W114 Coupe M104 3,2L...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 26.09.2014 20:09
Projekti on nyt saatu siihen vaiheeseen, että mitä sitten...? Siitä on sitten tarkoitus raportoida tässä topikissa.

Kävimme Timpan (slsl77) kanssa Mercedes-Benz Klubin järjestämillä ratapäivillä Ahvenistolla tsekkaamassa kuinka korkealle asetetut odotukset oikein toteutuvat. Vai toteutuvatko? Ajatus oli puskea rataa niin kovaa kuin uskalsi - ja ennenkaikkea osasi - tsekataksemme mikä toimi ja mitä tuli parantaa. Tarkoitus on nimittäin rakentaa auto, joka toimii hyvien kelien harrasteautona matkalla jätskikiskalle mutta myös haluttaessa kulkee radalla kovaa. Ja kovaa tässä yhteydessä ei tarkoita suoraa strippiä vaan kokonaisia kierroksia jarrutuksineen, käännöksineen, kiihdytyksineen, jarrutuksineen, kiih..., jarr....

Lyhyesti: odotukset ylittyivät ja selvästi :D . Auto kulki hemmetin kovaa, väänti pirun vahvasti ja välitykset (3,69) toimivat Ahvenistolla mainiosti. Eikä auto kallistellut lainkaan niin kuin olin pelännyt. Alusta siis toimi huolimatta siitä, että takavakaaja oli hintelä alkuperäinen ja etuvakaajaa piti kiristää että body roll olisi kurissa. Autosta tuli liian aliohjautuva, mutta se oli odotettavissa. 2. ja 3. vaihteella mentiin ja pääsuoralla sai halutessaan käyttää 4. vaihdetta. 65-sarjan renkaat pikkasen hiilitsivät sisääntulonopeutta kurviin.

Jarrut kuumenivat ekan neljän kovan kierroksen jälkeen. Suolenkille alamäkeen tultaessa poljin oli kuin vaahtomuoviin polkisi. Koko eturakennelma lämpeni niin paljon, että jarrukilpi rupesi hinkkaamaan levyyn. Myös etulaakereihin tuli pientä välystä. Pieni huolto ja jäähdyttely varikolla ja taas mentiin...

Erinomainen päivä ja oppitunti sekä projektille tärkeä Base Test. Tiivistelmä auton nykyspekseistä tulee ja myös ammattitason kuvia (näin olen kuullut :) )Tästä jatketaan...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

EDIT: Otsikkoa päivitetty...
Viimeksi muokannut hismajestics päivämäärä Pe 27.03.2015 19:31, muokattu yhteensä 4 kertaa
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11321
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 26.09.2014 20:17
Kiva oli nähdä kupee pystäri tosi toimissa ja tavata myös Timppa. Ei kun tsemppiä!
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 26.09.2014 22:40
Samoin, kiitos. Arvokkaastihan SEL 6,9 rataa kiersi :thumbup:

PS. Kiitos kaikille vanhaan ketjuun kommentoineille. Jatketaan tarvittaessa tässä ketjussa :wink: .
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 14.10.2014 18:14
No niin, taas täällä...

Huomasin, että foorumi on tehnyt sponssidiilin Race Performance Oy:n kanssa (race.fi). Pitää oikein mainostaa firmaa ja kehua sekä henkilöstöä, että etujarrupaloja jotka sieltä hankin, Black Diamond Predator. Suorituskykyisiksi race-paloiksi edullinen 65€ ja yli 50€ ostoksista ei tule lainkaan lähetyskuluja! Tai sitten viikonloppuajelu Pornaisiin, 30 min stadi, 45 min Lahti.

Race.fi on ottanut policykseen, että varaosan/tarvikkeen on oltava hinnaltaan täysin kilpailukykyinen esim. Euroopan verkkokauppojen kanssa :!: Katselin Quaife LSD-periä ja todellakin olivat Euroopan hinnoissa.

Black Diamond Predator -palat käytiin testaamassa Ahvenistolla erittäin pitäviksi ja päteviksi.

Ja takaisin ohjelmaan...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 14.10.2014 18:21
Auto on siis laskettu H&R jousilla 55mm ja on erittäin tod.näk., että pyörien kulmat eivät ole aivan kohdallaan. Vaihdoin myös molemmat raidetangon päät, joten kulmia säätämään. Konalan RS-Huolto on paras.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 14.10.2014 18:50
En tiedä mistä moinen mutta aurauskulmien säädön jälkeen tuntui, että auto on enemmän uraherkkä. Tai silleen mersuhenkinen, että pikkasen pitää koko ajan "ajaa". Nokian 205 NrHi -renkaat eivät ehkä ole maailman suuntavaikaimmat mutta viimeksi kun autolla enemmän ajoin (v. 2012) en muista nokialaiseten hakeneen... :eh: Noh, silloin oli isompi ratti eikä etupää muutenkaan ollut timmissä kunnossa. Nyt on.

Vaihdoin kuitenkin ohjausiskarin. Sen merkityksestä on vähintäänkin kaksi koulukuntaa, lähinnä ollaan sitä mieltä ettei mitään merkitystä. Luin kuitenkin myös toisen laidan näkemyksiä ja päätin vaihtaa. Itse iskari maksaa alle 30€.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Kyllä on merkitystä :!: Vanha oli yhtä tiukka kuin fillarin pumppu ilman kumimäntää. Nyt on muutama kymmenen kilsaa takana ja ero on selvä. Enää ei tien urat ja epätasaisuudet välity rattiin. Nyt siellä on jotain, joka ottaa iskuja vastaan. "Suosittelen" sanoi kaniini kasvispurilaisesta.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 07.11.2014 21:48
Auto on nyt siirretty talliin talviteloille. Yli 2000km takana ja yksi ratapäivä ilman mitään ongelmia (hienosäätöä toki) mutta ajo-ominaisuuksissa on kuitenkin parantamisen varaa. Talven aikana tulee muutama päivitys tehtyä. Lähinnä alustaan:

1. alumiiniset, 4-mäntäiset Brembot eteen
2. 300mm jarrulevyt
3. 16" vanteet, 205x55 renkaat eteen ja 225x50 taakse
4. 22mm takavakaaja polyuretaanipuslilla
5. uudet puslat kaikkialle taka-akseliin
6. ja sitten Recaron istuimet

Jarruhomma on näistä kaikkein kinkkisin. Ei nimittäin ole kokemusta vastaavasta modifikaatiosta. Foorumilainen jezze rs on onneksi antanut arvokkaita neuvoja ja jakanut kokemuksiaan omasta W201 endurance kilpurin rakentelustaan.

300mm levy menee kokonsa puolesta 16" vanteelle mutta on hieman haasteellista löytää oikean korkuisia (nykyinen 68,5mm). Ruotsista on tarjottu 16v EVO2 jarrupakettia, johon kuuluu 300x28mm levyt ja täysalumiini Brembot. Levyn korkeus on kuitenkin 45,5mm ja vielä en ole keksinyt miten saisin sen toimimaan W107 navan ja olka-akselin kanssa. Adapteri pitää joka tapauksessa rakentaa, sillä W107 cc-mitta on 90mm ja Evon satulan on 110mm. Olen testaillut E320 4-mäntäisellä ATE:n satulalla ja 295mm levyllä.

Yksi ajatus on laittaa napa Volvo 140-200 malleista. Napa sopii suoraan olka-akselille ja laajentaa mahdollisuuksia sopivan jarrulevyn etsimiseen. Volvon jarrulevy nimittäin kiinnittyy napaan "etupuolelta".

Testailin E320 etujarrupakettia (samat mittasuhteet kuin EVO2 jarruissa) Timpalta lainattuhin kuvan Rialin vanteisiin, edessä 7x16ET23 ja takana 8X16ET11.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1258
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: Pe 07.11.2014 23:01
Äääähhhh siellä tuli itsekin rataa kierrettyä, mutta kun ainoa tauko oli tankkaustauko, ei ehtinyt ketään moikkaamaan. Lopulta olin ainoa radalla, kun kaikki muut olivat lähteneet ja keilatkin kerätty radalta, vaikka ajoaikaa oli vielä tunti jäljellä :wtf:
No jos ensi vaikka kerralla.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Ma 10.11.2014 20:53
Muutama ajatus tuli radalla ajoa ajatellen mieleen.

Kannattaisi ehkä yrittää eteen saada leveämpi kuin 205 rengas. Toi sulaa kyllä täysin alle noin painavan keulan alla.

Olisko eteen ns. Tuplavakaaja mitään budjettiratkaisuna?

Tuleeko tässä siis levy kiinni navan taakse?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 11.11.2014 09:36
jezze rs kirjoitti:Muutama ajatus tuli radalla ajoa ajatellen mieleen.

Kannattaisi ehkä yrittää eteen saada leveämpi kuin 205 rengas. Toi sulaa kyllä täysin alle noin painavan keulan alla.

Olisko eteen ns. Tuplavakaaja mitään budjettiratkaisuna?

Tuleeko tässä siis levy kiinni navan taakse?

Hyviä huomioita :).

205 tulee eteen lähinnä yleisiksi ajorenkaiksi, niitä löytyy nimittäin jo 4 kpl. Pitää sitten miettiä mitkä olisivat sopivan budjetin renkaat ratakierroksia varten. Ei auto niin paivava ole, punnituksessa 1330kg kuivana.

Mielestäni nykyinen vakaaja riittäisi eteen ja vahvistus lähinnä taakse aliohjautuvuuden minimoimiseksi. Voisi jopa olla melko löysä edessä? Vai oliko sulla jotain erityistä mielessä?

Jarrulevy kiinnittyy ja keskittyy navan taakse. Ilmeisesti samoin on vanhemmissa Saksan Fordeissa ja Opeleissa :eh: Jarrut tosiaan vaativat suunnittelutyötä. Olen etsinyt sopivaa levyä, eikä just oikeaa ainakaan löydy Brembon työkalulla. Tässä lähimpänä sopivia mittoja http://www.bremboaftermarket.com/En/Car ... ter=280509
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Ti 11.11.2014 13:55
Kyllä se on vaan hienompi ajaa kun on edestä jämäkkä. Ei se ainakaan liian jäykäksi menisi tuplavakaajalla se on varma. Voi käyttää löysempiä jousiakin, kun vakaaja on kunnossa. Tuohon saisi vissiin melko helposti tehtyäkin sen. Hiukan pienenee kulmienkin muutokset kurveissa. Tuota aliohjautuvuutta voisi korjata, vaikka noilla renkailla.

Noi 205 kumit sulaa alle 900kg civicissäkin, joten eiköhän ne tuossakin :D Ei meinaan pysty ajamaan civicillä nopeita kierroksia kuin muutaman ja sen jälkeen vauhti hidastuu. Muutama rauhallinen kierros ja taas voi yrittää nopeaa kierrosta.

Mulla onkin pari vanhempaa opelia ja niissä tosiaan tulee tuonne taakse kiinni. Mulla on myös nuo sun miettimät 240 volvon satulat paikallaan.
http://s738.photobucket.com/user/jezze_ ... t=3&page=4

Mikä tuossa on pulttijako jarrulevyssä? Jos on normaali 5x112 niin ainakin w204 c280 on melko hyvä levy tuohon.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 09.04.2006 09:32
ViestiLähetetty: Ti 11.11.2014 19:20
Hieno projekti. Kokemusta tällaisesta autosta ei itselläni ole, mutta saman aikakauden laitteilla on rataa tullut hinkattua. Minä olen kanssa ehdottomasti paksun etuvakaajan kannalla, tuplavakaajasta on helppo tehdä vaikka säädettävä. Neg camberia saisi minun mielestä olla reilusti enemmän ja kannattaa tutkia millainen camber käyrä ylipäänsä on eli miten käyrä muuttuu jousituksen toimiessa, ns dynaaminen camber. Ja positiivista casteria. Yleensä tämän ikäisissä jousitusgeometrian ominaisuuksiin kuuluu ns itsetehostava ohjaus, joka ei ole hyvä juttu radalla, auto aliohjaa, kun sitä hiukankin prässää. Takapään kulmat näyttää ihan hyviltä. Tsemppiä auton kehittelyyn!
-93 124C 320 CE Sportline
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 12.11.2014 21:35
jezze rs kirjoitti:Kyllä se on vaan hienompi ajaa kun on edestä jämäkkä. Ei se ainakaan liian jäykäksi menisi tuplavakaajalla se on varma. Voi käyttää löysempiä jousiakin, kun vakaaja on kunnossa. Tuohon saisi vissiin melko helposti tehtyäkin sen. Hiukan pienenee kulmienkin muutokset kurveissa. Tuota aliohjautuvuutta voisi korjata, vaikka noilla renkailla.

Noi 205 kumit sulaa alle 900kg civicissäkin, joten eiköhän ne tuossakin :D Ei meinaan pysty ajamaan civicillä nopeita kierroksia kuin muutaman ja sen jälkeen vauhti hidastuu. Muutama rauhallinen kierros ja taas voi yrittää nopeaa kierrosta.

Mulla onkin pari vanhempaa opelia ja niissä tosiaan tulee tuonne taakse kiinni. Mulla on myös nuo sun miettimät 240 volvon satulat paikallaan.
http://s738.photobucket.com/user/jezze_ ... t=3&page=4

Mikä tuossa on pulttijako jarrulevyssä? Jos on normaali 5x112 niin ainakin w204 c280 on melko hyvä levy tuohon.

Mielenkiintoinen ajatus tää tuplavakaaja. Mä olen pikkasen noviisi näissä hommissa vielä, joten mitä etua siitä on esim. paksumpaan vakaajaan? Tai siis, onko toiminta kuinka erilaista? Hyvin on ainakin Opelissa toteutettu. Aika huimasti rakennettu peli, muuten... :thumbup:

W204 C280 levy sopii ihan hyvin, sama pulttijako (kai näissä kaikissa?) on. Mietin vaan jos 300x28mm olisi vielä parempi, enemmän pintaa tarttua ja jäähtyä. Mulla on 4-mäntäiset E320 W124 joilla sopivuutta testailen. Ainoa mikä näissä valurautaisisssa häiritsee on paino; E320 pelkkä satula on 4,8kg. Minkäs kokoinen levy noissa Volvon satuloissa on? Satulan paino lienee aika sama...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 12.11.2014 21:52
JPM kirjoitti:Hieno projekti. Kokemusta tällaisesta autosta ei itselläni ole, mutta saman aikakauden laitteilla on rataa tullut hinkattua. Minä olen kanssa ehdottomasti paksun etuvakaajan kannalla, tuplavakaajasta on helppo tehdä vaikka säädettävä. Neg camberia saisi minun mielestä olla reilusti enemmän ja kannattaa tutkia millainen camber käyrä ylipäänsä on eli miten käyrä muuttuu jousituksen toimiessa, ns dynaaminen camber. Ja positiivista casteria. Yleensä tämän ikäisissä jousitusgeometrian ominaisuuksiin kuuluu ns itsetehostava ohjaus, joka ei ole hyvä juttu radalla, auto aliohjaa, kun sitä hiukankin prässää. Takapään kulmat näyttää ihan hyviltä. Tsemppiä auton kehittelyyn!

Kiitos! Juu, ei ole kokemusta mullakaan, ainakaan radalta :). Mistä peleistä sulla on kokemuksia?

Mulla ei vielä ole tarpeeksi ymmärrystä, että voisin syvällä rintaäänellä kommentoida alustaratkaisujen vaikutusta auton käyttäytymiseen :shifty: . Tämä ns. itsetehostava ohjaus vaikuttaa kuitenkin pitävän hyvin paikkansa tässä autossa. Sitä kommentoin tuossa aikaisemmin ja ajatukseni oli, että löysäämällä oikein kunnolla etupäätä (ja jäykentämällä takaa) niin taittuis kurviin nopeammin. Ajattelenko oikein?

Camberia ajattelinkin jo säätää negatiivisempaan suuntaan. Miten caster vaikuttaa auton käytökseen ja miten tuon dynaamisen camberin helpoimmin tutkisi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 12.11.2014 22:07
Vertailun vuoksi kuva Volvon etuakselista, jossa MB:n olka-akseli ja Volvon napa. Jarrulevy kiinnittyy Volvon napaan hieman modernimmalla tyylillä kuin kuvan W107, johon se pultataan navan taakse.

Kuva

Kuva

Kuva

Jälkimmäisessä kuvassa vasemmalla on vastaava jarrusetti, joka on autossa nyt (W107 vm. 80-85) ja oikealla E320 W124 jota käytän testisettinä 16" vanteelle ja W107 olka-akselille. E320 levy on 294x25mm, keskireikä 67mm, korkeus 49,5mm. W107 levy on vastaavasti 278x22mm, keskireikä 80mm ja korkeus 68,5mm.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Pe 14.11.2014 08:18
hismajestics kirjoitti:Mielenkiintoinen ajatus tää tuplavakaaja. Mä olen pikkasen noviisi näissä hommissa vielä, joten mitä etua siitä on esim. paksumpaan vakaajaan? Tai siis, onko toiminta kuinka erilaista? Hyvin on ainakin Opelissa toteutettu. Aika huimasti rakennettu peli, muuten... :thumbup:

W204 C280 levy sopii ihan hyvin, sama pulttijako (kai näissä kaikissa?) on. Mietin vaan jos 300x28mm olisi vielä parempi, enemmän pintaa tarttua ja jäähtyä. Mulla on 4-mäntäiset E320 W124 joilla sopivuutta testailen. Ainoa mikä näissä valurautaisisssa häiritsee on paino; E320 pelkkä satula on 4,8kg. Minkäs kokoinen levy noissa Volvon satuloissa on? Satulan paino lienee aika sama...


Ei siitä tuplavakaajasta ole mitään hyötyä suhteessa paksumpaan vakaajaan. Tai no onhan se usein halvempi. Helpompi se paksumpi vakaaja on. Ajatuksena oli lähinnä, jos tuohon ei saa mistään muusta mallista paksumpaa vakaajaa ja budjetti ei kestä teettämistä.

Juu tuo satula on hirvittävän painava. Volvon satula on kevyempi ja pienempi. Mulla on 262mm levy. En mä noita volvon satuloita edes ajattelisi, jos tosissaan yrittää tähän jarruja rakentaa.

Kyllä se paremmin kääntyy jos etupää on löysempi ja takaa jäykempi. Mun mielestä se ei ole kuitenkaan oikea "tie" sillä nopeammaksi se ei autoa tee, vaan paremmaksi ajaa. Sitä kääntymistä saat parannettua mm. lisäämällä sitä neg. camberia. Se lisää kaarteissa pitopintaa eli pitoa edessä = ei puske yhtään niin paljoa. Tuo vakaajien mulkkaus on ajankohtaista vasta kun muu paketti on kunnossa.

Caster on ongelma mersuissa kun sitä on aivan älyttömästi. Siitä ei vaan pääse eroon ilman iskaritolpan muokkausta (siis ainakin w201). Se ei ole radalla kovinkaan kriittinen asia, vaan vaikuttaa ehkä enemmänkin kuskin mieltymysten mukaan ajotuntumaan. Kuitenkin mersun määrissä siitä on suurta haittaa. Rengas on ns. kulmallaan kun vähänkään kääntää enemmän. Puhutaan kuitenkin jostain 11 asteen kulmista, kun normaalista tuota on vain aste tai kaksi.

Dynaamista camberia voi tutkia mittalevyn avulla, mutta en näkisi sen olevan tässä projektissa ihan ensimmäinen asia. Asiasta löytyy paljon juttua netistä hakemalla. Youtubessa on jousitusgeometrian muutoksiin joustossa liittyen useita videoita. Niitä löytyy ainakin hakusanoilla bump steer( joka kuitenkin hieman eri asia).
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 15.11.2014 17:16
Asiaa! :thumbup:

Jarruista vielä sen verran, että ykkösprioritettina on kokoalumiiniset 4-mäntäiset. Katsotaan sitten miten löytyy budjettiin sopivia.

Mutta camber. Paljon olisi sopiva negatiivinen jos ajattelee, että autolla olisi hyvä ajaa myös "normaalisti"? 2-3 astetta...? :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 15.11.2014 22:46
Nyt on etulevy löytynyt, jes! :) W126 560 SE, SEL (242 hp)

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1287
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: La 15.11.2014 23:23
Niin menneekös tuo levy suoraan W114 napa kiinnitykseen? Passaavat varmaan w123eenkin?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 16.11.2014 12:00
joop79 kirjoitti:Niin menneekös tuo levy suoraan W114 napa kiinnitykseen? Passaavat varmaan w123eenkin?

Mulla on W107 navat (ja olka-akselit) edessä, 80mm napa. W114 ainoastaan 2,8 koneella olevissa on 80mm napa, esim. pienemmässä 6-koneisessa on 69,5mm napa.

Eli jos sulla on tuo iso napa, niin passaa. En tunne W123 kovin hyvin, mutta useimmissa lienee 80mm napa :think: . Itse jarrulevy on kuitenkin hieman matalampi (abt 5mm), joten jotain shimmausta varmaan tarvitsee.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Ti 18.11.2014 21:10
Tuo tarvittava camber riippuu monesta asiasta. Alustan ja vakaajien jäykkyydestä, lentokorkeudesta, puslista, renkaiden pidosta jne. ettei sitä voi oikein tietää. 2-3 neg. on sellainen luku joka auttaa selvästi, mutta ei syö renkaita kadulla ihan välittömästi kaljuksi. Tuonhan saa melko tarkasti hehtaarille, kun ajaa muutaman nopean kierroksen ja mittaa lämmöt renkaasta lämpöpistoolilla. Jos rengas lämpenee enemmän sisältä kuin ulkoa on neg. camberia liikaa ja päinvastoin. Samalla tavalla voi arvioida rengaspaineita. Liian paljon ilmaa ja rengas lämpeää enemmän keskeltä kuin reunoista. Ja sama tietysti toisin päin. Jos joutuu laittamaan älyttömästi camberia eteen kurvien takia heikentää se luonnollisesti jarrutusta. Tämä riippuu pitkälti alustageometriasta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.12.2014 18:18
jezze rs kirjoitti:Tuo tarvittava camber riippuu monesta asiasta. Alustan ja vakaajien jäykkyydestä, lentokorkeudesta, puslista, renkaiden pidosta jne. ettei sitä voi oikein tietää. 2-3 neg. on sellainen luku joka auttaa selvästi, mutta ei syö renkaita kadulla ihan välittömästi kaljuksi. Tuonhan saa melko tarkasti hehtaarille, kun ajaa muutaman nopean kierroksen ja mittaa lämmöt renkaasta lämpöpistoolilla. Jos rengas lämpenee enemmän sisältä kuin ulkoa on neg. camberia liikaa ja päinvastoin. Samalla tavalla voi arvioida rengaspaineita. Liian paljon ilmaa ja rengas lämpeää enemmän keskeltä kuin reunoista. Ja sama tietysti toisin päin. Jos joutuu laittamaan älyttömästi camberia eteen kurvien takia heikentää se luonnollisesti jarrutusta. Tämä riippuu pitkälti alustageometriasta.

Jezze kävi eilen tallilla ja taas tuli opittua pirusti uutta. Kiinnostava 3 tunnin juttutuokio ja oppitunti mm. alustageometriasta ja siitä, miten tuohon 3,2 M104 saa helpohkosti tommosen 280hp (ilman turboa ja C36 sisäkaluja). Mutta palataan näihin myöhemmin 8)

Paremmat jarrut tuli hankittua. Brembon 300x28mm levyt ja Brembon täysalumiiniset 4-mäntä satulat. Levyt on W126 ja satulat Peugeot 406 V6 Coupe.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.12.2014 18:42
Jarrut pitää saada mahtumaan 16" vanteille. Näissä kuvissa vanteena on Rial 7x16 ET23 ja jarrusatula oikeassa asennuskohdassaan.

Navan puolelta, vanteen kiinityspinnasta on hankala saada järkeviä kuvia mutta tuntuisi olevan n. 4mm toleranssia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.12.2014 19:18
Adapterin suunnittelu alkaa tästä. Tämän lähemmäksi olka-akselin kiinnityskorvia ei satula tule.

Kuva

Satulan ja olka-akselin optisesti oikea kiinnityskohta. Satulan korvien tulisi kuitenkin olla olka-akselin kiinnityskorvien "päällä", eli toisella puolella kuin ao. kuvassa. (Kameran laajakulma vääristää hieman mittasuhteita).

Kuva

Tässä kuvassa mallaantuu tod.näk. kiinnityskulma olka-akseliin (kuva pikkasen vinossa). Satulan alakorvake on oikealla kohtaa suhteessa levyyn ja akseliin. Satulasta pitää akselin yläkorvakkeen kohdalta saada työstettyä ainesta pois. Ei kuitenkaan koko materiaalivahvuudelta.

Kuva

Yo. kuvasta close-up kohdasta, jota työstettävä.

Kuva

Sovitusta helpottaisi tietty jos hankkisi halkaisijaltaan suuremman levyn. 20mm suurempi niin adapteri olisi huomattavasti helpompi tehdä. Mutta silloin ei 16" vanne riitä. Toinen on jos hankkii satulat, joissa on radiaali kiinnitys. Ei ole hankaloittavia korvakkeita. Mennään näillä nyt tässä vaiheessa, kuitenkin... :shock:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 11.08.2014 10:32
Paikkakunta: Vampula
ViestiLähetetty: Su 14.12.2014 18:22
Mikäs perä ja vetarit tässä on? :think:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1144
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Su 14.12.2014 19:57
jarnoh98 kirjoitti:Mikäs perä ja vetarit tässä on? :think:


Alkuperäiset w114
mb W115 240D-75
mb sl 450-73

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 11.08.2014 10:32
Paikkakunta: Vampula
ViestiLähetetty: Su 14.12.2014 23:17
slsl77 kirjoitti:
jarnoh98 kirjoitti:Mikäs perä ja vetarit tässä on? :think:


Alkuperäiset w114

Onkos siinä minkäänlaista lukkoa, ja onko w114 ja w115 kaikissa malleissa aina sama perä? (Mietiskelen vaan että meniskö tuo oma projekti vakio perämurikalla) :think:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1144
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ma 15.12.2014 17:19
jarnoh98 kirjoitti:Onkos siinä minkäänlaista lukkoa, ja onko w114 ja w115 kaikissa malleissa aina sama perä? (Mietiskelen vaan että meniskö tuo oma projekti vakio perämurikalla) :think:


Lukoton perä ja välityksissä on eroja eri moottorisissa malleissa kait ne muuten on samoja.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: To 19.02.2015 15:20
Missä päivitykset?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1716
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 21.02.2015 12:51
jezze rs kirjoitti:Missä päivitykset?

Hyvä kysymys :eh: . Talvi menee nopeasti... jotain on kuitenkin tapahtunut. Kuvia tulee myöhemmin.

Alusta:
- Rialit on oikaistu ja kunnostettu. 7x16ET23 edessä ja 8x16ET11 takana
- hemmetin hyväkuvioinen 225x50 Firestone SZ90 taakse ja hyllyssä olleet Continental Premium Contact 205x55 eteen. Auto näyttää tallissa tasapainoiselta mutta katsotaan sitten kun on pätkä ajettu. Voipi olla, että takakaaria joutuu hieromaan. Rengas tulee muutaman millin päähän reunasta.
- Brembon jarrut ovat tällä hetkellä vaiheessa. Frendi, joka mua on työstöhomissa avustanut, vaihtoi duunia eikä halua koeaikana tehdä "firaabelia".
- jarrukilvet edestä on kuitenkin poistettu ja uudet Motul RBF600 nesteet tulee vielä vaihdettua. Näillä siis mennään ainakin aluksi. Palat on Black Diamond Predator, parhaat mitä noihin W107 satuloihin löytyy.
- puslia oli tarkoitus vaihtaa taka-akseliin. Tarkemmin katsottuna olivatkin ihan hyväkuntoiset ja ilmeisesti melko hiljattain vaihdettu. Droplinkeissä oli vielä varaosatarrat kiinni :)

Konehuone:
- nokkaketjun kopan alapään vihreä tiiviste vaihdettu. Jostain syystä oli pikkasen kinkkinen operaatio, toivottavasti tiiviste pysyi paikallaan ja öljyvuoto loppuu. Pitää vielä vaihtaa öljyt ja laittaa kone käyntiin niin nähdään.
- Biltemasta tuli hankittua thuuning-osaa alumiiniputken muodossa. Tulee ilmanputsarin ja ilmamassamittarin väliin. Muovinen putki ei kestänyt lämpöä ja rupesi roikkumaan

Sisusta:
- hyllyssä olevat oldskuul Recarot (BMW E24) oli tarkoitus asentaa mutta tällä hetkellä ei ole budjettia niiden verhoiluun. Tarjosin Stadin amikselle, mutta ei kuulemma sovi heidän opetussuunnitelmaan :?
- toiselta frendiltä löytyisi vanhempien Golfin Recaroiden kaltainen taitettava penkki sopuisaan hintaan. Pitää käydä vilkaisemassa tarkemmin josko sen laittaisi kuskinpenkiksi. Jokatapauksessa parempi ratkaisu kuin alkuperäinen "sohva"

Eiköhän tossa ollut tärkeimmät.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: metalman ja 5 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi