W114 Coupe M104 3,2L...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

hismajestics kirjoitti:
jezze rs kirjoitti:Bemarin laatikkoa vaan paikalleen! Jos ei ole museopeli niin ihan samapa tuo. Itsekin pyrin aina käyttämään saman valmistajan osia, mutta jos niitä ei ole niin ei tuota tuskaa käyttää toistenkaan. Toimivuus on kuitenkin tämän tyyppisissä vehkeissä paljon tärkeämpää, jos esim radalla käy ajamassa.

Vallilan takomosta tosiaan saa hyviä vakaajia jos lähettää vanhan malliksi. Saa juuri sellaisen kuin haluaa.
Mun suunnitelma oli aluksi vahvasti oman merkin 6-speed., mutta mitä enemmän siitä etsi tietoa/haki sopivaa kauppaa, niin sitä enemmän soraääniä laatikon toiminnasta kuului. Onhan foorumillakin pitkä topikki aiheesta. Uskon kuitenkin, että ongelmat koskevat pääsääntöisesti W203 pre-facelift ja sitä vanhempia, vaijeriavusteisia laatikkoja. Näissä on myös synkrovikaa 1-2 vaihteella. Post-facelift W203 on paljon "bemarimaisempi" ja ilmeisesti jo toimivampi.

Kumpikampi, niin on 6v. bmw-laatikko kuitenkin vikkelämpi ja sijuvampi esim. tuohon rata-ajoon, johon viittaat. Pieni hidaste 6v. hankinnassa on. Pääsääntöisesti tarjotaan 37dz, eli diesel laatikkoa. Ei hirveesti nappaa kun en aio harrastaa rattilukkoracingia.

Btw, tästähän sä saat doglegin omaan endurance kilpuriinne jos et välttämättä just halua .404? :)
Ei saa tuota doglegiä asentaa :( Ei ole saanut vakiona tenavaan... Muuten olis asiallinen. Tenavan getrag ainoa "parempi" loota jonka saisi laittaa.

Tuota takavakaajan en laittaisi ennen kuin on lukkoperä. Vie näissä vetopitoa aika paljon kun keventää pyöriä kurvissa. Samasta syystä takajousetkin saa olla melko hullummaisen löysät että niiaa päälle. Jos lukon saa niin sitten voi alkaa jäykistellä takapäätäkin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti:Ei saa tuota doglegiä asentaa :( Ei ole saanut vakiona tenavaan... Muuten olis asiallinen. Tenavan getrag ainoa "parempi" loota jonka saisi laittaa.

Tuota takavakaajan en laittaisi ennen kuin on lukkoperä. Vie näissä vetopitoa aika paljon kun keventää pyöriä kurvissa. Samasta syystä takajousetkin saa olla melko hullummaisen löysät että niiaa päälle. Jos lukon saa niin sitten voi alkaa jäykistellä takapäätäkin.
Ai tommoset säännöt, ok :(

Olet ihan oikeassa. Mulla on H&R -55mm jouset ja alkuperäistä jäykemmät, takana 60N/mm (OE 45N/mm). Jo nyt nostaa sisäpyörää tiukemmisssa kurveissa ja sutii kaasulla loppukurvin vaikka vakaaja on löysä alkuperäinen. Samoin etuvakaaja.

Taka-akseli ja lukkoperä on työn alla ja katsotaan nyt kuinka se saadaan parhaiten toimimaan 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Kumpikampi, niin on 6v. bmw-laatikko kuitenkin vikkelämpi ja sijuvampi esim. tuohon rata-ajoon, johon viittaat. Pieni hidaste 6v. hankinnassa on. Pääsääntöisesti tarjotaan 37dz, eli diesel laatikkoa. Ei hirveesti nappaa kun en aio harrastaa rattilukkoracingia.
Vielä kertaalleen bensan (37bz) ja dieselin (37dz) 6-speed laatikoiden välityksistä:

Gs6-37bz
1 - 4.350
2 - 2.496
3 - 1.665
4 - 1.234
5 - 1.00
6 - 0.851

Gs6-37dz
1 - 5.14
2 - 2.83
3 - 1.79
4 - 1.26
5 - 1.00
6 - 0.83

Mun mielestä noi dieselin välitykset 1-3 vaihteelle on turhan tiukat bensakoneelle. Ja hyppy 4. vaihteelle isohko. Onko jollain valistunutta näkemystä tähän?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

hismajestics kirjoitti:
jezze rs kirjoitti:Ei saa tuota doglegiä asentaa :( Ei ole saanut vakiona tenavaan... Muuten olis asiallinen. Tenavan getrag ainoa "parempi" loota jonka saisi laittaa.

Tuota takavakaajan en laittaisi ennen kuin on lukkoperä. Vie näissä vetopitoa aika paljon kun keventää pyöriä kurvissa. Samasta syystä takajousetkin saa olla melko hullummaisen löysät että niiaa päälle. Jos lukon saa niin sitten voi alkaa jäykistellä takapäätäkin.
Ai tommoset säännöt, ok :(

Olet ihan oikeassa. Mulla on H&R -55mm jouset ja alkuperäistä jäykemmät, takana 60N/mm (OE 45N/mm). Jo nyt nostaa sisäpyörää tiukemmisssa kurveissa ja sutii kaasulla loppukurvin vaikka vakaaja on löysä alkuperäinen. Samoin etuvakaaja.

Taka-akseli ja lukkoperä on työn alla ja katsotaan nyt kuinka se saadaan parhaiten toimimaan 8)
Kannattaa ensi kerralla kun menet radalle ottaa takavakaaja irti toisesta päästä niin ei nosta tassua ihan niin innokkaasti. Eturenkaan nouseminen ei näissä "ei ratapeleissä" niin vakavaa ole kun sieltä ei oikeissa rata-autoissakaan siirry kuin hyvin pieni osa sivuttaisvoimasta ja vetoahan ei tietenkään ole. Etuvakaaja taas usein pyritään saamaan melko jäykäksi. Yksi malli tästä ajatusmallista on Haverisen mantat. Ja ne todistetusti kulki jumalattomasti.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti: Kannattaa ensi kerralla kun menet radalle ottaa takavakaaja irti toisesta päästä niin ei nosta tassua ihan niin innokkaasti.
Mielenkiintoinen ajatus. Tarkoitat siis set-upia ilman lukkoperää...?
jezze rs kirjoitti:Eturenkaan nouseminen ei näissä "ei ratapeleissä" niin vakavaa ole kun sieltä ei oikeissa rata-autoissakaan siirry kuin hyvin pieni osa sivuttaisvoimasta ja vetoahan ei tietenkään ole. Etuvakaaja taas usein pyritään saamaan melko jäykäksi. Yksi malli tästä ajatusmallista on Haverisen mantat. Ja ne todistetusti kulki jumalattomasti.
Mulla oli sellainen käsitys, että löysempi etuvakaaja tai vaihtoehtoisesti jäykempi takavakaaja lisää yliohjautuvuuttaa, helpottaa taittoa kurviin. Jos laittaa jäykemmän etuvakaajan, niin eikö auto tule enemmän aliohjautuvaksi, puskee kurvissa... :think:

Vai onko suositus nimenomaan set-upille, jossa lukkoperä?

Pitääkin tutkia tätä Haverisen Mantaa :idea:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

hismajestics kirjoitti:
jezze rs kirjoitti: Kannattaa ensi kerralla kun menet radalle ottaa takavakaaja irti toisesta päästä niin ei nosta tassua ihan niin innokkaasti.
Mielenkiintoinen ajatus. Tarkoitat siis set-upia ilman lukkoperää...?
jezze rs kirjoitti:Eturenkaan nouseminen ei näissä "ei ratapeleissä" niin vakavaa ole kun sieltä ei oikeissa rata-autoissakaan siirry kuin hyvin pieni osa sivuttaisvoimasta ja vetoahan ei tietenkään ole. Etuvakaaja taas usein pyritään saamaan melko jäykäksi. Yksi malli tästä ajatusmallista on Haverisen mantat. Ja ne todistetusti kulki jumalattomasti.
Mulla oli sellainen käsitys, että löysempi etuvakaaja tai vaihtoehtoisesti jäykempi takavakaaja lisää yliohjautuvuuttaa, helpottaa taittoa kurviin. Jos laittaa jäykemmän etuvakaajan, niin eikö auto tule enemmän aliohjautuvaksi, puskee kurvissa... :think:

Vai onko suositus nimenomaan set-upille, jossa lukkoperä?

Pitääkin tutkia tätä Haverisen Mantaa :idea:
Ilman lukkoperää nimenomaan on usein hyväksi irroittaa tuo takavakaaja sillä se lisää vetopitoa. Sitähän usein puuttuu kun on kapeat katurenkaat ja avoin perä.


Periaatteessa menee juuri noin kuin sanoit. Erot eivät vain ole niin veitsellä leikattuja kuin kirjasta luettuna usein tuntuu. Eli jos saat 3sek. pois kierroksesta estämällä auton keinumista ja kulmien hallitsematonta muuttumista paksummalla vakaajalla ei haittaa jos häviät 0,4sek kun autosta tulee aliohjautuvaisempi. Ja tuotahan voi säätää niin monella muullakin asialla. Ylipäätänsä en olisi hirveän huolestunut vakaajien balansista, jos auto ei ole 25/25/25/25 nurkkapainoissa tai sitten edes etu/taka tai ristipainoissa. Nurkkapainojen isot heitot aiheuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän auton ajettavuuteen ongelmia.

https://www.youtube.com/watch?v=K-zKfud50A0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Noita nurkkapainoja saattaa olla pikkasen haastavaa säätää ilman säädettävää alustaa :eh:

Naapurissa rejsa.nu foorumikaveri rakentaa 450 SLC W107 ratakäyttöön. Niissä pohdinnoissa on esitetty etuakselin konvertoimista coil over -rakenteeksi.

Kuva

Asiansa osaavat siellä kertoivat, että homman voisi simppelistikin hoitaa kuvassa esitetyllä tavalla (kuva: robber/rejsa.nu). Alakiinnitys kohtaan, jossa nykyinen iskari on kiinni ja yläpää joko jousikupin ulkoreunaan hitsattavaan korvakkeeseen, tai, kupin "sisälle" laikkaamalla kupin ulkoreunasta lisää tilaa. GAZ coil overeita suosittelevat.

"Jag skulle sätta coiloverns nedre fäste där original stötdämpare sitter på Mercedesframvagnen, sen svetsa fast ett par fästöron på utsidan av övre fjäderskålen.
Gäller bara att skaffa tag i en coilover som är ungefär lika lång som nedre delen av originaldämparen.
Lite längre går ju också såklart, bara att kapa ur fjäderskålen och göra fästen som sticker upp lite.
Lämplig materialtjocklek till fästöronen är 4-5 mm, det skadar inte att överdimensionera lite."


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95365" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jokkiksessa on nyt trendinä tehdä jousen alapäähän säätö. Käytännössä laitetaan peltilevy jousen ja lautasen väliin ja siihen heppaillaan pultit ja mutterit joita voi alakautta pyöritellä.

Ehkä voi suosiolla unohtaa siviiliin :)

Niin ja kyllä nurkkapainojen hakeminen kuitenkin vaatisi jonkin verran korin muokkaamista muutenkin. Pieniä säätöjä voi tehdä akun ja pakoputkiston sijoituksilla? Ja ottamalla sopivan painoisen vänkärin ;)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

hismajestics kirjoitti:Noita nurkkapainoja saattaa olla pikkasen haastavaa säätää ilman säädettävää alustaa :eh:

Naapurissa rejsa.nu foorumikaveri rakentaa 450 SLC W107 ratakäyttöön. Niissä pohdinnoissa on esitetty etuakselin konvertoimista coil over -rakenteeksi.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Coil%20over%20idea%20W107_zpsyfcqo5im.jpg] ][/url]

Asiansa osaavat siellä kertoivat, että homman voisi simppelistikin hoitaa kuvassa esitetyllä tavalla (kuva: robber/rejsa.nu). Alakiinnitys kohtaan, jossa nykyinen iskari on kiinni ja yläpää joko jousikupin ulkoreunaan hitsattavaan korvakkeeseen, tai, kupin "sisälle" laikkaamalla kupin ulkoreunasta lisää tilaa. GAZ coil overeita suosittelevat.

"Jag skulle sätta coiloverns nedre fäste där original stötdämpare sitter på Mercedesframvagnen, sen svetsa fast ett par fästöron på utsidan av övre fjäderskålen.
Gäller bara att skaffa tag i en coilover som är ungefär lika lång som nedre delen av originaldämparen.
Lite längre går ju också såklart, bara att kapa ur fjäderskålen och göra fästen som sticker upp lite.
Lämplig materialtjocklek till fästöronen är 4-5 mm, det skadar inte att överdimensionera lite."


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95365" onclick="window.open(this.href);return false;

Juu eipä tuossa mitään kummempaa. Noinhan se on helppo tehdä ja toimiikin kunhan saa jäykkyydet hiukan kohdilleen. Iskareita joita saa tuon mallisia sopivan mittaisia olisi ainakin juuri gaz ja Avon

http://www.locostfinland.net/phpBB3/vie ... ?f=3&t=344" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa jotain pientä keskustelua noista jos kiinnostaa lueskella. Noissa locosteissahan on tuo varsin samaan tapaan toteutettu kuin tuo ajatus laittaa se tohon väliin vinoon. Painoa tietysti on helkutisti vähemmän ja tuivarsien pituudet jne jne ei täsmää niin jousien jäykyydestä ei pysty oikein mitenkään hyötymään.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Noihin MB 6-vaihteisiin liittyen, uudempi vaihteensiirtomekanismi vipuineen kaikkineen löytyy saksan ebaysta aika helpolla, ja menee vaijerihässäkän tilalle ihan bolt on.

(Omaan G projektiin sellaset taannoin haalasin)
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:Noihin MB 6-vaihteisiin liittyen, uudempi vaihteensiirtomekanismi vipuineen kaikkineen löytyy saksan ebaysta aika helpolla, ja menee vaijerihässäkän tilalle ihan bolt on.

(Omaan G projektiin sellaset taannoin haalasin)
Jep, totta. Mutta eikö kuitenkin olen niin, että post-facelift W203 (late 2005->) 6-v tehtiin muitakin muutoksia. Esim. 1-2 vaihteensiirtoon, syncrot jne. Ilmeisesti ei kuitenkaan muuttunut mitenkään vikkelämmäksi vaihtojen suhteen... :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

UPS toi paketin. Kunhan saan sen sisätiloihin, niin kääröstä pitäisi löytyä 80k miles ajettu Gs6-37DZ, BMW E90 320D.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Taka-akselin tilannehan on se, että en tiedä mikä se on.

... en tässä vaiheessa osaa sanoa sopiiko 3.73 perä kiinnitykseltään kuinka helposti vaihdettavaksi akselissa olevan 2.65 perän paikalle ainoastaan takakansia vaihtamalla. Jos sopii, hyvä! Jos ei, pitää miettiä vahtoehtoja :think: .

Yksi on vaihtaa sisuskaluja keskenään. Tämä onnistuu, koska kumpikin on typ 188 ja "vanhempaa mallia" mutta vaatii taas ammattilaisen kosketuksen.
Pitää hieman korjata virheinformaatiota. Edellä kuvatusta saa helposti käsityksen, että BMW typ 188 perän välitykset ovat vaihdettavissa vapaasti keskenään. Näin ei ole.

Esimerkin 2,65 välitys (pinion, ring gear) on vaihdettavissa perään, jossa on max. 3,07 välitys. Ja toisinpäin. Näin ollen 3,73 välitys ei sovi esimerkin 2,65 välityksellä olevaan perään.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Taka-akselin rakentelussa lähtökohtana oli siis E34 typ 188 LSD perät. Ylempi kuten kuvassa ja alempi E34 525i. Alunperin suunnitelma oli TDS perän ympärillä. Päädyttiin kuitenkin käyttämään kehtomallia (alempi kuva) ja hyvä näin. Välitys, 3,73, oli valmiiksi kohdallaan.

Kuva

Kuva

Aika nopeasti selvisi, että TDS peräpaketin mukana tulleet vetoakselit eivät olleet sitä mitä etsittiin. Tästä eteenpäin alkoikin aika järjetön google-rumba ja maailman eri foorumeille postaus sopivan vetoakselihybridin löytämiseksi.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eli siis onko sulla nyt ylimääräisenä 2.65 lsd perä? jos näin niin voisin olla kiinnostunut.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ikävä kyllä perä on tällä hetkellä varattu toiseen projektiin :(
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tästä lähdettiin, Mersun vetoakseli:

Kuva

Huhujen mukaan E36 6-koneen vetoakseli sopisi. Tuusulasta löytyi 325i vastaavat. Vetonivel sopi Mersun napaan, joten ainakin yksi palikka kasassa.

Perän mallausta apurunkoon:

Kuva

Kuva

Kuva

Jigin valmistusta:

Kuva

Kuva

Kuva

Näyttäisi siltä, että perä tulee n. 30mm alemmaksi. Alustavien mittausten ja mallauksen mukaan samalle tasolle kuin orkkis pakoputki.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Kehitys kehittyy...

taka-akseli on nyt Kalajoella yhden Suomen ehdottomasti parhaan autonrakentajan kriittisessä syynissä.
Jos nyt harkitsemattani erehdytin jonkun luulemaan, että olen itse taka-akselin muutostöiden takana, niin korjataan se tässä; PT Racing/Pyry Takkunen on partner in crime :thumbup: Hyvä tulee!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Timppa (slsl77) järjesti jo aikaisemmin syksyllä lainaksi E36 vetarin ja totesimme, että E36 vetonivel sopii Mersun napaan mutta itse akseli on pidempi.

Siinä vaiheessa ei vielä tiedetty onko se liian pitkä. Liian pitkäksi akseli (tikku) kuitenkin osoittautui. E36 kokonaisuus siis skipattiin. Btw, RWD Ford, esim. Granada ja V6 Scorpio vetoakselit ovat samoilla komponenteilla kuin BMW. Itse tikut kuitenkin kaikissa liian pitkiä.

Joku tässä vaiheessa ehkä sylkäsee ja toteaa, että miks vitus et hommaa Karpiolalta :!: Ei ihan vielä, katotaan jos löytyis... fokuksessa on vähän niinku laajempi ajatus :)

Alla kuva Pyryn jigiin rakentamasta kombosta, jossa E34 akseli (tikku), E36 ulkonivel ja E34 sisänivel. Kombo sopi paikalleen mutta ei lyhimmässä asennossaan tarjoa lainkaan välystä.

Kuva

Mean while vetoakseliksi sopivia palikoita googlatessa pari kuvaa perämurikan kiinnityksistä apurunkoon 10mm materiaalilla.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

Tämähän alkaa olla jo "raketti" tiedettä, hyvää tekemistä. :thumbup:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kiitos :) Tarkkaa puuhaa...

Lopputuloksen on tarkoitus toimia ja kestää paitsi käytössä, myös katsastusinsinöörin tarkastelussa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Toinenkin GS6-37DZ laatikko ilmestyi... Siis BMW E90 320D, abt 80k miles ajettuja.

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

BMW E34 LSD perän kehto valmistuu.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nyt on löytynyt vetari-/vetolaippakombo koostuen bemarin alkuperäisista osista. JES :!: Tällä systeemillä saadaan 6mm välys vetoakseliin sen lyhimmässä asennossa, vaakasuorassa.

Tää oli siinäkin mielessä iloinen lopputulos, että kokonaisuus pysyy kutakuinkin siedettävässä budjetissa. Bemarin käytetyt vetarit ei ole ihan samoissa hinnoissa kuin esim. Karpiolan custom vastaavat.

Kuvia valmiista kehdosta tulossa...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kevät it is :!: ja tavara rupeaa olemaan melko lailla kasassa. Tallihomma on kuitenkin vielä vaiheessa eikä pääse ruuvailemaan vaikka kuinka sormet syyhyää. Tuossa viimeisimpiä.

Kuva

Kuva

Yllä olevista kuvista näkee mikä ero on E34 perien kiinnityksessä apurunkoon. Toi mun on kehtomallia ja siinä vieressä on "päältä pultattava".



Kuva

Kuva



Jos silleen suomalaisittain työn jälkeä kehuu niin "aika hyvä, ei tos mitään vikaa oo"... :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jos huhupuheet pitää paikkansa, niin näitä hieman "terästettyjä" W114 Coupé -malleja on muutama rakenteilla eri puolilla Suomea. Kai ne tännekin kohta ilmestyvät. Hienoja pelejä ja etenkin, ammattilaisten rakentamia. 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Valmista tuli.

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Uuteen perusleiriin on saatu jo vähän tuntumaa.

Testiasennuksessa Scheel-Mann etupenkit. Löytyi sopivasti kaksin kappalein uusilla Sparcon kiskoilla. Ensitunnelmaltaan ehkä enemmän Grand Tourer -suuntaan kuin tuo nykyinen, yksittäinen Recaro.

Huomaa kuskinpenkin ristiselän säätö, pumpattava kumipallo 8)

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hienon näköinen noilla penkeillä. 8)

Missä sun talli sijaitsee :?:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pontus kirjoitti:Hienon näköinen noilla penkeillä. 8)

Missä sun talli sijaitsee :?:
Joo, vois jopa sopia tyyliin. Hertsikassa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin