w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
juu tottakai tarkoitin ohjaussimpukkaa, mikähän aivopieru tuossa on taas tullut Pitääpä lukasta tuo topikki, eipä siinä toki enään ole paljoa välystä, kun raidetangot on uudet ja apusimpukassa uudet hilpeet sisässä. Kun ajoin autolla ostamisen jälkeen ensimmäistä kertaa moottoritievauhtia, niin meinas ihan käydä hirvittämään, kun auto seilaili urissa ja ratti pysyi paikoillaan. Toki silloin oli r.tangon päissä väljää ja apusimpukka ihan väljä myös.
Viimeksi muokannut IiroS, To 17.03.2016 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Itsellä kesät talvet W123 st:teet päivittäisessä ajossa. Toinen kesällä ja toinen talvella. Ei mitään ongelmia äänien kanssa ajossa. Putket tosin osittain suurempaa neli tuumaista kuin tässä, mutta ei se ainakaan vaimennustehoa lisää. Ulkopuolelle äänet kuulemma paljonkin kuuluvammat kuin sisälle. Toisessa on putkessa resonaattori ja se vaikuttaa hyvälle. Vie sitä kuminaa pois. Tosin noki tukkii noi vaimentimet ajan kuluessa. Itsestä ainakin tuntuu, että vaimennusteho heikkenisi.IiroS kirjoitti:Se voi olla, että lähtee Mutta eipä tämä ole päivittäiseen ajoon tulossakaan, niin kaipa korvat sen verran kestää, mitä tällä ajelen. Ja jos alkaa häiritsemään, niin putkistoon on mahdolista laittaa välivaimennin samaan kohtaan, missä vakioputkessakin olisi välivaimennin ollut. Tai sitten joku db-killer tyyppinen ratkaisu, mutta aika näyttää.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Pitihän se eteenkin tehdä poikittaistuki, kun takanakin on ristikkotuki iskaritolppien välissä. Ja muutenkin harvemmin näitä poikittaistukia olen w123:ten konetilassa nähnyt, niin poikkeaapa massasta. Eli hitsuuttelin lokareiden päällä oleviin vahvikepaloihin kiinnikkeet 3mm teräslevystä ja itse tuki 26,9mm rst putkea, jonka taivutin lainaan saadulla sähköisellä putkentaivutimella, on muuten kätevä peli! Putken päihin leikkasin holkit m27 rst pultin kierteettömästä osasta. Luulis tuon nyt jonkun verran tukevan lokareita. Pitää vielä kiilloittaa peilikiiltäväksi, niin maksimaaliset street creditit on saavutettu
Pohjamaalit, kitit, lakat, ja muuta maalaus hilpettä saapui saksasta, sekä hiontatukia ja hiomapapereita on haalittu kasaan. Nyt kun vielä saisi vuokraus asiat kuntoon ja pääsisi uusiin tiloihin aloittamaan pohjatöitä ja purkamaan autoa.
Pohjamaalit, kitit, lakat, ja muuta maalaus hilpettä saapui saksasta, sekä hiontatukia ja hiomapapereita on haalittu kasaan. Nyt kun vielä saisi vuokraus asiat kuntoon ja pääsisi uusiin tiloihin aloittamaan pohjatöitä ja purkamaan autoa.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Hei
Sulla oli tuola aiemmin kuva siitä orkkis ja alumiinipaisuntasäiliöstä. Siinä orkkis säiliön kyljessä on reikä/paikka jollekin etureunassa olevan letkuliitoksen lisäksi. Mikä siihen tulee? Kysyn siksi, koska käteen tarttui turboD farkun paisari ja kiinnikkeet jossa ei ollut tuota reikäö kyljessä. Säiliö oli rikkinäinen ja hankin uuden tilaan ja nyt siinä taas on reikä kyljessä. Mitähän siihen kuuluisi tulla, kun ei viittisi puutappia veistää
TJ
Sulla oli tuola aiemmin kuva siitä orkkis ja alumiinipaisuntasäiliöstä. Siinä orkkis säiliön kyljessä on reikä/paikka jollekin etureunassa olevan letkuliitoksen lisäksi. Mikä siihen tulee? Kysyn siksi, koska käteen tarttui turboD farkun paisari ja kiinnikkeet jossa ei ollut tuota reikäö kyljessä. Säiliö oli rikkinäinen ja hankin uuden tilaan ja nyt siinä taas on reikä kyljessä. Mitähän siihen kuuluisi tulla, kun ei viittisi puutappia veistää
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Jos se on yhtään samalla tavalla kuin W124:ssä, niin sitten toi punaisella ympyröity (sitä vissiin tarkoitit?) on nestepinta-anturin paikka. Ja todetaan nyt samalla vaivalla, että vihreällä ympyröidystä lähtee letku suoraan kannen etupäähän (siis W124:stä tämäkin havainto).Maastis kirjoitti:Hei
Sulla oli tuola aiemmin kuva siitä orkkis ja alumiinipaisuntasäiliöstä. Siinä orkkis säiliön kyljessä on reikä/paikka jollekin etureunassa olevan letkuliitoksen lisäksi. Mikä siihen tulee? Kysyn siksi, koska käteen tarttui turboD farkun paisari ja kiinnikkeet jossa ei ollut tuota reikäö kyljessä. Säiliö oli rikkinäinen ja hankin uuden tilaan ja nyt siinä taas on reikä kyljessä. Mitähän siihen kuuluisi tulla, kun ei viittisi puutappia veistää
TJ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Joo siis se pieni letkulähtö tuossa yläreunassa on sitä varten että ilmat pääsee pois järjestelmästä. Muuta tarkempampaa tietoa antureiden paikasta ja letkulähdöistä ei ole kun tuossa vapari koneessa ei ole paisuntasäiliötä. Ostin tuon vaan herätysostoksena ja otin siitä vain mallia alumiinisen tekoon.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Postissahan tuo odottelis Tuosta yläosasta menee turbokoneessa letku syylärin yläosaan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
No hyvä että nyt jo kerinnyt perille, unohtui se seuranta tunnuksen lähettäminen. Muutenkin kaikkien kouluhommien deadlinet painaa päälle, niin ei oo oikein kerinny autoa laitella, mutta eiköhän tää tässä kevään mittaan helpota, toivottavasti Hirvee hinku ois päästä alottelee pohjatöitä, kun autotalliin kasaantunut jo melkeimpä kaikki tarvittavat hilppeet auton maalausta ja pohjatöitä varten.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Hyvinhän sun projekti on edennyt. Mielenkiinnolla tullu seurattua.
Tuossa w123 turbodieselin säiliössä ei tosiaan ole anturin paikkaa ollenkaan. Siinä tuli sitten mieleen, että minkäslainen se purkuässän säiliö olikaan. No sehän oli ihan samanlainen kun tuo uusikin ja anturi paikoillaan. Nyt on sitten säiliötä joka lähtöön ☺.
Tuosta sun pakarista. Istuu hienosti paikoilleen. Onko putken ainevahvuus mikä? Pitäis alkaa kans etsiä värkkiä...
TJ
Tuossa w123 turbodieselin säiliössä ei tosiaan ole anturin paikkaa ollenkaan. Siinä tuli sitten mieleen, että minkäslainen se purkuässän säiliö olikaan. No sehän oli ihan samanlainen kun tuo uusikin ja anturi paikoillaan. Nyt on sitten säiliötä joka lähtöön ☺.
Tuosta sun pakarista. Istuu hienosti paikoilleen. Onko putken ainevahvuus mikä? Pitäis alkaa kans etsiä värkkiä...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
juu, kiitoksia. Putki tais olla 88.9x2mm ja käyrät samalla 2mm seinämällä. Halvimmat käyrät tuosta 3,5" kokoluokasta löytyi taloon.comilta ja olivat noin 12€/kpl. Käyrien hinnoissa hirveitä eroja eri mallien väleillä, mutta tohon pakoputki hommaan välttää halvin ihan hyvin
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Moi
Juu, olen kans selaillu noita putkia ja käyriä. putkea näkyy olevan myynnissä 1.5mm seinämälläkin, mutta käyriä olen löytänyt vain 2mm seinämällä. No loppupeleissä tuota putkea ei pakariin niin kauhean paljoa mene, joten ai taida kiloissa olla kummosta eroa, onko 2mm vai 1.5mm seinämällä. Pitääpä katsoa tuo Taloon.com. Katsoin sitä jo aiemmin ja löysin kyllä suoraa putkea, mutta en vielä rosterikäyriä.
TJ
Juu, olen kans selaillu noita putkia ja käyriä. putkea näkyy olevan myynnissä 1.5mm seinämälläkin, mutta käyriä olen löytänyt vain 2mm seinämällä. No loppupeleissä tuota putkea ei pakariin niin kauhean paljoa mene, joten ai taida kiloissa olla kummosta eroa, onko 2mm vai 1.5mm seinämällä. Pitääpä katsoa tuo Taloon.com. Katsoin sitä jo aiemmin ja löysin kyllä suoraa putkea, mutta en vielä rosterikäyriä.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Kyllä se vaan pitäs aina jaksaa tehä kerralla huolella, ettei tarviais olla sitten vähän ajan päästä korjaamassa... Tuli hutastua huono kannake pakoputkelle vaihteiston kohdille, niin auton käydessä juristi hirveesti ja kaikki resonoi. Nyt tein ihan kyseiselle putkikoolle suunnitellusta kannakkeesta tommosen tärinävaimennetun version niin nyt hävis kaikki täristykset.
Sitten tuossa ebayssa aikaa tuhlatessani vastaan sattui tulemaan pieni firma, joka valmistaa noita w123 AMG spoilereita replicana. Noh puljuun otin yhteyttä ja ennakko maksun jälkeen alkoivat tekemään lippaa, joka valmistuikin aika nopeasti ja ilmestyi kotiin. Vissiinkin aika vähäinen menekki tollasilla spoilereilla, niin ei kannata varastoon tehdä. Lasikuituiseksi osaksi ihan hyvä laadultaan ja ei vaadi paljoa pohjatöitä. Noita alkuperäisiä spoilereita on aika vähän tarjolla missään ja hinnat ihan pilvissä jos sattuu löytymään. Eli tämä juuri AMG malli, BBS:n valmiste on muuten aikalailla samanlainen, kontin luukun reunojen yli menevä, mutta siinä on tähden kohdalla syvennys tähteä varten. BBS:ssä myös hieman enemmän ylöspäin vippausta, kun taas toi amg on suorempi. BBS ois voinu olla paremman näköinen, mutta ikinä en ole semmoista missään myynnissä nähnyt, en edes replicana. Sitten vissiinkin zenderkin on tehny tuon mallista luukun reunojen yli menevää spoileria ja sitten sellasta mikä on ihan vain kontin päällä. Ja muutamia muite merkkejä. Jostain aasian maasta ois saanu replicana zenderiä, mutta postit oisivat melkeen olleet kalliimmat kuin itse osa Toivotaan nyt ettei heti ekan marketin parkkiksella tulis w123:sta spoilerilla vastaan. En ainakaan tähän päivään mennessä ole muualla kuin netin kuvista bongannut. Tuli kyllä koesoviteltua e30 BBS:n spoileria, semmonenkin ois kyllä ihan pienellä muokkauksella sopinut.
Sitten tuossa ebayssa aikaa tuhlatessani vastaan sattui tulemaan pieni firma, joka valmistaa noita w123 AMG spoilereita replicana. Noh puljuun otin yhteyttä ja ennakko maksun jälkeen alkoivat tekemään lippaa, joka valmistuikin aika nopeasti ja ilmestyi kotiin. Vissiinkin aika vähäinen menekki tollasilla spoilereilla, niin ei kannata varastoon tehdä. Lasikuituiseksi osaksi ihan hyvä laadultaan ja ei vaadi paljoa pohjatöitä. Noita alkuperäisiä spoilereita on aika vähän tarjolla missään ja hinnat ihan pilvissä jos sattuu löytymään. Eli tämä juuri AMG malli, BBS:n valmiste on muuten aikalailla samanlainen, kontin luukun reunojen yli menevä, mutta siinä on tähden kohdalla syvennys tähteä varten. BBS:ssä myös hieman enemmän ylöspäin vippausta, kun taas toi amg on suorempi. BBS ois voinu olla paremman näköinen, mutta ikinä en ole semmoista missään myynnissä nähnyt, en edes replicana. Sitten vissiinkin zenderkin on tehny tuon mallista luukun reunojen yli menevää spoileria ja sitten sellasta mikä on ihan vain kontin päällä. Ja muutamia muite merkkejä. Jostain aasian maasta ois saanu replicana zenderiä, mutta postit oisivat melkeen olleet kalliimmat kuin itse osa Toivotaan nyt ettei heti ekan marketin parkkiksella tulis w123:sta spoilerilla vastaan. En ainakaan tähän päivään mennessä ole muualla kuin netin kuvista bongannut. Tuli kyllä koesoviteltua e30 BBS:n spoileria, semmonenkin ois kyllä ihan pienellä muokkauksella sopinut.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
On kyllä hienoa jälkeä edelleen, kerroppa sitten kommenttia tuosta TB60-03:sesta, kovasti himottanut ostaa itsekkin Turbobanditin ahdin.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
kiitos Mitähän mie tuosta osaisin kertoo. No tuo tb60-03 on kooltaan vastaava, kuin Holsetin hx40. Jaetulla T3 laipalla. Heräävyydestä tai toiminnastakaan en oikein vielä voi sanoa mitään järkevää, kun en oo autolla ajanut kuin pihassa. Heräävyyteen vaikuttaa ainakin tällähetkellä vielä se, että miulla on tuossa om603 vaparin vakiopumppu kiinni toistaiseksi, kun otan koneen irti maalauksen ajaksi niin silloin lähtee myös pumppu pajalle. Parempaa tietoa noista ahtimista saat, kun laitat sähköpostia suoraan turbobandittenille ja kysyt heiltä, että mikä ahdin olisi sopiva siun teho tavoitteelle, niin ite kysyin. Toki miun mielestä nyt nuo bandittenin ahtimet on menettäny etuudensa verrattuna esim. juuri siihen hx40 superiin, kun vielä syksyllä bandittenin ahtimet olivat huomattavasti halvempia, mutta nyt niiden hinnat ovat näköjään nousseet reilusti. Noihin bandittenin ahtimiin on kyllä nykysin tarjolla billetti turbiinipyöriä, joilla sais heräävyyttä parannettua, ja ahtimen saa jo valmiiksi tilattua billettinä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Perhana on sillä saksalaisella ollu tarve porailla tuolla keulassa. 55 erilaista reikää tuli hitsattua umpeen Jätin vielä kyllä reijät johtojen kiinnitykselle ja muutaman muunkin tarpeellisen reijän hitsaamatta. Auto alkas olemaan purettu ja tekniikka tuli nostettua pois. Jospa sitä kohta pääsis alottelemaan niitä pohjahommia...vihdoin Riittää tuossa konehuoneessakin hommaa, ennenkuin on siinä kunnossa, että kehtaa korin väriin maalata.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Tää osu hiukan vahingossa silmään, hienoa rakentelua.
Löytyis tallilta tehdasuusi kattoluukun pelti, jos tarvetta.
o4o 7282726
Löytyis tallilta tehdasuusi kattoluukun pelti, jos tarvetta.
o4o 7282726
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Ei vaan kyllä täällä vielä hengissä ollaan, ja kesän aikana tehty muutakin kuin puristeltu munia. Kaikenlaista kerenny tapahtua ja vähän edistystä tullut autoonkin. Jostain syystä innostus päivittää foorumia katosi keväällä, kun projektikin oli jäissä tilojen puutteen takia. Loppujenlopuksi kuitenkin toukokuun lopussa onnistuin kaverini kanssa saamaan vihdoin omat harrastetilat. Eli kovalla innolla takaisin mesen kimppuun ja pohjia hinkkaamaan. Aluksi rakentelin tuommosen pienen kopin, lähinnä rajoittamaan maalipölyn leviämistä. Pohjatöistä mitään tietämättömänä tuli kavereille puhuttua, että kyllä yykaakoo on viimestään syksyllä ajossa, no eihän se nyt ihan niin mennyt. Pohjatöiden hitaus ja paljous yllätti ensikertalaisen pahasti. Onneksi nyt oli mahdollista työpäivän jälkeenkin mennä hallille. Eli hinkkasin koko korin peltipaljaaksi, koska auto oli ainakin neljään kertaan maalattu paikoitellen. Maali lähtee muuten aika kätevästi 1,1kw pikkurälläkällä, jossa on kierrostensäätö ja siihen laittaa myllytyskoneen 150mm tarra-alaustan johon taas 40grit paperi. pienillä kierroksilla pelti ei lämpene ja maali lähtee enemmän muutaman millin suiroina eikä pölynä. Konepelti ja etulokarit kävi soodapuhallettavana karjalan soodapuhalluksella lappeenrannassa. Kattoluukusta ruosteita rapsutellessani meni ruuvimeisseli siitä läpi, niin ostin pekkoveeltä priimakuntoisen luukun, kiitokset siitä.
Paljaan pellin päälle tuli 2k epoksi pohjamaali, sitten tein suuremmat täytöt alumiinikitillä, jonka jälkeen viimeistelyt muovikitillä. Kuskinpuolen takakyljen suoraksi saamisen kanssa taistelin eniten sekä ovien alalaitojen kanssa. Eivätkä etulokaritkaan kovin suorilta näyttäneet, varmaan saivat siipeensä puhalluksessa tai jossain, kun ne on niin lötköt. Auton pohjathan on hinkattu ihan käsipelissä ilman hiomakoneita, alkoi olee kädet ja kyynerpäät aika hellänä pohjien viimoisissa vaiheissa. Kitattujen kohtien päälle vedin taas kerroksen epoksi pohjamaalie, joka peitti paljaaksi hiotut kohdat ja sen jälkeen muutama kerros filleriä, onneksi fillerin hiontaan sain jo lainaan rupesin paineilmahiomakoneen ja ison kompressorin. Pohjiin olen suhteellisen tyytyväinen, vaikka joitain pieniä lommoja on jäänyt. Pintaväriksi valikoitui 2012-> E mersun värikartasta briljantblue 896. Mielestäni värivalinta ei olisi voinut mennä paremmin. Auton pintavärin maalaamisen sekä lakkaamisen uskoin kokeneempiin käsiin, kun automaalari sukulaismies kävi suihkuttelemassa värit pintaan. Ite maalasin vähemmän näkyvissä olevia paikkoja kuten luukkujen ja ovien nurjat puolet, joissa seepra raitojen riskiä ei ollut Jos joku meinaa tuolla sävyllä maalata, niin suosittelen tummanharmaata pohjamaalia, niin peittäisi helpommin, nyt maalia meni 3 litraa. Kiitokset neuvoista ja teknisestä tuesta Övermarkin kolarikorjaamolle, Simolle ja youtuben "how to"- videoille.
Nyt on aloitettu auton kasaaminen, nippeleitä tilattu maailmalta, sekä uudet etusivuikkunoiden tiivisteet, ovissa uudet tiivisteet jo onkin. Koitan nyt tässä syksyn mittaan olla aktiivisempi täällä foorumillakin ja päivitellä sitämukaan, kun auto kasaantuu. Lakan kuivuttua auton isot pinnat vesihiottiin kevyesti ja myllytettiin, koska kopissa ei ole ilmanvaihtoa, niin lakkasumu laskeutui päälle ja vei parhaan kiillon pois.
Hieno homma jos jaksoit lukea tänne asti, ja kuviahan on sitten monta ja ne on kännykällä otettuja niin laatu ei ole kummoinen
Paljaan pellin päälle tuli 2k epoksi pohjamaali, sitten tein suuremmat täytöt alumiinikitillä, jonka jälkeen viimeistelyt muovikitillä. Kuskinpuolen takakyljen suoraksi saamisen kanssa taistelin eniten sekä ovien alalaitojen kanssa. Eivätkä etulokaritkaan kovin suorilta näyttäneet, varmaan saivat siipeensä puhalluksessa tai jossain, kun ne on niin lötköt. Auton pohjathan on hinkattu ihan käsipelissä ilman hiomakoneita, alkoi olee kädet ja kyynerpäät aika hellänä pohjien viimoisissa vaiheissa. Kitattujen kohtien päälle vedin taas kerroksen epoksi pohjamaalie, joka peitti paljaaksi hiotut kohdat ja sen jälkeen muutama kerros filleriä, onneksi fillerin hiontaan sain jo lainaan rupesin paineilmahiomakoneen ja ison kompressorin. Pohjiin olen suhteellisen tyytyväinen, vaikka joitain pieniä lommoja on jäänyt. Pintaväriksi valikoitui 2012-> E mersun värikartasta briljantblue 896. Mielestäni värivalinta ei olisi voinut mennä paremmin. Auton pintavärin maalaamisen sekä lakkaamisen uskoin kokeneempiin käsiin, kun automaalari sukulaismies kävi suihkuttelemassa värit pintaan. Ite maalasin vähemmän näkyvissä olevia paikkoja kuten luukkujen ja ovien nurjat puolet, joissa seepra raitojen riskiä ei ollut Jos joku meinaa tuolla sävyllä maalata, niin suosittelen tummanharmaata pohjamaalia, niin peittäisi helpommin, nyt maalia meni 3 litraa. Kiitokset neuvoista ja teknisestä tuesta Övermarkin kolarikorjaamolle, Simolle ja youtuben "how to"- videoille.
Nyt on aloitettu auton kasaaminen, nippeleitä tilattu maailmalta, sekä uudet etusivuikkunoiden tiivisteet, ovissa uudet tiivisteet jo onkin. Koitan nyt tässä syksyn mittaan olla aktiivisempi täällä foorumillakin ja päivitellä sitämukaan, kun auto kasaantuu. Lakan kuivuttua auton isot pinnat vesihiottiin kevyesti ja myllytettiin, koska kopissa ei ole ilmanvaihtoa, niin lakkasumu laskeutui päälle ja vei parhaan kiillon pois.
Hieno homma jos jaksoit lukea tänne asti, ja kuviahan on sitten monta ja ne on kännykällä otettuja niin laatu ei ole kummoinen
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Hieno väri Tuliko vielä liuotinohenteisella maalilla? Saitko muuten kuinka ovista maalattua ne tiivisteurat, saako sen pellisoiron väliin maalin kunnolla?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Joo tää tuli "raskaskalustomaalilla" Valsparin maalia se oli. joo se oven alareunan tiivisteuran maalaus olikin mielenkiintonen projekti piti säätää ruiskusta paine tosi pienelle, sekä viuhka ihan pisteeksi ja jotenki koittaa suihkia sinne maalia, suutin oli ihan kiinni siinä pellissä, kun sinne koitti yläsäiliö ruiskua taivuttaa. Pienellä pensselillä kävin sitten ne urat vielä läpi epoksin kanssa. Toivotaan että siellä olis nyt sitä maalia.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
AI että näyttää hyvälle..
---> S211 270CDI
---> W124 OM603
---> W124 OM603
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Mun mielestä tuo takaspoileri ei sovi tyyliin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Nooh tyyliin sopivuutta vaikea arvioida vielä, kun vanteet puuttuu, sekä oe amg tyylinen teippaus kyljistä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Sitä teippausta meinasinkin ehdottaa, tääläpäin on jollain sininen pystäri jossa sellainen amg tyylinen raita kyljessä, sopii hyvin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Joo semmosta teippausta on ollu joissain w123 meseissä mitä on kuvia kattellu, niissähän on se amg teksti etulokarin kohalla, niin ehkä tähäm tulee sen sijasta 606 tai st teksti. Toi 606 vois olla vähän semmonen jenkkiauton tyylinen kun joissain niiden teippauksissa on ilmoitettu moottorin kuutiotuumat.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Hyvältä näyttää! Väri on kyllä siisti!
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Kaikki näköjään onnistuu kun vain intoa ja käsivälisyyttä riitää ei muuta kun lopuun asti samaa rataa tv övermark
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Kiitoksia! juu kyllä siinä meinas mennä hermot montakin kertaa, sekä usko loppua siihen kittaamiseen ja hinkkaamiseen, mutta lopussa kiitos seisoo eikä oikeastaa kaduta yhtään käytetyt työtunnit.
Moottoria ei viitsi öljyävuotavana ja ruosteisena nostaa keulille, vaan se ois tarkoitus avata ja tehdä pientä huoltoa, sekä maalata. Mikäli väyrysen kilometrit pitävät yhtään paikkaansa, niin koneen pitäisi olla 350tkm ajettu. Ajattelin, että jos uusisi ainakin tiivisteet, vesipumpun, runkolaakerit ja nokkaketjun, sekä tarkastaisi koneen yleiskunnon. Tarkoitus mennä noilla vakio veiveillä budjettisyistä ja kait ne kestävät sen 400-450hp? Kansi pitää varmaan koneistaa ennen uuden metallisen kannentiivisteen liimausta? Mites kun en löytänyt mistään selvää vastausta, että onko näissä koneissa venyvät kannenpultit vai ei, eli tarvitseeko ne uusia myös? Onkohan näillä kilometreillä olevaan koneeseen tarpeellista uusia jo männänrenkaat, ainakin goetse ja powerseal tarjoaa sarjoja aika edukkaasti, onko näistä kokemuksia? Mites kiertokankien laakerit? Auttakaa avutonta
Moottoria ei viitsi öljyävuotavana ja ruosteisena nostaa keulille, vaan se ois tarkoitus avata ja tehdä pientä huoltoa, sekä maalata. Mikäli väyrysen kilometrit pitävät yhtään paikkaansa, niin koneen pitäisi olla 350tkm ajettu. Ajattelin, että jos uusisi ainakin tiivisteet, vesipumpun, runkolaakerit ja nokkaketjun, sekä tarkastaisi koneen yleiskunnon. Tarkoitus mennä noilla vakio veiveillä budjettisyistä ja kait ne kestävät sen 400-450hp? Kansi pitää varmaan koneistaa ennen uuden metallisen kannentiivisteen liimausta? Mites kun en löytänyt mistään selvää vastausta, että onko näissä koneissa venyvät kannenpultit vai ei, eli tarvitseeko ne uusia myös? Onkohan näillä kilometreillä olevaan koneeseen tarpeellista uusia jo männänrenkaat, ainakin goetse ja powerseal tarjoaa sarjoja aika edukkaasti, onko näistä kokemuksia? Mites kiertokankien laakerit? Auttakaa avutonta
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Lohkon ja kannen tasot molemmat käyttää koneistamolla oikasussa niin pahvikin pitää + liimat vielä joka väliin (kerrokset auki).
Kannenpultit vaan uusi sarja, ei montaa kymppiä ole, ei kannata säästää.
Männänrenkaat + hoonaus ihan itsestä kiinni..
Laakereita en vaihtaisi huonompiin, ellei osta alkuperäisiä, mutta yleensä menee hukkaan. Itsellä oli kesällä juuri auki ties kuinka paljon ajettu 606 jota itsekin olen kiusannut superina varmaan 50tkm ja laakereissa ei ollut sanomista joten nyt kasattu samoilla vanhoilla vaan.
Runko ja kiertokangen pultteihin on maksimi mitat olemassa, kannattaa mitata ettei ole liikaa venyneitä.
Harkitsisin jäykempiä venttiilijousia samalla kun kone levällään, km cams saa edullisesti sarjan.
Kannenpultit vaan uusi sarja, ei montaa kymppiä ole, ei kannata säästää.
Männänrenkaat + hoonaus ihan itsestä kiinni..
Laakereita en vaihtaisi huonompiin, ellei osta alkuperäisiä, mutta yleensä menee hukkaan. Itsellä oli kesällä juuri auki ties kuinka paljon ajettu 606 jota itsekin olen kiusannut superina varmaan 50tkm ja laakereissa ei ollut sanomista joten nyt kasattu samoilla vanhoilla vaan.
Runko ja kiertokangen pultteihin on maksimi mitat olemassa, kannattaa mitata ettei ole liikaa venyneitä.
Harkitsisin jäykempiä venttiilijousia samalla kun kone levällään, km cams saa edullisesti sarjan.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Millä vanne setapilla tämä alkaa liikkua??? Tuo väri vaatii aika osuvat vanteet.
Peukut värin valinnasta. Poikkeaa massasta.
Peukut värin valinnasta. Poikkeaa massasta.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto
Kiitos sultzille neuvoista, tämä auttoi jo paljon ja loput selviää kun koneen avaa, että missä kunnossa se oikein on. Lähteekö ne kerrokset hyvin irti toisistaan niistä metallisisita kannentiivisteistä? Joo toi km-camssin venajousi setti pyörinyt mielessä...
Vanne setuppi on aikalailla selvillä, vähän massasta poikkeavalla valinnalla lähdetään liikkeelle. Yhdessä c123:ssa olen tällaiset vanteet nähnyt ja se oli vihreä ja siihen sopi mielestäni tosi hyvin. Eli vanteiksi haaveissa American Racing torque thrustit, eteen varmaan 17x8 ja taakse 17x9,5. Haasteeksi muodostuu se, että american racingeissa on pääasiassa pienet et- luvut ja nyt tässä autossa takana kasvoi raideleveys muutenkin 20mm koska e34 akselisto. Mutta uskoisin että et46:sella takavanteetkin mahtuvat pyörimään. Nää kiillotettua alumiinia olevat vanteet sopii miusta hyvin noiden kromisten puskureiden, sekä ikkunalistojen kanssa. Kylkiin vielä teippaus, niin saahaan mersuun hieman muskeliautomaisia piirteitä, erottuupahan ainakin massasta ja itellehän näitä tehdään.
Vanne setuppi on aikalailla selvillä, vähän massasta poikkeavalla valinnalla lähdetään liikkeelle. Yhdessä c123:ssa olen tällaiset vanteet nähnyt ja se oli vihreä ja siihen sopi mielestäni tosi hyvin. Eli vanteiksi haaveissa American Racing torque thrustit, eteen varmaan 17x8 ja taakse 17x9,5. Haasteeksi muodostuu se, että american racingeissa on pääasiassa pienet et- luvut ja nyt tässä autossa takana kasvoi raideleveys muutenkin 20mm koska e34 akselisto. Mutta uskoisin että et46:sella takavanteetkin mahtuvat pyörimään. Nää kiillotettua alumiinia olevat vanteet sopii miusta hyvin noiden kromisten puskureiden, sekä ikkunalistojen kanssa. Kylkiin vielä teippaus, niin saahaan mersuun hieman muskeliautomaisia piirteitä, erottuupahan ainakin massasta ja itellehän näitä tehdään.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!