Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli vaihdettua suuttimet. Ebaysta löytyi toimitettuna Saksasta 282,95 €. 24-venttiilisen suuttimet on hieman kalliimmat kuin 12-venttiilisen, noin 43 €/kpl. KL:ltä ostin suuttimien tiivisteet sekä muoviholkkien O-renkaat. Vaihtotyö on sinänsä helppo, mutta pari keskimmäistä suutinta on kinkkisessä paikassa määräjakajan takana, ja jouduin ottamaan pari polttoaineputkea ja yhden kumiputken pois edestä jotta sai kuusiokoloruuvin keploteltua irti.

Usein käynnistettäessä auto höpötteli hetken aikaa, tai saattoi ekalla starttauskerralla puolilämpinänä sammahtaa. Arvelin että suuttimissa voi olla sanomista, kun näyttivät alkuperäisiltä, ja kun sytytysosatkin pitäisi olla kunnossa. Nyt tuntuu käynnistyvän erityisen terhakkaasti, ei mitään omituisuuksia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Taas on tullut rassattua Mersua kun otin ajoon kesäauton, -91 BMW 320i Cabrion. Möin Bemarin pois ja jatkoin ajoa museorekisteröidyllä -77 Audi 100:lla (sekin myytävänä! (http://www.nettiauto.com/audi/100/8011146" onclick="window.open(this.href);return false;) Pieni mainostus sopinee ;) Nyt on taas W124 ajossa.

Työlistalla oli oikean lokasuojan ja puskurin välistä pilkistänyt ruostekukka, jonka korjaaminen vaati etupuskurin irrottamista. Puskurin irrotus ei ole paha homma, ja siihen löytyy monia ohjeita. Itse katselin pelicanpartsin ohjeet. Niissä ei kuitenkaan mainittu öljynjäähdyttimestä, mikä on joissain malleissa, kuten tässä 24-tappisessa. Jotta pääsi käsiksi puskurin pultteihin vasemmalla puolella, piti öljynjäähdytin irrottaa. Sekin onnistuu ihan mukavasti, mitä nyt telineen irrotus vaati omassa autossani hieman keplottelua sillä lohkolämmittimen johto oli vedetty juuri sieltä välistä, enkä keksinyt miten sen olisi saanut irti puskurista. Samalla tuli huomattua että jäähdytin on 1/3 tukossa kuraa ja että teline on aika pahasti ruosteessa, joten irrotin jäähdyttimen kokonaan ja pesin sen puhtaaksi. Telineestä tuli harjailtua pahimmat ruosteet pois vedeltyä päälle ruosteenmuutoaine. Tämän jälkeen pääsi käsiksi itse lokasuojan kukkaseen, joka hoitui perinteisesti puhdistus-pohjamaalaus-pintamaalaus tekniikalla. Näkyviin jäi ainoastaan pieni osa, joten sen peittämiseen sai riittää MB korjausmaali pikkupensselillä. Jostain syystä se jäi alkuperäistä tummemmaksi vaikka sävy pitäisikin olla oikea :eh:

Toinen homma oli lasinpyyhkimen koneiston irrottaminen ja purkaminen. Ajatuksena oli tarkistaa koneiston rasvat Mercedessourcen vinkkien mukaisesti. Tämä vaatii valitettavasti koko paketin purkamista. Omassani ei esiitynyt vielä mitään takeltelemista, mutta päätin toimia ennaltaehkäisevästi. Rasvat olivat hammaskehän sisällä kuivanpuoleiset, joten putsasin vanhat pois ja laitoin uutta synteettistä vaseliinia tilalle. Myös "iskarin" päässä oleville liukupinnoille tein saman käsittelyn. Kaikki muutin nivelet voitelin. Purkamisessa tulee huomioida että puolikkaat irtoavat toisistaan vain pyyhimen ollessa keskiasennossa. Tällöin hammasratas on kehällä alimmassa kohdassa, jossa on aukko mistä hammaspyörä pääsee nousemaan irti kehästä. Näin siis ainakin SWC:n valmistamassa pyyhkijässä. Näitähän on myös Boschilaisia. Huomasin että muovinen hammaskehä oli aika halkeillut, mutta ehkäpä se kestää vielä käyttöä. Löysin paikan mistä saisi ostettua Boschin valmisteeseen uuden hammaskehän.

Mekanismissa on jonkun verran purkamista, mutta pähkäilemällä se onnistuu ja ohjeita on olemassa. Kasatessa täytyy muistaa että pyyhkimen ollessa keskiasennossa iskari on lyhimmillään. Sen voi myös asentaa väärin, BTDT!

Samalla tuli huomattua että pissapojan letku on murtunut rikki konepellin saranakohdasta. Ajattelin että no mikäs siinä, uusi letku ja kovaa ajoa. Purkaessani letkua säiliön päästä huomasin kuitenkin että letkussa menee sähkövastukset :wtf: Toisin sanoen koko pesurisysteemi on lämmitetty (kierukka säiliössä, vastus letkussa ja suuttimissa) Hienoa! Veholta tarjottiin ensin lämmittämätöntä metritavarana 4,60€/m. Alkuperäinen lämmitetty letku 85 €. KL:llä 64,70€. Classic Partsin kautta Saksasta letku olisi siedettävä 47,60€, mutta se tulee tilata paikallisen jälleenmyyjän kautta, josta sain siis hinnan 85 €. Mistä moinen ero? En nyt ole vielä perehtnyt tähän enempää. Jos on vinkkejä niin otan vastaan.

Vihdoin tuli saatua alle myös R129 vanteet joista aiemmin olikin puhetta. Ostin nyt kuitenkin 205/55 kokoiset renkaat, sillä ilmeisesti 225/50 olisi kuitenkin ollut liian leveä koko. Nyt olen erittäin tyytyväinen auton ulkonäköön! Tälläinen se olisi pitänyt olla jo tehtaalta. Vanteet oikoi, korjaushitsasi ja maalasi Rimfix Sastamalassa. Uudet keskiöt KL:ltä ja Continental PremiumContact 5 hyvällä tarjouksella Comarcon Nurmijärveltä. Yksi vastoinkäyminen tuli kuitenkin vielä vanteita alle laittaessa, kun huomasin että takana alkuperäiset pultit ovatkin liian pitkät. Jemmassa oli W123/124 peltivanteiden pultteja, mutta ne eivät yltäneet edes keskiöön kierteille. Etsinnän jälkeen piti lähteä lähimpään Motonetiin, joka oli sillä hetkellä vajaan tunnin matkan päässä. Sieltä löytyi M12x1,5x29 kokoiset pallokartiopultit, joita ostin 20 kpl. Nyt on omat pultit kesä- ja talvirenkaille. Noissa kierre tulee ainakin melkein sentin verran keskiöön, minkä arvelin riittävän. Kuvassa kaikki kolme pulttia vertailun vuoksi. Näille vanteillehan pitäisi olla omat pitkät pulttinsa, joissa vanteen pinnan tasalle tuleva pää viimeistelee ulkonäön, mutta kun käytetyistä pulteistakin pyydetään lähes kahtasataa euroa, niin olkoon nyt näin toistaiseksi.

Täytyy sanoa että renkaat ja vanteet muuttivat autoa erittäin paljon myös ajoltaan. Lieneekö hyvien renkaiden, vai suorien ja huolella tasapainotettujen vanteiden ansiota, mutta nyt menee auto kuin juna! Melutaso putosi ja ajettavuus parani :thumbup: Saattaa olla että uudet suuttimetkin tekee autosta entistä silkkisemmän, tai sitten se on vaan korvien välissä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Auto näyttää todella hyvälle noilla vanteilla. Muutenkin todella kiva seurata tätä projektejasi.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos! :thumbup:

Olen itsekin autoon kaikin puolin tyytyväinen. Aina on tietysti jotain pientä laittoa. Ulkonäön puolesta ainoat harkittavat asiat voisi olla Avantgarde-maskin kokeilu sekä 500E:n umpion lasit ja sumareiden muuttaminen apukaukovaloiksi. Mutta nämä ehkä vasta sitten kun tulee puutetta muusta laittamisesta :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Pientä laittoa taas. Yksi kaunis aamu huomasin ruudusta pois peruuttaessani auton alla mojovan lätäkön. Ei muuta kun kiroten auto takaisin ja tutkimaan. Kävi ilmi että bensaa tiputteli pohjasta muovisuojan sisältä. Piti saada auto nosturille, jossa selvisi että toinen bensapumppu vuoti. Vuotopaikkaa ei vaan siinä pystynyt paikallistamaan, mutta jostain siitä päädystä se laski läpi. Ei muuta kun Motonettiin josta hommasin uuden Bosch-pumpun hintaan 139,90€. Seuraavana päivänä auto taas nosturille ja pumppu vaihtoon. Vuoto loppui siihen. Tässähän on kaksi samanlaista bensapumppua kutakuinkin takapenkin alla pohjassa. Vieressä sijaitsee polttoainesuodatin ja ilmeisesti painevaraaja tms. Pumput on asennettu päällekkäin, ja itselläni alempi oli vuotava. Vaihtohomma on melko suoraviivainen. Akun kaapeli irti, letkunpuristin tuloletkuun tukevasti kiinni, pumpusta sähköliittimet ja tuloletku irti, kuten myös menolinjan banjoliitos. Kiinnikkeet auki ja uusi tilalle, kasaus päinvastaisesti, auto käytiin ja tarkistetaan vuodot. Bensaahan tuossa valuu väkisinkin jonkun, joten sen kanssa saa olla varovaisena ja rätit valmiina. Uuden pumpun mukana tulee myös toisen mallinen "check valve"(?) jota ei tarvinnut. Kupariprikkoja olisi saanut olla paketissa yksi enemmän.

Saksan Ebaysta tilasin käytetyn EHA-ventiilin, joka oli kuulemma toimivaksi testattu ja 12 kk takuulla. Hinta toimitettuna Postiin 107,90 €. Uusi olisi ollut 270 €. Vaihdoin tämän käytetyn paikoilleen, sillä aikaisemmin O-renkaiden vaihdon jälkeen bensaa on kuitenkin sormella kokeillen ollut tämän potikan alla. Vaihdossa ei ihmeellistä. Kannattaa vaan päästää bensanpaine pois avaamalla varovasti määräjakajalle tulevan bensalinjan liitosta. Muuten voi EHA:n ruuveja avatessa roiskua silmään. Yhden koeajon perusteella auto käyttäytyi kuten ennenkin, joten lienee säädötkin on uudessa potikassa kunnossa :thumbup: Jospa bensan tuoksut loppuisi tähän!

Tuli vihdoin tilattua pissapojan letku KL:stä, heinäkuun alella hintaan 60,66€. Vaihtaminen on helppo homma, konepellin pään liitos oli eräänlaisen kumisukan sisällä mikä piti leikata auki, jotta pääsi kiinni liitoksiin. Letkukiristin oli sellaista mallia joka vaatii erikoispihdit. Lainasin sellaista viereiseltä autokorjaamolta. Letku on pituudeltaan aika tarkkaan mitoitettu, yhtään ylimääräistä siihen ei jää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Lisäsin muutaman uudet otokset tänne http://300e-24.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jännää, olen aina luullut että isoissa bensoissa on ilmastoinnilla tuplatuulettimet kennolla, kuten miun molemmissa M103:ssa. Dieseleissä vain yksi iso.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Joo, itse ihmettelin joskus samaa. Sitten huomasin että tähän on asennettu ilmastointi jälkikäteen, joten yksi puhallin on peruja siitä. Jäähdytin on kuitenkin lienee vaihdettu, sillä sen sisään kulkee ilmastoinnin putket (lauhdutin?) Tunnen vähän huonosti ilmastoinnin toimintaa.

Siitä tulikin mieleen että osaisiko joku neuvoa hyvän ilmastointi-huoltoliikkeen pk-seudulla? Pitäisi huollattaa se, aineet lienee vähissä. Kaveri katsoi että tässä on vanhan malliset liittimet (=alun perin freonit) mitä lie korvaavaa siellä sisällä tällä hetkellä sitten onkaan, en tiedä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

On se vaan kaunis auto ja hyvällä pidolla!
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Hage »

Pellen Paja ja aineeksi Isceon 49 ;)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Nyt on Pellen Pajalla käyty ja nyt on Isecon 49 sisässä. Järjestelmä oli lähes tyhjä, ei vuotoja havaittavissa, flekti toimii kuten pitää. Laittoivat 950 g kylmäainetta, väriaineen ja voiteluöljyn. Aineet 90€, työ 50€. Aika kallista tuo aine, mutta minkäs teet.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli ostettua 500 SEC vuodelta 1985. Laitan tähän samaan topikkiin tarinaa myös SECistä, kun ei viitsi aloittaa omaakaan.

Eräässä toisessa ketjussa pohdiskelin erään Tallinnassa majailevan yksilön ostoa, ja tällä viikolla tuli tämä auto haettua kotiin Citycar OÜ-liikkeestä. Mukava suomea puhuva myyjä, ja siellä on muutamia vanhempia ja aivan helmikuntoisia Mersuja tälläkin hetkellä. Ei pahaa sanottavaa!

Auto on tilattu uutena Karlsruheen, noudettu itse tehtaalta ja otettu käyttöön 22.5.1985. Auto maksoi lisävarusteineen 106 809,11 DM, perushinnan ollessa 80 185,00 DM. Varusteita on ruksittu seuraavasti:

240 Aussentemperaturanzeige
241 Vordersitz elektrisch verstellbar mit memory
256 Ausgleichsgetriebe mit begrentzem schlupf (lukkoperä)
260 Wegfall Typkennzeichen auf Heckdeckel
280 Lederlenkrad und Schalthebel
440 Tempomat
442 Airbag im Lenkrad
452 Fanfare zweiklang
480 Niveauregulierung
506 Aussenspiegel links und rechts beheizt, sovie rechts elektrisch verstellbar
510 Radio Mexico Cassette electronic vollstereo Kurier
543 Sonnenblenden mit beleuchten Spiegel
581 Klimatisierungsautomatik
645 M+S Haft-Gürtelreifen 4-fach
673 Batterie mit grosserer kapazität

Viikon ikäisenä autoon on ostettu tälläkin hetkellä alla olevat BBS-aluvanteet, kokoa 7x15.

Saksassa auto on ollut ilmeisesti kahdella omistajalla, ja aikanaan siihen on asennettu Euro 2-katalysaattori, autopuhelinvarustusta sekä aurinkoverho hattuhyllylle. Viroon auto muutti loppuvuodesta 2006 jossa auton tuojaliike möi sen Pärnuun, ostaakseen sen uudelleen 2013. Viron aikana asennettiin hälytin kaukosäädöllä. Virossa kilometrejä on tullut 13 000, ja viimeisen kolmen vuoden aikana ei ole käytännössä ajettu kuin katsastukseen. Kaikki katsastusraportit löytyy Viron ajalta, huoltokirja on täytetty täyteen (tila loppuu jo 200 000 km, nyt ajettu 257 000), ja muitakin dokumentteja löytyy, tärkeimpänä varmaan alkuperäinen tilauspaperi.

Tallinnassa kävin kertaalleen toteamassa päällisin puolin auton kunnon hyväksi, joten sovittiin seuraava tapaaminen koeajoineen ja tarkastuksineen. Auto vietiin Hiteh Autoteenindukselle missä olen aiemmin korjauttanut satalankkuani. 35€ ei ollut paha hinta sille että 1,5 tuntia tsekkailtiin autoa alta, ja löytyi sieltä jotain vikojakin millä saattoi tinkiä hintaa. Tärkeimpänä ei löytynyt ruostetta, isompiä räpellyksiä, kolarijälkiä, eikä vuotoja. Jotain hikoilua tietysti, ja ovien alareunoissa hieman ruostetta mitkä täytyy laitattaa kuntoon. Etupäässä on jotkut isot puslat vaihdon tarpeessa, maski osittain murtunut, jarrupalat vähissä, vasen etujarru hieman laahasi (käytön puutetta?) ja toisen takaiskarin pölysuoja rikki. Kaverin lainaamalla mittarilla tsekkailin että maalipinta on kattoa ja takaluukun kantta lukuun ottamatta jossain vaiheessa maalattu uudelleen. Jarruneste on vaihdon tarpeessa. Ilmastointiautomatiikka tuntuu toimivan ja puhaltaa kylmää, tasonsäätö tuntuu olevan kunnossa. Sisusta ja maalipinta on todella siistit, moottori puhdas ja käy asiallisesti.

Kenties suurimpana vikana on se, että yli 110 km/h vauhdissa alkaa autossa voimistua värinä, joka tuntuu lähinnä perseessä, ei ratissa. Eli ei tunnu tulevan pyöristä. Luulen että samaa vikaa on se, että D<>R asentojen välillä vaihdevipua liikutellessa kuuluu auton alta ikävän kuuloinen runksahdus. Tämä kuuluu ilmeisesti vaihdelaatikon päästä kardaania, ei perästä. Lisäksi taajama-ajossa kaasua nostessa kuuluu hiljaisia klonksahduksia, eli jotain löysää siellä tuntuu olevan. Rättinivelet on kunnossa, joten jos jollakulla on ehdotuksia, että mikä kardaanissa voisi olla löysällä, kulunut (laakeri?) tms. niin ehdotuksia otetaan vastaan!

Ensivaikutelmat 126-korista on positiiviset. Auto on vankka, kulkee suoraan ja hyvin ja on yllättävän hiljainen! Veikkaan että erittäin harva auto vuodelta -85 tuntuu ja näyttää tänä päivänä näin hyvältä. Kunnon herrasmiesauto. Mersussa on ilmeisesti 5 cm madaltavat AMG jouset/iskarit, ainakin ne on mainittu mukana seuranneessa kuntoarvioinnissa vuodelta -02. Tämän ansiosta stanssi on mielestäni sopivasti urheilullinen – tyypillinen W126 hieman keulivan korkea pönötys puuttuu.

Ja lopuksi, kuvia 8) http://500sec.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja petri »

Onnittelut hankinnasta!

Erittäin asiallisen näköinen yksilö :thumbup:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos :) Kävi niin että SECissä jäi airbagin "RS" valo palamaan. Sittemmin tunnettu SRS-valona. Pitää vissiin alkaa tutustua tuon systeemin sielunelämään... Ideoita? Mikäli nyt oikein tulkitsin noita vanhoja huoltopapereita, niin Silber Autossa on tehty muutama vuosi sitten jotain SRS-vianetsintää, mutta en nyt ihan saanut selville että millä se on korjaantunut. Vika lienee palasi nyt.

Onko Vehossa jotain vanhaa tietäjää joka osaa tutkia näitä vanhoja airbag-systeemeitä?
Viimeksi muokannut Häksä, Ke 14.09.2016 07:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Häksä kirjoitti:Kiitos :) Kävi niin että airbagin "RS" valo jäi palamaan. Sittemmin tunnettu SRS-valona. Pitää vissiin alkaa tutustua tuon systeemin sielunelämään... Ideoita?

Ainakin 124:ssa syttyy srs valo kun käy alijännite. :think: Alijännitteen vuoksi syttyvä srs valon joutuu nollaamaan jossain liikkeessä, itse ei ainakaan minulta onnistunut. :roll:
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jaahas, tämä vika taisi korjaantua laturin jännitteensäätimen vaihdolla, vanha olikin jo aika finaalissa.

Ennen -88 valmistetuissa airbag-systeemeissä on erilliset "voltage transformer" ja "reserve power unit" joiden tarkoitus on antaa airbag-ohjainlaitteelle 12V, vaikka jännite laskisi tai virta katkeaisi kolarissa ennen bagin laukeamista. Ennen -88 valmistettuja autoja systeemi testataan MB airbag-testerillä 10-napaisesta pistokkeesta, joka sijaitsee 126:ssa apukuskin jalkatilassa.

Ilmeisesti omassa autossa tämä varavirtasysteemi on heikko. Akku on kunnossa ja latausjännite oli ainoastaan hieman tavallista matalampi. Lampun ei tulisi syttyä näin herkästi. Pääasia että se kuitenkin sammui kun vaihtoi säätimen ja pidin akunkenkää yli puoli tuntia irti. Lisää täällä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=136976" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
w202w124
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 16.09.2016 01:16

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja w202w124 »

Ota nyt rauhallisesti sen autoliikkeen kehumisen kanssa. Kyseessä on pelkkä välittäjä, joka ostaa auton ja putsaa sen ulkoa ja sisältä perusteellisesti. Kiillotuksen jälkeen laitetaan pirssi myyntiin tupla- hinnalla. Tämä auto odotti uutta omistajaa lähes 2 vuotta
Sama auto myynnissä yksityisellä pari vuotta aikasemin: http://www.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... rhash=8403
Muistaakseni soitin silloin ja tarjosin 4000, mutta minimi mihin se olisi suostunut oli 6000 ja kauppa jäi tekemättä.
Mutta kyllä se korilta oli ihan siisti ja penkitkin säilynyt hyvin.
Toivottavasti sait tingittyä pyyntihinnasta kunnolla alas...
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Sehän näissä vanhojen hinnoissa on vaikeaa kun ei ole mitään kiveen hakattuja arvoja. Ostaessa maksat siitä juuri niin paljon kun olet valmis, ja myydessä auton arvo selviää siten että kaupan jälkeen katsot paljonko sait lapaseen. Tutustuin kyllä saksalaisten viimeisimpään hintaraamattuun ja sain tingittävä hinnasta jonkun verran. Kiitos tuosta vanhasta linkistä :thumbup: Jos joku haluaa noi kirkkaat vilkut, niin pistäköön privaviestiä.

Eilen tuli puhdistettua ja rasvattua kaasuvivusto. Aika monimutkainen viritys tankoja ja niveliä. Lisäksi putsailin ja voitelin kaikki luukkujen saranat ja lukot sekä kävin läpi kaikki sulakkeet ja sähköliittimet mitä konehuoneesta löysin.

Keskiviikkona kävin rekisteröintikatsastuksessa, ja koska viikkoa aiemmin tehty Viron katsastus kelpaa myös Suomessa, niin auto katsottiin vain nopeasti läpi, jonka jälkeen tehtiin paperit. Kohdalle sattui myötämielinen katsastusmies, ja otteeseen merkintä että sivuvilkkuja ei tarvitse asentaa Liikenneministeriön päätöksellä 5337/73/84.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
w202w124
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 16.09.2016 01:16

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja w202w124 »

Sinun autolla on tosiaan jo sen verran ikää, että katsastuskonttori päästää ilman sivuvilkkuja läpi. Itse jouduin ne omaan autoon laittamaan, Veho veloitti 350 euroa, mutta asennusjälki oli todella siistiä.
Tuleeko SEC: istä museoajoneuvo?
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Periaatteessa tähänkin kuuluisi asentaa vilkut, sillä ne tuli pakollisiksi 1.1.1985. Veho haki poikkeuslupaa 31.12.85 saakka, että mallisarjojen 123, 126 ja R107 autoja ei tarvitsisi varustaa sivuvilkuilla. Syytä tähän voi vain arvailla. Tästä liikenneministeriön päätöksestä on tälläkin foorumilla ollut puhetta, ja etsin käsiini tämän päätöksen, joka löytyi lopulta Kansallisarkistosta. Esitin sen katsastusmiehelle, ja hän löysi tämän rekisteriotteisiin aikoinaan lisätyn maininnan myös tietokoneeltaan. Yksissä tuumin päätettiin että asia on sillä selvä, mutta tosiaan joku virkaintoisempi tai muuten vaan änkyrämpi katsastaja voisi todeta että tämä ei ole Vehon silloin aikoinaan maahantuoma, jne. ja vaatia vilkut. Nyt kävi hyvin!

Ei mene museoon ainakaan näillä näkymin.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Rassasin SEC:in polttoainemittaria. Nimenomaan sitä tankissa olevaa pinnan tunnistinta. Täältä (http://www.oldmerc.net/cleaning-the-w12 ... -unit.html" onclick="window.open(this.href);return false;) löytyy anturin huoltoon niin hyvät ohjeet, että turha niitä on enempää kerrata. SEC:ssä anturiin pääsee käsiksi irrottamalla vasemman puoleisen takaselkänojan. Sen takaa löytyy seinästä muovilätkä, jonka pois kampeamalla pääsee käsiksi anturiin. Piti ostaa 46 mm hylsy jotta sai ruuvattua anturin ulos. Millään pihdeillä tai vastaavilla työkaluilla sitä on vaikea tavoittaa. Samanlainen anturihan on varmaan kaikissa tämän ajan Mersuissa. Ajan mittaa anturin langat ja varsi likaantuu, jolloin koho alkaa takellella ja pahimmillaan ei saavuta pohjaa > voi olla että tankin ajaa vahingossa tyhjäksi.

Itse anturi oli tosi puhdas, mutta hinkkasin sen vielä WD40:llä ja panin kasaan. Testasin mittaria vielä siten, että laitoin kohosysteemin kiinni pistokkeeseen ilman tuota putkea, ja liikuttelin kohoa edestakaisin samalla bensamittaria seuraten. Jostain syystä mulla mittari näyttää ihan loogisesti ja tasaisesti asteikon puoleen väliin saakka. Osoittimen puoliväliä alemmaksi kohoa liikuttaessa mittarin neula heittelee, ja kohon ollessa pohjalla viisari on viimeisen neljäsosaviivan kohdalla. Myös merkkivalo palaa, sillä sehän syttyy kun koho on pohjassa ja saavuttaa kaksi napaa, joihin se tapaa.

Seuraavaksi pitää varmaan irrottaa mittari ja käydä juotokset ym. läpi, että johtuisiko heittely siitä. En tiedä voisiko olla myös mahdollista että anturi olisi jossain vaiheessa vaihdettu väärän malliseen (eri tankin tilavuus) :wtf: En oikein tiedä miten mittari periaatteessa käyttäytyisi jos näin olisi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja karra »

w202w124 kirjoitti:Ota nyt rauhallisesti sen autoliikkeen kehumisen kanssa. Kyseessä on pelkkä välittäjä, joka ostaa auton ja putsaa sen ulkoa ja sisältä perusteellisesti. Kiillotuksen jälkeen laitetaan pirssi myyntiin tupla- hinnalla. Tämä auto odotti uutta omistajaa lähes 2 vuotta
Sama auto myynnissä yksityisellä pari vuotta aikasemin: http://www.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... rhash=8403
Muistaakseni soitin silloin ja tarjosin 4000, mutta minimi mihin se olisi suostunut oli 6000 ja kauppa jäi tekemättä.
Mutta kyllä se korilta oli ihan siisti ja penkitkin säilynyt hyvin.
Toivottavasti sait tingittyä pyyntihinnasta kunnolla alas...
Ei kai tässä nyt kyse siitä että harmittaa kun jäi kauppa toteutumatta :mrgreen:

Minultakin on kyselty että myytkö SECin mutta en ole oikein lämmennyt ajatukselle...

Minulla oli kerran 1984 280 SE jossa pa-mitarin neula jäi varttitankkiin. Kun jonkin aikaa vielä ajeli niin bensavalo sitten syttyi. En tutkinut vikaa.

Nykyisessä SECissä palaa bensavalo koko ajan, vaikka irrotti pa-anturin pistokkeen. Mittaria en ole tutkinut. Otin lampun pois...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mulla tuo nykyinen anturi jonka ostin 30€ foorumilaiselta toimii hyvin mutta varoitusvalo ei syty. Yksi kerta testasinkin että kumpi syttyy ensin varoitusvalo vai hätävalot :D no ei kumpikaan koska sain nitkuttelemalla paikallisen Lidlin pihalle parkkiin jossa tankkasin kanisterista 10l. Varoitusvalon pitäisi käsittääkseni syttyä W126:ssa 1/4 tankin kohdalla ja bensa oikeasti loppuu kun mittari on pohjassa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei W126:ssa varotusvalo syty 1/4 tankillisella se on jossakin 9l kohilla ennen loppumista :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tarkistin ohjekirjasta. Tankki on 90 L, joista varalla 12,5 L. Koska valo syttyy silloin kun koho saavuttaa pohjansa, niin mittarin neulankin tulisi silloin kaiken järjen mukaan olla tapissaan vasemmalla, koska koho on silloin liikeratansa päässä eikä se voi enää laskea. Varalla olevan bensan hupeneminen ei siis enää liikuta mittarin neulaa. Anturihan ei saavuta mittaamaan ihan tankin pohjaa, vaan pohjalle jää juuri se 12,5 L.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kakkosnelosessa oli pientä käyntihäiriötä ja eräänä päivänä ei startannut ollenkaan. Aluksi epäilin sytytyspuolaa ja pahimmassa tapauksessa EZL-sytytysmoduulia. Jännitteiden ja vastuksien mittailun perusteella akku, puola, virranjakaja ja EZL vaikutti olevan kunnossa. Aloin epäillä alle 10 tkm sitten huollossa vaihdettuja "made in italy"-merkkistä virranjakajan kantta ja pyörijää. Pyörijän takana oleva taustalevy näytti olevan alkuperäinen Bosch ja siinä oli halkeamia. Aussien OZBENZ-foorumilta löytyi näistä käyntihäiriöistä ja taustalevystä mielenkiintoista juttua http://ozbenz.net/viewtopic.php?f=6&t=2 ... to#p160701" onclick="window.open(this.href);return false;

Taustalevy on yllättävän kallis, halvimmalla se löytyi Briteistä toimitettuna 85€. VJ kansi ja pyörijä tuli Saksasta toimitettuna 145,90€. Kaikki alkuperäisiä Boschilaisia, näitä löytyy hyvin eBaysta.

Osien vaihdon jälkeen ei ole käyntihäiriöitä ollutkaan. Ilmeisesti nämä laitteet on tosi tarkkoja sytytyspuolen osien kunnosta, joten ennen kuin muuta vianhakua ja säätöä alkaa tekemään, niin suosittelen kyllä lämpimästi että sytytysosat on kunnossa ja alkuperäisiä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Laitoin SECin talviteloille. Sitä ennen tuli vaihdettua:

- moottoriöljy + suodatin (Castrol Magnatec 5W-40 8 L)
- lukkoperäöljy (Fuchs Titan Sintopoid FE SAE 75W-85 1,3 L)
- automaattivaihteistoöljy + suodatin (Mobil ATF 220 7,7 L)
- perän tasonsäädön öljy (Febi ZH-M 3,5 L)
- sytytystulpat (NGK BP6ES)

Itse kun tekee niin on mielenkiintoista nähdä miltä vanhat nesteet näyttää. Varsinaisesti mitään yllätyksiä ei tullut vastaan, mutta ainakin perä- ja vaihteistoöljyt oli vaihdon tarpeessa. Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljy on vaihdettu 180 tkm kohdalla, jolloin seuraava olisi ollut 240 tkm. Nyt mittarissa 257 tkm, joten ehkä hieman yliajalle meni, ellei sitä ole jossain välissä jo vaihdettu. Turbiinin propun sai kätevästi esille kun kampiakselin hihnapyörän pultista käänteli sen kohdilleen, ja paljonhan sieltä tulikin öljyä. Öljypohjan proppu oli jo valmiiksi nuljuuntunut, ja niinhän siinä kävi että lopulta piti proppuun hitsauttaa mutteri, jolla sen sai auki lenkkiavaimella. Uutta proppua ei tietenkään ollut missään, joten laitan ostoslistalle ja vaihdan keväällä paikoillen.

220 tkm asti kaikki huollot on tehty samassa liikkeessä uudesta pitäen. Tulpat on vaihdettu 220 tkm kohdalla, mikä voi hyvin pitää paikkansa. Vanhat oli Bosch W7DC0, jonka korvaava on nykyään lienee WR7DC. Laitoin kuitenkin NGK:t mistä olen lukenut hyviä kokemuksia vanhoissa kaseissa. Peräöljy saattoi olla vuodelta -85, sillä sitä ei ohjelman mukaan vaihdeta ensihuollon jälkeen ollenkaan. Perä pitää pientä ääntä 90-100 km/h välillä, joten laiton sinne RVS T3-käsittelyn. Saa nähdä väheneekö äänet.

Perän tasonsäädölle tein huuhtelun. Ensin imin ruiskulla säiliön tyhjäksi, ja tämän jälkeen säiliön irrotus ja puhdistus kauttaaltaan. Vaihdoin myös haperon näköisen matalapaineletkun, joka menee säiliöltä pumpulle. Säiliö on kakkossarjalaisissa hieman eri näköinen ja tilavuudeltaan pienempi. Yllätyin myös että tässä oli vaihdettava suodatinpatruuna, kun ilmeisesti kakkossarjalaisissa on muovinen verkko. Suodatin menee siis ostoslistalle. Itse huuhtelu tapahtuu siten, että täytetään säiliö uudella nesteellä, ja laitetaan paluulinjaan jokin letku siten, että järjestelmästä ulos tuleva neste ei palaudu säiliöön vaan esim. sopivaan kanisteriin. Käynnistetään auto, jolloin toinen kaveri varmistaa että säiliössä riittää uutta nestettä, kun taas toinen pumppailee takajousitusta ylös alas. Järjestelmä on huuhdeltu kun paluulinjasta tulee kirkasta nestettä. Tämä ei tietenkään mennyt ihan kuin Strömsössä, sillä säiliö-pumppu letkun uusimisen myötä jonnekin jäi ilmatasku, jonka vuoksi öljy ei alkanutkaan heti kiertää. Lopulta kuitenkin lähti kun sai ilmat pois letkusta. Vanhat öljyt oli aika tummat, joten nyt on mukava kun on puhtaassa säiliössä kirkkaat nesteet!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

SECin voimansiirron lonksuminen vähän ihmetyttää. Käytin autoa Rollella missä tsekattiin voimansiirron kunto, ja samalla vaihdettiin jarruneste ja etupalat. Oikea ABS-anturi jouduttiin myös uusimaan, kun vanha hajosi käsiin. (Toistaiseksi kallein yksittäinen osa, 320€)

Voimansiirrossa ei kuulemma ole mitään vikaa :wtf: Sinänsä hyvä, mutta ihmettelen kyllä että ei voi olla ihan normaalia D>R runskahdus, ja taajama-ajossa kuuluva vaipea "klops" kun esim. jarruttaa valoihin ja vaihteisto vaihtaa 3 tai 4 > 2(?). Ymmärrän kyllä että voimansiirrossa on välyksiä ja ne tuntuu kun muuttaa vetoa, mutta miksi D>R runksahtaa, mutta R>D ei ikinä. Eikö ne samat välykset pitäisi runksahtaa molemiin suuntiin vaihdettaessa. Esim. W124:ssä ei ole mitään tällaista. Auton alla ollessani kardaanissa on kyllä välys, mutta se tuntuu aika normaalilta. Jos nostaa kardaania suoraan alhaalta ylös, kuuluu myös pieni välys. Rättinivelet näyttää kaikin puolin ehjiltä. Kuluuko vetarit? Perä pitää pientä ääntä tietyllä nopeudella, mutta tuntuu olevan ok. Lukkoperä tuntuu toimivan myös. Mietin että voisiko se vaihteiston tai perän päässä oleva kolmipulttinen kiinnityslaippa jotenkin löystyä, ja aiheuttaa ääntä? Rättinivel on siis tämän laipan ja kardaanin välissä. Tekisi mieli ottaa koko kardaani irti, mutta sitä varten pitäisi ottaa pakoputken keskiosa alas, joten en nyt vielä viitsinyt ryhtyä siihen.

Olisiko ideoita/ajatuksia/kokemuksia vastaavasta...? Mielellään juuri 126-korissa.

Lisäksi autossa on ollut pientä vibraa yli 100 km/h vauhdissa, mutta jotenkin tuntuu että se on vähentynyt, ja siirtynyt 120 vauhtiin. Liekö renkaat seisonnasta kulmikkaat, vai mitä :think:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Mistä ostit ZH-M:ää, ei saanut enää motonetistä?
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tyhensin Konalan Motonetin hyllyn. Sitä on näköjään vielä joissain Motoneteissa, ja saahan sitä tilattua verkkokaupasta lähimpään liikkeeseen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/590009/F ... MB-3430-1l" onclick="window.open(this.href);return false;

Tätä 344.0:aa on paremmin saatavilla http://www.motonet.fi/fi/tuote/590057/F ... MB-3440-1l" onclick="window.open(this.href);return false; Nyt en suoraan sanoen tiedä mikä ero noilla on, mutta 344.0 on kaiketi uudempiin malleihin https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/344.0_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laittamani öljy oli siis Febi 82615, eli vastaa MB 343.0 https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/343.0_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin