W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)
W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)
Pitkän etsinnän jälkeen löytyi vihdoinkin se kauan haettu mannemersu, 300D automaattivaihteistolla! Tarkoitus olis ruosteet korjata ensimmäisenä ja sen jälkeen miettiä mitä tekniikalle tehdään. Pirun mukava kylläkin tuo 3 litran diisseli ja automaattivaihteisto. Mersu on alkuperäinen suomiauto ja autoon löytyy alkuperäiset huoltovihkot ja käsikirjat.
Onhan tuossa vikojakin paljon mutta niitä nyt kaikissa vanhoissa autossa tuppaa olemaan. Osaako joku sanoa mitä tuolle ilmastoinnille kannattaa tehdä? Ainakin kylmäaineet on lopussa/loppu, mutta miten muuten se kannattais huoltaa? Tekniikka tuntuu pelaavan muuten hyvin, mutta kun laatikko vaihtaa 2->3 vaihteelle kierroksia tarvitsee olla aika paljon, 3->4 vaihteelle vaihtaa melkein heti perään nätisti. tuota saa varmasti säädettyä jostakin, jotta ei tarvisi kierrättää niin paljoa? Muuten tuntuu pelaavan niin kun mersun kuuluukin. Onhan nuo sisätilatkin todella mukavat, pehmeet ja melko leveet penkit. Kyllä tuolla kelpaa päästellä menemään hymy suussa!
Onhan tuossa vikojakin paljon mutta niitä nyt kaikissa vanhoissa autossa tuppaa olemaan. Osaako joku sanoa mitä tuolle ilmastoinnille kannattaa tehdä? Ainakin kylmäaineet on lopussa/loppu, mutta miten muuten se kannattais huoltaa? Tekniikka tuntuu pelaavan muuten hyvin, mutta kun laatikko vaihtaa 2->3 vaihteelle kierroksia tarvitsee olla aika paljon, 3->4 vaihteelle vaihtaa melkein heti perään nätisti. tuota saa varmasti säädettyä jostakin, jotta ei tarvisi kierrättää niin paljoa? Muuten tuntuu pelaavan niin kun mersun kuuluukin. Onhan nuo sisätilatkin todella mukavat, pehmeet ja melko leveet penkit. Kyllä tuolla kelpaa päästellä menemään hymy suussa!
Viimeksi muokannut Isto95, La 11.07.2015 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
Tuollainen 123D ja jonkun läpikäymä on ollut hiljaisessa haussa jo useamman vuoden...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W123 300D
Ryhdikäs aihio, ja suomiautoksi harvinaisesti varustettu ilmastoinnilla. Onko laite alkuperäinen? Eipä sille oikein muuta huoltoa osaa ensi alkuun tehdä kuin täyttää systeemi R12:a korvaavalla aineella (esim. Isceon 49) ja katsoa pyöriikö kompressori ja onko vuotoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123 300D
Omassa 123:ssa oli sama asia mietinnässä keväällä. Käytin ensin huollossa jossa todettiin että järjestelmä on tiivis mutta kierto tukossa, ja pääteltiin että kuivaimen sisuskalut saattaa olla irronneet ja tukkineet paisuntaventtiilin.... mitä tuolle ilmastoinnille kannattaa tehdä? Ainakin kylmäaineet on lopussa/loppu, mutta miten muuten se kannattais huoltaa?
Kuulemma yleistä kun kuivain oli sen näköinen ettei koskaan vaihdettu.
Päätelmä oli oikea. Kuivaimen tilasin nettikaupasta n. 50 eurolla ja paisuntaventtiili maksoi alkuperäisosana alle 30 euroa.
Jos kuivain on kovin vanhan näköinen voisi oikeastaan suositella että hankit em. osat ja tarvittavat tiivisteet valmiiksi...tietysti voi olla vuotoakin kennossa.
Kompuran ja flektin toiminnat voit kokeilla yhdistelemällä tunnistimien johtoja (kuivaimen vieressä).
Hieno 123
oulaistenliikenne.fi
Re: W123 300D
Tuon kuivaimen perään meinasin itsekin huudella että jos täytön ottaa, niin kannattaa samalla toi kuivainkin vaihtaa. Ja pyytää toki että väriaineen liipasevat samalla täytöllä sisään. Niin näkee sitten että onhan systeemi muuten tiivis/ei vuoda. Kuivain on kuiten sellainen perinteinen ikiliikkuja autossa kuin autossa, jota harvempi vaihtaa jos siinä ei ole vikaa. On se kuiten niin kallis kun maksaa sen n. 50€
Re: W123 300D
Kyllä luulisin ilmastoinnin olevan alkuperäinen lisävaruste. Ei ainakaan vaikuta siltä että olis jälkikäteen asennettu.
