Väyryskuumeen lääke...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Tervehdys foorumilaiset.


Tenava oli ja meni... Mutta mersukärpänen puri pahasti,
Osaksi juuri tämän foorumin takia. Loistava henki, yksityiskohtaiset ohjeet ja apua saa ilman vittuilua.

Väyryskuume iski jo vuosi pari sitten, en vain uskaltanut tehdä peliliikkeitä asiansuhteen.
Väyrysessä on sitä jotain, ajatonta muotoilua, mukavaa pyöreyttä. RUMA, mutta jokin siinä vetää.
Vaimoke ei ollut kauhean innoissaan, ja tyydyin 320D touring bemariin. VIRHE.

Mutta tilantarpeen kasvaessa, alkoi vaimokkeen armoton siedätyshoito.
Tasasin väliajoin nettiautosta vilauttelin nettiautosta väyrysten kuvia.
Pikku hiljaa, alun "hyi kettu" ja "lopeta jo" -kommenttien jälkeen alkoi tulla "onhan siinä iso tavaratila, mut noi valot on kamalat" - kommentteja.
Sitten eräänä päivänä tuli "on se joo hieno ja emmä sitä ite koskaan keulasta kattele"
(meillä autot on katoksessa keula seinään päin)
Noin puoli vuotta siinä meni kun, sain tuon suostumuksen paavon hankintaan.
(vaimoketta joutui pehmittämään koska, auto on vaimokkeen käytössä, ja tällä mennään kaikenlaisiin kissanristiäisiin ja sukuloimaan.
Itse ajan -90 c1500 Chevyä 6,2d)

Ja tälläinen tuli:
kuva 1 (9).JPG
kuva 2 (9).JPG
kuva 3 (8).JPG
kuva 2 (10).JPG
Facelift E200 bensa vapari manuaali.
Mistä löydän sen varusteluottelon.
Parivuottasitten saksanmaalta tuotu.

Aika siisti peli..
Muutama miinus, lähes täydellisessä vehkeessä.
Helmamuovin alla kukkii YLLÄTYS!
kuva 4 (5).JPG
Penkissä pientä kulumaa.. Miten tollasta reikänahkaa voi hoitaa?
kuva 3 (9).JPG
Etupenkkien vieressä tollaiset potikat, - ei toimi. Onko vinkkejä?
kuva 4 (7).JPG
Lisäksi vakkari pomppii pois päältä yli 110kmh vauhdissa. Syynä ilmeisesti erikokoiset etu ja takarenkaat.

Eipä tässä paljon projektia ole, mutta tarkoituksena olisi pitää tätä kauan, jos ei pensankulutus ole älytöntä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Eilen sain 100km tauluun uutukaiseeni.
Täyttä juhlaa verrattuna BMW:seen.
Vaikka on vain 200 kompuraton, liikkuu yllättävän jouheasti.
Koneessa on dieselimäistä sitkeyttä.
Kierroksia ei tarvitse juuri nostaa 2000 Yläpuolelle.
Tosin väyskän kanssa ei ees tule sellaista kiireen tunnetta.
Auto liikkuu niin paljon natimmin rauhallisin ottein.
Muuten tulee helposti se kuuluisa Bonanza ilmiö.

Lisää ruostepaikkoja löytyi, luonnollisesti.
Takaluukun sisäpuolelta, takaoven kulmasta, konepellin sivusta.
Toistaiseksi onneksi näkymättömissä.
Pitää silti fiksata ennenkuin rutto ehtii levitä.



Kovasti yritin eri ettiä vin numeron perusteella varustetietoja,
Mutta huonolla menestyksellä. Voisiko joku auttaa?
WDB2102351B004406
Oppirahat on maksettava.
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

Parametri Arvo
OS WDB2102351B004406
Kauppanimellä E 200
Lähetyspäivä 09.27.99
Ohjaamo 00000
Moottorin numero 111942 10 068843
Etuakseli 2 AL2910X0834319 78601
Salonki 051A
Optiikka HELLA
Tilausnumero 0922601230
Koodi 1 LKP 744U
PPC 716620 11 008471
Koodi Kuvaus
050A ТКАНЬ CLASSIC
051A CLOTH ANTHRACITE
480 SÄÄTÖ
581 Automaattinen ilmastointilaite
673 Akun korkean kapasiteetin
744U Silver Brilliant - METALLISTEN
756 Audio MB Audio 10 CD: n VK / RDS
800 AEJ 99/1/X
800 Vaihda MOD.GODA
910 GENERATOR POVYSH.MOSCHNOSTI
923 Kasvua koneteho
923 SYSTEM neutralointi SF TAPAHTUMAT D3
988 TEHPASPORT ja sertifiointi. "COC" / dep. Tabletit (MASH.)
988 VARMENTEISTA tietolomake ja COC (C ZAVODSK.TABL.ES)
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Hei kiitoksia.

Eikö toi cloth antracite meinais et siin olis
Kangaspenkit?
Voisko olla jälkeenpäin verhoiltu erillisellä pajalla?

8 paikkainen cd soitinkin on häipynyt.
Takaluukussa ei ainakaan näkynyt mitään.
Ja tuo soitin ei sammu ja käynisty sytytysvirran mukana.

Kainnäköistä pientä fiksiä siis riittää..
Oppirahat on maksettava.
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

Taitaa olla jakkarat toisesta autosta jossa ollu designo sisustus kun ei noi säädötkään kerta toimi? Tuleekos jakkaroiden alle ailpainletkuja? onko ovipahvit kans tuollaiset punertavat?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno peli Ryygerillä.

Varusteet on listattu myös auton "kantakorttiin" , löytyy huoltokirjasta.

Onko "Designo" tuon sisutuksen tyyppi? Ei taida olla kovin yleinen varuste, en ole ainakaan koskaan törmännyt.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuossa kanta kortti
Identification number: WDB2102351B004406 X
Chassis
Sales designation: E 200
Order number: 0 9 226 01230
Delivery date: 27 09 1999
Paint code 1: 744U BRILLIANT SILVER METALLIC
Equipment: 051A CLOTH ANTHRACITE
Engine no.: 111942 10 068843
Transmission: 716620 11 008471
SA code
050A FABRIC CLASSIC
051A CLOTH ANTHRACITE
480 SELF-LEVELLING SUSPENSION
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
756 RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
800 111.9__ - 19951204 - AEJ 06/1/M/X
800 210____ - 19960905 - YEAR OF MODIFICATION 99/1
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
923 210____ - 19961216 - EMISSION CONTROL D3-MEASURES
923 111.9__ - 19970424 - OUTPUT INCREASE OF ENGINES
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja RH »

Tyypillinen "karvalakkimalli". Penkit tosiaan varmaan siepattu jostain paremmin varustellusta purkubiilistä ja aika lyhyt lista varusteita näyttää olevan, mutta automaatti-ilmastointi siihen sentään on haluttu uutena ottaa. Asiallisen näköinen peli. Tervetuloa remmiin :thumbup: .
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

[quote="johtajaahonen",]tuleeko jakkaroiden alle ailpainletkuja? onko ovipahvit kans tuollaiset punertavat?[/quote]

Ovipahvit ja vaihdekepin nahka on kanssa punasta nahkaa. Että jos ja kun sisusta on vaihdettu niin on nähty vaivaa.
kuva 5 (2).JPG
Taitaa sinne tulla, pikasesti kurkkasin, niin oli perussähköjohtoo jotain punoshässäkkää ja sitten jtn letkuntyyppistä.
Onkohan toivookaan et saa toimimaan, onko jotain yleisintä vikaa?

923 111.9__ - 19970424 - OUTPUT INCREASE OF ENGINES. Mitäköhän tuo tarkoittaa? Joku tehtaan oma viripaketti?

Alkuperäistä radiota pitää kans ruveta metsästää että sais käynnistyy ja sammuu virtojen mukana. + ratin volumenapit olisivat myöskin hauska saada toimimaan.

Kyllä etsivä väyrysestä ruostetta löytää. Tarvii fiksailla, heti kun nää sateet loppuu.
kuva 4 (2).JPG
kuva 3 (2).JPG
kuva 3.JPG
kuva 2 (2).JPG
kuva 2.JPG
kuva 4.JPG
kuva 5.JPG
Saatiinhan tästä projektia aikaiseksi. Seuraavaaviin tartun heti kun kelit kuivuu.
Akkukoneeseen teräsharja ja hionta puhtaalle pellille, brakecleanerilla pyyhkäisy.
Wurthin rost-stop maalia pohjalle, ja auton väristä spräytä perään.
Helmamuovin hieman alunen jännittää. Toivottavasti ei löydy hitsattavaa.
Maanantaille on varattu huolto, niin pääsee pohjaa tutkimaan.
Joku kaunis päivä, kun lakkaan köyhtymästä, ostan sellaisen saksinosturin, mutta valitettavasti siihen päivään voi hetki mennä.

Mitä mieltä olette ruostesuojauksen teettämisestä?
Onko kannattavaa maksaa siitä? Vai pääseekö itse samoihin tuloksiin suihkimalla kotelosuojaa kaikista mahdollisista reijistä.
Nosturin puute tekee auton alla makaamisesta vaan niin inhottavaa, ja hidasta.

Laitetaan loppuun vielä vähän of topiccia... w124 faneille.
Appiukon Mercedes... vain 330tkm ajettu diesel. Pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Viimisimpiä lankkuja, on jo luistonestoa ja airbagiä.
On niin siisti että bongaa kilsan päästä.
Osasyyllinen minuun iskeneeseen mersuintoiluun.
Kuvassa likainen ja märkä,(kuulostipa pervolta) nappasin ohimennen.
kuva 1.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Nonii, eilen emäntä märmätti parkkipaikalla että haiseeko tää pensalle..
Meikäläinen siihen että ei varmasti haise, se on toi viereinen jeep.

Tänään sitten painelin edeltä mökille toisella autolla.
Hetken oltuani saan puhelun... "Toi takarengas näyttää lutsulta, voiks täs olla rengas tyhjä? Uskallaks mä ajaa mökille"
Ohjeistin että mene paikalliseen polkupyörähuoltamoon ja pyydä 3baria ilmaa niin pääset varmaan mökille.
Kotikulmalla ei ole huoltamoa josta sais ilmaa.

Se tuntui olevan mahdoton tehtävä, kaamea huuto että mun tarttis mennä hakeen se.
30kilsaa suunta... En ollu lähös.. Mikä noita naisia vaivaa.. Saatana mikää tiepalvelu ole.
Otti hattuun niin että meinasin heittää puhelimen lepikkoon.

No kerroin anopille tyttärensä oikkuilusta.. Anoppi ymmärsi yskän ja soitti sitte appiukon hätii.
Oli vain 3km päässä.

No, kun emäntä pääsi mökille ilmoitti nokka pystyssä ylimielisen äänensävyyn
että kyllä toi sun paska vuotaa pensaa. Ai että jouduin puree hammasta pystyäkseni kysymään rauhallisesti
Että mistä tiesi että vuotaa. Oli läikkä parkkipaikalla ja ylpeänä osasi kertoa että takarenkaan takana.
No pisteet vaimokkeelle sentään siitä, lepyin sen verran että pystyin ohittamaan kommentin auton alla asumisesta.

Noh kurkkaus takapuskurin alle..
image.jpg
Tasainen suihku täyttöputkesta..
Loppui kyllä kun avasi tankin korkin suhahduksen saattelemana.
Kuuluuko tankissa olla painetta?

Millä tota vois paikata ilman tankin tiputtamista?

Ai että viikonloppu alkoi hyvissä merkeissä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Bestec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 08.01.2013 18:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Bestec »

Hitsiä kannattais näyttää tohon täyttöputkeen, mutta kannattaa tiputtaa tankki pois, leimahtaa liekkeihin hitsatessa. Itellä w124 tekee ainaki joskus painetta tankkiin, mutta itellä on diisseli. Kyllähän bensa paineistuu kun esimerkiksi kannuun kaataa ja ravistelee.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää

Entisiä piisaa
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Mökkireissusta selvittiin. Maantai aamuna, jalkapumpulla lisää ilmaa takakumiin, naapureilla taas ihmettelemistä.
Työmatkalla jätin auton rengasliikkeeseen renkaanpaikkaukseen.

Vähän ajan päästä tulee soitto, eipäs ollutkaan kumi puhki, vaan vanne halki!
Edellinen omistaja vissiin ajanu vanteen johki kun oli kertaalleen jo hitsattu..
Viikko sai sitten täydellisen alun..

No onneksi tuttu sai sen hitsattua.

Pave kävi myös huollossa. Mersumekaanikko löysi narinahelat.
Sekä moottorin iskunvaimentimen. Muuten varovaisesti jopa kehui laitosta.
Pohjassa oli vain hyvin pientä kukkaa, pientä rapsuttelua ja ruosteenestomaalia sinnekkin.
aivan perässä äänenvaimentimen yläpuolella oli vähän enemmän tuskin kuitenkaan vielä hitsattavaa.

Täyttöputkenvuotoon aijon kokeilla kemiallista metallia.
Tankki tyhjäksi, huolellinen puhdistus ruosteesta yms.
Kemiallista ensin ohuesti kovaa painaen, sitten toinen paksumpi kerros päälle.
Jos ei toimi, tankki vaihtoon. (en tosin tiedä mitä maksaa uusi tankki)
Hitsauksen teettämisessä kestää liian kauan, tätä kun ei voi seisottaa kovin kauaa kerrallaan.


Puskuri tarvitsee ottaa alas, löysin lisää ruostetta puskurin ja lokarin saumoista.


Multicontour penkkien korjaus.
En löytänyt mitään tietoa näistä. Mikä on suomenkielinen nimi näille?
Nippeleitä vääntäessä ei tapahdu mitään. ei edes pumpun surinaa yms.
Sen mitä lontoonkielisiltä foorumeilta ymmärsin, sama pumppu käyttää keskuslukkoa, takaluukun imua ja kenties jotain muuta?
Eikö kukaan ole perehtynyt?
Oppirahat on maksettava.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllä se sama pumppu käyttää noita keskus lukkoja ja orto penkkejä. tarkistele sieltä penkin taka päästä kaikki johdot, että liitimet on paikoillaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Mitään en oo saanu tehtyä, asiat vasta suunnittelutasolla.
Sateisen päivien jälkeen kauppareissulla silmä osu alkavaan ruosteeseen
Takalasin ympäristössä. Myyjä oli vahannut vähän ronskimmin, niin ei tullut esille.
Pitäs aina malttaa kattoo auto niin pirun tarkkaan. Mutta ei sitä ostokiimassa näköjään pysty.

TakaLasia kiertää tiiviste, saako sen irti järkevästi?
Saako siihen uuden helposti/ nätisti paikalleen?
Onko takalasi kiinni ko. Tiivisteellä vai onko ns liimalasi?

Alustava suunnitelma on ottaa tiiviste pois.
Varovasti hiekkapuhaltaa sitä saumaa. Lasi ja takaluukku vahvasti teipillä suojattuna.
Ostin jo kynäruiskun, sillä sitten maalia perään..
Maalien ja lakan kuivahduttua, kotelosuojaa ja uusi tiiviste.
Perustelin kynäruiskunnostosta itselleni, että sillä olisi näppärää maalailla pieniä kukkasia.
Vaatii varmaankin erityisen paljon reeniä todella siistin jäljen saavuttamiseksi, mutta väykässähän riittää reenattavaa.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Noniin nyt sain auton vaimolta tankki sopivasti tyhjänä..
Vähän jänskätti lähtee aamulla kun auto kertoo tankissa olevan 5l ainetta.
Työmatka se 20km. 11l/100km keskikulutuksella pisti miettimään perille pääsyä.
Mersuissa on muuten suhteessa pieni "varatankki" Esim VAG tuotteilla paahtaa viikon polttoaine valon sytyttyä.
Mersulla ja BMW:lläkin on syytä kurvata pikimmiten lähimmälle huoltamolle.

Mutta oli siellä tankissa tarpeeksi, koneen mukaan jäikin se 3litraa.

Auto halliin ja perämurkulasta pikkuisen nostoa. Ja eikun hommiin.
kuva 1 (12).JPG
kuva 2 (12).JPG
kuva 4 (9).JPG

Hieman kylmäsi kun, hiotessa tuli kipinöitä.
kemistin metallia.JPG
kuva 5 (9).JPG

Olisi voinut vetää jotain 2k maalejakin, mutta noin pienee kohtaan ei tuntunut mielekkäältä ruveta läträämään kovettimien ja ohenteiden kanssa.
mesen pohjamaalattu putki.JPG
mesen putki.JPG

Punaisen töpöttelin autonepsusienestä leikatulla palasella, kun ei ollut pensseleitä, ja on muuten halpa maalausväline.
Yhdestä pesusienestä riittää moneen pikkuprojektiin.
Musta putki.JPG

spraytä vedin useita kerroksia.

Kuhan kuivuu loppuun, niin tankkaamaan sormet ristissä.
Tiedän että on vähän patentti mutta, jos 2h (mukaan lukien maalien kuivamisajat) fixi riittää niin, miksi seisottaa "turhaan" käyttistä.
Nyt seurataan tilannetta ja tehdään jtn muuta, jos tämä ei pidä..
Samalla tuli muuten ruikittua kotelosuojaa oviin, takaluukkuun sekä etuapurunkoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja RH »

Ryygeri kirjoitti: Vähän jänskätti lähtee aamulla kun auto kertoo tankissa olevan 5l ainetta.
Työmatka se 20km. 11l/100km keskikulutuksella pisti miettimään perille pääsyä.

Mutta oli siellä tankissa tarpeeksi, koneen mukaan jäikin se 3litraa.
Hep!
Pelastan päivääsi: keskikulutushan onkin vain 10 :D :wave: .
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Tuo korkeahko kulutus (noin isolle bensa autolle 9,3 keskikulutus ei nyt järkky ole)
on saanut minut taas pohtimaan, jonkun bioboxin tms. asennusta.
Viimesin näkemäni hinta re85:selle oli 1,04e/litra.
No, jos sitä palaa se 30% enemmän.. 1,04 x 1,3 = 1,352e/litra olisi siis vertailuhinta bensaan.
95e10 maksaa sen 1,61e/litra niin tuleehan tuossa säästöä 25cnt/litra.
Tuohon tulee 10 000 kilsaa vuodessa johon karkeesti menee 1000 litraa bensaa.
Niin onhan se purkki maksanu itsensä takasin 8 kuukaudessa.

Nyt vaan kun tietäis että rikkooko tuollainen purkki paavoni.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

palatakseni ortopenkkeihin...
penkki.JPG
Penkin alta löytyi tuollainen mötikkä.
Kuvassa oleva harmaa letku ei mene mihinkään,en mahtunut pyörittelemään niin että saisin myös pään kuvaan. oletan sen olevan se letku jonka pitäs mennä sinne alipainepumpulle.
RH kirjoitti:Tyypillinen "karvalakkimalli". Penkit tosiaan varmaan siepattu jostain paremmin varustellusta purkubiilistä.
"Tuomio" lienee nyt varmistettu. :)

Taitaa olla niin järjetön savotta lähtee asentamaan noita loppun, ettei kannata.
Pitäisi varmaankin vaihtaa pumppukin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Jaaha, pikapatentti toimii vain puoliksi...
korjaus.JPG
Eli vuotaa yhä.
Toisaalta ei vuoda läheskään samasta kohdasta.
En taida vielä heitä kirvestä kaivoon tän patenttiratkaisun kanssa.
Pitä koittaa jokupäivä uudestaan, kuhan saadaan emännän kanssa aikataulut sopimaan.

Koritina taitaa kuitenkin olla poisuljettuvaihtoehto.. voi olla hieman räjähdysherkkää touhua.. :twisted:
vaikka reikä onkin todennäköisesti vain millin sadasosia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Joo pakko oli luovuttaa tankin kanssa. Uus hankittu raptecilta.. Vaihtoaika pajalle tilattu.

Takalasin tiivisteen repäsin pesunyhteydessä irti. Meni hermot ja rohkaistuin ottaa mattopuukon käteen.
Alta paljastui kohtuu ikävän näköinen ruostevaurio. Ja kun tarkkaan katsoo on se pullistanut jo lasiakin.
Sattaa olla kohtuu jännitys, toivottavasti ei hajoa itsestään.
Tulin siihen tulokseen että vien lasin irroitukseen ja ammattilaisten hoitoon.
En uskalla vaimon edustusautoa lähtee maalailee kun on metallivärikin niin tyrimisen riski 2x kun pitää lakata.

Lisäksi alkoi tiputtaan ohjaustehostin öljyä.. 1l kestää pari päivää. Paineletku paskana. Saipahan helma öljykylpyä.
On vuotanut pidemmän aikaa.. Vaimo siitä mainitsi että tulee keskelle autoa läikkä. Kuittasin vaan että se on ilmastointi tutkimatta enempää asiaa. (Pihassa auto vinossa parkissa uittaa apurunkoapitkin keskelle.)
Sitten kun syttyi tauluun low steering gear oil visit workshop - ilmoitus aloin tutkimaan tiputti puskurin ja pyöräkotelon saumasta ööliä..

Ruostehommat on jotenkin niin salatiedettä..
Nyt kokeilin omaan 1990 chevyn pikappiin. Kun vaihdoin hytin kulmat ja paikkailin helmakotelot.
Maaliksi Ihan vaan Hammeriteä. Ns. Vasaralakka. Purkin kyljessä direct to rust mainos.
Että teräsharjalla irtoruosteet pois ja maali niskaan.(lamelliilaikalla hioin kuitenkin puhtaaksi)
Osaksi laiskuuttani, (en jaksanut ruveta sekoitteleen 2k maaleja ja osaksi pettymyksestä epoksiin.
Viime syksynä hioin mielestäni hyvin pellille takarenkaiden takanaolevan helmat jotka olivat saaneet kivisateen.
Ja pensselillä paksu epoksi pääle. Keväällä kukki iloisesti.
En tiä oisko siihen sit pitäny vetää joku pintakerros vielä päälle.

On muuten älyttömän vaikeeta hitsata ohutta peltiä niin ettei se vetele.. (Hytin kulmat jäi näkyviin) Tai iitseasiassa
Taisi olla se lamelli joka saumojen siistimisessä kieroutti pellin.
Pikkis on hyvä harjoitus ja testialusta, kun tiedän että väykkää pääsee hitsamaan.
Kerron sitten vuoden päästä oliko hyvä maali.
.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

En käyttänyt kittiä. Koko auto on palvellut 20v työkaluna joten siit on turha tehä uutta.
Ei ole mersu eikä edes samaa konsernia. Mutta liittyy nyt edes jotenkin mun mersuiluun.
Edit: kuvat lisätty
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Tankki ja haljennut hydrauliputki vaihdatettu.

Suunnitelma oli ostaa 17 tuuman vanteet kesärenkailla ottaa renkaat omaan väliaikaisautoon, suunnitelma piti.

Noh sitten tuli pari odottamatonta muuttujaa... vaimo halkaisi taas tomasonin (ja ajoi kumin sököksi) ja minä vaihdoin vara-auton toiseen. Muuttuvien tekijöiden lopputulos näyttää tältä:
kuva 1.JPG
kuva 2.JPG
kuva 5.JPG
kuva 4.JPG
kuva 3.JPG
Väyrynen ehkä kaipais spaceria ja tontitusta tai pullakumia. Pullakumi tulee talvivanteiksi kuitenkin hankittu.
Ässän kanssa en oo vielä päättäny..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Ryygeri kirjoitti: Taitaa olla niin järjetön savotta lähtee asentamaan noita loppun, ettei kannata.
Pitäisi varmaankin vaihtaa pumppukin.
Minä tulin ihan samaan tulokseen. Ostin nahkajakkarat ortopedisäädöillä kangaspenkkien tilalle ja sain kaikki kilkkeet mukaan mutta oli se sen verran työlään näköistä että jäi tekemättä. Lopputuloksena siirsin manuaalisäädöt nahkapenkkeihin ja annoin olla. Ortopedipumppu on ihan eri liitännöillä. Ainakin minulla oli. Mulla on pumppu ylimääräisenä jos kiinnostaa ;)
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Ja sit meni bensapumppu.

Oikeen Laatuauto saatana.
Sitä kun ajatteli et olis luotto käyttöauto emännälle ja mukulalle.

Kävin motonetissä 140€ sitten auton alle toteamaan osa vääräksi.
AI että kun ottaa aivoon.

Merteil ja KL haluu 200€. Osasta..
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Väyryskuumeen lääke ..... on kroonistunut väykyn ropaaminen :)
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Sharedoc kirjoitti:Väyryskuumeen lääke ..... on kroonistunut väykyn ropaaminen :)
Näin se taitaa olla xD


ebayn ihmeellisestä maailmasta tilasin uuden pumpun rahteineen 110,00€

Täs on joku erikoismallin pumppu. Painepuoli tuollaisella 90 kulma "terskaliittimellä" ja klemmarilla.

Kuva



Kun mätänet tarjosi tälläistä

Kuva

Nyt sitten ootellaan josko posti toisi osaa lähipäivinä.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Jaaha, ens viikon loppupuolella tulee postissa..
Soitin piruuttaani myös marmoitiskille... 580€

Seisokoon tossa ny si viikon.
image.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Jos yhtään lohduttaa, mä ostin tuossa toisen merkkisen kiesin ja vuoden aikana on korjattu siitä käyttöautoa noin 3000€ edestä. ei jumalau... Mut vielä olis ½ harrasteyksikköä laitettava takajarruihin mutta se saa odottaa niin kauan kun noista levyistä saa leiman konttorilla. Mut eiköhän se sitten ole hyvä. Listalla ollut, mittaristo, käsijarru, etujarrulevyt, jarrunesteet, takajarrusatula, vaihdelaatikon öljyt, kaks kertaa vetoakseli (luulis että eka alkuperäinen osa olis hyvä mutta ei..), pari kierrosta moottoriöljyjä. Huvin vuoksi sisätilan valot ledeille, Ai niin kääntölaakerit, vakaajanyhdystangot ja 3 x ajovalon polttimo. Avot. On ollut vähän huonolla pidolla. Ei enää. Tosin tämä oli taktiikka tuon auton kanssa. Että vaihdetaan suosiolla osat kunnollisiin ja sitten voipi nauttia pari vuotta ajamisen ihanuudesta. Kampiakselin stefat vielä falskaa :roll:
Tähän asti on paljon voinut tehdä kotona tunkin nokassa mutta nyt alkaa olla 2-pilarinostinta ikävä.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

kuokka12 kirjoitti:Jos yhtään lohduttaa....
no kyllä se vähän ;)

Nyt tuli pumppu postissa.
Aina niin kihelmöivän jännää kun postipate lykkää paketin kouraan, selkärangassa menee muurahaisia ja kädet tärrää jännityksestä. Ihankuin jouluna, vaikka tiiät mitä oot ihan ite tilannu ja maksanu.
image.jpg

Tarvikemalli, mutta ilmeisesti sakemanni.
Ei luje että made in Kauko-Itä.
On kait oikeen testattukin kun tuoksuu ihan pentsiinille.
..Tai sitten myivät käyetyn pumpun..

No todellinen laatu selvinnee ajossa.
Jos sais illalla vaikka vaihdettua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Alipaineella toimivien ortopedi istuinten kytkentä menee kutakuinkin näin:

1. penkithän sulla jo on ja niissä on siis sisällä kaikki itse ortopeditoimintaan liittyvä tavara.

2. Penkeille tarvitsee alipaineen jota syöttää alipainepumppu. Kaikissa tämän ikäluokan W201-124-202-210 mersuissa joissa on keskuslukitus löytyy tuollainen alipainepumppu, mutta vain yhdellä lähdöllä varustettuna. Yleisimmin tämä pumppu on sijoitettu takpenkin alle. W202 ainakin on tavaratilan oikeassa kyljessä. Autoissa joissa on ortopedipenkit on kahdella lähdöllä varustettu pumppu.

3. Penkeille menee pumpulta alipaineletkut, 1kpl kumpaankin tai sitten vain toiseen jos vain kuskin penkissä on ortopedisäädöt. Lisäksi pumpulta lähtee yksi letku painesäiliölle joka ainakin W124:ssä sijaitsee myös siellä takapenkin alla mutta vasemmalla puolella. Lähdöt on merkitty "O" tai Orto merkinnällä ja keskuslukituksen letkut ZV merkinnällä. Orto lähtöjä on siis aina 3kpl joista yksi tukitaan jos vain yhdessä penkissä on toiminto.

4. Ortopedipenkkien letkuja varten tarvitsee erilaisen letkuliittimen joka tulee kiinni pumppuun. Tämä liitin on vain jakoblokki jossa on enemmän lähtöjä kuin normaalissa liittimessä. Kannattaa katsoa että liitin on mukana pumppua hankittaessa.

5. Tuplalähtöinen pumppu vaatii vielä virtaliittimeen yhden lisävirtajohdon (ilman ortoa 2 johtoa ortolla 3kpl). Tämä johto on ainakin W124:ssa keskimmäinen kolmesta. Johdon voi vetää vaikka kääntyvien niskatukien ohjainlaitteelta sillä se on kytketty saman sulakkeen taakse kuin orto-penkit alunperin. Haluttaessa johdon voi vetää suoraan sulakerasiaan oikean sulakkeen taakse jos jaksaa purkaa sinne asti.

6. Tarvit siis: Kahdella lähdöllä varustetun alipainepumpun (tandempumppu), alipaineletkut penkeiltä pumpulle (pumpun päässä prässätty muoviliitin), letkun painesäiliölle (Vastaava kuin penkeille), painesäiliön, ja virtajohdon sekä holkkiliittimen jonka voi työntää orkkis muoviliittimen sisään(perus holkkiabicosta saa tehtyä).

Osat on yksinkertaisia ja toiminta vielä yksinkertaisempaa. Kytkeminen on helppoa ja aikaa tuohon ei montaa tuntia mene. Suurin työ on irroittaa penkit ja lattiamatto että saa letkut vedettyä oikeille paikoilleen. Osat kannattaa ottaa vaikka purkuautosta niin saa kaikki kerralla ja näkee miten ne on asennettu. Suosittelen kyllä näkemään tämän vaivan sillä ortopedipenkit on mahtavat pitkillä ajomatkoilla :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: Väyryskuumeen lääke...

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

EVO X kirjoitti:Kytkeminen on helppoa ja aikaa tuohon ei montaa tuntia mene. Suurin työ on irroittaa penkit ja lattiamatto että saa letkut vedettyä oikeille paikoilleen. Osat kannattaa ottaa vaikka purkuautosta niin saa kaikki kerralla ja näkee miten ne on asennettu. Suosittelen kyllä näkemään tämän vaivan sillä ortopedipenkit on mahtavat pitkillä ajomatkoilla :thumbup:
Kiitokset ohjeista.

Ylempänä on kuva mötikästä penkin alla siinä on mielestäni myös jtn sähköliittimiä..
vai riittäkö tosiaan että vien kuvassa näkyvän harmaan letkun alipainepumpulle asti?

Pitää silti pitää mielessä, kunhan muista murheistä päästään.


Bensapumpun vaihto ei ollut mikään kauhea homma, sääli vain että se pitää suorittaa pihassa.
Yksin kun touhuaa niin käymätöntä autoa on vaikea saada tallin pihan perälle.

Suoritin Pumpun vaihdon näin.

Akunkenkä irti
Tunkilla perä ylös.
Pukit alle
Pumppu sijaitsee suoraan tankin edessä.
Suojakaukalo pois, ruuvimeisslillä työntää kumikielet sisään.
Sähköohdot irti 8mm ja 7mm mutterit.
Tankilta tuleva kuminen polttoaineletku ruttuun. Niitä on ihan sellaisia letkupuristimiakin, itse puristin kärkipihtejä lukkopihdeillä.
avaa vanha klemmari valmiiksi.
Uusi klemmari paikalleen letkuun.
Pumpun jälkeinen letkun klemmari auki ja letku irti. Tarvittaessa avita tasapää ruuvarilla. Pikku tilkka lorahtaa bensaa.
Nosta pumppu pois kiinnikkeistään, roikkuu sellasilla kumipidikkeillä metallikoukuissa.
Siirrä kumipidikkeet uuteen pumppuun. (tässä vaiheessa vanha pumppu on kiinni tankilta tulevassa letkussa)
irroita pumppu tankilta tulevasta letkusta, ota varovasti irti varautuen pensan valumiseen.
Jos letkupuristimesi pitää eikä tankki uhkaa valua tyhjäksi putsaa letkun sisäpintaa joku jarrukliineri on hyvä.
Sitten vain takaisin paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä.


Mikä meni vikaan?

Uusi polttoainepumppu hajosi jo 100km ajon jälkeen.
Piti ensi startista asti vähän kovaa ääntä, aattelin että tarvikemalli ei vaan oo niin hiljainen.
ajelin eilis-illan ja aamulla kun olin lähdössä töihin.. Pumppuhan on hiljainen... HYVIN hiljainen... käännän avainta.
wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow kettu
wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow no voi ny vittusaatanaperkele
wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow wow kaikkiosaamani kirosanat...

Ja sitten hytisemään kesäautoon.

Toimittajan verkkosivuilla luvattiin vuoden takuuta. sää nähä pitääkö.
Oppirahat on maksettava.
Vastaa Viestiin