Ostin viime talvena käyttöautoksi hyvässä käyttökunnossa olevan w115 220d vm. 1975 pystärin kun halvalla sain. Kesät ajelen tuolla E420 w124:llä ja nyt oli tarkoitus korjata tuosta muutama pikkuvika ja jatkaa talvella ajelua. Näinpä kuitenkin kävi, että pienet kunnostustoimenpiteet lähti käsistä. Auto tuli hiottua puhtaalle pellille ja ruotsista löytyi edullisesti hyvä elintenluovuttaja. Hommat alkoi toukokuun lopulla ja tänään ollaan siinä pisteessä, että valtaosa pinnoista on pintaväriä vailla ja moottoria on jo soviteltu konehuoneeseen lupaavin tuloksin. Ajattelin aloittaa tämän ketjun nyt, kun näyttää että tästä saattaa joskus tullakin vielä auto

Museoaihiota en tässä autossa näe. SItä on hitsailtu, paikkailtu ja muuteltu vähän joka paikasta. Kojetaulu on bensamallista, sisusta pre-facelift mallista jne jne. Museointi olisi vaatinut aivan tolkuttoman paljon osien uusimista. Näitä, varsinkin pieniä dieseleitä on jo ihan riittävästi museokilvissä. Päätin alkaa ehjäilemään tästä sellaista käyttöautoa, jollaista ei tule joka päivä vastaan.
Moottoriksi on tulossa om605 turbotekniikka. Koska tuon koneen teho (148hv) ylittää turbon kanssa w115 mallisarjan tehokkaimman (230.4 bensa, 115hv) myös 20% ylityksen kanssa, joudun vähän kikkailemaan leimauksen kanssa. Katsastan auton ensin vaparina, että saan sen mahdollisimman pian ajoon. Sitten haen trafilta poikkeuslupaa tehoylitykselle. Minulla on kattava vehon allekirjoittama varaosavertailulista tämän auton (w115 220d), w115 mallisarjan tehokkaimman (230.4 bensa) sekä w114 mallisarjan tehokkaimman (280E) välillä. Kaikki paitsi jouset ja iskarit (ja jarrut 280E:ssä) on kaikissa malleissa samat. Soitin trafiin ja virkailijan mielestä kuulostaa siltä, että poikkeuslupa heruu. Jätän kuitenkin turbotuksen myöhemmälle ja leimaan nyt alkuun vaparina. Kaikelta tältä olisi vältytty, jos olisin alkanut työstämään w114 korista tämän sijaan, mutta kun tällaisen satuin ostamaan ja projekti lähti käyntiin vahingossa

Väriksi valikoitui ehkä pystäriin hieman harvinaisempi mutta kuitenkin alkuperäinen värikoodi: 542 dunkelrot (dark red). Auto on kerennyt olla historiansa aikana vaikka minkä värinen, mutta se on jossain vaiheessa ylimaalattu huolella vähän tuohon väriin päin olevalla maalilla. Tyyppikilven mukaan auto on ollut alunperin beige. Kun ostin auton, siihen oli ilmeisesti harjoiteltu maalaamista ehkä ei niin loistavin tuloksin. Miranolin punaisella oli ilmeisesti maalattu ja kaikki tiivisteet, lasit, kromit ynnä muut ovat osittain punaisen miranolin peitossa.. Tiivisteet menee kaikki uusiksi, ”kromit” saanee kiillotettua hyväksi. Pahoja loivia lommoja oli useita ja appelsiinipintaa oli siellä täällä. Parin metrin päästä ihan kivan näköinen vanha auto kuitenkin.
Tätä väriä haetaan (vähän suttunen kuva):

Tyyppikilvestä löytyy seuraavat lisävarusteet:
436 elimination of front left and right automatic (self-reeling) safety belts
466 central locking system
600 headlamp wiper/washer
624 version for sweden
636 15" tires
247 rear window, electrically heated (safety glass)
424 manual transmission, floor shift
Alkuperäisiä peltivanteita ei enää ole ja ostaessa siinä oli nuo kamalat bilteman alut alla.. Laitan ainakin aluksi alle 14” peltivanteet ja pölärit kun sellaiset löytyi kyliltä edullisesti. Keskuslukko on harmillisesti tärvelty. Letkut on katkottu monesta kohtaa ja osia on irroiteltu paikoitellen. Kuskin puolen takaovesta ja peräkontilta puuttuu ”työsylinteri” ja alipainesäiliö on irroitettu. Voi olla, että kunnostan keskuslukon joskus tulevaisuudessa, mutta en tänä kesänä. Lämmitetty takalasi ei toiminut talvella ja nyt purkaessa huomasin, että johdot oli poikki. Tyyppikilvestä poiketen autossa on ohjaustehostin joka toimii hyvin.
Koodin 624 perusteella voisi päätellä, että auto on alunperin myyty ruotsiin. Ostin trafilta auton historiatiedot ja sieltä löytyi merkintä katsastuksesta vuodelta 84, eli auto on tuotu ilmeisesti silloin suomeen. 2000-luvun alussa auto on ollut muutaman vuoden norjassa. Ilmeisesti lappiin rekisteröity alunperin; eräs vanhoista rekisteritunnuksista alkoi kirjaimilla ”LHC-…”. Kävinkin vaihtamassa joissain kuvissa näkyvät eurokilvet valkoisiin tuolla tunnuksella oleviin kilpiin.
Tässä pari kuvaa lähtötilanteesta.
Ensimmäinen tästä ottamani kuva:

Alkuperäiset penkit olivat siistissä kunnossa, joskin likaiset. Etupenkit eivät olleet paikallaan ja niistä puuttui niskatuet, jotka olen nyt jo hankkinut. Kuvassa kuskin puolella vielä ostohetkellä paikallaan ollut penkki, mistä lie saabista peräisin…

Siivousta:

Ennen hiomaan ryhtymistä:

