w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Syyläri tarvikemotista, en muista kokoa ulkoa, mutta heillä vain yhden koon griffiniä, mitä mainostavat mersuun. Siitä joutuu sitten muokkaamaan alavesiletkun lähtöä, jottei osuisi laturiin ja ehkä myös ylävesiletkun lähtöä, riippuen kuinka takan sulla on moottori. Cuureli on 600x300x76mm ja 3" lähdöillä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Postin lakon loputtua, sain lopulta pakettini :thumbup: Hyvin sattui koulustakin olemaan loppuviikko vapaata, niin ehdin hyvin keskittymään pakosarjan tekoon. Tämähän on ensimmäinen sarja mitä oon tehnyt ja parannettavaa jäi vielä, mutta silti olen lopputulokseen tyytyväinen. Pyrkimyksenä oli tehä hyvin virtaava setti, missä putket olisivat suunnileen yhtäpitkiä joka sylinterillä eikä olisi mitään jyrkkiä kulmia ja laipasta lähtevät supistuksetkin olisivat loivat ettei niistä tulis turhia vastuksia. 60mm hukkis on senverran iso ja vaikka yykaakoon konehuoneessa onkin hyvin tilaa, niin silti sai senkin paikkaa jonkin aikaa hahmotella mutta onneks löytyi tilaa. Toivotaan että downpipelle jää tilaa, ahasta tulee olemaan. Tigillä hitsuuttelin kasalle ja jos laskut piti paikkansa niin n.55 saumaa piti hitsata :shock: Vielä pientä viimeistelyä ja sitten hiekkapuhallus ja maalit niskaan. Toivotavasti saan ensiviikolla haalittua 76mm rst käyriä sekä putkea, niin pääsisi hahmottelemaan ahtoputkia. Viime viikonloppu menikin käyttikseen jarruputkia vääntäessä, on se kumma, ettei mersuissa jarruputket kestä kuin kymmenen vuotta, tänään kävin sitten koittamassa leimalle uudestaan ja sieltähän se tuli. KuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varsin hyvännäköinenhän tuo on, saumoissa nyt tietysti parantamisen varaa mutta eipä siitä mun tigillä hitsauksesta tullut juuri yhtään mitään kun koitin, eli aika vaikeaa on verrattuna migillä hitsaamiseen :roll: Aika painava vaan tuollainen käärmeenpesä verrattuna halkomalliin :eh:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu painavahan tuo on se myönnettäkööt :D Juu taistelin koko viikonlopun tigin toimimattomuuden ja hain sitten toisenkin koneen lainaan. Vaikka olen aikaisemminkin tigillä hitsaillut niin nyt ei vaan ottanut onnistuakseen, etenkään tuohon laippaan hitsaus. Vaikka osat oli puhdistettu sisältä ja ulkoa niin silti välillä työsi "kuohaa" sulaan sekä saumojen päälle, sekä elektrodin päälle muodostui kuonaa, mitä ei oo aikaisemmin ikinä tullut, kun oon mustaa hitsannut. Pääasia oli, että sai saumat läpi asti hitsattua, jotta sai mahdollisimman kestävän. Epäilen että suojakaasun leviämisessä kolvista oli jotain häikkää, taikka sitten tuulinen keli sai kylmään halliin sen verran vetoa, että suojakaasu hieman karkaili. Pitäs vaan hommata itelle oma tig niin pääsisi harjoittelemaan useammin niin ehkä se siitä kehittyisi :)
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Vähän jotain tännekkin välillä. Eli viimeviikolla tuli paketti saksasta kotiin, eli silikoniosia, vaimennin, öljyncuulerit, ym. Pakosarja viimeistelty ja hiekkapuhallettu, jonka jälkeen maalattu. Tein viikonloppuna ahtoputket, joita sitten vähän siinä ohimennen laikalla kiillotin 8) , mitäpä niitä turhaan ihan peiliksi kiillottelemaan likaisiksi menenvät kuitenkin. Saumat tigillä juurikaasua käyttäen ja päätyihin ajoin sikkikoneella palkeet, niin ei letkut pompi niin herkästi irti. Täytyy vissiinkin lähteä joulun pyhiä viettelemään hallille ja ottaa ensisavut turbon kanssa ilmoille. Sattuuko kukaan tietämään E-karjalan alueella soodapuhallusfirmoja? Kun alkanut auton korin soodapuhallus kiinnostamaan, koska kauhea työmaa alkaa hiomaan pellille, joka on pakollista, koska edellinen maalikerros lohkeilee irti ja autossa on jo useita kerroksia maalia. Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Heavy »

S202 kirjoitti:Aika painava vaan tuollainen käärmeenpesä verrattuna halkomalliin :eh:
Ja se haittaa mitä, jos toimiva sarja, mutta vähän painaa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

En tiedä haittaako mitään :roll: Siistin näköinenhän se on maalattuna :thumbup:
Tuosta soodapuhalluksesta, se pitäis varmaan olla pelkkä kori kun sitä lähtis puhaltelemaan, aika kova työ saada kaikki moska pois kun auto on suurinpiirtein kasassa. Ja sitten näillä keleillä se pitäis melko suoraan ruveta maalaushommiin, jättää se sooda kuulemma suojaavan kalvon pintaan, mutta se taas pitäis saada pois kun haittaa maalin tarttumista. Varmaan viisain olis puhalluttaa kaikki luukut, ja loppu autoa hioda, eihän tuossa ilman luukkuja nyt mikään älytön työmaa ole jos ostat kunnon hiomakoneen. Eikö ammattilaiset käytä paineilmalla toimivia laitteita, ja hankaliin paikkoihin sellainen "hiomahiiri".
S124 300TE
S211 E500
deeku87
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 16.04.2015 19:17

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja deeku87 »

Siisti rojekti. Itekki tuli tänään haettua 123 300d. Ainaki alkuun toimii kakkos käyttiksenä 290td väyrysen rinnalla.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mahtava topikki, hyvää laittelua ja päivityksiä 8)
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitoksia! Itelläkin tullut ikävä vanhaa mersua näin talvipakkasilla, kun tuo CDI lämpeneen niin onnettoman huonosti, ja webastokin temppuilee. Jos ens viikonloppuna kerkeisi vaihtamaan uuden termarin siihen.
Joulupyhät on vähä sekottanu hallilla käyntiä sekä vuorotellaan serkkupojan kanssa "halliajasta", kun hänelläkin on tekniikan vaihdos menossa baijerilaisessa. Ja loma piti käyttää työskentelyyn, että olisi varaa ostaa tähän värkkiin osia kevään ajan, mutta mikäs se semmonen harrastus on mihin ei kaikki aika ja raha menis? :lol: .
Ahtoputket löysivät paikkansa ja kivaltahan se "isomman" turbon ääni kuulostaa pitkästä aikaa, vaikka vakio pumpulla herääminen onkin suht heikkoa. Moottoriöljyn jäähdytin löysi paikkansa kuskinpuolen kaaresta, tarkotus laittaa toinen samanlainen jäähdytin oikeaan kaareen laatikon öljylle, pieniähän nuo ovat, mutta tyhjää paremmat. Pakoputki on nyt vasta hepattu kasaan, tarkotus tiggailla ensiviikonloppuna läjälle. Pitäisi vielä rakennella putki hukkikselta pakoputkeen, kun ei viitti jättää mitään avonaista screamerpipeä savuamaan auton alle. Kuva
Tarkasti jos katso, niin saatto huomata tallin perälle talvisäilöön ilmestyneen w124:sen. Sedän 260E, jonka uittanut 90-luvun vaihteessa. Ajettu vain 125tkm ja vain kesäajossa ollut. :thumbup:
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Noniin, nyt on putkisto valmis. Vielä pitää tehdä kannake putkelle laatikonkohdalle. Eli putkisto on 3,5" (88.9mm), turbolta loppuun saakka. Yhdellä vapaasti virtaavalla vaimentimella ja joustokappaleella, sekä kahdella V-band liitoksella, että putken saa tarvittaessa purettua helposti. Hukkiksen "screamerpipeen" laitoin joustokappaleen, jos se helpottas asentamista, muuten tulee vähän liian tarkkaa hommaa downpipen paikalleen laitosta :D Vaimentimeen tein 10mm rst tangosta koukut, joista roikkuu samoista kannakkeista kuin vakiopönttökin. Bemarin akselisto tuo omat hankaluutensa mukanaan putkiston tekoon, tai näin ison putken tekemiseen, koska akseliston alituksessa oleva syvennys jää pieneksi näin isolla putkella. Niin putki jää aika matalalle, vaikka alitus on tehty niin läheltä takakelkkaa, kuin mahdollista. Paukutetaan sitten moskalla lyttyyn jos ei muuten ala mahtumaan. Viikonloppuna putki paikoilleen ja kuuntelemaan, että miten hirveät äänet tuli. Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuosta voi lähteä aika muhkeat äänet kiihdyttäessä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Se voi olla, että lähtee :D Mutta eipä tämä ole päivittäiseen ajoon tulossakaan, niin kaipa korvat sen verran kestää, mitä tällä ajelen. Ja jos alkaa häiritsemään, niin putkistoon on mahdolista laittaa välivaimennin samaan kohtaan, missä vakioputkessakin olisi välivaimennin ollut. Tai sitten joku db-killer tyyppinen ratkaisu, mutta aika näyttää.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Hei, minkälaista materiaalia/letkua ootte käyttäneet alipainepumpulta jarutehostimeen menevässä putkessa? Pitäs kehitellä siihen jotain putkea tai letkua, joka kestäisi alipaineen menemättä lyttyyn, koska alkuperäinen putki on liian lyhyt. Kestääkö silikoni letku niin paljon alipainetta, kuin alipainepumppu tuottaa, mainostavat niiden olevan myös vacuum letkua, mutta hieman epäilyttää.. letkun sisämittahan pitäisi olla noin 14-15mm. Toki 15mm pex putkesta saisi tehtyä ja olisi saman värinenkin kuin w123:ssa on alunperinkin.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja 300cd »

IiroS kirjoitti:Hei, minkälaista materiaalia/letkua ootte käyttäneet alipainepumpulta jarutehostimeen menevässä putkessa? Pitäs kehitellä siihen jotain putkea tai letkua, joka kestäisi alipaineen menemättä lyttyyn, koska alkuperäinen putki on liian lyhyt. Kestääkö silikoni letku niin paljon alipainetta, kuin alipainepumppu tuottaa, mainostavat niiden olevan myös vacuum letkua, mutta hieman epäilyttää.. letkun sisämittahan pitäisi olla noin 14-15mm. Toki 15mm pex putkesta saisi tehtyä ja olisi saman värinenkin kuin w123:ssa on alunperinkin.
Itse yhdistelin useammasta kun Geehen piti saada pidempi putki. 124sessa tais olla valmiiksi pidempi putki jos en väärin muista..
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Hae esim.etrasta polyamidi putkea, saa erivärejä ja kestää ali/ylipainetta :wink:
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitoksia vinkeistä. Taijampa huomenna kävästä etrasta kysymässä. :)
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ite käytin 124 603:sen alipaineletkua, meni hienosti sillä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Alipaineletkua, taikka putkea kävin ostamassa etra megacentteristä, en tiedä mihin käyttöön tuo id 11mm nylon putki oli tarkoitettu, mutta seinämävahvuudeltaan vastaavaa kuin w123 alkuperäinen putki ja aikalailla saman väristä. Semmosta vaaleaa hieman läpinäkyvää ja halpaakin oli kun oli vain 3€/m. Sain sitten ensikertaa auton minulla olon aikana jarrut toimimaan niin kuin kuuluukin siis tehostimen kanssa. Jarrutusteho yllätti totaalisesti tai se, että miten herkät ne jarrut on, kengän kärellä jarrupolkimen hipaisu riitti. Toki kaikki jarru palikat on uudet tai läpikäydyt, paitsi levyt. Edessä jäähdytetyt 300mm ja takana jäähdyttämättömät 300mm niin luulis riittävän 8) Pakoputkisto meni paikalleen kivuttomasti ja äänien hiljaisuus yllätti positiivisesti, ei tarvitse peltorit päässä körötellä. Tein laatikon kohdalle kannakkeen putkelle, mutta siihen pitää vielä kehitellä jotain vaimennus materiaalia väliin, koska putken/moottorin tärinä pieneillä kierroksilla kantautuu auton koriin nyt aika ikävästi. Keulalle kehittelin paikat kahdelle 7" flektille, eipä ois isommat mahtuneetkaan, kun nytkin joutui hieman lukkopeltiä kairaamaan noiden mahduttamiseksi. Onko kellään mitään helpohkoa niksiä, että miten sais nuo flektit jonkinlaisen termostaattikytkimen perään? Toki sehän on helppo termarikytkin, kun ukkeli ratin takana seuraa lämpömittaria ja sitten on/off katkaisijasta räplää edesakasin :lol: Kuva Kuva Vielä lisää kuvasaastetta. Huomasin, etten ole laittanut yhtään kuvaa, jossa näkyisi, että on se turbo oikeasti paikoillaan eikä pelkästään puheissa. Ja kuvat sori kuvat on vähän rakeisia, kun ovat kännykällä otettuja. Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... t--anturi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikös noita antureita saa vaikka biltemasta. :) Kai nuo flektit tuommosella normi anturilla pelaa
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Tee siihen polttoainelämmittimen tilalle semmonen laippa mihin teet anturille sopivat kierteet niin saat ohjauksen siitä. :wink:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu kiitos, en ollut aikaisemmin perehtynyt noihin termostaatti katkaisijoihin, mutta eihän tuon yksinkertaisempaa systeemiä ole :D . Mihinköhän olisi paras sijoittaa se termostaatti, paluu puolelle, mutta alavesiletkuun, lohkoon vai kanteen? Flekteille menevä virta varmaan kannattaa ottaa releen kanssa jostain virtalukon perässä olevasta johdosta, ettei flektit jää pyörimään auton sammuttamiseen jälkeen ja maadoittaa sitten sen termari kytkimen kautta.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitti Isto, vastasit jo ennen kuin kerkesin kysymään :)
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Eipä ole ihmeitä saatu aikasiksi, kun kaikkea pientä, aikaa vievää hommaa. Muunmuassa apparinpuoleinen takaoven alempi sarana oli leikannut kiinni, ilmeisesti käytön puutteesta ruostunut jumiin, lopulta sekin lähti kuitenkin jotenkin toimimaan öljyliottelun ja kuumennuksien jälkeen. Peräpelti piti ottaa vielä kertaalleen auki, takavalon yläpuolelta ja levitää 2mm, että takakontin luukun tiiviste raot jäivät tasaisemmiksi. Tarvike pelti kun on, niin joutui myös vähän naputtelemaan takavalojen asennuskohtia, että valot menivät kivuttomasti paikalleen ja istuvat kohtalaisesti. Etulokaritkin, jotka ovat myös tarvikkeet vaativat jonkin verran työstöä, että ne saa sopimaan kunnolla. Ensiviikolla käyn purkamassa konepellin saranan, niin pääsen mallaamaan lokareiden istuvuuksia konepellin kanssa. Nyt olen etsiskellyt sopivaa hallitilaa, jotta pääsisin aloittamaan pohjatöiden tekemistä, kun se ei oikein tuossa hallissa onnistu, kun on muitakin käyttäjiä. Näillä näkymin auto on ehkä jopa valmistumassa alkukesästä, mikäli budjetti antaa periksi :oops: .
Olen aina ihaillut rakennelluissa autoissa alumiinisiä säiliöitä, niin pitihän sellainen koittaa väsätä itellekkin. Mallina toimi w123 alkuperäinen paisuntasäiliö. Alkuperäistä ei myöskään sen takia voinut käyttää, kun sen letkulähdöt ei sovellu miun käyttötarkoitukseen. Eli tämä paisuntasäiliö on tilavuudeltaan hieman isompi kuin alkuperäinen. Valmistettu 2mm alumiinistä johon hitsasin ebaysta tilatun 1,3bar koneistetun korkki setin ja 16mm letkulähdön. Ikinään en oo aikaisemmin alumiiniä edes kokeillut hitsata, mutta kohtalaisestihan tuo onnistui. Alkuun parit "how to---" videota youtubesta ja sitten kokeilemaan :D. Tuo on nyt vain yhdellä letkuliitännällä alkuperäisen kahden sijaan. Tuo ois tarkoitus liittää lämppärille menevän letkun väliin. Saas nähä, että pitäiskö tilata vielä yksi hitsattava korkki ja tehdä pissapojannestesäiliö alumiinistä, kun alkuperäinen on jeesusteipillä paikkailtu, niin sitä ei ainakaan viitti paikalleen laittaa. Ja puolasta tupsahti paketti kotia, josta löytyi uudet ovien- ja takakontin tiivisteet. :) KuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

hyvältähän tuo sauma näyttää. Haluatko myydä tuon orkkissäiliön?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

kiitoksia! Juu ainakin noilla suorilla kohdilla ihan kohtalaista, mutta kulmakohdissa meinas tulla vähä kiirus, kun alkoi olemaan kappaleessa lämpöä riittävästi ja virtaa siihen lämpötilaan nähden liikaa, niin vähän tommoset turatut nuo kulmaukset, mutta ensimmäinen kerta on aina ensimmäinen :D Juu, voin mie sen myydä vaikka parilla eurolla, kun ite ostin tuon muistaakseni alvadilta jostain alennuksesta neljällä eurolla. Laitappa vaikka yv, jos kiinnostaa.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja 94zip »

säätimellä oleva poltin toimii noihin nurkkiin ja muihin kohtiin missä pitää mennä hitaammin,
auttaa myös alotuksessa kun voi hetkeksi laittaa vähä reilummin virtaa niin saa alkulämmön nopeammin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu, tiiän. Jalka pedaali olis todella kätevä, taikka sitten säätimellä oleva kolvi, mutta sellaista ei ollut, eli oli mentävä niillä mitä oli :D varsinkaan kun eivät ole omia laitteita.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Parempi kuntoisen konepellin saranan myötä pääsin sovittelemaan konepeltiäkin ensimmäistä kertaa. Noitten tarvike loksujen kanssa saa varmasti vielä painia useita tunteja, jos ne haluaa saada hyvin istumaan konepellin kanssa. Nehän oli autoon jo vaihdettu silloin kun sen ostin ja istuivat törkeän huonosti joka kohdasta. Jos haluaa saada konepellin etureunan lokarin etureunan kanssa samalle tasolle, niin sitten tuulilasin alapuollela oleva konepellin tiiviste rako kasvaa liian suureksi. Pitänee varmaan hakea lokareiden parempaa istuvuutta mc hammerilla :D Maski otti vähän kiinni alakulmista cooleriin, niin pienellä fileroinnilla senkin sai mahtumaan. Ovet kiinni vain kokeilumielessä ja epäilyttävän paljon alkaa näyttää jo jonkin sortin ajoneuvolta. Ohjauksen viimoisen puuttuvan osan sain vihdoin aikasiksi laittaa kiinni, elikkäs sachs:sin ohjaus iskarin, muuttui samalla ohjauskin hieman jämäkämmäksi. Onko kenelläkään kokemusta apusimpukan välyksen säätämisestä? Ohjauksessa ei ole enään paljoa yykaakoolle tyypillistä klappia, mutta jos siitä saisi vielä vähän pois säätämällä. Tuskin välyksettömäksi saakaan tuota vanhaa simpukkaa enään.
Jakkara valintakin on selvillä, eli verhoilultaan ok kuntoisia, mutta lörpsähtäneitä alkuperäisiä nojatuoleja tulee korvaamaan hieman sporttisemmat WRX-STI vm.-96 impun penkit. Penkit on hinta-laatu suhteeltaan hyvät, kun ne ovat mielestäni huomattavasti paremmat istua, kuin jotkut halvat puolikuppipenkit. Penkit on minulle ainakin sopivan kokoiset ja sininen verhoilu tulee aikanaan. Penkin kiinnikkeet joutui hitsaamaan uusiksi, mutta aika pienellä vaivalla saa sopimaan. Alkuperäisiä kannakkeita en muuttanut, niin saa sitten vanhat penkit takasi jos haluaa.
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyselit apusimpukan välyksen säätämistä - ilmeisesti vahingossa kirjoitit, että apusimpukka? (kun eihän siinä kuulu olla välystä...)

Mutta simpukan välyksen säätämisestä on foorumilla juttua paljonkin. Ei kai se ole sen kummempi kuin että simpukan päältä ensin välyksen säätöruuvin lukitusmutteri auki ja sitten säätöruuvia auki niin paljon kuin parhaaksi näkee ja lopuksi tietty lukitusmutteri taas kiinni. Käytäntöjä on monenlaisia - toisten mielestä ei pidä avata kuin puoli kierrosta enintään kerrallaan ja sitten kokeilla, josko olisi hyvä. Toisten mielestä voi avata niin paljon kuin se sormin vääntämällä kevyesti tulee auki.

Oleellisinta nyt tietty on, ettei sitä kiristä liikaa niin, että ohjaus leikkaa kiinni, mikä varsinkin tien päällä olisi perin harmillista. Yleensähän noissa keskelle jää välystä silti, vaikka sivuille käännettäessä alkaa jo ahdistaa. Ja jos se ohjaus missään kohdassa ahdistaa yhtään, niin simpukka on jo liian tiukalla. Se kannattaa kokeilla vaikka etupyörät ylhäällä (ja miksei vielä erikseen etupyörät maassakin) ennen kuin lähtee mihinkään ajelemaan.

edit: Täällä juttua lisää simpukan säätämisestä. Ensimmäisiä oireita liiasta kiristämisestä on siis myös ohjauksen palautuksen katoaminen. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2A#p350285
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin