W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
kaaleppi 70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
Paikkakunta: paukarlahti

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

näppärä konsti saada poikittaispalkki varmasti oikealle paikalle ilman mittauksia.
HIENOA JÄLKEÄ TULEE :thumbup:
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kiitos, koitetaan tehdä nyt mahdollisiman hyvin ja nopeesti hitsaukset pois alta, ettei tulisi kauheeta ikuisuus prokektia. :D Jos jollain muuten sattuu olemaan om606 koneinen väykky ni saa kaupata. :wink:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Etupää alkaa olemaan hitsauksien osalta melkein valmis, vielä pari paikkaa ja paljon viimeistelyä. Teen varmaan myös irrotettavan tuosta konepellin lukkopellistä.
Myös takapää on hyvällä mallilla peräpelti ja kontinnurkkien pohja palat odottaa vielä hitsausta.
Noi saranakotelot oli kyllä työläät korjata. Kannattaa pitää ne vedenpoisto reiät auki! :)

Kuva
Kuva
RL=http://www.pic-upload.de/view-264099 ... .jpg[/img]
Kuva
Kuva
Kuva

Mietin jos vetäis tohon pohjaan valkosen alustamassan, mutta rupesin miettimään että mites noi helmat vetäis ku nehän on alkujaan mustat? :eh: Onko jollai tästä muistikuvaa että millä värillä on tehtaalta lähtenyt?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja stanger »

Varsin mielenkiintoinen projekti ja tekemisen tasokin näyttää siltä että mukava seurata :wave:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja petri »

Mustat nuo ymmärtääkseni on alkujaan ollut.

Tommonen esite 123 korin käsittelystä joskus tullu hankittua:

Kuva
Kuva


.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varsin siistiä jälkeä :thumbup: Mäkin oon miettiny että minkälaisen orkkistyylisen massan tuonne pohjaan laittais :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kiitos kommenteista. Kyllä ne helmat sitte varmaan täytyy vetää erikseen mustaksi. :D Pohjaan aattelin vetää ensin 2k epoksin ja sen jälkeen vois vetää jonkun näkösen pintamaalin ja sit vetää tuon dinitrolin valkosen alustasuojan. Koteloihin tulee myös tietty kotelosuojat laitettua.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo epoksi on kuulemma parasta puhtaalle peltipinnalle. Maalasin just traktorin kopin ja nokkapellit, pohjalle tikkurilan temacoat gpl-s primer, tuntui olevan hyvää maalia. Sen päälle on myös hyvä kitata.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvälle näyttää. Helma ei ole tuon ikäisessä musta, vaan 7129 galinitgrau matta. Saa automaalamosta sekoitettuna. Etuhiekkapellin alin pokkaus kuuluisi myös olla samalla värillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Todella hienoa työtä 8) . Mikähän on muuten maskin ritilän ja lamppujen ritilöitten oikea harmaa sävy?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Mersuun vedin eilen pohjamaalit. Vielä pintamaali ja alustamassa niin sais melkeinpä heittää alustan kasaan. :angel:

Kuva
Kuva
Kuva

Tekniikaksi tulee siis 300 24v turbo riisseli om606 Laatikoksi sähköohjattu 722.6. Syöttöpumpulle ja sopivalle turbolle olis tarvetta eli semmosia saa tarjota. Myös muuta "viri" osaa saa tarjota. :D
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä massaa laitat alustaan?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Dinitrolin valkosta alustamassaa aattelin laittaa. :D
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Ennen :problem: :cry: :x

Kuva
Kuva

Jälkeen :shock: :o :think: :) :P :clap:
Kuva
Kuva

2k uretaani maali tuli vedettyä pohjaan ja sisälle. Pyörän koteloihin ja helmoihin tuli maalin alle kiveniskumassa.

Sit tarttis pikku hiljaa alkaa alustaa kasaamaan ja tekniikka sovittamaan. ->
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Helvetin hienoo jälkee! Oispa ollut itelläkin mahdollisuus laittaa oma 123 korigrilliin ja käydä huolella läpi, mutta kun ei ole omaa tallia niin pakko pysyä kokoajan rullaavana että saa siirrettyä :( No jospa sitä seuraavaa rojektia tekis vasta omissa tiloissa tehään nyt tuosta semmonen kuin sattuu tulemaan. Ootko kenen valmistamaa ohjauslaiteta hankkimassa 722.6:selle? Itelle lähtee tässä parin viikon sisän tilaukseen se ojefejerin tekemä setti.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kiitos! :) Onhan to grilli pirun näppärä verrattuna autonosturiin. Ja siirrettävän saa kun pistää vaan renkaat alle. :D Tuota asiaa en ole vielä miettinyt kun en oo saanut edes vielä tekniikkaa sovitettua. :D Paljonko tuo ohjaus maksaa ja onko noissa jotain eroavaisuuksia eri tekijöillä?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Ite oon jo vähän koittanut selvitellä toimintaperjaatteita ja eri valmistajien eroja. En kauheesti ymmärrä noista tietokone koodaamisista enkä virtapiiri hommeleista mutta jenkki foorumeilta löytää hyvin tietoa kun googlettaa nag1 laatikkoa joka on sama kuin 722,6. Mutta jenkki firma PCS:n aftermarketti laatikonohjaus johtosarjoineen ja ohjausbokseineen yms hilppeineen on noin 1500-1700e riippuen varusteista. Briteissä yksi tyyppi (ojefejer) valmistaa itse noita vastaavia sarjoja. Perusmalli oli muistaakseni 550e ja siihen sitten hintaa sen mukaan mitä hienouksia haluaa mukaan(esim, vaihdenäyttö, ahtopaineen mukaan säätyvä vaihdon terävyys). perustuu arduino mega alustaan ja johon ajettu ohjelma sisään. Noissahan ois kauheesti mahdolisuuksia mikäli ymmärrystä ja kiinnostusta riittää esim. ois mahdollista rakentaa laatikonohjauksen boksi ohjaamaan vnt ahtimen sähkö servoa kaasun asennon ja kierrosten mukaan. Ja siihen auton siirtoon se, kun pitäs saada siirrettyä toiseen talliin joka sijaitsee pienen mäen päällä muutaman kymmenen metrin päässä hallista, niin ei viittis urheilla, mielummin ajamalla vie. nyt toki seisoo hallin oven tuntumassa, että helppo siirellä kun ei vielä liiku omin avuin :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Terve vaan! Kesä on mennyt äkkiä ja aina kun on ehditty niin mersua on laitettu eteenpäin. :D

Alusta olis suurinpiirtein kasassa. Perä vielä puuttuu ja etujarrusatulat tarttis viel hommata, edessä 126 isot jäähytetyt levyt.


Kuva

Kuva
Samal tuli tietysti uudet laakerit + jarrukilvet. :)

Kuva
Jousiksi h&r "sportti" jouset.

Kuva
Kuva
Koitin asentaa kallistuksen vakaajaa, mutta olis vissiin tarvinnu samalla laittaa kun asenti ylätukivarret. No täytyy purkaa myöhemmin kun konehuoneen on saanut maalattua..

Sit ei muuta ku kone irti väykystä. :D
Kuva

Öljypohjaa hiukan muokkasin jotta koneen sai hieman taakseppäin.
Kuva

Hieman myös poikittaispalkkia että koneen etupään sai mahdollisimman alas ja suoraan.
Kuva

Kiinnikkeet tuli itse tehtyä, jousikumeina nuo perus 601-603 kumit, Katotaan joutuuko vaihtaa jäykempiin. Vai onko nuo tarpeeks tukevat.
Kuva
Kuva

Välijäähdytin on tommonen motonetin tuote, Todella hankala saada kaikki jäähdyttimet tuohon väliin, Tuo 123 alkuperäinen jäähdytin taitaa jäädä pieneksi joten sen joutuu vaihtamaan ainakin levempään, Oon kattonu noita griffinin jäähdyttimiä mutta onko muita hyviä merkkejä? Entäpä mahtaako noita ilmastoinnin kennoja saada jostain mahollisimmat ohuita että mahtuis vielä maskin alle. :D
Kuva
Kuva
Suunnitelmissa olis et vetäis ahtoputket noista väleistä, mutta jäähdyttimen joutuu laittaa niin taakse sit että alkuperäisen viskon joutuu ottaa pois ja laittamaan jonkunlaiset sähköflektin.
Öljyn jäähdyttimet sit vois periaatteessa mahtua ton välijäähdyttimen päälle tai sitte laittais lokarien etuosaan. :think:

Pumppukin tuli tossa hommailtua, Mynäriisselin tekemä ja säätämä 7mm tapeilla.
Kuva

Ahtimeksi tulee varmaan Holsetin hx35 12 pakopesällä, Mietin aluks neljäkymppistä mut taitaa toi 35 riittää ja mukavampi normiajossa ku heräilee aikasemmin. Tehotavoite on sen 300-400hp välissä.

Tästä jatketaan. :thumbup:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nyt näyttää hyvältä kun auto on takas pyörillään :clap: :clap: Sopiiko tarvike-etulokarit kuinka hyvin? Tuosta eteenpäinhän se on tosi mukava ruuvailla osaa kiinni kun ei tarvi kattella sitä ruostekasaa :P
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Onpa nättiä jälkee. Hattua on nostettava. :thumbup:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Manu300cea24 kirjoitti:Onpa nättiä jälkee. Hattua on nostettava. :thumbup:
samat sanat.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kiitos :) Kyllä nuo lokarit taitaa hieman sovitusta vaatia että menee kohdalleen mutta sit tarttis olla ovet ja konepeltikin paikallaan, Kyllä jossain vaiheessa tulee ongelmaksi muistaa kaikki osien paikat, mutta eikö remontti ole onnistunut jos jää yli 10% osia jäljelle. :D
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onneksi näitä 123 projekteja on tässä monta meneillään, niin voi kysellä jos joku osa ei meinaa sopia paikalleen :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Päivitystä!
Osia jonkin verran oon hankkinut ja sovittanut paikalleen. :)
Kuva
griffin jähdytin

Kuva
PTracingin pakosarja holset hx 40 superilla ja 60mm hukkaportilla. 8)

Kuva
Kuva
Kuva
Imusarja melkein valmiina. Vielä tarttis hitsata tohon päähän putkenpätkä ja painelähöt tehdä mittareille ja pumpulle.


Kuva

Kuva

Tarttis seuraavaks varmaan ahtoputkistoo alkaa tekemään ja hommata sopivat öljynjäähyt moottorille ja vaihteistolle, täytyy vaan koittaa lokarin etuosaan saada mahtumaan kun en eteen maskinalle viittynyt pistää ku olis vaan lämmittäny ilmastoinnin kennoo.. Huono puoli vaan et ei saa oikeen ollenka ilmavirtaa tuolta lokarin takaa mutta täytyy kehittää joku hyvä ratkaisu asiaan. :D
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuolle sähköflektille kannattaa varmaan rakentaa jonkunäkönen kaulus kiinni nuihin kennoihin ettei se vaan pyöritä ilmaa itsensä ympäri.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja kekka »

Tarvikelokasuojien huonoon istuvuuteen kyllästyneenä olen päättänyt käyttää niitä ainoastaan korjauspaloina alkuperäisiin. yleisin vika tarvikelokasuojissa on a-pilarin suojan ja konepellin sauman rako. Alkuperäinen on huononakin 10 kertaa parempi kuin tarvike siipi.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Nikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Nikoo »

Morjes :wave: On kyllä viimisen päälle projekti sulla :clap: Itsellä olisi aikomuksena soivittaa 606 w123:seen. Niin ei sinulla sattus olemaan mitään mittoja nuista kannakkeista? vai pittääkö se asettaa motti hollilleen ja alkaa tekkeen vaan :)
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Moi, löytyy mulla noihin osiin dxf kuvat. Hiukan jouduin jälkikäteen oikeanpuoleista kannaketta muokkaamaan sillä pakosarja meinas ottaa kiinni. Riippuu toki mitä kiinnityskumeja meinaat käyttää?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Nikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Nikoo »

603 kumeilla olis tarkotus laittaa paikalleen.
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

No juu mää voin lähettää noista kuvat ja mitat jos niistä on jotain apua. :D
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Vastaa Viestiin