Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Kokeillaan nyt vielä tätä kautta, kommenttia ja yleisrä keskuskustelua ois kiva saada topickiin.

Eli tenu ollut viikon verran ajossa. Alusta toimii todella kivasti. Ongelma koskeekin nyt tekniikkaa.... Avaimesta kääntää, niin ei mieti yhtään että lähteekö käymään, käy myös todella nätisti tyhjää, kierrokset ei humppaa yhtään jne.

Kierroksilla ei mustaa tule yhtään eikä ahda. Kiertää sinne 2700 asti ja sit rupee "rötäämään" ja nykimään. Alkulääkkeeksi vaihdoin suodattimet ja varmistin ettei tankin sihti ole tukossa. Ei vaikutusta. Ahtopaineet ei nouse yli 0.7 bar. Tehtiin myös testi että painettiin käsin morkoolille kilon verran, eli se on ruksittu yli. Pumppupenkissä toimi hyvin ja sieltä n.100cctuli tavaraa.

Oisko vinkkejä? Sitte kyssärinä, voiko löpölinjassa 6mm putket, n 30mm pitkät tehä tota? Muuten siis 8mm.. Jos ideoita on niin olisin enemmän kuin kiitollinen, voi myös soittaa numeroon 045 231 2131 jos saatais tää pulma ratkastuu.

-Antti
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Yx ehdotus olisi.

Sullon vaihtunu pa-linjojen banjopultit ristiin eli se joka kuuluu olla siellä pumpun kyljessä paluupuolella ja suotimen kyljessä.

Se joka kuuluu olla siellä pumpunkyljessä niin siinä on pikkureikä joka takaa sen että pa-linjasa tulopuolella on pikupaine kokoajan riippumatta kierroksista tai kuormituksesta. Sit kun tuo pikkureikäinen sattuu olemaan suotimenjalassa pa-linjassa joka menee pumpulle niin just tuo oire on valmis :wink:
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Kiitoksia!

Nii onko nyt kyse siitä itte pultista vai siitä banjosta? Kun me vartavasten katottiin että paluupuolelle tulee se venttiilillä varustettu banjobultti. Siitä kumminpäin se paluuletku meni paikoilleen, niin ei oo varmuutta.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja PTracing »

kimu kirjoitti:Kiitoksia!

Nii onko nyt kyse siitä itte pultista vai siitä banjosta? Kun me vartavasten katottiin että paluupuolelle tulee se venttiilillä varustettu banjobultti. Siitä kumminpäin se paluuletku meni paikoilleen, niin ei oo varmuutta.
Pultissa on se "takaisku" ja banjot josta pultit menee läpi on normaalit joka paikassa, eli ei oo väliä kummin päin paluuletku on paikoillaan. Ei kait siinä muuta voi olla kun siirtopumppu rikki jos syöttöpumppu pelaa oikein ja on oikealla kierroksella.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikö banjojen reijissä ole eroa? jotenkin muistelisin, että niissäkin oli kokoeroa. voin olla väärässäkin. siis niissä banjoissa, mitkä tulee ja lähtee pumpulta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja PTracing »

pera8x kirjoitti:eikö banjojen reijissä ole eroa? jotenkin muistelisin, että niissäkin oli kokoeroa. voin olla väärässäkin. siis niissä banjoissa, mitkä tulee ja lähtee pumpulta.
Joo onhan siellä 2 erikokoista pulttia ja banjoa, mutta banjot on ihan normaaleja joka paikassa ettei ne sisällä mitään venttiilejä tms.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Täytyy tänään ihmetellä viel. Voiko se paluun takaisku siinä banjobultissa kusta läpi? Mut tänään koitan vaihtaa siirtopumpun ja katon onko oikeella ajalla pumppu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mittasin omasta siirtopumpun ja syöttöpumpunvälistä polttoainelinjan paineen. Sitä ennen tarkistin sen paluupuolen banjon pultin jossa on takaisku ja se pieni reikä. Olivat kunnossa. Se takaisku ei saisi vuotaa. Cleanerilla pesin ja paineilmalla kuivasin Sit ihan suulla imemällä koitin takaiskun. Suulla puhaltamalla pitäis tulla ilma läpitte.

Paine sähköpumpulla oli 0.2 bar luokkaa tyhjäkäynnillä. Oman siirtopumpun kanssa en mitannu. Paineenmittaukseen käypi ihan ahtomittarikin kun vaan kattoo ettei letku vuoda mitarin juuresta niin letku ei täyty p-aineestakaan. Samalla selviää voisiko vika mahdollisesti olla siirtopumpussa. Polttoaineensaantiin tuo kuvailemasi vika sopisi. Siirtopumpuissa ainakin joissain on vaihdettavia tiivisteitä. En osaa sanoa voiko ottaa ilmaa sitä kautta?

Juu ja vielä selvennykseksi se pienireikäinen pultti jossa takaisku se kuuluisi olla siinä 2pytyn kohdilla lohkonpuolella pumpunkyljessä kiinni. Siitähän se paluu suotimelle takaisin tulee.

Lisätään vielä senverta että eikös se suuttimien ylivuoto tule suotimenkylkeen justiin tuohon samaan paluuseen mikä pumpultakin tulee? No jos se pikkureikäbanjo on siinä niin voipiko siitä tulla murhetta meinaan silloin siirtopumpun paine on myös suuttimien paluuletkuissa? Ei tuosta taida muuta murhetta olla paitsi jos suuttimien ylivuotoletku valskaa ni moottorinpäällys on aikaäkiä naftan vallassa. Ainoastaan jos se pikkureikäpultti sattuu olemaan pumpulle menevässä banjossa kiinni ni sitte on murhetta vois epäillä?
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Eipä ollu siirtopumpusta vika... Ajotus täytyy kattoo vkl aikana kuntoon, ja koittaa kannusta letkut suoraan siirropumpulle.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Täytyy täälläkin vielä kiittää jaria!
Aikasemmin noita pumpun banjoja kattellut vähän huolimattomasti. Pieni reikäinen banjopultti oli eksynyt pumpun tuloon. Tollasesta alle millin halkasialla olevasta reijästä ei löpöö oikee tahdo tulla läpi :D kaks kiloo saatiin imusarjaan painetta, avaamattomalla mosalla sitä täytyy vähän rajata...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä että tuli kuntoon :thumbup:
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Hieman vastustaa täälläkin :D pieni kone rikko kävi. Kone purettuna nyt, kaikki laakerit ottaneet itseensä, kaksi runkolaakeria päässy pyörähtää pesässään. Lohko ja kiertokanget ehjää, kampura menee vaihtoon! Jatketaan kun tili näyttää taas plussaa! Jos kuun vaihteessa saisi vehkeet takaisin tielle!

Eipä se onneks kesä oo edes vielä alkanut kun pihalle kurkistaa :D
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
PekkaC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 08.07.2015 23:51

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja PekkaC »

Nätin näköiset tilat on poijjaat saaneet aikaiseksi 8)
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Alkaa ajokausi olemaan paketissa tältä vuodelta. Kesän aikana ei tarvinnut juuri muuta tehdä ajaa ja vaihtaa öljyjä, auto toimi koko kesän nöyrästi lukuunottamatta yhtä hajonnutta vetoniveltä.
Käytiin mesellä dynorullillakin ottamassa muutamat vedot, lukemiksi tuli 365hv/ 550nm ahtopaineen ollessa vain 1.5 bar. Ajossa ahtoja oli aluksi 2 bar ja loppukesästä mentiin liki 2.5 bar paineella eikä massapahvi antautunut missään vaiheessa :thumbup:

Auto odottaa vielä katsastusta ja kun katsastusmies on lyönyt leiman paperiin niin mersu menee talviunille. Toimettomana mersu ei tule makaamaan pukkien päällä, vaan jotain pientä päivitystä tulossa.

Ajatus oli alkaa 603 konetta rakentamaan mutta Raptecilta tuli ostettua kunkkukone, joten kapeakantisen virittely saa nyt jäädä toistaiseksi.

Kuva

Talven aikana olisi myös tarkoitus vaihtaa taka-akselille normaalit iskarit ja hävittää tasonsäätö järjestelmä. sisustaan tulossa muutoksia budjetin sallimissa rajoissa. Hurjimmat visiot olisi että sisustasta revitään kaikki ylimääräinen pois, turvakaaret ja kaksi penkkiä monipistevöillä. :mrgreen:

toivottavasti joku jaksaa lukea näitä sepustuksia, taas alkaa rakennuskausi joten jotain tarinan tynkää tiedossa.. 8) Seuraavaksi 606 sovitusta ja pakosarjan tekoa...

Käyttöautoksi hommasin sen ainoan oikean eli 200 danielin :D Aina pitää olla joku projekti, joten pulttasin 300 turbodieselin vakioturbon ja omatekoisen 6mm pumpun tähän kiinni.

Kuva




Muutama fiilistely kuva kesältä :

Kuva
Kuva
Kuva
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

St projekti oli pari kuukautta syksyllä melkein jäiissä, mutta viime aikoina taas saanu yhtä ja toista pientä tehtyä. Pakosarjan tekoa harjoittelin muutaman illan ja päädyin sitten itse tekemään pakosarjan. Vielä ei ole ahdinta hommattuna mutta käytin sovituksessa tallikaverin hx52 ahdinta.
Imusarjan toteutusta punnitsin pitkään että teenkö ihan 3 tuuman alumiini putkesta joka hitsataan vakio imusarjaan ja parin sentin railo väliin, mutta päädyin ostamaan Amw Dynoworksilta muotoon prässätyn kartioputken, joka hitsattiin sitten vakio imusarjaan.

Kuva

Pakosarja vaatii pientä viimeistelyä vielä

Kuva
Kuva

Parhaillaan menossa takapään iskunvaimennuksen pävitys eli tasonsäätö saa väistyä ja alle sovitan Hiacen iskarit sedanin alatukivarsilla. Kuvia ja pientä tarinan tynkää luvassa tästäkin..
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Päivitellääs tännekkin jotain, tullut enempi tuonne cdlc foorumille kirjoiteltua sekä facebookkiin päiviteltyä. Eli jos jengii kiinnostaa, niin facebookista löytyy koko kööri nimellä Skogsbacka Racing, sinne oikeestaan aina tulee julkaistua kun jotain tapahtuu :)

Mutta itse tenavaan.

Auto toimi koko kesän aika kivasti, kuten myös alusta, mitään isompia murheita ei ollut. Syöttömurhe kun saatiin selätettyä, tuli ahtopaineet rajattua syötöllä 1.5 bariin. Eipä siellä voimaa juurikaan ollut, mutta kiva ajettava. Loppukesästä koitti leiman aika, määräaikaiskatsastuksessa tuli liikaa pieniä huomautuksia, joten auto otettiin jo syyskuussa työn alle. Talven aikana tarkoitus uusia kaikki alustan osat laakereita ja tukivarsia myöten. Jarruihin ja tekniikkaan tulossa myös päivitystä. Acs 2016 laitoin kyselyä myös, josko sais auton tuoda näytille.Aikaa sinne on 99 päivää, eli hullun tavalla saa painaa hommia :D seuraavaksi copypastea toiselta foorumilta, liikaa teksitä ja muistettavaa. Loppuun vielä lisäys tämän hetkisestä tilanteesta.

Päivitellääs vähän mitä tenulle kuuluu.
Eli kesä meni vilisten silmissä, tänä kesänä ajokausi jäi lyhkäseksi, tällä kertaa leiman puutteen vuoksi. Leimalle olis pitäny vaihtaa puslaa ja laakeria laittaa, mitä en viime talvena saanut aikaseks vaihettua. Aattelin et pistetään kaikki kerral kuntoon sit.

Muuten auto toimi kivasti kesän, muutama pidempi reissu tuli tehtyy mm. Jämille ja fitted festeille. Jämin reissulla vaivasi pieni syöttö ongelma, jonka takia ei vehkeet ahtanu. Vika selvis pari viikkoa myöhemmin ja taas täysin typerä moka, väärä banjopultti eksynyt väärään paikkaan. Tuon korjattuani, en tehnyt autolle oikeestaan mitään, ajoin vain. Jostain syystä motivaatio oli hävinnyt pikkuvikojen korjaamiseen joten niitten annettiin olla, mikä toisaalta on hyvä, koska nyt motivaatiota on ja paljon!

Talven epistola alkaa olla selvillä:
-kone pois keulilta, kansi koneistamolle, uuden pahvin ja kaikkien uusien tiivisteiden ja stefojen kanssa nippuun
-kestävämpi automaattiloota
-konehuoneen siistiminen/sheivailu ja maalaus
-koko auton ylimaalaus
-vanteet, niistä lisää kun saan sisäkannut Suomenmaalle
-pohjan putsaus massoista paljaalle pellille, maalit ja massat takas niskaan.
-kaikki puslat ja laakerit vaihtoon, samalla jarruihin päivitystä teräspunos linjojen ja isojen satuloiden ja laikkojen muodossa.
-isommat ilmalinjat, hiukan e-leveliä muistuttava ohjaus arduino purkin kanssa.
-ja lopuksi sisustan ehostusta "korkealla" keskikonsolilla.

Hommaa siis on, mut tätä talvee ei tartte kelan rahoilla rakentaa. Mitä mietteitä, lähinnä niiltä jotka livenä nähnyt et mitä lähtisitte parantamaan?
Loppuun vielä pari kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

viimisessä kuvassa näkyy aika pitkälti ajokorkeus, jossa renkaat vielä kääntyy.

Ensikaudelle tosiaan voimaa tulossa huomattavasti enemmän mitä viimekesänä oli, joten jarrujakin on syytä päivittää. Ihan omaksi turvallisuudeksi sekä katsastusta varten tulossa aika järeää jarrua alle.
Kuva
Kuva

Kuvassa siis alkuperäinen jarrulevy, tuleva jarrulevy ja mittoja ilmasemassa 15'' peltivanne. Etu levyt kasvoivat 265--->>330mm. Satuloiksi ei alkuun mietittyjä nelimäntäsiä nyt tullukkaan mutta eiköhän se noillakin stoppaa. Satuloiksi nyt tulossa siis 2 mäntäiset brembot 57mm männillä. Näitten kaveriks on tulossa vielä epc jarrupalaa ja teräspunoslinjaa.

Moottorikin tuli nyt purettua, kantta lukuunottamatta. Paljastu aika hyvänkuntoseks reilu 500tkm ajetuks. Runkolaakerit on vaihtokamaa, muute aika priima sisuskaluiltaan. Moottoriremontin yhteydessä vaihtuu runkolaakerit, päittäislaakerit, kampuran stefat ja jako sekä öljypumpun ketju. Mut muuten mennään vanhoilla osilla. Lopuks vielä vähän kuvasaastetta moottorista.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Jotain taas tapahtunut niin aika päivitellä taas. Viime kuukausi tullut osia haalittua aika rankalla kädellä, nyt puuttuu enään muutama pikkunippeli. Vanteillekkin löytyi hitsaaja, ihan naapurikunnasta jopa. Halpaa huvia noiden vanteiden täyttö ei ole, eikä niihin vielä kehiäkään löydy joten tavoitteena olis jos ihan kesän alkuun sais vanteet alle. Brabukset kunnostetaan kevättä varten kuosiin kylläkin.

Hommia ollaan painettu oikeen urakalla viimisen kuukauden ja hyvin on auto edistynytkin. Synapsen 50mm hukkis tuli hommailtua, sekä moottoriöljy jäähdytin, syyläri, kaikki alustan ja moottorin osat. Lohko ja kansi kävi koneistamolla sekä kaikki navat ja tukivarret kiikutin hiekkapuhallukseen jossa ne maalataan samalla.
Kuva

Kuva
Lohko tuli koneistuksen jälkeen maalailtua

Kuva

Tuli ebayn kautta tilailtua lootaan tollanen Shift kit, saa nähdä miten toimii käytössä. Samalla vaihtu lootan etu ja takastefat, öljypohjan tiiviste ja suodatin.

Kuva

Moottorii on tullut kans hieman kasailtua. Kampura, männät ja veivit, jakopää sekä öljypumppu löysi tiensä paikoilleen. Loppuun asti en vielä kasannut koska puuttuu venajouset ja lautaset vielä. Joulun jälkeen ois tarkotus saattaa operaatio loppuun.

Auton pohjaa tullut raavittua kans, ja yks paikka hitsattu. Ennen joulun pyhii ois tarkotus päästä suihkii maali päälle, sen jälkeen koteloihin mömmöt, koritulpat liimalla kiinni ja massat päälle. Sitte oiski tarkotus tehä konehuoneeseen pohjat loppuun ja maalata, ni pääseen jo kasaamaan.

Mut eikai mitään ihmeempii, päivitellään seuraavaks ku on moottori nipussa ja pohjassa maalit päällä.
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Tasonsäätö on heivattu mäkeen ja alla nyt hiacen iskarit. Jousiksi taakse koitan sovittaa w211 kuormajouset. Kouluhommat haitannu harrastuksia, joten ei ole ehtinyt muuta kuin hamstraamaan osia, onpahan taas tekemistä kun joululomien jälkeen tammikuussa palataan sorvin ääreen :D

Muutama joululahja tuli ostettua itselle näin vähän etuajassa jo :
polttoaineen tuotosta huolehtii Holley hp150 ja ylipainetta tuottaa hx55. Holsetissa on pakopesä 19, tarkoitus olisi koittaa tuolla pesällä ja tehdä uusi lyhyt pakosarja, paremman heräävyyden toivossa. Jos tuntuu ettei meinaa herätä, tulee sorvattu 16 pakopesä.
Kuva

Kuva
mrmorris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 24.04.2012 21:57

Mahtavaa tekemistä ja sitkeää puurtamista,hyvä pojat!

Viesti Kirjoittaja mrmorris »

Vaan jopas oli mahtava topicki ja mukaan tempaava, luin kerralla läpi. Köyhyys on arvokas asia:se opettaa tekemään kaiken itse,ainakin yrittämään ja niistä virheistä oppii kaikesta parhaiten. Koskaan ei pidä masentua vaikka kuinka korpeaa, kun jokin menee rankasti pieleen, periksi ei pidä antaa ettekä onneksi ole niin tehneetkään.
Ilo lukea, kun nuoret miehet päättää opetella tekemään itse ja hommaavat porukalla tilat ja vehkeet. Vain kokemus ja työ sinänsä ovat parhaita opettajia, miksei myös ne vastoinkäymisetkin.
Porukanvoima on myös se tärkeä tekijä kaikissa projekteissa:se opettaa sosialisuutta ja aina joku tajuaa jonkis asian ja toinen osaa sen tehdä ja kolmas tietää suhteet jne. Yhdessäolo kuitenkin arvokasta ja keski-iässä kaiholla muistelee niitä aikoja, kun nuorena saatiin aikaan porukalla vaikka mitä.

Itsetekeminen myös auttaa muissakin arjen askareissa luottamaan- ja yrittämään ongelmien ratkomista itse eikä odottamaan kaikkea valmiina, siinä säästää vähitellen pienen omaisuuden ja maineen kasvaessa voi auttaa muitakin. Työnjälki teillä on kiitettävää, uskomattomia tuloksia kotikutosilla vehkeillä ja "siviilitallissa", ei häpeä yhtään Vehon ammattilaisille. Vai salaisuus juuri siinä, kun tekee itselleen niin on paras.
Kulttuuriteko pelastaa jo tiensä päähän läheneviä Mersuja, ikäluokka niitä viimeisiä joita pystyy harrastamaan, uudemmat alkavat olla jo enemmän avaruustekniikkaa...
Kysyy voimia hoitaa koulu ja työ samalla, lisäksi harrastaa vanhoja Mesejä,siinä esimerkki monelle "kun ei mitään tekemistä" ja aika menee tuhmuuksissa=))
Sitten, kun tulee oman perheen aika niin ei enää jaksa ja pysty enää sakilla harrastamaan ja asuntovelat yms ei suinkaan helpota taloutta yhtään mitä nuorempana. Nuoruus on aikaa jolloin koettava ja seikkailtava, naiset toki mukavia, mutta tahtovat vähän sitoa harrastuksilta ja lapsille annettava aikaa ja tukea sitten kun on se aika.

Työturvallisuus ainoa asia joka tulee mieleen:työntuoksinnassa unohtuu pitää paikat kunnossa ja on tavallaan sokea tuttuun ympäristöön. Ensisammutusvälineet tuiki tarpeelliset olla aina lähellä,pari sammiota vettä ja ainakin yksi kunnollinen jauhesammutuspullo, mielummin enemmän. Vahinko tulee aina yllättäen eikä silloin aikaa niitä etsiä, 10-20 sek. riittää tuhoamaan koko omaisuuden ja sen työmäärän jota on kauan tahkottu, yksi kipinä väärässä paikassa riittää tähän. Kokemuksia viime kesältä hitsatessa, onneksi vesiletku oli otettu viereen sillä muuten olisi mennyt Mese ja oma talo, silti takapenkki meni uusiksi mutta opetti.
Kemikaalit ja polttoaineet viisasta olla muissa tiloissa hitsatessa kuten polttoaineet jo lainkin mukaan eikä kaverin henkeä korvaa mikään. Nähdessä pientä vaivaa ennalta säästyy lopun ikänsä ketutukselta joka on aina läsnä eikä tehtyä saa tekemättömäksi, tulipalo on se pahin harrastajan vihollinen, valtio se seuraava joka ei ymmärrä vanhojen autojen säilyttämistä ja harrastamista.

Toivotan onnea teille kaikille ja kiitän tosi mukavasta tarinaketjusta. Teistä nuorista rakentajista tulee hyviä osaajia moneen ammattiin, isänmaa saa kiittää poikiaan!
Ps.oluttakin on hyvä välillä ottaa porukalla töitten lomassa ja purkaa yhdessä henkistä lastia, näin on!
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Iso hatun nosto asiallisesta ja todella motivoivasta palautteesta!

Uusiin tallitiloihin muuton yhteydessä tosiaan noihin palojuttuihin vähän panostettiin, eli palopeitto ja sammutin, sekä vettä on käden ulottuvissa. Ja vaikka kuvista sitä ei ehkä huomaakkaan, niin myös siisteyteen :D
Ja polttoaineita tallissa ei oikeestaan oo, löpöt on imetty jo käyttöautojen tankkeihin :lol:

Mut jatketaan harjoituksia, vastaavia kommentteja on kyllä mukava lukea!
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Kaikki palaute, niin hyvä kuin huonokin on enemmän kuin tervetullutta. Tällainen positiivinen palaute antaa kovasti lisää motivaatiota rakenteluun, iso kiitos ! :thumbup:
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja Choke »

Jahans. Päivitellääs itsekin sitten jotain.

Ajokausihan sinänsä jäi hieman lyhyehköksi. Juhannus sunnuntaina olin ajamassa kiireen vilkkaa töihin pitkin aamukasteessa kimaltelevaa pikitietä. Ajo maistui ja vehkeet toimi, kunnes...60 rajoitus vaihtui 80 alueeksi ja puotin kolmosta tupaan, ahdoille ja nelonen tupaan. Ahtojen pompattua 3 bariin veto loppui ja kone kävi kuin olisi ollut öljyjen sijasta pikku hiljaa kovettuvaa betonia lohkossa.. Puutui, huohotti, puhisi ja ähisi ja sammui kun sain seuraavalle pysäkille vedettyä parkkiin.
Ei muuta kuin henkilökohtainen hinauspalvelu toimintaan ja tallille töiden jälkeen. Tallilla jäähdyttyään kone taas lähti käyntiin, ei ottanut kunnolla kierroksia ja kilkatti erikoisesti, ei joka iskulla vaan epäsäännöllisesti. Motivaatio meinasi olla hakusessa.

Joitain viikkoja siinä vierähti ja koneen sain purettua.
Laakerit oli jumahtanut kiinni ja kaksi runkolaakeria olivat päässeet pyörimään pesässään valtoimenaan ympyrää. Kampura ja lohko käyttökelvottomat. Sen hetkisen budjetin valossa ajattelin, että kyllä se kesäksi vielä ajoon saadaan, mutta toisin kävi.

Raappanan Petriltä hain toisen lohkon. Kampura tuli omista varaosista. Tarvittavat koneistukset tehtiin ja uudet osat haalittiin nurkkiin, konetta kasattiinkin hieman kuin iisakin kirkkoa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuossa pari kuukautta sitten kone oli keulilla ja lähti käymään pienten ilmailujen jälkeen. Eipä tekniikka puolessa hirveästi ole enää tekemistäkään ensi kesäksi, eli sinänsä hyvällä mallilla ollaan! :thumbup: Toivotaan vaan jotta vehkeet pysyy nipussa.


Korihommia sitten olisikin.

Kaikkihan lähti siitä kun nurkkiin tuli lojumaan suhteellisen harvinaiset RH ZD vanteet, koossa 18'', leveyttä edessä 8,5'' ja takana 10,5''.

Kuva

Hetken aikaa soviteltua heräsi ajatus takakaarten levittämisestä, näin 10,5'' vanteen saisi nätisti istumaan paikkaansa. Eikun tuumasta toimeen, etulokareista palaset ja sovittamaan taakse, hetken siinä tuumailtiin ja pähkäiltiin, mutta kylläpä ne sinne hyvin istuu. Mukavaa tässä on taas se, että ei ihan heti tule samanlaista vastaan! 8)

Kuva

Sitä pitäisi hiukan vielä tinailla niin pääsisi maaluu puuhiin. Koko takapää maalataan uudelleen takaovesta takaoveen. Ja totuttuun tapaan tallin sairaalaolosuhteissa.

Touhuttiin poikien kanssa yks om601 pakosarja. Mitoitettuna kkk24 ahtimelle w124 koriin. Tämä on ylimääräinen, joten jos kiinnostaa niin sen saa sopuhintaan ostaa pois. :wave:

Kuva

Ja tosissaan jos täällä on tuota naamakirjaa käyttävää porukkaa lukemassa meidän turinoita niin käykää ihmeessä katsastamassa meidän sivut! Löytyy siis nimellä Skogsbacka Racing. Sinne tulee päiviteltyä aina kun jotain pientä tapahtuu!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Päivitellääs taas ku ollaan saatu hommaa potkittuu etiäpäin.

Eli 2/3 autosta raavittiin paljaalle pellille(tämä siksi ettei projekti ihan seiso). Hommaa siinä olikin aika tavalla, varsinkin kun muutama pienenpieni reikä löyty massan alta.
Kuva

Kuva

Kuva

Kaiken kun oli saanut paljaaks oli aika suihkii värii niskaan. Maalina temadur 20, 2-k polyuretaani maali.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavasta välivaiheesta mulla ei ookkaan kuvia nyt tähän hätään, jokanen voi siis tässä kohtaa sulkee silmät ja miettii miltä harmaa röpömassa auton pohjassa näyttää :)

Massojen jälkeen oli aika maalailla konehuone. Tallikavein kanssa yks ilta hinkattiin ta tänään pääsi maalaamaan. Ammattimaalari ku en ole, niin aplaria tuli jonkun verran, mut muuten ihan tyytyväinen tulokseen. Väri näyttää luonnossa PALJON paremmalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Näihin kuviin, seuraavaks moottori nippuun ja sähköjä ihmettelemään.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja maalari »

Tuleehan korista saman värinen kuin konehuoneesta? :) Onko mikä värikoodi? Tosi nätti väri omaan silmään.. :) Ja tosi hienoa jälkeä :thumbup:
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Kiitoksia!
Ihan tarkkaa väriä mulla ei oo tiedossa, mut ral värikartasta toi on, ja ainakin maalikaupassa näyte näytti aika liki mersun väriltä, mut todellisuudessa aika kaukana :D Mitä korin väriin tulee niin siitä tänään Choken kanssa oli juttua, olis se komia väri korissa, mietityttää vaa että mitä väriä listoihin ja puskureihin sitten tulis... Saa nähä mitä keksitään.

Ja mitä jälkeen tulee niin voidaan sanoo vaan et 10ft Car :D
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

10ft - reps :D
Mutta kuten sanottu, tekemällä oppii. Jos suinki maali antaa myöden (eli pitää värinsä hiottaessa eikä muuta väriä pirusti), tai no aikaahan se vaatii myös, niin hiokaa akkuveden ja vesihiomapaperin kanssa maalikerros tasaiseksi ja uus huntu päälle. Jos tuli kovin taiteellinen ekasta vedosta. Ittellä oli yks murtovärinen projekti mikä ei kestäny välihiontaa, jäi kans 10ft sarjaan. Olis pitäny olla maalia enempi.. Ja aikaa. Se väri menetti täysin sävynsä joten hionnan jälkeen olis pitäny vetää sille akryylille täysin peittävä uus kierros. Eikä vain ns huonoists kohdista vaan 100% koko vekotteen osalta. Koska väri syveni uusinta käsittelyllä... Olispa ollu perusvärinen tapaus. Vesivärimaalikin olis voinu olla armeliaampi.

Ei see väärin ole jos korjaa jälkeä. Tiesikte että jos oikeen 1inch kinnerin Haluaa, se kannattaa maalata hinkkavärin jälkeen esim.kiiltävällä mustalla että näkee onko pinta tasainen. Sitten se hiotaan tasaseks ja vasta sitte väri pintaan. Eli tuon ekan RAL kerroksen voi hyvinki pitää ekana viimeistelevänä fillerinä/hinkkapohjana ;)
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja malzi »

Projektia saatu taas vähän eteenpäin. Eli tuo holsetti on t6 laipalla, joten pakosarja meni uusiksi. Lähdin tekemään lyhyempää sarjaa paremman heräävyyden toivossa. Nyt heftattuna kasaan , seuraavana saumojen hitsaus tigillä ja maalaus.

Kuva

Kuva

w211 kuormajouset sujahti paikoilleen ja nyt tuntuu sopivasti jäykemmältä, toimivuudesta ei tietenkään osaa sanoa ennen koeajoa. Perä ei laske paljoa vaikka vähän painoa laittaa taakse, joten pitäisi kantavuus piisata.

Pian pitää lähteä pariksi viikoksi muihin hommiin joten tallille ei hetkeen ehdi. :oops: Seuraavaksi varmaankin pakosarjan viimeistelyä ja pitäisi alkaa polttoainelinjoja suunnitelemaan.. :shifty: Sittenhän tuon vois täräyttää tulille :wink:
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Ihan uteliaisuuttani kysäisen että millä hankasitte pohjan puhtaalle pellille? :clap:
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

konstappi kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kysäisen että millä hankasitte pohjan puhtaalle pellille? :clap:
Työkaluina oli käytössä kuumailmapuhallin, kebableikkuri eli halvin mahollinen monitoimikone jossa lasta/kaavinterä sekä rälläkkä jossa pikkisika laikka. Hammasta sai kyllä purra yhteen ja väkisin tehdä homma, ei meinaan kovin mukavaa hommaa ole. Kai tohon massan raapimiseen ihan oikeetki vehkeet olis, mut noilla nyt suht kivuttomasti lähti massa kävelemään.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja

Viesti Kirjoittaja kimu »

Taas on saatu aikaseks. Motivaatio on ollu kova viimeviikkoina, syynä tähän on se että Acs vahvistus tuli. Tavaraa on tippunut tontille aika hyvää vauhtia.

Moottorin sain vihdoin viimein läjään. Vähän se vastusti mut murheista selvittiin. Esikammioitten lukitusmutterit ei tahtonu mennä alkuun kierteilleen ja yhden kammion kierteet lähti liki kävelemään. Nähtäväks jää et miten pitää. Yläkerta tuli kasattuu ilmajäähyvolkkariin tehdyillä, Scatin valmistamilla venajousilla, om605 turbomoottorin kansipahvilla liimojen kanssa sekä tietty uusilla tiivisteillä ja pulteilla. Alakertaan tuli vaan uudet runkolaakerit. Sen jälkeen moottorin ja laatikon sai nostaa paikoilleen. Muutamaan kertaan se jumpattiin paikoilleen sillä en tajunnut että uus laatikko on niin paljon isompi.

Kuva

Kuva

Aika hyvin sain kaikki johdot ja alipaineletkut jemmaan, mikä oli tavoitteena.

Tänään tuli myös osa akseleista takaisin. Tästä tuli pieni sydänkohtaus melkein, kun maalari ilmottaa et täs olis kaikki, vaikka läjästä puuttui takanavat... parin tunnin selvittelyn ja peräänsoittelun jälkeen osat kuitenkin löyty ja ne saan huome na takaisin. Väristä annoin vapaat kädet, tarkoituksena tässä oli se että mersun osat maalattii isomman asiakkaan osien yhteydessä, näin maalaus/puhallus työn tullessa halvemmaksi. Musta ainakin tulos oli onnistunut :) Tänään pääsi myös uutta osaa asentamaan.
Kuva
Kuva

Tälläst tällä kertaa. Kiire on kova, mut tässä kohtaa on enää turha lähtee oikoo missään, eli jonkun näköisenä puolivalmisteena auto tulee näytille. Jarrujen kunnostus, putkisto, öljyt ja katsastus sitte messujen jälkeen.

Seuraavaks varmaan päivitystä kun auto on saatu pyörilleen.
Vastaa Viestiin