Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 16:11
Käytin SECin T.Pispalalla Nurmijärvellä tarkistettavana. Polttoainepaine mitattu 5,15 bar (tulisi olla about 6 bar?) mutta pumpussa riittää eikä mitään oireita ole, niin asia on kuulemma ok. Polttoaineen painevaraaja ok, paine ei juurikaan häviä. Lämpimien käynnistysten käyntihäiriöitä kuulemma aiheuttaa nykybensa joka alkaa kiehua vanhaa herkemmin. Kuulemma Porsche-harrastajilla tuttu vaiva. Kone kävi hieman liian laihalla > rikastettu. Nyt käy joutokäyntiä entistä tasaisemmin.

Hieman ihmettelyä aiheutti pakoputkessa ollut lambda-anturi. Sille ei ole kuulemma määräjakajassa mitään säätöpiiriä. Eli on ilman virkaa? Auton mukanahan tuli hyvinkin virallisen oloiset paperit leimoineen missä siihen on Saksassa -05 asennettu säädelty jälkiasennuskatalysaattori. Kts. kuvat. Kuitenkin vuodelta -02 olevassa kuntoarviopaperissa on jo mainittu "Otto G-Kat", niin en nyt tiedä mitä tuohon on milloinkin tehty. Jos joku tietää miten toi papereissa kuvattu systeemi toimii, niin kertokoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11216
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 18:33
Nyt varmaan tarttee odotella unskin kommentteja mutta laitan nyt omat ajatukseni tähän. Autohan on siis K-Jetronic, ainakin sen perusteella koska siellä näyttää olevan WUR eli ohjauspaineensäädin (engl. warm up regulator) eikä lisäilmaluistia eli tyhjäkäyntimoottoria.

Saksassa siis laitettu G-KAT. Onkohan sitä ohjaamaan laitettu vastaavanlainen kapistus kuin GAT jollainen oli omissa 1988 KE-Jetissä sekä 1993 mikä-lie-jetissä (E420). Unskin mukaan se sotkee koneen toimintaa vaikuttaessaan tyhjäkäynnillä (ja kenties osakuormalla) siten että antaa imusarjaan lisäilmaa venttiilin kautta. Kyseiseen purkkiin meni useita eri anturitietoja kuten esim lambdan tieto.

Mielestäni sekä tuo katti että lambda kaikkinen jälkiasennusohjauksineen kannattaa purkaa pois niin moottori käy lähempänä tapaa jolla tehdas on sen yli 30 vuotta sitten suunnitellut :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2936
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 09:04
Moi,

kun noita papereita lukee...niin autoon on joskus tuollainen Wurmkat ruuvattu. Toistaiseksi ebay.de:ssä on ainakin yksi myynnissä, niin siinä on kuvat, mistä syseemin näkee. Se onko sitä autossasi enää, näkee vain autosta. Systeemi on niin yksinkertainen ja helppo asentaa...sitä myöten myös poistaakin.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-17135

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 11:18
Hauska homma, olen selvitellyt auton historiaa ja sain Facebookin kautta yhteyden auton entiseen omistajaan (06-13) Virossa. Hän kertoi että säätösysteemi aiheutti tyhjäkäyntiongelmia, ja se poistettiin. Konehuoneessa en ole nähnyt siitä tosiaan jälkeäkään, mutta pakoputkessa on edelleen lambda ja siitä lähtee piuha jonnekin, täytyy joskus katsoa minne.

Mietin nyt vaan että onko mulla seuraavaksi ne katit paskana ja tukossa, vai toimiiko ne ilman säätelyjäkin joten kuten. Siellä on molemmissa downpipeissä pöntöt. Ne näytti ulkoisesti tosi hyviltä kun viime kesänä pääsi kurkistamaan koneremontin yhteydessä. Ei tietty maksaisi varmaan hirveästi teettää siihen uudet downpipet, niin pääsisi niistä eroon. Olis vaan kaikkea muutakin hommaa suunnitelmissa :)
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2936
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 19:52
Anna kattien vain olla paikoillaan, jos ne on ehjät. Ne ei vie yhtään tehoa, mutta auto ei haise tallissa tai pihalla tyhjäkäyntiä käydessään häältä ja hiilivedyiltä.
Katit toimii ihan kohtuudella vaikkei seos ihan kohdalla olekaan.

Vapaahengittävissä kattiautoissa tehon yleesnsä "vie" eri ruiskuohjelma, nokka-akselit ja puristussuhde.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 16.06.2018 09:59
Kiitos, juuri tämän itse asiassa halusin kuullakin :thumbup:
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ti 19.06.2018 18:30
Pari päivää meni taas SECin alla nosturilla. Otin bensapumppupaketin irti ja purin hässäkän kappaleiksi. Vaihdoin bensansuodattimen ja kaikki takapäässä olevat bensaletkut, eli tankin tulo- ja paluuletku, paluuletku(?) moottorilta, sekä tuuletusletku. Kuvassa vanhat ja uudet. Tilasin alkuperäisosat carparts-pros.comista ja pari Vehosta. Ajatuksena oli myös ottaa irti tankin sihti, mutta 46 mm hylsyni oli sellainen ettei siihen saanut enää räikkää eikä mitään muutakaan mahtumaan kiinni kun tila loppui kesken, joten se jäi nyt tekemättä. Lieneekö tarpeellistakaan, mene ja tiedä.

Metallikehikon putsasin teräsharjalla ja oksaalihapolla. Mietin että maalaisiko sen, mutta vedin päälle vain kalvon kotelosuoja-ainetta, tuli ihan siisti. Painevaraajat, letkunkiristimet ym. tuli käytännössä uudenveroisiksi bräkleenillä huolellisesti puhdistamalla.

Bensasuodattimen edellisestä vaihdosta ei ollut varmuutta, ei ainakaan vaikuttanut hirveän vanhalta. Liekö lumevaikutusta, mutta tuntuu että auto olisi nyt hieman terhakkaampi vääntämään alhaalta. En tiedä onko se edes mahdollista, mutta joka tapauksessa voima tuntuu nyt mukavan täyteläiseltä ja tasaiselta. Aiempi K-Jetin säätö teki hyvää :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ti 19.06.2018 19:22
Uusin joitain kumiosia siinä toivossa että jokin värinä tai ylimääräinen klopsahdus katoaisi. Nehän tuossa edelleenkin vaivaa, ei mitään tosin mitään pahoja, mutta epäilen että taka-akselistossa on jotain huonoja kumeja. Etupään pyöräntuenta tuntuu olevan tilanteen tasalla, mutta jotenkin takapää jysäyttää hieman epämukavasti sellaisissa montuissa mitkä etupää vielä nielee. Vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtana uutta SECiä. Vaihdoin nyt kuitenkin seuraavat kumiosat, kun vanhat osat oli lienee alkuperäiset:

- vaihteiston kannatinkumi
- perän kannatinkumi
- rättinivelet eteen ja taakse

Tilasin carparts-pros.comista "premium" tuotteet, Meyleä tuli kaikki, toivottavasti kestää. Vanhat rättinivelet ei olleet pahan näköiset, ainoastaan yksi halkeama oli toisessa limpussa, mutta kumi saattoi olla jo kovettunutta. Limppujen vaihto oli aika suoraviivainen homma. Jonkin verran niitä sai kammeta irti laipoista, sovitus oli tiukka. Irrotin kardaanin keskilaakerin kiinnityksestään jotta sain kardaanille etupäässä tarpeeksi liikkumavaraa taakse. Tämä edellytti lämpöpellin irrottamista, mikä onnistui ujuttaa pakoputken ja rungon välistä pois. Alun perin ajatuksena oli irrottaa pakoputken keskipätkä, mutta en yksinkertaisesti saanut sitä irti. Millä konsteilla olette saaneet jämähtäneitä pakoputkia irti toisistaan kotikonstein? Tuplaputkea ei pysty edes nitkuttelemaan kiertämällä irti, vaan pitäisi vetää suoraan.

Pääsin vilkaisemaan raosta myös kardaanin keskilaakeria, kaikki näytti olevan ok siellä.

Perän kannatus on ykkössarjassa erilainen kuin kakkossarjalaisissa. Tukikumin vaihto oli helppo, perän tuenta alhaalta käsin > pultit auki ja osa irti > uutta tilalle ja pultit kiinni. Samaan tyyliin hoitui myös vaihteiston tukikumin vaihto. Vanha oli painunut hieman kasaan. Vaihto ei tosin onnistunut ekalla kerralla, sillä olin epähuomiossa katsonut tukikumin kiinnityspulteille 45 Nm kiristysmomentin. (45 Nm oli tukiraudan pulteille, 20(?) tukikumin pulteille). No, sehän oli liikaa ja kierteet korkkasivat kumin raudasta. Piti siis ostaa kierretappisarja ja tehdä uudet kierteet isommalle pultille. Uusi tukikumi olisi kuitenkin maksanut 73,60 €, niin ei huvittanut heittää sitä menemään.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Voimansiirron eläminen ilmeisesti lakkasi, sillä yksi lonksahtava ääni hävisi ja ylipäätään tuntuma on hieman parempi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5421
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ti 19.06.2018 20:05
olekkos vaihtanut takapalkin isot kannatin kumit, onko palkin ja kumin välissä n. 8mm rako :roll:
NÄIN SE IRTOO HELEPOSTI :arrow:

Kuva
siinä tarttee olla riittävästi vipua ettei mysö koko palakkia :wink: uusi paikalleen jahka kumin monttu on riittävän puhdas, liukkaria sitten sopivasti että menee paikalleen/pohjaan :wink:

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 28.06.2016 14:05
ViestiLähetetty: Ti 19.06.2018 20:51
Olikos sulla tuossa W124sessa minkälainen madallus setuppi? Näyttää tosi nätiltä :D
C124 M103 -90
W201 M102 -90
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11216
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 19.06.2018 20:56
Omassa Geessä oli downpipen ja kattiosuuden välinen laippaliitos rälläköity irti ja tilalle hitsattu putket jotka meni sisäkkäin. Tuplaputket siis. Kolme pitkää iltaa turasin niiden kanssa, sain auki kun käytin kuumaksi ja jäähdytin vesisuihkulla ulkoputkea jotta se kutistaisi sisäputkea tai sitä asiaa mikä puri kiinni. Sekä suihkutin vettä siihen sisempäänkin vuoron perään. Työvoitto eli lähtivät nitkuttamalla irti. Kun kone oli kuuma niin pakko oli kokeilla millaiset roikinat G pitää downpipen kanssa ja pitihän se :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 20.06.2018 08:38
NÄIN SE IRTOO HELEPOSTI

Helpon näköinen homma! Ei ole tullut vielä vaihdettua, täytyypä tsekata se rako.

Itse asiassa mietin että olisiko koko taka-akseliston tiputtaminen alas paha homma? On käynyt mielessä että vaihtaisi kaikki mahdolliset kumit sinne. Helpottaisiko akseliston irrottaminen hommaa? Entä onnistuuko puslien vaihto kotikonstein, vai tarvitseeko prässiä tms? En ole koskaan vaihtanut mitään puslia itse.

Olikos sulla tuossa W124sessa minkälainen madallus setuppi?

Edellisen omistajan laittamat jouset, muistaakseni -45 mm Weitec. Iskarit on Bilstein B8. En osaa moittia, mutta toisaalta en ole muilla lankuilla ajanutkaan.

Kolme pitkää iltaa turasin niiden kanssa

Tämähän on autoharrastusta parhammillaan :lol:
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5421
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 20.06.2018 16:08
onnistuu puslien laitto koti konstein jos vaan tietää miten se tehään, saat esim. ison kumin pois porailemalla reikiä siihen ympäriinsä taikka sitten laittamani kuvan lailla mikä on mielestäni helpoin keino jos on tuon tyylinen purkurauta niin kumi irtoo heleposti, takaisin laittohan käy tieten hyvällä itetehyllä työkalulla, laitan kuvan jos kiinnostaa, noitten isojen kumien tautta ei kannata puottaa palakkia alas sanosin että se homma on jo aikas iso työ, iskarit, vakaaja, jarrusatulat, kartaani ja käsijarru vaijerin irrotus :wink:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 27.06.2018 18:57
Täytyy katsoa tuota SECin taka-akselistoa sitten ehkä syksymmällä kun laitan auton taas seisontaan.

Keväällä huomasin ettei ilmastoinnin kompressori kytkeydy. Veho Airportissa mainostettiin R134a ilmastointihuoltoa 75 € hintaan, joten vein auton sinne, toivoen että aineiden täyttö saisi ilmastoinnin taas toimimaan. Vehossa kytkettiin laitteet kiinni, mikä ilmaisi järjestelmässä olevan vuodon paineen laskiessa selkeästi. Järjestelmä paineistettiin typellä ja haistelijalla vuoto paikallistettiin tulevaksi ilmakanavista sekä kojelaudan alta. Lisäksi verhoiluja oli raotettu ja todettu että lämmityslaitekotelo ja "huovat" olivat öljyisiä.

Sain ystävällisesti diagnoosin vuotavasta höyrystimestä tai paisuntaventtiilistä, sekä listan tarvittavista varaosista töineen, joka on alla. Jotenkin huvitti saada toimimaton ilmastointi ja 4200 euron kustannusarvio :lol: No, suoraan sanoen olisin ollut yllättynyt jos se olisi tullut kuntoon pelkällä täytöllä. Maksoin hommasta kaikesta huolimatta sen 75 €, sillä sain erittäin hyvän diagnoosin tarvittavine osineen. Joku huonompi pulju olisi täyttänyt aineet ja toivottanut hyvää päivänjatkoa.

Googlailin jo sen verran että Hella/Behr höyrystimen saa kotiinkuljetettuna parilla sadalla. Kuivain on joitain kymppejä. Nyt täytyy alkaa opiskella tuota kojelaudan irrotusta ynnä muuta hommaan liittyvää. Nyt olisi loistava tilaisuus uusia myös ilmaläppiä käyttävät alipainerasiat, jotka alkaa vanhemmiten nekin reistailla. Syksyn hommiksi menee, tämä kesä ajellaan ikkunat auki 8)

Onko kellään kokemuksia 126:n kojelaudan irrotuksesta tai juuri tuosta höyrystimen vaihdosta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5421
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 27.06.2018 19:50
onpa kallis paisunta venttiili 82€, ite ostin uuden kotiin tuotuna vajaa viiskymppiä 2kpl :wink: (saksa)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Su 01.07.2018 18:15
Kaivoin huvikseni roskiksesta vanhan bensaletkun ja tutkailin sitä tarkemmin. Tältä näyttää 33-vuotias letku kun sen aukaisee :problem: Ulkoa päin taivutellessa halkeamia ei näy, mutta polttoaineelle altistunut sisäosa on haperoitunut. Konehuoneessa olisi vielä kaksi isoa letkua, pitäisi vissiin vaihtaa nekin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5421
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Su 01.07.2018 18:23
ota noi metalliset putken päät talteen :wink:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: To 26.07.2018 19:24
SECin kanssa on pientä ongelmaa johon tarttisin viisaampien apua.

Oireet kokonaisuudessaan:
- aluksi kuumakäynnistysvaikeuksia, lähti kuitenkin käyntiin useiden starttausyritysten jälkeen käyden heti tasaista käyntiä
- ajossa toimi moitteettomasti > sammutin > seisoi ehkä 15 min > lähti hyvin käyntiin
- taas sammutin > seisoi 5 min > ei lähtenyt käyntiin
- yön yli seisottuaan lähti samoilta sijoiltaan kylmänä > ajoin huoltoasemalle missä yritettiin mitata bensanpaineita kylmäkäynnistssuuttimelta. Painetta oli sen verran että heidän alimitoitettu mittari lensi startatessa letkusta hevon kuuseen > käynnistyi taas starttailujen jälkeen > ajoin 2,5 tuntia ongelmitta säilytyspaikkaan
- seisoi yön yli, lähti käyntiin useiden starttausten jälkeen kylmänä > kävi heti nätisti > jätin seisomaan 1,5 viikoksi
- nyt ei käynnisty kylmänäkään > vähän toisinaan lupailee muttei muuta. Mieto bensan haju pakoputkesta ja konehuoneessa, mikä on varmaan vaan normaalia useiden starttausten jälkeen

Ensin ajattelin että vikana on polttoaineen paineakku, uusi osa onkin jo käsissä mutten ole vaihtanut vielä. Yhdistin bensapumpun releen pinnit 7 ja 8 jolloin pumppu lähtee pyörimään. Tässä mallissa pumpun ei ilmeisesti pidä virtojen päälle laittaessa surahtaa, kuten myöhemmissä. Ei ole ainakaan ikinä tehnyt sitä.

