Aiemmin kirjoittelin tarinaa ruttutukusta ostetun CLS:n kehityskaaresta. Nyt eteen sattui samaisen firman sivustolle helmikuun aikana W211 korimallin aito AMG. Haaveilu AMGstä on aina ollut kova ja hieman jopa riskillä tuli tuo projektiksi hommattua pelkästään netissä olevien kuvien perusteella. Ainakin tiedossa oli että korimalli on sen verran yleinen, että osia löytyy melkein jokaisen pajan nurkasta, kun taas CLSn kohdalla osien hommaaminen tuntui olevan projektin ehdottomasti vaikein osuus. Varustelista autossa on kohdallaan, distronicia, keyless gota, lasikattoa ja harman/kardonia myöten. Vaurioina oli oikea kylki, joka oli melkein koko matkalta lommolla, etupuskuri repsotti, ja pahimpana kuskin puolen A-pilari, joka oli kunnolla mutkalla. Tyynyt olivat rähjähtämättä, mutta kaikki turvavyöt olivat lauenneet. Korjausedellytyksinä oli "korjaus valmistajan edellyttämien ohjeiden mukaan." Jonkin verran kuvia tuli otettua projektin erivaiheista ja päivttelen niitä nyt jonkin verran tänne.
Lähtötilanne oli tällainen
Viimeksi muokannut Faraz, Ma 02.02.2015 20:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Auto saatiin kilpiin noin kaksi viikkoa sitten ja pyrin nyt jonkinlaisessa kornologisessa järjestyksessä vaiheita käydä läpi
Sisustan ja konetilan puolesta auto oli aika moitteettomassa kunnossa ja kyllähän se hieman suupieliä nostatti kun esimmäisen kerran padan löi tulille. Varsinkaan kun ei aikaisemmin ole päässyt noita amg-versioita läheltä ihmettelemään. Suuri onni oli myös, ettei tuo lasikatto ollut saanut osumaa. Sen vaihtaminen ja uuden löytäminen olisi voinut tuottaa harmaita hiuksia ja varmasti myös suurta lovea lompakkoon.
Ensimmäisenä purin sisältä ylimääriset härpäkkeet pois ja vaihdoin kaikki turvavyöt. Tuulilasi tuli myös otettua pois, ja ilman minkään valtakunnan leikkureita tuo oli hieman hikistä hommaa. Etupenkkejä en viitsinyt nostaa pois joten ne pyrin vain suojailemaan mahdollisimman hyvin.
Viimeksi muokannut Faraz, Ma 02.02.2015 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RH kirjoitti:Mitään tietoa, mitä sille on tapahtunut?
Ei mitään aivan tarkkaa tietoa, muuta kuin että metsähallituksen puolelle oli ilmeisesti karannut ja lopulta puu tuohon a-pilariin iskeytynyt. Ilmeisesti vauhtia ei kuitenkaan aivan mahdottomasti ole ollut.
Osia sain haalittua aika hyvin sekä Virosta että myös Suomesta. Alusta lähtien oli myös halua muttaa tuo keula facelift malliseksi. Puskurin ja maskin sain sopivasti KM-Partsilta ja istuvuus ja laatu oli mainiota. Puskurin istuttamisessa hankin alkuperäiset puskurin muovikiinnikkeet, sekä maskin alle pidemmän konepellin avaussalvan. Tiedossa olikin että nuo parkkitutkien anturit eivät uudemman mallin puskuriin suoraan sovi ja otinkin vanhasta puskurista nuo anturien kiinnikkeet ja sovitin ne uuteen puskuriin. Maskin suhteen pähkäilin kauan kun ei ollut varmuutta toimiiko tuo distronic normaalin maskin kanssa. Ebaysta ja oikein mistään muualtakaan en löytänyt facelift mallin maskia jossa distronic-laatta olisi. Oulun Veholta kyselin alkuperäistä ja hinnaksi tuli maski +distronic-laatta= 950e. Jäi tilaamatta. Jenkkifoorumilta sain kuitenkin infoa että tuo distronic toimisi myös vakiomallisen maskin kanssa ja teinkin sitten niin että otin vanhasta maskista tuon distroniclaatan, ja kiinnitin sen tuon uuden maskin taakse tutkan suojaksi. Lopputulos on, että hyvin toimii! Maalaukset, peltityöt ja pilarin korjauksen teki paikallinen tuttufirma ja jälki oli kyllä hyvää!
Viimeksi muokannut Faraz, Ma 02.02.2015 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Muutama ovi autoon vaihdettiin ja ostin pekät raakaovet. Kaikkien sisuksien vaihtaminen oviin ei kertakaikkiaan ollut mukavaa. Varsinkin kun nuo keyless go-mallin lukot ovat aivan järkäleen kokoiset. Ilman lasinnostimien kiskojen irrotusta lukkoa ei saa oven sisältä millään pois. Lisäksi yhtenä ongelmana oli vasemman turvaverhon sähköliitin. Turvalaite-testi herjasi tuota turvaverhoa vaikka liitin oli kiinni. Hetken jo luulin että jotenki tuo turvaverho on saanut iskussa myös tälliä, mutta sitten huomasin, että liittimen lukitus mekanismi oli jotenkin saanut osumaa. Vaihdoin tuon liittimen uuteen ja homma toimi. Ilmeisesti siis tuossa liittimessä on jonkinlainen tunnistus, joka tunnistaa että liitin on kunnolla myöskin lukittuna. KM-Partsilta hommasin lisäksi faceliftin takavalot, vaihto oli erittäin simppeli!
Tässä muutama kuva vielä juuri ennen katsastusta:
Viimeksi muokannut Faraz, Ma 02.02.2015 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesävanteet kun sain alle niin auto näytti törkeän korkealta ja alemmas sitä täytyi saada. Oulussa Veho ei alkanut hommaa tekemään, mutta mutkien kautta sain osaavaan henkilöön yhteyttä ja autoa saatiin laskettua. Pyörien kulmat olivat autossa myös aivan päin persettä. Ja lisäksi tuntui että ammataitoa niiden säätämiseen oli erittäin vaikea löytää. Kaksi eri liikettä nosti kädet pystyyn ja noiden säätöjen jälkeen tuntui että auto oli vielä kauheampi ajaa mitä ennen säätöä. Point-S Oulussa kuitenkin homma viimein onnistui oikein hienosti ja siellä mies tiesi oikeasti mitä tekee. Nyt on vihdoin ratti suorassa ja auto ei kaarra minnekään. Sivulasit kävin myöskin tummennuttassa ja 35% kalvot tuli kaikkiin. Takalasi olikin jo valmiiksi ostettaessa laitettu.
Kuvia en vielä ole saanut nykytilanteesta kun auto on matalampi ja laseissa kalvot mutta pyrin kuvat lähiaikoina saamaan.
Faraz kirjoitti:Kesävanteet kun sain alle niin auto näytti törkeän korkealta ja alemmas sitä täytyi saada. Oulussa Veho ei alkanut hommaa tekemään, mutta mutkien kautta sain osaavaan henkilöön yhteyttä ja autoa saatiin laskettua.
Ja kyseesähän oli Tapio89 ja minä olin myös paikalla
Faraz kirjoitti:Kesävanteet kun sain alle niin auto näytti törkeän korkealta ja alemmas sitä täytyi saada. Oulussa Veho ei alkanut hommaa tekemään, mutta mutkien kautta sain osaavaan henkilöön yhteyttä ja autoa saatiin laskettua.
Ja kyseesähän oli Tapio89 ja minä olin myös paikalla
Näinhän se oli! Auto jostain syystä nousi taas korkeuksiin ja tapiolle siitä jo soittelinki. Pitää yrittää hommaa uudelleen kunhan hän ehtii.
Kannataa kerralla ostaa alkuperäiset peilit jos vaihtaa. Itse ostin prefacelift kääntyvät tarvikerungot ja ne ei kauaa kestänyt. Kääntömoottori on jäykkä, ei voi käsin kääntää kuten alkuperäistä. Kummastakin moottorista hajosi käännön hammastus aika pian.
Pitää vielä puntaroida peiliasiaa, koska tarvitsisin myös apukuskin puolelle itse peilin rungonkin, nykyisin kiinni olevasta on alempi korvapoikki kääntömekanismista ja sen takia meinaa vähä kovemmassa ajossa täristä. Jos löytyisi jostain käytetty runko johon vaihtaa nuo moottorit sun muut hilppeet. Facelift mallin rungot ei ilmeisesti käy suoraan prefaceliftin reikiin.
Äänentoistona on nyt Harman/Kardonin paketti, ja luulin aluksi siihen tyytyväni, mutta tuon CLSn sointia pitkään kuunnelleena on jo kyllä suunnitelmat alkaneet rullata Tilasin jo Visseeon Tune2Air bluetooth adapterin ja konttiin hommasin Ground Zeron 12" subin ja vahvistimen. Lisäksi vaimennusmateriaalia on iso kasa odottamassa asennusta.. Luulen että tämänkin kohdalla homma voi karata lapasesta.. CLSn kohdalla projekti jäi hieman harmittavasti kesken enkä ikinä saanut toivomaani signaaliprosessoria hommattua. Joten ehkä tähän sitten! Jos jotakuta kiinnostaa nuo alkuperäiset Harman/Kardonin elementit sun muut kilkkeet niin luultavasti tässä kevään aikaan alan niitä autosta poistamaan ja voisin niistä luopuakin sopuhinnalla!
Jotkut tuolla ameriikan foorumilla ainakin meinasivat, että joutuisi poraamaan ainakin yhden uuden reiän, että peilit sopisivat.
Ne Harman Kardonit voisi kyllä kiinnostaa...Olisivat varmasti kuitenkin iso parannus normi orkkissysteemiin. Tästähän se kaiuttimien hifistely tieten lähtee
Laittelen vaikka viestiä tässä keväämmällä niistä kardoneista!
Lapazero kirjoitti:Hieno projekti
Paljonko korjaus katsastuskuntoiseksi suunnilleen maksoi? Jos saa kysyä
Kiitos!
En nyt viitsi ihan kaikkea tässä räknätä, mutta kyllä tuo halvemmaksi tuli huomattavasti kuin jos olisi suoraan samanmoinen ostanut. Etenkin säästi siinä, että osia löytyi halvemmalla mm. Virosta. Mutta sanotaanko että luultavasti reippaat 10-15 tuhatta tuli säästöä jos nyt kolaroimattomaan samanmoiseen vertaa.
Koskinen kirjoitti:Jotkut tuolla ameriikan foorumilla ainakin meinasivat, että joutuisi poraamaan ainakin yhden uuden reiän, että peilit sopisivat.
Ne Harman Kardonit voisi kyllä kiinnostaa...Olisivat varmasti kuitenkin iso parannus normi orkkissysteemiin. Tästähän se kaiuttimien hifistely tieten lähtee
Laittelen vaikka viestiä tässä keväämmällä niistä kardoneista!
Niin olen itsekin ymmärtänyt, että yhden uuden reiän joutuu porailemaan. Kyllähän nuo ehdottomasti orkkiksiin verrattuna ovat paremmat, mutta laittelen tänne viestiä kevään aikana kunhan rupean niitä tuolta sisältä poistamaan!
Viimeksi muokannut Faraz, Ke 16.04.2014 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään oli pesu ja vahauspäivä. Pintaan tuli vedettyä ensin AutoGlymin punainen ja päälle kultainen. Ennen en ollut tuota comboa käyttänyt, mutta tuntui toimivan! Lisäksi taakse on nyt ilmestynyt musta tähti ja mustat mallimerkinnät. Lisäksi kylkeen tuli musta "5.5 amg" -teksti. Plastidipillä nuo mustaksi vetelin. Kylkeenhän oikeasti kuuluisi "V8 Kompressor" -teksti, mutta jotenkin itseäni ei ole ikinä tuo "kompressor" sana oikein miellyttänyt missään ja siksi sitä en siihen laittanut.
Autossa on entisen omistajan laittamana Supersprintin puolikas putkisto kateista eteenpäin. Tiedä sitten miten tuo esim. pakoääniin vaikuttaa. Välillä tuntuu että vähän liikaakin jylisee.. Hieman kyllä omaa silmää häiritsee putkiston asennus. Koko putkisto on todella syv
ällä takapuskuriin/"diffuusoriin" nähden ja myöskin reunimmaiset putken päät ikään kuin roikkuvat alempana. Pitää katsoa jos joskus niitä saisi hieman parempaan asentoon.
Tässä nyt muutama kuva tältä päivää:
Viimeksi muokannut Faraz, Ma 02.02.2015 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S202 kirjoitti:Ovissa vähän sävyeroa mutta vissiin aika hankala saada yksväristä ellei maalaa koko autoa. Muuten kyllä tyylikkään näköinen auto
Huomasin tuon itseasiassa itsekin vasta noista kuvista! Varsinkin tuossa vasemman etu ja takaoven alaosassa ero näkyy selkeiten. Etuovi tulikin raakaovena ja sitä ei siis maalattu. Tuntuu että tuon hopean värin kanssa käy usein näin että sävyeroa jää jos ei vetele kaikkea yli. Alkoi nyt kyllä vähän häiritsemään!
Tuota rekkaria katsellessa tuli mieleen, että onko tuo "suomiauto" eli uutena jo tänne myyty? Tuommosia kilpiä kun oli jaossa joskus kymmenkunta vuotta sitten....
Ja hieno on kyllä
RH kirjoitti:Tuota rekkaria katsellessa tuli mieleen, että onko tuo "suomiauto" eli uutena jo tänne myyty? Tuommosia kilpiä kun oli jaossa joskus kymmenkunta vuotta sitten....
Ja hieno on kyllä
Kiitos! Oikeassa olet! Tarkistelin tuon historiaa oston jälkeen ja Seinäjoen Käyttöautosta tuo on aikoinaan haettu, eli suomiauto on.
Faraz kirjoitti:...Tuntuu että tuon hopean värin kanssa käy usein näin että sävyeroa jää jos ei vetele kaikkea yli...
Hopiat tai paljon hopeaa sisältävät värit (esim. shampanja) ovat tosiaan hankalia. Maalatessa pitää olla takaraivossa, että kaikki mahdollinen on tehtävä ns. pilveilemisen estämiseksi. Konsteja siihen on monta, mutta siltikin jopa tehtaan maalauksissa on joskus pilveilyä havaittavissa. Hassuinta tuossa on se, että hopeasta kaksi eri maalaria saa helposti samasta väripurkista tehtynä kaksi eriväristä lopputulosta.
Hieno auto tästä tuli ja kolari oli juuri oikeanlainen kannattavaan korjaukseen. W211 on siitä erikoinen 2000-luvun auto, että tehdas ei vaadi oikeastaan mitään erikoisuuksia liitossaumoilta. Tuollasen a-pilarin korjaamisen tekeminen esim. samanikäiseen Volkkariin ei olekkaan ihan pelkkiä silmänliikkeitä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.