W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kiireiden keskeltä harrastusten pariin...

Mapa laittoi valmiin piirroksen leikkuuseen lähtevistä kappaleista. :thumbup:
Sporttiauton Janne kävi tallilla kääntymässä ja toi mukanaan laatikollisen antureita :thumbup:


Tankin ja polttoainepuolen kanssa homma etenee.

Raision Jäähdytinhuollon kanssa samalla materiaalin hakureissulla otettiin 2 täyttä arkkia AlMg3 5754 "merivesialumiinia" paksuudella 3mm sekä 2mm.

Itse tankki tulee 3mm materiaalista ja 3kpl loiskelevyjä 2mm paksuisesta.

Nämä vietiin leikattaviksi/pokattavaksi paikalliseen metallipajaan.Pitäisi olla noudettavissa vielä tällä viikolla jotta päästään muotoilemaan loiskelevyjä sekä mallailemaan tulevaa tankkia paikalleen.

Tankki tulee vakio paikalleen koossa 330x330x970 tilavuutta tulee noin 100 litraa.

Polttoainepuolen viimeinen suurempi hankinta pitäisi huomenna olla perillä,UPS toimittamana.

Monipumppu järjestelmät pois suljettiin lähinnä epäluotettavina ja tässä projektissa päädyttiin yhteen ISOON pumppuun jonka kierroksia ja näin ollen tuottoa ohjataan controllerin kautta tarpeen mukaan PWM ohjauksella.
Tämän kokoluokan pumppuja ei ole kovin kannattavaa pyörittää täysillä kierroksilla koko aikaa polttoaineen lämpenemisen,virrankulutuksen,pumpun keston takia.

Kutakuinkin kaikkien tarjolla olevien pumppujen specsit ja niiden ohjekirjat läpikäyneenä,tähän päädyttiin.


-Weldon 2345-A pumppu
-Weldon 14000 controlleri
-Weldon 100 Micron Stainless Filtteri imupuolelle
-Weldon 10 Micron Stainless Filtteri painepuolelle

PPF ruotsissa toimii Weldon euroopan maahantuojana.

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Suodattimille löytyi asialliset kannakkeet ja tankin runko olisi heppailtuna kasaan ja nostettu paikalleen.

Trailerissa komiat pyörät ;)

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Oli kuvat.fi palvelusta loppunut maksettu aika,taas menee muutaman kuukauden.

Kiire haitannut harrastamista ja jäänyt foorumipäivitykset tekemättä mutta koitetaan tästä aktivoitua tallille ja kirjoittelemaan foorumille.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

hejola kirjoitti:Oli kuvat.fi palvelusta loppunut maksettu aika,taas menee muutaman kuukauden.

Kiire haitannut harrastamista ja jäänyt foorumipäivitykset tekemättä mutta koitetaan tästä aktivoitua tallille ja kirjoittelemaan foorumille.
Tässä onkin jo ihmetelty hiljaiseloa :wave: on nimittäin todella mielenkiintoista seurattavaa!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Laitetaas vähän päivitystä projekteista :)

Jotain pientä Mersuun keretty tekemään,etupäässä kaikki paikoillaan joten aloitettiin kelkan kokoamista ja viimeiset nippelit sorvattuna ja pultit hommattuna.
Mersuun liittyen rakentelua,kuvaa,stooria lähitulevaisuudessa ,nyt kun toinen projekti siinä mallissa että tuon voi lakanoiden alle jättää odottamaan sopivaa tekniikkapakettia.

Vaikkakaan ei mersuforumille kuuluvaa projektia mutta anyway.

Hommattin tulevaksi vetoautoksi rullaavana 454SS Chevrolet .
Projekti melko hyvällä mallilla reilun kuukauden työskentelyn jälkeen.
Puoli auto purettiin,puhallettiin,maalattiin,pestiin yms... :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Taka akselia nippuun...

Kuva

Kuva
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

hejola kirjoitti:Laitetaas vähän päivitystä projekteista :)

Jotain pientä Mersuun keretty tekemään,etupäässä kaikki paikoillaan joten aloitettiin kelkan kokoamista ja viimeiset nippelit sorvattuna ja pultit hommattuna.
Mersuun liittyen rakentelua,kuvaa,stooria lähitulevaisuudessa ,nyt kun toinen projekti siinä mallissa että tuon voi lakanoiden alle jättää odottamaan sopivaa tekniikkapakettia.

Vaikkakaan ei mersuforumille kuuluvaa projektia mutta anyway.

Hommattin tulevaksi vetoautoksi rullaavana 454SS Chevrolet .
Projekti melko hyvällä mallilla reilun kuukauden työskentelyn jälkeen.
Puoli auto purettiin,puhallettiin,maalattiin,pestiin yms... :lol:

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/14115671_1364361030258808_4631298857674934312_o.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160906_195011.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160826_214416.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/IMG_2787.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160917_031954.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160923_220521.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160929_195429.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/454SS/20160908_212036.jpg/_full.jpg ]
Tuollaisella Metroauton esittely neljäviisnelosella tuli ajettua joskus 90 luvun lamavuosina yksi viikonloppu. Oli kyllä varsin hauska laite! Hintaa oli silloin joku 160-170tmk muistaakseni (ei tainnut olla vielä silloin autoveroa pakettiautoissa?) Sillon tuntui kalliilta, mutta nythän se olisi vain joku vajaat 30t€ :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jännästi jäänyt kyseinen SS malli monen mieliin,monta keskustelua ja tarinaa näistä kerennyt jo kuulemaan :thumbup:
Suomeen noita 454ss myyty suhteessa "paljon" uutena.Valmistusmäärä kuitenkin alle 17000kpl.Tämä uitettu jenkeistä 2000 luvun alussa.

Mese projektia vähän eteenpäin,nyt on akseli viimeistäkin pulttia ja holkkia myöten kasassa.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hejola kirjoitti:Jännästi jäänyt kyseinen SS malli monen mieliin,monta keskustelua ja tarinaa näistä kerennyt jo kuulemaan :thumbup:
Suomeen noita 454ss myyty suhteessa "paljon" uutena.Valmistusmäärä kuitenkin alle 17000kpl.Tämä uitettu jenkeistä 2000 luvun alussa.

Mese projektia vähän eteenpäin,nyt on akseli viimeistäkin pulttia ja holkkia myöten kasassa.


[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/W123.7/20161003_220042.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/W123.7/20161003_220103.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/W123.7/20160930_172315.jpg/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/W123.7/20160925_185310.jpg/_full.jpg ]
Tavara näyttää kuin suoraan tehtaalta tulleelta. Hienoa duunia :thumbup:

Vetoakselit ovat ymmärtääkseni jonkunlainen bemari E36 hybridi? Osaatko sanoa niiden mittoja? Verrattuna W123 alkuperäisiin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kiitos kiitos :thumbup:

Tikkujen mittoja en suoriltaan osaa antaa verraten w123 vakioihin.Perä ensin kohdilleen ja sitten tikkujen mittoja miettimään kun käytettävät nivelet valittu.
Tässä tosiaan koottut teokset Vw/Bmw/Karpiola/sopivat kumit motonetista.

Tiputettiin alkuperäinen akseli alas jo tovi sitten ja mitä alta paljastunut on vähän nakertanut motivaatiota.Ei mahdoton homma mutta peltiä saa naputtaa ja hitsikonetta käyttää.
Suurin homma tältä kohtaa tehty,eli suurimmat massat poistettu tieltä.

Koska massa ja ruoste on ikävää niin laitetaan tähän muutama kuva osista jotka saapuivat pitkän odottelun jäljiltä. :)

-Comp Cams LS ajoitustyökalut
-ARP venymämittari
-Summit männänrengas hiontatyökalu
-Nick Williams 102mm billet sähköläppä
-Muutama ARP paketti,pääosin tarkoitus koota koko kone kyseisillä pulteilla :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Hiljaiseloa tullut vietettyä projektin osilta,kait se vaan on motivaatio asteen verran kateissa. :|

Joitain osia on tullut maailmalta.
Callies Dragonslayer takokampi,special mitoilla.

Auton viimeisiä irto osia joita ei vielä ollut maalattu,sai huomiota ja tuoreen värin niskaan.

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Motivaatiota etsien,mutta hienot osat ja kuvat on kivoja. :)

Mapa piirsi ja leikkasi alumiinista hitsattavat sovitteet ATL anturille tankkiin.Kiitokset Mapalle!

Kuvissa Hamburgers Performacen 2-osainen billet jakopäänkoppa,Nitrous Express höyryputket ja MSD mini startti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
maximum
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja maximum »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Onko motivaatiota löytynyt?
W115 220 -70
S204 200cdi -08

ex.W639 115cdi-08
ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

maximum kirjoitti:Mitäs tälle projektille kuuluu? Onko motivaatiota löytynyt?
Hiljaiseloa on vietetty,seuraava vaihetta on suunniteltu ja tästä juttua ja kuvia kunhan ollaan taas sorvin ääressä :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sen verran on saanut tuota alustamassaa katsoa,että kohta lähtee :lol:

Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tarkoitatko jotain jälkikäteen ruiskutettua suojamassaa? Se alkuperäinen pvc ei soodalla lähde mutta mitäs sitä poistamaan.
S124 300TE
S211 E500
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

S202 kirjoitti:Tarkoitatko jotain jälkikäteen ruiskutettua suojamassaa? Se alkuperäinen pvc ei soodalla lähde mutta mitäs sitä poistamaan.
Juurikin tuota jälkeen ruiskutettua alustamassaa.Uutena Veholta teetetty Finikor käsittely autoon,jonka nyt viimeisenä itse uusin.
On vaan niin tahmasta ja sottaista tavaraa että saa lähteä.Alkuperäinen pvc saa jäädä pohjalle,siihen päälle epoksi jonka jälkeen valkoiseksi sävytetty Raptor.
Sikäli tulee vastaan jotain odottamatonta,niin käydään ne sitten samalla läpi. :thumbup:

Helpottuu huolto,pohja/sisälokasuojat valkoiseksi jotta havaitsee helpommin mahdolliset vuodot.
Samalla paloturvallisuus paranee,ei valu massa lämmetessään putken päälle.

Toteutuksesta lisää kuvaa ja juttua.Auto nosturilla peitettynä,ilman akseleita.
Nosturin ympärille tehdään "koppi" raakalaudasta ja läpinäkyvästä rakennusmuovista.Alipaine koppiin imureilla.

Tehdään nyt ihan harrastamisen ilosta,sinällään "turha" homma mutta on sitä sitten mukavampii ainakin katsoa :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja S202 »

Minkä ihmeen takia meinaat soodalla sen putsata? Liuottimella ja painepesulla se lähtee, eikä ole joka paikka pölyä täynnä. Vai onko se kuivahtanut, silloin se voi lähteä soodalla hyvinkin kätevästi. Suojauksen poistaminen on kyllä järkevää tuollaisessa käytössä, ja tuskin sillä suolakeleillä ajat muutenkaan.
S124 300TE
S211 E500
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

S202 kirjoitti:Minkä ihmeen takia meinaat soodalla sen putsata? Liuottimella ja painepesulla se lähtee, eikä ole joka paikka pölyä täynnä. Vai onko se kuivahtanut, silloin se voi lähteä soodalla hyvinkin kätevästi. Suojauksen poistaminen on kyllä järkevää tuollaisessa käytössä, ja tuskin sillä suolakeleillä ajat muutenkaan.
Sitä on paikoitellen sellainen 5mm kerros.Uusin kerros tahmea ja kaikki sen alla "kovaa". Monella konstilla sitä on tullut projektin aikana hankailtua.
Koitin sellaisella pienellä soodakannulla 3sec pisteen ja tuntui lähtevän hyvin,sooda ei lämmitä massaa toisin kuin vaikka lasi tai hiekka.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tällaista tänään,erityiskiitos Tonton!

Kuva

Kuva
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Melko show tuon puhalluksen takia :)

Mutta eipä tässä projektissa ole muutenkaan menty sieltä missä aita on matalin!
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

No juu,harrastamisen ilosta tehdään.Tässä projektissa on deadlinet unohdettu jo aikaa sitten. :)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mitäs tälle prokkikselle kuuluu, valmistuiko?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Olisi kiva kuulla miten projekti etenee :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Piitkästä aikaa. :wave:
Seuraavat kuvat selittävät vähän motivaation puutetta.
Soodalla ei mitn toivoa saada tuota massaa lähtemään,joten siirryttiin suunnitelmaan C.
Muutama tunti vielä ja sitten viimeistellään lasimurskalla,Nordblast kannulla.

Erityiskiitos Minion,Hannes!
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Exami »

Seuraavaan projektiin.. suosittelen korkeapainevesipesua, lähtee todella kivasti noi tommoset massat jne, maksaa vähän enempi rahaa, ellei oo tuttu joka tekee..
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ai sä kuitenkin poistit sen pvc-massan? Joo ei se lähde oikein hiekallakaan. Mistä tuota lasimurskaa saa järkevään hintaan?
S124 300TE
S211 E500
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Juu otetaan nyt kirkkaalle pellille kun kerran ruvettiin tekemään.
Kokeeksi motonetista 2x25kg säkkejä,hintaa per säkki 50e joka melko suolainen.Sikäli se toimii nyt niin kuin ajateltu niin hakee sitten suoraa lisää Nordblastilta joka nuo motonettiinkin toimittaa.
Vastaa Viestiin