Katsoin ebaystä noita kuivaimia niin kyllähän niitä sieltä löytyikin edullisesti. Auto menee kohta purkuun jotta korityöt saataisiin aloitettua, sen jälkeen täytyy miettiä jos laittaisi hieman uudempaa moniventtiili tekniikkaa pellin alle. Samalla sitte ilmastointi toimimaan.
Katsoin ebaystä noita kuivaimia niin kyllähän niitä sieltä löytyikin edullisesti. Auto menee kohta purkuun jotta korityöt saataisiin aloitettua, sen jälkeen täytyy miettiä jos laittaisi hieman uudempaa moniventtiili tekniikkaa pellin alle. Samalla sitte ilmastointi toimimaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
Hieman purkamista olen tässä aloitellut. Melko hidas työtahti mulla on mutta onneks ei oo kiire.
Oven alareunat yllättävän hyvät!
Takakaaret näyttää kovilta ulkoapäin mutta hitsattu suoraan ruosteiden päälle eli auki joutuu ottamaan.
Takakontti melko kovapeltinen, vaatii kyllä hieman sivuista hitsausta.
Takaikkunan alta löyty hieman ruostetta.
Tästä jatketaan..
Oven alareunat yllättävän hyvät!
Takakaaret näyttää kovilta ulkoapäin mutta hitsattu suoraan ruosteiden päälle eli auki joutuu ottamaan.
Takakontti melko kovapeltinen, vaatii kyllä hieman sivuista hitsausta.
Takaikkunan alta löyty hieman ruostetta.
Tästä jatketaan..
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
On kyllä yllättävän hyväpeltinen. Ainakin kun vertaa omaan lähtökohtaan. Mukava seuraa kun muutki kunnostelee näitä 123 koppasia. Hiljaa hyvä tulee
Re: W123 300D
Tuo on tarvikemallin ilmastointi. Mikä tuo on vuosimalliltaan? Vanhemmissa oli vain yksi kiertokatkaisija ja tuoreemmissa rulla tuossa yläkatkaisinpaneelissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123 300D
Noniin! Nyt asiat on saatu siihen mallilleen että mersu olis korigrillissä. Takapää vaatii jonkinverran hitsaamista, vaihtoon menee paljon peltiä mutta lattiat ja etupää on yllättävän hyvät, ne ei vaadi paljoa hitsaamista, Päivitystä ja kuvia tulee kun jotain hyödyllistä on saatu aikaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
Hieman taas mersua näprätty, Tuli tilattua korjauspelleäki lisää. Tietääkö muuten joku saako tota poikkipalkkia uutena jostain mikä on pohjassa suunnilleen polttoaine tankin alapuolella missä perä on kiinni.
Se on todella hapero ja helpoimmaksi tulisi ostaa uusi korjauspala.
Se on todella hapero ja helpoimmaksi tulisi ostaa uusi korjauspala.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
Pikku hiljaa alkaa pohja näyttämään paremmalta.
Kun sais noi suurimmat massat pois ni tarttis vielä hiekkapuhaltaa että pääsis hitsailemaan.
Oon tässä myös noita puslia irrotellu noista alustan osista et sais maalaamoon.
Mistäs noi puslat ja nivelet kannattais ostaa uudet? Onks saksassa jotain edullista kauppaa mistä kaikki sais kerralla? Kattelin ebaystä ja siellä ei oikeen löytynyt mitään järkevää sarjaa...
Jos joltain muuten löytyy ehjiä w126 etujarruja mitkä sopis suoraan w123 saa semmosia tarjota.
Tekniikkaa en ole vielä ehtinyt kauheesti katsoa mutta todennäköisesti se 606 pata tulee..
Kun sais noi suurimmat massat pois ni tarttis vielä hiekkapuhaltaa että pääsis hitsailemaan.
Oon tässä myös noita puslia irrotellu noista alustan osista et sais maalaamoon.
