Henkan projekteja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
ja.t@luukku.com
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 18.05.2015 22:49

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja ja.t@luukku.com »

turbon suuttimiakin löytyy 12kpl jos niissä vikoja ni laittele yvtä :D
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

ja.t@luukku.com kirjoitti:turbon suuttimiakin löytyy 12kpl jos niissä vikoja ni laittele yvtä :D
Joo pitää laitella jos tarvetta on. :thumbup:

Tänään töissä ollessani löysin yhden 123 mersun ladosta. :shock: Noo, tietenkin heti kyselemään kenenkä on, millä tekniikalla ja suostuuko luopumaan. :mrgreen:

Noo, 200:nen dieselihän se. Hintakaan ei päätä huimannut, joten kaupat tuli. :shifty: Ajelinpa sen äsken illan pimentyessä kotiin, hyvin meni 15km matka vaikka vuodesta 2006 seisonut. :P ei edes jarrut jumitelleet. :wtf:

Pitää rueta tätä hitsailemaan syksymmällä, kunhan saa muut kiireet pois. Saa pohjaan jonkun verran hitsailla. jos vaikka leimais ennen talvee ni pääsee vähä penkkoja levittelemään. :) Jättäs sitte tuon turbodieselin talveks talliin.. Nooh, aika näyttää. :)

Lisäilen kuvia myöhemmin.
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Noniin, viimeinkin kiireiden keskellä ehti pesasta w123:sen ja napata pari kuvaa. Eli tälläinen pirssi sieltä ladosta löytyi. Toimii kaikinpuolin, pohjaan uutta peltiä ja katsastamaan? :o

Ei oo vielä tietoa mitä tälle teen, vai teenkö mitään.. :mrgreen: Ostinpahan vain pois ladosta. :) Vähän pyörii ajatus mielessä, että tekis tästä talviauton..

Kuva

Kuva

Kuva


ainiin, ja tuo superin poikanenkin on jälleen kunnossa esikammoiden tiivistämisen jälkeen. :mrgreen:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Esikammioiden tiivistys näyttää onnistuneen. Samaan syssyyn otin tuon turpon alkuperäisen imusarjan pois, ja tein vaparin imusarjaan mustasta painekotelon, jonka ainakin pitäisi jakaa ilmaa paremmin.. persetuntumalla herääminen parani, eli ei kai se ainakaan huonontunut. :D

Sähkölaatikkoa etsiskellyt jo tovin, ja viimein taisi tärpätä. 270cdi:stä peräisin oleva laatikko, eli pitäisi kestää nämä tehot leikiten. Ohjauksestakin on jo kaupat hierottu. 8)

Hieman vajaa kuukausi olisi aikaa katsastaa, joten täytyy ennen laatikkojumppaa hoitaa ainakin se. Eteen vaihdoin jo laakerit, vielä tulee uudet alapallot, alatukivarsien puslat sekä raidetangon päät. Takaa en oo vielä ees tutkinu mitä kaikkea sinne täytyy uusia. :roll: :mrgreen:
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Touhutonni meni ja ei riitä... :clap: :D
S124 & W124
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Dixon kirjoitti:Touhutonni meni ja ei riitä... :clap: :D

Vaikka kaiken halvalla saanutkin, niin näin se tahtoo olla. :lol:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Tänään aamulla starttasin seittemän aikoihin kohti haapajärveä. :mrgreen:

Sieltä mukaan tarttui tämmönen..

Kuva

270cdi väyrysestä kotoisin. Pitäisi kestää nämä tehot. :) Vielä kun saapuisi ohjaus, niin pääsisi sovittelemaan. :P

Iltapäivällä sovittelin Hellan puskurin keulille. Kiinnikkeitä ei ollut olemassakaan, ne täytyi tehdä. Yllätyin, kuinka ahdasta kuulerin kanssa tulikin. Vakiopuskurin taakse kuuleri mahtui nätisti, mutta Hellan puskuria piti hieman muokkailla. Myös moottoriöljyn jäähdyttimen kanssa oli sovittelua. Mutta siellä se nyt keulalla on. Pitää maalata oikealla värillä, kunhan siihen jaksaa ryhtyä. Mistäs nuiden muoviosien värikoodin näkee? :think:

Kuva

Illanpäälle vielä korjasin kolme ruostereikää pohjasta. Kaikki oli kumitulppien ympäriltä. Yksi täytyi hitsata, kahteen muuhun sai laitettua vain isomman kumitulpan. :) Näistä ei kuvia ole, ehti loppua puhelimesta akku. :mrgreen:

Keulaan odottelisi läjä uusia osia, uudet alatukivarsien puslat, alapallot sekä raidetangonpäät. Ja kaikki tietenkin lemförderiä. Jospa nämä saisi ensiviikonloppuna vaihdettua, niin rauhoittuisi hieman keulakin. :) 8)
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Automaaliliikkeestä ko hakkee maalia ni sieltähä ne sen tiedon antaa. Mustassa ja musta/sinisessä tais olla 7700 altograu.
S124 & W124
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Tätäkin on nyt tullut kaksi viikonloppua rassattua katsastuskuntoon. :mrgreen: Ja katkesipa tuo vetoakselikin viimeviikolla 200km päässä hallia. Nooh, hitsasin vetarin kasaan ja pääsin kotia ajelemaan. :)

Vaihettua:

-Eteen kaikki puslat ja nivelet.

-Taakse narinahelat, jarrupalat/sylinterien herkistely, aurauksensäätötangot

-Töötti piti laitella, kun kuulerin laitossa unohtu pois

-Hitsatun vetarin tilalle ehjä, ilmeisesti 220 cdi mersusta. :think:

Turvatyyny ilmeisesti pitää muutoskatsastaa pois tästä, kun sehän taisi tulla näihin vasta -92. Ilmeisesti lisävarusteena otettu tuo turvatyyny tähänkin.. Paikoillaan siis on ralliratti, eikä itselläkään ole turvatyynyllistä rattia jonka voisi leimalle heittää kiinni. :)

Huomenna aamulla pakokaasutesti ja sit pitäs iltapäivällä tai viimestään huomenna käydä ainakin kuukaus lisää ajoaikaa.. :D Leima siis loppuu tiistaina. Hyvä kun en taas viimetinkaan jättänyt. :sick:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Kuukaus tuli ajoaikaa, etujarruletkut oli niin pykineet. Piru kun en muistanut tarkistaa. :mrgreen:

Laatikko alkanut temppuilemaan jo melko paljon, kesken ajon yhtäkkiä saattaa rueta vänkäämään vastaan.. Eli kuin jokin ahistaisi, meinaa kokonaan hyytyä vauhdit. Jospa tuo vielä muutaman viikon kestäisi, niin saisi tuon 270cdi laatikon paikoilleen. :P

Innolla odotan, mitä kaikkea tuolta lootasta on hajonnut. :lol:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Noniin, nytpä sinne on viskattu 722.6 paikoilleen, YK auton ohjauksella. Kovinkaan paljoa en ole ehtinyt ajelemaan, ihan muutamia kilometrejä, mutta vaikuttaisi toimivan. :thumbup:

Keskiviikkona alotin purkamaan entistä lootaa pois ja perjantaina sain auton taas kasaan. :) Melko simppeli homma, loota kävi suoraan paikoilleen, siirtotanko piti muokkailla, öljyjäähyn putket muokkailla ja takakannaketta kans vähä. Muuten meni suoraan. Tietenkin sähköt piti kytkeä että sai lootan pelittämään. Samalla sit viskasin uuden kampiakselin takastefan vielä paikoilleen. :mrgreen:

Lisäilen kuvia ja jonkunlaisen videon ens viikolla, kun seuraavan kerran hallille meen. :wave:
rönttä76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 18.09.2015 15:49
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja rönttä76 »

Tätä projektia on kiva seurata
ex W 124 200d
Ex s210 220cdi
W124 300 d
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Hyvä että edes joitakin kiinnostaa! :clap:

Tuossapa ois pieni videon pätkä kuinka laatikko pelaa.
Kuva
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Tällekin tehty taas yhtä ja toista, tosin pikkuhommia.

Alapallo piti vaihtaa, kun aiemmin alkusyksystä toisen laitoin väärin.. :shifty:

Laatikon kanssa myös painittu, turpiinilukko oikuttelee. Syylliseksi paljastunut kyb-venttiili. Ainakin mittailujen perusteella.

Lisävalot täyty keulaan nakata, ku pimeetäkin tahtoo jo olla. :P

Nyt on jonnekin tullut väljää, joko laatikkoon, karttaaniin tai perään. :thumbdown: Kolahtaa jokin kun esimerkiksi höllää kaasusta ja taas uudestaan kaasuttaa. Eristyisesti kaupungissa ajaessa kuuluu. Omaan korvaan kuulostaa kuin tulisi perästä päin, se ainakin ujeltaa kovasti.. Noo, tutkitaan kun ehditään. :mrgreen:

Lämpöjä tämä on matka-ajossa aina pitänyt 100 asteen molemmin puolin. Tänään sitten hoksasin, että kun radion sammuttaa, putoaa lämmöt johonki 85 asteeseen. :wtf: Täytyy sitäkin tutkia kun ehtii. :think:

Eli tekemistä kyllä riittää, vaa hyvin on käyttöauton virkaa toimittanut.. :mrgreen:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Reilu viikko takaperin irtosi vesiletku kesken ajon kun lähettiin paikkaamaan takarengasta kaverin luokse. Onneksi havaittiin ajoissa että lämmöt korkeella. 110 asteessa kävi kun auton sammutin. :crazy: Hyvä ettei ehtinyt keittää. Nooh, letku takas paikoilleen, veet sisään väliaikasesti ja matka jatkui.

Mukavan vekkuli ajettava talvikelissä. :mrgreen: Ei löydy pitoa oikein yhtään. Tietenkään 10vuotta vanhat nastarenkaat ei asiaa yhtään helpota. :roll:

722.6 on toiminut muuten hyvin, mutta kyb venttiiliä en ole vieläkään vaihtanut. Jos tuossa joulun jälkeen. :)

Kuva

Kuva

pitäskö se tuo etupuskuri joskus maalata.. :shifty: :mrgreen:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

6kk sitten laitoin "väliaikaisesti" perus ohjaustehostimen pumpun tandemin tilalle.

Nyt päätin laittaa tandemin takaisin, joka on hyllyssä jo melkein tuon 6kk ollut odottamassa. :mrgreen: ASD toimii jälleen. :thumbup:

Johan tuo heikossa hapessa oli kiinnikkeet tuossa väliaikasessakin. :mrgreen:
Kuva
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

mikä tää tandemi ohjaus on?
W124 4ever
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

ASD ja/tai tasonsäätö takana, ohjaustehostimen pumpussa kaksi lohkoa joista toisesta menee paine noille takavarusteille :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Veronpalatuksille oli keksittävä jokin kohde..

Nyt olisi joulun ajaksi jotain tekemistä, 7mm elementtien laitto. :P

Tilasin myös paremman puhdistimen. :shifty:

Kuva
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

7mm elementit tuli nakattua tuohon turbon alkuperäiseen pumppuun, täytys sylinterikohtaiset vielä säädellä.

Uutta remonttiakin tuli. n.200km päässä hallilta repes jousikuppi ja jousi jäi auton ja tien väliin. Mukavasti se pamautti 85km/h vauhdista. :silent:

Kuva

Nooh, jousi ja hilut takakonttiin ja pääsi hitaasti köryytellen hallille asti. :mrgreen: Maavaraaki tais vähä alle 5cm olla eikä oikei renkaat mahtunu kääntymään.

Täytys huomenna rueta korjailemaan, ku tarviis joulun aikaan autoakin. Saako noita jousikuppeja mistään halvemmalla kuin kl:stä?? Siellä 177e. :silent: :roll:

Muistelen, että väyrysen kuppi ois maksanu keväällä 40e, saiskoha semmosen passaamaan? :think:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Kaikenlaista tullu tehtyä tässä joulun ja uudenvuoden aikana, eikä oo ehtinyt kirjoittelemaan. :) No, nytpä tulee vähän kuvia ja tekstiä.

Eli tosiaan jousikuppien korjailu oli ekana hommana, että sai auton takas kuntoon. Kuskin puolelle laitoin varaosa-autosta hyväkuntoisen kupin ja kartturin puolelle rakentelin vahvikkeet. Luulishan noiden nyt loppukorin iän kestävän.. Molemmille kupeille laitoin tuen ylöspäin.

Tältähän se näytti kun alko rapsuttelee ruosteita pois :mrgreen:
Kuva

Tämmöseksi jätin tuon kupin taustapellin. Oishan tuo tarvinnut pellin vaihtoa, mutta päädyin rapsuttelemaan ruosteet mahdollisimman hyvin pois hapon kanssa.. :shh:
Kuva

Ja varaosa-autosta leikattu kuppi paikoilleen.. Älkää turhaan saumaa katselko. :roll: Tein kupille sitten vielä kuvan jälkeen tuen ylöspäin..
Kuva

Joulun pyhien jälkeen sitten turbotettiin yksi 300d. Tästä omasta ylimääräiseksi jääneillä osilla. Kyllä siinä päivä saatiin menemään. :mrgreen:

Siitä ei kuvia sen enempää kuin öljynpaluun ratkaisu.. En tiedä tehtiinkö sutta ja sekundaa, mutta ainakin tähän asti on hyvin toiminut. Eli lohkoon vain reikä ja siihen laippa.
Kuva

Kuva

Pumppuja kans siinä sivussa tullu räpellettyä, kaverille 6mm pumppu ja itelle 7mm pumppu. Itellä paikoillaan oleva 6mm pumppu joutanee tässä tammikuun aikana pois, jos sattuu kellää tarvetta olemaan... :P

Tällä kertaa "pumppupenkin" tuttipullot vaihtuivat kukkien väliaikaiseen säilytykseen käytettäviin vesiastioihin.. :mrgreen: Vois kai sitä ihan oikeat koeputketkin tilailla, kun eivät kalliita ole.. :D Olosuhteetkin ovat melkein kuin laboratoriossa. :roll:

Kuva

Eipä kai tämän enempää tällä kertaa, kertoillaan lisää kun taas tapahtuu.. :thumbup:
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Ei tarinoissa ja tekemisissä vikaa, ei muuta kun lisää tarinaa ja kuvaa mukaan :) Hyvä meininki, tehdään eikä meinata :thumbup:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuokka12 kirjoitti:Ei tarinoissa ja tekemisissä vikaa, ei muuta kun lisää tarinaa ja kuvaa mukaan :) Hyvä meininki, tehdään eikä meinata :thumbup:
samaa mieltä! lisää vaan samaa rataa. :thumbup:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Hyvä jos nämä jutustelut kiinnostavat! :shifty: :thumbup:

Jotain on taas joutunu korjailemaan ja rakentelemaan. :mrgreen: Tarkoitus oli vaihdella 7mm pumppu paikoilleen, vaan päätin etten nyt kovien pakkasten aikaan jätä tätä hallin seisoksimaan. Ei uskalla noihin vara-autoihin luottaa tällä kelillä. :roll:

-32 pakkasta ja parin tunnin lämmityksen jälkeen laitoin tulille. Jonkun 10min siinä pyöri kunnes menin autolle takas. 1,5 metriä pääsin, oli ohjaustehostimen paluuletku hajonnut. :mrgreen: No, ei muuta ku letku pois ja uutta tilalle. Onneks paluu on ihan lemmariliitoksin.

Kuva

Viimeinkin tuli soviteltua piperin suodatin. Samalla siirsin öljynkeruusäiliön toiselle puolelle konetilaa, kun hetkessä ainakin entisen puhdistimen likasi.

Piperille täyty tehä sovite 100mm->140mm, ja tuli pellistä moinen väkerrettyä kun ei muutakaan tähään hätään ollut. :mrgreen: Eiköhän tuo asian ajane.

Peltejä vähä leikelty ja jotain hitsailtukin.
Kuva

Viimeistelyä ja maalia vaille oleva sovite.
Kuva

Tuossa vertailun vuoksi piperi vs. bilteman 16e maksava suodatin. Tuo oli jotain 2kk paikoillaan, niin halpoja ettei noita kannata edes pestä vaan uutta tilalle.. Tosin viisainta kai nuo on jättää bilteman hyllylle. :shifty:
Kuva

Joulun aikoihin jousikuppeja hitsaillessa huomasin että tuntuu kuin etujarrut vähän laahaisivat. Päätin hieman tutkailla nyt, että mikä siellä mättää. Kaikki muu vaikutti ihan ok, mutta liukutapit olivat melko jumissa. Ja 3/4 pölysuojaa oli hajalla.

Tämmösiä pölysuojia sieltä 3kpl löytyi.. :mrgreen:
Kuva

Mietistkelin tuossa myös huohotuksen toteutusta, suunnittelin että jossain vaiheessa keväämmällä vedän huohotussäiliöstä pakoputkeen putken, jolloin saisi syntymään pienen imun.. En tiedä liekkö mitään järkeä, mutta eipä tuossa varmaan mitään menetäkkään. :think: :) Sen vuoksi säiliössä on nyt kaksi suodatinta, jotta on valmiina lähtö pakoputkeen menevälle putkelle..

Nyt pellin alla tilanne tämä..

Kuva
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Kylläpä täytyy sanoa ettei kannata väärissä asioissa säästellä. On nimittäin huima ero piperillä vs. halppissuodatin. Luulin jo aiemmin että tuo holset herää aikaisin, mutta parani entisestään. Ennen myös sakkausta oli havaittavissa, jos vedätti isolla vaihteella ja äkkiä löysäsi. Nyt en saa millään sakkaamaan. :mrgreen: Muutenkin kulkee paljon nätimmin ja savuttelu väheni huomattavasti. :thumbup:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Onko kukaan tuota huohotusta tehnyt pakoputkeen? Kokemukset ois kivoja.. :mrgreen:

Arvelin koitella, eipä siinä paljoa menetä.. Keruusäiliöltä vain pakoputkeen sopivaan paikkaan putki. Varmaankin huohotusputki kannattanee laittaa jonkun verran pakoputken sisälle ( esim 10cm ), ettei kaasut ala tulla väärään suuntaan niin helpolla. Sitten putkeen sopivaan väliin vielä pcv venttiili, eli jonkunlainen takaisku. Arvelin myös jättää keruusäiliölle suodattimenkin paikoilleen, jotta jos esimerkiksi putki jäätyy pakkasella, pääsee höyryt silti pihalle.. :roll:

Varmaankin joku 15-20mm putki riittää..?

Lienekkö tässä mitään järkeä, mutta eipä tuossa kyllä paljoa menetä kokeillessa. :think: Ei kai se ainakaan huonommaksikaan voi mennä. :mrgreen: Ihmetyttää tuo huohotuksen voimakkuus, kun öljyä ei keruusäiliöön juuri ollenkaan tule. Tikusta ei huomaa mitään. :think:

E:mutta lienekkö mitään järkeä jättää sitä suodatintaki keruusäiliölle, sehä vaa alkas toimimaan väärään suuntaan mikäli imua syntyy.. :mrgreen: siihenkinkö pcv. :crazy: prkl, ehkä viisainta antaa vaa suoraan ilmaan huohottaa... :sick:
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Onhan noita putkeen huohotuksia tehty, hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä... riippuu paljolti putkistosta, miten virtaa... googlettamalla löytyy tietoa, että millainen kannattaa tehdä. Noihin ainakin yhteen väliin myytiin sellasia sopivia holkkeja missä päässä AN-kierre...
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

saquzi kirjoitti:Onhan noita putkeen huohotuksia tehty, hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä... riippuu paljolti putkistosta, miten virtaa... googlettamalla löytyy tietoa, että millainen kannattaa tehdä. Noihin ainakin yhteen väliin myytiin sellasia sopivia holkkeja missä päässä AN-kierre...
Joo onkin tullu lueskeltua jonkun verran noista kötöksistä. :mrgreen:

Varmaankin ite teen samalla mallilla, kuin Vibrant Performance E-VAC Scavenger on. Ja paikaksi suunnittelin downpipen jälkeen, siellä putki muuttuu 3''->2,5'' eli virtaus varmaan kovimmillaan. Putkeksi tulee varmaankin 15mm halkaisijalla olevaa tavaraa.

Hydrauliikkaliikkeestä kävin jo ostamassa herkän takaiskuventtiilin.

Kirjottelen lisää kun pääsen testailemaan. :thumbup:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Kaksi erilaista kokeilua tein pakoputkeen, E-VAC Scavenger mallilla sekä omalla tyylillä. Ei saanu oikein kunnolla alipainetta kummallakaan. Vielähän noita ois voinu kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, mutta en usko että saan siltikään alipainetta tarpeeksi tulemaan. Joten tehdään sitten tässäkin niin kuin helpoin on, eli turbon imupuolelle. Vähän kyllä epäilyttää noiden huohotuskaasujen ohjaus turbon läpi koneeseen, mutta täytyy laittaa vain kunnolla keruusäiliö.. :mrgreen:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Henkan 300 turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Nyt loppuu meikäläiseltä ymmärrys.. Viistetyt seiskat on pumpussa muttei tahdo pelata.

Lähtee nätisti käyntiin, pyörii hyvin tyhjäkäyntiä. Mut het ku kaasua antaa, ni sammuu. Jos kaasua kovemmin painaa, ottaa jonkun verra kiekkoja.

Noh, arvelin että pumpun säädöt on aivan ketuillaan. Vaihdoin takaosan -> ei mitään vaikutusta, täysin sama homma..

Kai se pitää rueta entistä pumppua takasin suunnittelemaan.. :silent:

E: ja mitä luultavammin vika löytyikin jo. Onneks viisaammat osaa neuvoa. Tais jäädä syöttötangolla sylinterikohtaiset väärälle kohdalle -> kun pumppu pyrkii palautumaan tyhjäkäynnille, se palautuu "liikaa". Eli täytyy kaikki siirtää vähän syöttötangolla. Auto sammuukin jo kun sammutinvipu on puolessa välissä, joten liian aikaisin.. Ainakin edellisellä pumpulla sammui aivan sammutusvivun liikkeen lopussa. :thumbup:
Vastaa Viestiin