Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Noniin, päätettiin jätkie kans laittaa pystyyn tälläinen pienimuotoinen talli-topic. Kuvia luvassa paljon ja niitä päivitellään aina kun on aikaa, järkevää materiaalia ja jotain on oikeasti tapahtunut. Topiccia päivittelevät nimimerkit Kimu, Malzi ja allekirjoittanut.

Saman katon allehhan päädyttiin sattumusten kautta. Kimu on talliin muuttanut tämän vuoden tammikuussa, minä ja Malzi käytiin morjestamassa (foorumin kautta asiasta sovittiin) ja renkaita potkimassa. Jossain vaiheessa puheeksi vain tuli että "Niin olisihan tässä hieman ylimääräistäkin tilaa". Siitä se ajatus sitten lähti. Saman katon alle muutettiin sitten pääsiäisen tienoilla. Tilaa tallissa on juuri sopivasti kolmelle autolle. Talliin tapahtuvista muutoksistakin tulee varmasti kerrontaa, pientä pintaremonttia luvassa. Työtasoja on tehty nyt muutamat ja mukava "oleskelutila" kera mahtavien tenavan penkkien! :wink:

Hieman kuvia tallitiloista!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja tallihan on juurikin sen näköinen, että siellä äijäporukassa rakennellaan. Tissikalenteri ja tasosorvi puuttuu :lol:
Kuten edellä jo mainittu, talliin tullaan muutoksia tekemään! Niistäkin jonkinlaista kuvamateriaalia luvassa :)


Aloitetaan tallin sisällön esittelyllä.

Choken kolmesatku

Elikkäs tuossa vuoden 2013 talvella tuli hommattua itselle ensimmäinen mersu. Vapari 603, rujossa kunnossa, pintapellit lommoilla, takapää ruosteessa (lamppujen alaosat ym perus paikat). Tarkoituksena oli alkuun harjoitella maalaushommia ja pieni piristys oli myös ostohetkellä mielessä. Keväällä hulautin viidessä viikonlopussa uudet maalit mersuun, aikamoinen homma kun ovet ja muut joutu käyttää irti että sai ovien sisäkarmit ym samaan maaliin. Vaikeaa hommasta teki myös sen, että työt olivat Tampereella viikolla ja paikka Jyväskylässä viikonloppuna.

Auton pohja oli positiivinen yllätys, sillä sitä ei ole ikinä hitsattu, eikä edelleenkään tarvitse 8) auto tuotu suomeen vuonna 2000, ilmeisesti saksasta ja ruostesuojattu silloin, joten vain pintapellit ovat vanhassa "kalja-autona" toimineessa kulkineessa kärsineet.

Lähtökohta

Kuva

Maalailuja

Kuva

Kasausta vaille :thumbup:

Kuva

Kesä siinä sitten taittuikin ajelusta nauttiessa. Syksyllä se sitten iski, nimittäin voiman kaipuu. Ahdistin koneeseen löytyi vanhalta inttikaverilta, joku vanha mitsubishin työkoneen ahdin. Ei varmasti paras mahdollinen, mutta ajanut asiansa vielä toistaiseksi. Pumppu on 7mm vanha mynäläinen, pakosarja ja painekotelo ovat hurukylän automotiven käsialaa. Viime syksynä yks .4 aski hajoitettu, talven aikana vaihtui .3 tilalle. Ja kyllä, moottorina toimii edelleen alkuperäinen vaparimotti! :wtf:

Talvista askin vaihtoa

Kuva

Kevään ensimmäisillä koeajoilla porsi kansipahvi, vaihtoon ja liimojen kans läjään.

Puhdas kansi on aina kaunis :angel:

Kuva

Keväällä käytettiin penkillä tuossa koululla tämä kikotin, voimaa pukkasi ~340hv/550nm @1,3bar, ahdot ovat normaalisti ajossa 1,6bar täydellä höngällä, rullilla ei syystä tai toisesta enempää ahtanut, mustaa vain pukkasi. Eli maantiellä voimaa on jonkun verran enemmän, luoja tietää.

Jarrutuksia

Kuva

Näillä eväillä on tämä kesä nyt menty, ja mennään syksyyn asti mikäli vehkeet pysyy nipussa :lol: Ensi talveksi onkin sitten tekemistä ja rahanmenoa jo tiedossa :think:

Ja täytyyhän foorumin olla edustettuna! :)

Kuva
(joku ihmeen merkkinenkin yksilö välillä talliin eksynyt :problem: )

Loppuun vielä hiukan fiilistely kuvia 8) Paljon auton kanssa on työtä tullut tehtyä ja aikalailla uuden elämän on vanha mersu saanut, eipä ole arvannut mihin joutuu tehtaalta lähtiessään :)

Pitäähän sitä aina välillä hieman leikkiä :)

Kuva

Käytiin pyörähtää talliporukan kanssa Kirkkonummi Night Cruisingissa

Kuva

Tästä kuvasta on Kimun hyvä jatkaa tarinaa ;)

Kuva



Kimun tenava

Vanhan topicin voipi jokainen lukaista täältä :)

Elikkäs, pian vietetään 2V juhlia tenavan kanssa.

Vanhasta topicista löytyy juttua mitä autolle ollaan tähän asti tehty, joten jatketaan siitä. Kuukausi takaperin tosiaan kippo rupes käymään vajailla ja viaksi paljastui _erittäin_ väljäksi käynyt sylinteri. Hetken kerättiin rahaa sekä motivaatiota ( tosiaan iski masennus ja auto olikin projektina myynnissä) ja heinäkuun alussa haettiin Rapteciltä ehjä samanmoinen om 602 turbomotti.
Kuva
Moottori on osoittautunut erittäin hyväksi, ja tästä ISO hatunnosto Raptecille

Moottori löysi paikkansa aika nopeasti, muutama pikkujuttu vastusi, mutta niistäkin selvittiin. Vähän kuvasaastetta moottorin vaihdosta.

Uusi motti ja vanha vaihteisto naitettuna yhteen
Kuva
Konehuonetta siistittynä
Kuva
Ja uutta menossa paikoilleen
Kuva
Kuva
Uppos kun isi äitiin :shifty:
Kuva



Malzin mersut

Vanhan topicin voi lukaista ken tahtoo. Eipä vetarin katkeamisen jälkeen autolle ole juurikaan mitää tapahtunut.

Kuva

Vetari tosiaan pamahti KNC:ssä, Nummelan Prisman parkkipaikalla. Siinä sitten ruvettiin lauantai-sunnuntai yönä etsimään hinausköyttä miitti letkan jo hävittyä paikalta. Yöllä auto hinattiin kotopuoleen Somerolle, Choken kolmesatkulla, jossa auto lojui kuukauden päivät. Aamuyön pikkutunneilla paahdettiin sitten mustalla paholaisella takaisin Turkuun ja virkeänä sunnuntaina töihin. :D

Pakosarja vaihtuu tosiaan parempaan ja on myös Hurukylä automotiven käsialaa (hyväksi todettu :) ), isompi ahdin nyt hakusessa. 40 holsettia tai vastaavaa saa tarjota :thumbup:

Nyt kun 3 satku odottelee uutta vetaria ja motivaatiota, tuli päähän pisto turbottaa "käyttis 200d".

Kuva

Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja kone pois nokalta, lohkon alareunaan tasaiseen kohtaan 22mm poralla reikä ja siihen kierretapilla kierre. :D

Kuva

Tarkoituksena tehdä sellainen budjettiturbo. Aihiona on siis vajaa 900 tkm ajettu vanha taksi, johon pultattiin tallin nurkassa lojunut kkk 24 ahdin.

Kuva

Öljyn tulo otettiin tuttuun tapaan kannen päästä. Pakosarjan ja painekotelon ostin foorumin kautta käytettynä, putkisto on 3 satasen vakioputkisto. Cooleri on myös nurkista kaivettu, ahtoputket Choken vanhasta projektista nyppästy ja mersuun muokattu.

Kuva

Nyt auto ajossa ja hyvin tuntuu pelittävän, hukkis on tukittuna ja ahtoja on sen verran kuin tuo pikku kkk jaksaa työntää, noin 1.3 bar. Syöttöpumppu on vakio elementeillä, syöttöä kaikki mitä irti saa :mrgreen:

Hieman loppukevennykseksi pitkälle tekstille.

Dieseli on halpaa
Kuva

Ja ajaminen on kivaa :twisted:
Kuva

Täytyyhän se projektien välissä muistaa nauttia kesästä, hyvästä ruoasta, lämpöisestä kaljasta ja kylmästä seurasta :silent:
Kuva


Toivotaan, että foorumilaiset jaksavat lukea meidän sepostuksia, tarinaa on varmasti tulossa paljon, varsinkin ensi talvena! Pahoittelemme joidenkin kuvien laatua, kuvausvälineinä toimivat simsungit sun muut puhelimet...

Risut ja ruusut tervetulleita! :wave:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Hyvältä vaikuttaa tallin meininki.

Musta sedani tuli tänäänkin bongattua halisten kohtaa jossen ihan väärin tunnistanut?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kiitoksia!

Juu hyvinkin mahdollista jotta sieltä kulmilta bongasit, osuu meinaan tuohon koti-talli välille tuo halinen! Ja juurikin olin tallille menossa, nimittäin siivoomaan :wtf:

:arrow:
Kuva

Pöytä täytyy vielä siistiä niin kelpaa taas puuhastella

Ja auton keulan nykyinen lookkihan on seuraavanlainen

Kuva

Jenkkiparkit ja kusen polttamat sumarit ovat tämän tallin rojujen yksi mahdollisista tuntomerkeistä! :)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
taateli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 27.01.2014 22:10

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja taateli »

Erittäin mielenkiintoisen olonen topicci :thumbup: Jatkakaa samaan malliin ja paljon kuvia sitten! :D
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kuvia varmasti riittää katseltavaksi! :)

Käytiin Kimun kanssa iltapesulla tallilla ja muutamat fotot taas napsimassa, tuttua samsung laatua taas :oops:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vähä meinattiin jos Kouvola Night Cruisinkiin lähtis pyörähtää, saa nähä mitä siitäkin reissusta tulee vai tuleeko mitään. Matkaa jonkun verran, onko foorumilaisia tulossa? Jos on niin voisi ottaa tähtikeulat kokoon jonnekkin ja cruisailla yhtä matkaa Prismalle?
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Godicide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 28.03.2014 09:16

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Godicide »

Teretulemast elokuussa tänne kaakkois-suomen helvettiin. Sen verran sekotan tässä pakkaa, että allekirjoittanut ilmoittautuu myös tallin porukaksi. Työt vaan ajoivat tänne hevonkuuseen kesäksi, mutta talvella rupeaa tulemaan taas uutta satalankkua pajavasaran alle. Päivityksiä tiedossa varmasti siitäkin.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Jaa'a. Nyt on taas sattunut ja tapahtunu niin paljo ettei tiedä mistä sitä alottas :D kesä oli ja meni, kirkkonummi night cruisingissa käytiin pyörähtämässä, kouvolaan ei ehditty lähtee ku työt haittas harrastuksia. Topicia ei oo mukamas ehditty päivitteleen missään vaiheessa, pahoittelut tästä.

Jokainen kertokoon nyt omista värkeistään niin meikäläisen kohdalla kolmesatku toimi kuin toimikin koko kesän ilman suurempia murheita. Takarenkaita meni muutamat parit ja hauskaa oli niin pitkään kunnes...

Kuva

(tuli hieman erimielisyyksiä virkavallan kanssa tuosta ajokortin omistusoikeudesta :problem: )

Nyt biili seisonnassa ja valmistaudutaan ensi kesän rientoihin :) Lokakuun alussa käytän mustan leimalla ja sen jälkeen alkaa vasta kunnolla tapahtuu.

Ensi kesän setuppi vielä hieman harkinnassa, mutta tämä on varmaa ;) :arrow:

Kuva

ahtimeksi tuon vanhan mallin mynäläisen kanssa tulee todennäköisesti 40 superi. Voimansiirto päivittyy rytäkässä myös.

Konehuone tullaan maalaamaan ja koitan tehdä siitä mahdollisimman kliinin ilman ylimääräisiä letkuja ja piuhoja. Jäähyt ja flektit päivitellään asianmukaiseen kuntoon.

Lyhyesti pakettina; ensi kesän tavoite on se että selvittäisiin ilman tekniikka murheita ja mentäisiin luotettavasti sen yli 300Kw 8)

Jottain kapeekantisen osaa sattaa olla myynnissäkin, pari kantta (plaanattuja, ponnattuja, molemmista venttiilityöt tehty) pari lohkoa, ym rojua, kyselkää yv tai soitelkaa, myynti ilmo löytyy forumilta!
Viimeksi muokannut Choke, Ti 30.09.2014 12:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Edellistä lainaten, paljon on ehtinyt taas tapahtua, mun 3 satkun tekniikka on päivittynyt ja pari mersua on ilmestynyt pihaan lisää. Mustaan paholaiseen tuli hommattua pakosarja joka on hurukylä automotiven käsialaa, samaan konkurssiin ostin vielä Holsetin hx40 ahtimen 14# pakopesällä. Dp on 3,5 tuumainen ja loppupää 3 tuuman ränniä.

Kuva

Kuva

Tällä setupilla ei oikein pelittänyt kunnolla, ahtoja keräsi vain 1.4 bar vaikka mynäpumpun ulkoisesta syötönsäädöstä oli kaikki otettu irti. En ruvennut enää tänä kesänä säädättämään pumppua ja muiden vikojen ilmaantuessa työnsin auton takaisin talllinperukoille.
Vastustuksista ja korihommista tarpeekseni saaneena kävin hakemassa hyväkuntoisen 300d farmarin johon otan tuosta turbodieselistä tekniikan sekä muut tarvittavat osat.

Kuva

Kuva

Uusi tulokas työnnettiin saman tien talliin ja purkutyöt käyntiin välittömästi.

Kuva

Kuva

On muuten myynnissä tuo 603 vaparikone ja 722.4 laatikko :thumbup:


Vanhalla taksilla ajellut lähes koko kesän ja hyvin toiminut turbotuksen jälkeenkin, tähän ruuvattiin tallin nurkasta löytyneet sportlinen jouset joista vielä otettiin vähän laikalla pois 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Käytiinhän tälläkin penkissä, kaikki 100hv/230nm :lol:

Talveksi on siis paljon hommaa ja työtunteja tiedossa, joten alettiin miettiä että pitäisi saada paremmat tallitilat. Tila löytyi yllättävän läheltä, nimittäin samasta rakennuksesta vain kerrosta ylempää. :) noin 100 neliötä neljälle autolle on vähän tiivis, mutta voittaa vanhat kellaritilat.

Kuva


Uusimpana ostoksena -95 vuosimallin facelift 200d, josta moottori sökö. Tämä tuli purkuautoksi jotenka jos tarviit osia nii yyveetä kehiin ! myös tuo vanha 300 turbodiesel on rullaavana myynnissä ! aika paljon löytyy sekalaista 124 romua löytyy, kysy !

Kuva
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Pistetäämpä omalta osalta stooria kehiin. Kesällä tuli ajettua paljon, tekniikka pelasi aikalailla moitteetta, mitä nyt muutama pikkujuttu vastusti. Autolle en jaksanut tehdä mitään, ajaa vain, oli motivaatio ja rahat vähän vähissä :P Muutenkin ensimmäinen kesäloma pitkään aikaan joten pitihän siitä nauttia!
Kuva

No, auton ajokorkeus rupesi loppukesästä oksettamaan joten siitä se ajatus sitten lähti, talven aikana olisi tarkoitus sovittaa palkeet tenavaan. Tehtävänä siis sommittaa joka nurkkaan lyhkäsempää iskaria ja nelipiirinen ilmajärjestelmä. Kokeneempia kavereita asiasta jo haastateltu, piirustukset on tehty ja vähän venttiileitä varailtu. Palaan asiaan kun saadaan valuuttaa. Samaan settiin vaihtuu alustan puslaa ja muuta kuluvaa kikkaretta.
Tehon lisäyksestä en ole vielä varma, tuleeko talvella mutta tarkoituksena olisi välijäähy, painekotelollinen imusarja ja sähköflekti ainakin nakata keulille.
Ja jos kesäksi ne ovipahvit saisi vihdoin ja viimein :lol:

Viimeviikolla tenava meni talviunille ja käyttiksen virkaa tuli vanhakunnon 200d toimittamaan.

Lopuksi muutama kuva kesältä. Risut ja ruusut ovat tervetulleita, myös osia saa tarjoilla :wink:
Kuva

Kuva

Kuva
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Jotain pientä saanu aikaan tallilla, 300d keula alkaa olla purettu

Kuva



takakaaressa oli pentä rupea näkyvissä, jotenka ajattelin vähä näyttää sille rälläkkää, sieltähän paljastui kiva pikku ylläri :thumbup:

Kuva

Tämän lisäksi on konehuoneen puolella pissapojan säiliön alla ruostetta, muualla ei haitaksi asti ole.
Pienen arvailun jälkeen hain motonetistä sedanin takakaaren, ja näyttäisi sopivan farmariinkin.

Kuva

varmaan lähipäivinä sovitan uutta kaarta paikalleen, jahka töiltä ja koululta ehtii :think:
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tänään taas useampi tunti tallilla rustattiin jos jonkun näköistä projektia, tässä meikäläisen tämän illan saldo, eli tuota takakaaren vaihtoa jatkoin siitä mihin eilen jäin, ja kuinkas ollakkaan vanhaa purkaessa ilmestyi lisää työtä ! Sisälokasuoja oli myös ajan kuluessa "mersuuntunut", joten uusiksi menee. Otin takakylkeä sen verran auki kun oli pakko ja sommittelin uutta kaarta paikoileen

Kuva

Kuva

Ihan ei mennyt kohdilleen vielä tuo kaari, täytyy siis viel kerran avata ja sovittaa uudelleen mutta se jääköön seuraavaan kertaan :thumbup:
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Oliko tuonne asti lahoa? Jos ei, niin ei kannattaisi nuin ylös vaihtaa.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

ei ihan noin ylös asti ollut laho, noin puoliväliin kaaren alareunasta ja tuosta korjauspalan yläreunasta. Miksikäs ei kannata noin ylhäältä asti korjata ?
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Vissii vähä myöhästä enää ottaa alempaa tuota auki :D

Tuota tuota, mikähän on kun kaikki kuvat on muuttunu pieniksi? Onko joku valvoja asialla vai mistä kiikastaa? :roll:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tänään käytiin choken kanssa irrottamassa tuosta purku 200d mersusta kansi, ja positiivisena yllätyksenä ei koneessa ollutkaan muuta vikaa kuin vuotava kansipahvi ( puski sinistä reilusti ). Onpahan varamoottori tuohon käyttis kaksataseen ensi kesälle, suunnitelmissa pientä tehonlisäystä :D

Muutama kuvakin tuli räpsittyä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja airaksela »

No tervettä peltiä on turha vaihtaa.
Jos nyt kävis niin että tästä autosta tuli ikuinen, niin ens kerralla vähän kettumainen vaihtaa kun on lahonnut nuin ylhäältä, ruostuu yleensä saumasta.
Ja jäishän siihen töppäys varaakin kun ei kerralla leikkaa nuin ylös.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Hiljaista ollut taas muutama päivä, en ole tuota takakaarta vieläkään saanut loppuun asti tehtyä, aina mukamas nii paljon kaikkea muuta tekemistä :D Kuten nyt syysloman ensimmäisinä päivinä vaihdoin käyttis 200 turbodeen kansipahvin, kun alkup. pahvi alkoi aika pian turbotuksen jälkeen vuotamaan öljyä sylinteriin ja nostajien luoma säännöllisen epäsäännöllinen rallatus oli kaunista kuultavaa :mrgreen: Ei tarvinnut ootella kannen plaanausta kun otin purkuautosta kannen ja käytin plaanissa ennen kansiremppaa, joten sai saman tien paiskata uuden pahvin ja plaanatun kannen paikalleen.

Mukava yllätys kuinka hyvässä kunnossa näytti olevan 900tkm ajettu moottori, sylinterissä näkyi hoonausjäljet vielä eikä suurta pykälää tuntunut yläosassa :thumbup:

Kuva

Uuteen kansipahviin laitoin tuttuun tapaan VHT liimat, tulevaisuuden varalle 8)

Kuva
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Nostellaampas vähän.

Mitään kovin ihmeellistä ei ole tenavalle tapahtunu, iskarit sain paikoilleen, löpölinjat tehty, pohjaa alettu putsaamaanvanhoista massoista ja välijäähy löysi tiensä keulalle. Kuvat kertokoot loput.

Kuva

Kuva

Kuva

Pahoittelut vielä tosta siivottomuudesta, motivaation puuskissa tullu touhuttuu ni ei oo malttanu :D
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Projektit edistyy pikkuhiljaa, olen pitäny korihommista vähän taukoa ja touhunnut kaikkea muuta.

Purkuautosta ylijäänyt 200d kone tulee ensi kesänä ton käyttis 2 satasen keulalle, meinasin että kurkataan koneen sisuskalut läpi nyt kun kone kerta on irrallaan. Eipä siellä ylläreitä ollu, hyvässä kunnossa näytti kaikki olevan. Vielä täytyy porata reikä lohkoon öljyn paluuta varten ja ehkä samalla laittaa turbon kk-laakerit ja porata niihin reiät. Suunnitteilla tähän 6mm pumppu ja vähän isompi ahdin 8)

Kuva

Kuva

Kuva


ST- projektikin edistynyt sen verran että 603 turbokoneen putsailin ja maalasin Bilteman moottorimaalilla.

Kuva

Vannekaupoilla tuli myös käytyä :D

Kuva
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

No nyt on edellisestä päivityksestä jo hävyttömän pitkä aika. Pahoittelen. Välillä ollut hukassa kortti, motivaatio tai rahat, pikku hiljaa ne on kumminki tullut kaikki takasin (paitsi tietenkin rahat). Paljon on taas tapahtunut. Viivytystä hommien aloitukseen toi parin kuukauden ajan se, että tuo kolme satku toimi käyttiksenä. Sinä aikana oli sitten aikaa touhuta tallin ja moottorin parissa.

Avaamattomalla 606 mennään nyt ja katsotaan kuinka käy. Kone käyteltiin lattialla ja todettiin ainakin käyväksi. Mosa sai hieman uutta maalia ylleen ja tiivisteitä sisuksiinsa. Koitetaan jos sais tehtyä maailman ensimmäisen mersun dieselin joka ei öljyä pihalle päin työntäis :lol:

Kuva

Vanha kone nyppästiin piakkoin pois keulilta kun auto saatiin talliin. Kone huoneen siistiminen, ylimääräisten osien pois repiminen, pikku reikien hitsailu ja muu hipostelu meneillään. Downpipe sai lisää tilaa itselleen. Konehuoneen ja konepellin sisäosan hulautan korin väriin sitten kun ahto- ja pakoputkisto on löytänyt tiensä konehuoneeseen.

Kuva

Kuva

606 nostettin Malzin kanssa yks ilta/yö keulille, että pääsee sommittelemaan jäähytys puolta kasaan.

Kuva

Griffinin alusyylari tuli USP Turulta, niin iso kun keulalle järkevästi saa. Hieman sinne joutui lisää tilaa tekemään. Malzilta lainasin cooleria sovitukseen ja 600mm levee sinne istuu kyllä nätisti. Griffinin ja coolerin yläkiinnikkeet vielä vaiheessaan. Pari spallin ohakasta flektiä täytyis vielä hommata motilta. Vaihteisto- ja moottoriöljyjäähyt letkuineen katsoa kuntoon ja sommitella keulalle. Sitten koko nippu taas purkuun ja ruisku kouraan.

Tiukka paketti siitä vaan tuli...

Kuva

Kuva

Coolerin kannakkeista tein irroitettavat, yläkautta kun tuommoista möhköä ei tuonne keulalle saa millään. Griffini nousee konetilasta pois ihan samallailla kuin vakio jäähykin :thumbup: Lukkopellistä tusailen myös vielä irroitettavan, toteutus on vielä hieman hautumassa.

Asiasta toiseen, millasia termostaatteja porukka on käyttänyt vaihteistoöljyjäähylle? Moparilta ainakin saa jonkinlaisia..?

Nyt saatiin taas hiukan kuva saastetta ilmoille, koitan päivitellä hieman useammin nyt kun jotain oikeesti tapahtuukin.

PS. Pakosarja tuli PTracingiltä, vaikka aluksi oli tarkoitus tehdä se itse. Kiitokset vielä Pyrylle kauniista käsityöstä :wink: kuvia sarjasta löytyy PTracingin topicista, jos jotain kiinnostaa!

Risuja&Ruusuja?

-Choke
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hyvältä vaikuttaa suunnitelmat! 8)
IG: @pyrytakkunen
Muhis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 17.12.2014 00:22
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Muhis »

Kappas näistäkin laitteista täällä juttua.

Kuvia sopivasti ja asiallista kerrontaa. Eiköhän sieltä ihan rivakkaa savukonetta tule ensi kaudelle :)
Lupaan kyllä pistää kampoihin.
T Bemarimulkku
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Juu täältä löytyy!

Tack! Tavote olis se ettei iha muun liikenteen jalkoihin jää ;)

Toivottavasti saat sen kasin sieltä ahdisteltua, haluun tulla sit ottaa tyypit :wave:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Hyvää joulua Mersufoorumin väelle!

Tosiaan, Joulumänööverit on mun osalta hoidettu jo, joten kirjotellaas tännekkin vähän.
Tämä kuukaus ollaa menty vähän tein itse ja säästin teemalla :) Lowtoyssilta tosiaan ilmarojuja odoteltu jo pitkä tovi, vielä n. viikko odottelua... Jubelta ostin vaparin imusarjan ja tehtiin itse painekotelo sen kylkeen. Omaansilmään istuu aika hyvin. Täytyy myöntää et mallia otettiin jo valmiista kotelosta :D

Kuva

Kuva

Uusi ahdin tuli tässä kuussa ostettua, Hx35 #12 pesällä. Pakosarja on vähän mietinnän alla vielä. Kyselty on jo mut tässäkin kohtaa seinäksi muodustuu, kuten tässä projektissa noin yleensäkin, raha :thumbdown: Mut noista ahdistelu hommista lisempää keväämmällä. Kuvassa ahdin jo viimekesänä paikoillaan olleessa halkosarjassa.

Kuva

Lisätäämpä tähän loppuun vielä muutama kuva joulun kunniaksi, et mistä tenavan kanssa on lähdetty. Päällepäin ei muutosta oikeen oo vielä tullu :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yks kyssäri vielä loppuun, mimmosia jarrukokoonpanoja porukalla on tenavassa ollut?

Edelleen risut ja ruusut on toivottuja, pientä keskustelua ois mukava saada aikaan.

-Antti
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Jep, hyvät joulut voorumin väelle!! :)

Ja tosiaan meimaa vähän mennä talliporukan yksin puheluksi niin kaikki ketkä topicia seurailee niin kommenttia ja keskustelua kehiin vaan! :thumbup:

Itse lähdin mini-lomalle keski-suomeen päin joulun pyhiksi niin on hetki aikaa hengähtää työ-koulu-talli kierteestä. Mutta näimpä täälläkin vaan auton alle pääsee tekemään jakopäätä pikkusiskon octaviaan! :lol: ei näistä näköjään eroon pääse...
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Kodetsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 11.09.2013 14:22

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Kodetsi »

Tästä topicista on paljon saatu motivaatiota omaan rojuun. :clap:


Onko näissä teijän vehkeissä vakioperät, kempit, asd.t vai mitkä kun näyttääs tuplaviivaa kuitenkin piirtävän? :)




Onko jäämässä minkäänlaisia pakosarjoja ylijäämäseks 603.sen kylestä? :think:
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Hyvä että jotain on motivoinut!! :)

Kyllä joka vehkeessä on vielä ihan vakiot avoperät. Kyllä se avoperäki pysyy lukossa ku suoraa piirtää.
Mersun vetarit ei kempistä kumminkaan tykkää ja nää värkit ei jääradalle tule :D asd on itsellä hakusessa ens kesälle mikäli budjetti antaa myöten!

Laita yv pakosarjasta. Saattais nurkista joutaakkin!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Eipä oo hetkeen tullu kirjoiteltua, taas tullut vaikka ja mitä touhuttua :D St projekti edistyy hitaasti ja varmasti, takakaari on nyt hitsailtu ja kittailtu. Vedin päälle paukkupullolla kiiltävää valkoista jotta näkyisi mahdolliseet virheet

Kuva

Kuva

Vielä täytyy hioa nuo paukkumaalit pois ja sitten hiontaväriä pintaan. Priima ei tullut mutta välttää, kuvia tulee sitten kun on maalattu 8)
Completokselta laitoin weitecin jouset tulemaan ja iskarit olis myös aikomus vaihtaa, ehkä e36 bemarin tolpat kuten Kimulla. Vaihdelaatikko lähtee pohjanmaalle vahvistukseen alkuvuodesta :wink:

Käyttis 200d alkaa katsastusaika lähenemään, pikkuisen alkaa kyllä jännittää :) muutoskatsastuslaput hommattu jo ja penkillä tuli käytyä, vaivaiset 97hv sieltä irtosi :thumbdown:

Kuva

Nykyään liikkuu jo vähän paremmin, porukalla vaihettiin pumppuun 6mm tapit, penkille ei vielä olla päästy pumppupäivityksen jälkeen. Joitais fiilistelykuvia tuli räpsittyä nyt kun tuli talvi tänne eteläänkin

Kuva

Kuva

Ahdin on edelleen sama vanha kkk24, suunnitelmissa vaihtaa vähän isompaan. Nurkissa lojuu schwitzerin s2a joka vaatisi läpikäynnin, voisi muuten olla aika soiva peli 601 koneen kaverina
Kuva
Viimeksi muokannut malzi, La 27.12.2014 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kuva arvoitus voorumin väelle: Mikä auto tuossa Malzin viimeisessä kuvassa? :think:

Ja niin, itsekkin jotain sain tuossa aikaiseksi ennen joulun viettoa, lukkopelti on nyt myös irroitettava. Toteutus siisti ja simppeli, mutta pysyköön ainakin toistaiseksi salassa :silent: :wink:

Konehuoneen pohjatöitä pääsisi jo tekemään jahka kinkku on hieman sulanut. Heti kun palkka löytää taas tiensä "tuhlaustilille" niin ahdin, ahtoputkistohilppeet ja DP osat pääsee ostolistalta pois.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja edin »

Komee talli ,makeita mersuja ja hyviä kuvia!
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Vastaa Viestiin