s123 300tdt fiksausta, museointia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 22.07.2014 10:20
Tuollainen harrastepeli tuli hankittua, sedan korinen 240 diisseli vuosimallia -84. Kilvet viety pois joskus 2003 vuonna, mutta hyvin sillä pääsi eilen tulemaan parisataa kilometriä kotiin. Ihan hyvä projekti siinä mielessä että aikalailla alkuperäiskuntoinen, ja korikin suhteellisen hyvässä kunnossa. Toki hitsattavaakin löytyy, mutta taitaa 123 mittapuulla olla jopa hyvä. Ovet näyttäis olevan tosi hyvät, vasemman takaoven takakulmassa on vähän enemmän ruostetta joten siinä on vähän hommaa. Tekniikka toimii hyvin.

Tänne ilmeisesti saa lisättyä kuvia suoraan, joten laitan illalla kuvia autosta ja pohjasta mistä ajattelin aloittaa auton fiksaamisen. Saa sitten ammattilaiset kommentoida että miten kannattaa edetä. Suunnitelmissa olis purkaa korista kaikki irti, jonka jälkeen ehkäpä soodapuhalluttaa tai jollain muulla systeemillä putsata auton pohja aivan puhtaaksi. Olis se vaan todella paljon hienompi ruveta paikkaamaan puhdasta pohjaa.
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 19.09.2015 18:38, muokattu yhteensä 2 kertaa
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 22.07.2014 22:48
Koitetaas lisätä kuvia:
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 28.09.2019 08:05, muokattu yhteensä 1 kerran
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 22.07.2014 23:10
Tuossa muutama kuva lisää. Pitää koittaa laittaa paremmin noita kuvatekstejä, tuossa kuitenkin kuvia minkälainen auto on. Tosiaan alusta on joskus suojattu oikein kunnolla, niin se on säilynyt melkolailla hyvänä lukuunottamatta tuota pakoputken pään yläpuolella olevaa kohtaa. Nosturilla en oo päässyt vielä pohjaa katsomaan, mutta lattiat on jalkatilojen kohdalta kauttaaltaan kovaa ehjää peltiä. Myös helmat on kovat, tunkinreikien ympärilä alkaa pehmetä. Myös kaikki pyöränkotelot on aivan ehjät. Mitä ootte mieltä, ei taida olla ihan pahimmasta päästä 123:nen? Joskin kyllähän siinä hommaakin on. Mutta tärkein on kuitenkin se, etta auto on suht alkuperäinen eikä mikään moottorinvaihto. Alkuperäiset ohjekirjat ja vihkoset on tallella, ja kantakorttikin löytyy. Myös huoltoja on laitettu kattavasti ylös ja tekniikka toimiikin moitteetta, mitä nyt jarrut pitää fiksata.
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 28.09.2019 08:06, muokattu yhteensä 1 kerran
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ke 23.07.2014 08:53
Onhan tuossa vähäksi aikaa hommia. Mädistä ovista kannattaa tsekata myös ikkunan alakoristelistan alle, takaovessa pikkuikkunan reunat ja sitten harkita etsiikö purkaamoilta ruosteettomat ovet. Itse vaihdoin 10 vuotta sitten 123:een kaikki ovet ruosteettomiin, hl. 50-150 euroa.

Konehuoneessa irroita akku telineineen ja tarkista alunen ja kulmaus matkustamoon päin. Tai se lienee kyllä ehjä jos jalkatilat ovat kuivat. Onko lattian bitumi/PVC halkeillut jalkatiloissa?

Auto näyttää olevan ehta taksimalli päätellen kuskin oven kannellisesta taskusta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 23.07.2014 10:28
On joo taksi, rattivaihteet ja 6 paikkainen. Lisäksi muita taksivarusteita. Taksihuoltovihkokin löytyy, huollettu kokkolan veholla 180tkm asti. Oon auton neljäs omistaja. Kori on päälleppäin melko hyvässä kunnossa vaikka maalipinta on mikä on. Kaivoin taka ja tuulilasin tiivisteitä enkä löytäny juurikaan ruostetta. Edellinen omistaja oli ottanut lattiamatot pois ettei kosteus tee tuhojaan sielä alla, ja ainoastaan kuskin lattiassa on vähän ruostetta. Pohjassa näyttäis olevan hyvin vähän hitsaamista. Apukuskin puolella se eriste näyttäis ihan ehjältä, kuskin puolella sitä ei oo. Saattaa olla että alkaa näitten ruosteettomat ovet olemaan kiven alla, toki kannattaa etsiä ennenku alkaa vanhoja korjaamaan.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3748
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ke 23.07.2014 10:43
Anteeksi nyt tämä kommentointi, mutta ei tuo nyt kovin vähäruosteiselta minusta noiden kuvien perusteella näytä :roll: .
Mutta: onnea vaan hankinnalle ja sen kunnostukselle.
Motivaatio, innostus ja positiivisuus ainakin on kohdillaan :thumbup: .
Ja totta kai maailmaan yksi pelastettu W123 lisää mahtuu, eikä noita kovin usein tien päällä enää vastaan tule. Satakaksnelosiakin muuten nykyään näkee liikenteessä selvästi vähemmän kuin vielä joku vuosi sitten ja usein entistä ankeammassa kunnossa tai sitten oikein tosi hienona.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1984
Liittynyt: To 29.07.2004 19:17
Paikkakunta: Järvenpää
ViestiLähetetty: Ke 23.07.2014 16:13
Onhan niitä selvästi heikompiakin parsittu. Se riippuu siitä ihan miten kukakin näkee työmäärän ja jaksaa tehdä.

Jos tekee takakontin kuntoon niin kannattaa tarkistaa/vaihtaa/vaihdattaa takalasin tiiviste. Sieltä kusee vedet usein konttiin. Samaten jos joutuu etulattioita parsimaan niin kannattaa tulipellin tiiveys tarkistaa. Tämä huomautus sen vuoksi ettei kaikki parsiminen mene hukkaan tulevien vuosien sateiden seurauksena.
Mersupölhöilyä etu- ja takapenkillä noin v.1985 lähtien.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 23.07.2014 18:33
Joo ei tuota vähäruosteiseksi voi sanoa, mutta ihan kohtuullisella työmäärällä pelastettavissa. Ja nuo kuvat oli pahimmista paikoista. Kyllähän tämä olis tarkoitus ihan osiksi purkaa, leimakuntoon nyt sais aika helposti kun tuonne peräpöntön päälle vähän paikkaa liimailisi mutta tosiaan tarkoitus tehdä kunnolla.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Pe 01.08.2014 16:46
Mitään ei oo kerennyt autolle vielä tekemään, syksyllä alkaa olemaan aikaa enemmän. Ruuvimeisselillä tuli koputeltua pohjaa, ja kova tuntuis olevan. Kuskin lattiassa on ruostetta, mutta pitäis selvitä ilman hitsaamista, kova tuntui vielä olevan. Tuossa oon mitteny että mitenköhän tuon pohjan nyt putsais, soodalla, hiekalla, ultrakorkeapainepesurilla? Itse en sitä millään rälläkällä rupea hinkkaamaan, siinä ei mee kuin aikaa ja hermot, eikä lopputulos oo siltikään hyvä. Noita soodapuhaltajia on lähikunnissa useampiakin, jostain luin että tuo soodapuhallettu pinta pitäis käsitellä jollain, mutta kyllä se mun käsittääkseni sen verran puree rautaankin että tekee hyvän tartuntapinnan rautaan, ainakin alumiinin se karhentaa sopivasti. Ruostekohdat vois sitten vielä omalla hiekkapuhaltimella puhaltaa. Mutta kun näissä on pohjassa se pvc massa, mahtaako se lähteä soodalla mihinkään :crazy: Grilli pitää ainakin tehdä, se on ihan ehdoton. Mahtaakohan tuollainen tectyl/dinitrol massa lähteä höyrypainepesurilla mihinkään?

No sitten kun se alusta on putsattu ja hitsattu, niin minkähänlaisessa järjestyksessä sinne mitäkin maalia kannattais laittaa? Tarkoitus olis tehdä alkuperäisellä tyylillä, mutta eikai sinne kannata tuollasta kumimassaa ruveta laittamaan? Sellaista kyllä saa, se pitää jollain kovalla pensselillä levittää, kova homma, haisee erittäin tymäkälle ja kuivuukin hitaasti.

Takakelkan, tukivarret ym alustan osat ajattelin viedä jauhemaalattavaksi.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1984
Liittynyt: To 29.07.2004 19:17
Paikkakunta: Järvenpää
ViestiLähetetty: Pe 01.08.2014 22:18
Soittelin tuos keväällä yhdelle soodapuhaltajalle. Oli sitä mieltä itse puhaltaja että se menetelmä kelpaa sellaisenaan vain maalien hellävaraiseen poistoon. Jos pohjaa puhallellaan niin parempi olis siihen hiekkapuhallus, soodapuhalluskin käy pohjaan johonkin irtoruosteiden poistoon mutta pohja pitäisi ennen sitä kaapia puhtaaksi alustamassasta ja muovimassasta, siihen ei soodapuhallus pysty. Puhaltaja suositteli erikoisen näköistä kaapijakonetta siihen hommaan, siinä pyörivä "terä" näyttää harvapiikkiseltä teräsharjakiekolta. Suojavarusteet on ehdottomat koska teräsharjakiekosta voi lentää piikkejä! Otin kuvan masiinasta, löytyy vielä jostain.
Mersupölhöilyä etu- ja takapenkillä noin v.1985 lähtien.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11722
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 02.08.2014 01:19
S202 kirjoitti:Mutta kun näissä on pohjassa se pvc massa, mahtaako se lähteä soodalla mihinkään :crazy:
Ei taida sooda pystyä. Eikä hiekka eikä muukaan mekaaninen puhallus koska PVC on suunniteltu kestämään hiekan yms puhallusta.

Eihän sitä ehjää PVC massaa kannata poistaa. Jos massa irti niin ne vaan poistaa :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 02.08.2014 15:11
Nojoo eipä siihen taita sooda ainakaan pystyä. En tiedä jos vaan poistais sen massan niistä paikoista joista se on irronnu, hiekkapuhallinta, maalia ja uutta massa päälle. Lähteeköhän tuo tectyl tai dinitrol höyrypesurilla mihinkään?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 12.10.2014 14:32
Noniin nyt lähti projekti käyntiin. Purettiin autosta etulokarit, puskurit, penkit, peräkontin verhoilut ja kaikkea muuta. Ruostetta toki löytyy mutta kyllä tämä vielä suhteellisen hyvä on. Pahimmat paikat helmojen etupäät ja peräpöntön yläpuoli.


Kuskin lattia aika pahan näköinen


Mutta teräsharjalla vähän hinkkas ja imurilla enimmät ruosteet pois niin ei onneksi ollut ruostunut kuin ihan pinnasta. Monessa kohtaa vielä maali jäljellä.



Helmojen etupäät joutuu uusimaan. Ruoste ei kuitenkaan oo ehtiny pitkälle. Muutamia muitakin reikiä löytyy, mutta ei pahoja nekään.


Oikeanpuolen lattiat, sielä ei ruostetta oikeastaan juuri yhtään. Etujalkatilan äänieristematto on tiukasti paikallaan.


Taaempaa, takaiskarien yläpäät näytti hyvältä, eikä muitakaan ruostepaikkoja näy.


Akun alla on reikä tuossa läpiviennin oikealla puolella, muuten pitäis selvitä hiekkapuhaltamalla ja tuon kallistuksenvakaajan kiinnityskorvan uusimisella. Toinen puoli näyttää ihan hyvälle.

Kaipa se on purettava kori aivan hylsyksi jotta saa tehtyä kunnolla, yllättävän vähän osia loppuviimein. Kojelaudassa ehkä se suurin työ.
Auton dinitrol käsittely vuonna -93 on kyllä suojannut hyvin, ja sitä on kyllä suihkittu joka paikkaan kunnolla. Jospa ens vkl nostais tekniikan pois. Saa sitten jossain välissä fiksata senkin kuntoon. Öljynpaineet lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä 1,5 kiloa, jospa sinne laakerit vaihtais, ja suurimman osan tiivisteistä että pysyy moottori kuivana. Kunnon pesu, mustien osien maalaus ja alumiiniosien soodapuhallus niin tulee siisti. Ehkäpä uus kytkinlevy ja kaikkea sellaista pientä, niin olis sitten tekniikka kunnossa kun sen nostaa takaisin paikalleen.
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 28.09.2019 08:07, muokattu yhteensä 1 kerran
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1984
Liittynyt: To 29.07.2004 19:17
Paikkakunta: Järvenpää
ViestiLähetetty: Su 12.10.2014 21:21
Ilmeisesti vettä tullu kuskin jalkatilaan ja sieltä myös saman puolen takajalkatilaan. Suosittelen kojetaulun poistoa ja jarrutehostajan ympäristön tutkimista mahdollisten ruostevaurioiden vuoksi (kannattaa ottaa se äänieristemattokin tulipellin päältä pois). Hyvä tarkistaa/korjata ettei lattioiden remppaamisen jälkeen pääse vesi tekemään tuhojaan ekojen sateiden aikana.
Mersupölhöilyä etu- ja takapenkillä noin v.1985 lähtien.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 12.10.2014 21:44
Joo, konetila nyt ainakin pitää tyhjätä kun sekin pitää maalata, niin eihän siinä sitten enää ookkaan kiinni ku kojetaulun ympäristö, pilari- ja kattoverhoilut. Ja ovet, nekin helppo ottaa pois kun vaan apukuskin oveen menee johto peilinsäädölle :D Tilasin äsken oikeastaan kaikki korjauspelliosat, eiköhän se siitä. Hitsiinkin laitoin 0,6mm rullat ja langan niin mukavempi hitsailla paikkoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 18.10.2014 10:05
Tuli eilen nykäistyä kone pois. Hienosti tuli koko paketti kun konetta nosti etupäästä tarpeeksi. Tuli siinä samalla katsottua pohjaa oikein kunnolla, ja näyttää kyllä sieltä ihmeen hyvältä. Taka-akselin yläpuolellakaan ei oikeastaan mitään sanomista, jousien yläpäät hyvän näköiset. Kyllä korin suojaamisesta on hyötyä, kun se tehdään kunnolla, tästä löytyy sitä keltaista mömmöä joka paikasta ja kotelosta. Ja Samuli H:lle kiitokset kun vinkkasi tuon mbclassics.de sivuston, sieltä tilasin kaikki ovitiivisteet ja takaluukun tiivisteen. Kuskin oveen onkin tiiviste vaihdettu, se oli ehjä ja hyväkuntoinen ja voisin sen varmaan myydä jos joku tarvii.

Kuinkas tässä tuo kori on kasattu, onko osat vaan pistehitsattu toisiinsa, ja sen jälkeen saumojen päälle on käsipelissä sivelty tuota koriliimaa? Vai onko sielä peltien välissäkin koriliimaa? Helmapeltiä ei missään tapauksessa kannata vaihtaa kokonaan, vaan ajattelin katkaista helman etupään hieman A-pilarin takaa, porailla pistehitsit pois ja väännellä sen helman päädyn pois. Ja sitten väännellä uus helman pääty sinne tilalle, ja koriliimalla liimata se, ja tietenkin hitsata se uuden ja vanhan helman päittäissauma. Onko kukaan tilannut orkkis korjauspalana tuota helman etupäähän tulevaa pellinpalaa, osanumerot A123 637 01 80 & A123 637 02 80 (vasen ja oikea)? Maksaa vissiin jotain 60-70 kpl, sais kyllä varmaan tehtyä itse kun olis malli. Ajattelin jos ostais toisen, ja sitten tekis muutaman kappaleen samanlaisia ja peilikuvia toiselle puolelle, noita varmaan joku muukin tarttis :roll:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55
ViestiLähetetty: La 18.10.2014 15:56
Kuumailmapuhallin ja taltta toimii toho paskamassaan. Öljymassa seos sopii parhaiten ruostesuojaks. :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1113
Liittynyt: Pe 15.10.2004 19:23
Paikkakunta: 09 alue
ViestiLähetetty: Ti 21.10.2014 01:29
Mulla taitaa olla koko ulkohelmapelti josta 10cm takapäästä leikattu pois. Kuskin puoli.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 21.10.2014 18:00
Helmapellit löytyy jo, samoin etulokarit, takakaaret ,takapaneeli ja jotain muuta osaa. Käyttikseltä pitää käydä tilaamassa vielä ainakin akkuteline, syylärin alapelti ja ehkä jotain muuta, jos niitä vielä saa. Ja tietysti kaikkea pikkusälää.


Laitoin hiekkapuhalluskaappiin hiekan tilalle motonetistä ostettua hienoa(100-250μm) lasikuulaa 6kg, saa putsattua alumiiniosat. Tekee siistin jäljen, ei hio pintaa juuri yhtään.


Moottori pesun jälkeen. Tälle ajattelin tehdä sellaisen puoliremontin, alakerran laakerointi, sylinterien hoonaus ja uudet männänrenkaat. Kanteenkin jotain, ehkä. Nokkaketjukin on varmaan kulunut 600tkm matkalla, joten se varmaan kannattais vaihtaa. Luonnollisesti kaikki uudet tiiviseet, lohkon ja kannen maalaus ja alumiiniosien lasikuulapuhallus. Kytkinlevykin varmaan vaihtuis samalla. Vaihdelaatikon vois kanssa koittaa puhaltaa puhtaaksi. Mustien osien maalaus. Sittenhän se on melkein ku uus :P


Moottoritila ja pyöränkotelotkin tuli pestyä, niin on mukavempi ruuvata loput osat pois.

Onko kellään jääny mitään korjauspeltiosia ylimääräisiksi? Tuo syylärin alapelti on vähän huono, ja noi etulamppujen ympäryspellitkin on alareunoista vähän ruosteiset.
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 28.09.2019 08:07, muokattu yhteensä 1 kerran
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 01.12.2014 20:33
Tätäkin projektia on hieman viety eteenpäin, tollasen grillin tein niin saa tehtyä pohjan kunnolla ja siirreltyä tarvittaessa. Kojelauta ja kattoverhoilu pitäis purkaa pois niin pääsis hitsaamaan, jollain pitäis tuo pvc saada pois ja sitten hiekka- tai lasimurskapuhallus.

auto.jpg


Tuollainen löytökin tuli tehtyä, alkuperäinen 300tdt. Onhan tuo ollut täällä myynnissäkin jo jonkun aikaa, ja kaikenlaista fiksausta sillekkin on tullut tehtyä ja tehdään. Varaosa-autosta otettu takaluukku pitäis putsata ja maalata seuraavaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut S202 päivämäärä La 28.09.2019 08:08, muokattu yhteensä 1 kerran
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ma 01.12.2014 21:03
Grilli on kyllä ehdoton jos meinaa hyvin saada korjattua ja vielä mukavissa työasennoissa! 8)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 17.12.2014 22:35
Pitäis laittaa tuohon farkkuun parempi takaluukku. Tuosta on joskus rikottu takalasi, jonka jälkeen luukku on ruostunut korjauskelvottomaksi. Pelti on hävinnyt lasin alareunasta ja pohjasta kokonaan, oliskohan tuohon syynä se että tiiviste oli liimattu tavallisella silikonilla kiinni :roll:

No, varaosa-auton luukku on vielä hyvä, mutta vaatii vähän töitä että lopputulos kestää kauemmin kuin vuoden.

takaluukku.JPG


Lasin aukon reunat on hyvät, keskellä alareunassa on muutaman sentin matkalta sellainen kohta johon pitää laittaa uutta peltiä.
Alareuna on tuon näköinen, vielä ei ole puhki mennyt mutta vaatii vähän toimenpiteitä että tulee hyvä. Eli suunnitelmissa olis avata tuo pokkaus, poistaa ruoste huolellisesti ja suihkia saumaan pohjamaalia samalla kun taivuttaa pokkauksen kiinni. Tarvittaessa uutta peltiä, muutamissa kohdissa on ruoste vähän syvemmällä. Toimiskohan sellainen konsti, että tekee vaikkapa muoviputkesta kourun, sinne fosforihappoa ja luukku sinne niin että alaosa on parin sentin matkalta hapossa? Tuota alareunaa on vaikea puhdistaa hiekalla tai muulla, ellei avaa sivuiltakin pokkausta niin että sais peltejä enemmän raolleen. Saumat on kuitenkin virheettömät nurkista ylöspäin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 29.03.2015 20:56
Vois vähän päivittää tätäkin. Takaluukkua oon korjaillut, leikkasin ulkopellin alareunasta pari senttiä pois kun oli sen verran ruosteessa. Sisäpeltiä ruoste ei ollut syöny juuri yhtään. Kanttailin uuden alareunan ja tuli ihan kohtuu hyväkin
luukku.JPG


Puhalsin alareunan kokeeksi kun oli hiekkapuhallin valmiina, pitää vielä viimeistellä ja sitten töpötellä saumaan ja sisäpuolelle epoksia ja kääntää kantti kiinni. Täytyy hommata lasimurskaa, hiekka on vähän turhan raaka puhallusmateriaali. 1,5mm pellistä ylöspäin hiekka on jo ihan ok.
puhallettu.JPG


Pakoputki oli dp:n haitarin jälkeen aivan näkkäriä joten tein uuden koko putken. Lähtö turbolta oli vielä hyvä, ja hitsasin siihen tuollasen jouston ja 90 mutka sopivasta kohtaa poikki. Jatkoksi tuli vielä puoli metriä putkea. Täytyy siihen laittaa vielä samanlainen jousto, osittain siksi että saa mittaa lisää ja eikä se varmaan pahitteeksikaan oo. Värkit motonetistä ja 2,5". Näyttäis putkikin sopivan hienosti auton alle, noi klemmarit jää pois kun saa sen istumaan kunnolla, hankala sovitella ilman niitä kun noi käyrät pitää olla tarkasti oikeassa asennossa.
dp.JPG
putki.JPG


Lokasuojat otin pois, niin saa kattoa noi pyöränkotelot kuntoon. Pesun jälkeen näyttää tuolta. Apukuskin puolella ei yhtäkään reikää, kuskin puolella pieni reikä tuossa helmakotelon etuosan päällä, siinä a-pilarin etupuolella. Toinen sitten sielä suunnilleen jarrupolkimen takana. Helmojen etuosat ihan ehjät, tainnut olla edes pintaruostetta. Aika yllätys kuinka hyvässä kunnossa pohja on. Suoja-ainetta on kyllä käytetty ahkerasti.
pyöränkotelo.JPG


Siinä vielä yleiskuva autosta. Hoksasin että meillähän on tuollainen pukki, joka helpottaa pohjan fiksaamista mukavasti. Saa tuon takapään reijän hitsailtua mukavasti tuossa asennossa. Tuo ei siis ole auton korjaamiseen tehty, vaan viljakärryn kippaamiseen viljakuivuriin.
pukilla.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 12.04.2015 16:57
Nyt on taas homma vähän edistynyt. Tuon kokoinen pala piti ottaa pois:
palapois.JPG


Tuollaisen korjauspalan tein takanurkkaan. Tuli aika hyvä tuosta pakoputken pohjaanlyöntikumin syvennyksestä, sopiva holkki alle ja isolla hylsyllä painoin prässillä
korjauspala.JPG


Tuossa hitsattu palkkiin pala. Tuosta eteenpäin pitää vielä tuohon palkin alareunaan laittaa peltiä.
hitsattu.JPG


Suli hienosti läpi, takapellissä on palkin päässä reikä vetokoukun tukirautaa varten.
palkki.JPG


Tuossa tuo toinenkin korjauspala tilassaan, tarkoitus tehdä sen näköinen ettei huomaa että siihen on peltiä vaihdettu, ellei tiedä tarkalleen minkä muotoisia pitää osat olla.
palat.JPG


Pitäis käydä pesettämässä pohja jossain, sentin kerros pölyä ja kuraa tarttunut alustamassaan. No, hyvin on kyllä suojailtu aikoinaan, joka palkissa ja kolossa on reilusti mönjää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 19.04.2015 19:01
paikka 2.JPG

paikka 1.JPG


Nyt olis reikä paikattu. Tuli ihan hyvä ja alkuperäisen näköinen. Jos viittis joku kaunis päivä vielä hiekkapuhaltaa tuon takakulman niin tarttuis maali kunnolla. Saumoihin liimaa ja joku tuon pvc:n kaltainen kiveniskumassa päälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 30.06.2015 21:41
Turbodieselin reikiä paikkailtu. A-pilarin alaosassa kuskinpuolella reikä, apukuskin puoli ehjä
helma1.JPG


Ruosteet sahailtu pois
helma2.JPG


Uutta peltiä helman päälle
helma3.JPG


Valmis
helma4.JPG


Tunkinreikien ympärystät pehmoiset
tunkinreikä.JPG


Paikka hitsattu. Prässillä helppo painaa pelliin tuollainen syvennys, mutta reikä on niin alhaalla että vaatii jonkin verran napulointia
että paikka istuu kunnolla.
tunkinreikä 2.JPG


Muutama paikka pitää vielä hitsata, mutta kokonaisuutena tässä farkussa on kyllä melkoisen hyvä pohja. Se vaan että missä ja miten tuon koko pohjan kaapisi massasta puhtaaksi, hiekkapuhaltais ja maalais. Tätä ei viitti purkia niin paljoa kerralla että sais korigrilliin. Tulis kyllä sitten hyvä mutta :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo
ViestiLähetetty: Ti 30.06.2015 22:56
hyvän näköistä pellin työstämistä. :thumbup:
Ei hirmu pahaksi oo vielä aihiot päässy.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1446
Liittynyt: Su 29.06.2008 16:33
Paikkakunta: kurjalohja
ViestiLähetetty: La 01.08.2015 18:23
mitäs tälle kuuluu?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 01.08.2015 19:10
Hitsasin eilen yhden paikan :D Huomenna lisää. Kuskin penkin verhoilut vein verhoilijalle, selkänojaan vaihtaa sen reunapalan ja istuinosan tekee uuden. Muut penkit hyvät. Istuinosan runkoon vaihdoin katkenneen jousen ja laitoin yhden lisäjousenkin kun sille sielä paikka oli.

En tiedä vaan mitä tuon pohjan kanssa tekis, koittaisko vaan käydä läpi kaikki paikat joista massa on lähtenyt, vai puhaltaisko koko pohjan ja maalais. Aika iso urakka vaan. Kun ei oo sitä autonosturia. Moottoritilakin pitäis maalata. Tätä ei viitti purkaa korigrilliin, kun ei tuossa pohjassa oo enää paljoakaan hitsaamista. Tuo pvc massa vaan aika monesta paikkaa pettänyt, en mä tällä ajatellut talvisin ajaa että eipä se nyt heti oo ruostumassa, mutta kuitenkin.

Tuohon sedaniin ajattelin sitä 606:sta, onhan se nyt nähty moottori jo, mutta onhan se hyväkin, miks keksiä pyörä uudestaan :D Toisaalta joku m104 turbolla olis kans. Tai jos ne rakentelusäännökset muuttuis niin että tuonne sais jotenkin laittaa jonkun V8:in :mrgreen:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4438
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 19.09.2015 19:07
Tuo sedan projekti meni jäihin, ei riitä aika eikä mielenkiinto noin ruosteisen korin hitsailuun, eikä auto muutenkaan ollut mikään ihmeellinen.

Nyt saa tehdä tuota turbodieseliä sitten, muutamia paikkoja taas tullut laiteltua.

reikä.JPG

holkki.JPG

liimattu.JPG


Tuo tunkinreikähän siis on putken pätkä, joka on pistehitsattu helman sisällä oleviin vahvikkeisiin, ja jonka toinen pää on hitsattu tukkoon. Ruuvimeisseli meni kuitenkin sieltä päästä läpi, ja putki näytti muutenkin jo melkein puhki ruostuneelta. Leikkasin putken pään pois tuota vahviketta myöden todetakseni että se putki onkin paljon paksumpaa värkkiä mitä luulin, joten se oli vielä ihan hyvässä kunnossa. Jyrnytin akkuporakoneella ja 23mm poralla pukesta ruosteet pois ja tekaisin tuollaisen holkin. Holkki on myös 23mm paksu ja 28mm tuosta päästä, niinkuin alkuperäinenkin. Maalia vähän ja koriliimalla holkki reikään kiinni. Tuohon alkup. putken ja tuon holkin paksumman pään väliin jäi parin millin rako josta hitsaan vielä holkin kiinni. Sitten lyhennys oikeaan mittaan ja paikka vielä päälle. Reikä on nyt 20mm, auton tunkki mahtuu sinne ja menee myös vielä pohjaan. Hiton kova homma, jos olisin tiennyt että tuo putki on noinkin paksua niin en olisi katkaissut tuota päätä pois, vaan olisin putsannut ruosteet pois ja liimannut vaan tukon sinne sisälle ettei kura ja vesi pääse helman sisälle. Noi tunkinreijäthän olis voinu jättää kokonaan pois, mutta museotarkastajat ei varmaan tykkäisi, ja noissa on aika homma jos ne pitää uudestaan tehdä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







kl-varaosat.fi