W114 Coupe M104 3,2L...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 01.11.2015 12:12
Bemarissa se on laatikossa.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 339
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa
ViestiLähetetty: Su 01.11.2015 20:19
hismajestics kirjoitti:Tämä on jalo teko 8) Katsotaan välttämättömät yksityiskohdat sitten vaikka YV:llä :wink:

Miten muuten sait laatikon rikki?


Näin tehdään. Näköjään ei kestänyt ohjelmoidussa 200cdi:ssä aivan maailman tappiin asti (~70tkm ohjelmoituna). :P Huomasin jo useampi kuukausi takaperin, että kakkosella ja kolmosella pitää pikkuisen ääntä kun vedättää, mutta lopulta se särkyi kun liiikenteen mukana ajellessa vaihdoin ykköseltä kakkoselle :D. Eli ei ollut edes veto päällä, vaihtaessa vaan tippu hampaat. :wtf: Keväällä vaihdetulla uudella kytkimellä saattoi kyllä olla jotain osuutta asiaan... Oli aika ärhäkästi pitoja kytkimessä. Nyt "uutta" laatikkoa voisi vähän säästellä... Kytkinkin on jo asettunut. Toki talvihan on tulossa, tuskin sitä talvirenkailla saa rikki. Suomesta en löytänyt uutta laatikkoa, mutta olin lähdössä kaverille hakemaan Saksasta autoa niin toin sieltä laatikon takakontissa tullessani.

Tämän uudemman 6-vaihteisen laatikon vaihteensiirto on mielestäni yllättävän hyvä, kepin liikkeet on lyhyet ja vaihteet menee nätisti silmään. Aivan kaikkein tarkin vaihteensirto ei ole vieläkään, mutta tähän vaikuttaa esimerkiksi voimalinjan kiinnitys auton koriin.

Mielestäni tämä mersun vaihteensiirto on parempi kuin E90 3-sarjan BMW:ssä :crazy:. Ainakin jos dieselimalleja vertailee keskenään, en ole muita kokeillut. BMW:ssä on hitokseen pitkät kepin liikkeet.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 01.11.2015 20:33
Kakemake kirjoitti:Tämän uudemman 6-vaihteisen laatikon vaihteensiirto on mielestäni yllättävän hyvä, kepin liikkeet on lyhyet ja vaihteet menee nätisti silmään. Aivan kaikkein tarkin vaihteensirto ei ole vieläkään, mutta tähän vaikuttaa esimerkiksi voimalinjan kiinnitys auton koriin.

Mielestäni tämä mersun vaihteensiirto on parempi kuin E90 3-sarjan BMW:ssä :crazy:. Ainakin jos dieselimalleja vertailee keskenään, en ole muita kokeillut. BMW:ssä on hitokseen pitkät kepin liikkeet.

Great news, kuulostaa todella lupaavalta 8)

Onko uudemmassa laatikossa muutoksia vaihteensiirtoon liittyen myös laatikon puolella? Vai tekikö uusi kulissi siirrot napakammaksi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 08.11.2015 13:02
jukkis. kirjoitti:...mutta sen mahduttaminen mersun matalaan kartaanitunneliin teetti enemmän työtä...

Jäi jukkiksen kommentti mieleen...

Foorumikaveri ruotsinmaalla on asentanut W201-malliin 6-vaihteisen W202 Kompressorista. Joutui avartamaan kardaanitunnelia, että vaihdevivusto sai tarpeeksi tilaa. Kuvassa näkyy myös vaadittu suurempi aukko itse kepin asennukselle.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Ke 18.11.2015 07:43
hismajestics kirjoitti:Viisaammat ovat tässä opettaneet, että paras budjetti "supercharger" on lyhyempi perä. Harvemmin sitä kuitenkaan tulee +200 km/h ajeltua.

Mitä tässä on tullut asiaa tutkittua, niin aika harva miettii autonsa välityksiä ja mitä niiden optimoinnilla saisi nopeusmielessä aikaan. Ratapuolella asia on selviö ja samoin serious strippipiireissä.

Nettiä selatessa ST-puolella tuntuu jatkuva vaiva olevan tarpeeksi kestävän laatikon löytyminen. Mikään ei tunnu kestävän :? Kävi mielessä, että voisikohan välityssuhteita muuttamalla saada vääntö optimoitua kierrosten kanssa siten, että saadaan maksimaalinen nopeus ja minimaalinen rasitus vetolinjaan? Jos on hemmetisti vääntöä jo alakierroksilla ja pitkä perä, niin eikö siinä paikat hajoa? Tottakai muitakin muuttujia on mutta noin niinkuin yksinkertaistettuna.

Näin ajattelin itse edetä. Netistä löytyy tarpeeksi simppeleitä laskukaavoja jopa näin humanistillekin. Pitää tutkia tarkemmin.


Tähän täytyy todeta ettei tuo mikään hölmö ajatus ole. Taitaa olla yleisimpiä viritys menetelmiä joskus 60-70 luvuilla. Edelleenkin monen ns. sporttimallin kisaisempi tunnelma ja osa suorituskyvyn parantamisesta tehdään nimenomaan tiheämmillä välityksillä laatikossa tai perässä. Kuten sanoit, että harvemmin Suomessa täytyy +200 päästä. Tuolla sinun yhdistelmällä ei taida Suomen radoillakaan saada 160 enempää vauhtia missään, jos sitäkään. Tuossa keston kasvatuksessa olet mielestäni hieman hakoteillä. Nuo ST dieselit kun ei kierrä kuitenkaan kovin paljoa niin lyhyellä perällä joutuu olemaan aika paljon kepillä, jos haluaa pitää parhaalla vetoalueella. Voimaahan/vääntöä laatikosta välittyy kuitenkin aina sama määrä. Enemmän vaikutusta olisi jos ajaisi aina, vaikka pitkällä perällä, korkeilla kierroksilla. Silloin olisi enemmän tehoa ja vähemmän vääntöä. Pitkää perää käytetään, koska se sopii paremmin dieselin luonteeseen, mutta myös koska se kestää huomattavasti enemmän tehoa. Jaa miksi? Koska harvemmassa perässä on vähemmän hampaita per pinioni ja lautaspyörä. Silloin ne on luonnollisesti isompia kuin tiheässä perässä, mikä taas luonnollisesti kasvattaa niiden kestoa.

Mitäs kävi jarruprojektille? Huomasin aikaisemmin että jarrut oli myynnissä?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 18.11.2015 20:22
jezze rs kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Viisaammat ovat tässä opettaneet, että paras budjetti "supercharger" on lyhyempi perä. Harvemmin sitä kuitenkaan tulee +200 km/h ajeltua.

Mitä tässä on tullut asiaa tutkittua, niin aika harva miettii autonsa välityksiä ja mitä niiden optimoinnilla saisi nopeusmielessä aikaan. Ratapuolella asia on selviö ja samoin serious strippipiireissä.

Nettiä selatessa ST-puolella tuntuu jatkuva vaiva olevan tarpeeksi kestävän laatikon löytyminen. Mikään ei tunnu kestävän :? Kävi mielessä, että voisikohan välityssuhteita muuttamalla saada vääntö optimoitua kierrosten kanssa siten, että saadaan maksimaalinen nopeus ja minimaalinen rasitus vetolinjaan? Jos on hemmetisti vääntöä jo alakierroksilla ja pitkä perä, niin eikö siinä paikat hajoa? Tottakai muitakin muuttujia on mutta noin niinkuin yksinkertaistettuna.

Näin ajattelin itse edetä. Netistä löytyy tarpeeksi simppeleitä laskukaavoja jopa näin humanistillekin. Pitää tutkia tarkemmin.


Tähän täytyy todeta ettei tuo mikään hölmö ajatus ole. Taitaa olla yleisimpiä viritys menetelmiä joskus 60-70 luvuilla. Edelleenkin monen ns. sporttimallin kisaisempi tunnelma ja osa suorituskyvyn parantamisesta tehdään nimenomaan tiheämmillä välityksillä laatikossa tai perässä. Kuten sanoit, että harvemmin Suomessa täytyy +200 päästä. Tuolla sinun yhdistelmällä ei taida Suomen radoillakaan saada 160 enempää vauhtia missään, jos sitäkään. Tuossa keston kasvatuksessa olet mielestäni hieman hakoteillä. Nuo ST dieselit kun ei kierrä kuitenkaan kovin paljoa niin lyhyellä perällä joutuu olemaan aika paljon kepillä, jos haluaa pitää parhaalla vetoalueella. Voimaahan/vääntöä laatikosta välittyy kuitenkin aina sama määrä. Enemmän vaikutusta olisi jos ajaisi aina, vaikka pitkällä perällä, korkeilla kierroksilla. Silloin olisi enemmän tehoa ja vähemmän vääntöä. Pitkää perää käytetään, koska se sopii paremmin dieselin luonteeseen, mutta myös koska se kestää huomattavasti enemmän tehoa. Jaa miksi? Koska harvemmassa perässä on vähemmän hampaita per pinioni ja lautaspyörä. Silloin ne on luonnollisesti isompia kuin tiheässä perässä, mikä taas luonnollisesti kasvattaa niiden kestoa.

Mitäs kävi jarruprojektille? Huomasin aikaisemmin että jarrut oli myynnissä?


Kas, mitäs Bahamalle... :) ? Kiva kuulla sustakin. Vai oletko jo takaisin?

On myönnettävä, että olin oman mukavuusalueeni ulkopuolella lausuessani "viisauksia" ST-dieseleistä :angel: En todellakaan tiedä tarpeeksi dieseleistä ylipäätään.

Ajatukseni pohjautuivat enemmänkin jenkkivehkeiden vääntö-laatikko-välitys hommaan seuratessani keskustelua eri hotrod- yms. foorumeilla. Ruotsalaisella savarturbo.se saitilla on myös guruja (esim. Nova Jörgen), jotka laskevat välityksiä maailman tappiin. Mutta, niissähän puhutaan bensavehkeistä, ei dieseleistä. Usein strippiautoista ja -ajoista.

Jarruprojekti etenee mutta ne Brembot myin. Oli hemmetin hankalaa saada kiinnityskorvakkeilla oleva satula sopimaan mersun olka-akselin kiinityksiin sekä 16" vanteen sisälle. En halunnut lähteä jyrsimään jarrusatulaa. Nyt etsin samohin jarrulevyspekseihin (28x300MM) sopivaa 4-mäntä satulaa, joka tulee radiaali kiinnityksellä. Esim. Seat Cupra R satulat olisivat hyvät.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: To 19.11.2015 18:16
Mitäs Bahamalle mittään. Kyllä se on jo nautittu pois, mutta takaisin tarvis vielä lähteä.

Strippiauto on ihan eri asia kuin kaikessa muussa käytettävät vehkeet. Siellä noi välitykset on todella tärkeät. Eihän auton kannata hukata tehoa ylipitkillä välityksillä kun sen pitää mennä vaan sen verran minkä kiihtyy sillä matkalla. Tuskin sielläkään välityksillä mitään vehkeiden kesto haetaan.

Osta satuloiksi tälläiset
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... dial-mount
Tai sitten obelixit alennuksesta
http://www.autovaux.co.uk/product/95509 ... 42194.aspx

Tai sitten jotain ihan muuta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 03.05.2004 18:04
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 19.11.2015 19:03
MB W210 420/430 nelimäntäiset on hyvät kun vielä laittaa EPC:n levyt ja punaiset EPC:n palat toimii radallakin hyvin,tuli ajettua n.50 kierrosta,toimi täydellisesti.
MB W-210 200cdi vm 99
MB S-123 240TD Turbo/cooleri vm 80

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: To 19.11.2015 22:34
ylempänä oleva on muuten hyvä vaihtoehto, mutta ei haluttu radiaali. Ja ne vanhemmat (ehkä suoraan sopivat) painaa varmaan 10kg kipale :D. Punaisilla paloilla toimii monet jarrut, koska niissä ei mikään hirmuinen kitkakerroin eli lämpöä ei tule mahdottomasti. Silti ollut varmaan valtava parannus vakioihin :)
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 20.11.2015 13:26
Jep, olen tutkinut noita W210 etujarruja. Mun ymmärtääkseni nelimäntäiset on ATE:n valmistamat ja kokonaan valurautaa. Saattaa hyvinkin painaa 10 kg/kpl :wink: Ilmeisesti abt samat mutta hieman suuremmat kuin W124 E320 etujarrut?

Jezzen linkkaamat on toki mielenkiintoisia, eritoten tuo Corsan Brembo. Budjetti karkaa vaan käsistä :(

Pirun vaikea on ennalta tietää saako aksiaalikinnitteisiä sopimaan ennenkuin hankkii yhden satulan ja sovittaa. W211 Brembot voisi muuten olla hyvät ja hintakin sopiva, n. 60-100€/kpl.

Kuva

Kuva

Kuva

W211 satulat on osa-alumiiniset, keskiosa valurautaa ja muuten alumiinia. Painoakin siten vähemmän kuin esim. W210 4-mäntäisillä. W211 tuli myös 16" vanteilla mutta vielä on selvittämättä oliko näissä Brembot jarruina.

E350 ja 320CDI etulevyvä on kahta kokoa, 312x28mm ja 330x32mm. 270CDI taas 295x28mm. Mulla on muuten sopivat W126 etulevyt 300x28 odottamassa ja niihin nyt sitten tuo satula.


EDIT: Niin joo, EPC paloista ei ole kokemusta mutta mulla on jo nyt Black Diamond Predator edessä ja onhan niissäkin jo suuri ero ns. tavallisiin. Oli muuten ainoat upgradet mitä W107 etusatulaan löytyi.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 09.10.2016 19:29
3,73 LSD, 25% lukolla.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.10.2016 11:30
Tulee tällainen taka-akseli.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.10.2016 12:04
Miksi taka-akseli?:

"I was talking to a Dutch Engineer recently who has worked on European race cars in his younger days including Mercedes, Porsche and others and still races track cars himself today and has his own specialist performance fabrication business and we got around to talking about the W126 era of anti-squat versus what the US buyers ended up with via the dog-bone link. He laughed and knew all about it and commented - The anti-squat works very well to act as an important link (control arm) in the whole design of the trailing arms in the equation to help keep the axle located where it should be in cornering etc as well as under hard acceleration.
He stated the switch to the poor mans version (he calls the VW version) was only something that happened in USA to soften up the ride more for sedate cruising US owners to make the car feel even softer and luxurious with its boat like ride versus performance consideration which was sacrificed."


http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... tment.html
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 13:25
Kehitys kehittyy...

Koska raha ei kasva puussa, ainakaan täällä meilläpäin, pitää tarkasti miettiä mihin harrastukseen sallitut roposet laittaa. Sattumoisiin foorumilta löytyy toinenkin henkilö joka rakentaa samanhenkistä settiä omasta ameriikan mallin W114 Coupesta (saa ilmottautua :wink: ) ja mm. aktiivisissa suunnittelusessioissamme on meikä oppinut yhtä sun toista fiksua.

Enterin painallusta vaille ollut Mersun 6-speed 716.6x saa nyt jäädä saksanmaalle ja laatikoksi on tulossa bemarin Gs6-37bz. On kalliimpi kuin dieselin (dz) mutta mielestäni sopivampi välityksiltään. Eikä noista Mersun 6v-manuaaleista oikein kukaan muutenkaan ole lausunut kummoisia korulauseita. Bemariratkaisu on työläämpi ja hinnakkaampi eikä silleen michael bolton kuin Mersun, mutta jos ihan kerralla saisi sopivan, toimivan ja kestävän. Let's see... :think:

Hankittu taka-akseli on nyt Kalajoella yhden Suomen ehdottomasti parhaan autonrakentajan kriittisessä syynissä. E34 bemarin LSD ja siihen sovitetut, pystärin napoihin sopivat samaisen mallin vetoakselit pitäisi saada fiksusti pultattua Mersun taka-apurunkoon. Yhtään oikein hyvää kuvaa tämänhetkisestä akselirakennelmasta ei ole, mutta jotain työtä siinä on. Ainoastaan ammattilainen tietää mitä :)

EDIT: laitoin tänne Bemarien 6-speed laatikkojen välityksiä viewtopic.php?f=35&t=160271
Viimeksi muokannut hismajestics päivämäärä To 29.12.2016 15:46, muokattu yhteensä 2 kertaa
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 13.08.2005 16:06
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 14:34
Jaa mää vai :lol:

Viikonloppuna olisi tosiaan tarkoitus nostaa vanhuksesta (W114 280C) vanha tekniikka pois ja alkaa "pelastamaan" sitä museoinnilta 8)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 15:44
Katoskatos, selvisit Berliinistä hengissä! No just sää... :)

Tuu nyt rohkeesti kaapista. Laita oma ketju pystyyn, niin mun ei tartte täällä toistella noita sun viisauksia :wink: Sen lisäksi saatais vähän säpinää tähänkin ketjuun. Brothers in crime, ju nou... :idea:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 17:49
Hieno säie, mukava lukea kun on tarkasti kerrottu kuvien kanssa. Makuasioista ei saisi kiistellä, mutta oma mielipiteeni on että klassikkomersuun ei kannataisi sotkea penarin osia vaikka penarikin on kyllä hieno auto sen puoleen mutta silti mersu olisi hyvä pitää mersuna. Kysymys on mielestäni kokonaisvaltaisesta tyylistä. Tyyliä joko on tai ei, siihen voi vaikuttaa omilla ratkaisuilla.
W123 300D -76 486tkm (mr)
S123 300TDT autom -82 649tkm
W124 260E autom -88 391tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 18:41
Sharedoc, jaan itseasiassa filosofiasi täysin :thumbup:

Olen viimeisen vuoden tutkinut toimivuuden suhdetta tyyliin perin pohjin, keskustellut itseäni viisaampien kanssa, hakenut oppia internetistä, laskenut rahoja ja koittanut etsiä itselleni optimaalista ratkaisua. Käynyt välillä radalla tunnustelemassa mikä olisi kivaa. Tyylikysymykset ovat kuitenkin aina vaikeita.

Joskus vaan tuntuu siltä, että haluan laittaa ruskeat kengät tumman puvun kanssa ja luottaa siihen, että jossain on itseni lisäksi kuitenkin joku, joka arvostaa tätäkin poikkeamaa. Jopa likeata, kuten nykyään on tapana sanoa :wink: :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 13.08.2005 16:06
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 19:09
Ihan hyvä pointti jos pidetään auto klassikkona/museo kunnossa, mutta mielestäni se ei ole niin tarkkaa jos rakennetaan itselle hyvää kulkinetta jolla nautiskellaan kadulla ja satunnaisesti radalla.

Mutta esim. Bemarin laatikkoa kaikki tuntuu kehuvan näpäkäksi ja kestäväksi, toisin kuin mersun laatikkoa, niin miksikäs ei sellaista sitten laittaisi kun kumminkin joutuisi muutoksia tekemään myös mersun vaihteistoon.

Itselläni on ajatus rakentaa klassikko ulkoapäin ja tekniikaltaan hyvä/moderni paketti josta voipi nauttia monella tapaa 8)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 19:36
Taka-akselin tilannehan on se, että en tiedä mikä se on.

Forumilta ostamani (Antti M.) paketti on rakennettu E34 tds typ 188 LSD perän ympärille ja sellaisenaan pystäriin sopiva ja toimiva. Perä on kuitenkin pitkällä 2.65 välityksellä eikä optimi mulle. Ylempänä ketjussa on hankkimani toinen E34 525i typ 188 LSD. Siinä on haluamani välitys, 3.73. Nämä kaksi eroavat kuitenkin kiinnitykseltään apurunkoon.

Toinen kiinnittyy kuoren päältä (Antti M. rakentama) kun taas itse hankkimani, ns. kehtomalli, kiinnittyy sivulta. Koska en ole nähnyt livenä Kalajoelle matkannutta akselia, en tässä vaiheessa osaa sanoa sopiiko 3.73 perä kiinnitykseltään kuinka helposti vaihdettavaksi akselissa olevan 2.65 perän paikalle ainoastaan takakansia vaihtamalla. Jos sopii, hyvä! Jos ei, pitää miettiä vahtoehtoja :think: .

Yksi on vaihtaa sisuskaluja keskenään. Tämä onnistuu, koska kumpikin on typ 188 ja "vanhempaa mallia" mutta vaatii taas ammattilaisen kosketuksen. Toinen on rakentaa kehtomallille oma kiinnityksensä apurunkoon. Tämäkään operaatio ei ole taitojeni puitteissa :problem: .

Alla kuvat eri malleista. Ensimmäinen on samanlainen, jonka ympärille Kalajoella oleva akseli on rakennettu. Toinen vastaa itse hankkimaani.

Kuva


Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 29.12.2016 23:02
Hei

Mulla on tulossa 123 coupeen nuo alumiiniset anti squat rontot. Nyt vielä täysin paloina ja osa osista vielä puhaltamatta... takavakaajalle miettiny paksuutta. Mitä aiot käyttää?

TJ
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 30.12.2016 11:48
Maastis kirjoitti:Hei

Mulla on tulossa 123 coupeen nuo alumiiniset anti squat rontot. Nyt vielä täysin paloina ja osa osista vielä puhaltamatta... takavakaajalle miettiny paksuutta. Mitä aiot käyttää?

TJ

Moi,

toi onkin visainen kysymys vastata. Eikös alkuperäinen vakaaja ole 17mm. Jos puhuttaisiin perusrakenteesta, jossa on koiranluut vakaajan päissä, niin 19mm vakaaja on toimiva vahvistus. Vakauttaa kuulemma ajoa merkittävästi. Näitä valmisti sarjatuotantona esim. amerikkalainen Feind.

Mihin tarkoitukseen sun vehjes tulee? Strippiajossa anti squat -rakenne on jo iso parannus eikä vahvemmalla vakaajalla välttämättä saa merkittävää parannusta. Rata-ajossa vakaajan rooli on suurempi. Mun paras arvaus tällä hetkellä on, että laitan 19mm vakaajan.

Missä muuten meinaat vakaajan teettää?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 11.01.2017 22:43
Moi

Kävin mittailemasda vakaajan paksuuksia. W126 josta purin takapään osat oli 14mm vakaajalla, joka on samaa luokkaa kuin tavallisen rakenteen vakaaja W123 coupessani. Mulla on tuossa aihioksi W116 vakaaja joka on 18mm luokkaa.

Jos tulee vastaan joku etuunen vakaajan taivuttelija, niin saa vinkata. Taivuteltais uus etuvakaaja ja mahdollisesti myös taka... riittäis kun sais taivuteltua mittojen mukaan. Lämpökäsittelytkin voi hoitaa vaikka erikseen ja koneistukset. tuollakin on varmaan aika merkitys, että kuinka paljon mutkalla vakaaja on korikiinnikkeiden väliltä...

Tämä mun auto tulee ihan tällaiseksi perus harrastepeliksi ja bemu poikien kiusaksi :)

TJ
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 13.08.2005 16:06
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: To 12.01.2017 06:39
Tuolla pitäisi onnistua: https://www.vallilantakomo.fi/

Pystäriin kysyin vakaajaa ja taisi sanoa hinnaksi noin 300-350€.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 249
Liittynyt: La 13.10.2012 22:54
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 08:15
Bemarin laatikkoa vaan paikalleen! Jos ei ole museopeli niin ihan samapa tuo. Itsekin pyrin aina käyttämään saman valmistajan osia, mutta jos niitä ei ole niin ei tuota tuskaa käyttää toistenkaan. Toimivuus on kuitenkin tämän tyyppisissä vehkeissä paljon tärkeämpää, jos esim radalla käy ajamassa.

Vallilan takomosta tosiaan saa hyviä vakaajia jos lähettää vanhan malliksi. Saa juuri sellaisen kuin haluaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 13.08.2005 16:06
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 10:23
Bemarin laatikkoa itsekin suunnittelemassa, mutta tuottaa hieman haastetta tuo bemarin laatikon lyhyt kytkinakseli, kun ei viittis laittaa mitään 15kg:n ja 70mm vauhtipyörää.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 15:23
Maastis kirjoitti:Moi

Kävin mittailemasda vakaajan paksuuksia. W126 josta purin takapään osat oli 14mm vakaajalla, joka on samaa luokkaa kuin tavallisen rakenteen vakaaja W123 coupessani. Mulla on tuossa aihioksi W116 vakaaja joka on 18mm luokkaa.

Jos tulee vastaan joku etuunen vakaajan taivuttelija, niin saa vinkata. Taivuteltais uus etuvakaaja ja mahdollisesti myös taka... riittäis kun sais taivuteltua mittojen mukaan. Lämpökäsittelytkin voi hoitaa vaikka erikseen ja koneistukset. tuollakin on varmaan aika merkitys, että kuinka paljon mutkalla vakaaja on korikiinnikkeiden väliltä...

Tämä mun auto tulee ihan tällaiseksi perus harrastepeliksi ja bemu poikien kiusaksi :)

TJ

Oliko toi W126 jenkkiversio? Siellä 14mm vahvuus oli yleisempi koska arvostettiin nk. diplomaattikyytiä. Euroopan autoissa useimmiten 17mm. W107 aikaisemmissa versioissa oli ilmeisesti vahvempi 17mm vakaaja ja uudempiin malleihin asennettiin ohuempi liikenneturavllisuuden nimissä. Enemmän aliohjautuvuutta 8)

Näistä on pikkasen hankala löytää yhtä "totuutta". Eri versioita riittää ja mäkin varmaan muistelin W107 takavakaajaa kun oletin 17mm olevan oikea. Toi olikin uutinen, että W116 takavakaaja on 16mm :!:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 15:25
OpaR6 kirjoitti:Tuolla pitäisi onnistua: https://www.vallilantakomo.fi/

Pystäriin kysyin vakaajaa ja taisi sanoa hinnaksi noin 300-350€.

Viime kesänä 250€. Kehitys kehittyy... :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 15:38
jezze rs kirjoitti:Bemarin laatikkoa vaan paikalleen! Jos ei ole museopeli niin ihan samapa tuo. Itsekin pyrin aina käyttämään saman valmistajan osia, mutta jos niitä ei ole niin ei tuota tuskaa käyttää toistenkaan. Toimivuus on kuitenkin tämän tyyppisissä vehkeissä paljon tärkeämpää, jos esim radalla käy ajamassa.

Vallilan takomosta tosiaan saa hyviä vakaajia jos lähettää vanhan malliksi. Saa juuri sellaisen kuin haluaa.

Mun suunnitelma oli aluksi vahvasti oman merkin 6-speed., mutta mitä enemmän siitä etsi tietoa/haki sopivaa kauppaa, niin sitä enemmän soraääniä laatikon toiminnasta kuului. Onhan foorumillakin pitkä topikki aiheesta. Uskon kuitenkin, että ongelmat koskevat pääsääntöisesti W203 pre-facelift ja sitä vanhempia, vaijeriavusteisia laatikkoja. Näissä on myös synkrovikaa 1-2 vaihteella. Post-facelift W203 on paljon "bemarimaisempi" ja ilmeisesti jo toimivampi.

Kumpikampi, niin on 6v. bmw-laatikko kuitenkin vikkelämpi ja sijuvampi esim. tuohon rata-ajoon, johon viittaat. Pieni hidaste 6v. hankinnassa on. Pääsääntöisesti tarjotaan 37dz, eli diesel laatikkoa. Ei hirveesti nappaa kun en aio harrastaa rattilukkoracingia.

Btw, tästähän sä saat doglegin omaan endurance kilpuriinne jos et välttämättä just halua .404? :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 13.01.2017 15:41
OpaR6 kirjoitti:Bemarin laatikkoa itsekin suunnittelemassa, mutta tuottaa hieman haastetta tuo bemarin laatikon lyhyt kytkinakseli, kun ei viittis laittaa mitään 15kg:n ja 70mm vauhtipyörää.

Mikäs tossa on vikana? Jaksaa mennä ylämäet kun on hieman massaa pyörimässä, nimim. A Zetor-fani.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Maratti ja 2 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi