MB 300 OM603 St goes OM606
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
sanoisinettä kannattaa tuo öljypohjan halkeama hitsata nyt kun kone ei ole vielä keulalla. todella tympeä ottaa öljypohja kone paikallaan pois.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
mun silmään ei edes näkynyt halkeemaa. mutta jos siellä sellanen on, niin se kannattaa korjata nyt. kone ja öljypohja paikoillaan sitä ei oikein voi hitsata.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mulla on öljypohjassa samanlaine "halkeema" samassa kohtaa eli on varmaa joku valujälki...
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Joo-o. Eipä siitä oikein osaa sanoa onko valujälki vai ei, mutta nyt se kyllä olis helppo hitsauttaa. Aluhitsi vehkeitä ku ei satu löytymään.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Noniin tänään ei juurikaan hommat edistyny parin muuttujan takia, kaverille piti hitsailla kelekkaan pakoputkea ja kattelin sitte ku turbosta oli yks pultti löysänny, kompurapesästä oli pultin kierre paskana... Pesä irti ja tutkimaan mitä asialle tekis, onneksi siihen sai vielä mahtumaan m8 kierteen ja sai etanan kasaan. Öljypohjan "halkeamaa" tutkin lähemmin ja totesin että tais se olla tehtaan valujälki. Turbon laipan tiiviste oli kans entinen, tulee laitettua varmaanki loctiten 5972 liimalla kasaan.
Suodattimia tuli osteltua uusia ja vaiheltua.
Kompurapesä irrotettuna
Kampiakselin takastefa irrotettuna ja tässäki tuli mutka matkaan ku uus stefa jonka varaosaliikkeestä hain ei ollukkaan oikea...
Myös mig kone heitti pelaamasta, pitänee sitäki alkaa tutkia tässä ko joutaa, ku vastustaa niin vastustaa kunnolla
Suodattimia tuli osteltua uusia ja vaiheltua.
Kompurapesä irrotettuna
Kampiakselin takastefa irrotettuna ja tässäki tuli mutka matkaan ku uus stefa jonka varaosaliikkeestä hain ei ollukkaan oikea...
Myös mig kone heitti pelaamasta, pitänee sitäki alkaa tutkia tässä ko joutaa, ku vastustaa niin vastustaa kunnolla
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Huono tuuri jatkuu...tulin rovaniemelle hakemaan osia lankkuun niin eikhän käyttis pukkaa lootasta ölpät pihalle kaupungissa...kohta pikku kenttäpajotuksen kau tta yrittää selvittää mistä vuosi pihalle
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Pohjaroppu otettiin irti ja öljyä tuli ulos noin desi... ei onneksi rautaa kuitenkaan ollu mahottomia edes ropun magneetissa ottaen huomioon että viime ropun aukasusta on varmaan meleko pitkä aika harmivain että avain jonka ostin ei ollu tarpeeksi lyhkänen täyttö/tarkastusropun avaukseen että ois päässy laittamaan öljyä ja kattomaan mistä vuotaa, ulkoapäin katottuna oikiastaan ainua märkä paikka oli keskimmäisen vaihevivun akselin tyvi, mutta ruukaako ne sieltä vuotaa?
Edit: hyvää tässä päivässä oli kuitenki se, että löyty kl varaosasta hyllystä 606 takastefa kampuraan ja suutinputkien muoviklipsut vaikkaki kaverin autossa kusetti bensamittari niinki paljon että sammu työkalujenhaku matkalle ja bensaaki löyty vasta kolmannelta asemalta, kahelta muulta oli loppu tai mittarit basana
Edit: hyvää tässä päivässä oli kuitenki se, että löyty kl varaosasta hyllystä 606 takastefa kampuraan ja suutinputkien muoviklipsut vaikkaki kaverin autossa kusetti bensamittari niinki paljon että sammu työkalujenhaku matkalle ja bensaaki löyty vasta kolmannelta asemalta, kahelta muulta oli loppu tai mittarit basana
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Rovaniemeltä selvitty vielä omalla autolla maalikyliin, kardaanin takastefa siellä on vuotanu pikkuhiljaa ja luultavasti nyt ku öljyä oli vähän ja ajo matka ajoa pitemmästi niin laatikko lämpes ja huohotti loputki pihalle, uuet öljyt sisään niin alko taas pykälät menemään sisään ja pääs jatkaan matkaa Tänään tuli taas päivä touhuiltua auton kanssa ja moottori oliski nyt valmiina keulille nostoa varten, kuhan sais migin kuntoon niin pääsis hoitaan moottoritilan peltityöt pois alta. Sisustaa aloin siinä sitte kasailemaan ja vetasin sähköpenkeille johot ku moottoripuoli jäi kesken ja sain lattiat, takaosat ja keskipilarit laiteltua mustalla sisustalla, huomenna mahollisesti sitte sais loppuun laiteltua senki jos ei mitään kovin isoja muuttujia tule...
Uusi kampiakselin takastefa paikoillaan
Tällä tiivisteliimalla tuli laiteltua nyt adapteri laippa ja turbo kiinni pakosarjaan, seurataan miten kestää
Moottori laatikon kans oottelee siirtoa
Takalattia uusilla klipsuilla paikoillaan, siitä se sisusta alko taas muodostua
Uusi kampiakselin takastefa paikoillaan
Tällä tiivisteliimalla tuli laiteltua nyt adapteri laippa ja turbo kiinni pakosarjaan, seurataan miten kestää
Moottori laatikon kans oottelee siirtoa
Takalattia uusilla klipsuilla paikoillaan, siitä se sisusta alko taas muodostua
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Rojekti alkaa olla loppusuoralla, sopivasti alkaa olla tietki sulat ja kuivat niin pääsee testailemaan ja säätämään, taino ensinnäkään kokeilemaan toimiiko ollenkaan
ASD säiliöltä lähtevät putket murtui molemmat ku yritti taivutella parempaa kautta, ettei olis ollu ahtoputken tiellä, ne tulee tälläviikolla uudet, vähän erilaiset 2.6 bensakoneen kans olleet, jospa niistä sais leivottua sopivat.
Uudet penkit ei ollukkaan ihan bolt on tavaraa, vaan kiskot olivat kapiammalla, tein sitte 5mm latakasta sinne adapterilaipat ja alako penkit istumaan
Ja sinnehän net istu, mitä nyt kerenny istumaan ja säätelemään niin onhan nuo aivan luksus jakkarat, on säätöä ja tukea jokasuuntaan vanhat ortopedit saattais vaihtaa omistajaa kohtuuhinnalla jos jollain kiinnostaa!
Konepuolella oli pari ruostereikää jotka tuli paikattua, sinkkimaalattua jonka päälle 2k epoksi pohjamaali ruiskulla ja pintaväriksi 702m,kaariin massat. Hitsausjäläki on mitä on, migistä oli letkun sisusta murtunu ja meinas olla langansyöttö viturallaan, mutta ei ne paikat sieltä ainakaan mihinkään putoa
Downpipelle tuli tehtyä lisää tilaa
Peltihommat ku sai tehtyä niin saiki nostaa koneen paikalleen ja nippeleitä kiinni
Syötönsäätö helpottu paljon uuella mekanismilla, säätöpultit tulee sopivasti imusarjan putkien leveimmän välin kohille.
ASD säiliöltä lähtevät putket murtui molemmat ku yritti taivutella parempaa kautta, ettei olis ollu ahtoputken tiellä, ne tulee tälläviikolla uudet, vähän erilaiset 2.6 bensakoneen kans olleet, jospa niistä sais leivottua sopivat.
Uudet penkit ei ollukkaan ihan bolt on tavaraa, vaan kiskot olivat kapiammalla, tein sitte 5mm latakasta sinne adapterilaipat ja alako penkit istumaan
Ja sinnehän net istu, mitä nyt kerenny istumaan ja säätelemään niin onhan nuo aivan luksus jakkarat, on säätöä ja tukea jokasuuntaan vanhat ortopedit saattais vaihtaa omistajaa kohtuuhinnalla jos jollain kiinnostaa!
Konepuolella oli pari ruostereikää jotka tuli paikattua, sinkkimaalattua jonka päälle 2k epoksi pohjamaali ruiskulla ja pintaväriksi 702m,kaariin massat. Hitsausjäläki on mitä on, migistä oli letkun sisusta murtunu ja meinas olla langansyöttö viturallaan, mutta ei ne paikat sieltä ainakaan mihinkään putoa
Downpipelle tuli tehtyä lisää tilaa
Peltihommat ku sai tehtyä niin saiki nostaa koneen paikalleen ja nippeleitä kiinni
Syötönsäätö helpottu paljon uuella mekanismilla, säätöpultit tulee sopivasti imusarjan putkien leveimmän välin kohille.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
On kyllä harvinaisen hieno sisusta Ei ihan jokaisesta superista löydy
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mistäs tuo sisusta on?...on kyllä tyylikäs
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
E400 -92 sisusta. Tänään olin jo siinä toivossa että ois päässy testiajoille, mutta minun ostamalla jarruputkityökalusarjalla ei saanu tehtyä uusiin asd putkiin kartio päätä, olivat niin kovaa tavaraa että putki vain pakeni istukasta ulos...kupariin sensijaan sai hyvinki helposti tehtyä oikeanlaisen pään. Pitänee huomenissa käyä korjaamolla kyselemässä onnistuisko siellä, sitteppä saiski laitella auton läjään ja alkaa testailemaan, vklp meneeki sitte levin vapun suunnilla johon toivottavasti tällä pääsis lähtemään, mersumiittiin ku ei kerenny...
Edit. penkkejä ja ovipahveja lukuunottamatta muu sisusta -86 250d mesestä.
Edit. penkkejä ja ovipahveja lukuunottamatta muu sisusta -86 250d mesestä.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Koeajoille on päästy, laatikon pohjaan pitää vaihtaa uusi tiiviste kun vuotaa, pohja on uusi. Turbon ja downpipen väliä ei ole saatu pitämään sitte millään, uusi laippa dp joka hitsattiin ohjeiden mukaan ettei vain vääntyilisi, kiristin on uusi ja laippojen pinnat hiottu puhtaiksi ja katottu että laipat kohtaa tasaisesti, silti vuotaa pitänee suosiolla tilailla racelta peltitiiviste laippojen väliin. Hukkaporttia ei ole vielä säädetty ollenkaan ja siellä onki nyt vastusta melekolailla liikaa Samalla ASD ei kytkeytynyt päälle ollenkaan, kuitenki aikasemmin pukkien päällä renkaita pyöritellessä kytkeyty hyvin päälle Kaikenlaista lastentautia on vielä siis...
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Tuli vaiheltua uus tiiviste pohjaan, nopiasti vilkastuna näytti että alko tiiviste pitämään mutta ilmeisesti huohottamalla purkaa öljyä ulos rankasti pitemmän ajon jälkeen, eikös se ole merkki että painetta tulee öljytilaan? Huomenissa aattelin tarkistaa, ettei vain ole päässy öljyn lauhutin menemään väärinpäin ja öljy yrittäis virrata vastakarvaan. Öljyn pinta laatikossa kuumana mittatikun viivojen välissä
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Tuosta laippoje vuotamisesta, ite joskus laitoin reilun kerroksen vaseliiniä kun ei sillon ollut kunnon tiivisteitä likellä. Hyvin piti sillä.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mjoo, lauhutin oli mallia molempiin suuntiin virtaava ja puhas. litran oli öljyä taas hukannu tien päälle noin 40km matkalla, käytin ö pohjaaki senverran irti että näki tarkistaa tiivisteen. Vaikianpuoleinen vika ja vaikea yrittää löytää tarkempi vuotokohta ko viima pyörittää öljyt jokapaikkaan, täytyy jatkaa ettimistä
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Tarkista myös öljytikun putken o-rengas.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Justiin päivä kaks takaperin kaveri oli omasta loodasta paikantanu vuodon, mutta nyt pirullakaan muista oliko se vaihdevivun juuresta vaiko jostaki liittimestä o-rengas kusenu öljyä aika reilusti. Hetken tuumailun jälkeen tuli siihen tulokseen että joutuu laatikon purkamaan että saa sen vaihdettua, kyselen vähä tarkemmin että mistä se kusi pihalle.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Noniin tänään tutkittiin laatikkoa lisää, täyttöputkesta oli luultavimmin tullut ainaki jonkuverran ulos, varmaanki jarruttaessa, oli laitettu yläpäästä moottorin kylkeen kiinni pultilla mikä väänsi laatikon päästä putkea ja tiivistettä raolleen, korjasin tämän ja vajaan tunnin pukeillä pyörittelyn jälkeen ei enään näyttäny sieltä tulevan, sitte toinen paikka mistä öljyä tuli varmaanki sitte reilummin oli huohotin, siinä pukeilla rullaillessa tuli testailtua lauhutinta, mikä oli nyt moottorin ja syylärin välissä ja kuumanahan se kävi, öljyä kuiten oli selvästi tiivisteen yläpuolella, huohottimen kohalla johdoissa elikkä varmaanki öljyt kiehu ja huohotti pihalle, tuli laiteltua lauhutin keulalle flektin kohalle ja hyvin pysy viileänä, testit jäi vielä kesken ko liitoskappale päätti ottaa lähöt ja öljythän sieltä tuli pihalle, mutta mitä kävin kattelemassa niin ite loota oli puhas eikä ollu vuotanu öljyä, toivotaan että loppu se öljyn hukkaaminen siihen täytyy käyä oikeanmittanen letku tuon väliaikasen ratkasun tilalle niin pääsee ajamaan ja kokeilemaan tien päällä miten pelaa
lauhutin (musta) nykyisessä paikassaan, flekti imevää mallia syylärin takana ja molempiin syyläriin ja moottoriöljyn lauhuttimeen jäi hyvät ilmaraot
paljon se kerkiää sylkeä 1mm reijästä öljyä alle 10sek aikana
Edit. ASD alkoi myös toimimaan, ei ollu ku öljyn puutetta
lauhutin (musta) nykyisessä paikassaan, flekti imevää mallia syylärin takana ja molempiin syyläriin ja moottoriöljyn lauhuttimeen jäi hyvät ilmaraot
paljon se kerkiää sylkeä 1mm reijästä öljyä alle 10sek aikana
Edit. ASD alkoi myös toimimaan, ei ollu ku öljyn puutetta
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Jääny ihmisillä puhekieleen tuo öljylauhdutin vaikka sehän on öljyjäähdytin, ei oo tarkotus viilata vaan korjata, hupasta ajatella vaan että taitaa olla moottori jumissa ennenku öljy kaasuna menee kennolle mukavannäköstä tekemistä, mukava seurata, jatka samaan malliin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin" onclick="window.open(this.href);return false;
Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin" onclick="window.open(this.href);return false;
Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Heh no niihän se on jääny, kuhan siitä porukka suurinpiirtein saa kuvan mistä puhutaan niin eikö se ole aika hyvin jo Kyllähän se pikkuhiljaa alkais mieli tehä ajamaanki jo nuitten vikojen korjaamisen sijaan mutta eikhän ne yks kerrallaan siitä vähene... Mitenkäs nyt meneekään näissä se muutoskatastushomma, olis ihan mukava käyä katastamassa ennenko tulee ne uudet rakennemuutokset jarruthan on vakio 300 turbodieselin, joko niitä häätyis alakaa vaihtelemaan järeämpiin katastuksen takia vaiko? onko se nyt tehokkain vertailumalli se 300 12 bensa ja siitä ei sais mennä yhtään yli vai?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Noniin seuraavanlaista on tapahtunu, ainoat vuodot laatikossa on enään öljypohjassa, kiristelin sen nyt kunnon momenttiin että alko tippasemaan enään onnetonta määrää ja huomenissa uusi pohja ja tiiviste tilaukseen, mutta nyt ajaessa sitte havainnu lämpöjen nousua, normaali kyläajossa ja ajossa ei nostele, mutta ku käy tyhjää 20-30min niin noussu sinne 90-95 hujakoille, siinä vaiheessa oon jo laittanu puhaltimet kuumalle ja lämmöt laskenu heti 80, sama homma ko antaa kenkää niin nostelee lämpöjä...nestettä ei ainakaan 70-100km matkalla ole hukannu vielä eikä tule apparin puolelta ylivuotosäiliöstä nestettä, painettakaan ei kerää normaalia enempää säiliöön, mutta pitänee nyt ajella ja seurailla katoaako nestettä jne, kummallista kyllä jos kansinahka on menny ja kone ole ollu virikäytössä vielä ollenkaan, 0,8bar meni viimekesä ja seki ihan alle 1000km, silloin ei vielä tuota lämpö ongelmaa ollu...
Edit. löytyikö vastauksia kellään tuohon jarruhommaan kun aletaan muutoskatastaan?
Edit. löytyikö vastauksia kellään tuohon jarruhommaan kun aletaan muutoskatastaan?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Jos tää on alkuperäinen 300 turbo diesel ja käytät vertailuna 300 12 venasta ni sama alusta molemmissa.. Ainut ero etujouset. Ja dieselissähä ne vaa on jämäkämmät ku enemmä painoo keulassa?
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Kylläjuu alkuperänen 300 turbodieselhän tämä, elikkä kestää se 188hv ottaa max tehoa nuilla alustan osilla?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
GL Jokke kirjoitti:Kylläjuu alkuperänen 300 turbodieselhän tämä, elikkä kestää se 188hv ottaa max tehoa nuilla alustan osilla?
Näin juuri. Kannattaa tietenki käydä katsastusmiestä jututtamassa muutoksesta ennen ku auton kanssa konttorille meet. Vertailupaperithan se vaatii. Ite tulostelin autoluettelo.fi sivustolta kaiken, mitä katsastusmies vaati.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Aivan, kiitokset hyvästä tiedosta, pitäis koittaa saada muutoskatsastettua tämä ennenkuin trafin rakennemuutos uudistus tulee voimaan, jos se nyt ylipäätänsä tulee
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Näissä esikammiokoneissa on aina ollu, ja tulee aina olemaan lämpövaivoja. Varsinki silloin kun syöttöjä nostetaan tai pumppua päivitetään. Ei muutaku iso flekti keulalle, ja jos ei auta niin isompaa jäähdytintä.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Jäähyttimenähän tässä on jo griffin alujäähytin, niin isona kun mahtunut ilman puskurien leikkelemisiä jne, mutta flekti menee tosiaan varmaan uusiksi ko alkanu laakeriki jo ääntämään siitä.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
muistelen, että omassa viritetyssä mesessäni oli kans lämmöt aina aika korkeella, kun anto enemmän hanaa. jonnekin 100 nurkille ne nousi ja siinä pysy, vaikka paineli kaasu pohjassa pidemmänkin siivun. sitten, kun himmaili, niin laski sinne 90 korville. ja joutokäynnillä/kaupunkiajossa nosti kans lämpöjä kesäkeleissä vaikka keittämiseen saakka, jos ei ollu flekti toiminnassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Sitä laatikon öljypohjaa ei kannata kiristää liian lujalle, öljypohja vääntyy ja sitten tiiviste halkeaa.