Mistäs noi puslat ja nivelet kannattais ostaa uudet? Onks saksassa jotain edullista kauppaa mistä kaikki sais kerralla? Kattelin ebaystä ja siellä ei oikeen löytynyt mitään järkevää sarjaa...
Jos joltain muuten löytyy ehjiä w126 etujarruja mitkä sopis suoraan w123 saa semmosia tarjota.
Tekniikkaa en ole vielä ehtinyt kauheesti katsoa mutta todennäköisesti se 606 pata tulee..
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D
Itse olen Lemförderiä laittanut alustaan. Niitä joutuu metsästämään sieltä sun täältä. Ebaystä löytyy aika mukavasti.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: W123 300D
Millä oot tota massa irrottanu?
Re: W123 300D
Ihan rälläkällä teräsharjalaikalla oon sitä hinguttanu. Kosaanilla oon kyl joitain paikkoja lämmitelly ni lähtee paremmin, mut tulee vaan kauheesti käryä.
Perseestähän toi homma on joka tapauksessa.
Sanokaas muuten kumpi maalaus noihin alustan osiin kannattaa pistää, poltto vai märkämaalaus? Ainakin tuota pulverimaalausta on kehuttu kestäväksi...
Perseestähän toi homma on joka tapauksessa.
Sanokaas muuten kumpi maalaus noihin alustan osiin kannattaa pistää, poltto vai märkämaalaus? Ainakin tuota pulverimaalausta on kehuttu kestäväksi...
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Mä mietin ihan samaa, että kuskaanko kaikki alustan osat, ja kasan kaikkea muutakin pulverimaalaamoon, vai maalaanko itse Ainakin vanteissa toi pulveri kestää
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 300D Kunnostus
Hieman päivitystä.
Tuli kuskattua kaikki alustan osat pulverimaalaamoon ja veholta tuli tilattua osia, mm helman päälle tulevat listat, puskurin päihin tulevat pellit sekä kumi osat. Myös tuon poikittais runkopalkin sain tlattua. Vielä tarttis tilata ovien tiivisteet, puslat ja nivelet alustaan sekä pyörien laakerit. Myös varmasti jotain muutakin uutta osaa tarvitsee jossain vaiheessa tilailla.
Eílen tuli puhallettuu koppaa muutaman tunnin ja näyttää hieman paremmalta mutta täytyy vielä jatkaa ku tulee sopivammat kelit.
Hieman on toi massa muute tiukassa, täytyy vielä hinkata rälläkällä noita suurinpia pois.
Tuli kuskattua kaikki alustan osat pulverimaalaamoon ja veholta tuli tilattua osia, mm helman päälle tulevat listat, puskurin päihin tulevat pellit sekä kumi osat. Myös tuon poikittais runkopalkin sain tlattua. Vielä tarttis tilata ovien tiivisteet, puslat ja nivelet alustaan sekä pyörien laakerit. Myös varmasti jotain muutakin uutta osaa tarvitsee jossain vaiheessa tilailla.
Eílen tuli puhallettuu koppaa muutaman tunnin ja näyttää hieman paremmalta mutta täytyy vielä jatkaa ku tulee sopivammat kelit.
Hieman on toi massa muute tiukassa, täytyy vielä hinkata rälläkällä noita suurinpia pois.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Mitä se palkki maksoi? Mä olin katsovinani yhdeltä sivulta että se maksaa niin pirusti.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 300D Kunnostus
51e makso toi palkki veholta, yllättävän halpa.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Alustan osat hain maalauksesta. Ja myöskin veholta hain osat pois.
Uusi runkopalkki. vanhasta palkista joutuu perän kiinnitys mutterilaatat ottamaan. Muuten saa suoraan hitsata kiinni.
Uusi runkopalkki. vanhasta palkista joutuu perän kiinnitys mutterilaatat ottamaan. Muuten saa suoraan hitsata kiinni.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Olipa positiivinen yllätys tuo 51 e! Aina kannattaa kysyä, mieluummin sitä originaaliosaa kiinni pistää kuin suoraan tarvikepeltiä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123 300D Kunnostus
Oikeastaan mitään suurempaa ei oo tapahtunut mutta päivitetään nyt ni ei tarvi laittaa paljo kuvia yhteen viestiin.
Kopan pääsin puhaltamaan viikoloppuna loppuun, hieman venähti muitten töiden ja kelien takia.
Eilen vedin vähä epoksii pintaan jottei heti vedä ruosteeseen.
Seuraavaks päivitystä tulee varmaan hitsaushommista. Koitan talven aikana saada suuremmat hitsaus hommat tehtyä niin kesällä vois päästä jo maalaamaan.
Kopan pääsin puhaltamaan viikoloppuna loppuun, hieman venähti muitten töiden ja kelien takia.
Eilen vedin vähä epoksii pintaan jottei heti vedä ruosteeseen.
Seuraavaks päivitystä tulee varmaan hitsaushommista. Koitan talven aikana saada suuremmat hitsaus hommat tehtyä niin kesällä vois päästä jo maalaamaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Tätä täytyy seurata
Diesel, ainut vaihtoehto
W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Re: W123 300D Kunnostus
Näyttää kyllä huomattavasti motivoivammalta tuo hiekkapuhallettu pohja, mitä ruosteinen, tectylin ja kuran peittämä pohja. Kun tuon pvc massan hinkkaa jollain suurinpiirtein pois, niin lähteekö se loppu kuinka helposti hiekkapuhaltamalla?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 300D Kunnostus
Mukavaa että sentää joku seuraa mun projektia300cd kirjoitti:Tätä täytyy seurata
S202 kirjoitti:Näyttää kyllä huomattavasti motivoivammalta tuo hiekkapuhallettu pohja, mitä ruosteinen, tectylin ja kuran peittämä pohja. Kun tuon pvc massan hinkkaa jollain suurinpiirtein pois, niin lähteekö se loppu kuinka helposti hiekkapuhaltamalla?
Tuo massa lähtee aika huonosti hiekkapuhaltamalla pois vaikka olisi kunnon kompura ja hiekkapuhalluslaitteet. Kannattaa vaan kunnolla putsata tuo pohja ennen kun puhaltaa.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Hep! Toinenkin täältä löytyy joka seuraa Ei vaan ilikee huudella takarivistä joka väliin. Äkkiä tulee kuiten huudeltua jotain typerän pikkunohevaa, kuten "mites noi takakaaret, meneekö paljonki pelliä uusiks?". Kun tekijä itte tietää minkä verran pajasteltavaa tulee vastaan Jokaanen kuiten tekee tuossa kohtaa mahdollisimman paljon puhtaalle pellille ja ruostetta pois - eihän sitä yhtä autoo viitti kovin monesti purkaa korille ja puhaltaa puhtaaksi.
Kommia rillaamista, yllättävän hyvä pohja 123:seksi. Mitä nyt näitä on tässä tullu seurattua niin rapioita on ollunna..
Kommia rillaamista, yllättävän hyvä pohja 123:seksi. Mitä nyt näitä on tässä tullu seurattua niin rapioita on ollunna..
Re: W123 300D Kunnostus
Millaisilla puhallusvehkeillä puhalsit?
Diesel, ainut vaihtoehto
W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Re: W123 300D Kunnostus
Päivitettääs välillä!
Paljoa ei olla saatu aikaan, johtuu siitä ku joululomalla tuli vaan sluipailtua eikä mentyä talliin.
Kuskin lattia oli niin rapee että laitoin kokonaan uuden.
Toiselle puolelle täytyy tehä sama homma.
Semmosta tälläkertaa, täytyy nyt vaan tiivisti koittaa tehä ni jos se joskus tulis vaikka kuntoonki.
Siinä vähä huonolaatunen kuva.
Paljoa ei olla saatu aikaan, johtuu siitä ku joululomalla tuli vaan sluipailtua eikä mentyä talliin.
Kuskin lattia oli niin rapee että laitoin kokonaan uuden.
Toiselle puolelle täytyy tehä sama homma.
Semmosta tälläkertaa, täytyy nyt vaan tiivisti koittaa tehä ni jos se joskus tulis vaikka kuntoonki.
Tutulla on tommonen kärry mis on kompura mitä pyöritetään traktorin ulosoton kautta, ja siinä on sitte hiekkapuhallin ja n100l hiekka säiliö. Ei mikään ite tehty vaan joku tehtaalainen.300cd kirjoitti:Millaisilla puhallusvehkeillä puhalsit?
Siinä vähä huonolaatunen kuva.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 300D Kunnostus
Kyllä se vaan tuntuu siltä että takapää alkaa kohta puoliin olemaan kunnossa, Peräpelti ja alanurkat tarvitsisi vielä hitsata paikalleen sekä jotain pienempiä paikkauksia.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel