W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Projekti on jo niin hyvässä vauhdissa, että kirjoittelu on vähän myöhästynyt. Tässäpä jotain tarinaa alkutilanteesta ja siitä, mitä on jo tehty.

Ostin viime talvena käyttöautoksi hyvässä käyttökunnossa olevan w115 220d vm. 1975 pystärin kun halvalla sain. Kesät ajelen tuolla E420 w124:llä ja nyt oli tarkoitus korjata tuosta muutama pikkuvika ja jatkaa talvella ajelua. Näinpä kuitenkin kävi, että pienet kunnostustoimenpiteet lähti käsistä. Auto tuli hiottua puhtaalle pellille ja ruotsista löytyi edullisesti hyvä elintenluovuttaja. Hommat alkoi toukokuun lopulla ja tänään ollaan siinä pisteessä, että valtaosa pinnoista on pintaväriä vailla ja moottoria on jo soviteltu konehuoneeseen lupaavin tuloksin. Ajattelin aloittaa tämän ketjun nyt, kun näyttää että tästä saattaa joskus tullakin vielä auto :D

Museoaihiota en tässä autossa näe. SItä on hitsailtu, paikkailtu ja muuteltu vähän joka paikasta. Kojetaulu on bensamallista, sisusta pre-facelift mallista jne jne. Museointi olisi vaatinut aivan tolkuttoman paljon osien uusimista. Näitä, varsinkin pieniä dieseleitä on jo ihan riittävästi museokilvissä. Päätin alkaa ehjäilemään tästä sellaista käyttöautoa, jollaista ei tule joka päivä vastaan.

Moottoriksi on tulossa om605 turbotekniikka. Koska tuon koneen teho (148hv) ylittää turbon kanssa w115 mallisarjan tehokkaimman (230.4 bensa, 115hv) myös 20% ylityksen kanssa, joudun vähän kikkailemaan leimauksen kanssa. Katsastan auton ensin vaparina, että saan sen mahdollisimman pian ajoon. Sitten haen trafilta poikkeuslupaa tehoylitykselle. Minulla on kattava vehon allekirjoittama varaosavertailulista tämän auton (w115 220d), w115 mallisarjan tehokkaimman (230.4 bensa) sekä w114 mallisarjan tehokkaimman (280E) välillä. Kaikki paitsi jouset ja iskarit (ja jarrut 280E:ssä) on kaikissa malleissa samat. Soitin trafiin ja virkailijan mielestä kuulostaa siltä, että poikkeuslupa heruu. Jätän kuitenkin turbotuksen myöhemmälle ja leimaan nyt alkuun vaparina. Kaikelta tältä olisi vältytty, jos olisin alkanut työstämään w114 korista tämän sijaan, mutta kun tällaisen satuin ostamaan ja projekti lähti käyntiin vahingossa :D

Väriksi valikoitui ehkä pystäriin hieman harvinaisempi mutta kuitenkin alkuperäinen värikoodi: 542 dunkelrot (dark red). Auto on kerennyt olla historiansa aikana vaikka minkä värinen, mutta se on jossain vaiheessa ylimaalattu huolella vähän tuohon väriin päin olevalla maalilla. Tyyppikilven mukaan auto on ollut alunperin beige. Kun ostin auton, siihen oli ilmeisesti harjoiteltu maalaamista ehkä ei niin loistavin tuloksin. Miranolin punaisella oli ilmeisesti maalattu ja kaikki tiivisteet, lasit, kromit ynnä muut ovat osittain punaisen miranolin peitossa.. Tiivisteet menee kaikki uusiksi, ”kromit” saanee kiillotettua hyväksi. Pahoja loivia lommoja oli useita ja appelsiinipintaa oli siellä täällä. Parin metrin päästä ihan kivan näköinen vanha auto kuitenkin.

Tätä väriä haetaan (vähän suttunen kuva):
Kuva

Tyyppikilvestä löytyy seuraavat lisävarusteet:
436 elimination of front left and right automatic (self-reeling) safety belts
466 central locking system
600 headlamp wiper/washer
624 version for sweden
636 15" tires
247 rear window, electrically heated (safety glass)
424 manual transmission, floor shift

Alkuperäisiä peltivanteita ei enää ole ja ostaessa siinä oli nuo kamalat bilteman alut alla.. Laitan ainakin aluksi alle 14” peltivanteet ja pölärit kun sellaiset löytyi kyliltä edullisesti. Keskuslukko on harmillisesti tärvelty. Letkut on katkottu monesta kohtaa ja osia on irroiteltu paikoitellen. Kuskin puolen takaovesta ja peräkontilta puuttuu ”työsylinteri” ja alipainesäiliö on irroitettu. Voi olla, että kunnostan keskuslukon joskus tulevaisuudessa, mutta en tänä kesänä. Lämmitetty takalasi ei toiminut talvella ja nyt purkaessa huomasin, että johdot oli poikki. Tyyppikilvestä poiketen autossa on ohjaustehostin joka toimii hyvin.

Koodin 624 perusteella voisi päätellä, että auto on alunperin myyty ruotsiin. Ostin trafilta auton historiatiedot ja sieltä löytyi merkintä katsastuksesta vuodelta 84, eli auto on tuotu ilmeisesti silloin suomeen. 2000-luvun alussa auto on ollut muutaman vuoden norjassa. Ilmeisesti lappiin rekisteröity alunperin; eräs vanhoista rekisteritunnuksista alkoi kirjaimilla ”LHC-…”. Kävinkin vaihtamassa joissain kuvissa näkyvät eurokilvet valkoisiin tuolla tunnuksella oleviin kilpiin.

Tässä pari kuvaa lähtötilanteesta.

Ensimmäinen tästä ottamani kuva:
Kuva

Alkuperäiset penkit olivat siistissä kunnossa, joskin likaiset. Etupenkit eivät olleet paikallaan ja niistä puuttui niskatuet, jotka olen nyt jo hankkinut. Kuvassa kuskin puolella vielä ostohetkellä paikallaan ollut penkki, mistä lie saabista peräisin…
Kuva

Siivousta:
Kuva

Ennen hiomaan ryhtymistä:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut kedle, Pe 03.10.2014 14:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Moottoria on soviteltu pari kertaa paikalleen. Pienen etuapurungon muokkauksen jälkeen om605 mahtuu istumaan konehuoneeseen hyvin. Tuotakin kävin kysymässä katsastuskonttorilta ja näytin insinöörille hismajesticsin w114 coupeprojektista löytyvät kuvat ja sain operaatiolle hyväksynnän :D

Sentään joku onnistuu tässä projektissa kohtuudella: alkuperäinen kardaani kävi sellaisenaan. Moottori asettui juuri oikeaan kohtaan. Laatikkona on siis ainakin toistaiseksi w210 300d:n manuaali 717.446. Automaattilaatikon kardaanin kiinnitys ei olisi sopinut, mutta väyrysen manuaaliin pystärin kardaani passasi suoraan. Tuon lisäksi ohjaustehostimen letkut käyvät uuteen pumppuun suoraan. Pystärin simpukan paineesta ei ole mitään tietoa, w202 pumpun kyljessä lukee 115 bar.

Moottorin korvakkeet ovat veljellä työn alla ja maalauksen valmistuttua päästään sovittelemaan konetta tarkemmin paikalleen.

Tällanen elintenluovuttaja löytyi Haaparannasta edullisesti:
Kuva

Kone vielä elintenluovuttajassa:
Kuva

Sovittusyritys. Öljypohja otti kiinni etuapurungon etuosaan ja lohko tuohon paksumpaan. Molempia ohennettiin kuten kuvista näkyy.
Kuva

Kuva

Vaihelaatikon sovittelua, yksi asentajistakin sattui kuvaan
Kuva

Etuapurunko ottaa tässä vielä kiinni lohkoon eikä loota tule tarpeeksi alas:
Kuva

Näin sitä muokattiin:
Kuva
Taivutettuihin kohtiin vedettiin vielä saumat. Sattui löytymään 4mm karkastua, sen taivuttelu ei ollutkaan ihan yksinkertainen homma, mutta jospa tuo kestäis :D

Kuva

Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Tässä ihan muutama kuva maalausvaiheesta. Pakkelia meni niin paljon, etten kehtaa laittaa niistä kuvia :D Helmojen kromien paikat on helmojen vaihdon yhteydessä jostain syystä hitsattu umpeen. Jääköön nyt tältä erää ainakin laittamatta, ei minulla edes ole niitä kromeja. Homma jatkuu huomenna pintavärillä koriin, konepeltiin, peräkontin luukkuun ja toiseen lokariin.

Ovien alareunat puhalsin ruostekohdista puhtaaksi ja vedin epoksin päälle. Myöhemmin vielä väriä.
Kuva

Peräkontin maalasin ruiskulla mustalla vasaralakalla:
Kuva

Konehuoneeseesta ensin ruosteet pois useilla eri menetelmillä, päälle epoksi ja väri:
Kuva

Kuva

Tallin seinät muovitettuna
Kuva

Valmiina epoksin maalaukseen
Kuva

Kuva

Epoksi pinnassa (tikkurila temacoat)
Kuva

Paksu hiontapohjamaali päällä ja osittain hiottuna
Kuva

Tämänhetkinen tilanne:
Kuva

Huomenna jatketaan tuosta värin suihkimisella, päivityksiä ja päivittelyä seuraa tulevaisuudessa :D
Viimeksi muokannut kedle, Su 27.07.2014 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Tämän näköistä jälkeä tuli. Pari valumaa tuli valitettavasti (molempiin takakaariin listan alle) ja pohjiin jäi muutama kolo. Pinta on onneksi todella tasainen ja vähäroskainen. Olen 100% tyytyväinen tulokseen, oli kuitenkin ensimmäinen auton maalaus ja vielä autotalliolosuhteissa. Väri on todella tumma, vähemmässä valossa siitä näkyy enemmän punaista. Suorassa auringonvalossa se on jopa aavistuksen violetti.

Kiillottelin ja asensin jo takapuskurin:
Kuva

Kuva

Pinta onnistui hyvin (vähän jo pölyä satanut kun oli useamman tunnin jo pihalla):
Kuva

Autotallin vähässä valossa konepelti yms näyttää lähes mustalta:
Kuva

EDIT: Lokasuoja auringonvalossa. Ei näytä yhtään niin mustalta:
Kuva

Huomenna olisi tarkoitus aloittaa ovien ja toisen lokasuojan maalaus. Ei riittänyt tila tallissa tehdä kaikkea kerralla. Epoksi, hiontapohja ja väri tulossa niihinkin.
Viimeksi muokannut kedle, Ma 28.07.2014 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Hyvän näköstä projektointia :thumbup: Laitetaan seurantaan :)
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Eikö tässä voisi tuon turbotekniikan katsastuksen hoitaa niin että käytetään auto tehopenkissä ja pienennetään syöttöä niin ettei teho nouse yli tuon vaadittavan rajan.

Tuntuisi helpommalta kuin poikkeusluvan hakeminen. Tietysti poikkeusluvan hakemalla saa ottaa koneesta enemmän tehoja irti.

Auto näyttää hienolta ja mielenkiintoinen tekniikka tulossa vanhaan koppaan. :thumbup:
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Samuli H kirjoitti:Eikö tässä voisi tuon turbotekniikan katsastuksen hoitaa niin että käytetään auto tehopenkissä ja pienennetään syöttöä niin ettei teho nouse yli tuon vaadittavan rajan.
Tätä kysyin ensimmäiseksi konttorilta. Sanottiin, että sellaisia on varmasti Suomessa leimalla, mutta se on vastoin trafin ohjeita ja he eivät sellaista ala leimaamaan. Vakioahtimella käytettäisi siis tuota "virallista" 148hv lukemaa. Kysyin siis käykö jos vaihdan isomman ahtimen ja penkitän 10hv vähemmän :D ei käy. Pienemmän ahtimen muuttamiseen ei osannut vielä sanoa mitään, mutta käyn sitä vielä myöhemmin tinkaamassa.

Tarkoitus on tehdä ahtoputket, välijäähyttimet ja muut turbohilppeet huolella ja ajan kanssa todennäköisesti ensi kesänä. Jotain hillityn kokoista VNT-ahdinta kiinnostaisi kokeilla viritellä tuohon. Tyydyn siis joka tapauksessa ensialkuun vapaastihengittävään moottoriin.

Tänä aamuna tilasin Saksasta uudet OEM tiivisteet oviin, tuuli- ja takalasiin sekä peräkonttiin ja joitain pisteosia. Nyt odotetaan postia kuin lapsena joulua :D
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Tai sitten tekee kahdella ahtimella, niin siitähän tulee omavalmiste moottori.
niinhän ne on tehny 2jz ja rb26 singleturbona omavalmisteeksi.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja A »

Itse vaihtaisin katsastus konttoria, keräisin dokumentit mukaan ja lähtisin kysymään muualta. Mulla ei ainakaan ollut ongelmia ton oman W115:sen kanssa, kun siihen ton kasin laitoin. Kyllä siinä verrattiin tilavuutta ja painoa W115 3.0D:hen ja tehoa W114 280E:hen. Jarruihin eikä jousitukseen tarvinut tehdä muutoksia kun auto on alkujaan kolmen litran diisseli ja siinä on jo ns. isommat jarrut ja paksummat etujouset.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja karra »

Hieno projekti.

Eli tuo epoksi on siellä hiontavärin alla, koko auto sillä maalattu? Mitäs jos sinne alle jää vanhaa maalia, tai peräti jopa likaa tms epäpuhtauksia, haittaako se? Käsitin että ruosteet oli jollain poistettu. Mietin vaan kun noita vanteita olen Temacoat epoksilla maalauttanut...

Vanteista aasinsilta eli minulla olis joutilaana 15" kasireiät ET25 noin parillasadalla :P jos haluaa modernia ulkonäköönkin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Ei jäänyt likaa, koko auto hierottiin paljaalle pellille :D Tosin kitti on epoksin alla. Kuulemma ei haittaa mitään. Kiitoksia A tiedosta, koitan käydä vielä toisella konttorilla. Tuo jossa olen asioinut on kuitenkin todella asiallinen paikka. Siellä tehdään työt pykälien mukaan, muttei kuitenkaan yhtään vieroksuta muutoskatsastuksia. Sieltä on jopa saatu muihin projekteihin neuvoja, miten kannattaisi toimia. Toisen konttorin näkemys voi olla eri, mutta se johtuu sitten insinöörin ammattitaidottomuudesta jota minä tietenkin voisin käyttää hyväkseni.. Trafin linja on, että w115 korillista autoa ei voi verrata w114 koriin.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Tosiaan vanneasiaakin on mietitty, kiitos karra tarjouksesta. Ulkonäköön ei ole näillä näkymin tulossa modernia, ainoastaan tekniikkaan. Nyt moottori, myöhemmin ehkä alustan ja voimansiirron läpikäynti, kunnostus ja modernisointi sieltä, mistä se on kohtuudella mahdollista. Talvirenkaille laitan nuo peltivanteet ja pölykapselit. Kesävanteiksi on oikeastaan kolme vaihtoehtoa: pentat, barokit tai hillityt hunajakennot/pinnavanteet. Seuraavanlainen kuva tulee ensimmäisenä googlesta kun etsii hakusanalla w115 ja minusta vannevalinta on aika kohdallaan! Tämän vaiheen budjettiin ei vaan vielä toistaiseksi mahdu vanteita.

Joku on ottanut valokuvan tulevaisuudesta?? :)
Kuva

Miten muuten tuo lämmityslaitteen puhaltimen ilmanoton ritilä. Niitä näkee kromisia sekä auton värisiä. Onko jossain tietyssä mallissa ollut krominen ritilä? 280e? coupet? joku vuosimalli?
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja A »

Tossa pikaisesti kolme linkkiä mistä tulostettuja sivuja käytin kun esitin katsastajalle teho/tilavuus/paino prosentteja. Kyseinen sivusto ei erottele noita kahta mallia toisistaan(114/115) vaan ovat rinnakkais malleja. Muistelisin myös jonkun täällä sivustoilla kirjoittaneen, että Trafi pitäisi noita rinnakkais malleina ja näin ollen olisivat keskenään verrattavissa. Olen muiden projektieni osalta ollut kyllä Trfiin yhteydessä, mutta tätä asiaa en ole heiltä koskaan suoraa kysynyt. Oletko saanut tuon tiedon vertailukelpaamattomuudesta suoraan Trafista vai välikäsien kautta(katsastaja) kiinnostaisi tietää tulevaisuutta varten. Itse käytin auton muutoskatsastuksessa ihan normaalisti, tuon entisen "virkamies" hallintoisen ketjun asemalla. Kyseisellä konttorilla en aiemmin ollut asioinut kuin joskus ihan satunnaisesti, enkä paikkakuntavaihdosten takia ainakaan viimeiseen kahdeksaan vuoteen. Mistään kaveri tai tuttavuus suhteesta katsastajaan ei siis ollut kyse.

http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Noiden lisäksi oli myös muita dokumentteja jarrujen, jousien, akselistojen, tukivarsien, ym. osalta.

Ilman oton ritilä on eloksoitua alumiinia, en kuitenkaan osaa sanoa tarkasti missä malleissa niitä on ollut. Omassa 3.0 ei sitä ollut mutta ostamassani varaosa autossa sellainen oli.

Todella asiallinen projekti sulla menossa. Aloitin myös ton omani maalaus/pohjatyöt ja pitäisi se saada vielä väriinkin tässä kohta puoliin.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Ensin kysyin vertailuasiaa konttorilta ja insinööri oli trafiin yhteydessä saaden kielteisen vastauksen. Kysyin vielä sitä poikkeuslupa-asiaa selvittäessä myös suoraan trafin virkailijalta, joka myös sanoi että w114 ja w115 ei voi verrata. Toisaalta onko näistäkään niin tarkkaa pykälää olemassa, voi ihan hyvin olla että trafissakin eri virkailija tulkkaa lakia eri tavalla. Per**** pykäläviidakko.

Kiitos noista linkeistä! Pitänee käydä konttorilla kun Torstai-Perjantai olis vapaata. Mitään lappuja en ole vielä näyttänyt, vaan ihan suullisesti selittänyt ja kysellyt. Nyt on paksu pino dokumentteja esiteltäväksi.

Ja olin näemmä onnistunut ohittamaan tuon karran kysymyksen maalauksesta :) Koko kori on siis hiottu paljaalle pellille. Kitti on tarvittaviin paikkoihin levitetty pellille ja koko auto on sen jälkeen maalattu epoksilla. Joillain pinnoilla on myös ohuesti mirans hiontamaalia, jolla yritin etsiä lommoja joita ei käsin tunne. Siitä huolimatta peräkontin kanteen jäi sanomista.. Hiontaväriä on vain "isoilla pinnoilla", en nähnyt tarpeelliseksi maalata sitä esim. ovenpieliin ja listojen koloihin tms hankalasti hiottaviin paikkoihin. Pähkäilin noita pohjamaaleja ostaessani, että ostan punaisia pohjamaaleja niin ei mahdolliset kiveniskemät näy niin pahasti. Sattui kuitenkin niin, että temacoat ja hiontapohja olivat aivan täysin 100% saman punaisia, vaikka toivoin että niissä olisi edes pieni sävyero :D

Käsittääkseni tuon epoksin ruostesuojaominaisuudet perustuu siihen, että se ei reagoi oikeen minkään kanssa ja päästää huonosti happea läpi. En siis näkisi ongelmana, että vanhaa maalia olisikin jäänyt johonkin jos pelti on kunnossa. Epoksihan on oikeastaan "muovipinnoite" eikä maali...

Ovet on nyt pohjamaalattu ja sisäpuolelta ovenpielistä väritetty. Tänään hion hiontamaalit pintapuolelta ja maalaan värin päälle. Sitten riittää tärpätin haistelu vähäksi aikaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Sain veholta tietoa moottoreiden painoista:
  • Pystärin vanha moottori A6150103800, paino Daimler Global Logistics Center Germersheimin tietojen mukaan 200kg.
  • Elintenluovuttajan moottori A6050104600, paino 183kg.
Nämä kaksi on haettu alustanumeroilla ja ilmeisesti sisältää apulaitteet yms. Sain myös listan tällaisia moottorinpainoja, laitetaan tänne muistiin kun nämä tiedot tuntuu olevan aika kiven alla:

Eri OM605 variaatioita:
  • A6050100600 203kg
  • A6050104400 205kg
  • A6050109400 (Code 923) 215kg
  • A6050103100 292kg
  • A6050104600 (Ei koodeja 923 eikä 423) 183kg
  • A6050109500 (on koodit 923 ja 423) 215kg
Täältä arvioituna 423 = 5v-automaatti, 923 = "EMISSION CONTROL D3-MEASURES" liekkö tarkottaa näitä koodeja edes?

Eri OM617 variaatioita:
  • A6170104544 217kg
  • A6170103544 217kg
  • A6170104044 211kg
  • A6170104944 195kg
  • A6170104144 211kg
  • A6170104744 195kg
  • A6170105044 211kg
  • A6170104244 217kg
  • A6170104344 206kg
  • A6170105144 211kg
Hakusanoja om605 paino, om615 paino, om617 paino
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

kedle kirjoitti: Siitä huolimatta peräkontin kanteen jäi sanomista..
Yhden auton itsekin maalanneena, jaa, melkeenpä kaksi, niin suosittelen että teet tuon kontin kannen maalauksen uusiksi, niin että miellyttää omaa silmää. Itselläni ainakin alkuunsa meinasi mennä vähän niinko pari virhettä "sormien läpi" - mutta 6kk päästä alkoi tinnerin haju nousta nenään aina kun näki ne virheet ;) Eli nyt kun on vehkeet, paikat ja kaikki valmiina, on helppo aloittaa. Ja tuntumakin näpeissä.
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Maali ja maalausmotivaatio on nyt loppu, saa jäädä nuo pienet sanomiset tältä erää. Loppu maali meni eilen oviin. Niihin ei tullut valumia, mutta pinta ei ole aivan niin tasainen kuin edellisessä maalauserässä. Onneksi pintaa on kohtuu helppo tasoittaa jälkikäteen :)
Trafin linja on, että w115 korillista autoa ei voi verrata w114 koriin.
Näin ne linjat muuttuu: kävin äsken uudelleen konttorilla vertailupapereiden ja muiden lappujen kanssa. w114 ja w115 korit löytyy jostain trafin järjestelmän "tyyppikoodiluettelosta" saman rivin "/8 w115 w114" takaa ja sen perusteella nyt saankin verrata tuohon w114 280E:hen.. Taas oltiin samalla konttorilla ja saman insinöörin toimesta yhteydessä trafiin. En tiedä esitinkö asian viimeksi puutteellisesti tai esittikö insinööri asian trafille puutteellisesti, mutta näillä mennään. Turbo tulee sittenkin! Lähdenkin laittamaan ovia paikalleen ja siivoamaan tallia moottorinasennusmallille. Illasta voisin räpsäyttää pari kuvaa, kun korikin alkaa pikku hiljaa kasaantua.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

"Ilta" venähti pitkäksi. Voi että tuo kromien asennus osaa olla hidasta. Nuokin on irroitettu auton elinkaaren aikana ties kuinka monta kertaa. Kiinnikkeet alkaa olla aika huonossa hapessa ja kromit on paikoitellen aika solmussa. Sen lisäksi pitää vielä siivota edellisen maalarin punaiset miranolit pois ennen asennusta... Vänkärin puoli alkaa näyttää jo lohdulliselta. Takakaaren lista ei pysy paikallaan. Jouduin pakkeloimaan listan kiinnityskohtaa kun se oli lutussa ja reikiä avatessa tuli kai kairattua ne vähän liian isoksi. Kiinnike ei pysy kiinni korissa. Pitänee liimata nuo pari etummaista kiinni koriin ja sitten painaa lista kiinni. Kauhulla odottelen lasien asennusta, kukahan ne lasien kromit saa pysymään urassaan ja saa vielä lasin paikalleen :crazy:

Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja A »

Onnittelut tuosta "linja" muutoksesta. Tuo tieto helpottaa huomattavasti muidenkin "pystäreiden" pelastamista museoinnilta :twisted: .
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Pieni kuvapäivitys. Mitään kovin näkyvää ei viime päivinä ole tapahtunut. Jotain pientä mekaanista kunnossapitoa. Toissapäivänä kävin irroittelemassa muutaman pisteosan tällaisesta helposta projektipystäristä:

Kuva

Mukaan tarttui:
-Ovien "pykällysmekanismit" kahteen oveen
-Takalasin lämmittimen katkaisija
-Rekisterikilven valot
-Peräkontin pieni kromilista. Omaan katkesi pultit molempiin päihin.
-14" peltivanteet yhdestä w123 raadosta

Voimansiirrosta alkoi loppukeväästä kuulua nopeuden mukaan kasvavaa ulinaa. Luulenpa että syyllinen löytyi ensimmäisellä yrityksellä kardaanin tukilaakerista, jonka vaihdoin eilen:

Kuva

Nyt on joulu, posti toi Saksan paketin :D Läjä sisältää:
-Ohjausiskunvaimentimen
-Ovien tiivisteet
-Peräkontin tiivisteen
-Tuulilasin tiivisteen
-Takalasin tiivisteen
-Muutaman kiinnikkeen ja konepellin avausvivun.

Kuva

Ovien tiivisteet on jo paikallaan, asennus kesti vähän reilun tunnin. Ei harmita yhtään että tuli törsättyä OEM-tiivisteisiin! Voitelin asennuspinnat renkaiden asennuksessa käytettävällä rasvalla ja tiivisteet menivät todella hyvin paikalleen. Pitänee kysellä imukupit lainaan niin saa alkaa ähisemään tuuli- ja takalasia paikalleen.

Moottoriin vaihdettiin eilen hehkut. Kaikki lähti irti kohtuudella. Uudet on nyt paikallaan ja asennuksessa käytettiin mersun virallista hehkunasennusrasvaa.

Hehkutusjärjestelmää olen pohtinut myös viime päivinä. Tuon C:n hehkurele ei taida käydä tähän minun sovellukseen. Se on kuvassa vasemmalla olevaa mallia. Siitä lähtee tuo iso liitin hehkuille ja siihen tulee 2 johtoa, joissa kulkee joku tietokoneelta tuleva ohjaussignaali josta ei löydy tietoa mistään. Oikealla näkyy mm. w124 ja w201 dieseleistä löytyvä hehkurele. Tuollainen täytyy hommata jostain. Siinä on lähdöt hehkuille ja pienempään liittimeen tulee 2 piuhaa virtalukolta, 1 lämpömittarilta ja 1 hehkun valolle. Tuo rele päättää hehkutusajan moottorin lämpötilan perusteella.

Yksi vaihtoehto olisi hyödyntää tuo alkuperäinen vetonuppi. Päättäisin hehkutusajan silloin itse. Jäispähän ainakin vähän vanhan auton tuntua :) Tähän on laitettu joskus bensan kojetaulu ja mittaristo. Sakkakuppi puuttuu mittarin alta, vetonuppi on ratin oikaella puolella eikä tyhjäkäynnin säätöruuvia ole. Virtalukkokin on bensa-autosta eli olis ihan mahdollista toteuttaa käynnistys avaimella ja hehkureleellä. Jatketaan pohdintaa.

Vasemmalla w202/w210 hehkurele, oikealla w124/w201:
Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Bongasinpa pystärien bongauslangasta oman pystärini ennen tuota punaista miranolia :D Lähetetty viime vuoden elokuussa. On sitä nyt maalattu, vuoden sisään 2 kertaa...
Viesti: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 24#p939524

Kuva:
Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
mesew123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 05.05.2011 16:32

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja mesew123 »

Meiltä löytys tuohon helemoihin ne kromilistat ja etu ja takalassiin tiivisteet, saat ilimaseksi ne jos tarvit
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Joo voisinhan minä ne helmojen kromit ottaa! Laitan YV. Etu- ja takalasien tiivisteet tilasin uudet ja ne on jo paikallaan.

Koneen korvakot on nyt valmiit ja päästiin ensimmäistä kertaa lepuuttamaan konetta niiden varassa. Liian alashan se läsähti kun kannakekumit antoivat sen verran periksi. Olihan tuo odotettavissakin, onneksi korotus on helppoa pienillä holkeilla. Korvakot tehtiin tekemällä aluksi laipat koneen kylkeen ~10mm lattaraudasta ja sorvaamalla holkit joista pultti tulee läpi kannakekumiin. Sitten mallailtiin kone hyvään asentoon ja mitottiin ja leikeltiin ylä- ja alapuolien peltipalaset. Ne heftailtiin kiinni, korvakko irti, kylkipalojen leikkaus ja lopullinen hitsaus. Muutamia kuvia:

Konetta paikalleen ja korvakkeiden tekoon. Tuo vaijeritalja oli aivan korvaamaton ostos! Lukkopelti on pystärissä kiinteää mallia ja runkonumero on siinä, joten sitä ei viitsisi turhaan irroitella. Vaijeritaljalla koko paketin sai kallistettua sellaiseen kulmaan, että se menee paikalleen rikkomatta mitään.
Kuva

Kuva

Kuva

Saumoista tuli TIGillä aika nättejä :thumbup:
Kuva

Näistä kiitos pikkuveljelle! Kaveri lupautui vielä pulverimaalaamaan nämä lähitulevaisuudessa.

Tässä kone on korvakoiden varassa. Kardaanilinjaa ei saanut aivan täysin suoraan, vaan kone jää aivan aavistuksen verran keulimaan.. Onhan siellä nivel.
Kuva

Yhdestä kohdasta ahdistaa vielä: ohjauskepit ottaa yhteen öljypohjan pulttiin kiinni :crazy: Ajatuksena oli porata tuo reikä isolla poralla kartion malliseksi ja laittaa tuon pultin tilalle uppokantaruuvi. Lisäksi apusimpukan alapuolelle voisi sorvata pienen holkin niin tuo koko keppi tulisi aavistuksen alas päin. Tuollaisen vaikutus ohjausgeometriaan on varmasti hyvin minimaalinen. Ohjaushilppeet ei mene ihan siitä välistä mistä niiden on tarkoitus. Konetta olisi pitänyt saada 5cm taaksepäin jos olis halunnut ne oikeaan väliin. Etuapurunkoa olisi pitänyt vaan ohentaa vielä eri kantilta, kun öljypohja ei mahdu tulemaan enää yhtään taakse päin.
Kuva

Tuossapa rivi moottorin lämpötila-antureita. Vasemmalla w124 om603, keskellä pystärin om615 ja oikealla tuon om605:n oma. Kaikissa on sama kierre :D Laitoin pystärin anturin hehkujen ja imusarjan väliin samaan paikkaan, missä tuo alkuperäinen anturi oli. Sen signaali menee mittariston lämpömittarille. w124 anturin laitoin koneen etuosaan polttoainesuodattimen lähelle. Siitä on tarkoitus ottaa lämpötilatieto tulevalle hehkureleelle.
Kuva

Sammutuksen toteutan magneettiventtiilillä. Tällainen löytyi tuosta purkuautosta, ilmeisesti joku EGR:n venttiili. Tuossa on yksi tulo ja kaksi lähtöä, alipaine ohjautuu jompaan kumpaan riippuen siitä onko virtaa vai ei. Vaihdoin c:stä myös alipainepumpulta jarrutehostimelle menevän letkun, koska siinä oli valmiiksi "rosvopalikka" josta saan alipaineen tuolle sammutusventtiilille. Myös siinä liittimet ovat pysyneet samana 20v ajan.
Kuva

Öljynpaineen mittaria varten tehtiin "hieno" billet adapteri öljynsuodattimen jalkaan:
Kuva

Syöttöpumpun ajoitustyökalun hinta oli parissa vuodessa noussut paikallisella mersun varaosavälittäjällä 35€ -> 105€... Halvemmalla pääsee kun tekee itse. Vasemmalla alkuperäinen, keskellä valmis omavalmiste ja oikealla jousta vaille. Molemmat toimii aivan yhtä hyvin kuin alkuperäinen.
Kuva

Alkuperäistä imu- ja pakosarjaa pääsi nyt sovittelemaan kun vaijerit ja liinat sai pois edestä. Pientä takapakkia tuli: kumpaakaan ei voi tilanpuutteen vuoksi hyödyntää. Suunnitteilla on lyhyt peltipakosarja ja painekotelollinen alumiininen imusarja. Tehdään nyt nuo kunnolla jos tästä joskus innostuu ottamaan jonkun verran enemmän tehoa. Nyt pitäis vaan löytää jostain alumiininen om605/om606 imusarja aihioksi...
Viimeksi muokannut kedle, To 02.10.2014 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja petri »

Mielenkiintoinen projekti ja hienoa työnjälkeä. :thumbup:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Pieni kuvapäivitys. Konehuoneessa alkaa näyttää jo ihan mukavalta. Alumiininen imusarja löytyi edullisesti Saksasta ja sen hain postista lauantaina. Tuokaan ei mahtunut alkuperäisen painekotelon kanssa paikalleen ja sille on jo palottelusuunnitelma olemassa. Pakosarjavärkit haen ensi viikolla. Syyläriä ja välijäähyä on soviteltu loppusijoituspaikalle. Välijäähyksi tuli nyt tuollanen bilteman budjettivaihtoehto (57€!). Vaikuttaa todella asialliselta tuohon hintaan, mutta olishan tuohon mahtunut isompikin.. Välijäähyn alle mahtuu kylläkin nyt hyvin w124:n ilmastoinnin flektit jotka löytyi sattumalta ladosta. Ahtoputket saa vetää aika suoraan turbolta jäähylle ja jäähyltä imusarjalle! Keskimmäinen lämppärin letku pitää vetää jotain eri kautta, tuo ei oikein näytä hyvältä..

Kuva

Hehkun rele on nyt asennettu ja todettu toimivaksi. Se tuli w124 250td:stä. Johtosarjan tein C:n alkuperäisistä johdoista ja tuon releen mukana tulleista liittimistä. Relettä varten asennettiin aiemmin kuvissa näkynyt lämpötila-anturi ja ajastus tuntuu toimivan, tuossa tallissa hehkun valo palaa 4 sekuntia ja sitten sammuu. Koko hehkutus kesti noin 30 sekuntia. Paikkansa se löysi tuossa kuvassa jarrutehostimen edessä näkyvän peltihäkkyrän kyljestä, jossa on alunperin ainakin takalasin lämmittimen sulake.

Kuva

Vaihteiston kannakekin on nyt valmis ja moottori siinä asennossa johon se toistaiseksi jää. Kardaanin linja vähän kyllä huolettaa kun ei ole oikein mitään kunnon mittavälineitä jolla sen olis saanut millilleen suoraan. Jos se kovin rytkyttää niin muutellaan asentoa sitten jälkikäteen..

Kuva

Kojetaulun värkkäsin paikalleen eilen. Ennen asennusta liimailin bitumin kaltaista äänieristettä tulipeltiin kaikkialle mihin sitä vaan sai. STP gold black tai jotain sinne päin taisi olla tuote.. Tuosta kuvasta näkyy uusi vaihekeppi. Vivustot ja keppi tuli w210:sta jossa oli 5v-manuaali. Jokaista vipua lyhensin noin 10cm ja ne asettui melkeen jo sillä paikoilleen. Ihan kevyesti piti yhtä keppiä taivutella. Peruutusvalon katkaisimelle löytyi sopiva liitin C:n kattovalosta :D

Kuva

Tein kevyen rälläkkämadalluksen. Epäilen että tässä oli paikallaan jotkut tarvikejouset, kun auto oli joka suunnasta jopa alkuperäistä reilusti korkeampi. Tuolle korkeudelle saapi ainakin toistaiseksi jäädä, ehkä tulevaisuudessa sitten oikeat madallusjouset joita ainakin h&r:ltä vielä saa tähänkin malliin. Takaiskarit löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä suoraan hyllystä! Toinen päästi öljyt ulos viime talvena niin ajattelin uusia jo ennen katsastusyritystä. Lisää kummasti motivaatiota nähdä projekti välillä renkaillaan ja lähestulkoon kokonaisena :)

Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Imu- ja pakosarjat alkaa pikkuhiljaa lähestyä lopullista muotoaan. Pientä fiilistelyä molemmat paikallaan:

Kuva

Kuva

Imusarja on tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa ja maalata, kunhan viimeinen mutka saadaan siihen kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Pakosarja on heftailtuna nippuun, huomenissa alkaa saumojen värkkäys. Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja lyhyt pakosarja, mutta näinpä tässä nyt sitten kävi :D Pakopesän jakamisesta ei ole vielä varmuutta.. Jää melko ahtaan näköiseksi jos sen jakaa kun tuo vakioturbon laipan reikä on niin onnettoman pieni. Turbon asento on suunniteltu niin, että sinne menee tulevaisuudessa pykälää isompi ahdin. Yksi mahdollinen vaihtoehto vois olla 320CDI:n muuttuvasiipinen puhallin.

Sisusta alkaa olla nipussa:

Kuva

Hehkun valoksi laitoin rikkinäisen vilkkureleen nupin :D Sopii tyyliin paremmin kuin joku bilteman merkkivalo. Se näkyy kuvassa virtalukon vasemmalla puolella. Keskikonsolissa on edellinen hehkun valo (keltainen neliö hätävilkun ja takalasin lämmittimen katkaisijoiden yläpuolella). Sen tilalle voisi asentaa jotain muuta kun siihen on kerta jo leikattu reikä (ahtopainemittari? kierroslukumittari? mahdollisen webaston kello?)

Kuva

Kuva

Lattian reunoihin minulla ei vielä ole verhoiluja ja takalattioiden matot on ruskeat eikä punaiset. Koko lattiaan on vedetty vajaan sentin paksuinen huopa. Hattuhyllyn verhoilu on aika pahasti auringon polttama, pitää uudistaa sekin samalla kun hankkii noita puuttuvia palasia. Verhoiluhommat ei nyt ole ykkösenä prioriteeteissä ja saavat jäädä myöhemmälle :)

Kuva

Tuo ohjauskeppi meni niin läheltä moottorin pohjaa, että päätin tehdä sille varovaisen taivutuksen

Kuva

Imusarjan leikkelyssä sattui pieni kämmi ja nyt öljynsuodattimen joutuu siirtämään muualle. om606 imusarjasta katkaistiin takimmainen putki, kun olisi ilmeisesti pitänyt katkaista yksi keskimmäisistä. Siirrän suodattimen laipalla muualle ja sitä varten tilasin kiinasta kuvan mukaiset romut :D Saa nähdä mitä sieltä tulee ja milloin tulee. Hinta oli kyllä varsin edullinen: 78€ posteineen. Itse lohkoon tuleva laippa pitää tehdä itse. Oli kyllä mielessä siirtää jalka muutenkin jo kauemmas, kun siellä kohtaa on melko ahdasta. Nyt mahtuu tekemään yksinkertaisemman kaasuvivuston, lämppärin letkut mahtuvat olemaan paljon paremmin ja pumppua on helpompi roplata tarvittaessa. om605:ssä öljy jäähdytetään lämmönvaihtimella, joka on suodatinjalan kyljessä. Sekin lähtee siinä samalla ja jäähdytys hoidetaan tuolla kennolla.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

kedle kirjoitti:
Trafin linja on, että w115 korillista autoa ei voi verrata w114 koriin.
Näin ne linjat muuttuu: kävin äsken uudelleen konttorilla vertailupapereiden ja muiden lappujen kanssa. w114 ja w115 korit löytyy jostain trafin järjestelmän "tyyppikoodiluettelosta" saman rivin "/8 w115 w114" takaa ja sen perusteella nyt saankin verrata tuohon w114 280E:hen.. Taas oltiin samalla konttorilla ja saman insinöörin toimesta yhteydessä trafiin. En tiedä esitinkö asian viimeksi puutteellisesti tai esittikö insinööri asian trafille puutteellisesti, mutta näillä mennään. Turbo tulee sittenkin! Lähdenkin laittamaan ovia paikalleen ja siivoamaan tallia moottorinasennusmallille. Illasta voisin räpsäyttää pari kuvaa, kun korikin alkaa pikku hiljaa kasaantua.
Näköjään linjat ovat muuttuneet, hyvä niin. Vuosituhannen vaihteessa W111, W108 ja W109 löytyivät "samalta riviltä". Tähän vedoten yritin saada verrokiksi W111 Coupelleni noita kahta jälkimmäistä. Ei onnistunut, koska ne ovat eri mallisarjaa. Tuo "samalla rivillä" ei sitä muuttanut.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Laitetaas pari kuvaa kun kori alkaa olla aikalailla nipussa. Maalauksessa tuli kyllä enemmän virheitä kun jaksaa luetella, mutta jospa tuolla pimeällä kehtais ajella.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
Venymä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 25.07.2013 13:00
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Venymä »

Kommea peli tulee :thumbup:
W210 290DT
C208 320
S202 250DT
W210 220D
W123 300D
Vastaa Viestiin