W201 piristelyä *ahdettu*
W201 piristelyä *ahdettu*
Moron.
Aattelin pienen projektikertomuksen tässä rykästä, kun ei ihan tällä toteutuksella tullut foorumilta 190 bongattua. Auto on 1983 190, alunperin 2.0, 2000 luvulla muutettu 2.3 moottorille. Veikkaan että tässä rytäkässä auto on myös saanut seurakseen Cosworthin muovit.
Pikkasen taustaa. Mb aika uusi tuttavuus, ko auto ensimmäinen minulle. Auto päätyi mulle alunperin jäärata-auton virkaa toimittamaan. Se oli seissyt työmaan pihassa n 4kk, taka-akseli pohjasta irti revenneenä. Ja olipa siinä kaikkea pientä muutakin, mutta ehjä tekniikka. Tarjosin piruuttani autosta yhden perus domppapullon verran rahaa, ja parin viikon kulutua raapastiin autosta paperit.
Eihän siinä, taka-akseli lattialle ja ihmettelemään. Kelkan revenneen kiinnikkeen sain aikasta hyvin korjattua, samalla pohjaan meni yksi pieni paikka. Vasen etutukivarsi oli myös vääntynyt, onneksi löysin poistotuotteena ihka uuden tukivarren edukkaasti. Tässävaiheessa oma käyttis hajosi, ja tuumin, että äkkiäkös tämän leimakuntoon laittaa. Valot läpi, pohja oli ok, jarrut ok, alustassa ei väljää. Leima paperiin ja auto tienpäälle.
Sitten tapahtu jotain kummia, en tiedä mikä naksahti, mutta jotenkin tykästyin tähän yksilöön. Auton teknisiä tietoja selailleessa huomasin ilokseni 2.3 koneen puristusten olevan luokka 9.0. Siitä se ajatus sitten lähti...
Aiemmin tullut puljattua jonkunverra noiden Saabbien kanssa, ja yksi sellainen tallista pölykasan alta vielä löytyy. Käyttiksen virkaa toimitti Audin s4. Joten hitusen noiden ahdettujen tötteröiden kanssa ollut tekemisissä, niin eihän sitä mersuakaan voinut vapariksi jättää...
Ainakin näin alkuun mennään melko budjetilla, katsellaan mitä nurkista löytyy, ja viskellään pellinalle. Auto on ke-jetillä, niin alkuun on tarkoitus muuttaa ruiskutus toimimaan Saabin k-jetillä, turbomallin sellaisella. Siihen menee vaihtoon määränjakaja ja ohjauspainesäädin, ne nurkasta löytyikin.
Sytytyspuolelle tarkoitus modata turbosaabin jakajasta käypänen, vielä toteuttamatta tämä. Samalla laitan saabin sytytyksen muut hilppeet.
Turboksi aluksi meinasin Saabista ylimääräiseksi jäänyttä mitsua. Välijäähdytin tulee mallia Kiina 460x300x80. Mittailin että mahtuisi mukavasti jäähdyttäjän eteen, ja lähdötkin tässä coolerissa suoraan taakseppäin. Siinäpä ehkä oleellisemmat ajatukset tekniikan puolelta.
Tänään tuli laiteltua autoon 124 etu ja takavakaaja, olikos nuo nyt sitten 27mm ja taakse 16 mm. Himpun leviä tuo takavakaaja, mutta mahtui kuitenkin.
Eteen uudet 284 levyt+palat, loput hilppeet 124:sta. Samalla uusin jarruletkut. Taakse meni uusiksi putket ja letkut. Taakse laitan vielä uudet jarrupalat, nyt vaan loppu aika ja mielenkiinto tälleppäivälle.
Pari fotoa autosta, paskanen kun mikä...
Vähän jokapaikka repsottaa, ja repsikan etulokari puuttu autosta kun ostin, mukaan kuitenkin tuli uusi loksu. Cossun kaaripala on tallessa, helmamuovia en löytänyt muuta kuin paikallisen marmoritiskin myyjältä, saapunee ensiviikolla.
Uusi laturi tuli myös vaihdettua kun vanha alkoi hiipumaan.
Kesävanteiksi aluksi tulee Zinikin Ikedat,18" 215/35 kumeilla, kun tallinnurkasta ylimääräisenä löyty. Ei ehkä parahimmat tähän vehkeeseen, mutta alla pyörii ja renkaissa on pintaa...
Tästä jatketaan etiäppäin aina kun palikkaa tuloo, tai homma muuten etenee...
Aattelin pienen projektikertomuksen tässä rykästä, kun ei ihan tällä toteutuksella tullut foorumilta 190 bongattua. Auto on 1983 190, alunperin 2.0, 2000 luvulla muutettu 2.3 moottorille. Veikkaan että tässä rytäkässä auto on myös saanut seurakseen Cosworthin muovit.
Pikkasen taustaa. Mb aika uusi tuttavuus, ko auto ensimmäinen minulle. Auto päätyi mulle alunperin jäärata-auton virkaa toimittamaan. Se oli seissyt työmaan pihassa n 4kk, taka-akseli pohjasta irti revenneenä. Ja olipa siinä kaikkea pientä muutakin, mutta ehjä tekniikka. Tarjosin piruuttani autosta yhden perus domppapullon verran rahaa, ja parin viikon kulutua raapastiin autosta paperit.
Eihän siinä, taka-akseli lattialle ja ihmettelemään. Kelkan revenneen kiinnikkeen sain aikasta hyvin korjattua, samalla pohjaan meni yksi pieni paikka. Vasen etutukivarsi oli myös vääntynyt, onneksi löysin poistotuotteena ihka uuden tukivarren edukkaasti. Tässävaiheessa oma käyttis hajosi, ja tuumin, että äkkiäkös tämän leimakuntoon laittaa. Valot läpi, pohja oli ok, jarrut ok, alustassa ei väljää. Leima paperiin ja auto tienpäälle.
Sitten tapahtu jotain kummia, en tiedä mikä naksahti, mutta jotenkin tykästyin tähän yksilöön. Auton teknisiä tietoja selailleessa huomasin ilokseni 2.3 koneen puristusten olevan luokka 9.0. Siitä se ajatus sitten lähti...
Aiemmin tullut puljattua jonkunverra noiden Saabbien kanssa, ja yksi sellainen tallista pölykasan alta vielä löytyy. Käyttiksen virkaa toimitti Audin s4. Joten hitusen noiden ahdettujen tötteröiden kanssa ollut tekemisissä, niin eihän sitä mersuakaan voinut vapariksi jättää...
Ainakin näin alkuun mennään melko budjetilla, katsellaan mitä nurkista löytyy, ja viskellään pellinalle. Auto on ke-jetillä, niin alkuun on tarkoitus muuttaa ruiskutus toimimaan Saabin k-jetillä, turbomallin sellaisella. Siihen menee vaihtoon määränjakaja ja ohjauspainesäädin, ne nurkasta löytyikin.
Sytytyspuolelle tarkoitus modata turbosaabin jakajasta käypänen, vielä toteuttamatta tämä. Samalla laitan saabin sytytyksen muut hilppeet.
Turboksi aluksi meinasin Saabista ylimääräiseksi jäänyttä mitsua. Välijäähdytin tulee mallia Kiina 460x300x80. Mittailin että mahtuisi mukavasti jäähdyttäjän eteen, ja lähdötkin tässä coolerissa suoraan taakseppäin. Siinäpä ehkä oleellisemmat ajatukset tekniikan puolelta.
Tänään tuli laiteltua autoon 124 etu ja takavakaaja, olikos nuo nyt sitten 27mm ja taakse 16 mm. Himpun leviä tuo takavakaaja, mutta mahtui kuitenkin.
Eteen uudet 284 levyt+palat, loput hilppeet 124:sta. Samalla uusin jarruletkut. Taakse meni uusiksi putket ja letkut. Taakse laitan vielä uudet jarrupalat, nyt vaan loppu aika ja mielenkiinto tälleppäivälle.
Pari fotoa autosta, paskanen kun mikä...
Vähän jokapaikka repsottaa, ja repsikan etulokari puuttu autosta kun ostin, mukaan kuitenkin tuli uusi loksu. Cossun kaaripala on tallessa, helmamuovia en löytänyt muuta kuin paikallisen marmoritiskin myyjältä, saapunee ensiviikolla.
Uusi laturi tuli myös vaihdettua kun vanha alkoi hiipumaan.
Kesävanteiksi aluksi tulee Zinikin Ikedat,18" 215/35 kumeilla, kun tallinnurkasta ylimääräisenä löyty. Ei ehkä parahimmat tähän vehkeeseen, mutta alla pyörii ja renkaissa on pintaa...
Tästä jatketaan etiäppäin aina kun palikkaa tuloo, tai homma muuten etenee...
Viimeksi muokannut tokal, To 16.04.2015 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Asiallisen olonen kampe. Tuo pakoputken pää vähän pistää silmään.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: W201 piristelyä
Tattista. Juu joku mökäpönttö siinä on pakoputken jatkona. Kahtella mitä siihen keksii. Tuli samalla kun ton helmapalan tilasin niin otettua tuo puuttuva tunkin kolon peitelevy tuohon kuskin helmaan. Ompahan sitten kokonainen tuo sarja. Vähän kärsiny tuo takapuskuri kyllä on, mutta koetan kunnostella, lienee muovihitsaus onnistunee noihin samalla lailla kun puskureihin yleensä.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Ainakin tavallista ykkös sarjan puskinta onnistuin kolvilla suht hyvällä menestyksellä sulattelemaan.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: W201 piristelyä
Joo. Tulipa nyt nikkaroita tuo virranjakaja. Tässä olikin vielä kivikautinen sytkä, niin modaus olikin helppo. Jakaja käteen, alipainekello irti. Saabin kello tilalle. Ja kas, nyt pelaa myöhästys ahdoille.
Liikkuvuus oli ihan samaa luokkaa kuin saabinkin jakajassa, joten olettaisin että pelaa ihan ok ainakin tuonne reiluun kiloon. Sellasilla paineilla saabilla ajellut eikä ole nakutellut.
Tosin mersuun en tuskin ihan niin paljoa painetta lykkää, kun ei ole oikein tietoa minkään osien kestävydestä, alakerta, loota perä yms.
Autohan on 4-lovisella lootalla, ja ihan vakio perällä ilman lukkoa yms.
Ensiviikolla jos saisin pakosarjan niin pääsisi niputtelemaan ruiskua yms.
Liikkuvuus oli ihan samaa luokkaa kuin saabinkin jakajassa, joten olettaisin että pelaa ihan ok ainakin tuonne reiluun kiloon. Sellasilla paineilla saabilla ajellut eikä ole nakutellut.
Tosin mersuun en tuskin ihan niin paljoa painetta lykkää, kun ei ole oikein tietoa minkään osien kestävydestä, alakerta, loota perä yms.
Autohan on 4-lovisella lootalla, ja ihan vakio perällä ilman lukkoa yms.
Ensiviikolla jos saisin pakosarjan niin pääsisi niputtelemaan ruiskua yms.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Marmoritiskiltä hain paketin. Kalliita muovinpalasia...
Samalla kun maalaan nuo palaset niin täytyy maalailla pikkasen autoakin. Harkinnassa olisi myös värin muutto metalliväriksi, punaisessa sävyssä kyllä pysytään. Autossa kun pitäisi maalata oikea takanurkka, molemmat etulokarit, osa cossun paloista hivenen maalivikasia, niin ei tuosta enään kovin pitkä matka olisi koko auton maalaamiseen... Noh saa nähdä
Samalla kun maalaan nuo palaset niin täytyy maalailla pikkasen autoakin. Harkinnassa olisi myös värin muutto metalliväriksi, punaisessa sävyssä kyllä pysytään. Autossa kun pitäisi maalata oikea takanurkka, molemmat etulokarit, osa cossun paloista hivenen maalivikasia, niin ei tuosta enään kovin pitkä matka olisi koko auton maalaamiseen... Noh saa nähdä
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Paljonko köyhdyit muovipalasista?
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 piristelyä
Aika liki tasan 300€. Lie projektin kalliimpia hankintoja... Ainakin nykyisellä suunnitelmalla
On miul tossa pahvilaatikossa yksi Saabin turbon moottorinohjaus, jos ei tuo k-jet tahdo toimia, mutta yritän kuitenkin ensin k-jetillä. En ole vamra käykö toi suutinkisko suoraan, mut mikäli oikein muistan, tomant käytti 9-5 kiskoa, sellanenkin tarvittaessa löytyy.
Tuossa ois toi hyrrä, pitää nyt vielä miettiä menenkö tolla, vai laitanko jotain vähän isompaa kuitenkin. Toki tuollakin varmasti sen saa irti mitä haetaan. Miettinyt vaan meneekö jo tukkoiseksi tuolla korkeilla kierroksilla. Kokeilemallahan se selviää. T3 laipalla kuitenkin pakosarja tulee, niin vaihtoehtoja ainakin löytyy.
On miul tossa pahvilaatikossa yksi Saabin turbon moottorinohjaus, jos ei tuo k-jet tahdo toimia, mutta yritän kuitenkin ensin k-jetillä. En ole vamra käykö toi suutinkisko suoraan, mut mikäli oikein muistan, tomant käytti 9-5 kiskoa, sellanenkin tarvittaessa löytyy.
Tuossa ois toi hyrrä, pitää nyt vielä miettiä menenkö tolla, vai laitanko jotain vähän isompaa kuitenkin. Toki tuollakin varmasti sen saa irti mitä haetaan. Miettinyt vaan meneekö jo tukkoiseksi tuolla korkeilla kierroksilla. Kokeilemallahan se selviää. T3 laipalla kuitenkin pakosarja tulee, niin vaihtoehtoja ainakin löytyy.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Tuli viskattua nuo kesäpalluraiset alle. Nojoo.... Pyöreät ja sillee.
Keulaa pitäisi saada vielä hivenen alaspäin, takapäätä kun ei kehtaa käydä nostamaan...
Ensiviikolla ois sitten pesun ja killotuksen aika. Sitten mietitään tuota maalaushommaa tarkemmin, kun näkee mitä tuosta nykyisestä maalipinnasta saa irti.
Pakosarjan teko siirtynyt kun laippoja ei ole vielä kuulunut...
Keulaa pitäisi saada vielä hivenen alaspäin, takapäätä kun ei kehtaa käydä nostamaan...
Ensiviikolla ois sitten pesun ja killotuksen aika. Sitten mietitään tuota maalaushommaa tarkemmin, kun näkee mitä tuosta nykyisestä maalipinnasta saa irti.
Pakosarjan teko siirtynyt kun laippoja ei ole vielä kuulunut...
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
täältä olisi löytynyt käytetty ehjä cossun tuo pala aika paljon halvemmalla
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Re: W201 piristelyä
Nojuu. Pihistetään jostain muusta.
Tänään tuli ensikertaa vähän reilummin huuhdottua autoa. Samalla kokeilin kiillotella, mutta on kyllä paikkapaikoin niin onnettomassa kunnossa tuo maali. Siinä ja tässä paikkaillaanko vai raavitaanko kokonaan uusi väri.
Pakosarjan laipat pärähti myös tänään. Josko viikoloppuna saisi väkerrettyä sarjan.
Turbon öljy/vesipuoli vielä toteuttamatta. Lohkoon lie uskaltaa tehdä reiän paluulle (jostain lueskelinkin tuota kohtaa), tulo napataan öp-anturilta, niinkuin moni muukin tehnyt. Vesikierto pitää vielä suunnitella mistä ottaa yms.
Alustasarjan myös tilailin tänään. Saa nähdä koska tulee.
Pari fotoa, huono kuvanlaatu, pahoittelut siitä.
Tänään tuli ensikertaa vähän reilummin huuhdottua autoa. Samalla kokeilin kiillotella, mutta on kyllä paikkapaikoin niin onnettomassa kunnossa tuo maali. Siinä ja tässä paikkaillaanko vai raavitaanko kokonaan uusi väri.
Pakosarjan laipat pärähti myös tänään. Josko viikoloppuna saisi väkerrettyä sarjan.
Turbon öljy/vesipuoli vielä toteuttamatta. Lohkoon lie uskaltaa tehdä reiän paluulle (jostain lueskelinkin tuota kohtaa), tulo napataan öp-anturilta, niinkuin moni muukin tehnyt. Vesikierto pitää vielä suunnitella mistä ottaa yms.
Alustasarjan myös tilailin tänään. Saa nähdä koska tulee.
Pari fotoa, huono kuvanlaatu, pahoittelut siitä.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Noniin. Tavaraa tässä odottelen saapuvaksi, pakosarjaa vielä alettu vääntämään, odotellaan, että suurinpiirtein kaikki osat on kasassa.
Cooleria ei omasta takaa löytynyt, niin tällainen tupsahti paketissa.
Ei se lie ainakaan liian pieni oo. Mittailin, että pitäisi tuonne jäähdyttäjän eteen melko hyvin sopia. Saa sitten nähdä, pitääkö jäähdyttäjää päivittää paremmaksi, aika näyttää. On tuossa ainakin ihan hyvin tilaa jos vaihtaa sähköflektiin.
Parin viikon sisään toivottavasti aika liki kaikki osat kasassa.
Toisen takasatulan tilasin myös uuden, vanha tahtoo jumitella, poistotuotteena sopivasti kun löytyi.
Cooleria ei omasta takaa löytynyt, niin tällainen tupsahti paketissa.
Ei se lie ainakaan liian pieni oo. Mittailin, että pitäisi tuonne jäähdyttäjän eteen melko hyvin sopia. Saa sitten nähdä, pitääkö jäähdyttäjää päivittää paremmaksi, aika näyttää. On tuossa ainakin ihan hyvin tilaa jos vaihtaa sähköflektiin.
Parin viikon sisään toivottavasti aika liki kaikki osat kasassa.
Toisen takasatulan tilasin myös uuden, vanha tahtoo jumitella, poistotuotteena sopivasti kun löytyi.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Tuossa kun tota autoa kiillotelin, tuli huomattua, että se on massaväri. Se helpottaisi hitosti tuota maalipinnan korjailua, mutta ajatuksissa pyörii silti tuo pikku ehostus maalipinnalle. Sama punainen pohja jäisi, päälle hento kultainen helmiäinen. Kokemuksesta tiedän, että ihan kivannäköinen tulee. Mutta miten lie sopisi tähän, Ajatuksia?
Saappi tuli vedettyä aikoinaan tollasella värillä, käyttäen ronskisti helmiäistä. Pohja on hyvin kirkas punainen, tumma vois toimia jopa kivemmin
Helmiäistä jai senverran yli, että piti aikanaan testata mopottimeenkin. Pari kolme vuotta oli helmiäismassa ollu purkissa, mutta hyvin toimi..
Saappi tuli vedettyä aikoinaan tollasella värillä, käyttäen ronskisti helmiäistä. Pohja on hyvin kirkas punainen, tumma vois toimia jopa kivemmin
Helmiäistä jai senverran yli, että piti aikanaan testata mopottimeenkin. Pari kolme vuotta oli helmiäismassa ollu purkissa, mutta hyvin toimi..
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Tuli soviteltua tota cooleria. Vähän on tiukkaa, mutta kyllä se sinne uppoaa, pientä muokkausta...
Viikonloppuna jos koemaalais pikku palan tolla värillä mitä suunnittelin..
Viikonloppuna jos koemaalais pikku palan tolla värillä mitä suunnittelin..
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Tuli sitten sählättyä ja tiputetua keittiötä tusatessa levy varpaille. Jäi koemaalaukset tekemäti, ja tänään tuli tuo ta-technixin alustasarjakin, toivottavasti pääsiäisen aikana pääsis asentamaan. Jos vaan tossu myötämielinen...
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Noniin. Alusta on nyt viskattu alle, ja loputkin jarrupäivityksistä tehty. Enään oikeastaan puuttuu öljynpaluunippelit, jahka ne tulee, nin pitänee ottaa urakkaviikonloppu tuon tekniikan suhteen.
Parit huonot fotot
Uusi palojen asennussarja on tuollakin paikallaan, vaikka kuvassa vielä vanhat tapit.
Ajokorkeus melko ok, paikallaan molemmissa päissä matalimmat jousen yläpään kumit. Joskin 18" tää tahtoo tosi korkeeksi jäädä... Laittelen fotoa kunhan saan pestyä taas auton.
Pitänee testata yksiä 17" vanteita, miltä näyttää, puoli-ilmaiseksi kun sais (maalaamaan joutuu).
Parit huonot fotot
Uusi palojen asennussarja on tuollakin paikallaan, vaikka kuvassa vielä vanhat tapit.
Ajokorkeus melko ok, paikallaan molemmissa päissä matalimmat jousen yläpään kumit. Joskin 18" tää tahtoo tosi korkeeksi jäädä... Laittelen fotoa kunhan saan pestyä taas auton.
Pitänee testata yksiä 17" vanteita, miltä näyttää, puoli-ilmaiseksi kun sais (maalaamaan joutuu).
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Noniin. Viimeajat menny ajellessa, mutta nyt tuli purettua autosta ylimääräiset, että pääsee lauantaina vetämään uutta pintaa autoon... Himpun tiukka aikataulu, mutta eiköhän se tästä..
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Melkein meinannu tämä auto unohtua, mutta nyt on auto kuitenkin maalattu.
Helmasarja on vielä kiinnittämättä, ja takapuskurin alaosa viellä vailla väriä. Tämä pitäisi korjaantua tällä viikolla.
Aikaa on taas mennyt jo niin paljon, että kokoan auton nyt nippuun, ja katsastan. Sitten aletaan tuota ahtamista suunnittelemaan pikkuhiljaa.
Tuli sopivasti vastaan vähä autoon paremmin sopivat vanteet, niin korjasin talteen.
RH ZW1 8,5 ja 9x17". Jos toi takavanne jää liian kapeaksi, pitänee tilata 10" levittävät lipit. Tosin tarkoitus on asentaa taakse camperin säätötangot, niin uskoisin, että kun pyörä on kohtuu suorassa, niin vanne tulee kaarelle ihan ok.
Helmasarja on vielä kiinnittämättä, ja takapuskurin alaosa viellä vailla väriä. Tämä pitäisi korjaantua tällä viikolla.
Aikaa on taas mennyt jo niin paljon, että kokoan auton nyt nippuun, ja katsastan. Sitten aletaan tuota ahtamista suunnittelemaan pikkuhiljaa.
Tuli sopivasti vastaan vähä autoon paremmin sopivat vanteet, niin korjasin talteen.
RH ZW1 8,5 ja 9x17". Jos toi takavanne jää liian kapeaksi, pitänee tilata 10" levittävät lipit. Tosin tarkoitus on asentaa taakse camperin säätötangot, niin uskoisin, että kun pyörä on kohtuu suorassa, niin vanne tulee kaarelle ihan ok.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Siinäpä talvipyörillä, harmillisen likanen.
Jahka saan noin RH:t alle niin pitää pestä ja puunata ja ehkä takapäätä nostaa pikkasen. Sitten uutta kuvaa.
Jahka saan noin RH:t alle niin pitää pestä ja puunata ja ehkä takapäätä nostaa pikkasen. Sitten uutta kuvaa.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä
Noniin. Härveli olis nyt ahdettu. Kytkin ei kestä ottaa nyt kun 0.3 bar ahtoa, pitää ehtiä jotain pitävämpää.
Jahka aikaa ja intoa riittää, niin pitää ahtoputket hioa ja vähän kiillottaa. Kaunishan tuo konehuone ei oo, mutta toimii.
Vähän specsiä mitä sille nyt tuli tehtyä.
-Alustana TA-tech 2.5 cossuun TYV-hyväksytty iskari/jousisetti.
-Etujarrut+kilkeet sekä takajarrut+kilkkeet vastaa 2.3 cossua, muistaakseni 2.5 myös samat.
-Etuvakaaja 27mm, takavakaaja 16mm.
-Moottori 2.3 8-venttiilinen
-Iso keulacooleri
-peltisarja
-Mitsun ahdin (kotoisin alunperin Saabista)
-3" putkisto perän kohdalle, siitä loppuun 2,5"
-Polttoainesyöttö vielä orggis, tosin vaihdettu turbosaabin ohjauspainesäädin, jossa rikastus ahdoilla. Turbosaabin määränjakaja odottaa, jahka saa nikkaroitua paikalleen.
-Sytytys hoidetaan orggis jakajalla, johon vaihdettu turbosaabin alipaine/painekello, toimii ahdoilla.
Kopassa oli mulle tullessa Kiinni Cossun helmasatsi, pieneksi piristyksesksi alla RH ZW1 vanteet edessä 8,5", takana 9". Toimii....
Vähän ajokorkeuta pitäisi vielä säätää..
Jahka aikaa ja intoa riittää, niin pitää ahtoputket hioa ja vähän kiillottaa. Kaunishan tuo konehuone ei oo, mutta toimii.
Vähän specsiä mitä sille nyt tuli tehtyä.
-Alustana TA-tech 2.5 cossuun TYV-hyväksytty iskari/jousisetti.
-Etujarrut+kilkeet sekä takajarrut+kilkkeet vastaa 2.3 cossua, muistaakseni 2.5 myös samat.
-Etuvakaaja 27mm, takavakaaja 16mm.
-Moottori 2.3 8-venttiilinen
-Iso keulacooleri
-peltisarja
-Mitsun ahdin (kotoisin alunperin Saabista)
-3" putkisto perän kohdalle, siitä loppuun 2,5"
-Polttoainesyöttö vielä orggis, tosin vaihdettu turbosaabin ohjauspainesäädin, jossa rikastus ahdoilla. Turbosaabin määränjakaja odottaa, jahka saa nikkaroitua paikalleen.
-Sytytys hoidetaan orggis jakajalla, johon vaihdettu turbosaabin alipaine/painekello, toimii ahdoilla.
Kopassa oli mulle tullessa Kiinni Cossun helmasatsi, pieneksi piristyksesksi alla RH ZW1 vanteet edessä 8,5", takana 9". Toimii....
Vähän ajokorkeuta pitäisi vielä säätää..
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä *ahdettu*
Kylläpä vanteet muutti autoa parempaan suuntaan. Kyllä se cossun korisarja vaan miellyttää silmää
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: W201 piristelyä
Fiksusti tehty ahtamisprojekti! Muistatko ahtimen tyyppiä, onko TD04HL-15T tai sen tapainen? Onko sinulla kuvaajaa tai taulukkoarvoja miten tuon turbosaabin jakajakellon sytytysennakko muuttuu ahtopaineen myötä?tokal kirjoitti:...Vähän specsiä mitä sille nyt tuli tehtyä.
-Alustana TA-tech 2.5 cossuun TYV-hyväksytty iskari/jousisetti.
-Etujarrut+kilkeet sekä takajarrut+kilkkeet vastaa 2.3 cossua, muistaakseni 2.5 myös samat.
-Etuvakaaja 27mm, takavakaaja 16mm.
-Moottori 2.3 8-venttiilinen
-Iso keulacooleri
-peltisarja
-Mitsun ahdin (kotoisin alunperin Saabista)
-3" putkisto perän kohdalle, siitä loppuun 2,5"
-Polttoainesyöttö vielä orggis, tosin vaihdettu turbosaabin ohjauspainesäädin, jossa rikastus ahdoilla. Turbosaabin määränjakaja odottaa, jahka saa nikkaroitua paikalleen.
-Sytytys hoidetaan orggis jakajalla, johon vaihdettu turbosaabin alipaine/painekello, toimii ahdoilla...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 piristelyä *ahdettu*
Tattista.
Tarkemmin en osaa sanoa sytytysennakosta, mutta noin 5 astetta se taitaa maksimissaan myöhästää, ja noin 0,7 barin ahdoille alunperin tehty.
Ahtimena on tällähetkellä mitsun te05-12b.
Nyt kun tässä muutaman päivän varovaisesti kytkintä ajatellen kurveillut, niin kyllä hyvin huomaa jo noilla 0.3 ahdoilla, että vääntöä tyrkyttää kovasti lisää keskialueelle. Noilla ahdoilla kun kierrokset malttaa päästellä sinne 4000, niin sitten pitää kyllä. Ihan selkeä ero on kiihtyvyydessä, ja etenkin ajettavuudessa, ei tarvi hirveemmin kaasutella niin jo jaksa mennä.
Viikonloppuna otetaan loota irti ja ihmetellään millaista kytkintä sinne saisi.
Tarkemmin en osaa sanoa sytytysennakosta, mutta noin 5 astetta se taitaa maksimissaan myöhästää, ja noin 0,7 barin ahdoille alunperin tehty.
Ahtimena on tällähetkellä mitsun te05-12b.
Nyt kun tässä muutaman päivän varovaisesti kytkintä ajatellen kurveillut, niin kyllä hyvin huomaa jo noilla 0.3 ahdoilla, että vääntöä tyrkyttää kovasti lisää keskialueelle. Noilla ahdoilla kun kierrokset malttaa päästellä sinne 4000, niin sitten pitää kyllä. Ihan selkeä ero on kiihtyvyydessä, ja etenkin ajettavuudessa, ei tarvi hirveemmin kaasutella niin jo jaksa mennä.
Viikonloppuna otetaan loota irti ja ihmetellään millaista kytkintä sinne saisi.
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä *ahdettu*
Niin ne vaan vuodet vierii...
Nyt tämä on kuitenkin muutoskatsastettu. 132kw, ic 480x300x80 ja 0.45 bar.
Mitähän mallia trafi pitää mallisarjan tehokkaimpana tässä w201 kopassa?
Nyt tämä on kuitenkin muutoskatsastettu. 132kw, ic 480x300x80 ja 0.45 bar.
Mitähän mallia trafi pitää mallisarjan tehokkaimpana tässä w201 kopassa?
-83 190E 2.3
Re: W201 piristelyä *ahdettu*
Minä käytin vertailumallina 190E 2,5-16 -mallia, jossa tehoa 150 kW / 204 hv. Tähän saa teoriassa 20% lisäyksellä 180 kW / 244 hv.tokal kirjoitti:...Mitähän mallia trafi pitää mallisarjan tehokkaimpana tässä w201 kopassa?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 piristelyä *ahdettu*
Ok, hyvä tietää.
230hp siitä tolla vakio k-jetillä saatiin aiemmin pihalle, siihen levis kytkin, enemmänkin saabin jakajahässäkällä saisi, ja paremmalla kytkimellä toki. Tossa olikin loota vanhalla harvalla kytkinakselilla, enkä tähänhätään keksinyt muuta ratkaisua niin viskasin uuden vakion, ja penkiteltiin 2.3 16V mukaan noi tehot (kytkinkin vielä piti noilla tehoilla).
Noh, onpahan sitten reserviä tulevaisuudessa jos tekee muutoskia, ei ihan olla kipurajoilla kilowattien suhteen vielä.
Megaa tai jotain muutahan toi huutais, suutinkisko ois jo valmiina. Nyt vaan menny takas opintojen pariin, niin tiedä vaikka koittais myydä pois...Ei oikein aika ja rahat riitä...
230hp siitä tolla vakio k-jetillä saatiin aiemmin pihalle, siihen levis kytkin, enemmänkin saabin jakajahässäkällä saisi, ja paremmalla kytkimellä toki. Tossa olikin loota vanhalla harvalla kytkinakselilla, enkä tähänhätään keksinyt muuta ratkaisua niin viskasin uuden vakion, ja penkiteltiin 2.3 16V mukaan noi tehot (kytkinkin vielä piti noilla tehoilla).
Noh, onpahan sitten reserviä tulevaisuudessa jos tekee muutoskia, ei ihan olla kipurajoilla kilowattien suhteen vielä.
Megaa tai jotain muutahan toi huutais, suutinkisko ois jo valmiina. Nyt vaan menny takas opintojen pariin, niin tiedä vaikka koittais myydä pois...Ei oikein aika ja rahat riitä...
-83 190E 2.3