W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tässä juttua ja kuvaa yhden w123 Dieselin museoinnista ja "pilaamisesta".

Juttu alkaa vuoden 2013 keväästä,kun tuttava sai soiton edesmenneen omistajaherran kuolinpesän osallisilta:
"Olitte kuulemma olleet jutuissa autosta joskus isäni eläessä?" Tästä 2vk myöhemmin auto tuotiin tuttavani pihaan,nimellistä kauppasummaa vastaan.

Heillä käydessäni minulla tuli melkoinen polte autoon,harvemmin ovat noin hyvin säilyneet,mainitsin nähdessäni auton.
Tästä alkoi sitten miltei vuoden kestänyt kaupan vääntö.

Malli on w123 200D vm-82,uutena Vehosta ostettu,ensimäiseltä omistajalta (juuri tältä edesmenneeltä herrasmieheltä)

Mukana oli mm. alkuperäinen Vehon luovutusote,ensimmäinen rek.ote,Vehon uutena teettämän Finicor-käsittelyn laput,huoltokirja,ohjekirjat,kaikki vanhat katsastuslaput,kuolinpesän kaikki paperit,Rymättylän Osuuspankin 2kpl ensiapulaukkuja (Viagra levy tietysti sisällä :D)

Kaupat saatiin lukkoon tämän vuoden alussa.Konttorin kautta moitteetta kotiin.
Tässä kohtaa kävi jo ajatus museoinnista...

Väiliin pari kuvaa,edelliseltä omistajalta ja autosta kun se minulle tuli,kertaalleen pestynä.

Kuva

Kuva

Tovin fiilistelyn jälkeen museointi tuli uudestaan mieleeni,kovin suuria vikoja tai puutteita en kuvitellut autosta löytyvän.Mutta kuluneiden tilalle autosta vaihdettiin molemmin puolin kumiset helmalistat,
Veholta tietysti ;)

Auto matkasi tutulle fixarille joka teki noin viikon homman auton kimpussa,niin sisältä,kuin ulkoa.
Tässä kuva konehuoneesta 5h jälkeen,sekä valmiista yleisilmeestä.

Kuva

Kuva


Menin näyttämään autoa museotarkastukseen.Konehuone oli kuulemma liian hyvin pesty, siihen oli tullut muutamia ruoste pilkkuja näkyville.
Sekä B pilarin pysty verhouksessa oli kulumaa.
Näille piti kuulemma jtn tehdä ja sitten uudestaan näyttämään.Tarkkaa hommaa oli.
Tässä muutama kuva projektista,joka vähän karkasi käsistä.
-MB akku
-konehuone purettiin osiin,hiottiin ja puhallettiin pisteet pois.
-konepelti maalattiin sisäpuolelta koska siinä oli liimattu joskus aikaan äänieriste mattoa.
-takaluukku maalattiin ulkoa ja sisältä
-syyläri,tuulitunneli,kaikki letkut ja klemmarit vaihdettiin
-valojen lasit
-pissapojan säiliö
-vesiventtiili
-pyyhkijänvarret puhallettiin ja maalattiin
-kaikki konehuoneen irto-osat puhallettiin ja maalattiin mm.akkuteline,pakosarja,ilm.putsarinkotelo+kaikki irtoavat kiinnikkeet
-käyttöhihnat
-joitain sisustan pisteosia
Ja varmasti muutakin,mutta nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleeni.
Ja kaikki osat tietysti OEM ja Veholta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Tässä välissä auto puleerattiin vielä uusiksi maalisumun takia.

Kaiketi kesä meni niin fiiliksissä,että perushuollot tehtynä autolla vaan ajettiin ja kuvat jäivät suurilta osin ottamatta.
Väli projektina vanteiksi entisöitiin 15" ATS Barockit.
Kuva

Kohta olikin jo alkusyksy ja uusi tuulilasi vaihdettiin.
Kuinkas ollakkaan ensi myrskyssä huomasi,kuinka auto vuoti kuin seula,lasin ja tiivisteen välistä.
Harvemassa autossa on pohja pesty sisäpuoleltakin kunnolla,vahashamppoon ja sienen kanssa.
Kuva
Kuva

Tuli siinä ohimennen purettua ja vahattua kaikki pyyhkijöiden vivustot ja ympäröivät kotelotkin.
------------------
PART TWO

Hommahan näyttää nyt hyvältä,eikö?
EI,nyt siihen tuhoamiseen!
Liian vakavat harrastajat voivat lopettaa tähän lukemisen. :D

Ikinä ei ole toista autoa ollut,jota olisi ohitettu oikealta ja vasemalta samanaikaisesti!
Asiaan on siis tehtävä muutos.Auton originaali kuosia kunnioittaen tottakait.

Lunastin foorumilaiselta,melko täydellisen alustaratkaisun.

-Toisen taka-akselin kokonaisuudessaan.Sovitettuna e36 M3 210 lukkoperä,custom Karpiolan vetarit
VW Transportterin 108mm sisänivelillä,e36 BMW ulkonivelillä.
-custom perän kannake
-GAZ custom säädettävät iskarit
-560SEC etusatulat w123/6 vakio takasatulat+levyt
-uuden BMW e36 M3 perän vakionopeusnivelen+Komet OY puntittaman,hitsaaman kardaanin

Kilometrejä näillä oli kertynyt ST w123 laitteessa toin 20tkm.Sisäänajetuista siis puhutaan.

Vaikka osat olivatkin siisissä käyttökunnossa,auton ideologian mukaan,jos jtn tehdään niin se tehdään viimisenpäälle.
Nämä siis samoin tein purkuun.
Kuva
Kuva

Iskarit ovat siis mallia GAZ säädettävät custom mitoilla ja kiinnikkeillä.
Reseptillä tarkka pesu/putsaus/purku/puhallus ja maalaus korinväriin,samalla kun autoa maalataan.
Jousiksi valikoituivat H&R -50mm eteen ja taakse.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jarrusatulat puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,uudet tiivisteet,pölysuojat,asennus-sarja,Black Diamond jarruletkut,Black Diamond Predator palat,Black Diamond Combi-levyt eteen ja taakse.Myös taakse hankittiin valmiiksi kaikki uudet jarrutavarat,vaijerit,palat yms.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vetarit purettiin,putsattiin,puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,koottiin hoidettujen kumien kera Red Line CV2
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kelkasta ja tukivarsista prässättiin vakio puslat pois.Ja nuo toimitettiin perän kera paikalliseen teollisuuspuhaltamoon/maalaamoon.(Jossa ovat kiireiden takia vieläkin.)Kun itse palkki tulee pohjaväreissään,niin siihen pitää hitsata vähän vielä vahvikkeita perälle.Tämän jälkeen tarkoituksena on maalata se korinväriin valkoiseksi.

Akselin kanssa pakettiautoon mahtuivat mukaan myös 16" 3-osaiset Barockit.Foorumilta tutut.
Koossa 8.75x16 ja 9.75x16,joihin taakse asenettiin astetta isommat gummit. :lol:
255/50/R16 Toyo R888
Kuva

Auto on tällä hetkellä peltisepällä löytyneiden ruosteiden takia,kuskin etulokari oli hävinnyt alimmaisen lista alta,sekä takalaatikossa oli toisessa kulmassa reikä.Syylärin alapelti menee vaihtoon myös.
Takaluukku on riisuttuna ja pestynä,tärpättiä+puutarhaletku+vannehappoa +tiskiharja+3h :D
Myös puskurit,valot,vilkut,maski ovat irti tarkempaa läpikäyntiä varten.
Alkuperäinen etulokari ja syylärin pelti tulivat Veholta :crazy:
Takaluukku maalataan sisältä malliin:happo,ruiskutettava korikitti,musta,mattalakka
Kuva
Kuva
Kuva

Tarkemmin irroitettujen osien kimppuun...
Sain ostettua toiseen etu-umpioon kymppi kuntoiset heijastimet foorumilaiselta.
Lampunrungot purettiin,pestiin,heijastimet vaihdettiin,pohjat maalattiin uudestaan metallihohtohopealla,lähes gunmetal sävyllä.Uudet polttimot,klipsien pesu,tiivisteet Veholta,takakansien maalaus mustaksi.
Kuva
Kuva

Takavalojen pohjat maalattiin uudestaan hopealla/mustalla.Kuoret,tiivisteet tulivat Veholta.
Takavalojen "piirilevyt" puhalettiin,maalattiin,kaikki polttimot uusittiin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Maskiin tuli sama sävy kuin umpioiden taustoihin ja tietysti kiillotusta 8)
Kuva
Kuva
Kuva

Tuo viimeksi tullut tilaus Veholta oli kyllä melkoinen.
En niitä tässä sen tarkemmin rupea listaamaan
Mutta mm.
-uusi takapuskuri kaikkineen,kiinnikeineen,kumeineen
-kylkilistoja
-vilkut
-takavalot
-kelkan puslat,tukivarsien puslat
-peränkannatin
-etukilven tausta
-jätesäkillinen kumiosia
Yms nippaa,näppää ja paljon!
Neljäsivuinen tilauslista.
Jos harrastajat miettivät alkuperäisillä osilla entisöintiä,niin nyt on oikea aika kysellä OEM osia Mersulta.Moni tilaamani oli viimeinen tai viimeistäerää.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Kunhan auton saa peltisepältä takaisin,niin jatkuvat maalaushommat,sekä vanteiden sovitus.Näiltänäkymin maalataan takaovista taakse poislukien jo maalattu luukku.Tämän jälkeen auto menee Finicor käsittelyyn,jossa vanhat massat pestään pois ja auto suojataan pohjasta uudelleen.Sitten vielä osien asennukset.

Koko projektin suunnitelma on,että akseli,jarrut yms hankitut osat ovat paikalla ennen ensilumia.Lopuun pesu ja vahaus.
Kun näiltä osin homma pulkassa niin rakentaja siirtyy harrastamisesta talvilomalle.

Lisäilen kuvia ja tarinaa sitä mukaan kun homma etenee.

http://www.metacafe.com/watch/an-LRKJJJ ... econd_car/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitoksia jo auttaneille varsinkin broidille!
Viimeksi muokannut hejola, Ke 23.12.2015 05:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hienoa hommaa!
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja PTracing »

No nyt on meininki kohdallaan rakentelussa, ensin kori museokuntoon ja sitten tekniikkaan parannusta! 8) 8)
IG: @pyrytakkunen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Oliko noi alkuperäiset ovien tiivisteet kalliit, ja hommasit varmaan myös takaluukun tiivisteen?
S124 300TE
S211 E500
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja hejola »

S202 kirjoitti:Oliko noi alkuperäiset ovien tiivisteet kalliit, ja hommasit varmaan myös takaluukun tiivisteen?
Ovien tiivisteet olivat listalla myös vaikka niissä varsinaisesti mitään vikaa olekkaan.
Jätin ne tähän väliin ostamatta,kun kuulin hinnan. noin 340€/kpl!
Takaluukun tiivisteen otin,noin 150€.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Täältä löytyy tiivisteitä kohtuuhintaan. Mainostavat ainakin alkuperäisiksi.

http://www.mbclassics.de/index.php?a=136&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;

Millainen tekniikka tähän on tulossa?
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Samuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaa :clap:
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)

kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp

8)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja hejola »

IiroS kirjoitti:Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
Uudemman mallin w126 joissa siis 300mm jäähdytetty levy,sopivat suoraan.
Mr300 kirjoitti:
Samuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaa :clap:
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)

kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp

8)
Kutakuinkin näin.
Eikös tuossa 280E mahda olla 185hp maksimissaan ;)

Noissa alkupään Lexus GS300 joita suomeenkin siis uutena tuotu, 2JZ-GE non VVT-i
Trafin ilmoittama teho 156kw=209,2hv

" onclick="window.open(this.href);return false;

Näistä alustavasti kauppa sovittu.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

hejola kirjoitti:
IiroS kirjoitti:Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
Uudemman mallin w126 joissa siis 300mm jäähdytetty levy,sopivat suoraan.
Mr300 kirjoitti:
Samuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaa :clap:
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)

kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp

8)
Kutakuinkin näin.
Eikös tuossa 280E mahda olla 185hp maksimissaan ;)

Noissa alkupään Lexus GS300 joita suomeenkin siis uutena tuotu, 2JZ-GE non VVT-i
Trafin ilmoittama teho 156kw=209,2hv

" onclick="window.open(this.href);return false;

Näistä alustavasti kauppa sovittu.
Voipi olla hyvinkii 185hp.
Ja jos menee 2jz suunnitelmat mönkää niin ota käyttöö "köyhänmiehen 2jz" elikkäs m104 :thumbup:
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mie en ole KOSKAAN nähny noin hienoja vanteita! Siis nuo kolmeosaiset Barockit...
Enkä ole kyllä tainnu nähdä mitään autoakaan rakennettavan tällaisella tarkkuudella.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tenutähti kirjoitti:Mie en ole KOSKAAN nähny noin hienoja vanteita! Siis nuo kolmeosaiset Barockit...
Enkä ole kyllä tainnu nähdä mitään autoakaan rakennettavan tällaisella tarkkuudella.
Kiitos kiitos :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja hejola »

Vanteiden sovitusta.
Melkein mahtuvat ;)

Kuva
Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Thaimaan tilaus KS-Racingille koneenkorvista lähti.

Kuva
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No niin, hyvä että tuli tästäkin juttua, laitetaan seurantaan :)

Onko tossa kuvassa takana nyt ilman välilättyä vanteet kiinni vai miten? Kun itellä noiden vanteiden kanssa oli ne 30mm adapterit välissä. :)

ps. nätti maalipinta, varsinkin kun omaan räpellykseen vertaa :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kuvassa ilman spaceria,kaaren kantti menee mankelilla.Kaaren sisä "kyhmy" vaatii järeämpiä työkaluja. En olisi kyllä uskonut että,sopivat noinkin hyvin alle.
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Täytyy sanoa että ite en ymmärrä että eka museoidaan ja sitte ruvetaan tekeen tekniikka muutoksia noinkin laajasti,mutta mukava näitä on lukia,ei siinä :)
Menneitä paljon.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

jaasu kirjoitti:Täytyy sanoa että ite en ymmärrä että eka museoidaan ja sitte ruvetaan tekeen tekniikka muutoksia noinkin laajasti,mutta mukava näitä on lukia,ei siinä :)
Moni sitä on sanonut että miksi ruveta autoa pilaamaan."W123 koreja on maailma,jopa Suomi täynnä."
Motivaatio ei vaan kestä ruveta pellittämään yli 30v vanhaa autoa uudestaan.Helpompi hommata hyväkuntoinen kori,jonka ympärille tekniikka kasataan.Ja vielä helpompi jos sellainen jo sattuu olemaan.

Eihän tuo itse museointi ole periaatteessa,kuin 2 ihmisen mielipide auton kunnosta.
150€ rahaa sekä muutama paperi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja karra »

Heh, luin monta kertaa topikin läpi enkä saanut selville onko auto museorekisterissä.
Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Itseäni ei haittaa, vaikka tekee mitä tahansa. Systeemin takia vaan on harmi jos autolla ajetaan normiajoa, mitä ei kerrottu tehtävän tosin. Eikä kerrottu onko auto enää liikenteessä, ja tuleeko olemana muutettuna.

Overdrive-foorumilla väännettiin vaan sitä saako museoautolla ajaa normiajoa jos maksaa tavallisen liikennevakuutuksen. Taitaa olla että ei saa koska museoauto on oma ajoneuvoluokka jolla ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä autoa tarvi katsastaa niin usein kuin tavallista ajoneuvoa.

En todellakaan halua moittia enkä tuomita. Kunhan nyt vaan tuon asian esille että seuraavassa vuosikatsastuksessa saatetaan puuttua muutoksiin jos ne ovat näkyviä. Ajetaan sitten autolla tai ei, mutta jos auto on rekisterissä se täytyy vuosikatsastaa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Auto on siis nyt museorekisterissä,eikä enää liikenteessä.Kunhan tekniikka on paikallaan niin luonnollisesti auto viedään konttorille ja muutoskatsastetaan,vaihdetulle tekniikalle.Tietysti siinä kohtaa tuon museoajoneuvo merkinnän saa unohtaa.
Olisihan siinä katsurilla naurussa pitelemistä jos koittaisi vakuutella että tällainen tämä oli tehtaalta lähtiessä.
Konehuoneessa vaan kiiltelisi päänkokoinen turbo ja venttiilikopassa lukisi TOYOTA :lol:

Samallahan käyttövoimakin muuttuu Diesel-Bensa,kuten myös tuo mainittu autoluokka takaisin Museoajoneuvo-Henkilöauto

Eikä sen puoleen kyllä kyseiseen autoon ole vielä mitään siihen kuulumattomia osia edes vaihdettukkaan.
Ja taitaa vielä muutama päivä tälle vuodelle olla ajopäiviäkin jäljellä.

Tuossa aikaisemmin olikin jo juttua käytettävästä vertailuautosta sekä vähän selvittelyä vaihdettavan koneen alkuperästä.
Niin että homma hoituu jokaista pykälää noudattaen.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Hieno projekti. Ja kerranki nätit barokkivanteet :)
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Very, very, very interesting. Eli kiinnostavaa 8)

Todella hienoa jälkeä ja pirun mielenkiintoinen kokonaisuus :thumbup: Hieno taka-akseli ratkaisu.

Oliko joku erityinen syy päätyessäsi japsitekniikkaan? Tuleeko muuten Supran laatikko?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Mielenkiintoista, seurataan. :thumbup:
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja RH »

Siitä huolimatta, että vähän pussihousu olenkin, niin ymmärrän myös hauskanpidon ja luomisvimman päälle 8) .
Ja onhan tämä nykyisestä mersurakentelutrendistä -kun hienotkin bensakoneet korvautuu tupaöljyturbolla- pirteän poikkeava dieselin muuttuessa hienostuneeksi bensakoneeksi, vaikka siellä konehuoneessa sitten asuisikin Aasian helmi :D .
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllähän noi japanilaiset osaa turbobensamoottorit tehdä, siitä ei pääse mihinkään. Muutenhan niissä ei sitten mitään kiinnostavaa ookkaan.
S124 300TE
S211 E500
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja masa201 »

kaunista :)
värit väreihin ja loput maihin.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kiitos kiitos!

Onhan se niin että,2JZ on SE moottori kun vajaasylinterisistä puhutaan.
Koneita on maailmalla niin paljon rakennettuina että,osien hinta ihan kohtuullinen.
Kilkettä löytyy koneeseen jos jonkin moista.
Olen koittanut noita V160/1 kuusivaihteisia etsiä vähän joka paikasta.Naurettavan ylihintaisa tuppaavat olemaan.Alta 3K€ ihan turha edes kuvitella laatikkoa saavansa.Jotenkin kiehtoisi myös manuaalikoneistoinen esim TH400 tai PG.
2JZ sovitteita maailma on pullollaan,miltei kaikkiin muihinkin laatikoihin kyllä.

BMW m50 turbo kävi mielessä myös,tuttu kone mutta isoa voimaa tavoiteltaessa,ei siihen montaa vakio osaa jää.
M50 perää sopiva ZF 5 vaihteinen on kyllä mainio laatikko.
BMW E34 M5 S38 "kuningas moottori" on miltei vakiona turbokäyttöön,hyväksi todettu.
Heikoksi lenkiksi tässä tulee vakio laatikko joka rupeaa jossain kohtaa luovuttamaan.

Osien hintakysymys muissa koneissa oikeastaan tulee vastaan.
Molempiin näihin jos takoromut vaihtaa,niin 2JZ saa samaan rahaan lisäksi laadukkaan venttiilikoneiston sekä nokat.

Tässä linkki viimevuoden M50 pohjaiseen projektiin:
http://www.youtube.com/watch?v=0C3sQ8MNCkk" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos Suomessa ei olisi niin naurettavat lait,koskien auton rakentelua.
Ykkösvalinta olisi varmasti ollut LSX ahdettuna,tai vaihtoehtoisesti joku kireä vapari esim.Fefestä
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Muutama rallijamppakin lienee joskus sanonu et museo autosta on halvenpi tehä ralliauto historic luokkaan jne ko jostakin "käyttöautosta". Vaikka se museo peli maksais 3x enemmä.

Esim. vanhoje tojotien kohalla miettiny ko 3000€ saa jo museo autoa pia, miks ostaa 2000€ mattamusta pakkelipommi paska vaikka tekis mitä sille autolle? 90e per tunti varmaa järestään korikorjaamolla tuntitaksa jossei ite ossaa ja oo tiloja tehä koria + maalaus.
S124 & W124
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Dixon kirjoitti:Muutama rallijamppakin lienee joskus sanonu et museo autosta on halvenpi tehä ralliauto historic luokkaan jne ko jostakin "käyttöautosta". Vaikka se museo peli maksais 3x enemmä.

Esim. vanhoje tojotien kohalla miettiny ko 3000€ saa jo museo autoa pia, miks ostaa 2000€ mattamusta pakkelipommi paska vaikka tekis mitä sille autolle? 90e per tunti varmaa järestään korikorjaamolla tuntitaksa jossei ite ossaa ja oo tiloja tehä koria + maalaus.
Näinhän se juuri menee.

Ei uskoisi että,yli 30 vuotiaat umpiot.Vähän näytti rätin kulmaa ja CRC päälle niin tuli hyvä kiilto :lol:
Toisessa kuvassa tänään puhalletut loput "osat" sekä maali niskassaan.Yksityiskohtia,yksityiskohtia ;)
Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tänään oli vuorossa grillibileet.
Vakio takatukivarsien puslista grillattin holkit pois,menevät käyttöön sorvin kautta,uusien uretaanisten kanssa.
Sporttiauto toimitti Superflex polyuretaani tankoa. Koossa 2,5" kovuus 80 shore asteikolla.
Kuva
Kuva
Kuva


Jos joku haluaa takka näytönsäästäjän,sopii käyttää ;)
Vastaa Viestiin