w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Jjoojupewee123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 25.06.2016 11:14

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Jjoojupewee123 »

Mitäs tälle projektille kuuluu joko penkissä käyty ja leimattu?
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Anteeksi hiljaiselo kesän ajalta. Photobucketti lopetti kuvien hostaamisen ilmaiseksi tänne, niin vanhat kuvat siksi hävinneet enkä ole jaksanut etsiä uutta vastaavaa palvelua.

Auto tosissaan kävi kesäkuussa siirtolapuilla Kalis-Cruisingissa ja samalla reissulla joensuussa penkissä. Laatikosta alkoi turbiini luistamaan eikä turbiinilukko kestänyt päällä ja muutenkin vaihteiston säädöt perseellään. Rullilla irtosi 367 hp 734nm. Laatikko alkaa olemaan aika valmis, vaihdot temppuilee ja luistaa ja vaihtojen välissä kierrokset pääsee nousemaan aika reilusti vaikka koitettu ohjainpurkista säätää. Leiman sain heinäkuussa, lukuisista muutoksista huolimatta, ensimmäisessa katsastuksessa käsijarrun pitämättömyys oli ainut hylkäys peruste, käsijarru kuntoon ja leima tuli kiitos maininnalla. Kesän aikana tuli varmaan joku 2000-3000km ajettua ja hyvin toimi. Nyt talvelle hankittu uretaanipuslasarja taakse, jos se hilitsisi kallistelua mutkissa sekä perän vetelyä kiihdytyksessä. Eteen tarkoitus kehitellä toinen kallistuksenvakaaja alkuperäisen lisäksi. Löytyihän niitä muitakin lastentauteja kesän mittaan mutta korjaillaan tässä talven mittaan mitä ehditään.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toi photopucket homma kyllä kenkuttaa. Minkälainen tälläinen vähän vanhempi auto on ajaa tuollaisella teholla? :)
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo toi photobucketin touhu ärsyttää varmasti monia ympäri maailmaa, tekee aika paljon hallaa kun ei vanhoisa topiikeissa ole enään kuvia. Mutta joo aika kauheahan toi yykaakoo on ajaa +200kmh vauhdissa, verrattuna uudempaan autoon. Oikein mukava peli kruisailla, kiihdytellä ja polttaa kumia, mutta ei tuolla mutkapätkällä mitään tee, ainakaan vielä. Auton kallistelu on hirveää kovassa vauhdissa mutkassa ja takakelkan puslat on niin pehmeät että noilla väännöillä perä vetelee aika paljon. Toivoisi että meno jäykistyisi ja auton hallinta paranisi, kun vaihdan uudet uretaanipuslat taakse. Eteen on suunnitteilla laittaa alkuperäisen kallistuksenvakaajan avuksi toinen vakaaja auton pohjaan/alatukivarsiin. Jarrut on mielestäni riittävän tehokkaat tuohon ajoon, eihän se mikään rata-auto ole mutta kyllä se kovastakin vauhdista pysähtyy mukavasti noilla ässän etujarruilla. Jos mielenkiintoa riittää niin ajatuksena olisi sovittaa esim. w140 ässän nelimäntäiset satulat eteen, joita saksan ebay on pullollaan edukkaasti. Katsastuksestakaan ei tarvitsisi murehtia kun katsuri kirjasi rek. otteeseen "edessä S- mersun jarrut" :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mullakin on sellaiset etujarrusatulat. Täytyy kattoa minkäkuntoiset ne on. Eikö sen vakiovakaajan tilalle saisi teetettyä paksumman?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu sais varmaan tehtyä paksumman vakaajan sinne vaikka jostain akseliteräksestä, mutta lain puitteissa voi lisätä toisen kallistuksenvakaajan alkuperäisen lisäksi. Taidan siitä lähteä liikkeelle, lisäksi alatukivarteen, reaktiotankojen kiinityskohtaan saisi sen toisen kallistuksenvakaajan kiinni kätevästi ja teksisi koriin niihin "runkopalkkeihin" kiinnikkeet, joko akselin etu tai takapuolelle. mutta pitäs ekaks mennä vaan sinne auton alle ihmettelemään että miten ois fiksuin toteuttaa ja ottaa mittoja, että mistä autosta saisi vakaajatangon aihion. Ja farkussahan olisi 2mm paksumpi vakaajatanko mutta niitä s123:sia on aika vähän purussa ja saksalainen on keksinyt vakaajalle niin V*ttumaisen paikan autoon että sen vaihtaminen on aika vaikea homma kun moottori on paikoillaan.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Talvi alkaa kääntyä kevääseen ja oikeastaan mitään merkittävää kehitystä ei mersuun ole tehty. Taka-akseliston puotin alas ja hiekkapuhallutin ja maalautin teollisuusmaalaamossa. Strongflexin uretaanipuslat tuli vakio kumisten tilalle, niin jospa näillä perän vaeltelu saataisiin kuriin. Vielä ennen ajokauden alkua ois tarkotus muuttaa nopeusmittarin anturi lukemaan perämurikan anturilta nopeutta, koska laatikon sisäisten antureiden tieto häviä vaihteenvaihdon aikana ja nykyinen abs-anturi lukemassa nopeutta kardaanista ei tunnu toimivan. Pyöränlaakerit on myös uudet,
kun eihän noita napoja saanut irti laakereita särkemättä. Kuva

Tuli tuossa talven aikana hankittua seuraava projekti, C126 560 SEC 1986, mistä varmaan ajallaan aloitan uuden topikin tänne projektit osioon. Tuolle autolle on villejä suunnitelmia, nyt kun alkaa opiskelutkin olemaan loppusuoralla, niin voi alkaa enemmän panostamaan näihin harrastuksiin. :clap:

Siirsin kaikki tämän topicin kuvat imgbb imagehosting -palveluun photobucketista, linkityksiä vanhoihin juttuihin en jaksanut tehdä, mutta jos jotain vielä kiinnostaa niin aiemmilta sivuilta hävinneet kuvat löytyvät tämän linkin kautta.[/b] https://ibb.co/album/iwziDv" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Mikäs noista yykaakoiden virtalukon alipainesammutusventtiilihässäkästä hajoaa kun jättää sammutinta päälle? Avainta edestakaisin käännellen saa sammuttimen kalvon vapautumaan ja auto lähtee käyntiin. Ärsyttävä vaiva kun ahtojenalainen syötönsäätö kääntää sammutinvipua ja kun sammutin ei ole vapautunut niin tehot uupuu.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Voi olla, ettei auta yhtään mitään, kun kokemus on uudemmasta, eikä välttämättä muutenkaan sovi kuvaan, mut kerronpa kuitenkin. 124 dieselissä joskus laitoin virtalukon alipaineletkut väärään järjestykseen virtalukolle, niin teki just tuota, että jäi sammutin päälle. Se oli niin huono, että hädin tuskin sai moottoria edes käymään. Mielestäni se oli ihan kumma homma, kun kuvittelin itse, että virtalukolla on vaan venttiili, joka on joko auki tai kiinni, mutta eipä ollutkaan. Ilmeisesti se oli niin, että sammutusasennossa alipaine pääsee alipainelinjasta virtalukon läpi syöttöpumpulle ja muussa tapauksessa alipainelinja on suljettu ja sammuttimelle menevä linja on avoin ulkoilmaan. Silloin se toimi niin, että kun sammuttamisen jälkeen otti hetkeksi alipaineletkun irti pumpun sammuttimelta ja laittoi takaisin, niin kaikki oli ok siihen asti, että sen seuraavaksi sammutti. Sen jälkeen joutui taas käyttämään alipaineletkun irti päästäkseen seuraavalla käyttökerralla yli noin 60km/h... Tuossa vakiopumpussa käsittääkseni oli sitten erikseen sammutin ja ahtojen mukaan toimiva syötönsäätö, että ne eivät kai ole tekemisissä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Ei auttanut letkujen kääntö. Pitää purkaa virtalukko tai ottaa purkuautosta uusi osa siihen ja kokeilla sillä. Sunnuntaina olis lappeenrannan lentokentällä vauhtipäivät ja sinne tekisi mieli mennä kokeilemaan varttimailia ja mailia. Mutta auto on kadottanut ahtoja viime syksystä lähtien. Ahtoputket/letkut ehjiä, pakosarja tiivis. Ja silti maksimi ahtopaineet ovat laskeneet viimekesän 2,35 ahdoista koko ajan. Vaikka hukkaportin "ohjausletkun" irroittaa, niin ahdot eivät nouse. Tällähetkellä ahtaa 1,4bar. Hukkis irroitettu ja ei vuoda, paineilmalla testattu avautumispaine on vajaa 3 bar. Talven aikana asensin holleyn siirtopumpun niin soppa ei ainakaan ole lopussa. Ahtojen väheneminen on siis tapahtunut pikkuhiljaa ja autoon ei ole sinä aikana tehty muutoksia. Pitänee lisäillä painemittareita väliaikaisesti että saisi tietoa auton sielunelämästä
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Vastaa Viestiin