w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Ei sitä ihan laakereillaan oo levätty vaikka tänne ei oo pariin viikkoon mitään tullut päivitettyäkään. Viimeviikonloppuna lähinnä tehty pienempää näpräilyä josta ei oikein näkyvää tulosta synny niin niistä ei jaksa päivitellä. Mutta kardaania suunniteltu ja mittailtu, ensiviikolla sorvataan niveliin sopivat ja tiukat keskitykset, 2,5" kardaaniputkea tilasin tarvikemotista, eli se on jotain saumatonta kovempaa putkee. Vähän päänvaivaa aiheuttaa tuossa kardaanihommassa sekin kun mb ja bemarin kardaanit ovat nivelten kohilta 60mm ja sit sen kokosta kardaaniputkea ei löydy mistään metritavarana, kun väykyn kardaanistakaan ei saa lyhentämällä oikean mittaista kun se paksunee keskeltä. Kait ne nivelet saa siihen kun 2,5" putkessa on n.58mm sisähalkaisia niin sorvaa millin niiden 60mm nivelten pinnasta pois ja prässää paikoilleen.
Kuva
Jee e! Kynäiskarit tuli eilen, niin pääsee niitä sovittelemaan viikonloppuna :clap: . Eli kynäiskarit on auki 15"/10"kiinni säädettävällä vaimennuksella ja valitsin niihin nyt aluks kokeiluun 9" n.62,5 kg/cm jouset, saa nähä onko liian löysät, mutta uusia saa kaupasta. Piti tilata Alvadilta vain bemarin kardaanin vakionopeusniveleen uusi suojakumi, niin eihän sitä taas malttanut olla ostelematta kun oli kaikkea niin sopivasti tarjolla. Eli samalla tuli porkkanavilkut eteen, uudet peilienlasit, vesipumppu, e34 kallistuksenvakaajan korihelat ja kaikkea muuta alustan osaa. KuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse lähetin vaan kometille mersun kardaanin pätkän ja bemarin kardaanin pätkän ja matkahuollolla tuli yksi kardaani takaisin hitsattuna ja tasapainotettuna, hintaa alle 200e lähetyksineen. Suosittelen. Putket on tosiaan samankokosia bemarin ja mersun takaosissa. :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Viime viikonloppuna en ehtinyt hallille, mutta sitä edeltävänä viikonloppuna tuli rakenneltua senkin edestä. Elikkäs noi kynäiskarit eivät olleet todellakaan mikään bolt on asennus, koska ne olivat noin 10cm liian pitkät, siitä syystä että lyhyempiä keppejä ei suositeltu niiden vähäisen iskupituuden vuoksi. Noh jotta pääsin haluaani ajokorkeuteen täytyi yläpäitä korottaa. Vanhat kiinnikkeet leikkasin pois ja tein uudet 4,5" lämpöputkesta. Tolpat hitsattu tukevasti runkokoteloon ja tolppien väliin ois tarkotus tehä vielä ristikko poikkituki huonekaluputkesta. Keppien alapäille hitsasin kiinnikkeet tukivarsiin. Viimeistely on vielä kesken pahasti, mutta noin ne iskarit tulee sinne jäämään. Jäykkyyden säätö on myös helppoa kun vain kyykistyy, niin namiskaa ylettää kääntämään jäykemmälle tai löysemälle.
"Tein itse ja säästin" on ollut tässä projektissa yleensä motto, kun tähän asti käytännössä kaikki on tehty itse. Niin en mennyt kardaaninkaan kanssa siitä mistä aita on matalin vaan tilasin kardaani matskua metritavarana ja irroitin vanhoista kardaaneista nivelet ja päätykappaleet. Kaverin työkaverille kiitokset kun sorvasi miulle kardaanin päätyosiin upotuksen, jotta kardaaniputki menee päätykappaleiden päälle. Kardaanin keskellä oleva ristikkonivel aiheuttaa päänvaivaa, kun sekin pitäsi sorvata, mutta sitä ei tunnu saavan mitenkän järkevästi kolme- eikä nelilapaiseen sorviin :crazy: Laatikon ja ristikkonivelen välisen pätkän sain jo valmiiksi, jäädään oottelemaan nyt että mitä siihen ristikkoniveleen keksitään ja sit sais sen loppu pätkän hitsattua kasalle. KuvaKuvaKuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Alkaa olemaan iskareiden korotukset maalausta vaille valmiit. Tuli tehtyä 30mm huonekaluputkesta race henkinen ristokkopoikkituki tolppien välille tukevoittamaan koria. Taittelin pellistä palat, jotta takaselkänojan takana olevaan peltiin tehdyt aukot sai umpeen. Nyt iskaritolppiin kohdistuva rasite jakautuu selkänojaa myöten c-pilareihin saakka. Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
taateli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 27.01.2014 22:10

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja taateli »

Todella asiallisen olonen projekti!! :thumbup: :clap: Mukava seurata kun on paljon kuvia niin pysyy vähän kärryilläkin :thumbup: :D
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitti :) Miusta itestä ainakii mukavampi lukea sellasia projektikertomuksia, joissa on reilusti kuvia, niin pystyy hahmottamaan paljon helpommin, kuin pelkästä selityksestä, että mitä on tehty. Ja oon nii huono kirjottelemaan mitään, niin paikailen sitä kuvasaasteella :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Mieki ku muutki! Eli kun tässä aina kateelisena tulee lueskeltua noita muitten w123 projekteja, varsinkin isto95:llä erittäin asiallinen st w123 syntymässä. Siis en ollu aikasemmin uhrannut ajatusta jäähdytyspuolelle ja tuntuu että kaikilla on noita alua griffineitä keulilla, niin pitihän semmonen tilailla itelle synttärilahjaksi :lol: . Nyt keula on vielä enemmän täynnä, mutta sain kuitenkin syylärin mahtumaan paikalleen, vaikkakin griffini on huomattavasti w123 300d:n vakiosyyläriä paksumpi. Tälleen jälkiviisaana joku vois sanoo että "perhanan pölhö oisit siirtänyt myllyä enemmän taaksepäin", no opetellaan kaikki kantapään kautta. Eli näillä näkymin en siirrä konetta taaemmas, kun kardaani tehty nykyiselle pituudelle ja laatikon kannakkeet, koneen kannakkeet kaasuvivustot, yms. Muutetaan sitten joskus jos tarvetta esiintyy.
Nyt peräpää alkaa olemaan kardaania vaille ready to go. viimeistelin iskareiden kiinnikkeet ja tein kallistuksevakaajan kiinnikkeistä hieman alkuperäisiä pidemmät, jotta koiranluut on mahdollista laittaa kiinni ilman että pultti ottaa kiinni iskariin. Luulis että nyt alkaa korin kallistelut mutkissa kuulumaan auton entiseen elämään. Ainakin kun vertaa sitä w123:sen vakio rimpulaa vakaajaa ja tätä bmw:n kaksikertaa paksumpaa vakaajaa. Vetaritkin tuli heitettyä paikalleen, nekin on paksummat mitä mersuissa ja nivelet huomattavasti kestävemmän oloiset, sekä vetari on tosi helppo ja nopea vaihtaa. Huonot kuvat kun järkkäri pääs unohtumaan kotiin. KuvaKuvaKuva tää kuva lähinnä siks, että jos jotain kiinnostaa, että miten se bmw:n akselisto asettuu tonne satakakskolmosen alle.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Pienen pientä edistystä tapahtunut. Maalit vedetty takakonttiin, sekä muihin kohtiin joita perän muokkauksen yhteydessä on joutunut peltipinnalle vetämään. Syyläri kävi rantaputki oy:llä alumiini hitsauksessa, koska alavesiletkun lähtöä täytyi kääntää eri asentoon, ettei lähtö osottais suoraan laturiin, sekä täyttökorkki tulpattiin ja letkulähdöstä menee sitten letku paisuntasäiliöön. Positiivistä sekin, että alkuperäinen tankki meni vielä paikoileen pienellä muokkauksella, vaikka iskarin yläpäitä korotettiin ja tein poikituen tankin taakse. Kardaanin ristikkoniveltä oottelen vieläkin, niin pääsisin tekemään kardaanin loppuun saakka. Kävin myös hakemassa uuden lyhyemmän moniurahihnan, jospa se tuurilla sattus olemaan sopivan pituinen. Tilasin kiinasta 2kpl 7" flektejä eli pienimmät flektit mitä on, toivotaan että ne sais mahutetua lukopellin ja coolerin väliin. Samaan syssyyn tilasin ratin keskiön ja töötin napin kun oli niin halvalla, miusta se 50€ ratin keskiöstä on riisto hinta, tuo 13€ kotiin tuotuna tuntui paljon mukavemmalle :lol: Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Nikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio

Re: w123 300D -82 ensim... ->OM606

Viesti Kirjoittaja Nikoo »

IiroS kirjoitti:Wapusta selvittiin ja perjantaina kädet vapisten ja Jaffaa maistellen hallille autojen kimppuun. Perjantaina sain moottorin laatikkoineen irrtoitettua ja nostettua ulos väykystä. Piti vähän aikaa ihmetellä, että miten kanattaa nostaa ja mitä kaikkea joutuu irroitamaan, kun en ole aikaisemmin konetta irroittanut ja eipä ollu ketään keneltä kysyä neuvoa, mutta hyvinhän se sieltä irtos. Lauantaina w123:sen koneen irroitus olikin helppo homma, kun oli edellisenäpäivänä harjoitellut. Tein lukkopelistä "irroitettavan" jotta koneen paikalleen ja pois vekslaaminen laatikon kiinni ollessa helpottuu. Sunnuntaina sai pähkäillä ja mittailla riittämiin moottorin kiinnikkeiden kanssa, että sai koneen mahdollisiman taakse ja matalalle ja mielellään vielä suoraan :D . Kiinnikkeistä tuli muuten kestävän oloiset, mutta tällähetkellä koneen kannakkeiden ja moottorin kumityynyjen välissä olevat 3/8" lämpöputkesta tehdyt holkit pitää korvata paksummilla, niin saan mielen rauhan, vaikka ehkä noikin kestäisivät. Pitää vielä näyttää laikkaa apurungon palkille, ettei öljypohja ole aivan siinä kiinni. heitin ne satakakskolmosen omat kumityynyt helvettin ja laitoin noi väykyn hydrauliset tilalle kun vaikuttivat olevan vielä ihan soivat pelit ja ei tarvii miettiä sitä, että kone heiluisi sivuttaissuunnassa niin paljon, kun ne vaimentaa sitä liikettä paremmin kuin ne pelkät kumiset. Hei ja jos joku sattus tarviimaan om606 vakio ahdinta ja pakosarjaa niin yv:tä tulemaan. Ahtimessa ei ole väljää. Ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostin tasonsäädön lähdöillä myös myynnissä, niin kuin kaikki muukin autosta, myyn halvalla osat mitä ei myydä menee loppu auton kanssa paaliin!
[ [url=http://i1383.photobucket.com/albums/ah294/IiroS/W123%20-300D/DSC00898_zpsrdyu2aeo.jpg] ][/url][ [url=http://i1383.photobucket.com/albums/ah294/IiroS/W123%20-300D/DSC00897_zpsubwgm0la.jpg] ][/url] [ [url=http://i1383.photobucket.com/albums/ah294/IiroS/W123%20-300D/DSC00895_zpstkqte2fj.jpg] ][/url]
Asiallinen projekti! :thumbup: Sulla ei sattuis olemaan minkäänlaisia mittoja nuista kannakkeista? kun itsellä olisi myös om606 sovitus w123 keulaan.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Morjes! Kiitoksia. Eipä ole mitään mittoja kannakkeista, kun ne on siinä paikallaan ollessa tehty/sovitettu/heppailtu ja katottu se että kone jäi suoraan. Tällein jälkikäteen tekisin tuon moottorin vaihdon eritavalla, joten tee sie silleen niin pääset helpommalla. Eli öljypohjaa täytyy muokata, ettei se ota kiinni moottorin alla olevaan poikittaiseen rakenteeseen, että saat koneen vielä taaemmas mitä se on miulla. Saattaa tulla ahasta lämmityslaitteen säätimien kanssa mutta kait ne mahtuu siellä olemaan. Nimittäin pääset huomattavasti helpommalla sitten coolerin ja syylärin kanssa, kun olisi muutama sentti enemmän tilaa, ainakin itellä nyt tosi ahasta kun vielä tuo paksumpi syyläri ohuen vakion tilalla. Näillä näkymin en oo itelle muokkaamassa koneen paikkaa taaemmas, vaan koitan saaha kaikki mahutettua noille sijoilleen, ehkä jossain hamassa tulevaisuudessa kone siirtyy sen muutaman sentin taaemmas, mutta ei ainakaan tässä setupissa kun kaikki laatikon kiinikkeet ja vesiletkut kardaanit yms. tehtynä. Kannattaa lukasta, jos et ole vielä lukenut isto95:sen w123 projekti, siinä näkee miten öljypohja kannattaa muokata, jotta koneen saa taaemmas ja ehkä hänellä sattuu olemaan jotain dataa kannakkeiden mitoista tai osaa sinua paremmin neuvoa, että millaiset kannakkeet kannattaa tehdä. Itellä menee joka homma opettelun piikkiin, kun ei oo aikasemin tullu tehtyä mitään tällaisia muutoksia. :)
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Ei perhana kun hommat vastustaa, tai varmaan tietämättömyys alkaa tulla esiin. Elikkäs tämähän on eka diiseli pirssi minkä omistan joten menee aikaa taas harjoitteluun. Olen nyt koittanut viimeviikon loppuna ja tänä viikonloppuna saada auton starttaamaan käyntiin. Löpöä kaadettu tankkiin, imetty ilmat pois linjoista, pumpusta ja suodattimelta nirapumpulla. Pumpun luulis olevan jo ilmaantunut, kun sitä on pyöritetty reilusti, eikä suutinlinjojen lähdöistä tule ilmaa. Ajoitus tarkastettu, ja se on 13-15 jykk ja on oikealla tahdilla. Suutinputket kytkettynä ja suutinten mutterit löysällä annettu ilman tulla suutinputkista pois, putkista tulee pelkkää diiseliä. Eikä auto yritäkkään käyntiin :( Irroitin, putsasin ja tarkastin kaikki hehkut ja ne olivat toimivia, sekä hehkurele antaa virtaa hehkuille. Moottori irroitettu toimivana, niin en usko että suuttimiinkaan olis tullu mitään ihmeellistä, mutta mietin oisko mahdollista että pumppu ois sökö? Tai siis onko siihen mitään kotikonstia testata, että toimiiko pumppu oikein? Pumppu on siis ihan vakio om603:sen jonka käytetynä ostin joltain äijältä. Tällä pumpulla ois ollu vaan tarkotus saaha auto käyntiin ja ois päässyt testaamaan, että miten laatikon ohjaus toimii sekä auton siirtäminen ois helpompaa mikäli se liikkuisi. Ja jos joku, kuka muistaa kapeakantisen pa-suodattimen jalan letkujen kytkennän viitsisi sanoo että onhan nää letkut nyt varmasti oikein kytketty, ettei sieltä vika juontuisi. Starttausprayta käyttämällä auto koittaa käymään, mutta ilman ei edes yritä. Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Tuon kuvan perusteella näyttäs että tankille paluuletku ois kytketty keskellä olevaan banjoon? Varmaankin katson vain väärin. :mrgreen:

Ei kai noita voi väärinkään laittaa, eikös siinä suodatinjalassa nuolet ole.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Keskimmäinen lähtö, missä nuoli pois päin on kytketty pumpulle menoon ja paluu tankille lähtee sitten tuosta vasemmast reunasta. Alkaa vaan epätoivo iskeä kun ei tuu enää mitään mieleen, että miksi ei käynnisty.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ajoitus täytyy olla jotenkin pielessä. Entäs toi sammutin?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Vähän kyllä vaikuttais siltä että pumpun ajoitus on pielessä? :problem:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Sammuttimen alipaineletkua ei ole kytketty, kun ei ole alipaine pumpulta tulevaa putkeakaan vielä yhdistetty. pumpun sammuttimen kalvo on ehjä sen olen kokeillut, ja se pakko sammutuksen "stop" vipu pysyy hyvin ylhäällä ja liikkuu ihan normaalin tuntuisesti kun painaa alas niinkuin sammuttimen päälle ja ponnahtaa sieltä ylös heti kun päästää irti. Luulis kans ettei löpöä tulis putkista mikäli sammuin olisi päällä. Olenko ymmärtänyt tuon pumpun ajoittamisen sitten jotenkin väärin, kun pumppu syöttää ainetta juuri ennen/ imutahdin alussa. Kumman mukaan tulee ajoitus tarkistaa, jos ajoittaa irroittamalla ykköspytyn suutinputken ja tarkkailee, milloin nestepinta nousee. Niin pitääkö ajoitus asteiden olla kohdallaan silloin kun nestepinta alkaa juuri nousemaan, vai nestepinnan nousemisen jälkeen? Kun ykkösen nestepinta alkaa nousemaan, niin pumpun lukitustapin "nystyrä" mihin lukitustappi ottaa kiinni, ei ole ihan vielä kohdallaan, vaan konetta joutuu vielä joitain asteita kääntämään. Onko se kone tosissaan näin tarkka käyntiinlähtemisestän jos ajoitus on muutaman asteen pielessä :shock:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
jalkapuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 25.02.2012 02:42

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jalkapuoli »

No jos todellinen ruiskustus alkaa n.13jykk niin joku on kyllä pielessä :shock:
Todellisen ruiskutuksenhan pitää alkaa ennen yläkuolokohtaa jos tipalla katsotaan eikä pumpun merkistä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

IiroS kirjoitti:Olenko ymmärtänyt tuon pumpun ajoittamisen sitten jotenkin väärin, kun pumppu syöttää ainetta juuri ennen/ imutahdin alussa.
Todellakin väärin. Ruiskutus pitää tehdä puristustahdin lopussa, kuten bensakoneessa annetaan kipinä. Eikös mersussa alunperin se ajoitus säädetä jotenkin hönösti ykk jälkeen, mutta jos katsot sillä "joutsenkaula" systeemillä niin jonkun matkaa ennen ykk se pitää sinne ruiskauttaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

No kappas kepposta, ettei ole käynnistynyt, kovasta yrityksestä huolimatta. Hyvä että väärin käsitykset on nyt oikaistu :thumbup: Pitää viikonloppuna lähteä uudestaan ihmettelemään pumpun ajoitusta, mutta jos joka hommasta jotain positiivistä, niin ompahan ilmat tulleet pois...
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nojoo. Eipä noita kyllä paljoa tarvi ilmailla kun alkaa jo hörähdellä käyntiin. Tosin en esikammiomersua oo ilmannut, mutta työkoneita kylläkin vaikka kuinka. Kaikkia ei edes oikeastaan tarvi ilmata.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo, nääkin ovat itsestään ilmaantuvia, ei oo samanlaista taistelua kuin esim MF 165 traktorin ilmaaminen, siinä saa aikaa hetken vierähtämään, ainakin kun ensimmäistä kertaa tekee, no muitipa seuraavalla kerralla tankata ajoissa :lol:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Perhana, sehän pärähti käyntiin heti ensimmäisellä yrityksellä, kun laittoi pumpun oikeaan tahtiin :clap: Huomenna sitten pitää asentaa kardaani, jonka sain valmiiksi tällä viikolla, hommasin myös uuden kannatinkumin ja laakerin, sekä BMW:n nivelelle uuden kumin vanhan riekaleisen tilalle. Kardaani lähtee jossain vaiheessa vielä tasapainoitukseen, kunhan vaan ekaksi varmistetaan sopivuus paikoilleen. Jäähdytintä muokattiin hieman lisää, ylävesiletkun lähtö leikattiin pois ja paikalle askarreltiin sopivan tiukka käyrä jappiputkesta, koska tuon kokoisten alumiinikäyrien saanti suomesta on aika vaikeaa, tais olla lähin saksassa ja sen hinta suomeen toimitamisen jälkeen oli yli 100€ :shock: Kiitokset alumiinihitsausten suorittamisesta Ranta-Putki Oy:lle! Koneen ekan käynnistyksen jälkeen moottori kävi hienosti muutaman sekunnin ajan kun kaasutteli, tyhjäkäyntiä ei käynyt yhtään. Mutta sitten kolmos-sylinteri alkoi jäämään pelistä pois ja alkoi pitää käydessään tsup tsup ääntä, miusta ääni ei tullut suuttimesta vaan luulen että imupuolen venttiili jää kantamaan johonkin paskakikkareeseen kun imukanavat on aika karstoittuneet koska egr on ollut koneessa käytössä ja sieltä karkaa sitten puristus paine pois. Kun imusarja ei ollut kiinni kun säädin ajoitusta, niin kun katsoi lampulla imuventtilien toimintaa pystyi havaitsemaan selvää suhinaa joidenkin sylinterien venttiileiden kohdalla. No kansi menee kuitenkin osiin kunhan koneen käyn läpi, kyllä kait jotenkin toimii vaikka venttileissä onkin ohivuotoa, onhan se toiminut hyvin tähän saakkakin väyrysessä ilman mitään ongelmaa ja kone kuitenkin käynnistyy tosi herkästi.
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tai sitten nostin jumittaa. Voi olla että kun koneelle sais annettua kunnolla jenkaa niin alkais toimia. Kuinka tarkasti se ajoitus nyt on, käyhän se varmaan vaikka ajoitus olis jonkun verran pielessä mutta kunnolla vasta kun se on muutaman asteen päässä optimista.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo o, joko nostin jumitti tai sitten itse venttiili. Otin imusarjan pois ja käynnistin auton, niin työnti seokset kakkospytyn "ensimmäisestä" imuventtiilistä ulos. Käytin koneen lämpimäksi ja annoin kierroksia niin sehän alkoi toimimaan moitteitta, nyt toimii hyvin. Säädin myös pumpun ajoitusta muutaman asteen myöhäisemmäksi, niin löytyi se tyhjäkäyntikin. Kardaanin asennus olikin vähän ikävämpi homma verrattuna mersun akseliston kanssa pelailuun, kun bmw:n takakelkassa on reikä, jonka läpi kardaani menee perän laipalle. No perä piti puottaa pois ja työntää kardaani takanta päin, onneksi kardaanin pituus sattui oikeaksi. Pakko myöntää, että Olen ohjainboksi on tosi helppo asentaa ja sellaisten asetusten laittaminen, että auton saa liikkeelle on tosi helppoa. Eli eka koeajo suoritettu hallin pihalla ja oli sellainen hymy korvissa ettei ole ihan hetkeen ollutkaan :) Tuntuu äkkiseltään aika napakoilta ja tosi nopeilta vaihdot täyskaasu kiihdytyksessä, vaikka ajoinkin vain automaattipuolella. Nyt kait pitää alkaa haaveilemaan ahtimen ostoa ja ahtoputkien sekä pakosarjan tekoa.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

:D Hyvä että sait vehkeet pelamaan. Minkä kokosta ahdinta oot meinannu?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

juu, oli kyllä tosi hieno hetki kun sai ekan kerran liikkeelle. Joko perinteistä hx40 superia tai sitten on käynyt myös mielessä, että jos kokeilis naapurimaan poikien hyrskyttimiä eli Turbobandittenin TB70 tai TB60. Turbo menee ostoskoriin, kunhan budjetti antaa periksi, mutta sillä välin haalitaan taas lisää muita tarvittavia osia ja tehdään mitä pystytään. Budjettivajetta ei ainakaan helpota se kun tuli vaihdettua tuo käyttis clk pois ja ostettua -04 s203 200cdi tilalle...
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

meillä teki om606 kanssa saman kun pitkän taun jälkeen löi 190 nokalla käyntiin tsup tsup tsup vähän kierroksia niin sitten loppu. ja koko tämä kesä menty eikä ongelmia ole ollu. joku paska varmaan ventiilin välissä ollu
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Projektille ei ole oikeen mitään kerinnyt tekemään, kun viimeviikonloppuna tein tuonhon käyttikseen veronkiertopakuksi rekisteröintiä varten tarvittavat muutokset. Ja sittenhän siitä porsi kuskinpuolen etupyörän laakeri, niin sekin piti vielä vaihtaa. Eilispäivä tuli pyhitettyä kollektorin tekemiselle, kun en oo sellasta aikasemmin tehny niin aikaa putkien sovitteluun ja leikkaamiseen sai menemään reilusti :D Tänään kävin sitten tinailemassa kasalle, omaan silmään näyttää ihan onnistuneelta sätökseltä. Laippa on siis T3 jaettu ja putki on 1" lämpöjohtoputkea 2.6mm seinämällä. Kävin hakemassa 1"-2" mustia suppareita, joista pitäs loihtia se supistusosa pakosarjan soikeasta-> pyöreään putkeen. Ostin myös 24kpl tuubikäyriä ja putkeakin on eli toivottavasti turbo tulee alkuviikosta niin pääsen hahmottelemaan pakosarjaa, kun tietää mihin tbo asettuu. Ja siis turboksi tilasin Turbobandittenin TB60-3:sen ja samasta puljusta tulee 60mm ulkoinen hukkis 8) Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kaikennäköstä pikkujäynää sitä onki jarruttelemassa touhuja. Pakosarjan teko ei ole edistynyt milliäkään, koska pitäis saaha turbo kotiin saakka, jotta pääsisi mallailemaan mihinkäs sitä putkea aletaan taittamaan. Mutta Turbiina on jossain teillä tuntemattomilla suomen ja ruotsin välillä, kun kummankaan posti ei tunnusta omaavansa pakettiani, mutta todennäköisesti paketti seisoo suomeen tulevien pakettien terminaalissa helsingissä ja se lähtee sieltä sitten etiä päin kunhan posti lopettaa lakkoilun, eipä ois tilaus paljon huonompaan saumaan sattua. :x Noh jos jotain hyvää tästä viivästyksestä voi ettiä, niin ovet, jotka ovat seisoneet autotallin nurkassa hiottuina ja hiekkapuhallettuina, mutta paikkaamattomina tuli paikattua viikonloppuna ja samalla vedin pintaan 2k epoksi pohjamaalin. Nyt uskaltaa säilyttää kylmässä varastossa pelkäämättä että ruostuvat. Keväämmällä sitten varmaan kaivaa taas esille kun pohjia aletaan hiomaan. Btw. onkos kukaan puhaltanut enemmissämäärin noilla soodapuhallus vermeillä? Kun kiinnostas rälläkällä teräsharjalaikan kanssa hinkkaamisen sijaan puhaltaa tuo auto pellille. Ja tietääkö kukaan, että saako vehkeita vuokralle jostain E-Karjalassa tai tekeekö täälläpäin soodapuhalluksia muut kuin karjalan soodapuhallus oy? Ja kyseenalaistajille tiedoksi, että autossa on nyt kolme edellistä maalikerrosta, joista viimeisin on tehny niin juostenkusten, että se lohkeilee irti, eli maalin poistaminen on ainut vaihtoehto. Kuva Pientä maalipölyä ilmassa ja lattialla :lol:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mitkä on mitat syylärille ja coolerille? Pittää alkaa tilailemhaan ittelekki nuo tuohon s123 koriin.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Vastaa Viestiin