osahuolto pelannut pääsääntöisesti hyvin.
Keskuslukitus ei suostunut millään toimimaan, kunnes älysin kokeilla sisäkautta takaluukusta pistää ovia lukkoon. Ja niinhän se alkoi pumppu surista vetäen ovet lukkoon. Mittailemalla paljastui että apumiehen "katkaisija" ei toimi, sekin paljastui lopulta väärin säädetyksi jolloin liikerata ei riittänyt. Oven sisässä on siis tämmöinen alipainehäkkyrä joka on yhdistetty lukkonuppiin ja oven lukkoon:
Kun lukkonupin painaa pohjaan tai vetää ylös niin tuo mokkula antaa sähköisesti keskuslukituksen pumpulle käskyn joko vetää alipaineella kaikki ovet lukkoon, tai aukaista paineella kaikki lukot. Kuskin ovessa vastaava osa antaa kyllä virtaa pumpulle oikein, mutta keskuslukituksen pumpusta on jostain syystä yksi ohjauspiiri kolmesta pimentynyt. Jos jollakulla on kunnolla toimiva farkun pumppu nurkissa niin voi tarjota. Tarvetta olisi myös takalasin pyyhkijälle moottoreineen ja varsineen, sekä toimivalle takaluukun imumekanismille.....täytyyhän noi luksusvarusteet saada kaikki toimimaan Sisävalojen ja sähköikkunoiden parissa riittää vielä mysteeriä. 355 värikoodilla kun löytäis vielä jostain ehjän konepellin niin sit menis oikeastaan jo aika hyvin
Takajarrujen hahmottelua, farkun orkkisosat vs. 300 tdt väyrysen 290mm takajarrut:
Eli päätin laittaa nuo Väykyn takajarrut kun ne ovat hiukan järeämmät mitä vakiot. Toivon mukaan olisi sitten tasapainoisempi kokonaisuus kun etujarruja on suurennettu rankalla kädellä. Jarrukilpiä joutui takapäässä hiukan leikkelemään ja vääntämään että levy sopii paikoilleen. Satuloiden pultinreiät täytyi holkittaa pienemmäksi kun kiinnityspultit ovat erikokoiset, vanhasta tukivarresta sattui löytymään sopivaa holkkia.
Tuossa Väykyn satulassa on hyvin vähän pelivaraa sivusuunnassa, joten satuloita joutui hiukan shimmailemaan laittamalla prikkoja kiinnityksen ja satulan väliin jotta satulan sai oikealle kohdalle eikä satulan runko kahnaa levyyn kii. Mut tuollahan nuo nyt möllöttää, aika näyttää miten toimivat:
Etujarrutkin löin kii, letkut tein Tarvikemotin osista kun satulan puoleinen pää täytyy olla banjolla, suora liitin ei mahdu. Etujarrulevyt vaihtuu vielä uusiin kunhan löydän semmoset jostain, just tuo 330mm levy tuntuu olevan melko haastava löytää. Täytyy kysellä kl:stä, niiden kautta on ainakin mulla osahuolto pelannut pääsääntöisesti hyvin.
Keskuslukitus ei suostunut millään toimimaan, kunnes älysin kokeilla sisäkautta takaluukusta pistää ovia lukkoon. Ja niinhän se alkoi pumppu surista vetäen ovet lukkoon. Mittailemalla paljastui että apumiehen "katkaisija" ei toimi, sekin paljastui lopulta väärin säädetyksi jolloin liikerata ei riittänyt. Oven sisässä on siis tämmöinen alipainehäkkyrä joka on yhdistetty lukkonuppiin ja oven lukkoon:
Kun lukkonupin painaa pohjaan tai vetää ylös niin tuo mokkula antaa sähköisesti keskuslukituksen pumpulle käskyn joko vetää alipaineella kaikki ovet lukkoon, tai aukaista paineella kaikki lukot. Kuskin ovessa vastaava osa antaa kyllä virtaa pumpulle oikein, mutta keskuslukituksen pumpusta on jostain syystä yksi ohjauspiiri kolmesta pimentynyt. Jos jollakulla on kunnolla toimiva farkun pumppu nurkissa niin voi tarjota. Tarvetta olisi myös takalasin pyyhkijälle moottoreineen ja varsineen, sekä toimivalle takaluukun imumekanismille.....täytyyhän noi luksusvarusteet saada kaikki toimimaan Sisävalojen ja sähköikkunoiden parissa riittää vielä mysteeriä. 355 värikoodilla kun löytäis vielä jostain ehjän konepellin niin sit menis oikeastaan jo aika hyvin
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla farkussa pumppu ainakin toimi kun oli käytössä, siitä sais?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla ois tuossa pihalla 300tdt väyrynen purussa. Vois kyllä takajarrut naplata siitä omaan lankkuun kun kerran nuin helpolla menee!
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Juu siltä se ainakin oman auton perusteella vaikutti.methonen kirjoitti:Mulla ois tuossa pihalla 300tdt väyrynen purussa. Vois kyllä takajarrut naplata siitä omaan lankkuun kun kerran nuin helpolla menee!
Sähkölasit sain viikonloppuna toimimaan. Autossa tuli mukana vääränlaiset uudemmat katkaisijat ja sähkölasien sulakkeelta puuttui virransyöttö kokonaan. Oikeanlaisilla katkaisijoilla pienten sähkökytkentöjen jälkeen savun hälvennyttyä apukuskin ikkuna alkoi toimia. Kuskin ovesta on vissiinkin nostaja paskana kun lasi ei liiku vaikka virtaa tulee.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Jaahas. Rojektiakin koitettu turata taas epätoivoisesti eteenpäin Totesin että aika alkaa olla aika vähissä joten ostin vielä yhden asd perän:
Ja eikun palasiks:
Osat vaikutti ihan hyväkuntoisilta. Perän sisällä oli aika paljon pinttynyttä mähnää, vähän niinkuin jotain kuivunutta vaseliinia. Pesin kaikki osat löpöllä ja löin perän kasaan uusilla kitkalevyillä ja lukottoman perän laipoilla ja tiivisteillä. Jousipalikka kädessä pähkäilin pitkän aikaa miten ihmeessä nuo vetarintumppien lukkorenkaat saa paikoilleen jos tungen palikan tuonne keskikehtoon, joten päätin jättää palikan vielä tässä vaiheessa pois. Tuohon tuntui tulevan jonkun verran esijännitystä nyt ilman sitäkin. Toki saisi olla jäykempi, täytyy tutkia millanen systeemi noissa lsd perissä on ja miten tuo perä pelittää ajossa.
Ja eikun paikoilleen. Perän punnerrus paikoilleen yksin auton alla on aina yhtä kiitollista hommaa joten olikin mukava todeta ettei kardaani sovikaan paikoilleen Laipoissa eri jako, mulla on autossa 300tdt kardaani joten se vaatii isomman takarätin ja sitäkautta isommalla pulttijaolla olevan laipan perään. Joten ei muutakun perä uudelleen pöydälle, öljyt pois ja laippa vaihtoon. Vedin pinionin mutterin suurinpiirtein samaan perstuntuma momenttiin. Yleensä perän etutiivistettä vaihtaessa oon tehnyt merkit pinionin akseliin ja mutteriin ja kiristänyt lopuksi samaan kohtaan tai hiukan yli, jolloin laakerien välyksen ei pitäisi muuttua. Jos kiristää liikaa tai liian vähän niin asian huomaa kyllä melko pian kun pinionin akselin laakerit hirttää kii
Tuossa vielä vertailukuvaa laipoista. Kardaani kävi ristikonvaihdossa ja tasapainotuksessa Komet Oy:llä, ompahan nyt sekin kunnossa. Vaihtelin kannatinlaakerin tukikumeineen uusiin, vielä kun sais uuden takarätin riekaleina olevan tilalle niin sais lyödä kardaanin paikoilleen. Mulla on ny nuo kapeat lukottoman perän laipat perässä niin voi käyttää edukkaita tavallisia 110mm laipoilla olevia vetareita Täytyy vaan löytää vielä semmoiset jostain että saa vetaritkin paikoilleen.
DP tuli hitsailtua 3,5" pakoputkitavarasta, putkikoko pienenee tuossa joustokappaleen kohdalta 3" josta ajattelin tehdä loppuputkiston. Ostin Biltemasta kokeeksi v-pantaliitoksia, saa nähdä millaisia nuo on käytössä.
Sisustan kasailua aloitettu pikkuhiljaa
Jouduin toteamaan että takaturvavöitä ei näköjään tullutkaan auton mukana. Samaten multa puuttuu vielä kardaanitunnelin ympärille tulevat verhoilut. B-pilareissa oli vuosien saatossa hukkunut johonkin ne turvavöiden korkeuden säädön mekanismin muoviklipsut. Nuo takapenkin istuinosan harmaat muoviset kehyksetkin voisi vaihtaa mustiin
Ja eikun palasiks:
Osat vaikutti ihan hyväkuntoisilta. Perän sisällä oli aika paljon pinttynyttä mähnää, vähän niinkuin jotain kuivunutta vaseliinia. Pesin kaikki osat löpöllä ja löin perän kasaan uusilla kitkalevyillä ja lukottoman perän laipoilla ja tiivisteillä. Jousipalikka kädessä pähkäilin pitkän aikaa miten ihmeessä nuo vetarintumppien lukkorenkaat saa paikoilleen jos tungen palikan tuonne keskikehtoon, joten päätin jättää palikan vielä tässä vaiheessa pois. Tuohon tuntui tulevan jonkun verran esijännitystä nyt ilman sitäkin. Toki saisi olla jäykempi, täytyy tutkia millanen systeemi noissa lsd perissä on ja miten tuo perä pelittää ajossa.
Ja eikun paikoilleen. Perän punnerrus paikoilleen yksin auton alla on aina yhtä kiitollista hommaa joten olikin mukava todeta ettei kardaani sovikaan paikoilleen Laipoissa eri jako, mulla on autossa 300tdt kardaani joten se vaatii isomman takarätin ja sitäkautta isommalla pulttijaolla olevan laipan perään. Joten ei muutakun perä uudelleen pöydälle, öljyt pois ja laippa vaihtoon. Vedin pinionin mutterin suurinpiirtein samaan perstuntuma momenttiin. Yleensä perän etutiivistettä vaihtaessa oon tehnyt merkit pinionin akseliin ja mutteriin ja kiristänyt lopuksi samaan kohtaan tai hiukan yli, jolloin laakerien välyksen ei pitäisi muuttua. Jos kiristää liikaa tai liian vähän niin asian huomaa kyllä melko pian kun pinionin akselin laakerit hirttää kii
Tuossa vielä vertailukuvaa laipoista. Kardaani kävi ristikonvaihdossa ja tasapainotuksessa Komet Oy:llä, ompahan nyt sekin kunnossa. Vaihtelin kannatinlaakerin tukikumeineen uusiin, vielä kun sais uuden takarätin riekaleina olevan tilalle niin sais lyödä kardaanin paikoilleen. Mulla on ny nuo kapeat lukottoman perän laipat perässä niin voi käyttää edukkaita tavallisia 110mm laipoilla olevia vetareita Täytyy vaan löytää vielä semmoiset jostain että saa vetaritkin paikoilleen.
DP tuli hitsailtua 3,5" pakoputkitavarasta, putkikoko pienenee tuossa joustokappaleen kohdalta 3" josta ajattelin tehdä loppuputkiston. Ostin Biltemasta kokeeksi v-pantaliitoksia, saa nähdä millaisia nuo on käytössä.
Sisustan kasailua aloitettu pikkuhiljaa
Jouduin toteamaan että takaturvavöitä ei näköjään tullutkaan auton mukana. Samaten multa puuttuu vielä kardaanitunnelin ympärille tulevat verhoilut. B-pilareissa oli vuosien saatossa hukkunut johonkin ne turvavöiden korkeuden säädön mekanismin muoviklipsut. Nuo takapenkin istuinosan harmaat muoviset kehyksetkin voisi vaihtaa mustiin
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Sinne vetarin laippoihin pitää laittaa sen tyyliset jousirenkaat kun bemarin perässä on. Ite hommasin etuveto viton laatikosta semmoset mutta olivatkin liian isot niin taivutin ne pienemmäksi ja lyhensin vähän.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Dp:lle maalit niskaan ja pakettiin....
Vetareiks hommasin oikein uudet sikakalliit 94e/kpl akselit Fixuksen kautta. Saa nähdä mitä kestää. Käyttöpelissa Motonetin tarvikeakseli on pyöriny moitteetta viimesen 100tkm.
Tota ahtimen jäähdytysjuttua tuli mietittyä ja hydrauliikkaliikkeestä löytyi lopulta sopivat banjoliittimet joissa on pätkä putkea mukana. Ostin samalla pari metriä 10mm hydrauliputkea. Hitsasin putken banjoon kii ja taittelin Bilteman putkentaivuttimella noista sopivat niin saa nestekierron kuntoon. Jäähdytysneste lähtee kiertovesipumpun pikkulähdöstä turbolle ja poistuu kohti lämppärin kennoa. Sit jos hanat on kii neste kiertää kennon ohi takas magneettiventtiileille ja siitä moottoriin.
Ohjaustehostimelle vääntelin ja hitsailin uuden jäähdytyspalikan, kyllästytti toi vanha kolhittu hökötys joka ei edes mahtunu kohtuudella paikoilleen noiden kennojen kans.
Vetareiks hommasin oikein uudet sikakalliit 94e/kpl akselit Fixuksen kautta. Saa nähdä mitä kestää. Käyttöpelissa Motonetin tarvikeakseli on pyöriny moitteetta viimesen 100tkm.
Tota ahtimen jäähdytysjuttua tuli mietittyä ja hydrauliikkaliikkeestä löytyi lopulta sopivat banjoliittimet joissa on pätkä putkea mukana. Ostin samalla pari metriä 10mm hydrauliputkea. Hitsasin putken banjoon kii ja taittelin Bilteman putkentaivuttimella noista sopivat niin saa nestekierron kuntoon. Jäähdytysneste lähtee kiertovesipumpun pikkulähdöstä turbolle ja poistuu kohti lämppärin kennoa. Sit jos hanat on kii neste kiertää kennon ohi takas magneettiventtiileille ja siitä moottoriin.
Ohjaustehostimelle vääntelin ja hitsailin uuden jäähdytyspalikan, kyllästytti toi vanha kolhittu hökötys joka ei edes mahtunu kohtuudella paikoilleen noiden kennojen kans.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mielenkiintosta rojektia jatka samaan malliin! Seuraillaan.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Hyvää juhannusta itse kullekkin! Pari edellistä jussia on kulunut töiden merkeissä mutta tänä vuonna luvassa oli vapaata, joten pyhät kuluivat auton kimpussa. Pakoputkiston heppailin auton alla kasaan:
Sit saumojen varsinaiset hitsaukset:
Tuommonen putkistosta nyt tuli:
Sain putken suht nätisti sovitettua alkuperäiselle reitille ja alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Toki ulostulo tulee apumiehen puolelle, toisin kuin vakiossa. Putki on kolmetuumasta, tosin ulostulon tein 3,5" mutkista niinku downpipenkin. Vaimentimia tuli nyt 2 kappaletta, molemmat läpihengittäviä, saas nähdä millaiset on äänet. Putkitavara on pääosin Biltemasta, niiden putki on suhteellisen edullista ja akselinylityksistä saa sopivia mutkia. Liitokset tein kaikki Bilteman v-pannoilla, oon kurkkuani myöten täynnä klemmariliitoksia.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Kyl siitä aika sopiva tulee kahdella pöntöllä, ite oon ajellu yhdellä pitkällä läpivirtaavalla takana, suoralla putkella sekä yhdellä lyhyellä tuplaputkisella läpivirtaavalla. Mikään ei häirinnyt käyttöautossa liian kovana, sen verta ahdin hiljentää dieselissä tota ääntä
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Juu. Ihmeen hiljaset äänet tossa on tyhjäkäynnillä muutenkin vaikka pakoputkee ei oo ollu senttiäkään tuossa mitä oon tallissa autoo käytellyt.
Sain kaverilta puuttuvat takaturvavyöt ja muita sisustan puuttuvia osia. Joten ei muutakun sisustaa kasaan:
Kuvat on laadultaan aika paskoja, kuvailen halvahkolla kännykkäkameralla ja se ei oo oikein edukseen etenkään tuolla tallin hämärässä. Mut eiköhän noistakin saa riittävän hyvän käsityksen siitä mitä tuolla tallissa tapahtuu
Sain kaverilta puuttuvat takaturvavyöt ja muita sisustan puuttuvia osia. Joten ei muutakun sisustaa kasaan:
Kuvat on laadultaan aika paskoja, kuvailen halvahkolla kännykkäkameralla ja se ei oo oikein edukseen etenkään tuolla tallin hämärässä. Mut eiköhän noistakin saa riittävän hyvän käsityksen siitä mitä tuolla tallissa tapahtuu
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
komeeta. itettkin kuvaan 100 euron nokialla. oon huomannu että siinä on se kuvan muokkaus juttu. ni sieltä painaa sellasta taikasauvan kuvaa ni se muokkaa kuvan paljon kirkkaammaksi.
edit: kattelin noita 3. sivun kuvia ja juttuja ni aivan ku kattois omaa projektia samat ihmettelyt ku lokarit irrotti ja samat mätä paikat tullu tehtyä. cooleri ja ilmastointi asennettua ja molemmissa pyöränkoteloissa lauhduttimet jne.
edit: kattelin noita 3. sivun kuvia ja juttuja ni aivan ku kattois omaa projektia samat ihmettelyt ku lokarit irrotti ja samat mätä paikat tullu tehtyä. cooleri ja ilmastointi asennettua ja molemmissa pyöränkoteloissa lauhduttimet jne.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Erittäin hienolta näyttä, toiveen kumminkin heittäisin että näkis miltä se putki näyttää niin sanotusti "päältä" päin myös.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Hehee Tää koppa oli mun mielestä vielä suht hyväkuntoinen, kun ei tarvinnut hitsata kun 9 kohtaa. Väitän et samat mätäpaikat löytyy aika monesta W124.oltzi kirjoitti:edit: kattelin noita 3. sivun kuvia ja juttuja ni aivan ku kattois omaa projektia samat ihmettelyt ku lokarit irrotti ja samat mätä paikat tullu tehtyä. cooleri ja ilmastointi asennettua ja molemmissa pyöränkoteloissa lauhduttimet jne.
Meinasitko Hotoks jotain tällaista näkymää?
Siellähän se killuu....
Lyhyehköjä kesälomia koitettu käyttää auton parissa....jarrut kasattu uusilla levyillä ja ilmattu. Levyt pieneni nyt 316 millisiks, 330mm levyjä olis saanu vaan Mersun logolla varustettuna, hinta 500e/kpl, jäi tilaamatta.
Tossa sähkölaatikossa ei oo nopeusmittarin lähtöä joten päädyin kans tommoseen gps mittariin. Mittaristosta orkkis nopeusmittari irti, lähtee nätisti koska ei oo ku 4 ruuvilla kii. Mittariston puoliskojen välissä kulkevan maadoitusliuskan irrotin nopeusmittarista ja laittelin mittariston taakse.
Tilalle laittelin Speedhutin 4" gps nopeusmittarin. Jälkeenpäin ajatellen 4,5" mittari olis voinu olla sopivampi niin ei jäisi noita välejä tohon mittarin reunoihin. Mut tuo menee tässä vaiheessa noinkin.
Ruoria paikoilleen ja etupenkkejä:
Pari sähköflektiä löysi paikkansa syylärin takaa. Sähköt ja releethän noille on ilmastoinnissa valmiina joten päädyin käyttämään niitä, muutin vaan releen herätevirran toimimaan niin että flektit lähtee tarvittaessa päälle vaikka autossa ei ole virrat päällä. Kuivaimen kyljessä olevan flektiä ohjaavan paineanturin rinnalle laitoin kanteen lämpöanturin joka ohjaa flektejä.
Aloin tutkailla laatikonohjausta ja testailla laatikkoa niin eikös sieltä alkanut ensimmäisenä vuotaa öljyä lootan sähköpistokkeesta niinkuin noissa on tyyppivikana. Vaihdoin tuon pistokkeenpohjan uuteen enkä mielestäni löytänyt vanhasta pohjasta mistään tuota toista o-rengasta joka tuossa kuuluisi olla. Toki mussa on sokean vikaa ollut ennenkin Pistokkeen pohjaa paikalleen kiristäessä tuli tietty katkaistua se pikku pultti sieltä keskeltä niin jouduin käyttämään venttiilikoneiston pöydällä jotta sain pultinpätkän ongittua pistokkeen pohjasta pois. Samalla vaihtui vuotava lootan öljypohjan tiiviste.
Purkissa on ohjelmat sisällä ja Allu d. opasti etäyhteyden kautta kärsivällisesti muutamissa epäselvissä jutuissa ja tarkasti samalla että kaikki asetukset on varmasti kunnossa. Siitä hänelle suuret kiitokset, palvelu pelaa.
Millä näistä nyt erottaa kumpi on kumpi?
Konehuonekin alkaa olla suht valmis:
Kaikkia vaihteita tuolta ei vielä löytynyt, eli jotain häikkää laatikon puolella on. D:llä tai manuaalitilassa ykkösellä ei tapahdu mitään, kakkosella loota heittää jonkun aika suurehkon pykälän sisään. Kolmosella ei myöskään oo mitään elämää, nelosella taas peliin astuu joku aika pieni vaihde. Nyt hiukan viimeisiä lomahommia, täytyy koittaa keritä tutkimaan lootan sielunelämää taas jossain vaiheessa. Muutenhan tuo auto alkaa olla ihan mukavalla mallilla.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
no tuotakin tietenkin, mutta myös sitä että pyörät maassa ja takaapäin ;D kun tuotahan tullaan vaan takavaloista näkemään, hehe
Komialta kyllä vaan näyttää koko ajan enemmän ja enemmän.
Komialta kyllä vaan näyttää koko ajan enemmän ja enemmän.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
kattoitko takasivu ikkunoiden alle?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
En uskaltanu. Käyttiksen kohdalla meni pari päivää pelkkiin hitsailuihin kun erehdyin katsomaan sinne.oltzi kirjoitti:kattoitko takasivu ikkunoiden alle?
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla olis koneella tallessa ne asetukset joilla ite tolla ajelin jos haluat kokeilla? Tosin pelkästään manuaalimode siinä käytössä ym, mutta vaihtopaineet yms sinnepäin ainakin.. Laita vaikka yv:tä niin jutellaan tai soita
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Eipä taida auto valmistua oikein mitenkään täksi kesäksi. Laatikkoon oon kokeillu nyt useempiakin eri säätöjä ja vähän kaikkee muutakin, mutta en oo saanut sitä vielä toimimaan. Tällä hetkellä lootasta löytyy 1 ja 2, 2->3 vaihdossa ei tapahdu mitään,nelosella löytyy joku pykälä ja vitosella heittää vallan vapaalle. Lisäks vilkut ei toimi jostain mystisestä syystä ja hehkut ei toimi joka kerta. En tiedä onko vika hehkureleessä, virtalukon pohjassa vai jossain muualla sähköissä Ite tulpat näytti ainakin mittaamalla olevan kaikki ok. Pyyhkijänvarsikaan ei näköjään sopinut tässä autossa olevaan pyyhkijämekanismiin joten sekin puuttuu tällä hetkellä. Molemmat vesiletkut on puolestaan tällä hetkellä paskana, purkuautosta otettu alavesiletku oli ilmeisesti haurastunut vuosien saatossa liikaa, ja ylävesiletku taas pääsi ottamaan ohjaustehostimen pumpun hihnapyörään kii ja alkoi kusemaan nestettä
Täytyy koittaa saada noihin juttuihin selvyyttä tässä syksyn aikana, tällä hetkellä viikot kuluu taas reissuduunissa mikä rajottaa asennushommia viikonloppuihin. Vähän meinaa harmittaa rojektin venyminen kun tuohon on tullut käytettyä mm. melkein kaikki tämän vuoden lomat. Mut eiköhän tuosta vielä auto saada. Yx väyrysen sähkölootakin pyörii nurkissa jota voi kokeilla jos tuota nykyistä lootaa ei saa millään toimimaan.
Edelleen voi tarjota seuraavia osia jos jollain lojuu nurkissa (ehjiä ja toimivia):
- Takaluukun pyyhkijän moottori+pyyhkijänvarsi
- Takaluukun imuhärdelli
- Lasinpyyhkijän moottori+mekanismi+pyyhkijänvarsi
- Moottoritilan tiivisteet niiden poikittaisten "väliseinien" ja konepellin väliin
- Ilmastoinnin kompuran jalka 603 lohkoon
- Ilmastoinnille se kompuran lähtö/tuloputkihässäkkä
-Lauri-
Täytyy koittaa saada noihin juttuihin selvyyttä tässä syksyn aikana, tällä hetkellä viikot kuluu taas reissuduunissa mikä rajottaa asennushommia viikonloppuihin. Vähän meinaa harmittaa rojektin venyminen kun tuohon on tullut käytettyä mm. melkein kaikki tämän vuoden lomat. Mut eiköhän tuosta vielä auto saada. Yx väyrysen sähkölootakin pyörii nurkissa jota voi kokeilla jos tuota nykyistä lootaa ei saa millään toimimaan.
Edelleen voi tarjota seuraavia osia jos jollain lojuu nurkissa (ehjiä ja toimivia):
- Takaluukun pyyhkijän moottori+pyyhkijänvarsi
- Takaluukun imuhärdelli
- Lasinpyyhkijän moottori+mekanismi+pyyhkijänvarsi
- Moottoritilan tiivisteet niiden poikittaisten "väliseinien" ja konepellin väliin
- Ilmastoinnin kompuran jalka 603 lohkoon
- Ilmastoinnille se kompuran lähtö/tuloputkihässäkkä
-Lauri-
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla on muistaakseni tuo lasinpyyhin hässäkkä kaikkine hilppeineen.
laita yv jos tarvetta.
laita yv jos tarvetta.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tarkasta etei 2-3 ja 3-4 solenoidien johdot ole mennyt ristiin.lauri a. kirjoitti:Eipä taida auto valmistua oikein mitenkään täksi kesäksi. Laatikkoon oon kokeillu nyt useempiakin eri säätöjä ja vähän kaikkee muutakin, mutta en oo saanut sitä vielä toimimaan. Tällä hetkellä lootasta löytyy 1 ja 2, 2->3 vaihdossa ei tapahdu mitään,nelosella löytyy joku pykälä ja vitosella heittää vallan vapaalle. -
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Kuulostaa juuri siltä... nimimerkillä kokemusta on.JSJ kirjoitti:Tarkasta etei 2-3 ja 3-4 solenoidien johdot ole mennyt ristiin.lauri a. kirjoitti:Eipä taida auto valmistua oikein mitenkään täksi kesäksi. Laatikkoon oon kokeillu nyt useempiakin eri säätöjä ja vähän kaikkee muutakin, mutta en oo saanut sitä vielä toimimaan. Tällä hetkellä lootasta löytyy 1 ja 2, 2->3 vaihdossa ei tapahdu mitään,nelosella löytyy joku pykälä ja vitosella heittää vallan vapaalle. -
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Oliko sulla om603 moottorin tukikumet vai om606? Itellä om603 ja niiailee kone kyllä melkolailla, 2 ylävesiletkua syöny tandem pumpun hihnapyörä...
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
1-2 ja 2-3 solenoidien johdot oli ristissä. Vaihdoin vaan ohjainboksin asetuksista noita solenoideja ohjaavat lähdöt ristiin, nyt löytyy lootasta kaikki pykälät
Juu on mulla 603 tukikumit, melko paljon tuo kone tuntuu heiluvan noilla edestaas. Suurempi ongelma letkujen kanssa on tuo syylärin typerästi tehty ylävesiletkun lähtö. Ajattelinkin käyttää syylärin vielä irti ja hitsauttaa lähtöön 90 asteisen alumiinimutkan niin saa letkun paljon parempaan asentoon hihnapyörän kannalta. Jäähdytysjärjestelmän jos käsittelisi samalla kertaa tommosella puhdistusmömmöllä, lohkon vesikanavat näytti olevan aika karmean paskan peitossa.
Edit: Suurkiitokset Jukkis ja JSJ vinkistä! Olis kyllä jäänyt vika löytämättä multa muuten. Nosti kummasti motivaatiotakin, nyt voi keskittyä hieromaan autosta loput tekemistä vaativat paikat priimakuntoon niin pääsee testailemaan.
Juu on mulla 603 tukikumit, melko paljon tuo kone tuntuu heiluvan noilla edestaas. Suurempi ongelma letkujen kanssa on tuo syylärin typerästi tehty ylävesiletkun lähtö. Ajattelinkin käyttää syylärin vielä irti ja hitsauttaa lähtöön 90 asteisen alumiinimutkan niin saa letkun paljon parempaan asentoon hihnapyörän kannalta. Jäähdytysjärjestelmän jos käsittelisi samalla kertaa tommosella puhdistusmömmöllä, lohkon vesikanavat näytti olevan aika karmean paskan peitossa.
Edit: Suurkiitokset Jukkis ja JSJ vinkistä! Olis kyllä jäänyt vika löytämättä multa muuten. Nosti kummasti motivaatiotakin, nyt voi keskittyä hieromaan autosta loput tekemistä vaativat paikat priimakuntoon niin pääsee testailemaan.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Hyvä että vika löytyi! Rupesi jo mietityttämään mikä ihme voi olla vikana kun laatikko on suoraan ajosta purettu
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Oliskohan nuo 330 millin jarrulevyt mennyt vielä sorvaamalla pinnat?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Dieselrifteri
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: La 10.10.2015 16:32
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Löysin tämän justihinsa ja kyllä oot saanu komeen mersun tehtyä. Riisseli on aina lähellä syäntä.
HUOM! Tämän allekirjoituksen yläpuolella saattaa olla kukkahattutädeille sopimatonta materiaalia.
-W124 250D projekti jonka projektointi odottaa tallin valmistumista
Ex:
-Murheenkryyni W201 2.0 (gazolinum)
-W124 250D projekti jonka projektointi odottaa tallin valmistumista
Ex:
-Murheenkryyni W201 2.0 (gazolinum)
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tämän auton suhteen ei ole tapahtunut oikeastaan mitään sitten viime postauksen. Syksy on kulunut töiden merkeissä ja vähäinen vapaa-aika muiden juttujen parissa. Samalla on saanut keräillä motivaatiota jotta auton saisi tehtyä kunniakkaasti loppuun. Tuommoiset Audin 8,5x18" vanteet tuli ostettua ja tungettua auton alle.....vaatii vielä vähän sovittamista mutta vaikuttavat ihan lupaavilta
Tekemistä olis vielä ainakin:
- Vilkut ei toimi
- Hehkut on sekaisin. Tulpat on ehjät mutta hehkuvalo syttyy vasta kun hehkutuksen aloituksesta on kulunut n. 30sek. Täytyy ihan ekana tsekata että mulla on oikea polttimo paikallaan hehkun valona
- Syyläriin täytyy hitsata 90ast mutka ylävesiletkun lähtöön ja vaihtaa ehjät vesiletkut vuotavien tilalle. Millaisia jengin Griffin asennukset ovat olleet, toinen vaihtoehto vois olla laittaa suoraan semmoinen tuon hiukan epämääräisen alusyylärin tilalle jos niissä on oikeanlaiset letkulähdöt valmiina.
- Lasinpyyhkijä puuttuu
- Konepelti ei sulkeudu kunnolla, vaatii jäykistystä ja säätöä lukkopeltiin
- Maski, konepellin tiivisteet ja tähti puuttuu
- Laatikko vittuilee taas. Auton käynnistäessä keppiä liikuttaessa ei tapahdu mitään, vaikka sitä renkkaisi kuinka eri asentojen välillä. Muutaman kerran kun starttaa auton uudestaan niin laatikko alkaa yleensä taas toimia. Täytyy ihan ekana tsekata öljymäärä laatikossa, myös vinkkejä vianetsintään otetaan vastaan.
- Ohjausiskarin ja keskiraidetangon (uusia) vaihto ehjiin. Autoa alas laskettaessa tunkki kaatu ja auto putos tunkin päälle just näiden varaan jolloin molemmat menivät banaaniksi.
- Alustan tarkistus, onhan kaikki pultit kiinni jne kun auto seilaa niin ihmeellisesti ajaessa. Pyöränkulmien säätö samalla.
- Takapyöränlaakerien vaihto, apukuskin puoleinen on väljä kun en tajunnut vaihtaa noita akselistoa kunnostellessa, sama vaihtaa nyt molemmat.
- Penkkilappu ja leima