Noniin taas ei ole tullut tännekään kirjoiteltua pitkiin aikoihin mitään
Aika vaan menee siivillä...
Koitan tähän jotain turista mitä on tullut tehtyä tuon ikkunan nostimen rempan jälkeen tai varmaan lisäilen lähinnä kuvia nehän kertoo jo aika paljon
Ja etukäteen sanon että varmasti jotain pikku juttuja voi jäädä pois välistä
Tosiaan tuli tehtyä tuossa syksyllä taas huoltoa mm. laatikkoöljyt ja etuvakaajan kannake, meinaan ihmettelin silloin yks kerta kun yhtäkkiä on alkanut kolisemaan. Aluksi epäilin että olisi jousi pamahtanut poikki ja katselinkin netistä, että mistä saa usia. Asia selvisikin sitten nosturilla, että oli pohjapanssari oli kantanut jossain töyssyssä vakaajaan ja näin ollen kannake napsahtanut poikki. Pohjapanssaria nyt muokattu sen verran, että tehtiin vakaajalle oma ura siihen panssariin.
Laatikkoöljyilläkään ei oltu ajettu kuin vajaa 30tkm, mutta oli vuosi tullut täyteen niin onhan ne hyvä vaihtaa
Ja puhtaan näköiset nesteet sieltä valui pihalle.
Tässä välissä kerkesi talvikin saapua Etelä-suomeen ja piti siis laittaa auto "talvilookki" kuntoon
Eli kesäpuskuri vaihtui tuommoiseen perus mallin puskuriin ja renkaiksi tuli valittua Nokian Hakkapeliitta 8sit.
Sen jälkeen päätettiin vaihtaa takatukivarsien sisemmät puslat ja ne kuuluisat narinahelat, onneksi oli myös Nippe kaverina
Vanhaa puslaa
Uutta osaa
Tukivarsi lähti pikaseen ruosteen poistoon ja prässiin sen jälkeen
Pieni väri pintaan tämän jälkeen ja massaus
Narinahelan vaihtohan sujui oikein mallikkaasti tuon työkalun johdosta. Kiitokset Hotarille
. Ennen uuden helan asennusta pyöräytettiin tuosta olka-akselista pesä puhtaaksi
Taas ajeltiin hetki ja bongattiin netistä etuovien pahvit kajari paikoilla ja pitihän semmoset saada kun oli ollut mielessä jo pitkään tuo, että olisi asentanut kaiuttimet oviin... toki kankaiset ovipahvit piti saada nahkaisiksi
Ensiksi tuli purettua nuo pelkät lokerot irti ovipahveista ja sen jälkeen piti nylkeä vanhat kankaat pois.
Ja ennenkuin kukaan alkaa arvostelemaan työn jälkeä niin kyseessähän on siis ensikertalainen "verhoilja"
ps. sitä liimaa oli joka paikassa tän jälkeen.
Ja nuo kaiutin ritilät tuli "tuunattua", joka varmasti herättää mielipiteitä... itse pidän niistä
JA jos kyllästyy niin vetää vaan mustaksi...
Ovipahvia piti sen verran muokata, että teki reijän sille kaiuttimen kaikukopalle.
Ja lopputulos on tässä.
Tässä talven aikana pääsi huohotinkin yllättämään eli jäätymään ja sitä öljyähän oli koko konehuone täynnä
sitä pesemisen määrää
Sen jälkeen tuli hankittua ihan "kunnollinen" öljynkeräin säiliö kun sitä ennen on toiminut säiliönä vanha jarrunestepurkki etulokarissa
Myös polttoainesuodatin uusittiin tässä välissä.
Samalla tuli vaihdettua uusi kiristimen iskari ja kiristin.
Ja näin keväällä tuli sitten vähän shoppailtua ja hankittua ensi kesälle uutta ahdinta
Ja sen myötä piti ostella vähän kaikennäköistä rompetta ja nikkaroida
Myös sähköflekti tarvikkeet piti hankkia sillä, muuten ei oltaisi saatu triggeripyörää mahtumaan.
Triggeripyörä on 36-1 jolla saadaan moottorinpyörintä nopeus mitattua kun kyseessähän on sähköohjattu ahdin ja ECU tuli mukana, jossa pitäisi olla teoriassa toimiva ohjelma sisällä.
Hihnapyörän irrotus piti olla 5 minuutin homma, mutta eipä taas ollutkaan kun pulteista olivat kuusiokolon kulmat pyöristyneet pahasti joten meni keulan purku hommiksi sinä iltana.
Lopulta saatiin hihnapyörä irti ja passitettiin sorvarille triggeripyörän kanssa. Tässä välissä pestiin keulan kennot ja päätettin vaihtaa hikoileva alipainepumpun tiiviste. Myös briteistä tilattu kampiakselin anturi saapui määränpäähänsä.
Ja nyt tuossa viime viikonloppuna tuli kunnostettua vetoakselit kun tuppaa ruostumaan tuolta suojakumien alta
Kumi ja nivel kun oli saatu pois akselista niin arvaus paljastui oikeaksi, onneksi nämä oli vielä pelastettavissa.
Vanhat rasvat tuli samalla poistettua nivelistä... oli meinaan aikamoista litkua jo
Tosiaan hiomisen jälkeen tuli myös akselit maalattua ja tuli kuin uudet.
Lopputulos kun on kaikki putsattu ja maalattu, uusilla kumeilla.
Sen verran tuli tehtyä "faceliftin" malli noista vetareista, että sipasin silikonia noihin kumien päihin jotta vesi ja lika ei pääse menemään kumin huulen alle
Vetarien pultit jotka pitää vetaria perän laipassa kiinni, tuli kiristettyä 70 nm.
Tänään tuli ilmoitus että Triggeripyörä olisi valmis noudettavaksi. Pääsee viikonloppuna ilmaamaan jäähdytysjärjestelmää ja suunnittelemaan anturille telinettä
Varmaan taas miljoona virhettä tekstissä kun yrittää väsyneenä jotain kirjoittaa
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)