W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kait sitä oli aika jatkaa taas vähän tätäkin projektia :lol:

Lukkopeltiin valmistui tällainen racetyylinen irroitettava versio.Aikaisemmin hommatut pika clampit päihin ja väliin docol putkea.Tässä ajatus että tähän kiinnittyy alumiiniclampeilla syyläri,ilma/vesijäähyn kenno,paisari,flekti yms.Näin saadaan alkuperäisiä alakiinnityspaikkoja hyödyntäen tehty paketti tyylinen ratkaisu jonka saa edestä pois melko helposti.

Ohjauksen osat löysivät paikkansa,melkoinen sovittaminen.Kertaalleen saa vielä nämä purkaa irti maalausta/soodapuhallusta varten.

Sammuttimen suuttimet löysivät myös paikkansa,alareuna auki 5mm vedenpoistoa varten.Konehuoneen etureunoihin tulee myöhäisemmässä vaiheessa myös suuttimet,kuten myös takalaatikkoon.

Saranoiden kiinnityspaikat saivat laserleikatut/sorvatut holkit,vanhat olivat ruostuneet/revenneet irti korista lähes kokonaan.Sen verran kettumainen homma että ei tullut otettua yhtään kuvaa kyseisestä hommasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jtn pientä neppailua ja sovittamista.
On se vaan majesteetillisen näköinen! 8)
Valotkin pysyvät paikoillaan uusien kiinnikeiden myötä.

Kuva

Kuva
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja RH »

Tämän voisi pikkuhiljaa alkaa nimetä Iisakin kirkoksi... :D
Hyvä meininki, ja hienot harrastepuitteet :thumbup: :thumbup:
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

:thumbup:

Kuinka sopivasti,kaveri tokaisi tuossa viikolla. "Hyvä että tätäkin tehdään välillä,saa Iisakkikin joskus autonsa,kirkko on ollut jo tovin valmis!"
:lol:
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Hommaa hieman eteenpäin.Tankin sovittelua.
Tankki hieman alta 100l.Rst kulmasta kehys tankin alle,5mm paksu L-kumitiiviste alle.Rst pannat 1mm tavarasta.3mm vahvikkeet pannoissa pistehitseillä.Vastaavasti 3mm vastineet pannoille kehikossa.35mm leveät ja alla vastaavankokoinen kuminen "tiiviste" joka tarkoitettu tähän käyttöön.
M8 kiinnityspulttien alle tulee vastaava holkki vielä jotta oannat saa kiristymään tasan,kunhan saa tankin ensin hitsattua ympäri.
Tankin kehys tulee kuvassa näkyvillä holkeilla kiinni niin että kiinnitys tulee pulttien kanssa pohjan puolelta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Holkkia kiinni ja kehys pohjan kautta kiinni koriin 6xM10 pultilla.
ATL etanolin kestävä anturi ja tähän vesileikattu laippa kierteytettynä.On muuten sikahintanen anturi n450e
Tankkiin loiskelevyjä,pohjaan tulee 20cm tumppi 4" putkea joka tulee varapyöränkoteloon,toimii keruusäiliönä.Tästä pumpun imu sekä paluulinja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Pitkä päivä.Paljon eteenpäin.
Melkoinen kasa erinäisiä puristimia,heftit 5cm välein.Heftin välin mittainen sauma ja tankin kääntö.Tätä toistaen pysyi melko hyvin muodossaan.Ensimmäinen kerta vuoteen alumiininhitsausta,paikoitellen ihan jees saumaa. :)

Polttoaineen paluun kurvin ajatus oli että paluu ei tule kerääjäsäiliöön,jottein säiliössä oleva polttoaine lämpeäisi turhaa ja tämän takia paluu menee tuon kurvin kanssa pienen matkan päähän keruusäiliön yläreunasta,sekoittaa mukaan viileämpää polttoainetta ja lämpimämpi polttoaine nousee reunojen reijistä ylöspäin.Virtauksen ja lämmön vaikutuksesta.
Näin ainakin teoriassa :roll:

Kannen An8 huohotin nipassa tankin sisälle 3cm putki jossa pieniä reikiä.Estämään polttoaineen loiskumista huohottimeen.

Kutistesukka tuntui toimivan hyvänä suojana nippojen kierteille.

Olin yhteydessä Aurajoki Oy tankin anodisointiin liittyen.Lopputulemana se että tankin anodisoinnissa jokaisessa sisäkammiossa olisi oltava oma katodi ja liemen virtaus olisi oltava tasainen jokapaikassa tankin sisällä.Todettiin homma siis "mahdottomaksi". OLin yhteydessä vielä heidän kemikaalitoimittajaansa toisen mielipiteen perässä.Sama lopputulema.Materiaalina merivesialumiini ja tähän soveltuva täytelanka,se kestää sitten minkä se kestää.
Pintaan tulee valkoinen Raptor ohennettuna ja pohjamaaliruiskulla,2.5mm suuttimella.

Kestävyydellä tarkoitan siis E85 polttoainetta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Zac »

On siinä kyllä huikea määrä käsityötä tuollaisessa DIY-tankissa.... Aika seppä :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

:)
Tankin kävin koeponnistamassa tänään Raision jäähdyttimessä.
3 pientä vuotoa,kehut ammattimieheltä ja hyvillämielin tankki Automaalaamo Kolibriin.Tällä viikolla valkoinen ohennettu Raptor pintaa.
Raision jäähdyttimestä löytyi kauhealla tuurilla,muovipäätyinen Nissen V8 Jaguarin syyläri josta oli kuljetuksessa mennyt muovipääty halki.Hienolla rivoituksella,oikein sopiva tulevan vesi/ilma välijäähdyttimen kennoksi.

Sellaisen siitä hitsailin,huomenna koeponnistus ja päätylevyjen ja kiinnikeiden tekoon.

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tällaista tänään,tankin täyttöaukko sa 30mm olakkeen,tämä tulee vakio paikalleen.

Akkuteline asteen eteenpäin,tämä kiinnityy tankin pohja telineeseen,tankin taakse,taka akselin päälle.Takaselkänoja tulipeltiin tulee "huoltoluukku" johon tulee akku sekä sammutin.
Tällä saadaan akselinpäälle mahd suuri osa painosta,sekä pidettyä takaluukku mahdollisimman kliininä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jäähyä eteenpäin.Alakiinnikkeet vakioita hyödyntäen.Alalevyyn muutama dimble vahvistamaan levyä ja vakioden kiinnityspisteiden kohtiin 22mm putkestä 30mm pätkät.
Huomenna elaksointien poisto vaakaputkeen kiinnityvistä clampeistä ja saumat ympäri.

Kuka tunnistaa mitkä nämä clampit on? :D

Kuva

Kuva
Avatar
maximum
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja maximum »

Clampit on mopon tai vastaavan stongan korotus/kiinnitys :wink:

Hyvää yrittää niin priimaa pukkaa :thumbup:
W115 220 -70
S204 200cdi -08

ex.W639 115cdi-08
ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

maximum kirjoitti:Clampit on mopon tai vastaavan stongan korotus/kiinnitys :wink:

Hyvää yrittää niin priimaa pukkaa :thumbup:
Aivan näin,motonetista suoraan hyllystä 8)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Etiäpäi
Akkuteline olisi valmiina hitsattavaksi tankin pohjakehikkoon.
Huoltoluukun kehys oli ajatuksena liimata tehdyn reijän ympärille ja tähän kiinnittyy alumiinilevy ja väliin tiiviste.
Pintaan näihin sama ohennettu valkoinen Raptor,kuten tankkiinkin.Tankin kävin ohimennen hiomassa happopohjaa varten.
Jäähdytin olisi valmis.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Pitkä päivä.
Sammutinsäiliö löysi paikkansa,sekä konehuoneen etunmaiset suuttimet.Spa 1320 Novec systeemi kyseessä.
Automaalamo Kolibri hoiti taas kerran homman hyvin ja nopealla aikataululla.

Tankin kiinnityspantojen väliin tuli akselinpätkästä sovite holkit,jotta pantojen päät asettuvat siististi.Arp pinnapulteilla.
Tankikehikko on kiinni pohjanläpi 8kpl M10 pultilla,30x30mm neliöprikkojen kanssa.

Täyttökaulan kurvit piecuteista vannesahalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Askel eteenpäin.

Akunkiinnityspanta vol.2.Sen verran ahdas väli että ei oikein edellinen ollut hyvä.

Huoltoluukku parilla puristimella ,liimat välissä.

Täyttöputki hakeutui paikoilleen ja väliin tuli 20cm pätkä etanolin kestävää 38mm letkua.Kiitokset tästä Lindtech suuntaan,homma toimii. :)

Seuraava homma,konepellin avausvaijeri ja kahva.Leikkaa ja liimaa sekä pussillinen nippoja ja holkkeja.
Ajatus sellainen että kuskin ikkunan eturitilään tulee sammuttimen laukaisu,akun katkaisu,sekä kyseinen pellin avaus.Konepeltiin teetän tarran missä vastaavat symbolit .
Konepellin lukko,sekä pellin vastakappsle se jsn välissä maalinpoiston sekä passivoinnin.Konepellin kHvaan pätkä punsista kutistesukkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Missä olet teettänyt passivointia pulteille ja muttereille? Oletko lähettänyt ruosteiset pultit käsiteltäväksi vai valmiiksi puhdistetut?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hienoa työtä teet :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

:thumbup:
Niklaamo rautio Turussa,kaveri oli hommannut Ad kaupasta,vai oliko IKH sellaisen pienen täry tumblerin 120e tms.Kuuleman mukaan ruoste ja maali lähtee muutamassa tunnissa ihan hiekkapuhallushiekkaa käyttäen.

Vähän etiäpäi taas.
Lokarien yläreunaan muotoutui 20mm sähköputkesta "johtokourut". Näihin tulee sisään sammuttimen suutinletkut,etuvalojen piuhat,konepellin vaijeri.Näin pysyy konehuone mahdollisimman kliininä.
Putkikiinnikeisiin tuli pinnapultit ja nämä on 3 kohtaa korvaamassa lokarien yläkiinnitykset.Varmistukseksi muutama nippuside.Vilkun takana sekä tulipellissä läpiviennit kabiiniin..
Ei onnistunut tyydyttävästi ihan ensiyrittämällä :x

Sisälokarit paikoilleen ja ketään ei olisi koskaan nähnyt paria kurttua taivutuksessa :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Mahtavaa seurata näin upeaa työn jälkeä.
Tällaisestä tekemisestä voi ottaa vain esimerkkiä - paremmaksi on paha enää laittaa.

Lisää kiitos :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitähän tälle kuuluu, kohta vuoteen ei ole kuulunut mitään ja hejolakin viimeksi käynyt helmikuussa foorumilla ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Resurssivajetta?
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Vuosi vierähtänyt nopeaan,aika lähinnä ei riitä kaikkeen. :)
Ei olla kädet taskussa kuitenkaan seisty.
Broidin Bmw e46 2jz projekti on vienyt ajan,kesän aikana tälle tuli noin 9000km ajoa,tehot välissä 700-800hp,syksyä kohtaan kiristeltiin.
Ei huonosti avaamattomalla 25v vanhalta moottorilta. 😎
Kiinnostuneet voivat plärätä kuvia linkistä.
Tälle vuodelle saatiin vielä uusi taka-akseli nippuun,ainut osa-alu minkä kanssa oli päänvaivaa menneenä kesänä.
Pöydällä odottaa takoromut moottoriin,billet pukit yms tarpeelliset.
Ensikesälle siis uudet tehotavoitteet. 😉

Mitä mersuprojektiin tulee niin Chevrolet performancen 6 pulttinen LSX lohko on klikattu summitilta,toimitusarvio kevyet 4kk.Joskos koneen saisi keväänmittaan tehtyä pukkiin valmiiksi niin homma taas vähän etenisi,tätä projektia ei siis ole unohdettu 😄

Mitä e46 tulee niin sen edistymistä voi seurailla kuvasivustolta.

Talliterveiset ja hyvät loppuvuodet siis foorumilaisille täältä suunnilta,päivitellään topiccia kun on jtn päivitettävää 😀

https://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/E46/

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Päivitellääs tätäkin,mersuprojektia ei ole unohdettua,aika ei vaan riitä kaikkeen. :)
Vastaa Viestiin