Mietin nyt että liittyykö vika kuitenkin sähköön, eli olisiko puola tai sen johto alkanut temppuilla? Johdossa pitäisi olla varmaan joku resistanssi, sen osaan mitata, mutta muuten noi sähköhommat on hepreaa. Voiko puolan kuntoa testata yleismittarilla.

Onko muita ideoita mitä voisi tsekata? Ja ohjeet mielellään rautalangasta vääntäen :thumbup: KIITOS
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: To 26.07.2018 21:46
Pientä päivitystä. Auto lähti kahdesti käyntiin sen jälkeen kun olin koputellut sytytyspuolaa vasaralla. Diagnoosi selvä? :think:
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11216
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 27.07.2018 07:49
Häksä kirjoitti:Pientä päivitystä. Auto lähti kahdesti käyntiin sen jälkeen kun olin koputellut sytytyspuolaa vasaralla. Diagnoosi selvä? :think:


Häksä kirjoitti:vähän toisinaan lupailee muttei muuta. Mieto bensan haju pakoputkesta ja konehuoneessa, mikä on varmaan vaan normaalia useiden starttausten jälkeen


Sähkövialtahan tuo maalaisjärjellä vaikuttaa, ja niin moninaisia oireiluja että joku puolan hiipuminen saattaa hyvinkin olla. Varapuola mukaan ja ajoa vaan, sitten kun tulee vika päälle niin voi vaihtaa lennosta :P tai siis kokeilla kiittimet ristissä että olihan se vika siinä :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19
ViestiLähetetty: Pe 27.07.2018 12:11
Moi

Tismalleen samanlaisia oireita mulla ei ole ollut, mutta oireita on ollut ja vaihdoin puolan. Lue tämä minun muutamien vuosien takainen post toiselle foorumille...

https://www.benzworld.org/forums/w126-s ... -when.html

Kyllä sillä puolalla on joku palvelusikä jonka jälkeen haluu uuden...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2936
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 27.07.2018 14:43
Kylmäsuihke on myös hyvä apuri. Vika kun tulee päälle, niin suihkii reilusti kylmäsuihketta esim. sytytysohjaimeen. Puolan vaihtaisin jokatapauksessa, se on ”kuluva” osa. Suihkeessa suosisin palamatonta suihketta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 28.07.2018 16:59
Vaihdan ainakin vielä sen puolan ennen kuin otan auton käyttöön. Käynnistelin taas autoa ja ajelin sillä pienen lenkin, käynnistin kuumana hetken seisottuaan, kaikki toimii hienosti. Jännä juttu, tuntuu ettei vika ole lämpötilaan tai mihinkään muuhunkaan liittyvä, enkä sko korjanneeni sitä painevaraajan vaihdolla. Ehkä puolan koputtelu korjasi sen tilapäisesti :wtf:

Olisi kuitenkin kiva korjata siitä joku selkeä vika, sillä muuten ottaa aikansa ennen kuin taas pystyy luottamaan autoon!
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 11.08.2018 08:49
Nyt taisi selvitä starttausongelmien syy. Sytytyspuola ja sen johto oli nimittäin muuttuneet puolan navan päästä lähestulkoon tuhkaksi. Johto oli kiinni puolassa enää repaleisella kumillaan, mitään kiinteää kontaktia siellä ei enää ollut. Juuri ennen kun aloin tutkia puolaa, olin vielä käynnistänyt moottorin. Se käynnistyi ja kävi aivan tasaisesti, vaikea käsittää :shifty: Ilmeisesti virta vielä hyppäsi puolasta johtoon.

Vaihdoin koko sytytysjohtosarjan viime syksynä 8 tkm sitten, eli silloin kaikki oli vielä kunnossa. Epäilen että kyseessä voisi olla myös oma moka, eli puolan johto jäänyt huonosti kiinni > irronnut ja lopulta valokaari on ajan mittaa syönyt sen tuon näköiseksi. Tai sitten puolaan on tullut sisäinen vika, olisiko se mahdollista?

Jo etukäteen tilaamani puola (Bosch 0221118329) löytyi Latviasta toimitettuna 86 € ja johto (Beru) seuraavaksi päiväksi paikallisesta varaosaliikkeesta 25 €.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 11.08.2018 08:58
Polttoaineen painevaraajan ehdinkin jo vaihtaa ennen puolaa, joten sekin on nyt uusi (Bosch 0438170017/Mercedes A0438170017). Mersulla vanhan osan ja osanumeron on korvannut uusi, ja samalla hinta on pompannut alle 150-200 € > 720 €. Tilaamani painevaraaja tuli eBayn kautta Irlannista vanhaan hintaan 157 €.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19
ViestiLähetetty: Su 12.08.2018 10:37
No johan on, mielenkiintoista! Kiitos kun jaoit tiedon.

Jos pitäisi lyödä lounaasta vetoa, niin sanoisin että ehkä tuo johto on ollut risa. Näyttäisi että se on palanut puhki tuosta 90-asteen kulmasta.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ma 13.08.2018 19:25
SECin vikaa ihmetellessä ajoin jonkun verran W124:llä. Oli hauska vertailla miltä se tuntui SECin jälkeen, ja taas päinvastoin. 124 taka-akselisto tuntuu paljon sivistyneemmältä kuin 126. Voi olla että mun 126:n puslat ei ole ihan yhtä hyvässä iskussa kuin 124:ssä, mutta kyllä SEC tuntuu löytävän epätasaisuudet selvemmin, ja auto myös antaa sen tuntua. Ajotuntuma ei myöskään ole ihan yhtä täsmällinen kuin 124:ssä. Sanottakoon tosin että 124:ssä on kohtuullisen vähän ajetut Bilsteinit, sekä Continentalin laaturenkaat. SEC:ssä taas kuluneet iskarit ja halpiskumit. Muistan että 124 ajettavuus huomattavasti parani kun siihen vaihtoi aikoinaan 8x16 R129 vanteet ja uudet renkaat.

126:ssa on sen sijaan tiettyä S-sarjalaisen majesteetillisuutta ja mukavuutta mikä 124:stä puuttuu. Meno on sulavampaa ja hiljaisempaa. Moottorin ääni on erittäin hyvin eristetty ja alakierrosten vääntö aivan erilainen kuin M104-moottorisessa 124:ssä. SEC loikkaa eteenpäin pienellä nilkan ojennuksella etäisen huminan säestämänä. 124:ää saa polkea enemmän ennen kuin alkaa tapahtua, ja ääntä lähtee enemmän. Kickdown on suorastaan brutaali tapahtuma, mutta niin se taitaa näissä vanhoissa 4-lovisissa olla kaikissa. 6-sylinterisen saundi on yläkierroksilla toki hieno. SEC:iä ei oikeastaan ole tullut edes "poljettua", jotenkin se ei sovi auton tyyliin.

Vaihteistot on toimii molemmissa hyvin samalla tavalla. SECissä on hieman vanhemman mallinen loota mistä puuttuu S-E -valinta. Ajan 124:ää aina S-asennossa, mutta silti hieman yllättäen SEC vaihtaa kiihdytettäessä herkemmin pienemmälle kuin 124. Luulisisi että asia olisi toisin, ajatellen että M104 ja M117 on hyvin eriluonteisia moottoreita, edellä mainitun ollessa kierroskone.

Ehkä mahdotonta verrata eri tavalla kuluneita ja vanhoja autoja, mutta ajattelin hieman jakaa fiiliksiä noista kahdesta kun ajoin niillä nyt rinnakkain. Olisi kiinnostavaa kokeilla E500E, se olisi varmasti tosi hyvä paketti, ehkä sekoitus molempia sekä vielä SL:ää :think:
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:45
Laitoin SEC:in jo seisontaan tältä kesältä. Ajettua tuli reilu 7500 km. Ennen seisontaa vaihdoin öljyt ja suodattimen, tällä kertaa päätin kokeilla Gulf Classic 20W-50, mikä sisältää runsaasti ZDDP:tä. Ainakin edellinen saman viskositeetin Penngrade 1 tuntui sopivan (täydellistä mutua, mutta siis ainakin kävi hiljaisesti ja öljynpaineet oli yli 2 kuumallakin moottorilla).

Keskikulutus ollut nyt 12,7 litraa. Tosin ilmastointi ei toimi, joten ehkä se olisi vielä litran korkeampi sen kanssa.

Yritin myös vaihtaa jarrunesteet, mutta paineistaessani nestesäiliön alkoi toisesta säiliön päällä olevasta kumitulpasta roiskua neste läpi. Olivat molemmat vähän halkeilleet, luulin niiden olevan vain suojahattuja tms. millä ei niin väliä. Oli vähän v-mäistä putsata jarrunestettä sieltä kaikkien putkien ja letkujen seasta. Ei sitä paljoa roiskunut, mutta huuhtelin vielä koko tienoon pesuaineella. Täytyy nyt siis hommata uudet kumitulpat ja kokeilla uudestaan. Audiinkaan en saanut vaihdettua jarrunesteitä – etusatuloiden nipat oli umpiruosteessa :roll:

Huom. SEC:issä perä aina seistessään hieman vajoaa kun hydraulineste vuotaa iskareista takaisin säiliöön. Mikähän takaisku siellä vuotaa? :eh:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 28.09.2009 00:03
Paikkakunta: Toijala
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 23:46
Häksä kirjoitti:SECin vikaa ihmetellessä ajoin jonkun verran W124:llä. Oli hauska vertailla miltä se tuntui SECin jälkeen, ja taas päinvastoin. 124 taka-akselisto tuntuu paljon sivistyneemmältä kuin 126. Voi olla että mun 126:n puslat ei ole ihan yhtä hyvässä iskussa kuin 124:ssä, mutta kyllä SEC tuntuu löytävän epätasaisuudet selvemmin, ja auto myös antaa sen tuntua. Ajotuntuma ei myöskään ole ihan yhtä täsmällinen kuin 124:ssä. Sanottakoon tosin että 124:ssä on kohtuullisen vähän ajetut Bilsteinit, sekä Continentalin laaturenkaat. SEC:ssä taas kuluneet iskarit ja halpiskumit. Muistan että 124 ajettavuus huomattavasti parani kun siihen vaihtoi aikoinaan 8x16 R129 vanteet ja uudet renkaat.

126:ssa on sen sijaan tiettyä S-sarjalaisen majesteetillisuutta ja mukavuutta mikä 124:stä puuttuu. Meno on sulavampaa ja hiljaisempaa. Moottorin ääni on erittäin hyvin eristetty ja alakierrosten vääntö aivan erilainen kuin M104-moottorisessa 124:ssä. SEC loikkaa eteenpäin pienellä nilkan ojennuksella etäisen huminan säestämänä. 124:ää saa polkea enemmän ennen kuin alkaa tapahtua, ja ääntä lähtee enemmän. Kickdown on suorastaan brutaali tapahtuma, mutta niin se taitaa näissä vanhoissa 4-lovisissa olla kaikissa. 6-sylinterisen saundi on yläkierroksilla toki hieno. SEC:iä ei oikeastaan ole tullut edes "poljettua", jotenkin se ei sovi auton tyyliin.

Vaihteistot on toimii molemmissa hyvin samalla tavalla. SECissä on hieman vanhemman mallinen loota mistä puuttuu S-E -valinta. Ajan 124:ää aina S-asennossa, mutta silti hieman yllättäen SEC vaihtaa kiihdytettäessä herkemmin pienemmälle kuin 124. Luulisisi että asia olisi toisin, ajatellen että M104 ja M117 on hyvin eriluonteisia moottoreita, edellä mainitun ollessa kierroskone.

Ehkä mahdotonta verrata eri tavalla kuluneita ja vanhoja autoja, mutta ajattelin hieman jakaa fiiliksiä noista kahdesta kun ajoin niillä nyt rinnakkain. Olisi kiinnostavaa kokeilla E500E, se olisi varmasti tosi hyvä paketti, ehkä sekoitus molempia sekä vielä SL:ää :think:


Lienee ihan kaasuvaijerin säädöllä vaikutettavissa tuo kuinka ärhäkkäästi vaihtaa pienempää sisään. Siis sen valkosen muovinpalan pyörittelyllä kaasuvivustossa.
W140 S350TD -94
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Su 09.09.2018 11:54
Se on nyt säädetty 124:ssä siten kuin sen pitää olla, mutta voisihan sitä kokeilla hieman tuunata.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi