Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kiitoksia! :thumbup: Yritetään parhaamme tehdä priimaa :)

Talli oli metsämäen raviradan lähistöllä, siitä talliporukan nimi juontaa juurensa! Ollaan kohta jo pari vuotta vaikutettu Liedon liepeillä!!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Vähän on taas jääny vähälle tänne päivittäminen, viime kesä oli aikamoinen katastrofi, lyhyesti summattuna :
Kuten tuossa viime keväänä jo tänne kirjoittelin, ahdin hajosi heti kättelyssä. Tilalle vaihdoin hx52 ahtimen, ja ensi koeajolla sitten meni kanget kieroksi ja eikun uutta konetta keulalle. :crazy:. Tässä kohtaa jo alkoi olemaan positiivinen fiilis että ehkä se tästä vielä onneksi muuttuu, mutta ei. Eka koeajo uudella moottorilla ja laatikko heitti kokonaan toimimasta. Mikään vaihde ei mennyt päälle eikä öljy kiertänyt jäähdyttimellä :wtf: Työntämällä sitten takasin hallille ja saman tien paketti keulalta pois. Ensimmäinen ajatus oli että turbiini ei ole mennyt kunnolla kohdalleen ja rikkonut öljypumpun rattaan, mutta paljastui että öljypumppu oli ehjä. Soitin JM koneelle pohjanmaalle ja loota lähti sinne korjattavaksi. Ilmeisesti oli päässyt pieni roska öljynkiertoon joka sitten aiheutti toimimattomuuden.
Sain laatikon korjattuna takaisin pari päivää ennen juhannusta ja päätin että juhannuksen viettoon pitää päästä mersulla, joten muutama pitkä talliyö oli edessä. Meinasi alkaa jo ihan oikeasti huvittamaan kun taas sain moottorin ja laatikon takaisin nippuun, ja käytin lämpöiseksi niin vesipumppu alkoi vuotamaan. Siis tämä sama moottori mikä vielä kaksi viikkoa aikasemmin toimi hienosti eikä vuotanut ! :wtf: Juhannusaattoa edeltävänä iltana sitten uus vesipumppu paikalleen ja vuoto loppui. Taas koeajolle, ja vedot oli ihan hukassa eikä ahdot noussut.....> Hx52 pakosiiven välissä oli metallin palanen ja pakosiipi entinen !! :twisted: :twisted: Noh, tästä ei masennuttu vaan vaihdoin hyllysstä hx50 holsetin paikalleen ja pääsin kuin pääsinkin juhannuksen viettoon mesellä 8) Hukkis ei toimiut alkuunkaan ja ahtoja oli 1 bar, joten voimaa ei juurikaan ollut mutta pääasia että auto toimi muuten. Juhannusreissusta paluumatkalla alkoi löpö haisemaan, ja huomasin että kaikki suuttimien kupit täynnä dieseliä ja kammion välistä nousee kuplia, laturi hajosi ja startti lakkasi toimimasta.. :mrgreen:
Näiden jälkeen aloin perehtymään hukkaportin sielunelämään, ja kokeilin jos jonkinnäköistä eri viritystä vastapaineohjauksella. Loppujen lopuksi paras toimivuus tuli kun nakkasin kaikki vastapaineohjaus systeemit mäkeen ja laitoin 3 BAR jousen, joka aukeaa pakopaineella. 3 Bar paineella ja 180cc syötöllä oli aika kovat menohalut kyllä 8)
Jotta ei menis ihan ruusuilla tanssimiseksi niin sitten yksi ilta kotimatkalla huomasin öljyvuodon auton alla, vaihteistoöljyä tuli ihan solkenaan laatikon ja koneen välistä. Meni maku koko perkeleen laitokseen ja työnsin sen talviunille ja siellä se makaa tänä päivänäkin vielä, enkä ole mitään tehnynt autolle.
Tarkoitus olisi ottaa mersu taas työn alle alkukesästä kun saan muut projektit alta pois. Suunnitelmissa olisi kunnostaa se 606 kone, josta viime keväänä taittui kanget. Herlvein pumpun myin pois, joten jotain pitäisi kehitellä sitten tilalle. Varmaankin päivittelen taas kun alkaa jotain tapahtumaan :thumbup:
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Jaahas, pistetääs tännekin vähä päivitystä tenavasta. Vähän jäänyt vähiin tännepäivittely. Mutta nauttikaa:

Jatketaas kertomuksia.

Acs jälkeen tuli pieni notkahdus tallilla olemiseen, ja auto ei niinkään kiinnostanut. Viikon verran oltiin pois tallilta kunnes iski todellisuus vastaan että Autosaloon messut on pian edessä. Acs tenava siis oli aika raakileena näytillä, jarrut, kardaani, vetarit ja paljon konehuoneesta uupui, nämä saatiin autosalooneille valmiiksi, joskaan käyntiin ennen messuja ei autoa saatu. Itse Autosaloon oli omalta osalta aika farssi. Näkemykset pimeästä ja hämärretystä tunnelmavalaistuksest ei aivan kohdanneet, joten jokanen voi kuvitella miltä noin tumma auto parin led työvalon valossa näyttää...

Autosaloonista kun oli toivuttu niin alko koneen käynnistys, iha putkeen se ei mennyt mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Alkuun tuntui ettei mersu pidä mitään nesteitä sisällään (mikä ei nyt sinällään yllättänyt) mutta parin tiivisteen vaihdon jälkee homma rupes pelaamaan.
Sitte odotti se koko talven jännittänyt ensikäynnisty, muutaman hyppyjohdon tekemisen jälkeen käännettiin avaimesta ja lyötiin vehkeet käymään, ja hyvinhän ne kävikin. Sen jälkeen sai ruveta putkiston ja ahtoputkien tekoon ja niputtaa konehuone loppuun. Öljyn jäähyille tehtiin muutama kikka, niistä kuvia kunhan saan imusarjaa irrotettua ensin.

Tällä viikolla oli Kauppakeskus Myllyssä autotapahtuma, hienosti sujui, mitä nyt toistatuhatta alakoululaisen sormenjälkeä ympäri autoa :x Myllyyn myös ajettiin ensikertaa, ja voipojat, voisin sanoo et rakastuin tähä autoon uudelleen, tuntu älyttömän hyvält ton rakentamisen jälkeen ajaa. Yks kännynäpsy jokirannasta jonka allu_ nappas Kuva

Jä tänään tuli haettua vähän palikkaa tenavaan, tietäjät tietää, fitted festeillä näkyy päivitetty versio tenavasta ;) Kuva

Nostellaas hiukan, tälläkertaa ei ihan turhaan.

Itse autolle ei oikeestaan mitään ole tapahtunut, hiukan säädetty, hukkaportti lisätty pakosarjaan, penkissä käyty ja mikä parasta, märkä leima papereissa!

Kuva

Cossun korisarjaa varten on kiinnikkeet hommattuna, mutta vanteet vieläkin aika auki... Kuvia nykykuosista ei oikeestaa oo ku tää, instagramista nimimerkillä kimuofficial voi seurailla jos nappaa.
Kuva

Seuraavaks korisarjan mallailuu, fittedeillä nähään!

Elikkäs, Fittedeille ei saatu korisarjaa paikoilleen, turhan tiukka aikataulu sekä muutamat vastoinkäymiset tulivat eteen. Hieno reissu se oli silti, sai vähän visiota omaan touhuamiseen, sekä kanssa harrastajien näkökulmia jo tähän mennessä tehdystä työstä.
Kuva

Kesän mittaan käytiin Pifun kanssa kuvaamassa.
KuvaKuvaBagged W201 by Jonny Keihäs, on Flickr" />

Muuten kesä sitten menikin aikalailla vaa ajellessa ja cruisinkeja kiertäen, kunnes kerran syyskuussa käytiin Raumalla... Oltiin ajamassa jo takas Turkuun kun lakkas käymästä kaikilla, tienpäällä en saanu selvitettyä että mikä vaivaa, joten tehtiin Raumalle.
Kuva
Kyl se sydäntä hiuka riipas kun viikonverran auto seiso taivasalla ja toisella paikkakunnalla. Seuraavalla viikolla käytiin talliporukalla hakemassa auto kotiin. Tässä kohtaa kesällä saatu motivaatio varisikin iha kokonaan. Tallilla ei tullu parii kuukauteen oikeen käytyä. Joulukuussa sit tuli vähän niikun havahduttua et ryyppääminen on huomattavasti kalliimpi harrastus mitä autot, joten oli siirryttävä tallin puolelle.

Moottorista ei löytynyt oikeestaan mitään muuta kui rikkonaiset suuttimen pohjaprikat. Suhteellisen kärsimätön kun olen, en malttanut oottaa ja kokeilla uusilla prikoilla vaan nostin moottorin laatikoinen päivineen pois ja nyppäsin kannen irti. Kannen poisto siksi koska viimetalvena lohkon tai kannen oikaisussa on käyny joku kämmi, koko kesän auto vuoti öljyä kansipahvin välistä. Laatikon kun irroitin, huomasin että kampiakselin takastefa oli vähän falskannut, tai stefaa pitävä runko. Sama se on sitten purkaa koko paska ja kattoo mitä moottori on syöny. Nyt tulee sitten uusiksi laakeroitu alakerta, uudet ö-pumpun hilppeet ja ehkä uudet männänrenkaat.

Moottorin aiheuttamasta järkytyksestä kun oli selvitty, sai vihdoin naittaa korisarjaa paikoilleen. Vielä en ole kuin mallaillut, mut vähän saa ensimakua miltä tulee näyttämään. Takapuskuri ei ihan suoraa istunut, edellisellä omistajalla sarja ollut popniiteillä kiinni, joten oli vähän jokasuuntaan kieroutunut. Lämmöllä oikeni onneksi tosi nätisti.

Kuva

Kuva

Kuva


Sarja tulee siis korin väriin, nuorentaa auton ilmettä huomattavasti. Mut tästä on hyvä jatkaa.

Eli korisarjaa oon vaihteleval motivaatiol lyöny kasaan. Älyttömän aikaa vievää puuhaa, koska nippeleitä ja nappeleita on iha tolkuttomasti. Hantin puoli rupee olee iskussaan, ainut et helmat ei jostain syystä istu ihan kunnolla, liekkö tenava viimekesän peaujen johdosta kasvanu... Kaarilevikkeet liimaillaan sitte lopuksi kiinni.
Kuva

Kuva

Sitte se mitä moni tältäkin palstalta on mulle moneen kertaan sanonut, hommaa ne vanteet. No nyt on vanteet hommattuna, muutamien positiivisten sattumusten kautta, ja oon aika tyytyväinen. Hieman joutuu pelaamaan spacereitten kanssa toistaseksi, tai no kattoo miten nyt saadaan sit lopullisest istumaan, kaarilevikkeet tuo hieman haastetta.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraaks sitte kuskinpuolelta korisarja kiinni ja moottorin kimppuun.

Tiivistettynä, viime kesä oli oikein hyvö, vaikkei kaikki mennytkään ihan nappiin. Kevät taas häämöttelee joten pitäisi pikkuhiljaa olla auto ajovalmiina.

Jatketaan pian.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

pikku vinkkinä, tuohon cossun etupuskuriin istuu nätisti e36 m3:n etulippa.

Kuva

tuossa hieman tökerö toteutus. parempi tulee kun lyhentää sen puskurin päädyn tasalle.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Täytyy kattoo jos ton cossun sarjan ajanmittaan päivittäis evo1 sarjaan niin siinä tulis se lippa myöskin. Toi e36 lippa ollut myös mietinnässä.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Jaahas, vuoden päivät näköjään viime kirjoittelusta :? Tehään nyt tällänen pieni tiivistelmä viime kesästä, stoori on kopioitu toiselta foorumilta joten teksti saattaa hiukan hyppiä mut toivotaan et seuraavasta jotain selkoa saa.

Lyhyesti alkuun tiivistäen, viime kesä ajettiin ja nautittiin tenavasta täysin rinnoin, ulkonäöllisesti se mun unelma-auto. Mut sitte ite lainauksiin:
Vanteet sain valmiiksi, tietystikkään kuvaa valmiista ei ole uudet keskimerkit paikallaa. Väri on mersun champpion silber, omaan silmään toimii kivasti. Taakse tuli 225/35 renkaat, eteen 190/40. Kaaret pitäisi vielä mankeloida, niin istuu erittäin kivasti. Kuvassa näkyy myös tuo cossun takaspoileri joka tuli laitettua.
Kuva
Kuva

Puskureiden törmäys listat sekä maski maalattiin mustalla, omaan makuun auton ilme muuttu huomattavasti parempaan suuntaa.
Kuva
Kuva
Tässä auto saa hiukan luonnonvaloa osakseen sekä uudet keskilätkät jotenki näkyy.
Kuva
Enää puuttuis lähinnä moottori, näyttäis kyllä siltä et tällä oltais jämille tulossa!
Kuva

No Jämille (CDLC tapahtuma) ei päästy, tietystikkään. Pari päivää ennen Jämin reissua linnottauduin tallille ja hommia painettiin loppuun asti, tällä kertaa se ei riittänyt:

Jos vaikka kerrotaan pieni stoori aiheesta #jämiprep :lol:

Elikkäs, tuli tosiaan herättyä kesään tossa viikko ennen Bigmeettiä, nyt kokemusta rikkaampana voin sanoa et ensvuonna otetaa pari viikkoo aikasemmin. 25.5 multa käytännössä puuttu moottori kokonaan, vanteita ei oltu sovitettu, kaaret mankeloimatta ja flaret liimaamatta yms. Yms. No moottori saatiin hyvissä ajoin nippuun, ihan peruskauraa tollasen kivikautisen moottorin kasaaminen, tietty hiuka huolellisuutta sekin vaatii. Suurin osa ajasta kulu siihen ku osia putsas ennenkö laitto paikoilleen, ideana oli kuitenki jämillä kuvailla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
No, moottori ja laatikko saatiin Ma-Ti yöllä paikoilleen, sen jälkeen alkoi armoton niputtaminen. Hommat meinas kaatua jo aikasemmin viikolla, kun ei löytynyt pumppua moottorin kylkeen. Epähuomiossa olin oman pumpun säätämisen kokonaan unohtanu mutta onneksi kaverila löyty vaparin vakiopumppu perjantaina. Alkku kävi viikolla kaaret mankeloimassa, niin saatiin kaaret liimattua kiinni.
Kuva

Perjantai iltana siinä 22.00 suunnilleen saatiin vehkeet siis ekaa kertaa käyntiin, kaikki vaikutti lupaavalta. Siinä sitten rupesin keulaa kasaamaan ja sen kun sain nippuun niin vesiä koneeseen. Siinä kohtaa hommat meni vituiksi. Jostain vesipumpun tietämiltä oksensi kaikki nesteet pihalle, ni ei muuta ku puretaan taas ja ihmetellään, kasataan ja taas puretaan. Siinä meniki sitten koko Pe-La yö lauantaina huomasin mokan siinä 13.00 aikaan mut peli oli aikalailla pelattu siinä kohtaa. Mutsin kauppakassilla sitte pelipaikoille. Mokana oli se että mulla on ihan loppupään lohko, se on vähän erilainen vesikanavien suhteen. Vesipumpun koppa mulla oli erinäisistä syistä alkupään moottorin kyljestä.
Kuva
Kuvassa oikealla osa joka ton lohkon kylkeen kuuluisi.

Jämiltä kun selvittiin kotiin, niin sai sitten rauhassa kasata auton loppuun. Nyt ei mitää erityistä vastoinkäymistä tullut vastaan. Vihdoinkin pääsi pesemään ja vahaamaan tenavan. Kuvat kertoo loput, oon enemmän ku tyytyväinen lopputulokseen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ton Jämin reissun jälkeen ajeltiin hetki vakio pumpun kanssa, Ruotsin reissun jälkeen lyötiin itsetehty 7mm pumppu paikoilleen, ja autosta tuli vielä parempi. Näillä mentiin loppukesä:

Ruotsissa tuli käytyä Gatebilissa, muutamassa cruisingissa sekä Fittedeillä, kuvia alempana. Myös Gti-lehteen tehtiin juttu, hattua voi nostaa lohjan suuntaan, alla olevasta linkistä pääsee katsomaan viime kesän lookin tarkemmin, pieni tarinan tynkä löytyy myös. Gti juttu tenavasta

Kuva

Kuva


Kesän mittaan tulin muutama osahankita tehtyä, yksi näistä on Amg ratti. Suht ryypätty, mistä se ajatus sitten lähtikin.
Kuva

Eli tulevan talven suunnitelmat, niitä meinaan on. Sisusta tullaan verhoilemaan täysin, ettei tästäkään tai omasta olemisesta tehä liian helppoa, niin ompeluhommat hoidan itse :o Äiteeltä tuli lunastettua tollanen vanha Brother merkkinen teollisuuskone, youtube auki ja opettelemaan :lol:  Hiukan oon saanut nyt treenattua, tässä kohtaa ainakin saa olla ihan tyytyväinen omaan tuotokseen. Kuvissa hiukan myös osviittaa värimaailmasta. Aika hyvin sain kankaat leikattua, siten että niitä saa runnoa paikoilleen, jolloin rypyt häviää.
Kuva
Kuva

Eikä tässä vielä kaikki :D
Jostain tuli päähänpisto myydä tekniikka. Ensi kesäksi siirrytään nykyaikaan, eli savuttavaa kammiokonetta ei enään tämän tenavan pellin alla nähdä.

No sittehän paska osu tuulettimeen ja kovasti. Alkuperänen suunnitelma oli ryhtyä rakentamaan teini-bemaria mersun moottorilla, mutta jotenki sit päädyin pistää pakan sekaisin ihan kokonaan. Toivotaan et tää palkitsee, ompahan jotain erilaista.

tein yhden koevedoksen etupenkistä ja se onnistu siinä määrin että uskalsi varnisaiset kankaat sisustaa varten ostaa. Pilareita ja muita pikkuosia on tullut päällystettyä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitte ois aika tännekkin tarinoida tekniikasta, osa on saattanut instagramista jo saada osviittaa. Mutta tosiaan, tuli haettua tollanen vm. 2002 w210 270cdi, joka sitten purettiin osiin. Ko. autosta otettiin moottori, vaihteisto, kardaani, moottorinohjaus ja sähköt, virtalukko ja rattilukko talteen. Itse moottori meni suoraan paikoilleen, mutta muiden komponettien kanssa on ollut pientä vääntöä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Moottorin ohjaus, laatikon ohjain ja kaikki muut tärkeät sähköt tuli sijoitettua akun paikalle. Itse purkki on lainattu väyrysestä, mutta aika rankasti pilkottu jotta se tenavaan saatiin mahdutettua.
Jottei tää touhu liian tylsäks menis, nii pitihän tota virittää :lol:
Tuli osteltua garretin GT2359v 320cdi moottorin kyljestä. Ahdin lähti samaa kyytiä Lappeenrantaan Pro-Turbolle, siellä siihen vaihdetaan siivet ja se huolletaan. Uudet suuttimet tuli myös ostettua samaisen moottorin kyljestä, ja myös ne lähtivät laitettavaksi :twisted:
Korkeapaine pumppu tuli om628 400cdi kyljestä. Jännityksellä odotetaan mitä sieltä pyörältä todellisuudessa irtoaa, kun laatikkoa mennään rullille säätämään. Vaihteistoksi tulee näillä näkymin tuo väyrysessä ollut 722.634 laatikko ofgearin standalone ohjainpurkin kanssa, siirrytään siis kerralla kunnolla digiaikaan :P Jatketaan vaikka sitten kun vehkeet on saatu käymään :arrow:


Sitten tähän päivään. Vielä ei oo auto ollu käynnissä, syynä puuttuva ahdin. Täytyy ruveta soittelemaan Pro-Turbolle, siellä on tiet sulat jo pian. Sähköt on kuitenkin ollut päällä, ja näyttäisi että kytkennät on jollainmäärin toistaseksi onnistunut.
Toivon että tällä saa jonkun näköistä keskustelua aikaa, yksi syy pitkään taukoon on se, että yksinpuhelu on aika tylsää.

Ps. Vinkkejä 5syl moottori+722.6 loota kardaanille otetaan vastaan, saisko jostain suoraa soviteltua sopivan?
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Hyvän näköistä jälkeä!

Hienoa että löytyy uskallusta myös ompeluhommien tekemiseen.
Oletko avannut moottoria tai tehnyt vielä mitään isompaa remppaa sille?
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja simoks »

Komee laitos ja paljon olet tehnyt kyllä tuohon. Jollain sairaalla tavalla noi brabukset istu paremmin mun silmään tuohon :D Mikäs syynä cdi-tekniikan vaihtoon?
W210 E320cdi
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Todella siisti laitos ja mukava nähdä kuvienkin muodossa miten tuollaiseen vanhaan mersuun saa istumaan tuollaisen nykyaikaisen moottorin. Seuraillaan tottakai!
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Moottori on toistaseksi ihan avaamaton, noita saa markalla uusia joten en nähnyt aiheelliseksi avata. Brabuksista kyllä tykkäsin ennen tuota korisarjaa, korisarjan kanssa ne ei sit taas istunu alkuunkaan.

Mut ite aiheeseen, se kävis nyt, ne joilla facebook löytyy, voi käydä kurkkaamassa: " onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavaks saa ruveta niputtaa konehuonetta urakalla.
Nabsu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 08.12.2018 22:52

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Nabsu »

Sellaista vaan jäin pohtimaan, että millä tuollaisen saa muutoskatsastettua tuon kokoiselle koneelle? Ekö mene jo heti kättelyssä väännöistä yli sen noin +20% mallisarjan tehokkaimasta? Evo malleissa suurin vääntö 245 ja amg versiossa 317. Onnistuuko poikkeus luvan hakeminen trafilta vedoten amg malliin?
Kaikin puolin mahtava projekti :thumbup:
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Nabsu kirjoitti:Sellaista vaan jäin pohtimaan, että millä tuollaisen saa muutoskatsastettua tuon kokoiselle koneelle? Ekö mene jo heti kättelyssä väännöistä yli sen noin +20% mallisarjan tehokkaimasta? Evo malleissa suurin vääntö 245 ja amg versiossa 317. Onnistuuko poikkeus luvan hakeminen trafilta vedoten amg malliin?
Kaikin puolin mahtava projekti :thumbup:
Trafia kiinostaa vain moottotin teho, koko ja paino. Vääntö saa olla mitä vain.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Nabsu kirjoitti:Sellaista vaan jäin pohtimaan, että millä tuollaisen saa muutoskatsastettua tuon kokoiselle koneelle? Ekö mene jo heti kättelyssä väännöistä yli sen noin +20% mallisarjan tehokkaimasta? Evo malleissa suurin vääntö 245 ja amg versiossa 317. Onnistuuko poikkeus luvan hakeminen trafilta vedoten amg malliin?
Kaikin puolin mahtava projekti :thumbup:
Oho, ihan menny ohi silmien tämä kysymys. Mutta joo, alkujaan tuo mun tenava on 2.5tbo eli moottorin koko kasvoi vain 0.2l, teho "48"hv ja moottorin paino n. 10kg alkuperäisestä. Tuon kammiomoottorin kanssa tuli jo Cosworthin alusta muutoskatsastettua, joten n.240hv saisin laillisesti paperille tehoa ottaa. Luulen että trafi ja kaikenmaailman viherpiipertäjät ovat vain tyytyväisiä tästä moottorin vaihdosta.

Vähän huonolle jäänyt päivittäminen ( auto toimi melkeempä koko kesän moitteetta joten luppoaikaa ei jäänyt :D ) mut voisin koittaa rustailla kesän sattumista ja tulevan kesän päivityksistä selostuksen.
Vastaa Viestiin